eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Kraków › wyłonienie Wykonawcy w zakresie usług projektowych i robót budowlanych realizowanych w trybie "zaprojektuj i wybuduj", dla zadania pn."Przebudowa dróg wewnętrznych wnętrz kwartału zabudowy na terenie Nowej Huty, zlokalizowanego na os. Centrum D (pomiędzy budynkami 1, 8, 9)", dla Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie

Poręczenia kontraktowe dla firm startujących w przetargach publicznych




Ogłoszenie z dnia 2020-10-28

Ogłoszenie nr 550213134-N-2020 z dnia 28-10-2020 r.

Kraków: wyłonienie Wykonawcy w zakresie usług projektowych i robót budowlanych realizowanych w trybie "zaprojektuj i wybuduj", dla zadania pn.: "Przebudowa dróg wewnętrznych wnętrz kwartału zabudowy na terenie Nowej Huty, zlokalizowanego na os. Centrum D (pomiędzy budynkami 1, 8, 9)", dla Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY -

Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej

nie


Postępowanie przeprowadza centralny zamawiający

nie

Postępowanie przeprowadza podmiot, któremu zamawiający powierzył/powierzyli przeprowadzenie postępowania

nie


Postępowanie jest przeprowadzane wspólnie przez zamawiających

nie


Postępowanie jest przeprowadzane wspólnie z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej

nie


Informacje dodatkowe:

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie, Krajowy numer identyfikacyjny 36177709700000, ul. Reymonta 20, 30-059 Kraków, woj. małopolskie, państwo Polska, tel. +48 1220102240, e-mail przetargi@zzm.krakow.pl, faks -.
Adres strony internetowej (url): www.zzm.krakow.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:

Administracja samorządowa


SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: wyłonienie Wykonawcy w zakresie usług projektowych i robót budowlanych realizowanych w trybie "zaprojektuj i wybuduj", dla zadania pn.: "Przebudowa dróg wewnętrznych wnętrz kwartału zabudowy na terenie Nowej Huty, zlokalizowanego na os. Centrum D (pomiędzy budynkami 1, 8, 9)", dla Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie
Numer referencyjny 93/2020

Przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia nie przeprowadzono dialogu technicznego


II.2) Rodzaj zamówienia

Roboty budowlane


II.3) Informacja o możliwości składania ofert częściowych:
Zamówienie podzielone jest na części:

Nie



II.4) Krótki opis przedmiotu zamówienia (wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań):
Określenie wielkości lub zakresu zamówienia: 1.1 Przedmiotem postępowania i zamówienia jest wyłonienie Wykonawcy w zakresie usług projektowych i robót budowlanych realizowanych w trybie "zaprojektuj i wybuduj", dla zadania pn.: "Przebudowa dróg wewnętrznych wnętrz kwartału zabudowy na terenie Nowej Huty, zlokalizowanego na os. Centrum D (pomiędzy budynkami 1, 8, 9)", dla Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie. Znak sprawy: 93/2020. 1.2 Zakres zamówienia obejmuje w szczególności opracowanie kompletnej, pełnobranżowej dokumentacji projektowo-kosztorysowej wraz z niezbędnymi opiniami, pozwoleniami, a w tym między innymi Miejskiego Konserwatora Zabytków, uzgodnieniami, zgłoszeniami, decyzjami (w tym decyzjami PnB/zaświadczeniami o nie wniesieniu sprzeciwu wobec zamiaru wykonania robót budowlanych), itp. jeśli dotyczy oraz realizację robót budowlanych w oparciu o sporządzoną dokumentację, a szczegółowo przedstawiony w załączonym do S Programie funkcjonalno-użytkowym wraz z załącznikami (dalej w skrócie PFU), wzorze umowy i wzorze formularza oferty, jak i jego załącznikach. 1.3 Przebudowa przedmiotowych dróg obejmuje zakresem opracowania działki nr 95/2 i 224/3 obr. NH-51 jednostka ewidencyjna Nowa Huta., a w szczególności: a) opracowanie dokumentacji projektowej, b) uzyskanie decyzji pozwolenia na budowę lub zaświadczenia o niewniesieniu sprzeciwu wobec zamiaru wykonania robót budowlanych (tj. stosownych decyzji, opinii, zgód itp.), c) wykonanie robót budowlanych w oparciu o sporządzoną dokumentację. 1.4 Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawiera PFU, stanowiący załącznik 1 do S i będących jej integralną częścią. 1.5 W ramach wykonania robót budowlanych należy zrealizować w szczególności prace obejmujące: 1.5.1 wykonanie kompleksowej dokumentacji powykonawczej zawierającej dziennik budowy, odbiory cząstkowe i końcowe oraz rysunki techniczne, tworzące dokumentację powykonawczą wraz z naniesionymi zmianami, jakie wystąpiły w toku prac. 1.5.2 opracowanie instrukcji utrzymania i konserwacji nawierzchni wytworzonych w ramach przedmiotu zamówienia, przedstawionej w formie tabelarycznej; 1.5.3 wykonanie kompleksowej inwentaryzacji powykonawczej nawierzchni, i innych elementów wytworzonych jeśli dotyczy- w formie graficznej (plik .dwg oraz .pdf) i opisowej (plik .xls - forma tabeli określająca ich liczbę/ilość oraz ceny jednostkowe); 1.5.4 Wykonawca jest zobowiązany również do dołączenia kart utrzymania w formie opisowej i graficznej (plik .pdf) dla każdego z elementów wytworzonych m.in. nawierzchni w uzgodnieniu z Zamawiającym; 1.5.5 zgłoszenie inwentaryzacji powykonawczej do zasobu geodezyjnego i kartograficznego zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa geodezyjnego; 1.5.6 po zakończeniu prac budowlanych teren należy uporządkować, a elementy nie podlegające przebudowie (zieleń, elementy infrastruktury itp.) doprowadzić do stanu jak przed ich rozpoczęciem. 1.6 Wykonawca zobowiązany jest do wykonania oraz przedstawienia celem zaakceptowania projektu stałej organizacji ruchu oraz dopełnienia wszelkich niezbędnych formalności z tym związanych z procedurami Zarządu Dróg Miasta Krakowa niezbędnych dla realizacji i odbioru przedmiotu umowy, w tym między innymi dotyczących zmiany organizacji ruchu (procedura ZDMK-7), zezwoleń na wjazd na drogi z ograniczeniem tonażu będące w zarządzie ZDMK (procedura ZDMK-12), zezwoleń na czasowe zajęcie pasa drogowego (procedura ZDMK-24) i/lub innych niezbędnych, jeżeli zajdzie taka konieczność. 1.7 Na etapie realizacji inwestycji Wykonawca zobowiązany jest przedstawić Zamawiającemu do zaakceptowania karty techniczne materiałów przewidzianych do wbudowania. 1.8 Wykonawca prac jest odpowiedzialny za jakość ich wykonania. 1.9 Wykonawca zastosuje właściwą technologię robót, zgodną z zasadami współczesnej wiedzy technicznej, obowiązującymi przepisami, normami oraz z zasadami BHP. 1.10 Wykonawca ponosi odpowiedzialność za wszelkie szkody i wypadki zaistniałe podczas wykonywania prac na terenie Gminy Miejskiej Kraków, a wynikające z niedopełnienia obowiązków przez Wykonawcę lub nienależytego wykonywania prac. 1.11 Wykonawca zobowiązany jest do stosowania przy realizacji prac technologii i sposobu ich wykonywania, która zapewni ich prowadzenie "na mokro", czyli techniką "bezpyłową", która pozwoli na uniknięcie zapylenia, a tym samym zanieczyszczenia powietrza i narażenia osób pracujących, jak i postronnych, na wystąpienie warunków szkodliwych dla zdrowia i środowiska. 1.12 Podczas wykonywania prac pracownicy i sprzęt Wykonawcy muszą być oznakowane nazwą firmy. 1.13 Wykonawca ponosi odpowiedzialność za wszelkie szkody i wypadki zaistniałe podczas wykonywania prac na terenie Gminy Miejskiej Kraków, a wynikające z niedopełnienia obowiązków przez Wykonawcę lub nienależytego wykonywania prac. 1.14 Wykonawca zobowiązany jest do sporządzenia i przedłożenia Planu BIOZ dla przedmiotowego zakresu inwestycji. (o ile taki będzie wymagany) 1.15 Wykonawca zobowiązany jest do wykonania projektu czasowej organizacji ruchu na czas prowadzenia robót wraz z uzyskaniem stosownych jego opinii/zatwierdzeń od ZDMK oraz o ile zajdzie taka konieczność od Miejskiego inżyniera Ruchu. 1.16 W trakcie prowadzenia prac budowlanych kierownik budowy/kierownik robót ma obowiązek dopilnowania w szczególności: 1.16.1 oznakowania i zabezpieczenia terenu budowy, na którym prowadzone będą prace, tak aby na teren inwestycji nie mogły dostać się osoby trzecie, 1.16.2 oznaczenia terenu prac tablicami informacyjnymi i ostrzegawczymi oraz oznakowaniem zgodnym z zatwierdzonym projektem czasowej organizacji ruchu, 1.16.3 zabezpieczenia istniejącej infrastruktury i zieleni przed uszkodzeniami (według instrukcji przekazanej przez Zamawiającego), 1.16.4 wykonania zdjęć dotyczących stanu posiadłości wszystkich sąsiadujących osób trzecich przed rozpoczęciem robót budowlanych oraz samego terenu inwestycji, a następnie przesłania ich do przedstawiciela Zamawiającego w terminie do 7 dni od dnia rozpoczęcia robót, 1.16.5 po wykonaniu prac wraz ze zgłoszeniem ich do odbioru końcowego, dostarczenia Zamawiającemu oświadczenia o zgodności robót względem decyzji pozwolenia na budowę/ zaświadczenia dotyczącego niewniesienia sprzeciwu wobec zgłoszenia zamiaru wykonania robót budowlanych, dokumentacji projektowej oraz wiedzy technicznej, ewentualnym wykazaniu zmian nieistotnych potwierdzonych przez projektanta, wykonaniu prac zgodnie z przepisami i obowiązującymi Polskimi Normami oraz że teren budowy doprowadzony został do należytego stanu i porządku, 1.16.6 dostarczenia Zamawiającemu kompletnej dokumentacji powykonawczej (za wyjątkiem protokołu odbioru robót) nie później niż do 7 dni od dnia zgłoszenia Zamawiającemu zakończenia robót budowlanych i gotowości do odbioru. 1.17 Zamawiający zaznacza, iż z uwagi na rodzaj i zakres zamówienia Wykonawca przy realizacji umowy zobowiązany jest, aby wszystkie osoby wykonujące czynności w zakresie prac budowlanych, w tym w szczególności wykonujące prace przygotowawcze, ziemne, demontażowe, montażowe, instalacyjne i związane z zagospodarowaniem terenu, wykonaniem nawierzchni oraz obsługujące maszyny i urządzenia, a także wykonujące czynności porządkowe, były zatrudnione w ramach stosunku pracy jako jego pracownicy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dziennik Ustaw z 2020r. poz. 1320 z późn. zm.). Zobowiązanie wynikające ze zdania poprzedniego dotyczy również podwykonawców, którym Wykonawca zleci opisane czynności związane z realizacją robót objętych zakresem niniejszej umowy. Szczegółowe warunki realizacji i kontroli oraz wymagań dotyczących tego zobowiązania określone są w treści wzoru umowy. Realizacja zamówienia przez ww. osoby będzie miała na celu podniesienie jakości wykonania zamówienia, większą dyspozycyjność osób wykonujących zamówienie wobec Zamawiającego i Wykonawcy, większe doświadczenie personelu (wynikające ze stałości zatrudnienia u danego Wykonawcy), lepszą kontrolę wykonania zamówienia z uwagi na kierownictwo pracodawcy wynikające ze stosunku pracy, większe zaangażowanie pracowników (wynikające z potrzeby należytego wywiązania się z obowiązków pracowniczych), co przekłada się na utrzymanie zatrudnienia i promowanie aspektów społecznych. Zamawiający podkreśla, iż Wykonawca zobowiązany jest do zapewnienia w trakcie realizacji zamówienia takiej ilości osób, o odpowiednich kwalifikacjach i doświadczeniu, aby umowa realizowana była należycie i terminowo. 2. Wykonawca musi zapewnić realizację zamówienia we wskazanym w pkt 4) S terminie i z uwzględnieniem jego zapisów, liczonych od daty udzielenia zamówienia, tj. zawarcia umowy. 3. Wykonawca musi przedstawić cenę ryczałtową oferty za przedmiot umowy wyliczoną w oparciu o własną kalkulację z wyszczególnieniem/rozbiciem cen za przeprowadzenie prac projektowych wraz z uzyskaniem decyzji PnB /zaświadczeniami o niewniesieniu sprzeciwu wobec zamiaru wykonania robót budowlanych oraz za przeprowadzenie robót budowlanych (o ile dotyczy), przy uwzględnieniu wymagań i zapisów niniejszej S i doświadczenia zawodowego. 4. Wykonawca musi zaoferować przedmiot zamówienia zgodny z wymogami Zamawiającego określonymi w S i jej załącznikach. 5. Wykonawca musi zaoferować: 5.1. 72-miesięczny okres gwarancji na całość zamówienia, tj. sporządzoną dokumentacje projektową oraz roboty budowlane wchodzące w skład przedmiotu zamówienia, 5.2. 72-miesięczny okres rękojmi na całość przedmiotu zamówienia, 5.3. przy czym w ramach i w okresie udzielonej gwarancji jakości Wykonawca zobowiązany jest również do sprawowania funkcji nadzoru autorskiego, 5.4. Gwarancja i rękojmia będzie liczona od dnia następnego po dacie odbioru końcowego całości przedmiotu zamówienia. Gwarancja obejmuje między innymi, poza ujętymi prawnie, nieodpłatną (wliczoną w cenę oferty) naprawę przedmiotu zamówienia, a także gwarancja obejmuje wymianę przedmiotu zamówienia lub jego elementów. 6. W przypadku, gdy Wykonawca zapowiada zatrudnienie podwykonawców do oferty musi być załączony ich wykaz z zakresem powierzonych im zadań, o ile są znani na etapie składania oferty. 7. Wykonawca musi podpisać oraz wypełnić formularz oferty wraz z załącznikami lub złożyć ofertę odpowiadającą ich treści, przy czym wzór Formularza oferty oraz Załącznika A do niego stanowią integralną część S. 8. Wykonawca musi dołączyć do oferty wszystkie dokumenty i oświadczenia przedstawione w S. 9. Warunki realizacji zamówienia zawarte zostały we wzorze umowy stanowiącym integralną część S.

II.5) Główny Kod CPV: 45000000-7

Dodatkowe kody CPV:

71320000-7,

71300000-1,

71000000-8,

71248000-8,

45100000-8,

45233200-1,

45233220-7


II.6) Całkowita wartość zamówienia (jeżeli zamawiający podaje informacje o wartości zamówienia):
Wartość bez VAT: 848478.90
Waluta:
PLN

SEKCJA III: PROCEDURA

III.1) Tryb udzielenia zamówienia:

Zamówienie z wolnej ręki

III.2) Podstawa prawna
Postępowanie wszczęte zostało na podstawie 67 ust.1 pkt. 6 ustawy Pzp.
III.3 Uzasadnienia wyboru trybu
Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami:
Przedmiot niniejszego zamówienia obejmuje wykonanie dokumentacji projektowej dotyczącej przebudowy dróg wewnętrznych wnętrza kwartału zabudowy na terenie Nowej Huty w Krakowie zlokalizowanego na os. Centrum D, wraz z wszystkimi uzgodnieniami, opiniami oraz decyzjami i zgodami, a także wykonanie robót budowlanych w oparciu o sporządzoną dokumentację, dla Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie. Znak sprawy: 93/2020. Zamówienie podobne, które polega na powtórzeniu robót jest następstwem wcześniej udzielonego zamówienia podstawowego, gdyż w postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego, nr sprawy 23/2019, zarówno w ogłoszeniu o zamówieniu nr 538385-N-2019 z dnia 16.04.2019r., jak i w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia z dnia 16.04.2019r., określono zakres oraz możliwą wartość robót podobnych. Zamawiający, w przywołanym powyżej zamówieniu podstawowym, przewidział możliwość udzielenia zamówień podobnych, polegających na powtórzeniu określonego zakresu robót. Zakres prac mających być przedmiotem zamówienia powtarzającego się będzie realizowany na warunkach przewidzianych w dokumentacji postępowania dla zamówienia podstawowego, a w szczególności wykonania robót zgodnie z podstawowymi wymaganiami SIWZ i ich załączników. Ustawa PZP stanowi, iż w trybie zamówienia z wolnej ręki można zawrzeć umowę między innymi w przypadku udzielenia, w okresie 3 lat od dnia udzielenia zamówienia podstawowego, dotychczasowemu Wykonawcy zamówienia polegającego na powtórzeniu podobnych robót, jeżeli takie zamówienie było przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu dla zamówienia podstawowego i jest zgodne z jego przedmiotem oraz całkowita wartość tego zamówienia została uwzględniona przy obliczaniu jego wartości. W niniejszym przypadku, Zamawiający w treści SIWZ i ogłoszenia o zamówieniu przewidział możliwość udzielenia zamówień podobnych, na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 6) ustawy PZP, polegającą na tym, że w okresie 3 lat od dnia udzielenia niniejszego zamówienia publicznego, udzieli ewentualnie wyłonionemu w tym postępowaniu Wykonawcy zamówienia polegającego na powtórzeniu podobnych prac projektowych i robót budowlanych na terenie objętym przedmiotem zamówienia lub zlokalizowanym w pobliżu, a w szczególności w bezpośrednim sąsiedztwie, lub w innych terenach zlokalizowanych na obszarze Gminy Miejskiej Kraków (na przykład ogródki jordanowskie, place zabaw, parki, tereny leśne i inne tereny zieleni będące w zarządzie lub utrzymaniu ZZM w Krakowie), do 100% wartości szacunkowej zamówienia podstawowego, co zostało skalkulowane przy szacowaniu wartości zamówienia podstawowego, na warunkach przewidzianych w umowie dla postępowania i zamówienia podstawowego. Podstawowym warunkiem ewentualnego udzielenia zamówienia podobnego będzie fakt, iż w ramach niniejszego zamówienia publicznego Wykonawca realizował roboty budowlane w terminie i z najwyższą starannością. Ponadto ewentualne udzielenie Wykonawcy zamówienia podstawowego zamówienia podobnego warunkowane jest też tym, że zapewni on nie gorszy standard i jakość oraz warunki gwarancyjne wykonywania nowego zamówienia niż dotyczące zamówienia podstawowego, a także że Wykonawca zaakceptuje istotne warunki dotychczasowej umowy, jak również strony w wyniku negocjacji uzgodnią wynagrodzenie oraz termin wykonania takiego zamówienia. Zamówienia podobne mogą dotyczyć wykonania usług projektowych i robót budowlanych w zakresie powtórzenia realizacji podobnych prac projektowych i robót budowlanych, odpowiednio w różnych branżach i aspektach, a w szczególności dotyczących parków i terenów rekreacyjnych z elementami infrastruktury towarzyszącej, niezbędnymi instalacjami i przyłączeniami oraz zagospodarowaniem terenu, włącznie z elementami i urządzeniami oraz obiektami małej architektury, rekultywacją terenu, pielęgnacją lub nasadzeniami. W przedmiotowym przypadku zamówienie podobne jest udzielone w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia podstawowego, gdyż umowę w zakresie zamówienia podstawowego zawarto w dniu 10.07.2019r. Ponadto zamówienie powtarzające się nie przekracza zakładanych 100% wartości zamówienia podstawowego, gdyż wartość szacunkowa zamówienia podstawowego wynosi 1.276.521,79 zł netto, a wartość szacunkowa zamówienia podobnego to kwota 848.478,90 zł netto, co stanowi 66,47% szacowanej wartości zamówienia podstawowego. Przy tym zamówienie jest udzielane temu samemu Wykonawcy, na rzecz którego udzielono zamówienia podstawowego, czyli zawierane jest z Firmą FLORAJ Sp. z o.o. Sp.k, z siedzibą ul. Poselska 27, 03-931 Warszawa. Przedstawione powyżej okoliczności wyczerpują przesłanki do udzielenia zamówienia podobnego w trybie zamówienia z wolnej ręki, wynikające z art. 67 ust. 1 pkt 6) ustawy PZP. Istniejące uwarunkowania, jak i obowiązująca w tym zakresie regulacja wynikająca z przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, prowadzą do jednoznacznego wniosku, że wykonanie robót podobnych (powtarzających się) jest możliwie i zasadne, a przy tym należy je powierzyć dotychczasowemu Wykonawcy umów. Uwzględniając przedstawione argumenty i okoliczności faktyczne oraz prawne uznać należy, iż zostały spełnione przesłanki z art. 67 ust. 1 pkt 6) ustawy Prawo zamówień publicznych. Zauważyć należy, iż zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki w tym przypadku, w oparciu o powołaną podstawę prawną, może nastąpić w określonych ustawą szczególnych okolicznościach przy spełnieniu stosownych przesłanek, których wystąpienie w niniejszym przypadku zostało wykazane. Dodać należy, iż zastosowanie w niniejszym przypadku trybu zamówienia z wolnej ręki w żadnej mierze nie narusza zasad udzielania zamówień publicznych, w szczególności zasady uczciwej konkurencji i pełnego dostępu do zamówienia, gdyż z opisanych wyżej przyczyn oraz z przedstawionych okoliczności jednoznacznie wynika, iż istnieje uzasadniona możliwość, a zarazem potrzeba udzielenia zamówienia podobnego polegającego na powtórzeniu analogicznych prac projektowych i robót budowlanych wskazanemu Wykonawcy na warunkach przewidzianych w dokumentacji postępowania dla zamówienia podstawowego. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż zostały spełnione przesłanki z art. 67 ust. 1 pkt 6) ustawy Prawo zamówień publicznych, a tym samym udzielenie zamówienia w trybie z wolnej ręki jest w pełni uzasadnione


SEKCJA IV: ZAMIAR UDZIELENIA ZAMÓWIENIA


NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA:

FLORAJ Sp. z o.o. Sp.k, floraj@floraj.pl, ul. Poselska 27, 03-391, Warszawa, kraj/woj. mazowieckie


 

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.