eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Zaklików › Odbiór i transport odpadów komunalnych na terenie Gminy Zaklików z terenów zamieszkałych i PSZOK

Poręczenia kontraktowe dla firm startujących w przetargach publicznych




Ogłoszenie z dnia 2020-06-10

Ogłoszenie nr 550102180-N-2020 z dnia 10-06-2020 r.

Zaklików: Odbiór i transport odpadów komunalnych na terenie Gminy Zaklików z terenów zamieszkałych i PSZOK OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY -

Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej

nie


Postępowanie przeprowadza centralny zamawiający

nie

Postępowanie przeprowadza podmiot, któremu zamawiający powierzył/powierzyli przeprowadzenie postępowania

nie


Postępowanie jest przeprowadzane wspólnie przez zamawiających

nie


Postępowanie jest przeprowadzane wspólnie z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej

nie


Informacje dodatkowe:

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Gmina Zaklików, Krajowy numer identyfikacyjny 83040913000000, ul. ul. Zachodnia 15, 37-470 Zaklików, woj. podkarpackie, państwo Polska, tel. 158 738 476, e-mail sekretariat@zaklikow.pl, faks 158 738 324.
Adres strony internetowej (url): www.zaklikow.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:

Administracja samorządowa


SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Odbiór i transport odpadów komunalnych na terenie Gminy Zaklików z terenów zamieszkałych i PSZOK
Numer referencyjny ZP.271.23.2020

Przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia nie przeprowadzono dialogu technicznego


II.2) Rodzaj zamówienia

Usługi


II.3) Informacja o możliwości składania ofert częściowych:
Zamówienie podzielone jest na części:

Nie



II.4) Krótki opis przedmiotu zamówienia (wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań):
Określenie wielkości lub zakresu zamówienia: 1. Przedmiotem zamówienia jest odbiór i transport odpadów komunalnych z terenu Gminy Zaklików z nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy oraz z punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych Selektynka w okresie od dnia 01.07.2020 r. do 31.12.2020 r. 2. Zagospodarowanie zmieszanych (niesegregowanych) odpadów komunalnych o kodzie 20 03 01 oraz odpadów zielonych ma się odbywać w Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych wskazanej dla regionu północnego w Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami Województwa Podkarpackiego zgodnie z uchwałą Sejmiku Województwa Podkarpackiego nr XVIII/131/19 z dnia 27 maja 2019 r. (Dz. Urz. Woj. Podkarp. z 2019 poz. 3326) 3. W ramach odbioru i transportu odpadów komunalnych z terenu Gminy Zaklików w terminie od dnia 01.07.2020 r. do końca trwania umowy zawartej na podstawie rozstrzygnięcia przedmiotowego postępowania, Wykonawca zobowiązany jest dostarczyć wszystkie odpady komunalne objęte przedmiotem zamówienia do Zakładu Mechaniczno-Biologicznego Przetwarzania Odpadów Komunalnych w Stalowej Woli pełniącego funkcję Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych zgodnie z PGO dla WP i porozumieniem międzygminnym zawartym w dniu 21 czerwca 2012 r. pomiędzy Gminą Stalowa Wola a Gminą Zaklików. 4. Ważenie stanowiące wskazanie ilości odpadów do rozliczeń, będzie miało miejsce na wadze zlokalizowanej na terenie Zakładu Mechaniczno-Biologicznego Przetwarzania Odpadów Komunalnych w Stalowej Woli. 5. Na Wykonawcy ciąży obowiązek przechowywania wszystkich kwitów wagowych i przekazywania ich Zamawiającemu na koniec okresu rozliczeniowego. 6. W przypadku awarii instalacji wskazanej przez Zamawiającego, Wykonawca będzie miał obowiązek dostarczyć odpady do instalacji zastępczej wskazanej w Planie Gospodarki Odpadami dla Województwa Podkarpackiego bez zmiany ustalonego wynagrodzenia ryczałtowego. 7. Wykaz ilościowy złożonych deklaracji z nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy z terenu Gminy Zaklików na dzień 31.05.2019 r. przedstawia się następująco: LP NAZWA MIEJSCOWOŚCI ILOŚĆ ZŁOŻONYCH DEKLARACJI 1 Antoniówka 32 2 Dąbrowa 35 3 Gielnia 44 4 Goliszowiec 44 5 Irena 49 6 Józefów 14 7 Karkówka 45 8 Kolonia Łysaków 30 9 Lipa 550 10 Łysaków 56 11 Łążek Zaklikowski 21 12 Nowe Baraki 8 13 Stare Baraki 34 14 Zdziechowice Pierwsze 161 15 Zdziechowice Drugie 251 16 Zaklików 889 razem 2272 8. Podane ilości są szacunkowe i mogą ulec zmianie stosownie do rzeczywistych potrzeb Zamawiającego przy uwzględnieniu powstawania nowych nieruchomości. W przypadku wystąpienia nowych nieruchomości nieujętych w wykazie Wykonawca wykona usługę wywozu odpadów w ramach przewidzianego wynagrodzenia ryczałtowego. 9. Wykaz zawierający dane dotyczące odpadów odbieranych z punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych Selektynka w Zaklikowie przy ul. Targowej 2: a) odpady wielkogabarytowe b) zużyte opony c) odzież i tekstylia d) zużyte baterie, akumulatory, żarówki, świetlówki, odpady niebezpieczne (farby rozpuszczalniki, oleje odpadowe, pozostałość po środkach ochrony roślin, przeterminowane środki ochrony roślin i opakowania po tych środkach), e) żużel, popiół, f) odpady biodegradowalne , g) odpady budowlane i rozbiórkowe, h) papa, i) szkło , j) tworzywa sztuczne, k) papier i tektura, l) inne wymienione w regulaminie prowadzenia punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych (Dz. Urz. Woj. Podk. z 2016 poz. 2146) za wyjątkiem złomu, zużytych urządzeń elektrycznych i elektronicznych innych niż wymienione w 20 01 21* i 20 01 23* oraz zużytych urządzeń elektrycznych i elektronicznych innych niż wymienione w 20 01 21* 20 01 23* 20 01 35*. 10. W Gminie Zaklików prowadzona jest segregacja odpadów zgodnie z obowiązującym Regulaminem utrzymania czystości i porządku. 11. Zamawiający określa, że w sposób selektywny będą zbierane następujące rodzaje odpadów: papier, metal, tworzywa sztuczne, szkło, opakowania wielomateriałowe, odpady biodegradowalne, 12. W aptekach, punktach aptecznych, prowadzona jest zbiórka przeterminowanych leków. Wykonawca zapewnia transport i utylizację zebranych leków. Wykaz aptek na terenie gminy: 12.1. Zaklików - Pl. Sienkiewicza 38; 12.2. Zaklików - ul. Zachodnia 21; 12.3. Lipa - ul. Sandomierska 3; 12.4. Zaklików ul. Zachodnia 13. 13. Zamawiający w okresie trwania umowy nie przewiduje zbiórki mobilnej odpadów wielkogabarytowych i zużytego sprzętu RTV i AGD. 14. Określa się następującą częstotliwość odbioru odpadów komunalnych z terenu nieruchomości zamieszkałych: 14.1 Na terenie miejscowości Lipa, Zaklików, Zdziechowice Pierwsze i Zdziechowice Drugie: odpady zmieszane i biodegradowalne nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie; 14.2 Na terenie pozostałych miejscowości z terenu Gminy Zaklików nie rzadziej niż raz w miesiącu; 14.3 Odpady zbierane selektywnie nie rzadziej niż raz w miesiącu; 14.4 Podane częstotliwości odbioru odpadów komunalnych mogą ulec zmianie stosownie do zmian wynikających ze zmiany prawa miejscowego. 15. Odbiór odpadów zgromadzonych w Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych - 1 raz na miesiąc lub w miarę potrzeb na zgłoszenie prowadzącego PSZOK. 16. Opracowanie harmonogramu odbioru odpadów leży po stronie Wykonawcy. Harmonogram powinien zawierać niezbędne informacje takie jak: terminy odbioru, zasady segregacji. 17. Wykonawca dokona odbioru wysegregowanych odpadów komunalnych w każdej wystawionej ilości worków. 18. Załadunek jak i transport odpadów będzie odbywał się za pomocą odpowiedniego sprzętu, który musi spełniać wymogi określone obowiązującymi przepisami prawa i musi znajdować się w dyspozycji Wykonawcy. 19. Wykonawca zapewni worki do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych z logiem Gminnego Zakładu Komunalnego Sp. z o.o. lub logiem Gminy Zaklików w kolorach określonych w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Zaklików, tj. żółty, zielony, niebieski, brązowy, 20. Ilość worków do selektywnej zbiórki, które musi zapewnić Wykonawca: niebieski, żółty, zielony, brązowy - minimum po dwa na nieruchomość, w przypadku większego zapotrzebowania Wykonawca na wniosek właściciela nieruchomości jest zobowiązany do zapewnienia nieodpłatnie dodatkowych worków. 21. Wykonawca ma obowiązek dostarczyć następny worek po odebraniu pełnego worka danego rodzaju. 22. Jeżeli w toku realizacji zamówienia nastąpi uszkodzenie bądź zniszczenie pojemników z winy Wykonawcy, ich naprawienie i doprowadzenie do stanu poprzedniego (lub wymiana) należy do Wykonawcy. 23. Środki uzyskane ze sprzedaży selektywnie odebranych surowców wtórnych są dochodem Wykonawcy, co Wykonawca obowiązany jest uwzględnić w kalkulacji przy ustalaniu ceny za wykonywaną usługę. 24. Wykonawca ma obowiązek wyposażyć pojazdy w system monitoringu pozycjonowania satelitarnego GPS. System ma umożliwiać trwałe zapisywanie, przechowywanie i odczytywanie danych o trasie pracy pojazdów i miejscach ich postoju. Pojazdy muszą być wyposażone w system umożliwiający kontrolę miejsc wyładunku odpadów. 25. Pojazdy winny być zabezpieczone przed niekontrolowanym wydostawaniem się (wysypywaniem i rozwiewaniem) na zewnątrz odpadów oraz wyposażone w narzędzia/urządzenia służce do uprzątnięcia odpadów, które zostały wysypane z pojemników w trakcie ich opróżniania. 26. Normy gromadzenia odpadów oraz minimalna pojemność pojemników dla nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne, w szczególności określa: a) Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Zaklików (uchwała Rady Miejskiej nr XXIII/130/2016 z dnia 06.07.2016 r. zmieniona uchwałą nr VIII/47/2019 Rady Miejskiej w Zaklikowie z dnia 10.05.2019 r.) b) uchwała nr XXIII/131/2016 Rady Miejskiej w Zaklikowie z dnia 20 maja 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi ,( Dz. Urz. Woj. Podkar. 2016 poz. 2146) c) uchwała Rady Miejskiej w Zaklikowie w sprawie określenia rodzajów dodatkowych usług świadczonych przez Gminę Zaklików w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów oraz wysokość cen za te usługi (nr XXIII/140/2016 z dnia 06.07.2016 r. Dz. Urz. Woj. Podkarp. 2016 poz 2147). d) uchwała nr VIII/49/2019 Rady Miejskiej w Zaklikowie z dnia 10 maja 2019 r. w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki takiej opłaty oraz stawki za pojemnik o określonej zmieniona uchwałą nr XIX/104/2019 z dnia 11 grudnia 2019 r. Wskazane uchwały stanowią załączniki do zaproszenia. 27. W okresie realizacji zamówienia Wykonawca jest zobowiązany do osiągnięcia nałożonych na Zamawiającego poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami zebranych selektywnie odpadów. 28. Wykonawca jest zobowiązany do osiągnięcia poziomów masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania, nałożonych na Zamawiającego. 29. W przypadku nieosiągnięcia poziomów, o których mowa w ust. 28 i 29 Wykonawca zwróci Zamawiającemu nałożone na niego kary za nieosiągnięcie tych poziomów. Określony obowiązek zwrotu Zamawiającemu nałożonych na niego kar z tytułu określonego w ust. 31 i 32, obciąża Wykonawcę również w przypadku, gdy kary te zostaną nałożone na Zamawiającego po zakończeniu przez Wykonawcę realizacji niniejszej umowy, a dotyczyć będą okresu realizacji przez Wykonawcą niniejszej umowy. 30. Nieprawidłowości w segregowaniu odpadów komunalnych nie zwalniają Wykonawcy od odbierania wystawionych do odbioru odpadów. Zgodnie bowiem z art. 9f ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2019 r. poz. 2010 z późn. zm.) - w przypadku niedopełnienia przez właściciela nieruchomości obowiązku w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych, Wykonawca zobowiązany jest do przyjmowania ich, jako zmieszane odpady komunalne i niezwłoczne powiadamiania o takim fakcie Zamawiającego. Uchylanie się od obowiązku powiadamiania Zamawiającego o zaistniałych nieprawidłowościach w sposobie segregacji odpadów będzie stanowić naruszenie postanowień zamówienia. 31. Wszystkie odpady komunalne zebrane z terenu Gminy Zaklików Wykonawca zobowiązany jest zagospodarować zgodnie z obowiązującymi przepisami i Planem Gospodarki Odpadami dla Województwa Podkarpackiego. 32. Wykonawca będzie zobowiązany do wykazywania osiągania przez Zamawiającego poziomów odzysku odpadów komunalnych. Wymagane poziomy odzysku zostały wskazane w ustawie z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu porządku i czystości w gminach (tekst jednolity Dz. U. 2019 poz. 2010), Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2167) oraz Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie poziomów ograniczenia składowania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji (Dz. U. z 2017 r., poz. 2412). 33. Wykonawca zobowiązany jest do przedkładania Zamawiającemu półrocznych sprawozdań, zgodnych z zapisami art. 9n ust. 1-3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2019 r., poz. 2010 z późn. zm.). 34. Ponadto Wykonawca będzie miał obowiązek informowania Zamawiającego o wszelkich stwierdzonych nieprawidłowościach dotyczących świadczonej usługi w zakresie odbioru i gospodarowania odpadami komunalnymi. 35. Ofertę należy składać na wszystkie usługi zawarte w zaproszeniu, we wzorze umowy i formularzu oferty. Wykonawca przed złożeniem oferty zobowiązany jest zapoznać się z terenem, na którym będzie prowadzony odbiór odpadów. Zapoznania się z terenem Wykonawca dokonuje samodzielnie. 36. W celu umożliwienia oszacowania zakresu przedmiotu zamówienia i sporządzenia kalkulacji cenowej przez Wykonawcę Zamawiający udostępnia poniżej informacje o odpadach za 2019 r. Lp. Rodzaj odpadu Ilość odpadów 1 Zmieszane odpady komunalne: 970,98 Mg 2 Odpady segregowane 495,59 Mg, a w tym szczególnie: 2.1 surowce wtórne, szkło, papier, metale, tworzywa sztuczne: 327,66 Mg 2.2 odpady wielkogabarytowe: 89,6 Mg 2.3 zmieszane odpady z betonu i gruzu ceglanego, ceramiki: 38,26 Mg 2.4 zużyte opony: 19,12 Mg 2.5 tekstylia i odzież: 5,38 Mg 37. Na podstawie danych, którymi dysponuje Zamawiający, przewidywaną ilość odbieranych odpadów komunalnych z terenów zamieszkałych w okresie trwania umowy szacuje się na około 120 Mg/miesiąc. Przedmiotowa wielkość stanowi jedynie szacunek i może ulec zmianie w okresie obowiązywania umowy. Obowiązkiem Wykonawcy jest takie skalkulowanie ceny oferty, aby zapewnić realizację przedmiotu zamówienia w całym okresie obowiązywania umowy za podaną w ofercie cenę ryczałtową. 38. Na podstawie art. 29 ust 3a ustawy Zamawiający wymaga zatrudnienia przez Wykonawcę lub Podwykonawcę na podstawie umowy o pracę osób wykonujących czynności objęte przedmiotem zamówienia, jeśli wykonanie tych czynności polega na wykonaniu pracy w sposób określony w art. 22 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jednolity Dz. U. 2019 poz. 1040). W szczególności Zamawiający wymaga, aby osoby wykonujące załadunek odpadów na samochody oraz kierowcy samochodów odbierających odpady były zatrudnione przez Wykonawcę lub Podwykonawcę na podstawie umowy o pracę. 39. Wykonawca zobowiązany jest przed podpisaniem umowy do przedłożenia wykazu ww. osób wraz z oświadczeniem potwierdzającym zatrudnienia ich na umowę o pracę i niezaleganiu z wypłatą wynagrodzenia na dzień złożenia oświadczenia. Zamawiający na każdym etapie realizacji przedmiotu umowy ma prawo żądania udowodnienia przez Wykonawcę faktu zatrudnienia osób wykonujących na umowę o prace. 40. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości dotyczących zatrudnienia pracowników przez Wykonawcę Zamawiający zastrzega możliwość poinformowania o tym fakcie Państwowej Inspekcji Pracy. 41. W czasie realizacji zamówienia Wykonawca ma obowiązek znać i stosować przepisy dotyczące ochrony środowiska naturalnego. Wykonawca podejmie wszelkie konieczne kroki w celu zapewnienia ochrony środowiska przez cały czas trwania umowy

II.5) Główny Kod CPV: 90513100-7

Dodatkowe kody CPV:

90500000-2,

90533000-2,

90514000-3,

90512000-9


II.6) Całkowita wartość zamówienia (jeżeli zamawiający podaje informacje o wartości zamówienia):
Wartość bez VAT:
Waluta:

SEKCJA III: PROCEDURA

III.1) Tryb udzielenia zamówienia:

Zamówienie z wolnej ręki

III.2) Podstawa prawna
Postępowanie wszczęte zostało na podstawie 67 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp.
III.3 Uzasadnienia wyboru trybu
Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami:
Na mocy ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 22 czerwca 2016 r. artykułem 67 ust. 1 pkt 12 wdrożono do prawa polskiego regulacje z art. 12 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014, które umożliwiają bezprzetargowe powierzenie wykonania usług, dostaw lub robót budowlanych na rzecz podmiotu wewnętrznego, tj. udzielanie zamówień wewnętrznych (in house) pomiędzy podmiotami sektora publicznego przy zastosowaniu trybu z wolnej ręki. Zgodnie z przepisami znowelizowanej ustawy Prawo zamówień publicznych zmieniono treść ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w zakresie art. 6d ust. 1, na mocy którego dopuszczono obok trybu przetargowego możliwość udzielenia zamówienia publicznego na wykonywanie usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w innym trybie - w tym, w trybie z wolnej ręki. Mając na uwadze powyższe regulacje możliwe jest powierzenie wykonywania zadania odbioru odpadów komunalnych Gminnemu Zakładowi Komunalnemu Sp. z o.o. ul. Zachodnia 15/25, 37 - 470 Zaklików, ponieważ spełnione są wszystkie wymagane art. 67 ust. 1 pkt 12 ustawy PZP warunki: - Gmina Zaklików sprawuje nad Gminnym Zakładem Komunalnym Sp. z o.o. kontrolę, odpowiadającą kontroli sprawowanej nad własnymi jednostkami, polegającą na dominującym wpływie na cele strategiczne oraz istotne decyzje dotyczące zarządzania sprawami tej Spółki, - ponad 90% działalności Gminnego Zakładu Komunalnego Sp. z o.o. dotyczy wykonywania zadań powierzonych przez Gminę Zaklików, - w Gminnym Zakładzie Komunalnym Sp. z o.o. nie ma bezpośredniego udziału kapitału prywatnego. Za przekazaniem zadania odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych Gminnemu Zakładowi Komunalnemu Sp. z o.o. przemawia możliwość zmniejszenia kosztów ponoszonych przez Zamawiającego na realizację zadań związanych z odbiorem i transportem odpadów komunalnych, z uwagi na fakt, iż w poprzednich latach w postępowaniach prowadzonych w trybie przetargu nieograniczonego oferty składała tylko jedna firma zewnętrzna, a także dobra znajomość terenu, na którym prowadzony będzie odbiór odpadów, w przypadku pracowników Gminnego Zakładu Komunalnego Sp. z o. o., co umożliwi zapewnienie odpowiedniej logistyki odbioru gminnych odpadów komunalnych.


SEKCJA IV: ZAMIAR UDZIELENIA ZAMÓWIENIA


NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA:

Gminny Zakład Komunalny Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością , gzk@zaklikow.pl, ul. Zachodnia 15/25, 37-470, Zaklików, kraj/woj. podkarpackie


 

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.