eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Tarnów › Zamówienie na kurs przyuczający do zawodu i zajęcia aktywizacji zawodowej.

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2013-01-03

Tarnów: Zamówienie na kurs przyuczający do zawodu i zajęcia aktywizacji zawodowej.
Numer ogłoszenia: 4590 - 2013; data zamieszczenia: 03.01.2013
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Zakład Karny w Tarnowie-Mościcach , ul. Jędrzeja Śniadeckiego 9, 33-101 Tarnów, woj. małopolskie, tel. 014 6319300, faks 014 6319305.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.sw.gov.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Organ kontroli państwowej lub ochrony prawa, sąd lub trybunał.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Zamówienie na kurs przyuczający do zawodu i zajęcia aktywizacji zawodowej..

II.1.2) Rodzaj zamówienia: usługi.

II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Przedmiotem Zamówienia jest zorganizowanie i przeprowadzenie na terenie Zamawiającego kursu przyuczającego do zawodu oraz cyklu zajęć z zakresu aktywizacji zawodowej w rozumieniu §3 pkt 5 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11. stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2012 r. poz. 186), dla skazanych odbywających karę pozbawienia wolności. Zamówienie podzielono na następujące części: część I: kurs przyuczający do zawodu technolog robót wykończeniowych w budownictwie - dla 12 osób; część II: cykl zajęć z zakresu aktywizacji zawodowej, dedykowanych dla ww. kursu - dla 12 osób Kurs przyuczający do zawodu i zajęcia z zakresu aktywizacji zawodowej będą się odbywać od poniedziałku do piątku z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy, pomiędzy godz. 08:00 a 15:00, nie więcej niż sześć godzin zegarowych zajęć. W szczególnie uzasadnionym wypadku i po uprzednim uzyskaniu zgody Zamawiającego, kurs i zajęcia aktywizacyjne mogą się odbyć w sobotę. W części teoretycznej kursu przyuczającego do zawodu oraz w zajęciach z zakresu aktywizacji zawodowej po każdych 90 minutach zajęć nastąpi przerwa 10-minutowa. Przerwa ta nie jest wliczana w czas trwania zajęć dydaktycznych. Natomiast w każdą godzinę zajęć praktycznych kursu przyuczającego do zawodu, która trwa 60 minut, jest już wliczona 5-minutowa przerwa. W ramach wynagrodzenia Wykonawca zobowiązany jest opracować i dostarczyć materiały szkoleniowe (skrypty) oraz materiały biurowe niezbędne do czynnego udziału w zajęciach. Kurs przyuczający do zawodu i zajęcia z zakresu aktywizacji zawodowej kończą się wydaniem zaświadczeń o ukończeniu kursu zgodnych ze wzorem MEN określonym w załączniku nr 5 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11. stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2012 r. poz. 186) oraz wydaniem certyfikatów uczestnictwa w kursie z logotypami UE, EFS, POKL. Koszty wydania zaświadczeń i certyfikatów ponosi wykonawca. Otrzymanie zaświadczenia i certyfikatu przez uczestnika kursu/zajęć w zakresie aktywizacji jest warunkiem zapłaty pełnego wynagrodzenia za jej przeszkolenie. Warunkiem zaliczenia kursu/zajęć, będącym podstawą wydania zaświadczenia i certyfikatu jest min. 80% frekwencja uczestnika. Sposób rozliczenia w przypadku nie ukończenia pełnego kursu/ całości zajęć (braku osiągnięcia wskaźnika na poziomie 80%) przez uczestnika określają szczegółowe zapisy umowy. Przed rozpoczęciem kursu przyuczającego do zawodu/zajęć z zakresu aktywizacji wykonawca jest zobowiązany do uzgodnienia z zamawiającym harmonogramu zajęć kursu/ zajęć w zakresie aktywizacji oraz przekazania harmonogramu nie później niż 2 dni przed rozpoczęciem zajęć. Harmonogram powinien zawierać m.in. daty i godziny zajęć oraz nazwiska osób je prowadzących. Wykonawca przed rozpoczęciem kursu/cyklu zajęć jest zobowiązany do przekazania Zamawiającemu listy/ list osób prowadzących zajęcia zawierających imię, nazwisko, PESEL oraz serię i numer dowodu osobistego w celu uzyskania zgody kierownika Zamawiającego na wejście tych osób na teren Zamawiającego. Ze względów bezpieczeństwa osoby mające pracować w bezpośrednim kontakcie z osadzonymi nie mogą być osobami karanymi. Zamawiający zapewnia zaplecze do realizacji kursu i zajęć - sale wykładowe, pomieszczenia do praktycznej nauki zawodu, pomoce szkoleniowe, np. rzutnik multimedialny, flipchart, etc. oraz sprzęt zakupiony w ramach Projektu na potrzeby realizacji zajęć praktycznych kursów przyuczających do zawodu. Istnieje również możliwość skorzystania z komputerów w pracowni komputerowej na potrzeby realizacji zajęć teoretycznych kursu oraz zajęć z zakresu aktywizacji zawodowej..

II.1.4) Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: nie.

II.1.5) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 80.50.00.00-9.

II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: tak, liczba części: 2.

II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: .

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WADIUM

Informacja na temat wadium: Zamawiający nie wymaga złożenia wadium.

III.2) ZALICZKI

  • Czy przewiduje się udzielenie zaliczek na poczet wykonania zamówienia: nie

III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW

  • III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają następujące warunki w części I: prowadzą kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych i są uprawnieni do wydawania zaświadczeń według wzorów, będących załącznikiem nr 5 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11. stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2012 r. poz. 186), posiadają zaświadczenie właściwego organu o wpisie do rejestru instytucji szkoleniowych, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.) z numerem tego wpisu, w części II: posiadają zaświadczenie właściwego organu o wpisie do rejestru instytucji szkoleniowych, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z numerem tego wpisu;,

  • III.3.2) Wiedza i doświadczenie

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają następujące warunki w części I: zrealizowali w ciągu ostatnich trzech lat przed dniem otwarcia ofert min. 2 kursy przyuczające do zawodu lub kursy zawodowe o charakterze ogólnobudowlanym dla min. 12 uczestników biorących udział w każdym kursie, w części II: zrealizowali w ciągu ostatnich trzech lat przed dniem otwarcia ofert min. 2-krotnie zajęcia z zakresu aktywizacji zawodowej dla min. 10 uczestników biorących udział w każdych zajęciach,

  • III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają następujące warunki w części I: dysponują min. 2 osobami/instruktorami posiadającymi uprawnienia do nauczania w dziedzinach objętych usługą (technolog robót wykończeniowych w budownictwie); w części II: dysponują min. 2 osobami/instruktorami posiadającymi uprawnienia do nauczania w dziedzinie objętej usługą;

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

  • III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, należy przedłożyć:

  • III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:

    III.7) Czy ogranicza się możliwość ubiegania się o zamówienie publiczne tylko dla wykonawców, u których ponad 50 % pracowników stanowią osoby niepełnosprawne: nie

    SEKCJA IV: PROCEDURA

    IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

    IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

    IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

    IV.2.2) Czy przeprowadzona będzie aukcja elektroniczna: nie.

    IV.3) ZMIANA UMOWY

    Czy przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy: nie

    IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

    IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.sw.gov.pl
    Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: w siedzibie Zamawiającego.

    IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 11.01.2013 godzina 10:00, miejsce: w siedzibie Zamawiającego.

    IV.4.5) Termin związania ofertą: do 09.02.2013.

    IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego - Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet I, Działanie 1.3., Poddziałanie 1.3.4. pn. Cykl szkoleniowo-aktywizacyjny służący podniesieniu kwalifikacji zawodowych osób pozbawionych wolności oraz przygotowaniu ich do powrotu na rynek pracy po zakończeniu odbywania kary pozbawienia wolności. Projekt jest realizowany przez Zakład Karny w Tarnowie - Mościcach w okresie od 01.08.2008 do 31.01.2014, na podstawie Umowy nr: UDA-POKL.01.03.04-00-027/08-02, zawartej pomiędzy Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich a Centralnym Zarządem Służby Więziennej..

    IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie

    ZAŁĄCZNIK I - INFORMACJE DOTYCZĄCE OFERT CZĘŚCIOWYCH

    CZĘŚĆ Nr: 1 NAZWA: Kurs przyuczający do zawodu technolog robót wykończeniowych w budownictwie.

    • 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: W ramach kursu jego uczestnicy posiądą wiedzę i nabędą umiejętności w zakresie: materiałoznawstwa, podstaw rysunku technicznego, podstaw technologii robót wykończeniowych w budownictwie, wykonywania robót wykończeniowych w budownictwie, przygotowywania frontu robót, przygotowywania materiałów i narzędzi do robót wykończeniowych w budownictwie, wykonywania prac budowlanych, wykończeniowych z zastosowaniem najnowszych technologii i materiałów w zakresie tynkowania, szpachlowania, malowania, układania płyt kartonowo - gipsowych, opanowania techniki prawidłowego wykonywania podstawowych czynności związanych z robotami wykończeniowymi w budownictwie, wyrobienia praktycznej umiejętności organizowania własnej pracy na stanowisku roboczym, z zachowaniem wymagań BHP, ppoż. i postanowień wynikających z regulaminu pracy. Aby uczestnicy mogli w praktyce sprawdzić i rozwijać swoje umiejętności zawodowe, Zamawiający udostępni do zajęć praktycznych w ramach kursu pomieszczenia umożliwiające przeprowadzenie różnorodnych tematycznie zajęć, w tym m.in.: a)malowania farbą emulsyjną ścian (min. 2 kolorami) w przeliczeniu ok. 17 m2 na jednego kursanta; b)montażu sufitu kasetonowego w przeliczeniu ok. 6 m2 na jednego kursanta; c)układanie podłogi z płytek w przeliczeniu ok. 6,5 m2 na jednego kursanta; d)murowania ściany w przeliczeniu ok. 1,0 m2 na jednego kursanta. W wyniku realizacji programu kursu jego uczestnik powinien potrafić wykonywać prace z tematyki: 1)Malowanie ścian farbą emulsyjną: a)przygotowanie ścian do malowania - czyszczenie ściany ze starej farby, b)wyrównanie ścian, uzupełnienie ubytków zaprawą i gipsem, c)montaż narożników, d)położenie gładzi szpachlowej/ tynku wykończeniowego, e)zagruntowanie powierzchni, f)malowanie farbą emulsyjną (min. 2 kolorami) z odcięciem taśmą malarską, 2)Montaż sufitu kasetonowego: a)sprawdzenie i przygotowanie podłoża, do którego będzie mocowany sufit podwieszany, pomiary powierzchni sufitu; b)montaż profili przyściennych, c)zamocowanie wieszaków do podłoża i sufitu, d)wypoziomowanie konstrukcji, e)mocowanie, montaż kasetonów; 3)Murowanie ściany: a)przygotowanie podłoża, przygotowanie izolacji, b)murowanie z materiałów typu cegła lub pustak, c)tynkowanie i gruntowanie ściany, d)położenie gładzi szpachlowej. 4)Układanie podłogi z płytek: a)przygotowanie podłoża pod ułożenie płytek, b)wyrównanie posadzki zaprawą cementową lub masą samopoziomującą, c)zagruntowanie powierzchni podłogi, d)położenie płytek na zaprawie klejowej, e)położenie fugi w wykonanej posadzce z płytek; 5)Tapetowanie: a)przygotowanie ściany do tapetowania - czyszczenie ściany - zeskrobanie starej farby, b)wyrównanie ściany, uzupełnienie ubytków zaprawą i gipsem, c)zabezpieczenie taśmą malarską powierzchni nie objętych tapetowaniem, d)położenie tapety na przygotowanej ścianie; 6)Malowanie farbą olejną ościeżnic (futryn) drzwi i elementów wykończeniowych: a)czyszczenie powierzchni ze starej farby, b)zabezpieczenie taśmą malarską powierzchni nie objętych malowaniem, c)malowanie przygotowanych powierzchni; W ramach kwoty przeznaczonej na zakup usługi szkoleniowej - kursu przyuczającego do zawodu, Wykonawca dokona zakupu materiałów budowlanych niezbędnych do przeprowadzenia zajęć praktycznych w kwocie nie przekraczającej 40% kosztu ogólnego usługi szkoleniowej, zgodnie z przedłożonym przez wykonawcę preliminarzem. Wykonawca zobowiązuje się zaopatrzyć uczestników w materiały w ilości zapewniającej efektywne wykorzystanie czasu przeznaczonego na zajęcia praktyczne w ramach kursu. Ilość materiałów wykorzystywanych w czasie zajęć praktycznych powinna uwzględniać wymogi jakie określa program kursu oraz odpowiadać zakresowi ćwiczeń praktycznych przewidzianych i realizowanych w ramach kursu. Równocześnie zakres zajęć praktycznych w ramach kursu oraz rodzaje realizowanych w ich trakcie zadań powinny zapewnić kursantom możliwie wysoki poziom nabytych umiejętności praktycznych, jak również umożliwić w szeroki sposób zapoznanie się z tematyką kursu. Wykonawca zadba o ład i porządek oraz organizację stanowisk pracy w czasie trwania zajęć praktycznych, jak również o segregację odpadów. Wykonawca zobowiązuje się usunąć we własnym zakresie odpady, które zamawiający uzna za zbędne. Kurs przyuczający do zawodu będzie obejmować 120 godzin dydaktycznych, przy czym zajęcia teoretyczne będą w wymiarze 16 godzin dydaktycznych, a zajęcia praktyczne wyniosą 104 godziny dydaktyczne. Dzienna liczba godzin kursu nie może przekroczyć 8 godzin dydaktycznych. W części teoretycznej przez godzinę dydaktyczną należy rozumieć 45 minut zajęć, natomiast w części praktycznej godzina dydaktyczna oznacza 60 minut. Przewidywana ilość uczestników kursu: 12 osób. Wykonawca w ramach wynagrodzenia zorganizuje i pokryje koszty przeprowadzenia właściwych badań lekarskich dla 15 osób (na kurs wytypowanych jest 12 osób do listy podstawowej i 3 osoby są umieszczone na liście rezerwowej). Wykonawca przeprowadzi również w ramach wynagrodzenia przeszkolenie BHP oraz ppoż. Ponadto Wykonawca wyposaży uczestników kursu w komplet odzieży roboczej i obuwie - odzież robocza i obuwie dostosowane do warunków atmosferycznych, m.in. koszulka T-shirt, koszula flanelowa z długim rękawem, spodnie, buty, rękawice, czapka z daszkiem. Wykonawca zapewni również min. 1 apteczkę pierwszej pomocy oraz dokona ubezpieczenia NW jego uczestników. Kopię polisy ubezpieczeniowej, potwierdzoną za zgodność z oryginałem, Wykonawca prześle na adres Zamawiającego - mailem lub faksem, najpóźniej czwartego dnia od dnia rozpoczęcia zajęć..

    • 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 80.50.00.00-9.

    • 3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 08.03.2013.

    • 4) Kryteria oceny ofert: cena oraz dodatkowe kryteria i ich znaczenie:

      • 1. Cena - 65
      • 2. Udział kwotowy (wyrażony w zł) kosztu materiałów do realizacji zajęć praktycznych w całkowitym koszcie usługi szkoleniowej - 35

    CZĘŚĆ Nr: 2 NAZWA: Zajęcia z zakresu aktywizacji zawodowej..

    • 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Celem Zajęć z zakresu aktywizacji zawodowej jest zdobycie wiedzy oraz praktycznych umiejętności w zakresie poruszania się po rynku pracy po zakończeniu odbywania kary pozbawienia wolności. Szczegółowe cele zajęć: a)uczestnicy dokonają analizy swoich mocnych i słabych stron, odkryją i określają swój potencjał, b)uczestnicy określą swoje preferencje dotyczące pracy, c)uczestnicy nauczą się poruszać na jawnym i ukrytym rynku pracy, d)uczestnicy nauczą się pisać CV i list motywacyjny oraz rozmawiać z pracodawcą. Zajęcia powinny swym zakresem tematycznym objąć m.in. następujące moduły: 1)Podstawy komunikacji interpersonalnej; 2)Odkrywanie własnych możliwości i umiejętności oraz określenie mocnych i słabych stron osobowości; 3)Rynek pracy - określenie podstawowych pojęć dot. rynku pracy, rynek pracy - ukryty i jawny, tendencje na rynku pracy, umiejętność poruszania się po rynku pracy; 4)Znajdowanie ofert pracy - ABC poszukiwania pracy oraz źródła informacji o wolnych miejscach pracy, zasady ułatwiające poszukiwanie pracy, uwzględnianie nowoczesnych technologii (Internetu) w poszukiwaniu pracy; 5)Dokumenty aplikacyjne - rola dokumentów aplikacyjnych w poszukiwaniu pracy, zasady pisania życiorysu zawodowego i listu motywacyjnego; 6)Rozmowa kwalifikacyjna - najczęstsze pytania i odpowiedzi przy rozmowie kwalifikacyjnej, próbne rozmowy kwalifikacyjne - jak się przygotować, autoprezentacja, najczęściej popełniane błędy przez kandydatów do pracy; Do sugerowanych przez Zamawiającego metod pracy należą: a)praca w grupach, b)praca indywidualna, c)wykład, d)studium przypadku i ćwiczenie scenek, e)burza mózgów, f)dyskusja. Cykl zajęć z zakresu aktywizacji zawodowej obejmie 16 godzin dydaktycznych, maksymalnie 3 dni zajęć. Przez godzinę dydaktyczną należy rozumieć 45 min. zajęć. Przewidywana ilość uczestników w zajęciach: 12 osób. Zajęcia będą prowadzone m.in. z wykorzystaniem nowoczesnej technologii, tj. komputerów, laptopa i rzutnika. Materiały szkoleniowe i treści przekazywane podczas zajęć będą mieć m.in. formę prezentacji multimedialnych. Wykonawca dokona zakupu materiałów niezbędnych do przeprowadzenia zajęć, w ramach kwoty przeznaczonej na zakup usługi szkoleniowej, przy czym w wielkości nie przekraczającej 40% kosztu ogólnego usługi szkoleniowej. Wykonawca w ramach wynagrodzenia dokona również ubezpieczenia NW jego uczestników. Kopię polisy ubezpieczeniowej, potwierdzoną za zgodność z oryginałem, Wykonawca prześle na adres Zamawiającego - mailem lub faksem, najpóźniej czwartego dnia od dnia rozpoczęcia zajęć..

    • 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 80.50.00.00-9.

    • 3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 13.03.2013.

    • 4) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.


    Podziel się

    Poleć ten przetarg znajomemu poleć

    Wydrukuj przetarg drukuj

    Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








    Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


    Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

    chcę zamieszczać ogłoszenia

    Dodaj swoje pytanie

    Najnowsze orzeczenia

    Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.