Gliwice: Sukcesywne dostawy odczynników i materiałów zużywalnych dla Centrum Onkologii - Instytutu im. Marii Skłodowskiej - Curie Oddział w Gliwicach.
Numer ogłoszenia: 263216 - 2013; data zamieszczenia: 05.07.2013
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - dostawy
Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES: Centrum Onkologii-Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie Oddział w Gliwicach , ul. Wybrzeże Armii Krajowej 15, 44-101 Gliwice, woj. śląskie, tel. 032 2789171, 2789172, 2789193,, faks 032 2789197, 2789198.
- Adres strony internetowej zamawiającego: www.io.gliwice.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Inny: Instytut Badawczy.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Sukcesywne dostawy odczynników i materiałów zużywalnych dla Centrum Onkologii - Instytutu im. Marii Skłodowskiej - Curie Oddział w Gliwicach..
II.1.2) Rodzaj zamówienia: dostawy.
II.1.4) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Sukcesywne dostawy odczynników i materiałów zużywalnych dla Centrum Onkologii - Instytutu im. Marii Skłodowskiej - Curie Oddział w Gliwicach, w tym: Zad. 1: Odczynniki wykorzystywane do izolacji całkowitego RNA i syntezy cDNA, zad. nr 2 Kolumny do izolacji DNA z krwi zad. nr 3. Odczynniki i plastiki, zad. nr 4: Zestaw do analizy DNA, zad. nr 5: Mikromacierze oraz odczynniki do znakowania, hybrydyzacji, barwienia i płukania mikromacierzy, zad. nr 6: Odczynniki do znakowania, hybrydyzacji, barwienia i płukania mikromacierzy, zad. nr 7: Odczynniki do oczyszczanie produktu PCR, zad. nr 8: Polimer do prowadzenie rozdziału elektroforetycznego w sekwenatorze kapilarnym, zad. nr 9: Odczynnik do reakcji PCR - sekwencjonowanie, zad. nr 10: Odczynniki do detekcji klastrów odczytywanych w sekwenatorze GA IIx firmy Illumina, zad. nr 11: Odczynnik do oczyszczanie bibliotek cDNA, zad. nr 12: Odczynniki wykorzystywane do elektroforezy kapilarnej, zad. nr 13: Polimeraza SuperScript II do syntezy bibliotek cDNA, zad. nr 14: Izolacja RNA, zad. nr 15: Odczynniki do mikromacierzy Affymetrix, zad. nr 16: Analiza jakości RNA- zestaw do urządzenia Agilent 2100 Bioanalyzer, zad. nr 17: Pipeta automatyczna i filtry do pipety, zad. nr 18: Kołyska laboratoryjna, zad. nr 19: Materiały zużywalne do badań molekularnych i klinicznych, zad. nr 20: Materiały zużywalne do badań molekularnych i klinicznych Zad. nr 21: Materiały zużywalne do badań molekularnych i klinicznych, zad. nr 22: Akcesoria laboratoryjne Zad. nr 23: Metanol czysty do analiz laboratoryjnych, zad. nr 24: Materiały zużywalne do badań molekularnych i klinicznych, zad. nr 25: Płytka mikrotestowa, zad. nr 26: Media do hodowli komórkowej, zad. nr 27: Membrana PVDF, zad. nr 28: Zestaw ELISA do oznaczania stężenia IL-11, zad. nr 29: L-glutamina, zad. nr 30: Pipety sterylne, zad. nr 31: Przeciwciała do cytometrii przepływowej, zad. nr 32: Zestaw do różnicowania komórek mezynchymalnych, zad. nr 33: Zestawy ELISA, zad. nr 34: Materiały zużywalne do hodowli komórkowej, zad. nr 35: Mieszanina reakcyjna do genotypowania, zad. nr 36: Odczynniki do przygotowania i sekwencjonowania bibliotek Chip-DNA w systemie Illumina, zad. nr 37: Przeciwciało anty-SPEN do końca N, zad. nr 38: Marker masy molekularnej do elektroforezy białek, zad. nr 39: Przeciwciało anty-SPEN do końca C, zad. nr 40: Przeciwciało anty-HA, zad. nr 41: Przeciwciało anty-HSF2, zad. nr 42: Jednorazowe materiały zużywalne, zad. nr 43: Materiały zużywalne do hodowli komórkowej., zad. nr 44: Zestaw do oceny jakości biblioteki DNA przed sekwencjonowaniem, zad. nr 45: Odczynnik do oczyszczania biblioteki ChIP-DNA przed sekwencjonowaniem, zad. nr 46: Zestaw do immunoprecypitacji, zad. nr 47:Zestaw do immunoprecypitacji, zad. nr 48: Antybiotyki i DCFDA, zad. nr 49: Antybiotyk przeciwnowotworowy, zad. nr 50: Filtry strzykawkowe GD X, zad. nr 51: Zestaw odczynników do immunohistochemii, zad. nr 52: Materiały zużywalne - klisze RTG, zad. nr 53: Odczynniki do badania aktywności lucyferazy, zad. nr 54: Materiały do Western blot - metanol i glicyna, zad. nr 55: Odczynniki do odwrotnej transkrypcji i izolacji RNA, zad. nr 56: Pipety serologiczne sterylne, zad. nr 57: Końcówki i probówki, zad. nr 58: Płytki wielodołkowe do hodowli komórek HaCaT, zad. nr 59: Probówki 0,2 ml PCR i probówki DNA LoBind, zad. nr 60: Przeciwciało monoklonalne anty-CaIX, zad. nr 61: Czynnik transfekcyjny do transfekcji komórek pakujących Lenti-X 293T, zad. nr 62: Kulki do kalibracji sortera, zad. nr 63: Końcówki do pipet i próbówki, zad. nr 64: Końcówka ZipTip, zad. nr 65: Jednorazowe materiały laboratoryjne, zad. nr 66: Pudełka kartonowe Zad. nr 67: Odczynnik chemiczny, zad. nr 68: Wywoływacz i utrwalacz, zad. nr 69: Szkiełka do systemu MALDI, zad. nr 70: Zestaw do izolacji DNA, zad. nr 71: Odczynniki do detekcji białek, zad. nr 72: Agarowa, zad. nr 73: Agarowa, zad. nr 74: Agarowa, zad. nr 75: Enzym restrykcyjny PstI, zad. nr 76: Pudełka do przechowywania prób, zad. nr 77: Akcesoria laboratoryjne..
II.1.6) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.69.65.00-0, 38.43.70.00-7, 33.69.63.00-8.
II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: tak, liczba części: 77.
II.1.8) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.
SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM
III.1) WADIUM
Informacja na temat wadium: W niniejszym postępowaniu przetargowym Zamawiający nie wymaga wniesienia wadium.
III.2) ZALICZKI
III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW
III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
W celu potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu oferta musi zawierać oświadczenie o spełnianiu przez Wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 Ustawy Pzp. Zamawiający przy ocenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu zastosuje formułę spełnia - nie spełnia w oparciu o informacje zawarte w ww.oświadczeniu. Z treści załączonego oświadczenia musi jednoznacznie wynikać, iż Wykonawca spełnia wszystkie wymagane warunki.
III.3.2) Wiedza i doświadczenie
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
W celu potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu oferta musi zawierać oświadczenie o spełnianiu przez Wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 Ustawy Pzp. Zamawiający przy ocenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu zastosuje formułę spełnia - nie spełnia w oparciu o informacje zawarte w ww.oświadczeniu. Z treści załączonego oświadczenia musi jednoznacznie wynikać, iż Wykonawca spełnia wszystkie wymagane warunki.
III.3.3) Potencjał techniczny
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
W celu potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu oferta musi zawierać oświadczenie o spełnianiu przez Wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 Ustawy Pzp. Zamawiający przy ocenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu zastosuje formułę spełnia - nie spełnia w oparciu o informacje zawarte w ww.oświadczeniu. Z treści załączonego oświadczenia musi jednoznacznie wynikać, iż Wykonawca spełnia wszystkie wymagane warunki.
III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
W celu potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu oferta musi zawierać oświadczenie o spełnianiu przez Wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 Ustawy Pzp. Zamawiający przy ocenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu zastosuje formułę spełnia - nie spełnia w oparciu o informacje zawarte w ww.oświadczeniu. Z treści załączonego oświadczenia musi jednoznacznie wynikać, iż Wykonawca spełnia wszystkie wymagane warunki.
III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
W celu potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu oferta musi zawierać oświadczenie o spełnianiu przez Wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 Ustawy Pzp. Zamawiający przy ocenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu zastosuje formułę spełnia - nie spełnia w oparciu o informacje zawarte w ww.oświadczeniu. Z treści załączonego oświadczenia musi jednoznacznie wynikać, iż Wykonawca spełnia wszystkie wymagane warunki.
III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY
III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu należy przedłożyć:
III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:
- oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia;
- aktualny odpis z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych
Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:
III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:
- nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
III.4.4) Dokumenty dotyczące przynależności do tej samej grupy kapitałowej
- lista podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów albo informacji o tym, że nie należy do grupy kapitałowej;
III.5) INFORMACJA O DOKUMENTACH POTWIERDZAJĄCYCH, ŻE OFEROWANE DOSTAWY, USŁUGI LUB ROBOTY BUDOWLANE ODPOWIADAJĄ OKREŚLONYM WYMAGANIOM
W zakresie potwierdzenia, że oferowane roboty budowlane, dostawy lub usługi odpowiadają określonym wymaganiom należy przedłożyć:
- próbki, opisy lub fotografie produktów, które mają zostać dostarczone, których autentyczność musi zostać poświadczona przez wykonawcę na żądanie zamawiającego;
inne dokumenty
Dla uzyskania ważności oferta musi zawierać: - próbki opisane w sposób umożliwiający pełną identyfikację produktu tj. nr zadania, nr pozycji z zadania, nazwę producenta, a także należy podać nazwę Wykonawcy, tj.: dla zadania nr 25 - w ilości 1 szt, dla zadania nr 38 - w ilości 1 szt. dla zadania nr 58 - w ilości po 1 szt. z każdej pozycji. dla zadania nr 65 - w ilości min. 10 szt. w celu potwierdzenia, że oferowane produkty odpowiadają wymaganiom określonym przez Zamawiającego. - w celu potwierdzenia, że oferowany przedmiot zamówienia w zadaniu nr 35 i zadaniu nr 65 odpowiada wymaganiom określonym przez Zamawiającego, wymagany jest opis z fotografią zaoferowanych produktów, które mają zostać dostarczone, których autentyczność musi zostać poświadczona przez Wykonawcę na żądanie Zamawiającego. Dokument, o którym mowa należy złożyć w formie oryginału lub kserokopii poświadczonej - za zgodność z oryginałem - przez Wykonawcę.
III.6) INNE DOKUMENTY
Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)
W przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia ( możliwość składania jednej oferty przez dwa lub więcej podmiotów) żaden z Wykonawców ( oddzielnie) nie może podlegać wykluczeniu z postępowania. W celu wykazania braku podstaw do wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia Wykonawcy w okolicznościach, o których mowa w art. 24 ust. 1 musi złożyć w ofercie każdy z Wykonawców Konsorcjum. W przypadku dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału z art. 22 ust. 1 Ustawy Pzp wystarczy, że dokumenty potwierdzające spełnienie warunków złoży co najmniej jeden z jej uczestników oferty wspólnej lub gdy z dokumentów złożonych przez tych wykonawców łącznie będzie wynikać ich spełnienie. Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie niniejszego zamówienia (zwani dalej Konsorcjum) powinni spełniać warunki udziału w postępowaniu oraz złożyć dokumenty potwierdzające spełnianie tych warunków zgodnie z zapisami zawartymi w rozdziale III.4 niniejszego ogłoszenia. Wykonawcy ustanawiają Pełnomocnika do reprezentowania ich w niniejszym postępowaniu albo do reprezentowania ich w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego (art. 23 Ustawy Pzp.). Pełnomocnictwo musi być załączone do oferty w formie oryginału, kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem - zgodnie z przepisami K.C. Pełnomocnictwo może być udzielone w szczególności: 1) łącznie przez wszystkich Wykonawców (jeden dokument), 2) oddzielnie przez każdego z nich (tyle dokumentów ile Wykonawców). Wszelka korespondencja prowadzona będzie z Pełnomocnikiem Konsorcjum jeżeli załączone pełnomocnictwo nie będzie wskazywało inaczej. Wykonawcy wspólne ubiegający się o niniejsze zamówienie, których oferta zostanie uznana za najkorzystniejszą, przed podpisaniem umowy o realizację zamówienia, są zobowiązani przedstawić Zamawiającemu umowę regulującą współpracę tych wykonawców. Wszyscy Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia ponoszą solidarną odpowiedzialność za wykonanie umowy. Nie dopuszcza się składania umowy przedwstępnej Konsorcjum lub umowy zawartej pod warunkiem zawieszającym.
SEKCJA IV: PROCEDURA
IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.
IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT
IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.
IV.3) ZMIANA UMOWY
przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy:
Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian
Zamawiający z inicjatywy własnej lub Wykonawcy dopuszcza zmiany w umowie w następujących przypadkach: 1: zmiany: a) jakości (na wyższą) zaoferowanych produktów, przy zachowaniu lub obniżeniu ceny, b) wielkości opak. zbiorczego zaoferowanego produktu przy zachowaniu lub obniżeniu ceny jednostkowej, c) numeru katalogowego produktu, d) nazewnictwa produktu. e) zaprzestania produkcji produktu objętego umową przez producenta bądź wprowadzenie przez tego producenta nowego produktu, o parametrach jakościowych nie gorszych od parametrów produktu wycofanego z rynku, przy zachowaniu lub obniżeniu ceny produktu wycofanego, jednocześnie Zamawiający zastrzega sobie prawo do zerwania umowy, jeśli nowowprowadzony odczynnik nie będzie spełniał wymagań zamawiającego (np. wymagał będzie zmiany stosowanych procedur wykonania oznaczeń, w których odczynnik był stosowany. 2. możliwość skorygowania ceny na podstawie stosownego dokumentu, zarówno na rzecz Wykonawcy jak i Zamawiającego w przypadku zmian przepisów celno - podatkowych.
IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.io.gliwice.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Centrum Onkologii - Instytut im. Marii Skłodowskiej - Curie Oddział w Gliwicach, ul. Wybrzeże Armii Krajowej 15, w Dziale Zamówień Publicznych i Zaopatrzenia (pok. 2.002)..
IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 15.07.2013 godzina 09:30, miejsce: Centrum Onkologii - Instytut im. Marii Skłodowskiej - Curie Oddział w Gliwicach, ul. Wybrzeże Armii Krajowej 15, w Dziale Zamówień Publicznych i Zaopatrzenia (pok. 2.002)..
IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).
IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: 1. Przy wyborze ofert w zakresie wszystkich zadań (oprócz zadania nr 65), Zamawiający będzie się kierował następującym kryterium: Cena - 100 % Przy wyborze ofert w zakresie zadania nr 65, Zamawiający będzie się kierował następującymi kryteriami: Cena - 60 %, Jakość - 40 %. 2. Termin dostawy. max. 21 dni od momentu otrzymania pisemnego zamówienia przez okres 24 m-cy od dnia podpisania umowy o udzielnie zamówienia publicznego dla zadania nr 3, natomiast dla wszystkich pozostałych zadań termin dostawy max. 21 dni od momentu otrzymania pisemnego zamówienia przez okres 12 m-cy od dnia podpisania umowy o udzielnie zamówienia publicznego. 3. Znak niniejszej sprawy: DO/DZ-381-1-61/13..
IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie
ZAŁĄCZNIK I - INFORMACJE DOTYCZĄCE OFERT CZĘŚCIOWYCH
CZĘŚĆ Nr: 65 NAZWA: Jednorazowe materiały laboratoryjne.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Jednorazowe materiały laboratoryjne.
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 38.43.70.00-7.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
4) Kryteria oceny ofert: cena oraz inne kryteria związane z przedmiotem zamówienia:
- 1. Cena - 60
- 2. Jakość - 40
INNE PRZETARGI Z GLIWIC
- Modernizacja obiektu - remont sanitariatów (SP - 18)
- Termomodernizacja budynku przy ul. Dworskiej 11 w Gliwicach wraz z podłączeniem do miejskiej sieci ciepłowniczej
- Wykonanie prac geodezyjno-kartograficznych - podziały geodezyjne nieruchomości zajętych pod pas drogowy drogi powiatowej
- Modernizacja obiektu - remont sanitariatów (SP - 18)
- Świadczenie usług pocztowych oraz kurierskich dla Narodowego Instytutu Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie - Państwowego Instytutu Badawczego Oddziału w Gliwicach
- Dostawa wyposażenia laboratoriów dydaktycznych. Znak sprawy: IA1.282.22.2024.MW
więcej: przetargi w Gliwicach »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Dostawa odczynników chemicznych dla laboratoriów Działu Laboratoryjnego Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Gdańsku na podstawie umowy ramowej
- Dostawa podłóż mikrobiologicznych, testów do różnicowania drobnoustrojów i odczynników do diagnostyki mikrobiologicznej dla Szpitala Kolejowego w Pruszkowie.
- Dostawa odczynników chemicznych do realizacji zajęć dydaktycznych (1)
- WIW.DA.272.7.2024 - Sukcesywny zakup odczynników chemicznych i materiałów laboratoryjnych na potrzeby Pracowni Biologii Molekularnej i Skażeń WIW w Opolu
- Dostawa odczynników do systemu IR Biotyper wraz ze szczepami wzorcowymi (Zadanie Nr 1) oraz jałowych pojemników do badań mikrobiologicznych (Zadanie Nr 2).
- ZP/CZD/062/24 Dostawa odczynników do badań z zastosowaniem technik biologii molekularnej i badań genetycznych - 5 pakietów
więcej: Odczynniki chemiczne »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.