Ogłoszenie z dnia 2022-08-17
Powiązane ogłoszenia:
- 2022/BZP 00174677/01 - Ogłoszenie z dnia 2022-05-24
- 2022/BZP 00197418/01 - Modyfikacja z dnia 2022-06-07
Ogłoszenie o wyniku postępowania
Roboty budowlane
Przetarg wielozadaniowy dla zadania inwestycyjnego pn. Głęboka termomodernizacja budynków wielorodzinnych będących w zasobie PGM
w Chorzowie - dla 9 zadań
SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY
1.1.) Rola zamawiającego
Postępowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiającego1.2.) Nazwa zamawiającego: Miasto Chorzów - Miasto na Prawach Powiatu
1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 276255306
1.5) Adres zamawiającego
1.5.1.) Ulica: Rynek 1
1.5.2.) Miejscowość: Chorzów
1.5.3.) Kod pocztowy: 41-500
1.5.4.) Województwo: śląskie
1.5.5.) Kraj: Polska
1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL22A - Katowicki
1.5.7.) Numer telefonu: 32 4165237
1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: bzp@chorzow.eu
1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: https://chorzow.eu/#
1.6.) Adres strony internetowej prowadzonego postępowania:
https://umchorzow.zetopzp.pl1.7.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - jednostka sektora finansów publicznych - jednostka samorządu terytorialnego
1.8.) Przedmiot działalności zamawiającego: Ogólne usługi publiczne
SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE
2.1.) Ogłoszenie dotyczy:
Zamówienia publicznego
2.2.) Ogłoszenie dotyczy usług społecznych i innych szczególnych usług: Nie
2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:
Przetarg wielozadaniowy dla zadania inwestycyjnego pn. Głęboka termomodernizacja budynków wielorodzinnych będących w zasobie PGMw Chorzowie - dla 9 zadań
2.4.) Identyfikator postępowania: ocds-148610-ccb3e78c-db33-11ec-9a86-f6f4c648a056
2.5.) Numer ogłoszenia: 2022/BZP 00308458
2.6.) Wersja ogłoszenia: 01
2.7.) Data ogłoszenia: 2022-08-17
2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zostały ujęte w planie postępowań: Tak
2.9.) Numer planu postępowań w BZP: 2022/BZP 00021831/03/P
2.10.) Identyfikator pozycji planu postępowań:
1.1.8 Głęboka termomodernizacja budynków wielorodzinnych będących w zasobie PGM w Chorzowie
2.11.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: Tak
2.12.) Nazwa projektu lub programu:
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 Priorytet: I Zmniejszenie emisyjności gospodarki Działanie: Kompleksowa likwidacja niskiej emisji na terenie województwa śląskiego Poddziałanie: 1.7.1 Wspieranie efektywności energetycznej w budynkach mieszkalnych w województwie śląskim2.13.) Zamówienie/umowa ramowa było poprzedzone ogłoszeniem o zamówieniu/ogłoszeniem o zamiarze zawarcia umowy: Tak
2.14.) Numer ogłoszenia: 2022/BZP 00174677/01
SEKCJA III – TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA LUB ZAWARCIA UMOWY RAMOWEJ
3.1.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstawą prawną Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy
SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
4.1.) Numer referencyjny: RZP.271.252.2022
4.2.) Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania: Tak
4.3.) Łączna wartość poszczególnych części zamówienia: 10818811,41 PLN
4.3.1) Wartość zamówienia stanowiącego przedmiot tego postępowania (bez VAT): 3473942,38 PLN
4.4.) Rodzaj zamówienia: Roboty budowlane
Część 1
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie robót budowlanych, ocieplenie ścian szczytowych oraz ściany tylnej wraz z wymianą stolarki okiennej i drzwiowej budynku oraz wykonaniem remontu konserwatorskiego elewacji frontowej we wskazanych przez Zamawiającego budynkach na terenie miasta Chorzów.Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawarty został w przedmiarze robót załączniki nr 6A oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych, załącznik nr 5 do niniejszej SWZ.
4.5.3.) Główny kod CPV: 45320000-6 - Roboty izolacyjne
4.5.4.) Dodatkowy kod CPV:
45421000-4 - Roboty w zakresie stolarki budowlanej
45453100-8 - Roboty renowacyjne
4.5.5.) Wartość części: 462055,94 PLN
Część 2
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie robót budowlanych, ocieplenie ścian szczytowych oraz ściany tylnej wraz z wymianą stolarki okiennej i drzwiowej budynku oraz wykonaniem remontu konserwatorskiego elewacji frontowej we wskazanych przez Zamawiającego budynkach na terenie miasta Chorzów.Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawarty został w przedmiarze robót załącznik nr 6B oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych, załącznik nr 5 do niniejszej SWZ.
4.5.3.) Główny kod CPV: 45320000-6 - Roboty izolacyjne
4.5.4.) Dodatkowy kod CPV:
45421000-4 - Roboty w zakresie stolarki budowlanej
4.5.5.) Wartość części: 333813,75 PLN
Część 3
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
1. Przedmiotem zamówienia jest wykonanie robót budowlanych, ocieplenie ścian szczytowych oraz ściany tylnej wraz z wymianą stolarki okiennej i drzwiowej budynku oraz wykonaniem remontu konserwatorskiego elewacji frontowej we wskazanych przez Zamawiającego budynkach na terenie miasta Chorzów.Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawarty został w przedmiarze robót załączniki nr 6C oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych, załącznik nr 5 do niniejszej SWZ.
4.5.3.) Główny kod CPV: 45320000-6 - Roboty izolacyjne
4.5.4.) Dodatkowy kod CPV:
45421000-4 - Roboty w zakresie stolarki budowlanej
45453100-8 - Roboty renowacyjne
4.5.5.) Wartość części: 415529,62 PLN
Część 4
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
1. Przedmiotem zamówienia jest wykonanie robót budowlanych, ocieplenie ścian szczytowych oraz ściany tylnej wraz z wymianą stolarki okiennej i drzwiowej budynku oraz wykonaniem remontu konserwatorskiego elewacji frontowej we wskazanych przez Zamawiającego budynkach na terenie miasta Chorzów.Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawarty został w przedmiarze robót załącznik nr 6D oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych, załącznik nr 5 do niniejszej SWZ.
4.5.3.) Główny kod CPV: 45320000-6 - Roboty izolacyjne
4.5.4.) Dodatkowy kod CPV:
45421000-4 - Roboty w zakresie stolarki budowlanej
4.5.5.) Wartość części: 178639,50 PLN
Część 5
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
1. Przedmiotem zamówienia jest wykonanie robót budowlanych, ocieplenie ścian szczytowych oraz ściany tylnej wraz z wymianą stolarki okiennej i drzwiowej budynku oraz wykonaniem remontu konserwatorskiego elewacji frontowej we wskazanych przez Zamawiającego budynkach na terenie miasta Chorzów.Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawarty został w przedmiarze robót załącznik nr 6E oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych, załącznik nr 5 do niniejszej SWZ.
4.5.3.) Główny kod CPV: 45320000-6 - Roboty izolacyjne
4.5.5.) Wartość części: 154977,07 PLN
Część 6
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
1. Przedmiotem zamówienia jest wykonanie robót budowlanych, ocieplenie ścian szczytowych oraz ściany tylnej wraz z wymianą stolarki okiennej i drzwiowej budynku oraz wykonaniem remontu konserwatorskiego elewacji frontowej we wskazanych przez Zamawiającego budynkach na terenie miasta Chorzów.Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawarty został w przedmiarze robót załączniki nr 6F oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych, załącznik nr 5 do niniejszej SWZ.
4.5.3.) Główny kod CPV: 45320000-6 - Roboty izolacyjne
4.5.4.) Dodatkowy kod CPV:
45421000-4 - Roboty w zakresie stolarki budowlanej
45453100-8 - Roboty renowacyjne
4.5.5.) Wartość części: 348665,92 PLN
Część 7
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie robót budowlanych, ocieplenie ścian szczytowych oraz ściany tylnej wraz z wymianą stolarki okiennej i drzwiowej budynku oraz wykonaniem remontu konserwatorskiego elewacji frontowej we wskazanych przez Zamawiającego budynkach na terenie miasta Chorzów.Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawarty został w przedmiarze robót załącznik nr 6G oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych, załącznik nr 5 do niniejszej SWZ.
4.5.3.) Główny kod CPV: 45320000-6 - Roboty izolacyjne
4.5.4.) Dodatkowy kod CPV:
45421000-4 - Roboty w zakresie stolarki budowlanej
45453100-8 - Roboty renowacyjne
4.5.5.) Wartość części: 957311,20 PLN
Część 8
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
1. Przedmiotem zamówienia jest wykonanie robót budowlanych, ocieplenie ścian szczytowych oraz ściany tylnej wraz z wymianą stolarki okiennej i drzwiowej budynku oraz wykonaniem remontu konserwatorskiego elewacji frontowej we wskazanych przez Zamawiającego budynkach na terenie miasta Chorzów.Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawarty został w przedmiarze robót załącznik nr 6H oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych, załącznik nr 5 do niniejszej SWZ.
4.5.3.) Główny kod CPV: 45320000-6 - Roboty izolacyjne
4.5.4.) Dodatkowy kod CPV:
45421000-4 - Roboty w zakresie stolarki budowlanej
4.5.5.) Wartość części: 364456,25 PLN
Część 9
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie robót budowlanych, ocieplenie ścian szczytowych oraz ściany tylnej wraz z wymianą stolarki okiennej i drzwiowej budynku oraz wykonaniem remontu konserwatorskiego elewacji frontowej we wskazanych przez Zamawiającego budynkach na terenie miasta Chorzów.Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawarty został w przedmiarze robót załącznik nr 6I oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych, załącznik nr 5 do niniejszej SWZ.
4.5.3.) Główny kod CPV: 45320000-6 - Roboty izolacyjne
4.5.4.) Dodatkowy kod CPV:
45421000-4 - Roboty w zakresie stolarki budowlanej
45453100-8 - Roboty renowacyjne
4.5.5.) Wartość części: 258493,13 PLN
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA
Część 1
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 1)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się unieważnieniem
5.2.) Podstawa prawna unieważnienia postępowania: art. 255 pkt 1 ustawy
5.2.1.) Przyczyna unieważnienia postępowania:
ponieważ do wyznaczonego przez Zamawiającego terminu składania ofert nie wpłynęła żadna oferta
Część 2
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 2)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się unieważnieniem
5.2.) Podstawa prawna unieważnienia postępowania: art. 255 pkt 1 ustawy
5.2.1.) Przyczyna unieważnienia postępowania:
ponieważ do wyznaczonego przez Zamawiającego terminu składania ofert nie wpłynęła żadna oferta
Część 3
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 3)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się unieważnieniem
5.2.) Podstawa prawna unieważnienia postępowania: art. 255 pkt 1 ustawy
5.2.1.) Przyczyna unieważnienia postępowania:
ponieważ do wyznaczonego przez Zamawiającego terminu składania ofert nie wpłynęła żadna oferta
Część 4
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 4)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się unieważnieniem
5.2.) Podstawa prawna unieważnienia postępowania: art. 255 pkt 1 ustawy
5.2.1.) Przyczyna unieważnienia postępowania:
ponieważ do wyznaczonego przez Zamawiającego terminu składania ofert nie wpłynęła żadna oferta
Część 5
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 5)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się unieważnieniem
5.2.) Podstawa prawna unieważnienia postępowania: art. 255 pkt 1 ustawy
5.2.1.) Przyczyna unieważnienia postępowania:
ponieważ do wyznaczonego przez Zamawiającego terminu składania ofert nie wpłynęła żadna oferta
Część 6
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 6)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się zawarciem umowy
SEKCJA VI OFERTY (dla części 6)
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 1
6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0
6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 1
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 655882,87 PLN
6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 655882,87 PLN
6.4.) Cena lub koszt oferty wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: 655882,87 PLN
6.5.) Do wyboru najkorzystniejszej oferty zastosowano aukcję elektroniczną: Nie
6.6.) Oferta wybranego wykonawcy jest ofertą wariantową: Nie
SEKCJA VII WYKONAWCA, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA (dla części 6)
7.1.) Czy zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: Nie
Wykonawca
7.2.) Wielkość przedsiębiorstwa wykonawcy: Mikro przedsiębiorca
7.3.) Dane (firmy) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia:
7.3.1) Nazwa (firma) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: JS INVEST Group Sp. z o.o.
7.3.2) Krajowy Numer Identyfikacyjny: 6252462453
7.3.3) Ulica: ul. Chorzowska 44C
7.3.4) Miejscowość: Gliwice
7.3.5) Kod pocztowy: 44-100
7.3.6.) Województwo: śląskie
7.3.7.) Kraj: Polska
7.3.8.) Czy wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcom?: Nie
SEKCJA VIII UMOWA (dla części 6)
8.1.) Data zawarcia umowy: 2022-08-05
8.2.) Wartość umowy/umowy ramowej: 655882,87 PLN
8.3.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej:
do 2022-11-208.4.) Zamawiający przewiduje następujące wymagania związane z realizacją zamówienia:
w zakresie zatrudnienia na podstawie stosunku pracy, w okolicznościach, o których mowa w art. 95 ustawy
Część 7
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 7)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się zawarciem umowy
SEKCJA VI OFERTY (dla części 7)
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 1
6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0
6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 1
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 1132024,23 PLN
6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 1132024,23 PLN
6.4.) Cena lub koszt oferty wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: 1132024,23 PLN
6.5.) Do wyboru najkorzystniejszej oferty zastosowano aukcję elektroniczną: Nie
6.6.) Oferta wybranego wykonawcy jest ofertą wariantową: Nie
SEKCJA VII WYKONAWCA, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA (dla części 7)
7.1.) Czy zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: Nie
Wykonawca
7.2.) Wielkość przedsiębiorstwa wykonawcy: Mały przedsiębiorca
7.3.) Dane (firmy) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia:
7.3.1) Nazwa (firma) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: CLEAREX Sp. z o.o.
7.3.2) Krajowy Numer Identyfikacyjny: 6270013197
7.3.3) Ulica: ul. 16-go Lipca 28
7.3.4) Miejscowość: Chorzów
7.3.5) Kod pocztowy: 41-506
7.3.6.) Województwo: śląskie
7.3.7.) Kraj: Polska
7.3.8.) Czy wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcom?: Nie
SEKCJA VIII UMOWA (dla części 7)
8.1.) Data zawarcia umowy: 2022-07-14
8.2.) Wartość umowy/umowy ramowej: 1132024,23 PLN
8.3.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej:
do 2022-11-208.4.) Zamawiający przewiduje następujące wymagania związane z realizacją zamówienia:
w zakresie zatrudnienia na podstawie stosunku pracy, w okolicznościach, o których mowa w art. 95 ustawy
Część 8
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 8)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się unieważnieniem
5.2.) Podstawa prawna unieważnienia postępowania: art. 255 pkt 1 ustawy
5.2.1.) Przyczyna unieważnienia postępowania:
ponieważ do wyznaczonego przez Zamawiającego terminu składania ofert nie wpłynęła żadna oferta.
Część 9
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 9)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się unieważnieniem
5.2.) Podstawa prawna unieważnienia postępowania: art. 255 pkt 1 ustawy
5.2.1.) Przyczyna unieważnienia postępowania:
ponieważ do wyznaczonego przez Zamawiającego terminu składania ofert nie wpłynęła żadna oferta.
INNE PRZETARGI Z CHORZOWA
- Sukcesywne dostawy artykułów żywnościowych do Szkoły Podstawowej nr 5 z Oddziałami Sportowymi w Chorzowie, ul. Ryszki 55 - I/2024
- Modernizacja nawierzchni boisk osiedlowych w Chorzowie
- Usługa serwisowa i przegląd wentylacji i klimatyzacji wraz z wymianą elementów zużywalnych (3)
- Sukcesywne dostawy artykułów żywnościowych do Szkoły Podstawowej nr 37 w Chorzowie, ul. Ratuszowa 20 - I/2024
- 3 Budynek dla otocjonów
- Sukcesywne dostawy artykułów żywnościowych do Szkoły Podstawowej nr 15 w Chorzowie, ul. 3-go Maja 78 - I/2024
więcej: przetargi w Chorzowie »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Wykonanie modernizacji Sali gimnastycznej oraz malowanie pomieszczeń Szkoły Podstawowej nr 9 w Zakopanem
- Budowa toalety kontenerowej na terenie Muzeum Wsi Opolskiej w Opolu
- Remont tarasów zewnętrznych w Teatrze Nowym im. K. Dejmka w Łodzi
- WYKONANIE ROBÓT BUDOWLANYCH (WYMIANA WYKŁADZIN PODŁOGOWYCH, MALOWANIE POMIESZCZEŃ, PRACE OGÓLNOBUDOWLANE) W BUDYNKACH ŚLĄSKIEGO UNIWERSYTETU MEDYCZNEGO W KATOWICACH
- Rekonstrukcja klatki schodowej budynku przy ul. Wiosny Ludów 30a w Katowicach
- Poprawa warunków bytowych poprzez izolację i ocieplenie ścian fundamentowych remizy Ochotniczej Straży Pożarnej w Łabowej
więcej: Roboty izolacyjne »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.