eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Suchedniów › "Przebudowa drogi gminnej Nr 389003T - Ostojów - Krzyżka - Podłazie" oraz "Przebudowa drogi gminnej - ul. Stokowiec w Suchedniowie". - nadzór inwestorski.



Ogłoszenie z dnia 2022-07-26


Powiązane ogłoszenia:

Ogłoszenie o wyniku postępowania
Usługi
"Przebudowa drogi gminnej Nr 389003T – Ostojów – Krzyżka - Podłazie" oraz "Przebudowa drogi gminnej – ul. Stokowiec w Suchedniowie". - nadzór inwestorski.

SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY

1.1.) Rola zamawiającego

Postępowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiającego

1.2.) Nazwa zamawiającego: Gmina Suchedniów

1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 291009917

1.5) Adres zamawiającego

1.5.1.) Ulica: Fabryczna 5

1.5.2.) Miejscowość: Suchedniów

1.5.3.) Kod pocztowy: 26-130

1.5.4.) Województwo: świętokrzyskie

1.5.5.) Kraj: Polska

1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL721 - Kielecki

1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: zamowieniapubliczne@suchedniow.pl

1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: https://www.suchedniow.bip.doc.pl/

1.6.) Adres strony internetowej prowadzonego postępowania:

https://miniportal.uzp.gov.pl/

1.7.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - jednostka sektora finansów publicznych - jednostka samorządu terytorialnego

1.8.) Przedmiot działalności zamawiającego: Ogólne usługi publiczne

SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE

2.1.) Ogłoszenie dotyczy:

Zamówienia publicznego

2.2.) Ogłoszenie dotyczy usług społecznych i innych szczególnych usług: Nie

2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:

"Przebudowa drogi gminnej Nr 389003T – Ostojów – Krzyżka - Podłazie" oraz "Przebudowa drogi gminnej – ul. Stokowiec w Suchedniowie". - nadzór inwestorski.

2.4.) Identyfikator postępowania: ocds-148610-74573b3c-d772-11ec-9a86-f6f4c648a056

2.5.) Numer ogłoszenia: 2022/BZP 00276895

2.6.) Wersja ogłoszenia: 01

2.7.) Data ogłoszenia: 2022-07-26

2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zostały ujęte w planie postępowań: Tak

2.9.) Numer planu postępowań w BZP: 2022/BZP 00003442/03/P

2.10.) Identyfikator pozycji planu postępowań:

1.3.4 Pełnienie nadzoru inwestorskiego nad realizacją zadania pn.: "Przebudowa drogi gminnej Nr 389003T Ostojów - Krzyżka - Podłazie"

1.3.5 Pełnienie nadzoru inwestorskiego nad realizacją zadania pn.: "Przebudowa drogi gminnej ul. Stokowiec w Suchedniowie".

2.11.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: Nie

2.13.) Zamówienie/umowa ramowa było poprzedzone ogłoszeniem o zamówieniu/ogłoszeniem o zamiarze zawarcia umowy: Tak

2.14.) Numer ogłoszenia: 2022/BZP 00168531/01

SEKCJA III – TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA LUB ZAWARCIA UMOWY RAMOWEJ

3.1.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstawą prawną Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy

SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

4.1.) Numer referencyjny: GNI.271.5.2022.AJ

4.2.) Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania: Nie

4.4.) Rodzaj zamówienia: Usługi

Część 1

4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia

1. Część 1 - Pełnienie nadzoru inwestorskiego nad realizacją zadania inwestycyjnego
pn.: "Przebudowa drogi gminnej Nr 389003T – Ostojów – Krzyżka - Podłazie".
.1.1. Zamówienie obejmuje pełnienie w pełnym zakresie nadzoru inwestorskiego nad robotami budowlanymi w zakresie branży drogowej, branży sanitarnej oraz branży elektrycznej.
.1.2. Inspektor nadzoru branży drogowej będzie pełnił jednocześnie funkcję koordynatora inspektorów poszczególnych branż.
.1.3. Inspektor nadzoru branży drogowej zobowiązany jest wizytować budowę minimum 1 raz
w tygodniu każdorazowo, przez co najmniej 2 godziny przez cały okres realizacji robót budowlanych objętych niniejszym nadzorem w godzinach pracy Zamawiającego.
.1.4. Wskazany w ppkt .1.3. wymiar czasowy należy traktować jako minimalny. Oznacza to,
że inspektor musi być obecny zawsze wtedy, kiedy jego obecność jest wymagana. Inspektor musi również być obecny na budowie na każde wezwanie Zamawiającego.
.1.5. Inspektorzy robót w branży sanitarnej oraz elektrycznej zobowiązani są do wizytowania budowy minimum 1 raz w tygodniu przez co najmniej 2 godziny w trakcie trwania robót branżowych w godzinach pracy Zamawiającego. Wskazany czas należy traktować jako minimalny.
.1.6. Inspektor nadzoru inwestorskiego zobowiązany będzie wykonywać czynności w sposób określony w art. 25 i 26 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane
.1.7. Zakres rzeczowy inwestycji objętej nadzorem obejmuje m.in.:
a) przebudowę drogi gminnej klasy D, na długości około 650 m, projektowana droga będzie posiadała jezdnię o szerokości 5,0 m z obustronnymi poboczami o szerokości po 0,75 m grubości 10 cm z mieszanki niezwiązanej z kruszywem C90/3 o uziarnieniu 0/31,5 na podbudowie z mieszanki związanej spoiwem hydraulicznym lub gruntem gr. 15 cm.,
b) na całym odcinku wykonany zostanie spadek jednostronny 2% w stronę projektowanego rowu,
c) na odcinku ok. 145 m zostanie wykonana kanalizacji deszczowa PEHD Ø500
z wylotem do istniejącego rowu,
d) długość projektowanego odcinka wynosi ok. 603,5 m z czego ok. 59 m znajdować się będzie na działce terenu kolejowego nr 54.
e) w ramach zadania wykonane zostaną zjazdy do posesji wraz z przepustami PEHD Ø400,
f) zadanie obejmuje wykonanie nowej konstrukcji o nawierzchni asfaltowej oraz budowę kanalizacji technologicznej typu ulicznego (KTu) składający się z rury osłonowej 110 mm oraz trzech rur światłowodowych 40 mm i jednej rury 40 mm z prefabrykowaną wiązką czterech mikro-rur PE 12/10 mm wraz ze studniami telekomunikacyjnymi.
g) przebudowę sieci energetycznej w zakresie usunięcia kolizji.
.1.8. Dokumentacja projektowa obejmująca wskazane zadanie inwestycyjne dostępna jest
na stronie internetowej www.suchedniow.bip.doc.pl w zakładce zamówienia publiczne, zamówienia powyżej 130 000,00 zł, postępowanie o udzielenie zamówienia na realizację zadania pn.: "Przebudowa drogi gminnej Nr 389003T – Ostojów – Krzyżka – Podłazie.".
.1.9. Zadanie realizowane będzie w oparciu o zgłoszenie robót do Starosty Skarżyskiego.
.1.10. Do obowiązków inspektora nadzoru inwestorskiego należało będzie między innymi:
a) szczegółowa znajomość dokumentacji projektowej w oparciu o którą wykonywane będą nadzorowane roboty budowlane,
b) znajomość umowy zawartej pomiędzy Zamawiającym a Wykonawcą oraz Podwykonawcami,
c) kontrolowanie pod względem terminowości rozpoczęcia i wykonywania robót budowlanych zgodnie z harmonogramem rzeczowo - finansowym, dokumentacją projektową, SST oraz zapisami SWZ,
d) podejmowanie decyzji o prowadzeniu robót budowlanych lub ich wstrzymaniu
w przypadku stwierdzenia ich niezgodności z przepisami obowiązującego prawa lub zawartą umową pomiędzy Zamawiającym a Wykonawcą,
e) akceptowanie materiałów przewidzianych do realizacji zadania inwestycyjnego dostarczonych przez Wykonawcę,
f) reprezentowanie inwestora na budowie przez sprawowanie kontroli zgodności jej realizacji z projektem lub pozwoleniem na budowę, przepisami oraz zasadami wiedzy technicznej;
g) sprawdzanie jakości wykonywanych robót budowlanych i stosowania przy
wykonywaniu tych robót wyrobów zgodnie z art. 10 ustawy Prawo budowlane;
h) sprawdzanie i odbiór robót budowlanych ulegających zakryciu lub zanikających,
uczestniczenie w próbach i odbiorach technicznych instalacji, urządzeń
technicznych i przewodów kominowych oraz przygotowanie i udział
w czynnościach odbioru gotowych obiektów budowlanych i przekazywanie ich
do użytkowania;
i) potwierdzanie faktycznie wykonanych robót oraz usunięcia wad, kontrolowanie rozliczeń budowy,
j) przygotowywanie protokołów z rad budowy,
k) przygotowywanie protokołów konieczności,
l) weryfikacja przedłożonych przez Wykonawcę kosztorysów na roboty zamienne, roboty zaniechane, roboty dodatkowe,
m) przygotowywanie opinii w zakresie wprowadzania ewentualnych rozwiązań zamiennych, równoważnych, robót dodatkowych,
n) rozliczenie budowy w przypadku odstąpienia od umowy przez którąś ze stron,
o) kontrolowanie prawidłowości prowadzenia dziennika budowy przez Wykonawcę,
p) potwierdzenie wpisem w dziennik budowy wszelkich okoliczności mogących mieć wpływ na realizację umowy np. przerwania robót, wstrzymania robót.
q) uczestniczenie w radach budowy z Wykonawcą oraz Zamawiającym,
r) analiza wszelkich dokumentów dotyczących budowy przedkładanych przez Wykonawcę, tj, dokumentów sprzedaży, wyceny ewentualnych robót zamiennych, propozycji zastosowania rozwiązań równoważnych itp.

4.5.3.) Główny kod CPV: 71520000-9 - Usługi nadzoru budowlanego

4.5.4.) Dodatkowy kod CPV:

71541000-2 - Usługi zarządzania projektem budowlanym

71540000-5 - Usługi zarządzania budową

4.5.5.) Wartość części: 43009,84 PLN

Część 2

4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia

2. Część 2 - Pełnienie nadzoru inwestorskiego nad realizacją zadania inwestycyjnego
pn.: "Przebudowa drogi gminnej – ul. Stokowiec w Suchedniowie".
.1.1. Zamówienie obejmuje pełnienie w pełnym zakresie nadzoru inwestorskiego nad robotami budowlanymi w zakresie branży drogowej, sanitarnej i elektrycznej.
.1.2. Inspektor nadzoru branży drogowej zobowiązany jest wizytować budowę minimum 1 raz
w tygodniu każdorazowo, przez co najmniej 2 godziny przez cały okres realizacji robót budowlanych objętych niniejszym nadzorem, inspektor nadzoru branży elektrycznej
i sanitarnej 1 raz w tygodniu, każdorazowo przez co najmniej 2 godziny w trakcie trwania robót branżowych,
.1.3. Wskazany w ppkt .1.2. wymiar czasowy należy traktować, jako minimalny. Oznacza to, że inspektorzy muszą być obecni zawsze wtedy, kiedy ich obecność jest wymagana. Inspektorzy muszą również być obecni na budowie na każde wezwanie Zamawiającego.
.1.4. Inspektor nadzoru branży drogowej będzie pełnił również funkcję koordynatora inspektorów.
.1.5. Inspektor nadzoru inwestorskiego zobowiązany będzie wykonywać czynności w sposób określony w art. 25 i 26 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane
.1.6. Zakres rzeczowy inwestycji objętej nadzorem obejmuje m.in.
a) przebudowę drogi gminnej nr 389060T ul. Stokowiec w Suchedniowie (klasa techniczna L). Trasa projektowanej drogi rozpoczyna się od skrzyżowania z ul. Szeroką km lokalny 0+037,00 do km 1+691,00,
b) droga zlokalizowana jest na działce o nr ewid. geod. 326/1, obręb 0001 Suchedniów,
c) przebudowę drogi gminnej ul. Stokowiec,
d) przebudowę zjazdów indywidualnych do posesji,
e) przebudowę poboczy,
f) przebudowę rowów trawiastych oraz przepustów,
g) budowę ciągu pieszo – rowerowego,
h) przebudowę istniejącej sieci wodociągowej,
i) budowę kanału technologicznego,
j) długość odcinka – 1 691,00 m, prędkość projektowana Vp= 40 km/h, szerokość jezdni 5 m, szerokość ciągu pieszo – rowerowego po zachodniej stronie drogi - 3,0 m, spadek podłużny dostosowany do rzędnych wysokościowych terenu, spadek poprzeczny 2% - jezdni drogi gminnej, 1% - nawierzchni ciągu pieszo – rowerowego, pochylenie skarp nasypu lub wykopu 1:1,15
k) droga posiadała będzie jednostronne pobocze z kruszywa o szerokości 0,75 m. Na zjazdach indywidualnych zaprojektowane zostały krawężniki najazdowe o wymiarach 20x22 cm, krawędzie zjazdów ograniczono za pomocą obrzeży betonowych o wymiarach 8x30 cm. Ciąg pieszo – rowerowy od strony jezdni został ograniczony krawężnikiem 20x30, a od strony posesji indywidualnych obrzeżem betonowym 8x30 cm.
.1.7. Dokumentacja projektowa obejmująca wskazane zadanie inwestycyjne dostępna jest
na stronie internetowej www.suchedniow.bip.doc.pl w zakładce zamówienia publiczne, zamówienia powyżej 130 000,00 zł, postępowanie o udzielenie zamówienia na realizację zadania pn.: "Przebudowa drogi gminnej – ul. Stokowiec w Suchedniowie".
.1.8. Do obowiązków inspektora nadzoru inwestorskiego należało będzie między innymi:
a) szczegółowa znajomość dokumentacji projektowej w oparciu o którą wykonywane będą nadzorowane roboty budowlane,
b) znajomość umowy zawartej pomiędzy Zamawiającym a Wykonawcą oraz Podwykonawcami,
c) kontrolowanie pod względem terminowości rozpoczęcia i wykonywania robót budowlanych zgodnie z harmonogramem rzeczowo - finansowym, dokumentacją projektową, SST oraz zapisami SWZ,
d) podejmowanie decyzji o prowadzeniu robót budowlanych lub ich wstrzymaniu
w przypadku stwierdzenia ich niezgodności z przepisami obowiązującego prawa lub zawartą umową pomiędzy Zamawiającym a Wykonawcą,
e) akceptowanie materiałów przewidzianych do realizacji zadania inwestycyjnego dostarczonych przez Wykonawcę,
f) reprezentowanie inwestora na budowie przez sprawowanie kontroli zgodności jej realizacji
z projektem lub pozwoleniem na budowę, przepisami oraz zasadami wiedzy technicznej;
g) sprawdzanie jakości wykonywanych robót budowlanych i stosowania przy
wykonywaniu tych robót wyrobów zgodnie z art. 10 ustawy Prawo budowlane;
h) sprawdzanie i odbiór robót budowlanych ulegających zakryciu lub zanikających,
uczestniczenie w próbach i odbiorach technicznych instalacji, urządzeń
technicznych i przewodów kominowych oraz przygotowanie i udział
w czynnościach odbioru gotowych obiektów budowlanych i przekazywanie ich
do użytkowania;
i) potwierdzanie faktycznie wykonanych robót oraz usunięcia wad, kontrolowanie rozliczeń budowy,
j) przygotowywanie protokołów z rad budowy,
k) przygotowywanie protokołów konieczności,
l) weryfikacja przedłożonych przez Wykonawcę kosztorysów na roboty zamienne, roboty zaniechane, roboty dodatkowe,
m) przygotowywanie opinii w zakresie wprowadzania ewentualnych rozwiązań zamiennych, równoważnych, robót dodatkowych,
n) rozliczenie budowy w przypadku odstąpienia od umowy przez którąś ze stron,
o) kontrolowanie prawidłowości prowadzenia dziennika budowy przez Wykonawcę,
p) potwierdzenie wpisem w dziennik budowy wszelkich okoliczności mogących mieć wpływ na realizację umowy np. przerwania robót, wstrzymania robót.
q) uczestniczenie w radach budowy z Wykonawcą oraz Zamawiającym,
r) analiza wszelkich dokumentów dotyczących budowy przedkładanych przez Wykonawcę, tj, dokumentów sprzedaży, wyceny ewentualnych robót zamiennych, propozycji zastosowania rozwiązań równoważnych itp.

4.5.3.) Główny kod CPV: 71520000-9 - Usługi nadzoru budowlanego

4.5.4.) Dodatkowy kod CPV:

71541000-2 - Usługi zarządzania projektem budowlanym

71540000-5 - Usługi zarządzania budową

4.5.5.) Wartość części: 112944,63 PLN

SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA

Część 1

SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 1)

5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się zawarciem umowy

SEKCJA VI OFERTY (dla części 1)

6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 7

6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0

6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0

6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 7

6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0

6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0

6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 1

6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0

6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 47724,00 PLN

6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 120000,00 PLN

6.4.) Cena lub koszt oferty wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: 47724,00 PLN

6.5.) Do wyboru najkorzystniejszej oferty zastosowano aukcję elektroniczną: Nie

6.6.) Oferta wybranego wykonawcy jest ofertą wariantową: Nie

SEKCJA VII WYKONAWCA, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA (dla części 1)

7.1.) Czy zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: Nie

Wykonawca

7.2.) Wielkość przedsiębiorstwa wykonawcy: Mikro przedsiębiorca

7.3.) Dane (firmy) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia:

7.3.1) Nazwa (firma) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: Nadzory Budowlane - Obsługa Inwestycji MJJ Marek Jakóbkiewicz

7.3.2) Krajowy Numer Identyfikacyjny: 6571333726

7.3.3) Ulica: Os. Na Stoku

7.3.4) Miejscowość: Kielce

7.3.5) Kod pocztowy: 25-437

7.3.6.) Województwo: świętokrzyskie

7.3.7.) Kraj: Polska

7.3.8.) Czy wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcom?: Nie


SEKCJA VIII UMOWA (dla części 1)

8.1.) Data zawarcia umowy: 2022-06-30

8.2.) Wartość umowy/umowy ramowej: 47724,00 PLN

8.3.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 11 miesiące

Część 2

SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 2)

5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się unieważnieniem

5.2.) Podstawa prawna unieważnienia postępowania: art. 255 pkt 6 ustawy

5.2.1.) Przyczyna unieważnienia postępowania:

Zamawiający w jednym z warunków udziału w postępowaniu określił warunek zdolności technicznej i zawodowej polegający na dysponowaniu niżej wskazanymi osobami:
a) Inspektorem nadzoru branży drogowej - 1 osoba posiadająca uprawnienia budowlane do kierowania budową i robotami budowlanymi w specjalności drogowej,
b) Inspektorem nadzoru branży elektrycznej – 1 osoba posiadająca uprawnienia budowlane do kierowania budową i robotami budowlanymi w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych.
c) Inspektor nadzoru branży sanitarnej - 1 osoba posiadająca uprawnienia budowlane do kierowania budową i robotami budowlanymi w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami osoba posiadająca uprawnienia budowlane do kierowania budową i robotami budowlanymi w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych, nie jest upoważniona do odbioru robót z branży teletechnicznej, a wyłącznie elektrycznej. Biorąc pod uwagę powyższe, Zamawiający informuje, że błędnie określił w/w warunek udziału w postępowaniu. Mając na uwadze powyższe Zamawiający unieważnia część 2 przedmiotowego postępowania na podstawie art. 255 pkt 6) ustawy z dnia 11 września 2019r.Prawo zamówień publicznych. Zamawiający informuje również, że zgodnie z art. 262 ustawy Wykonawcy, którzy ubiegali się o udzielenie przedmiotowego zamówienia zostaną niezwłocznie zawiadomieni w przypadku wszczęcia kolejnego postępowania.

SEKCJA VI OFERTY (dla części 2)

6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 7

6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0

6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0

6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 7

6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0

6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0

6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 4

6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 2

6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 109347,00 PLN

6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 300000,00 PLN

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.