eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Sulejówek › Przebudowa i zmiana sposobu użytkowania zabytkowego budynku "Drewniak". Roboty budowlane Etap II

Poręczenia kontraktowe dla firm startujących w przetargach publicznych




Ogłoszenie z dnia 2023-04-28


Powiązane ogłoszenia:

Ogłoszenie o wyniku postępowania
Roboty budowlane
Przebudowa i zmiana sposobu użytkowania zabytkowego budynku "Drewniak”.
Roboty budowlane Etap II

SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY

1.1.) Rola zamawiającego

Postępowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiającego

1.2.) Nazwa zamawiającego: Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku

1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 141773282

1.5) Adres zamawiającego

1.5.1.) Ulica: Aleja Piłsudskiego 29

1.5.2.) Miejscowość: Sulejówek

1.5.3.) Kod pocztowy: 05-070

1.5.4.) Województwo: mazowieckie

1.5.5.) Kraj: Polska

1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL912 - Warszawski wschodni

1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: przetargi@muzeumpilsudski.pl

1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: www.muzeumpilsudski.pl

1.6.) Adres strony internetowej prowadzonego postępowania:

https://platformazakupowa.pl/transakcja/631859

1.7.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - jednostka sektora finansów publicznych - państwowe i samorządowe instytucje kultury

1.8.) Przedmiot działalności zamawiającego: Rekreacja, kultura i religia

SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE

2.1.) Ogłoszenie dotyczy:

Zamówienia publicznego

2.2.) Ogłoszenie dotyczy usług społecznych i innych szczególnych usług: Nie

2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:

Przebudowa i zmiana sposobu użytkowania zabytkowego budynku "Drewniak”.
Roboty budowlane Etap II

2.4.) Identyfikator postępowania: ocds-148610-47c727c4-f60b-11ec-9a86-f6f4c648a056

2.5.) Numer ogłoszenia: 2023/BZP 00198576

2.6.) Wersja ogłoszenia: 01

2.7.) Data ogłoszenia: 2023-04-28

2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zostały ujęte w planie postępowań: Tak

2.9.) Numer planu postępowań w BZP: 2022/BZP 00090366/04/P

2.10.) Identyfikator pozycji planu postępowań:

1.1.1 Przebudowa i zmiana sposobu użytkowania zabytkowego budynku "Drewniak” II

2.11.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: Nie

2.13.) Zamówienie/umowa ramowa było poprzedzone ogłoszeniem o zamówieniu/ogłoszeniem o zamiarze zawarcia umowy: Tak

2.14.) Numer ogłoszenia: 2022/BZP 00225591/01

SEKCJA III – TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA LUB ZAWARCIA UMOWY RAMOWEJ

3.1.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstawą prawną Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy

SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

4.1.) Numer referencyjny: ZP/MJP/02/2022

4.2.) Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania: Nie

4.4.) Rodzaj zamówienia: Roboty budowlane

4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia

Przedmiotem zamówienia jest wykonanie robót budowlanych polegających na przebudowie i zmianie sposobu
użytkowania budynku mieszkalnego „Drewniak” na budynek usługowo-mieszkalny (kat. obiektu I i XVII) na terenie
zabytkowego zespołu willowego „Milusin” wpisanego do rejestru zabytków pod nr A-1348 decyzją z dn. 29.04.1988 r.,
składającego się z działek oznaczonych nr ew. 54/1; 54/2; 55 w obrębie 31, położonych w Sulejówku przy ul. Oleandrów 3 –
Roboty budowlane Etap II.

4.5.3.) Główny kod CPV: 45200000-9 - Roboty budowlane w zakresie wznoszenia kompletnych obiektów budowlanych lub ich części oraz roboty w zakresie inżynierii lądowej i wodnej

4.5.4.) Dodatkowy kod CPV:

45300000-0 - Roboty instalacyjne w budynkach

45400000-1 - Roboty wykończeniowe w zakresie obiektów budowlanych

45500000-2 - Wynajem maszyn i urządzeń wraz z obsługą operatorską do prowadzenia robót z zakresu budownictwa oraz inżynierii wodnej i lądowej

45453000-7 - Roboty remontowe i renowacyjne

45453100-8 - Roboty renowacyjne

SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA

5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się unieważnieniem

5.2.) Podstawa prawna unieważnienia postępowania: art. 255 pkt 5 ustawy

5.2.1.) Przyczyna unieważnienia postępowania:

Przesłanka unieważnienia postępowania określona w przepisie art. 255 pkt 5 ustawy Pzp opiera się na trzech okolicznościach, których łączne wystąpienie skutkuje koniecznością jego zastosowania.
Powołany przepis powinien być przy tym stosowany z uwzględnieniem treści przepisu art. 457 ust. 1 ustawy Pzp, który zawiera katalog przesłanek unieważnienia umowy w sprawie zamówienia publicznego. Stosownie do punktu 1 przywołanego wyżej przepisu: „Umowa podlega unieważnieniu, jeżeli zamawiający z naruszeniem ustawy udzielił zamówienia, zawarł umowę ramową lub ustanowił dynamiczny system zakupów bez uprzedniego zamieszczenia w Biuletynie Zamówień Publicznych albo przekazania Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenia wszczynającego postępowanie lub bez wymaganego ogłoszenia zmieniającego ogłoszenie wszczynające postępowanie, jeżeli zmiany miały znaczenie dla sporządzenia wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo ofert”.
W wyroku KIO z dnia 2 sierpnia 2021 r. sygn. akt KIO 1905/21, Izba wskazała, że ww. przesłankę unieważnienia umowy „(…) literalnie obejmuje szerszy zakres sytuacji, przykładowo nie tylko udzielenie zamówienia w niewłaściwym trybie, ale każde naruszenie „niewzruszalne”, które mogło mieć znaczenie dla wyboru najkorzystniejszej oferty. Zatem natura możliwych okoliczności w ramach tej przesłanki wskazuje na konieczność ich odniesienia do istotnych elementów postępowania o udzielenie zamówienia, wpływających na przestrzeganie podstawowych zasad udzielania zamówień publicznych, tj. jawności, przejrzystości, uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców, związanych z wyborem najkorzystniejszej oferty”.
Wyżej wymienione okoliczności występują w przedmiotowym postępowaniu, dlatego postępowanie to obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego, co Zamawiający wykazuje poniżej.
Rozpoczęcie i prowadzenie robót objętych przedmiotem niniejszego zamówienia wymagało uzyskania pozwolenia na prowadzenie robót budowlanych przy zabytku od Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Przedmiotowego pozwolenia Zamawiający nie uzyskał przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia, a informacji o tym fakcie nie zawarł w dokumentacji postępowania, jak również nie przewidział powierzenia uzyskania ww. pozwolenia Wykonawcy, w ramach realizacji zamówienia.
O wydanie ww. pozwolenia Zamawiający wystąpił do Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków dopiero po wyborze oferty najkorzystniejszej w niniejszym postępowaniu, zakładając jego uzyskanie przed zawarciem umowy, czego nie udało się osiągnąć, gdyż postępowanie w przedmiocie pozwolenia na prowadzenie robót budowlanych przy zabytku do dnia dzisiejszego jest w toku (postępowanie znak WN.5142.232.2022.WER).
Jednocześnie Zamawiający określił termin realizacji zamówienia w sposób sztywny, tj. poprzez wskazanie konkretnej daty jego wykonania – przypadającej na 30 grudnia 2022 r. W ogłoszeniu o zamówieniu oraz w dokumentacji postępowania nie przewidziano możliwości zmiany umowy w zakresie terminu realizacji zamówienia.
Podobnie, w dokumentacji postępowania nie przewidziano możliwości zmiany umowy w zakresie wynagrodzenia Wykonawcy, w tym nie przewidziano klauzuli waloryzacyjnej materiałowo-kosztowej, gdyż nie wymagały tego przepisy ustawy Pzp w tym przypadku.
W konsekwencji, niniejsze postępowanie obarczone jest wadą polegającą na tym, że Zamawiający wszczynając postępowanie nie dopełnił wynikających z przepisów prawa warunków umożliwiających rozpoczęcie i prowadzenie robót budowlanych stanowiących przedmiot niniejszego zamówienia. Na skutek powyższego, pomimo podjętych przez Zamawiającego działań zmierzających do uzyskania wymaganego pozwolenia na prowadzenie robót budowlanych przy zabytku od Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, określony w SWZ termin realizacji zamówienia upłynął przed zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego.

SEKCJA VI OFERTY

6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 1

SEKCJA IX INFORMACJE DODATKOWE

c.d uzasadnienia
Powyższa okoliczność powoduje, że nie jest już możliwe zawarcie umowy na warunkach określonych w SWZ w zakresie terminu realizacji zamówienia, a z uwagi na znaczący upływ czasu od upływu terminu składania ofert (12.07.2022 r.) oraz występujący w tym okresie wzrost cen materiałów i usług oraz wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę, należy zakładać, że nie będzie również możliwe zawarcie umowy na pierwotnych warunkach cenowych określonych przez Wykonawcę, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza. Jednocześnie, ostatecznego terminu wydania pozwolenia na prowadzenie robót budowlanych przez Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków wciąż nie da się określić, a zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego będzie wymagało zgody Wykonawcy, który nie jest już związany złożoną w postępowaniu ofertą, jak również wyznaczenia nowego terminu realizacji zamówienia oraz waloryzacji wynagrodzenia Wykonawcy wskazanego w ofercie, na zasadach uzgodnionych przez strony i nie określonych w dokumentacji postępowania, ani w ogłoszeniu o zamówieniu.
W opisanych wyżej uwarunkowaniach, zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego prowadziłoby do naruszenia podstawowych zasad udzielania zamówień publicznych: zasady uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców, przejrzystości oraz proporcjonalności, tj. naruszenia przepisów art. 16 ustawy Pzp. Z uwagi na upływ czasu oraz zmianę cen materiałów, usług oraz minimalnego wynagrodzenia za pracę, w przypadku wszczęcia nowego postępowania o udzielenie przedmiotowego zamówienia krąg potencjalnych wykonawców zdolnych do wykonania zamówienia oraz zainteresowanych jego wykonaniem mógłby być istotnie różny od istniejącego w terminie wszczęcia niniejszego postępowania. Podobnie ceny ofertowe złożone w nowym postępowaniu mogłyby się kształtować odmiennie, aniżeli ceny zaoferowane w niniejszym postępowaniu, uwzględniając w szczególności konieczność waloryzacji wynagrodzenia Wykonawcy, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza. Dodatkowo zaś istnieje istotna niepewność co do woli zawarcia umowy przez wybranego w niniejszym postępowaniu Wykonawcę, który nie jest już związany złożoną przez siebie ofertą.
Wada w przedmiotowym postępowaniu ma charakter rzeczywisty i nieusuwalny, jest przy tym na tyle poważna, że uniemożliwia zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego. Na obecnym etapie brak jest możliwości dopuszczenia do udziału w postępowaniu innych wykonawców, a zawarcie umowy z wybranym Wykonawcą na warunkach cenowych odmiennych niż określone w ofercie, wobec braku postanowień o dopuszczalności i zasadach waloryzacji wynagrodzenia wykonawcy w dokumentacji postępowania i ogłoszeniu o zamówieniu może zostać uznane za niedozwoloną zmianę umowy lub obejście przepisów zakazujących dokonywania istotnych zmian umowy, tj. stanowić naruszenie przepisu art. 454 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp.
Wobec istotności ww. nieusuwalnych wad postępowania, jego unieważnienie na podstawie art. 255 pkt 5 ustawy Pzp stało się konieczne i uzasadnione.

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.