Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu
Ogłoszenie z dnia 2008-07-16
Zgierz: MODERNIZACJA ULICY DŁUGIEJ W ZGIERZU NA ODCINKU
OD UL. NARUTOWICZA DO UL. MIELCZARSKIEGO
Numer ogłoszenia: 161697 - 2008; data zamieszczenia: 16.07.2008
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane
Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES: Gmina Miasto Zgierz, Plac Jana Pawła II 16, 95-100 Zgierz, woj. łódzkie, tel. 0427162854 w. 200, 7143200, fax 042 7143203.
- Adres strony internetowej zamawiającego: www.miasto.zgierz.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) OPIS
II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: MODERNIZACJA ULICY DŁUGIEJ W ZGIERZU NA ODCINKU OD UL. NARUTOWICZA DO UL. MIELCZARSKIEGO.
II.1.2) Rodzaj zamówienia: roboty budowlane, nie przysługuje odwołanie.
II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: A. Przedmiot zamówienia: Zamówienie obejmuje wykonanie robót drogowych na ul. Długiej w Zgierzu zgodnie z opisem technicznym /załącznik Nr 1 do opisu przedmiotu zamówienia/, przedstawionym poniżej szczegółowym zakresem rzeczowym zamówienia, planem zagospodarowania terenu /załącznik Nr 2 do opisu przedmiotu zamówienia/, specyfikacją techniczną wykonania i odbioru robót budowlanych /załącznik Nr 3 do opisu przedmiotu zamówienia/ oraz przedmiarem robót /załącznik Nr 4 do opisu przedmiotu zamówienia/. Przedmiar robót należy traktować jako materiał pomocniczy, nie będący podstawą opisu przedmiotu zamówienia i obliczenia ceny ryczałtowej oferty. Szczegółowy zakres zamówienia obejmuje: 1.Ścięcie drzew wraz z wykarczowaniem pni szt. 28. 2.Rozebranie krawężników betonowych na podsypce piaskowej - 758,0 m. 3.Rozebranie chodników z płyt betonowych na podsypce piaskowej - 1945 m2. 4.Rozebranie nawierzchni z płyt drogowych betonowych gr. 15 cm. - 269,75 m2. 5.Wykonanie warstwy odcinającej zagęszczonej mechanicznie o grubości 15 cm, po zagęszczeniu - 1945 m2. 6.Wykonanie ławy betonowej pod krawężniki z oporem - 36,01 m3. 7.Ustawienie krawężników betonowych wystających o wymiarach 15x30 cm, na podsypce cementowo-piaskowej - 758 m. 8.Podbudowa betonowa bez dylatacji przy grubości warstwy po zagęszczeniu 15 cm. - 269,75 m2. 9.Ustawienie obrzeży betonowych o wymiarach 20x6 cm, na podsypce piaskowej z wypełnieniem szczelin - 109 m. 10.Nawierzchnia z kostki brukowej betonowej gr. 8 cm. na podsypce cementowo-piaskowej / kolor szary / - 1945 m2. 11.Nawierzchnia z kostki brukowej betonowej gr. 8 cm, na podsypce cementowo-piaskowej / kolor czerwony / - 269,75 m2. 12.Skropienie nawierzchni drogowej asfaltem - 4599 m2. 13.Nawierzchnia z mieszanek mineralno-bitumicznych grysowych - warstwa ścieralna asfaltowa o grubości po zagęszczeniu 3 cm. - 4599 m2. 14.Regulacja pionowa studzienek telekomunikacyjnych - 13 szt. 15.Regulacja wysokościowa studzienek kanalizacyjnych, hydrantów, zasuw - 15 szt. B. Warunki realizacji zamówienia: 1.Przedmiot umowy wykonany zostanie z materiałów dostarczonych przez Wykonawcę. 2.Materiały, o których mowa w ust.1 powinny odpowiadać co do jakości wymaganiom określonym ustawą z dnia 16.04.2004r. o wyrobach budowlanych /D.U. Nr 92, poz.881/ oraz wymaganiom określonym w dokumentacji i specyfikacjach technicznych wykonania i odbioru robót. 3.Materiały z rozbiórki przydatne do ponownego wbudowania stanowią własność Zamawiającego. Wykonawca zobowiązany jest po oczyszczeniu przewieść je we wskazane przez Zamawiającego miejsce (odległość do 5 km) i tam złożyć w sposób uporządkowany. Pozostałe materiały z rozbiórki, nadmiar gruzu i gruz nie przydatny, zanieczyszczenia - stanowią własność Wykonawcy i winny być usunięte poza teren budowy przy przestrzeganiu przepisów ustawy z dnia 27.04.2001r. o odpadach. Wykonawcę obciążają wszelkie koszty i obowiązki z niej wynikające. 4.Wykonawca pokrywa wszelkie koszty badań potrzebnych do udokumentowania wymaganej jakości robót i wbudowanych materiałów. 5.Wykonawca robót jest zobowiązany do opracowania i zatwierdzenia projektu organizacji ruchu na czas robót na koszt własny oraz wykonania i utrzymania niezbędnego oznakowania tymczasowego robót przez cały okres realizacji zadania a także do jego demontażu po wykonaniu robót /całość winna być uwzględniona w cenie umownej/. 6.Wykonawca jest zobowiązany do zapewnienia takiej organizacji robót, która zminimalizowałaby wszelkie uciążliwości związane z robotami dla okolicznych mieszkańców i firm. 7.Wykonawca ponosi wszelkie koszty dodatkowe związane z realizacją zamówienia. Są to między innymi: wszelkie pomiary geodezyjne, koszty prób, badań, odbiorów, odtwarzania terenu do stanu pierwotnego i inne określone w opisie przedmiotu zamówienia i ogólnych warunkach umowy.
II.1.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): Oryginalny kod CPV: 45.23.32.52 - Roboty w zakresie nawierzchni ulic Kod CPV wg słownika 2008: 45.23.32.52 - Roboty w zakresie nawierzchni ulic .
II.1.5) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: Nie.
II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: Nie.
II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: data zakończenia: 15.11.2008.
SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM
III.1) WARUNKI DOTYCZĄCE ZAMÓWIENIA
- Informacja na temat wadium: Wadium w wysokości 5 000.00 PLN. Wadium wnoszone w pieniądzu należy wpłacić przelewem na rachunek bankowy: PEKAO S.A. O / Zgierz 65124030571111000034377367 . Wadium wnoszone w innej formie należy złożyć w kasie, pokój nr 014, Urząd Miasta Zgierza, Plac Jana Pawła II 16, 95-100 Zgierz..
III.2) WARUNKI UDZIAŁU
- Opis warunków udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków: O udzielenie zamówienia ubiegać się mogą Wykonawcy, którzy: 1) spełniają warunki udziału w postępowaniu, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt. 1 - 4 prawa zamówień publicznych, tj. którzy: 1) posiadają uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień; 2) posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz dysponują potencjałem technicznym i osobami zdolnymi do wykonania zamówienia; 3) znajdują się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia; 4) nie podlegają wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie art. 24 prawa zamówień publicznych, według którego : 1. Z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się: 1) wykonawców, którzy w ciągu ostatnich 3 lat przed wszczęciem postępowania wyrządzili szkodę niewykonując zamówienia lub wykonując je nienależycie, a szkoda ta nie została dobrowolnie naprawiona do dnia wszczęcia postępowania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które wykonawca nie ponosi odpowiedzialności; 2) wykonawców, w stosunku do których otwarto likwidację lub których upadłość ogłoszono, z wyjątkiem wykonawców, którzy po ogłoszeniu upadłości zawarli układ zatwierdzony prawomocnym postanowieniem sądu, jeżeli układ nie przewiduje zaspokojenia wierzycieli poprzez likwidację majątku upadłego; 3) wykonawców, którzy zalegają z uiszczeniem podatków, opłat lub składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne, z wyjątkiem przypadków gdy uzyskali oni przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie, rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu; 4) osoby fizyczne, które prawomocnie skazano za przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia, przestępstwo przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową, przestępstwo przekupstwa, przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych, a także za przestępstwo skarbowe lub przestępstwo udziału w zorganizowanej grupie albo związku mających na celu popełnienie przestępstwa lub przestępstwa skarbowego; 5) spółki jawne, których wspólnika prawomocnie skazano za przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia, przestępstwo przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową, przestępstwo przekupstwa, przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych, a także za przestępstwo skarbowe lub przestępstwo udziału w zorganizowanej grupie albo związku mających na celu popełnienie przestępstwa lub przestępstwa skarbowego; 6) spółki partnerskie, których partnera lub członka zarządu prawomocnie skazano za przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia, przestępstwo przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową, przestępstwo przekupstwa, przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych, a także za przestępstwo skarbowe lub przestępstwo udziału w zorganizowanej grupie albo związku mających na celu popełnienie przestępstwa lub przestępstwa skarbowego; 7) spółki komandytowe oraz spółki komandytowo-akcyjne, których komplementariusza prawomocnie skazano za przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia, przestępstwo przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową, przestępstwo przekupstwa, przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych, a także za przestępstwo skarbowe lub przestępstwo udziału w zorganizowanej grupie albo związku mających na celu popełnienie przestępstwa lub przestępstwa skarbowego; 8) osoby prawne, których urzędującego członka organu zarządzającego prawomocnie skazano za przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia, przestępstwo przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową, przestępstwo przekupstwa, przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych, a także za przestępstwo skarbowe lub przestępstwo udziału w zorganizowanej grupie albo związku mających na celu popełnienie przestępstwa lub przestępstwa skarbowego; 9) podmioty zbiorowe, wobec których sąd orzekł zakaz ubiegania się o zamówienia, na podstawie przepisów o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary; 10) wykonawców, którzy nie spełniają warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 1-3. 2. Z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się również wykonawców, którzy: 1) wykonywali bezpośrednio czynności związane z przygotowaniem prowadzonego postępowania lub posługiwali się w celu sporządzenia oferty osobami uczestniczącymi w dokonywaniu tych czynności, chyba że udział tych wykonawców w postępowaniu nie utrudni uczciwej konkurencji; przepisu nie stosuje się do wykonawców, którym udziela się zamówienia na podstawie art. 62 ust. 1 pkt 2 lub art. 67 ust. 1 pkt 1 i 2; 2) złożyli nieprawdziwe informacje mające wpływ na wynik prowadzonego postępowania; 3) nie złożyli oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu lub dokumentów potwierdzających spełnianie tych warunków lub złożone dokumenty zawierają błędy, z zastrzeżeniem art. 26 ust. 3; 4) nie wnieśli wadium, w tym również na przedłużony okres związania ofertą, lub nie zgodzili się na przedłużenie okresu związania ofertą. O udzielenie zamówienia ubiegać się mogą Wykonawcy, którzy potwierdzą, że: - posiadają wymagane uprawnienia do wykonywania określonej (właściwej dla realizacji przedmiotu niniejszego zamówienia) działalności lub czynności, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień; - wykonali w okresie ostatnich 5 lat przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, co najmniej 1 robotę budowlaną, odpowiadającą swoim rodzajem robotom budowlanym stanowiącym przedmiot zamówienia, o wartości co najmniej 460 000,00 zł, UWAGA: Zamawiający uzna tę liczbę zamówień, która wynika bezpośrednio z powyższego warunku; - dysponują osobami, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, zdolnymi do wykonania zamówienia, w szczególności - posiadającymi wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień, tj.: - uprawnienia budowlane w zakresie budowy dróg; - są ubezpieczeni od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej - odpowiadającym przedmiotowi niniejszego zamówienia; UWAGA: Warunek nie podlega ocenie na etapie oceny złożonej oferty; jego spełnienie będzie wymagane przed zawarciem umowy z Wykonawcą, którego oferta zostanie wybrana. Ocena spełniania warunków wymaganych od Wykonawców będzie dokonana na podstawie niżej wymienionych oświadczeń i dokumentów wg kryterium: spełnia - nie spełnia, przy czym niespełnienie warunków udziału w postępowaniu skutkuje wykluczeniem Wykonawcy.
- Informacja o oświadczeniach i dokumentach, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu: -oświadczenie Wykonawcy o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, a w przypadku podmiotów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia - oświadczenie Podmiotu Składowego o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu podpisane odrębnie przez każdy podmiot składowy oraz, dodatkowo: - aktualny odpis z właściwego rejestru albo aktualne zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej, wystawione nie wcześniej, niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert. Zamawiający uzna za dokument wystawiony w wymaganym terminie również kopię tego dokumentu, wystawioną wcześniej, ale potwierdzoną w wymaganym terminie, odnośnie jej aktualności, przez organ wydający (w przypadku podmiotów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia - dokument składany odrębnie przez każdy podmiot składowy); - dokumenty stwierdzające, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień, przy czym dla robót budowlanych - w szczególności - zaświadczenie potwierdzające wpis na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego (w przypadku podmiotów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia - dokument składany wspólnie); - wykaz robót budowlanych, wykonanych w okresie ostatnich 5 lat przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia , a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, odpowiadających swoim rodzajem i wartością robotom budowlanym stanowiącym przedmiot zamówienia, z podaniem ich wartości oraz daty i miejsca wykonania (w przypadku podmiotów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia - dokument składany wspólnie); - polisa, a w przypadku jej braku - inny dokument potwierdzający, że Wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej - dokument nie wymagany jako załącznik do oferty- wymagany przed zawarciem umowy z Wykonawcą, którego oferta zostanie wybrana (aktualny przez cały okres trwania umowy) (w przypadku podmiotów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia - dokument składany odrębnie dla każdego podmiotu składowego). Dodatkowo, o ile nie wynika z innych dokumentów załączonych przez Wykonawcę - pełnomocnictwo do reprezentowania w postępowaniu o udzielenie zamówienia - w szczególności - do podpisania oferty wraz z załącznikami - złożone w formie oryginału, kopii (odpisu, wypisu) potwierdzonej przez udzielającego pełnomocnictwa lub kopii (odpisu, wypisu) poświadczonej przez notariusza. UWAGA I: Podmioty wspólnie ubiegające się o udzielenie zamówienia winny złożyć pełnomocnictwo do reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy, o ile nie wynika ono z innych dokumentów załączonych przez Wykonawcę, np. z umowy konsorcjum. Pełnomocnictwo to powinno wskazywać wszystkie podmioty, które wspólnie ubiegają się o udzielenie zamówienia publicznego, a także zawierać deklarację wszystkich uczestników konsorcjum co do ustanowienia pełnomocnika. UWAGA II: Spółka cywilna ubiegająca się o udzielenie zamówienia nie ma obowiązku powoływania pełnomocnika i może być reprezentowana przez wspólników - każdego wspólnika - na ogólnych zasadach reprezentacji spółki cywilnej, zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego, chyba że umowa lub uchwała wspólników stanowi odmiennie. UWAGA III: Umowa regulująca współpracę Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia (umowa konsorcjum) będzie wymagana przed zawarciem umowy, jeżeli oferta tych Wykonawców zostanie wybrana.
SEKCJA IV: PROCEDURA
IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.
IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT
IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.
IV.2.2) Wykorzystana będzie aukcja elektroniczna: Nie.
IV.3) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
IV.3.1) Adres strony internetowej, na której dostępna jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia: http://www.umz.zgierz.pl/przetargi/
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Urząd Miasta Zgierza, 95-100 Zgierz, Plac Jana Pawła II 16, pokój nr 203, za cenę 22.63 PLN (wpłata w pokoju nr 014) lub za zaliczeniem pocztowym.
IV.3.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 07.08.2008 godzina 11:45, miejsce: Urząd Miasta Zgierza, 95-100 Zgierz, Plac Jana Pawła II 16, pokój nr 105..
IV.3.5) Termin związania ofertą: 04.09.2008.
IV.3.6) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: Osobami uprawnionymi do porozumiewania się z Wykonawcami są: - w sprawach merytorycznych: 1) Henryk Tokarski, inspektor, pok. nr 207, tel.: (0 42) 714-31-51, 2) Czesław Kubiak, zastępca naczelnika, pok. nr 208, tel.: (0 42) 714-31-50; - w sprawach proceduralnych: 1) Zofia Zamojska, gł. specjalista i 2) Lech Dąbski, naczelnik, pok. 203, tel.: (0 42) 714-32-00 oraz 3) Ewa Stasiak, inspektor, pok. 203, tel.: (0 42) 714-32-34. Postępowanie o udzielenie zamówienia prowadzi się z zachowaniem formy pisemnej, przy czym oświadczenia, wnioski, zawiadomienia oraz informacje Zamawiający i Wykonawcy przekazują pisemnie lub faksem. Jeżeli Zamawiający lub Wykonawca przekazują oświadczenia (w tym - protesty), wnioski, zawiadomienia oraz informacje faksem, każda ze stron na żądanie drugiej niezwłocznie potwierdza fakt ich otrzymania.
INNE PRZETARGI Z ZGIERZA
- "Prace konserwatorskie i restauratorskie w Kościele pw. św. Ap. Piotra i Pawła w Białej k. Zgierza - ołtarz boczny z obrazem Matki Boskiej, ambona, drzwi główne"
- usługa cateringu konferencji w projekcie pn. "Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez (...)
- Postępowanie z odpadami zebranymi z terenu Nadleśnictwa Grotniki
- DOSTAWA TECHNICZNYCH ŚRODKÓW MATERIAŁOWYCH (CZĘŚCI SAMOCHODOWYCH), AKCESORIÓW SAMOCHODOWYCH DO MAGAZYNÓW SŁUŻBY CZOŁG.-SAM. DLA 31.WOG ORAZ JEDNOSTEK WOJSKOWYCH W ZGIERZU, LEŹNICY WLK., TOM.MAZ.
- WYKONANIE PRZEGLĄDÓW TECHNICZNYCH, KONSERWACJI ORAZ NAPRAW SPRZĘTU MEDYCZNEGO
- Przebudowa drogi wewnętrznej w miejscowości Słowik ul. Szkolna
więcej: przetargi w Zgierzu »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Budowa odcinka drogi gminnej nr 100112D - ul. Jana Pawła II
- Budowa ulicy Grzybobranie w miejscowości Borówiec
- Rozbudowa drogi gminnej nr 114812E w miejscowości Szczawno
- Przebudowa ul. Warszawskiej na odc. od ul. Orkana do ul. Turystycznej w Kielcach (jezdnia zachodnia)
- Roboty asfaltowe - wykonanie parking przy ul. Wróblewskiego w Policach
- Remont ul. Polnej i ul. Cieszkowskiego w Swarzędzu na odcinku pomiędzy skrzyżowaniem z drogą krajową nr 92 z ulicą Cmentarną/Kwaśniewskiego
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.