eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2020 › Sygn. akt: KIO 326/20
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2020-03-03
rok: 2020
sygnatury akt.:

KIO 326/20

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Aleksandra Patyk Protokolant: Piotr Kur

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 lutego 2020 r.
w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 17 lutego 2020 r. przez wykonawcę S. C.
prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Przedsiębiorstwo Usług
Komunalnych „TAMAX” S. C. w Sędziszowie
w postępowaniu prowadzonym przez Gminę
Gołcza
,


orzeka:

1.
Odrzuca odwołanie w zakresie zarzutu naruszenia art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp.
2.
Oddala odwołanie w pozostałym zakresie.
3.
Kosztami postępowania obciąża Odwołującego – wykonawcę S. C. prowadzącego
działalność gospodarczą pod nazwą Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych
„TAMAX” S. C. w Sędziszowie
i:
.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie:
siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego –
wykonawcę S. C. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą
Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych „TAMAX” S. C. w Sędziszowie
tytułem
wpisu od odwołania.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Krakowie.

Przewodniczący: ……………………………..


Sygn. akt: KIO 326/20

U z a s a d n i e n i e

Zamawiający – Gmina Gołcza [dalej „Zamawiający”] prowadzi postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na odbiór
i
zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych na terenie
Gminy Gołcza w okresie od 01.03.2020 r. do 31.12.2020 r.
(znak postępowania:
RIR.271.1.2.2020).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
w dniu 23 stycznia 2020 r. pod numerem 505590-N-2020.

W dniu 17 lutego 2020 r. wykonawca S. C.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą
Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych „TAMAX” S. C. w Sędziszowie [dalej „Odwołujący”] wniósł
odwo
łanie zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 24 ust. 1 pkt
12 w zw. z art. 24 ust. 4 ustawy Pzp poprzez ich niewłaściwe zastosowanie w
sprawie i w konsekwencji zaniechanie wykluczenia oferty wykonawcy ZUK R. K. z uwagi na brak
spełnienia
warunków
udziału
w
postępowaniu
i zaniechanie uznania jego ofert
y za odrzuconą poprzez:
-
wadliwy wpis do rejestru działalności regulowanej prowadzony przez Wójta Gminy Gołcza,
-
brak aktualnego zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie transportu
i zbierania odpadów, wydane przez właściwy organ poprzez brak zamieszczenia wszystkich rodzajów
odpadów jakie będą odbierane (szczegółowy wykaz w tym zakresie znajduje się
w opisie przedmiotu
zamówienia);
2. art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 ustawy Pzp poprzez jego niezastosowanie w sprawie podczas gdy
wykonawca oświadczając, że spełnia warunki udziału w postępowaniu w wyniku zamierzonego
działania lub rażącego niedbalstwa lub też lekkomyślności wprowadził zamawiającego w błąd przy
przedstawieniu informacji, że nie podlega wykluczeniu podczas gdy:
- wykonawca posiada wadliwy
wpis do rejestru działalności regulowanej (warunek) ponieważ nie
posiada bazy magazynowo -
transportowej spełniającej wymagania określone przepisami prawa i w
konsekwencji nie będący w stanie w sposób prawidłowy wykonać zamówienia,
- brak aktualnego
zezwolenia na transport i zbieranie wszystkich rodzajów odpadów objętych
przedmiotem zamówienia;
3. art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy ZUK R. K.
podczas gdy treść oferty nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia poprzez:
-
brak możliwości transportu i odbioru wszystkich rodzajów odpadów jak wymaga tego Zamawiający
wskazując rodzaj odpadów objętych zamówieniem w Opisie przedmiotu Zamówienia,
-
brak możliwości prowadzenia PSZOK-u,
-
brak odpowiedniej ilości pojemników celem prawidłowego realizacji zamówienia,

-
wskazane w ofercie instalacje przetwarzania odpadów komunalnych nie będą w stanie przyjąć takiej
ilości odpadów ze względu na przyjęte limity odpadów zmieszanych jak również brak przyjmowania
poszczególnych rodzajów innych odpadów,
4. art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty ZUK R. K., podczas gdy
oferta ta zawiera rażąco niską cenę a w szczególności jej istotne części składowe - zakup i
wyposażenie mieszkańców w pojemniki na odpady i w konsekwencji naruszenie;
5.
art. 89 ust. 3 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty w sytuacji gdy jej złożenie w
przedmiotowym kształcie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
ewentualnie naruszenie:
6. art. 26 ust. 4 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania wykonawcy ZUK R. K.
do złożenia
wyjaśnień w zakresie oświadczeń i dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w
postępowaniu podczas gdy warunek posiadania wpisu do rejestru działalności regulowanej jest
obarczony istotną wadą która powoduje, że podmiot ten winien być z urzędu wykreślony z tego
właśnie rejestru;
7. art. 26 ust. 4 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania wykonawcy ZUK R. K.
do złożenia
wyjaśnień w zakresie oświadczeń i dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w
postępowaniu podczas gdy przedłożona decyzja na transport odpadów jest już nieważna z mocy
prawa a aktualny wpis do BDO tego podmiotu nie potwierdza, że posiada on możliwość zbierania i
transportu
wszystkich rodzajów odpadów objętych przedmiotem zamówienia;
8. art. 26 ust. 3 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania wykonawcy ZUK R. K.
do uzupełnienia
dokumentów
w
zakresie
spełnienia
warunków
udziału
w postępowaniu w zakresie posiadania bazy magazynowo - transportowej której posiadanie jest
warunkiem sine qua non aby uzyskać wpis do rejestru działalności regulowanej oraz wezwanie do
uzupełnienia w zakresie aktualnego zezwolenia na transport i odbiór wszystkich odpadów objętych
przedmiotem
zamówienia;
9. art. 87 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie jego zastosowania i brak wezwania ZUK R. K. do
przedstawienia wyjaśnień w zakresie posiadania odpowiedniej liczby pojemników na odpady podczas
gdy Zamawiający dysponował wiedzą, że wykonawca nie posiada pojemników w wymaganej ilości co
powoduje,
że
treść
oferty
jest
niezgodna
z treścią SIWZ;
10. art. 90 ust. 1 ustawy Pzp poprzez jego niezastosowanie, podczas gdy cena oferty wykonawcy ZUK
R. K.
budzi poważne wątpliwości tym bardziej, że cena ta znacznie odbiega od ceny kolejnego
wykonawcy mimo, że do obowiązków wykonawcy TAMAX nie należy już dokonanie czynności zakupu
i wyposażenia mieszkańców w pojemniki co stanowi istotną część składową oferty;
11. art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp poprzez zaniechanie jego zastosowania w sytuacji gdy
postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą albowiem żaden z wykonawców nie
będzie w stanie utworzyć i prowadzić PSZOK -u od dnia 01 marca 2020 r. jeżeli w ogóle zdoła
utworzyć PSZOK w okresie realizacji umowy.

Wobec ww. zarzutów Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:
1. unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty,
2. powtórzenia czynności badania i oceny ofert oraz wyboru oferty najkorzystniejszej,
3. wykluczenia wykonawcy Zakład Usług Komunalnych R. K. z postępowania oraz uznania jego oferty
za
odrzuconą
z
uwagi
na
brak
spełnienia
warunków
udziału
w postępowaniu lub
4. nakazanie odrzucenia oferty wykonawcy Zakład Usług Komunalnych R. K. na podstawie art. 89 ust.
1 pkt 2 ustawy Pzp lub
5. nakazanie odrzucenia oferty wykonawcy Zakład Usług Komunalnych R. K. na podstawie art. 89 ust.
1 pkt 4 ustawy Pzp,
względnie:
1. w trybie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp wezwanie wykonawcy Zakład Usług Komunalnych R. K. do
wyjaśnienia treści złożonej oferty,
2. w trybie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp wezwanie wykonawcy Zakład Usług Komunalnych R. K. do
wyjaśnienia rażąco niskiej ceny lub
3. w trybie art. 26 ust. 4 ustawy Pzp wezwanie do złożenia wyjaśnień w zakresie spełnienia warunku w
postaci bazy magazynowo
– transportowej,
4. w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp wezwanie do uzupełnienia dokumentów zakresie spełnienia
warunków udziału w postępowaniu,
5. unieważnienie postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp.

W przedmiocie zarzutu dotyczącego zaniechania wykluczenia wykonawcy ZUK R. K.,
Odwołujący przywołał brzmienie rozdziału XIII pkt 2 i 3 SIWZ. Odwołujący wskazał, że wpis do rejestru
działalności regulowanej prowadzony przez Wójta Gminy Gołcza dla wykonawcy ZUK R. K. jest
obarczony istotną wadą, która powoduje, że podmiot ten winien zostać z urzędu wykreślony z tego
rejestru. W efekcie może się okazać, że po zawarciu umowy Zamawiający będzie zmuszony
natych
miast od niej odstąpić z uwagi na fakt, że podmiot ten nie będzie mógł kontynuować
zamówienia publicznego.

Odwołujący przywołał brzmienie art. 9b ucpg oraz art. 9c ust. 1 ucpg. Uzasadniał, że
u
zyskanie wpisu do rejestru działalności regulowanej przed danego wykonawcę jest możliwe
tylko i wyłącznie na podstawie złożonego w odrębnym postępowaniu administracyjnym
oświadczeniu, że spełnia on wszelkie warunki wykonywania działalności w zakresie odbierania
odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, określone w ucpg. Organem który dokonuje
wpisu do rejestru jak również dokonuje usunięcia wpisu z rejestru jest wójt, burmistrz, prezydent
miasta i to właśnie te organy mogą w tym zakresie wydawać odpowiednie decyzje administracyjne.
Podstawą wpisu do rejestru działalności regulowanej jest natomiast posiadanie bazy
magazynowo
– transportowej, której wymogi szczegółowo określa rozporządzenie
Ministra
Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 roku w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania
odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Odwołujący podniósł, że wykonawca ZUK R. K.
nie posiada bazy magazynowo
– transportowej, która spełniałaby przedmiotowe wymagania a zatem

w konsekwencji nie spełnia warunku posiadania prawidłowego wpisu do rejestru działalności
regulowanej.
Podniósł, iż wykonawca jest profesjonalistą w zakresie prowadzonej działalności jak również
jako uczestnik przetargu. W ocenie Odwołującego wykonawca ZUK świadomie oświadczył, że spełnia
wszystkie warunki wiedząc, że nie posiada bazy magazynowo - transportowej spełniającego wymogi
ustawowe i przepisów wykonawczych. Zatem wykonawca ZUK świadomie wprowadził Zamawiającego
w błąd przy przedstawianiu oświadczeń i dokumentów.
W zakresie zarzutu dotyczącego zaniechania odrzucenia oferty wykonawcy ZUK R. K.
zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp Odwołujący podał, że szczegółowy opis przedmiotu
zamówienia został wskazany w załączniku nr 5 do SIWZ. Zamawiający wymaga m.in. prowadzenia
PSZOk-
u oraz wyposażenia nieruchomości w pojemniki. Odwołujący stawia zarzut, że wykonawca
ZUK R. K.
nie będzie w stanie zrealizować i prowadzić PSZOK-u z dniem 01 marca 2020 roku a nadto
nie posiada odpowiedniej liczby i rod
zaju pojemników niezbędnych celem prawidłowej realizacji
zamówienia. W konsekwencji oferta wykonawcy ZUK R. K. nie odpowiada treści SIWZ. Odwołujący
przywołał wyrok KIO z dnia 9 sierpnia 2019 r. sygn. akt: 1438/19 dotyczący wykładni art. 89 ust. 1 pkt
2 ustawy Pzp.

Ponadto wskazał, że wykonawca ZUK R. K. nie posiada aktualnego zezwolenia na transport
wszystkich odpadów objętych przedmiotem zamówienia. Odwołujący podał, iż zgodnie z art. 49 ust. 1
pkt. 4 ustawy o odpadach, m
arszałek województwa prowadzi rejestr podmiotów
gospodarujących odpadami
. Z
godnie z treścią art. 50 ust. 1 pkt 5 lit. a, m
arszałek województwa
dokonuje wpisu do rejestru na wniosek transportujących odpady
.
Zgodnie zaś z art. 53 ust. 1
ustawy o odpadach, m
arszałek województwa dokonuje wpisu do rejestru na wniosek podmiotu, po
stwierdzeniu, że wniosek o wpis do rejestru nie zawiera braków formalnych, niezwłocznie, jednak nie
później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku.

Odwołujący uzasadniał, iż w praktyce w obecnej sytuacji na decyzję o zmianie wpisu w
rejestrze oczekuje się praktycznie 30 dni. Zatem na dzień realizacji zamówienia tj.
01 marca 2020 roku podmiot ten nie będzie miał możliwości prawidłowego świadczenia usługi tym
bardziej, że nie wskazał również podwykonawców którzy mogli by odbierać te rodzaje odpadów, które
nie są zawarte w rejestrze ZUK, a które wynikają z opisu przedmiotu zamówienia.
Odwołujący przywołał brzmienie rozdziału III pkt 4 SIWZ, w którym Zamawiający określił
rodzaje odpadów komunalnych odbieranych z nieruchomości i wskazał, że z treści rejestru BDO, do
którego wpisany jest ZUK R. K. w Dziale VII - Transportujący odpady brak wpisu rodzajów odpadów
w/w wymaganych jak m.in.: 15 01 05, 20 01 08, 20 01 10, 20 01 11, 20 01 29*, 20 01 30, jak i wiele
innych.

Odnosząc się do zarzutu dotyczącego zaniechania odrzucenia oferty wykonawcy
ZUK R. K.
na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp Odwołujący wskazał, że cena oferty
ww. wykonawcy znacznie odbiega od kwoty
jaką zamawiający przeznaczył na realizację
zamówienia jak również od ceny oferty TAMAX. Różnica pomiędzy ceną oferty ZUK a
TAMAX stanowi 20%.
Odwołujący uzasadniał, że wykonawca TAMAX dotychczas świadczył

i nadal świadczy usługę na rzecz gminy Gołcza. Nowy wykonawca musi urządzić PSZOK
oraz wyposażyć nieruchomości w pojemniki. Mimo tak znaczących kosztów w tym zakresie
cena oferty ZUK jest znacznie niższa od ceny TAMAX. Co więcej usługa będzie świadczona
jedynie przez okres dziewięciu miesięcy a to oznacza, że należy również uwzględnić
amortyzację zakupionych pojemników która jest względnie krótkim okresem.
W ocenie Odwołującego już na pierwszy rzut oka cena ta budzi uzasadnione wątpliwości
które winny zostać wnikliwie wyjaśnione przez Zamawiającego. Na potwierdzenie
prezentowanego stanowiska Odwołujący przywołał wyrok KIO z dnia 10 maja 2016 r. sygn.
akt: KIO 616/16. Odwołujący przywołał brzmienie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp i wskazał, że
prawidłowe zastosowanie przez zamawiającego ww. przepisu poprzez dokonanie właściwej
subsumpcji zaistniałego stanu faktycznego do jego dyspozycji, musiałoby po jego stronie
wywołać uzasadnione wątpliwości co do tego czy cena zaoferowana przez ZUK R. K. może
być rażąco niska. Zauważyć również należy, że pomimo, że w art. 90 ust. 1 ustawy Pzp
ustawodawca zawarł normę określającą fakultatywne wezwanie do złożenia wyjaśnień, w
p
rzeciwieństwie do art. 90 ust. 1a ustawy Pzp, to w przypadku zajścia okoliczności, o których
mowa w hipotezie przepisu -
zaistnienie okoliczności powodujących, że cena lub jej istotna
część składowa wydaje się rażąco niska i wzbudza wątpliwość (które zostały w sposób
wyczerpujący opisane), czy możliwym będzie wykonanie przedmiotu zamówienia zgodnie z
dokumentacją
postępowania
i
przepisami
prawa
-
przeradza
się
to
w obowiązek zamawiającego, którego zaniechanie może spowodować negatywne dla niego
skutki. Odwołujący przywołał tezę z wyroku KIO z dnia 27 lutego 2017 r. sygn. akt: KIO
293/17. Odwołujący wskazał, że przedstawi w tym zakresie na rozprawie odpowiednie
wyliczenia wszystkich składników cenotwórczych niemniej należy pamiętać, że w zakresie
zarzutu rażąco niskiej ceny mamy tzw. „odwrócony ciężar dowodzenia”. Zatem z chwilą
postawienia przedmiotowego zarzutu zachodzi domniemanie rażąco niskiej ceny zaś to ZUK
R. K.
winien obecnie udowodnić, że jego oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny.
Odwołujący wskazał, że w konsekwencji złożona oferta stanowi również czyn nieuczciwej
konkurencji albowiem świadome lub z rażącym niedbalstwem zaniżanie ceny powoduje ograniczenie
dostępu do zamówienia przez inne podmioty które w sposób prawidłowy, konkurencyjny i rynkowy
wyceniły swoje oferty.
W zakresie zarzutu zaniechania unieważnienia postępowania na podstawie art. 93
ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp
Odwołujący przywołał brzmienie § 1 ust. 8 umowy. Odwołujący zauważył, że w
Punkcie Selektywnego Zbierania Opadów Komunalnych będzie odbywał się proces zbierania
odpadów. Zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ustawy o odpadach, p
rowadzenie zbierania odpadów i
p
rowadzenie
przetwarzania
odpadów
wymaga
uzyskania
zezwolenia.
W myśl art. 45 ust. 1 pkt 11 ustawy o odpadach, z obowiązku uzyskania odpowiednio zezwolenia na
zbieranie odpadów lub zezwolenia na przetwarzanie odpadów zwalnia się punkt selektywnego
zbierani
a odpadów komunalnych
prowadzony samodzielnie przez gminę lub wspólnie z inną

gminą lub gminami.
W przedmiotowej sprawie Zamawiający zlecił prowadzenie PSZOK wykonawcy
a zatem wiąże się to z długotrwałym procesem pozyskania odpowiedniego terenu a następnie
uzyskania
decyzji
za
zbieranie
odpadów
(art.
42
i nast. ustawy o odpadach). Proces ten zajmuje
okres kilku miesięcy. Zatem niemożliwe będzie
prowadzenie PSZOK-
u od dnia 01 marca 2020 roku jeżeli w ogóle w okresie realizacji umowy
ktokolwiek zdoła utworzyć i prowadzić PSZOK.

Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie z dnia 24 lutego 2020 r. wniósł o jego oddalenie.
Na wstępie Zamawiający wskazał, że koniecznym jest rozważenie oddalenia odwołania, a to z
uwagi na brak po stronie Odwołującego interesu prawnego, o którym mowa w art. 179 ust. 1 ustawy
Pzp. Zamawiający podał, że Odwołujący w swojej ofercie zaproponował cenę wyższą niż kwota
przez
naczona przez Gminę Gołcza na realizację tego zamówienia. Jednocześnie, zarówno treść
oferty
Pana
R.
K.,
jak
i powszechnie dostępne informacje odnoszące się do cen tożsamych usług świadczonych
w gminach
sąsiadujących z Gminą Gołcza, jednoznacznie pokazują, że skoro możliwym jest
uzys
kanie ceny odpowiadającej możliwościom finansowym Gminy Gołcza, brak jest powodów dla
ewentualnego zwiększenia kwoty przeznaczonej na realizację tego zamówienia. Wobec faktu, iż brak
jest podstaw dla zwiększenia kwoty na realizację zamówienia (w sytuacji gdy możliwe jest jego
zlecenie w granicach kwot przewidzianych na ten w budżecie Gminy Gołcza na rok 2020 r.), nie ma
możliwości uznania, że Gmina Gołcza może podwyższyć kwotę przeznaczoną na realizację
przedmiotowego zamówienia.
W zakresie zarzutu dotyczącego wadliwego wpisu do rejestru działalności
regulowanej oraz braku aktualnego zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie
transportu i zb
ierania odpadów, tzn. zezwolenie to nie obejmuje wszystkich odpadów jakie
będą odbierane Zamawiający wskazał, że Pan R. K. jest wpisany do prowadzonego przez
Wójta Gminy Gołcza rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów
komu
nalnych od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Gołcza, pod numerem
rejestracyjnym: OR.6235.1.2020. W toku postępowania o wpis Organ zweryfikował
spełnianie przez Pana R. K. wszystkich wymogów warunkujących dokonanie takiego wpisu
poprzez
odebranie oświadczenia złożonego pod rygorem odpowiedzialności karnej, przy
czym podkreślić należy, że postępowanie to zakończyło się w styczniu 2020 r. W
konsekwencji, Gmina Gołcza nie miała żadnych przesłanek uzasadniających powzięcie
wątpliwości co do spełniania przez Pana R. K. wymogów również w lutym 2020 r. W
szczególności tak krótki upływ czasu nie wskazuje na wysokie prawdopodobieństwo zmiany
okoliczności faktycznych po stronie Pana R. K. .
Zamawiający wskazywał, że Pan R. K. prowadzi działalność gospodarczą w gminach
okolicznych w stosunku do Gminy Gołcza, a odległość zarówno od jego siedziby, jak i od
nieruchomości, na której posiada zezwolenie na zbieranie odpadów wydane przez Starostę

Krakowskiego - jest mniejsz
a niż 60 km od granic Gminy Gołcza. Zważywszy więc, iż Pan R.
K.
w toku postępowania złożył także oświadczenie dotyczące wykonania tożsamych usług, w
okresie trzech lat poprzedzających sporny przetarg, z którego wynika, iż w roku 2019
świadczył usługi na rzecz Gminy Zielonki, która jest oddalona od Gminy Gołcza o niespełna
30 km, oczywistym jest, że wymóg posiadania bazy usytuowanej w odpowiedniej odległości
musi być faktycznie spełniony.
Następnie Zamawiający wskazał, że z treści decyzji Starosty Krakowskiego z dnia
18 lipca 2016 r. nr OS.I.6233.39.2016.AM jednoznacznie wynika, że Pan R. K. posiadał
zezwolenie na transport wszystkich wskazanych w SIWZ odpadów, a zezwolenie to było
ważne do dnia 18 lipca 2026 r. Z uwagi na zmianę przepisów zezwolenie to utraciło moc,
jednakże wpis do BDO, który posiada Pan R. K. w zakresie transportu odpadów zastąpił
przedmiotowe zezwolenie. Dodatkowo Zamawiający zauważył, że z informacji
przedstawionych Pana R. K. i udzielonych referencji
wynika wprost, że w roku 2019
wykonywał tożsame usługi w Gminie Zielonki, sąsiadującej z Gminą Gołcza. Oczywistym jest
więc, że musi posiadać zezwolenia oraz środki rzeczowe (w tym np. pojemniki) pozwalające
na wykonanie takich zadań w Gminie Gołcza.
Dalej Zamawiający wskazał, iż nie można zgodzić się z zarzutami dotyczącymi
zapisów umowy odnośnie PSZOK. W wyjaśnieniu tej kwestii kluczowe jest wskazanie, że na
terenie Gminy Gołcza, istnieje już PSZOK w którym zbierane są selektywne odpady.
W zwi
ązku z tym czynności wyłącznie z podstawieniem kontenerów i ich wywozem są
powierzane podmiotom świadczącym usługi odbioru odpadów. Zapis dotyczący tych
obowiązków jest identyczny zarówno w umowie będącej załącznikiem do SIWZ spornego
przetargu, jak i w um
owie na podstawie której Odwołujący świadczył dotychczasowe usługi
na rzecz Gminy Gołcza. Z tego też względu oczywistym jest, zakres i przedmiot usług
związanych z PSZOK był jednoznaczny zarówno dla Odwołującego, jak i dla innych
oferentów. Gdyby bowiem, kwestia ta budziła jakiekolwiek wątpliwości związane z literalnym
brzmieniem
zapisu i jego odniesieniem do treści ustawy o odpadach, każdy z oferentów
zwróciłby się do Zamawiającego z wnioskiem, o ich wyjaśnienie. Zamawiający podkreślał, że
Odwołujący (wg wiedzy Zamawiającego), również nie posiada zezwolenia na prowadzenie
PSZOK na terenie Gminy Gołcza.
Wobec braku takiego wniosku o wyjaśnienie ewentualnych wątpliwości zwłaszcza ze
strony
Odwołującego, który do dnia 29 lutego 2020 r. jest związany z Gminą Gołcza
identycznym zapisem, a zakres jego usług ogranicza się do udostępnienia kontenerów i ich
wywiezienia w ustalonym terminie, a nie polega na prowadzeniu PSZOK zarzut ten jest
oczywiście bezzasadny.
Następnie Zamawiający podał, iż w toku spornego przetargu Pan R. zaoferował cenę
w kwocie 614
250,00 zł brutto, tj. 1080 zł brutto/MG. W ocenie Zamawiającego, cena ta nie

jest rażąco niska albowiem jak wynika z analizy dokumentów związanych z przetargami na
odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych w gminach sąsiadujących z Gminą
Gołcza, Pan S. C. w roku 2019, składał oferty zawierające średnią cenę w wysokości 802,44
zł, i 850,00 zł. W konsekwencji cena zaoferowana przez jego konkurenta przekraczająca te
kwoty o prawie 20
0 zł, nie może być uznana za rażąco niską.
W świetle powyższych informacji oczywistym jest, że:
- cena zaoferowana przez Pana R. K.
nie była rażąco niska,
-
w spornym postępowaniu Zamawiający nie był zobowiązany do żądania udzielenia
wyjaśnień w tym zakresie, w oparciu o przepis art. 90 ust. 1 ustawy Pzp.

Zamawiający podkreślał, iż tylko i wyłącznie kwestia ceny mogłaby zostać uznana za
mieszczącą się w zakresie przyczyn uzasadniających ewentualne odrzucenie oferty na
podstawie art. 89 ust. 1 u
stawy Pzp. Pozostałe zarzuty odwołania, nie mieszczą się w tym
katalogu, a zatem nie odnoszą się do kwestii uregulowanych w rozdziale IV ustawy Pzp –
„wybór oferty najkorzystniejszej”. W konsekwencji zarzuty omówione w punkcie II i III
odpowiedzi, nie mogą stanowić podstawy odwołania, a to z uwagi na treść art. 180 ust. 2
ustawy Pzp.

P
o przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron postępowania odwoławczego,
na podstawie zebranego materiału w sprawie oraz oświadczeń i stanowisk Stron,
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:

Na wstępie Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których
stanowi art. 189 ust. 2 ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania.
Izba oceniła, że Odwołujący posiada interes w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość
poniesienia szkody w związku z ewentualnym naruszeniem przez Zamawiającego przepisów
ustawy Pzp, czym wypełnił materialnoprawną przesłankę dopuszczalności odwołania,
o której mowa w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.
Izba wskazuje, że nie podważa istnienia interesu w uzyskaniu zamówienia
okoliczność podnoszona przez Zamawiającego, że oferta Odwołującego przekracza kwotę,
jaką Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Izba podziela
stanowisko zaprezentowane m.in. w wyroku KIO z dnia 27 lutego 2018 r. sygn. akt: KIO
212/18, iż „do czasu podjęcia czynności unieważnienia postępowania z powodu braku
środków na sfinansowanie zamówienia, wykonawcy z ofertami opiewającymi na kwoty
wyższe, w dalszym ciągu posiadają interes we wniesieniu odwołania. Na tym etapie brak
pewności czy Zamawiający nie zwiększyłby kwoty na sfinansowanie zamówienia
w przypadku wystąpienia takiej konieczności.”

Izba wskazuje, iż nie dopuściła wykonawcy R. K. prowadzącego działalność
gospodarczą pod nazwą Zakład Usług Komunalnych R. K. do udziału w postępowaniu
odwoławczym w charakterze uczestnika, a to z uwagi na okoliczność, iż zgłoszenie
przystąpienia wpłynęło do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej po upływie terminu
określonego w art. 185 ust. 2 ustawy Pzp. Stosownie do treści art. 185 ust. 2 ustawy Pzp,
wykonawca
może
zgłosić
przystąpienie
do
postępowania
odwoławczego
w terminie 3 dni od
dnia otrzymania kopii odwołania, wskazując stronę, do której przystępuje,
i interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść strony, do której przystępuje. Zgłoszenie
przystąpienia doręcza się Prezesowi Izby w postaci papierowej albo elektronicznej opatrzone
kwalifikowanym podpisem elektronicznym, a jego kopię przesyła się zamawiającemu oraz
wykonawcy wnoszącemu odwołanie. Jak wynika z akt sprawy, Zamawiający przekazał kopię
odwołania wykonawcom w dniu 18 lutego 2020 r., zatem termin na zgłoszenie przystąpień
przez wykonawców upływał w dniu 21 lutego 2020 r. Ww. wykonawca zgłaszając
przystąpienie w dniu 27 lutego 2020 r. uchybił terminowi na dokonanie ww. czynności.
Przy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy Izba uwzględniła dokumentację
postępowania o udzielenie zamówienia przekazaną przez Zamawiającego, w szczególności
ogłoszenie o zamówieniu, specyfikację istotnych warunków zamówienia, informację
z otwarcia ofert,
ofertę wykonawcy ZUK R. K. wraz z dokumentami uzupełnionymi na
wezwanie Zamawiającego oraz zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty.
Skład orzekający Izby wziął pod uwagę również stanowiska i oświadczenia Stron
postępowania odwoławczego złożone w pismach oraz ustnie do protokołu posiedzenia
i rozprawy w dniu 28 lutego 2020 r.
Nadto skład orzekający Izby zaliczył w poczet materiału sprawy dowody złożone
przez Odwołującego, tj.:
1.
wpis rejestracyjny z BDO Urzędu Gminy w Gołczy,
2. wydruk ze strony internetowej Ministerstwa Klimatu zawierający komunikat pt. Samorządy
i punkty ofe
rujące torebki foliowe też muszą być w Rejestrze BDO,
3. kalkulację kosztów realizacji zamówienia przy założeniu ilości 80 Mg/miesiąc,
4. wydruk z 26 lutego 2020 r. rejestru BDO wykonawcy ZUK R. K.
– dział VII.
Izba zaliczyła również w poczet materiału sprawy dowody złożone przez
Zamawiającego, tj.:
1. wzór formularza oferty w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Iwanowice,
2. wzór formularza oferty w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Wielką Wieś,
3. oświadczenie ZUK R. K. z dnia 22 stycznia 2020 r.,
4. informację z otwarcia ofert w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Wielką Wieś
z dnia 22 listopada 2019 r.,

5.
informację z otwarcia ofert w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Iwanowice z dnia
21 listopada 2019 r.,
6.
informację z otwarcia ofert w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Iwanowice z dnia
22 sierpnia 2019 r.

Izba ustaliła, co następuje:

W rozdziale III pkt 4 SIWZ, Zamawiający określił rodzaje odpadów komunalnych odbieranych
z nieruchomości:
a)
papier, tektura - 15 01 01, 20 01 01,
b)
szkło - 15 01 07, 20 01 02,
c)
tworzywa sztuczne -15 01 02, 20 01 39,
d)
metal - 15 01 04, 20 01 40,
e)
opakowania wielomateriałowe - 1501 05, 1501 06,
f)
inne niewymienione frakcje zbierane w sposób selektywny - 20 01 99,
g)
odpady kuchenne ulegające biodegradacji - 20 01 08,
h)
detergenty - 20 01 29*; 20 01 30,
i)
akumulatory - 20 01 34,
j)
odzież i tekstylia - 20 01 10; 20 01 11,
k)
odpady wielkogabarytowe - 20 03 07,
l)
odpady budowlane i rozbiórkowe - ex 20 03 99,
m)
odpady komunalne niewymienione w innych podgrupach - 20 03 99,
n)
leki-20 01 31*, 20 01 32,
o)
niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne - 20 03 01.

Zgodnie z rozdziałem XIII pkt 3 - Warunki udziału w postępowaniu, określone przez
Zamawiającego zgodnie z art. 22 ust. 1b ustawy Pzp:
3.1. Posiadanie kompetencji lub uprawnień do prowadzenie określonej działalności zawodowej, o ile
wynika to z odrębnych przepisów:
3.1.1. Wykonawca musi posiadać aktualne zezwolenie na prowadzenie działalności
w zakresie transportu i zbierania odpadów, wydane przez właściwy organ;
3.1.2. Wykonawca musi posiadać aktualny wpis do rejestru podmiotów zbierających zużyty sprzęt
elektryczny i elektroniczny, prowadzony przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska;
3.
1.3. Wykonawca musi posiadać aktualny wpis do rejestru działalności regulowanej
w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu gminy Gołcza.

Stosownie do
treści rozdziału XIII pkt 4.3. wykonawca, którego oferta zostanie najwyżej
oceniona (oceniona jako najkorzystniejsza), w celu wykazania spełniania warunków udziału w
postępowaniu (pkt 3.1. i 3.2.) rozdziału SIWZ, zostanie wezwany do przedłożenia następujących
oświadczeń i dokumentów (aktualnych na dzień złożenia oświadczeń lub dokumentów): - w celu
wykazania spełniania warunków z pkt 3.1.1.-3.1.3.:

4.3.1. Aktualne zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie transportu i zbierania odpadów,
wydane przez właściwy organ;
4.3.2. Oświadczenie o wpisie do rejestru podmiotów zbierających zużyty sprzęt elektryczny
i elektroniczny, prowadzony przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska – wg wzoru
stanowiącego załącznik nr 8 do SIWZ;

4.3.3. Oświadczenie o wpisie do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Gołcza – wg wzoru stanowiącego załącznik
nr 7 do SIWZ.
Zgodnie z § 1 ust. 8 wzoru umowy (załącznik nr 5 do SIWZ), w ramach niniejszej
umowy wykonawca jest zobowiązany do prowadzenia Punktu Selektywnego Zbierania
Odpadów Komunalnych (dalej PSZOK) który będzie czynny 1 razy w tygodniu przez
6 godzin wymagane też jest wyposażenie go w kontenery Kp-7 w tym:
1 szt.
– odpady elektryczne i elektroniczne - Kp-7,
1 szt.
– zużyte opony Kp-7,
1 szt.
– odpady wielkogabarytowe (meble, dywany, wykładziny, itp.)- Kp-7,
1 szt.
– tworzywa sztuczne- Kp-7,
1 szt.
– biodegradowalne (odpady zielone)- Kp-7,
1 szt. -
odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpad komunalny- Kp-7,
1 szt. -
tekstylia i odzież -1100l,
1 szt. - odpady niebezpieczne -1100l,
1 szt. - przeterminowane leki -120l,
1 szt. - chemikalia -240l,
1 szt. -
odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałych w gosp. domowych
w szczególności Igły, szczypawki - 120l,
1 szt. -
zużyte baterie i akumulatory – 240l.
Termin składania ofert upłynął w dniu 3 lutego 2020 r. Zamawiający przeznaczył na
sfinansowanie
zamówienia kwotę 700 000 zł brutto.
W przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia oferty złożyło dwóch
wykonawców, tj. Odwołujący z ceną 767 812,50 zł oraz wykonawca ZUK R. K. z ceną
614
250 zł.
Z powyższego zatem wynika, że średnia arytmetyczna cen złożonych ofert stanowiła
kwotę 691 031,25 zł. Zatem oferta wykonawcy ZUK R. K. stanowiła ok. 87,75 % wartości
szacunkowej zamówienia powiększonej o należny podatek VAT i ok. 88,89 % średniej
arytmetycznej cen złożonych ofert.
Zamawiający nie wzywał ww. wykonawców do wyjaśnienia ceny oferty w trybie art. 90
ust. 1 ani art. 90 ust. 1a ustawy Pzp.

W dniu 6 l
utego 2020 r. wykonawca ZUK, w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego
w trybie art. 26 ust. 2 ustawy Pzp, złożył m.in.:
1. Decyzję Starosty Krakowskiego z dnia 18 lipca 2016 r. w sprawie udzielenia Panu R. K.
prowadzącemu działalność gospodarczą pod nazwą Zakład Usług Komunalnych, Prądnik
Korzkiewski, ul. Wesoła 100, zezwolenia na transport odpadów;
2. Decyzję Starosty Krakowskiego z dnia 26 września 2013 r. r. w sprawie udzielenia Panu
R. K.
prowadzącemu działalność gospodarczą pod nazwą Zakład Usług Komunalnych,
Prądnik Korzkiewski, ul. Wesoła 100, zezwolenia na zbieranie odpadów;
3
. oświadczenie wykonawcy, iż posiada wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie
odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu gminy Gołcza wg
załącznika nr 7 do SIWZ;
4
. zaświadczenie Gminy Gołcza z dnia 28 stycznia 2020 r. stwierdzające, że ZUK R. K.
został wpisany w dniu 28 stycznia 2020 r. pod numerem rejestracyjnym: OR.6235.1.2020 do
prowadzonego
przez Wójta Gminy Gołcza rejestru działalności regulowanej w zakresie
odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie gminy Gołcza, na
podstawie wniosku z dnia 22.01.2020 r.;
5. wydruk z rejestru BDO wykonawcy ZUK R. K. .
W dniu 10 lutego 2020 r. za
najkorzystniejszą w postępowaniu Zamawiający uznał
ofertę wykonawcy ZUK R. K. . Oferta Odwołującego uplasowała się na drugim miejscu w
rankingu ofert z 88 punktami.

Izba zważyła, co następuje:

Izba odrzuciła odwołanie w zakresie zarzutu naruszenia art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp na
podstawie art. 189 ust. 2 pkt 6 ustawy Pzp, który stanowi, że Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi,
że w
postępowaniu
o
wartości
zamówienia
mniejszej
niż
kwoty
określone
w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8
, odwołanie dotyczy innych czynności niż określone
w art. 180 ust. 2.

Stosownie natomiast do treści art. 180 ust. 2 ustawy Pzp, jeżeli wartość zamówienia jest
mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8, odwołanie
przysługuje wyłącznie wobec czynności:
1) wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki lub zapytania o cenę;
2) określenia warunków udziału w postępowaniu;
3) wykluczenia odwołującego z postępowania o udzielenie zamówienia;
4) odrzucenia oferty odwołującego;
5)
opisu przedmiotu zamówienia;
6) wyboru najkorzystniejszej oferty.

Art. 180 ust. 2 ustawy Pzp zawiera zamknięty katalog czynności, wobec których
odwołanie przysługuje w postępowaniach poniżej tzw. „progów unijnych”, a rozpatrywanie
zarzutów z przekroczeniem zakresu wynikającego z ww. przepisu powodowałoby obejście
tego przepisu, którego celem było ograniczenie czynności, wobec których można wnieść
odwołanie.

Izba wskazuje, że jednym z zarzutów odwołania był zarzut zaniechania
unieważnienia postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp, które nie mieści
się w katalogu określonym w art. 180 ust. 2 ustawy Pzp. Biorąc pod uwagę wyżej poczynione
ustalenia, a także wartość szacunkową przedmiotowego zamówienia, koniecznym było
odrzucenie odwołania w zakresie ww. zarzutu.

Nie zasługiwał na uwzględnienie zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez
zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy ZUK R. K.
, podczas gdy treść oferty ww. wykonawcy nie
odpowiada
treści
SIWZ,
jak
również
zarzut
naruszenia
art. 87 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie jego zastosowania i brak wezwania ww. wykonawcy do
przedstawienia wyjaśnień w zakresie posiadania odpowiedniej liczby pojemników na odpady, podczas
gdy Zamawiający dysponował wiedzą, że wykonawca nie posiada pojemników w wymaganej ilości.
Stosownie do treści art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, zamawiający odrzuca ofertę,
jeżeli jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3. Zgodnie z utrwalonym już orzecznictwem Krajowej Izby
Odwoławczej, interpretacja ww. przepisu nakazuje odniesienie normy tego przepisu do
merytorycznego aspektu zaoferowanego przez wykonawców świadczenia, a także wymagań
postawionych przez zamawiającego w dokumentacji postępowania, w szczególności, co do
zakresu, ilości, jakości, warunków realizacji i innych elementów istotnych dla wykonania
zamówienia (tak KIO w wyroku z dnia 24 stycznia 2017 r. sygn. akt: KIO 50/17). W tym
miejscu podkreślić należy, iż zamawiający podejmując decyzję o odrzuceniu oferty danego
wykonawcy, winien mieć pewność co do prawidłowości podejmowanej czynności, z uwagi na
sankcyjny charakter art. 89 ust. 1 ustawy Pzp.

Jak wynika z petitum odwołania niezgodność treści oferty wykonawcy ZUK R. K. z
postanowieniami
SIWZ
Odwołujący
upatrywał
w:
1)
braku
możliwości
transportu
i odbioru wszystkich rodzajów odpadów jak wymaga tego Zamawiający wskazując rodzaj odpadów
objętych zamówieniem w opisie przedmiotu zamówienia, 2) braku możliwości prowadzenia PSZOK-u,
3) braku odpowiedniej ilości pojemników celem prawidłowej realizacji zamówienia oraz 4) instalacje
przetwarzania
odpadów
komunalnych
nie
będą
w stanie przyjąć takiej ilości odpadów ze względu na przyjęte limity odpadów zmieszanych jak również
brak przyjmowania poszczególnych rodzajów innych odpadów.

W tym miejscu w ocenie Izby należy przywołać uwagi natury ogólnej odnoszące się
do wymogów formalnych odwołania, określonych przepisami ustawy Pzp oraz aktem

wykonawczym do tejże ustawy.
Stosownie do treści art. 180 ust. 3 ustawy Pzp oraz analogicznie § 4 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy
rozpoznawaniu odwołań (Dz. U. z 2018 r. poz. 1092), odwołanie powinno wskazywać
cz
ynność lub zaniechanie czynności zamawiającego, której zarzuca się niezgodność
z przepisami ustawy, zawierać zwięzłe przedstawienie zarzutów, określać żądanie oraz
wskazywać okoliczności faktyczne i prawne uzasadniające wniesienie odwołania. Tym
samym nal
eży podkreślić, że właśnie określone w ww. przepisach wymogi konstrukcyjne
odwołania przesądzają, że treść zarzutu nie jest ograniczona wyłącznie do twierdzeń
zawartych we wstępnej części odwołania (petitum), a dotyczy również okoliczności
faktycznych zawa
rtych w sformułowanej przez odwołującego argumentacji. Odwołanie
powinno wyrażać zastrzeżenia wobec dokonanych przez zamawiającego czynności lub
zaniechań, co oznacza obowiązek zaprezentowania przez odwołującego nie tylko podstawy
prawnej takich zastrzeżeń, ale przede wszystkim argumentacji odnoszącej się do
postulowanej oceny. Oznacza to zatem konieczność odniesienia się do elementów stanu
faktycznego, jak również podjętych czynności lub zaniechań zamawiającego w taki sposób,
który pozwoli na uznanie, że podniesione zostały konkretne zarzuty wobec tych czynności
lub zaniechań przypisanych zamawiającemu (tak Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia
26 czerwca 2017 r. sygn. akt: KIO 1187/17).
Poza treścią samego odwołania wykonawca nie
ma możliwości doprecyzowywania zawartych w nim zarzutów przez wskazywanie na
właściwe im okoliczności faktyczne. Jeżeli zatem podnoszone przez odwołującego w toku
rozprawy przed Izbą okoliczności nie zostały wyraźnie i wprost ujęte w treści wniesionego
odwołania, to ich późniejsze wskazywanie nie może być, w świetle przepisu art. 192 ust. 7
ustawy Pzp, brane przez Krajową Izbę Odwoławczą pod uwagę, choćby okoliczności te
mieściły się w ramach ogólnie wskazanej podstawy faktycznej zarzutu.

Podsumowując powyższe Izba stwierdza, że to na wykonawcy, będącym
profesjonalistą, spoczywa ciężar przedstawienia w treści odwołania jasnych i szczegółowych
zarzutów zbudowanych z dwóch warstw, tj. prawnej i faktycznej, które wyznaczają granice
rozstrzygnięcia Izby, która może orzekać wyłącznie w zakresie zarzutów zawartych
w odwołaniu (arg. z art. 192 ust. 7 ustawy Pzp).

Przenosząc powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy, w zakresie okoliczności
zawartej w punkcie 4.
powyżej Izba wskazuje, że lektura odwołania prowadzi wniosku, że Odwołujący
nie postawił skutecznie zarzutu dotyczącego zaniechania odrzucenia oferty wykonawcy ZUK R. K. na
podstawie
art.
89
ust.
1
pkt
2
ustawy
Pzp.
Podkreślić należy, iż Odwołujący w ogóle nie odniósł się w uzasadnieniu odwołania do ww. aspektu
niezgodności oferty wykonawcy ZUK R. K. z postanowieniami SIWZ.

Podobnie rzecz ma się w odniesieniu do kwestii zawartej w punkcie 3. powyżej.
Próżno bowiem w uzasadnieniu odwołania szukać wywodu myślowego Odwołującego
mającego uzasadniać postawiony zarzut w ww. zakresie. Na podstawie treści odwołania nie
sposób wywieść, na jakiej podstawie Odwołujący przyjął, że oferta wykonawcy ZUK R. K.
jest niezgodna z wymo
gami Zamawiającego w przedmiocie wymaganej ilości pojemników. W
omawianym zakresie Odwołujący nie przedstawił również Izbie żadnego dowodu mającego
potwierdzać prezentowane stanowisko. Co więcej, w treści odwołania wykonawca nawet nie
podał postanowienia SIWZ, z którym oferta wykonawcy ZUK R. K. jest niezgodna. Z uwagi
na powyższe, brak było podstaw zarówno do odrzucenia oferty wykonawcy ZUK R. K. na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp w ww. zakresie, jak również zastosowania instytucji
określonej w art. 87 ust. 1 ustawy Pzp.

Przechodząc następnie do okoliczności faktycznej mającej, w ocenie Odwołującego,
uzasadniać niezgodność treści oferty wykonawcy ZUK R. K. z SIWZ w zakresie braku możliwości
prowadzenia
PSZOK
z
dniem
01
marca
2020
roku
Izba
wskazuje,

analiza odwołania prowadzi do wniosku, iż poza stwierdzeniem ww. okoliczności, wykonawca nie
przedstawił żadnej argumentacji, tym samym trudno uznać by Odwołujący postawił konkretny zarzut w
ww. zakresie. Z ko
lei argumentacja prezentowana przez Odwołującego w toku rozprawy przed Izbą
dotycząca ww. kwestii w dużej mierze odwoływała się do uzasadnienia faktycznego zarzutu
dotyczącego zaniechania unieważnienia postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp,
który to zarzut Izba odrzuciła z przyczyn wskazanych powyżej. Odwołujący nie podał, z którego
fragmentu treści oferty wywiódł, że wykonawca ZUK R. K. nie zobowiązał się do prowadzenia PSZOK
z dniem 1 marca 2020 r.
Jeżeli zdaniem Wykonawcy wymogi Zamawiającego związane z
prowadzeniem PSZOK
były niemożliwe do spełnienia, to we właściwym terminie winien skorzystać ze
środków ochrony prawnej określonych w Dziale VI ustawy Pzp i kwestionować odnośnie
postanowienia opisu przedmiotu zamówienia, nie zaś na obecnym etapie podważać zarówno sposób
rozumienia
„prowadzenia
PSZOK”,
jak
i możliwość jego utworzenia w okresie 10 – miesięcy realizacji zamówienia.

Ponadto jak wyjaśnił w ww. zakresie Zamawiający na terenie Gminy Gołcza istnieje już
PSZOK (gminny punkt),
w którym zbierane są selektywne odpady, a zadaniem wykonawców będzie
wyłącznie podstawienie kontenerów i wywóz odpadów. Jednocześnie jak wyjaśnił Zamawiający na
stosowny
wpis
w
BDO
w
ww.
zakresie
Zamawiający
ma
6 miesięcy od 1 stycznia br., czego nie podważył Odwołujący. Tym samym termin na dokonanie ww.
czynności nie upłynął.

W ocenie Izby twierdzenia Odwołującego ukierunkowane były na podważenie zgodności treści
oferty wykonawcy ZUK R. K.
z postanowieniami SIWZ, których źródła Odwołujący zaczął upatrywać w
zapisach SIWZ,
których na obecnym etapie postępowania wzruszyć nie można.
Kolejno
odnosząc się do kwestii braku posiadania przez wykonawcę ZUK R. K.
aktualnego zezwolenia na transport wszystkich odpadów objętych przedmiotem zamówienia
Izba wskazuje, iż Odwołujący błędnie utożsamia ewentualne niespełnianie przez wykonawcę

warunków udziału w postępowaniu z niezgodnością treści oferty wykonawcy
z postanowieniami SIWZ.
Przypomnieć należy, iż treść oferty wykonawcy obejmuje
zobowiązanie wykonawcy co do sposobu i zakresu wykonania przedmiotu zamówienia
publicznego
, który zamawiający określa w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Czym innym jest natomiast ocena spełniania przez wykonawcę warunków udziału
w postępowaniu wskazanych w art. 22 ust. 1b ustawy Pzp, które zamawiający
konkretyzuje
w zależności od własnych potrzeb. Tym samym za nieuzasadnione w świetle
przepisów ustawy Pzp należy uznać utożsamianie przez Odwołującego niezgodności treści
oferty wykonawcy ZUK R. K. z postanowieniami SIWZ, w przypadku ewentualnego
niewykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu przez ww. wykonawcę. Z treści
oferty wykonawcy ZUK R. K.
nie sposób wywieść, że wykonawca zobowiązał się do odbioru i
transportu
jedynie części odpadów objętych przedmiotem zamówienia.
Mając na uwadze powyższe brak było podstaw do odrzucenia oferty wykonawcy ZUK
R. K. na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp w zakresie podniesionych
w odwołaniu okoliczności faktycznych.

Zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 12 w zw. z art. 24 ust. 4 ustawy Pzp poprzez
zaniechanie wykluczenia wykonawcy ZUK R. K. z uwagi
na niewykazanie spełniania
warunków udziału w postępowaniu i zaniechanie uznania jego oferty za odrzuconą z uwagi
na
brak aktualnego zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie transportu i zbierania
odpadów wydanego przez właściwy organ obejmującego wszystkie rodzaje odpadów jakie
będą odbierane w ramach przedmiotowego zamówienia, Izba uznała za niezasadny.
Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp, z postępowania o udzielenie zamówienia
wyklucza się wykonawcę, który nie wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu
lub nie został zaproszony do negocjacji lub złożenia ofert wstępnych albo ofert, lub nie
wykazał braku podstaw wykluczenia. Ofertę wykonawcy wykluczonego uznaje się za
odrzuconą (art. 24 ust. 4 ustawy Pzp).
Izba wskazuje, iż z warunku udziału w postępowaniu dotyczącego kompetencji lub
uprawnień do prowadzenia określonej działalności zawodowej, skonkretyzowanego
w rozdziale XIII pkt 3.1.1 SIWZ, tj. posiadania aktualnego zezwolenia na prowadzenie
działalności w zakresie transportu i zbierania odpadów wydanego przez właściwy organ
gminy
wynika, iż Zamawiający nie zawarł żadnego odesłania, że ww. dokument winien
obejmować swoim zakresem odpady objęte przedmiotem zamówienia. Zamawiający
ograniczył się do wskazania, iż wykonawca ma legitymować się aktualnym zezwoleniem na
prowadzenie działalności w ww. zakresie nie odsyłając do opisu przedmiotu zamówienia.
Wbrew stanowisku Odwołującego Zamawiający nie sprecyzował zakresu zezwolenia, które

winien posiadać wykonawca na moment składania oferty i nie wymagał, aby zezwolenie
zawierało kody odpadów 15 01 05, 20 01 08, 20 01 10, 20 01 11, 20 01 29, 20 01 30.
Jak wynika z ugruntowanej linii orzeczniczej
KIO, postanowienia SIWZ powinny być
tłumaczone z ich literalnym brzmieniem. Muszą mieć charakter precyzyjny i jednoznaczny,
a wątpliwości na tym tle muszą być rozstrzygane na korzyść wykonawców. Obowiązek
takiego sformułowania i tłumaczenia postanowień SIWZ ma na celu realizację zasady
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców (por. wyrok KIO z 13 kwietnia 2018
r. sygn. akt: KIO 579/18).
Skoro zatem w niniejszym
postępowaniu Zamawiający nie zamieścił w opisie
warunku udziału w postępowaniu dotyczącego zezwolenia na transport i zbieranie odpadów
wymogu w zakresie rodzajów odpadów objętych zezwoleniem, wykonawca ZUK R. K. nie
miał obowiązku legitymowania się na dzień złożenia oferty zezwoleniem obejmującym
wszystkie kody odpadów ujęte w opisie przedmiotu zamówienia.
W okolicznościach sprawy Izba ustaliła, iż wykonawca ZUK R. K.
w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego w trybie art. 26 ust. 2 ustawy Pzp złożył m.in.
stosowne decyzje Starosty Krakowskiego w przedmiocie transportu i zbierania odpadów,
które z uwagi na zmianę przepisów zostały zastąpione wpisem do rejestru BDO, jak również
złożył wydruk z ww. rejestru.
Mając na uwadze powyższe zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 12 w zw. z art. 24
ust. 4 ustawy Pzp względem wykonawcy ZUK R. K. nie potwierdził się.

Z uwagi na powyższe brak było podstaw do zastosowania instytucji określonej
w art. 26 ust. 3 lub 4 ustawy Pzp i wezwania wykonawcy ZUK R. K. do
uzupełnienia lub
złożenia wyjaśnień w zakresie dokumentów potwierdzających warunek udziału w
postępowaniu określony w rozdziale XIII pkt 3.1.1 SIWZ, skoro ww. wykonawca
jednoznacznie wykazał się posiadaniem niezbędnych uprawnień w zakresie wymaganym
przez Zamawiającego.

Nie zasługiwał na uwzględnienie zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 12 w zw.
z art. 24 ust. 4 ustawy Pzp polegający na zaniechaniu wykluczenia wykonawcy ZUK R. K. z uwagi na
niewykazanie
spełniania
warunków
udziału
w
postępowaniu
i zaniechanie uznania jego oferty za odrzuconą w związku z wadliwym wpisem do rejestru działalności
regulowanej prowadzonym
przez Wójta Gminy Gołcza.

Lektura odwołania prowadzi do wniosku, że Odwołujący wywodził, iż wykonawca ZUK R. K.
posiada wadliwy wpis do rejestru działalności regulowanej prowadzony przez Wójta Gminy Gołcza z
uwagi na to, iż nie posiada bazy magazynowo – transportowej, która spełniałaby wymagania
określone w § 2 ust. 1 - 3 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie
szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości

(Dz.
U.
z
2013
r.
poz.
122),
przez
co
w konsekwencji wykonawca nie spełnia warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa
w rozdziale XIII pkt 3.1.3 SIWZ.

Na wstępie Izba wskazuje, że Odwołujący nie udźwignął ciężaru dowodowego,
o którym mowa w art. 190 ust. 1 ustawy Pzp w zakresie ww. zarzutu. W istocie Odwołujący
nie przedstawił żadnych dowodów potwierdzających zaprezentowane w odwołaniu
twierdzenia, jakoby wykonawca ZUK R. K.
nie posiadał bazy magazynowo – transportowej,
która spełniałaby wymagania określone w § 2 ust. 1 - 3 ww. rozporządzenia.

Następnie Izba wskazuje, iż z treści SIWZ (rozdział XIII) nie wynika, by Zamawiający
dokonał opisu warunku udziału w postępowaniu dotyczącego zdolności technicznej
w zakresie dysponowania bazą magazynowo-transportową. Tym samym sporna między
stronami kwestia obowiązku posiadania bazy magazynowo-transportowej spełniającej
odpowiednie wymogi nie ma znaczenia dla oceny spełniania przez wykonawcę ZUK R. K.
warunków udziału w postępowaniu, a w konsekwencji nie mogła stanowić podstawy
wykluczenia wykonawcy z postępowania.

Dalej Izba
stwierdza, że nie zasługiwała na uwzględnienie argumentacja
Odwołującego,
jakoby
wykonawca
ZUK
R.
K.
winien
zostać
wykluczony
z postępowania z uwagi na niespełnienie warunku, o którym mowa w rozdziale XIII pkt 3.1.3
SIWZ (posiadanie wpisu do rejestru działalności regulowanej) z uwagi na to, iż nie posiada
bazy magazynowo
– transportowej, która spełniałaby wymagania określone w § 2 ust. 1 - 3
ww.
rozporządzenia.
Wskazać należy, iż wykonawca ZUK R. K. w odpowiedzi na wezwanie
Zamawiającego w trybie art. 26 ust. 2 ustawy Pzp złożył zgodnie z wymogiem SIWZ
oświadczenie o wpisie do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Gołcza (załącznik nr 7 do SIWZ).
Ponadto
wykonawca złożył zaświadczenie Gminy Gołcza z dnia 28 stycznia 2020 r.
stwierdzające, że ZUK R. K. został wpisany w dniu 28 stycznia 2020 r. pod numerem
rejestracyjnym:OR.6235.1.2020 do prowadzonego przez Wójta Gminy Gołcza rejestru
działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości na terenie gminy Gołcza, na podstawie wniosku z dnia 22.01.2020 r.
Zgodnie z art. 9d ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia
13 września 1996 r. o utrzymaniu
czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2019 r. poz. 2010 ze zm.) [dalej „ucpg”], podmiot
odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest obowiązany do
zapewnienia odpowiedniego usytuowania i wyposażenia bazy magazynowo-transportowej.
Warunkiem uzyskania decyzji o wpisie do rejestru działalności regulowanej jest złożenie
oświadczenia o spełnieniu wymogów z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
(art. 9c ust. 4 ucpg). Wykonawca ZUK R. K.
w przedmiotowym postępowaniu wykazał, że

posiada aktualny wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Gołcza. Tym samym jeżeli
zdaniem
Odwołującego w procedurze administracyjnej poprzedzającej wpis ww. wykonawcy
do rejestru zostały złożone nieprawdziwe oświadczenia, to należało zakwestionować decyzję
o wpisie w przewidzianym do tego trybie.
Wziąwszy pod rozwagę powyższe zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 12 w zw.
z art. 24 ust. 4 ustawy Pzp względem wykonawcy ZUK R. K. nie mógł zostać uwzględniony.

W świetle powyższego za niezasadny Izba uznała zarzut naruszenia art. 26 ust. 3 lub
4 ustawy Pzp i wezwania wykonawcy ZUK R. K. do
uzupełnienia lub złożenia wyjaśnień w
zakresie dokumentów potwierdzających warunek udziału w postępowaniu określony w
rozdziale XIII pkt 3.1.3
SIWZ, skoro ww. wykonawca jednoznacznie wykazał się posiadaniem
niezbędnych uprawnień w zakresie wymaganym przez Zamawiającego.

W konsekwencji powyższego Izba stwierdza, że nie potwierdziły się zarzuty
naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia
wykonawcy ZUK R. K.
z uwagi na wprowadzenie Zamawiającego w błąd przy przedstawieniu
informacji, że wykonawca spełnia warunek udziału w postępowaniu, o którym mowa w art. 22
ust. 1b pkt 1 ustawy Pzp w zakresie
wpisu do rejestru działalności regulowanej w zakresie
odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu gminy Gołcza oraz
zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie transportu i zbierania odpadów. Jak
wskazano powyżej wykonawca ZUK R. K. w zakresie wymaganym przez Zamawiającego
wykazał, że spełnia warunek udziału w postępowaniu określony w rozdziale XIII pkt 3.1.1
oraz 3.1.3 SIWZ.


Zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia
oferty wykonawcy ZUK R. K.
, podczas gdy oferta ta zawiera rażąco niską cenę, a w
szczególności jej istotne części składowe, tj. zakup i wyposażenie mieszkańców
w pojemniki na odpady oraz zarzut naruszenia art. 90 ust. 1 ustawy Pzp poprzez
zaniechanie wezwania ww. wykonawcy do złożenia wyjaśnień w przedmiocie ceny oferty,
mimo że cena oferty ww. wykonawcy odbiega od ceny oferty Odwołującego, do którego
obowiązków nie należy dokonanie czynności zakupu i wyposażenia mieszkańców
w pojemniki,
w ocenie Izby, nie potwierdziły się.
Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp, zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera
rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.
Stosownie do treści art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub
ich istotne części składowe, wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia

i budzą wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia
zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych
przepisów, zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów,
dotyczących wyliczenia ceny lub kosztu, w szczególności w zakresie:
1.
oszczędności metody wykonania zamówienia, wybranych rozwiązań technicznych,
wyjątkowo sprzyjających warunków wykonywania zamówienia dostępnych dla
wykonawcy, oryginalności projektu wykonawcy, kosztów pracy, których wartość
przyjęta do ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za
pracę albo minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy
z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U.
z 2018 r. poz. 2177);
2.
pomocy publicznej udzielonej na podstawie odrębnych przepisów;
3.
wynikającym z przepisów prawa pracy i przepisów o zabezpieczeniu społecznym,
obowiązującym w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie;
4.
wynikającym z przepisów prawa ochrony środowiska oraz
5.
powierzenia wykonania części zamówienia podwykonawcy.
Z kolei w przypadku gdy cena całkowita oferty jest niższa o co najmniej 30%
od
wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed
wszczęciem postępowania zgodnie z art. 35 ust. 1 i 2 lub średniej arytmetycznej cen
wszystkich złożonych ofert, zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień, o których mowa
w ust. 1, chyba że rozbieżność wynika z okoliczności oczywistych, które nie wymagają
wyjaśnienia (art. 90 ust. 1a pkt 1 ustawy Pzp).
Izba zauważa, że w przedmiotowym postępowaniu nie zaistniała sytuacja obligująca
Zamawiającego do żądania od wykonawcy ZUK R. K. wyjaśnień i dowodów na
potwierdzenie rzeczywistych możliwości wykonania zamówienia za cenę zaoferowaną
wobec porównania tej ceny z wartością szacunkową zamówienia powiększoną o należny
podate
k od towarów i usług lub średnią arytmetyczną cen złożonych obydwu ofert. Cena
kwestionowanej oferty stanowiła ok. 87,75 % wartości szacunkowej zamówienia
powiększonej o należny podatek VAT i ok. 88,89 % średniej arytmetycznej cen złożonych
ofert.
Powyższa okoliczność nie wyklucza, zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, możliwości
żądania wyjaśnień, jeżeli powstaną uzasadnione wątpliwości co do realności oferowanej
ceny, które jak wskazywał na rozprawie przed Izbą Zamawiający, w niniejszej sprawie nie
zaistni
ały.
W ocenie składu orzekającego, w niniejszej sprawie, nie zostało wykazane, by takie
uzasadnione wątpliwości miały miejsce. Złożona przez Odwołującego kalkulacja kosztów
realizacji
całości zamówienia publicznego przy założeniu ilości 80,00 Mg/miesiąc nie
potwierdza stanowiska wykonawcy. Przede wszystkim Odwołujący nie wykazał wysokości

kosztów prowadzenia PSZOK w kwocie 20 000 zł brutto w okresie dziesięciu miesięcy,
których zresztą jak przyznał w toku rozprawy nie ujął w ww. kalkulacji, jak również przyjętego
przez Wykonawcę kosztu wyposażenia nieruchomości w pojemniki (poz. 5 kalkulacji –
75 000 zł bez kosztów dostawy). Na podstawie złożonego przez Odwołującego dowodu nie
sposób ustalić w jaki sposób wykonawca obliczył ww. kwoty oraz na jakich założeniach
kalkulacyjnych zostały one zbudowane.
Izba podziela wyrażany w orzecznictwie pogląd, iż art. 190 ust. 1a ustawy Pzp odnosi
się wyłącznie do sytuacji, w których zamawiającemu zostały złożone wyjaśnienia rażąco
niskiej ceny. Skoro bowiem nie można odrzucić oferty z powodu rażąco niskiej ceny przed
uzyskaniem od składającego ją wykonawcy wyjaśnień w tej materii, to - przywołując treść
art. 190 ust. 1a ustawy Pzp -
ciężar dowodu, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny
spoczywać będzie na wykonawcy (stronie, bądź - zależnie od okoliczności - uczestniku
postępowania odwoławczego) albo gdy popierać będzie stanowisko zamawiającego
o
pozytywnej weryfikacji złożonych przez niego wyjaśnień rażąco niskiej ceny, albo gdy
będzie kwestionował negatywną ocenę jego wyjaśnień dokonaną przez zamawiającego.
W każdej z opisanych sytuacji musi jednak dojść do złożenia wyjaśnień, w przeciwnym razie
zastosowanie znajdzie przepis art. 190 ust. 1 ustawy Pzp, przewidujący klasyczny rozkład
ciężaru dowodu. W sytuacji braku wyjaśnień, o których mowa w art. 90 ust. 1 ustawy Pzp
uprawnione jest co najwyżej twierdzenie o podejrzeniu zaoferowania rażąco niskiej ceny, czy
wątpliwościach odnośnie jej określenia. Przyjęcie przeciwnego zapatrywania w kwestii
rozkładu ciężaru dowodu powodowałoby, że odwołanie, w którym kwestionowane jest
zaniechanie wezwania do złożenia wyjaśnień rażąco niskiej ceny (zwłaszcza w warunkach
nie ziszczenia się przesłanek skutkujących obowiązkiem dokonania tej czynności) mogłoby
ograniczać się de facto jedynie do wskazania na tą okoliczność, bez przytaczania przez
odwołującego szczegółowej argumentacji uzasadniającej zarzut (por. wyrok KIO z dnia
4 lipca 2019 r. sygn. akt: KIO 1125/19 oraz wyrok KIO z dnia 3
1 października 2018 r., sygn.
akt: KIO 2159/18).
W świetle powyższego nie stwierdzono zaistnienia przesłanek zastosowania
w stosunku do wykonawcy ZUK R. K.
procedury wyjaśnienia ceny złożonej przez niego
oferty w trybie art. 90 ust. 1 ustawy
Pzp. W konsekwencji zarzut wskazujący na cenę rażąco
niską, oddalono.

Przechodząc następnie do kwestii, jakoby złożenie przez wykonawcę ZUK R. K.
oferty stanowiło czyn nieuczciwej konkurencji, wskazać należy, iż Odwołujący wywodził
zarzut naru
szenia art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp z uznania, że oferta ww. wykonawcy
zawierała rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp, zamawiający odrzuca ofertę, jej złożenie
stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu
przepisów o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji. Z kolei zgodnie z art. 3 ust. 1 uznk, czynem nieuczciwej konkurencji jest
działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes
innego przedsiębiorcy lub klienta. Z kolei stosownie do treści art. 15 ust. 1 pkt 1 uznk,
czynem nieuczciwej konkurencji jest
utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku,
w szczególności przez sprzedaż towarów lub usług poniżej kosztów wytworzenia lub
świadczenia albo ich odsprzedaż poniżej kosztów zakupu w celu eliminacji innych
przedsiębiorców. Z powyższego wynika zatem, że aby można było mówić o czynie
nieuczciwej konkurencji stypizowanym w art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji łącznie muszą zostać spełnione dwie przesłanki, tj. po pierwsze, dany podmiot
musi utrudniać inny przedsiębiorcom dostęp do rynku, w szczególności przez sprzedaż
towarów lub usług poniżej kosztów wytworzenia lub świadczenia albo ich odsprzedaż poniżej
kosztów zakupu oraz po drugie, sprzedaż ta musi mieć na celu eliminację innych
przedsiębiorców. Tym samym dla stwierdzenia czynu nieuczciwej konkurencji, o którym
mowa w art. 15 ust. 1 pkt 1 uznk, nie wystarczy stwierdzenie, iż dany podmiot sprzedaje
towary lub usługi poniżej kosztów wytworzenia lub świadczenia, czy też je odsprzedaje
poniżej kosztów zakupu.
Przenosząc powyższe rozważania na grunt rozpoznawanej sprawy, w ocenie Izby
Odwołujący nie wykazał, że wykonawca ZUK R. K. oferował sprzedaż usług
i towarów będących przedmiotem zamówienia poniżej kosztów ich świadczenia/wytworzenia
ani że działanie takie, które w ocenie Izby nie miało miejsca w okolicznościach tejże sprawy,
prowadzone było w określonym przez ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji celu – tj.
w celu eliminacji innych przedsiębiorców. Odwołujący ograniczył się jedynie do stwierdzenia,
że złożenie oferty zawierającej rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia,
a za taką uznał ofertę wykonawcy ZUK R. K., powoduje ograniczenie dostępu do
zamówienia przez podmioty, które w sposób prawidłowy, konkurencyjny i rynkowy wyceniły
swoje oferty. W ocenie Izby O
dwołujący, na którym ciąży obowiązek wynikający
z treści art. 190 ust. 1 ustawy Pzp nie wykazał popełnienia przez wykonawcy ZUK R. K.
czynu nieuczciwej konkurencji, a jego twierdzenia w tym zakresie
nie zostały poparte
żadnymi dowodami.
Z uwagi na powyższe brak było podstaw do stwierdzenia naruszenia art. 89 ust. 1
pkt 3 ustawy Pzp w odniesieniu do oferty ZUK R. K. .
Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Pzp, stosownie do wyniku postępowania. Na podstawie § 5 rozporządzenia Prezesa

Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości oraz sposobu pobierania
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972 ze zm.) do kosztów postępowania odwoławczego
Izba zaliczyła w całości uiszczony wpis, zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia.
Przewodniczący: ……………………………..


Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie