eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2015 › Sygn. akt: KIO 2104/15
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2015-10-19
rok: 2015
sygnatury akt.:

KIO 2104/15

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Renata Tubisz Protokolant: Natalia Dominiak

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 października 2015r. w Warszawie
odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 28 września 2015r.
przez
wykonawc
ę Konsorcjum: 1.)”TECCOM” Przedsiębiorstwo Projektowo-Wdrożeniowe
Innowacji Technicznych i Informatyki Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Gdańsku ul. Tomasza Edisona 1; 80 - 172 Gdańsk 2.) G. W., prowadzący działalność
gospodarczą pod firmą ETA Consulting Group G. W. ul. Tomasza Edisona 1; 80 - 172
Gdańsk w postępowaniu prowadzonym
przez zamawiającego: Rejonowy Zarząd
Infrastruktury w Gdyni ul. Jana z Kolna 8 b; 81- 301 Gdynia


orzeka:
1. uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru
jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy wybranego Firmy Elektryczno-Budowlanej
SKEB S. K. z siedzibą w Olsztynie i nakazuje zamawiającemu odtajnienie
załączników do pisma wykonawcy wybranego z dnia 14 września 2015 roku
dotyczącego „Wyjaśnienia rażąco niskiej ceny”. Oddala odwołanie w zakresie zarzutu
odrzucenia oferty odwołującego.

Sygn. akt KIO 2104/15

2. kosztami postępowania obciąża
Rejonowy Zarząd Infrastruktury w Gdyni ul. Jana z
Kolna 8 b; 81- 301 Gdynia i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000
00 gr
(słownie:
piętnaście
tysięcy
złotych
zero
groszy)
uiszczoną
przez
Konsorcjum:1.)”TECCOM”
Przedsiębiorstwo
Projektowo-Wdrożeniowe
Innowacji Technicznych i Informatyki Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Gdańsku ul. Tomasza Edisona 1; 80 - 172 Gdańsk 2.) G. W.,
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą ETA Consulting Group G. W.
ul. Tomasza Edisona 1; 80 -172 Gdańsk;
2.2. zasądza od Rejonowego Zarządu Infrastruktury w Gdyni ul. Jana z Kolna 8 b; 81-
301 Gdynia na rzecz Konsorcjum:1.)”TECCOM” Przedsiębiorstwo Projektowo-
Wdrożeniowe Innowacji Technicznych i Informatyki Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Gdańsku ul. Tomasza Edisona 1; 80 - 172
Gdańsk 2.) G. W., prowadzący działalność gospodarczą pod firmą ETA
Consulting Group G. W. ul. Tomasza Edisona 1; 80 -172 Gdańsk
kwotę
18.793
20 gr (słownie: osiemnaście tysięcy siedemset dziewięćdziesiąt trzy
złotych i dwadzieścia groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione z tytułu wpisu od odwołania i wynagrodzenia pełnomocnika
odwołującego oraz koszty dojazdu na rozprawę.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Gdańsku.


Przewodnicz
ący: ……………



Sygn. akt KIO 2104/15

Uzasadnienie

Odwołujący wnosił odwołanie od czynności zamawiającego z dnia 23.09.2015 r., o których
odwołujący dowiedział się tego samego dnia, polegających na:
1.
dokonaniu czynności odrzucenia oferty konsorcjum odwołującego;
2.
dokonaniu czynności wyboru oferty Firmy Elektryczno-Budowlanej SKEB S. K. jako
najkorzystniejszej.
W ocenie odwołującego zamawiający dokonując w/w czynności naruszył:
1.
przepis art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych, Dz. U. z 2004 r., nr 19, poz. 177, ze zm. (dalej jako: „ustawa P.z.p.”) poprzez
odrzucenie oferty konsorcjum odwołującego
2.
przepis art. 90 ust. 3 ustawy P.z.p. poprzez dokonanie oceny, że złożone przez
odwołującego wyjaśnienia potwierdzają, że oferta Konsorcjum zawiera rażąco niską cenę w
stosunku do przedmiotu zamówienia;
3.
przepis art. 91 ust. 1 i 2 ustawy P.z.p. poprzez dokonanie wyboru oferty Firmy
Elektryczno- Budowlanej SKEB S. K. jako najkorzystniejszej, w sytuacji, w której oferta
Konsorcjum nie powinna zostać odrzucona, zaś w przypadku jej nieodrzucenia oferta
Konsorcjum byłaby najkorzystniejszą nieodrzuconą ofertą;
4.
przepis art. 91 ust. 1 i 2 ustawy P.z.p. przez zaniechanie wyboru oferty Konsorcjum
jako najkorzystniejszej;
5.
przepis art. 7 ust. 1 ustawy P.z.p. przez uchybienie obowiązkowi przeprowadzenia
postępowania o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej
konkurencji oraz równego traktowania wykonawców.
W oparciu o powyższe zarzuty odwołujący wniósł o:
1.
nakazanie zamawiającemu unieważnienia czynności w postaci wyboru oferty w tym
odrzucenia oferty konsorcjum odwołującego
2.
nakazanie zamawiającemu powtórzenia czynności wyboru ofert.
Sygn. akt KIO 2104/15

Ponadto, o zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego kosztów postępowania
przed Krajową Izbą Odwoławczą. Odwolujący powołał jako dowody 35 dokumentów
wymieniając je i załączając je do odwołania.
Pismem z dnia 13.10.2015 roku zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie wnosząc o
jego oddalenie w całości i przedkładając wnioski dowodowe w sprawie.

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła co następuje

Izba ustaliła
Na podstawie przeprowadzonego postępowania dowodowego na rozprawie z dokumentacji
postępowania, przekazanej przez zamawiającego, potwierdzonej za zgodności z oryginałem
przez upoważnionego pracownika zamawiającego Izba ustaliła jak poniżej.
Zgodnie z wnioskiem do Sekcji Zamówień Publicznych z dnia 04.03.2015 roku o wszczęcie
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na usługi o wartości powyżej 30.000
euro przedmiot zamówienia dzieli się na dwie części : Część I - Opracowanie dokumentacji
projektowo-kosztorysowej dla zadania nr 13738 – „Przebudowa budynku koszarowego nr 14
na budynek wielofunkcyjny „ w kompleksie wojskowym K-6039 Redzikowo i Część II –
Pełnienie obowiązku nadzoru autorskiego podczas realizacji robót budowlanych
wykonywanych na podstawie opracowanej dokumentacji dla zadania 13738 ( karta 1
dokumentacji). W zakresie dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia
przewidziano dysponowanie projektantami, którzy posiadają odpowiednie uprawnienia w
specjalnościach
(co najmniej
po
dwóch
projektantów
z
każdej
specjalności):
1)architektonicznej; 2) konstrukcyjno-budowlanej; 3)instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i
urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych;
4)instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych;
5)instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych (karta 3).
W dniu 17.02.2015 roku zamawiający sporządził wycenę inwestorską na etap dokumentacji
projektowo – kosztorysowej obejmującej dokumentacje projektową; opracowania
kosztorysowe jak również pełnienie obowiązku nadzoru autorskiego, których podstawę
wyceny stanowią Środowiskowe Zasady Wycen Prac projektowych 2012r. Do wyceny
obowiązku nadzoru autorskiego przyjęto 15% kosztu dokumentacji projektowej. Razem
wycena dała kwotę 581.898,85 zł. a brutto 715.735,59 złotych w tym nadzór autorski
ustalono na kwotę 75.899,85 złotych (karta 6 i7).
Sygn. akt KIO 2104/15

Z treści ogłoszenia o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia
24.03.2015 roku nr 2015/S 058-102031 wynika, że zamówienie nie jest podzielone na części
a wymagania co do osób wykonujących zamówienie nie uległo zmianie i na spełnienie
powyższej okoliczności wykonawcy składają oświadczenie według zał. nr 4 do Ogłoszenia
(karta 43-44-45 ).
Przy czym postępowanie prowadzone jest w procedurze ograniczonej i złożenie ofert
poprzedzało złożenie wniosków(karta 48).
Odwołujący do wniosku załączył oświadczenie według załącznika nr 4 zgodnie z którym do
każdej z pięciu branży zaoferował 2 (dwóch) projektantów (karta 95).
Ze zbiorczego zestawienia wniosków z dnia 23.04.2015 roku wynika, że ośmiu wykonawców
złożyło wnioski w tym odwołujący i wykonawca wybrany (karta 99).
Na podstawie przeprowadzonej klasyfikacji wniosków w dniu 15.06.2015 roku odwołujący i
wykonawca wybrany zostali zakwalifikowani do złożenia ofert (karta 181 i 182).
W dniu 29.06.2015 roku zamawiający zaprosił odwołującego i wykonawcę wybranego do
złożenia oferty (kart 197).
Zgodnie ze Specyfikacją Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) ustalono następujące
kryteria oceny ofert: cena oferty-95% i termin realizacji (nie mniej niż 5 miesięcy od
podpisania umowy, nie więcej niż 8 miesięcy od podpisania umowy) – 5 %. Przy czym za
poszczególne deklaracje realizacji przyznaje się następujące punkty; 8m-cy-0pkt; 7 m-cy-1
pkt; 6 m-cy- 2 pkt i 5 m-cy -5 pkt. (karta 203 i 204).SIWZ przewidziało dwa opisy przedmiotu
zamówienia to jest 1) opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej i 2) pełnienie
obowiązku nadzoru autorskiego d la przedmiotu zamówienia to jest „Przebudowa budynku
koszarowego nr 14 na budynek wielofunkcyjny” w kompleksie wojskowym K-6039
Redzikowo. I tak w zakresie nadzoru autorskiego przewidziano następujące obowiązki:
nadzór nad zgodnością wykonawstwa z dokumentacja projektową; wyjaśnianie wątpliwości
zamawiającego i wykonawcy robot budowlanych poprzez dodatkowe informacje i
opracowania; uzgadnianie z zamawiającym i wykonawcą robót budowlanych możliwości
wprowadzania rozwiązań zamiennych; opiniowanie przedstawianych przez zamawiającego
lub wykonawcę robót budowlanych rozwiązań zamiennych; ocena parametrów lub wyników
szczegółowych badań materiałów i konstrukcji w zakresie zgodności z rozwiązaniami
projektowymi, normami i obowiązującymi przepisami, dokonanie zmian rozwiązań
projektowych – na żądanie zamawiającego; udział w naradach i komisjach technicznych,
odbiorach robót zanikowych, próbach instalacji i procedurach rozruchu oraz końcowym
odbiorze zadania; poprawianie błędów projektowych, likwidacji kolizji między branżami lub
Sygn. akt KIO 2104/15

uzupełniania rysunków – bez prawa do odrębnego wynagrodzenia. Częstotliwość nadzoru
autorskiego nie rzadziej niż raz w miesiącu. Termin zakończenia robót: 2019 rok(karta 212).
Wykonawca miał obowiązek podania w formularzu ofertowym ceny brutto za opracowanie
dokumentacji i nadzoru autorskiego. W tym wykonawca miał podać cenę oferty za nadzór
autorski (karta 207). Również zgodnie z Tabelą elementów dokumentacji wykonawca w poz.
5 miał podać wartość brutto – pełnienia obowiązku nadzoru autorskiego podczas realizacji
robót budowlanych na podstawie wykonanej dokumentacji – zał. nr 3 do SIWZ (karta 213).
Oprócz tej wartości wykonawca miał również podać w tabeli elementów następujące koszty:
projektu zagospodarowania terenu; projektu budowlanego wielobranżowego; projektu
wykonawczego; kosztorysów inwestorskich, przedmiarów robót, specyfikacji technicznej
wykonania i odbioru robót, zestawienie koszów zadania. Specyfikacja (SIWZ) przewidywała
zawarcie odrębnych dwóch umów to jest na opracowanie dokumentacji projektowo-
kosztorysowej i odrębną umowę na sprawowanie nadzoru autorskiego, która obejmuje
szereg obowiązków zgodnych z opisem przedmiotu zamówienia powyżej już cytowanym (
karty 214-225).
Odwołujący złożył ofertę na formularzu zgodnym z formularzem ustalonym w SIWZ podając
cenę całkowitą wykonania usługi to jest na opracowanie dokumentacji projektowo-
kosztorysowej oraz na pełnienie nadzoru autorskiego na kwotę 459.036 złotych brutto w tym
cenę oferty za nadzór autorski na kwotę 8.856 złotych brutto (karta 256). Do oferty załączono
Tabelę elementów dokumentacji zgodnie z wzorem ustalonym w SIWZ, gdzie w pozycji „5”
Tabeli koszt pełnienia obowiązku nadzoru autorskiego również podano na kwotę 8.856
złotych brutto (karta 258).
W związku ze złożonymi ofertami zamawiający wszczął postępowanie wyjaśniające w
kierunku rażąco niskiej ceny w myśl art.90 ust.1 ustawy Pzp. I tak pomiędzy zamawiającym
a odwołującym prowadzono następującą korespondencję w zakresie wyjaśniania rażąco
niskiej ceny.
1. Pismem z dnia 12.08.2015 roku zamawiający wezwał odwołującego na podstawie
art.90 ust.1 ustawy Pzp. w związku z okolicznością, że oferta odwołującego jest niższa
o 30 % od wartości zamówienia ustalonej przez zamawiającego. Zamawiający zwrócił
się o szczegółowe uzasadnienie elementów oferty, w tym złożenia dowodów
uzasadniających przyjętą wycenę a dotyczących elementów oferty mających wpływ na
wysokość ceny w szczególności w zakresie: oszczędności metody wykonania
zamówienia, wybranych rozwiązań technicznych, wyjątkowo sprzyjających warunków
wykonywania zamówienia dostępnych dla Wykonawcy, oryginalności projektu
wykonawcy, kosztów pracy, których wartość przyjętą do ustalenia ceny nie mogła być
Sygn. akt KIO 2104/15

niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie art.2 ust.3-5
ustawy z dni 10 października 2002 roku o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U.
200, poz. 1679 z późn. zm.). Zamawiający poinformował również w tym piśmie, że na
podstawie art.90 ust.2 ustawy Prawo zamówień publicznych obowiązek wykazania, że
oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny spoczywa na Wykonawcy. Wyjaśnienia muszą
być odpowiednio umotywowane i faktycznie przekonywać zamawiającego, że oferta nie
zawiera rażąco niskiej ceny. Ponadto zamawiający informuje, że na podstawie art.90
ust.3 ustawy odrzuci ofertę Wykonawcy, który nie złoży wyjaśnień lub jeżeli dokonana
ocena wyjaśnień wraz z dostarczonymi dowodami potwierdzi, że oferta zawiera rażąco
niska cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia.
2. pismo z dnia 14 sierpnia 2015 r. odwołującego na wezwanie zamawiającego z dnia 12
sierpnia 2015 r. – co do sposobu obliczenia ceny; Z treści tego pisma wynika, że
odwołujący odpowiadając na pierwsze wezwanie zamawiającego z dnia 12.08.2015
roku przedstawił następujące dowody: I) sposób wyliczenia oferty. Przedstawiono
kalkulację ceny oferty, w której uwzględniono następujące pozycje: efektywny czas
pracy projektantów (Te) przyjęto 2.700 godzin pracy; przyjęto koszt jednej godziny
pracy w wysokości 100 złotych na godzinę (h); Na tej podstawie ustalono
wynagrodzenie projektantów w wysokości 270.000,00 złotych. Następnie wyliczono
koszty ogólnozakładowe (Ko) w wysokości 35% od wynagrodzenie zespołu
projektantów (Fp) obejmujące: delegacje, uzgodnienia, poligrafia, obsługa prawna,
koszty utrzymania lokalu, wynagrodzenia Rady Nadzorczej, Zarządu, pracowników
administracyjno-technicznych w tym pionu ochrony itp. Koszty ogólne wyniosły według
kalkulacji odwołującego kwotę 94.500 złotych. Zysk firmy przyjęto na poziomie 2,4 % od
kwoty wynagrodzenia zespołu projektantów oraz kwoty kosztów ogólnych i wyniósł
kwotę 8.700 złotych netto. W ten sposób wyliczone wynagrodzenie netto w kwocie
373.200 złotych powiększone o kwotę podatku 23 % wyniosło kwotę 459.036 złotych
brutto. W punkcie drugim pisma odwołujący wskazał dziewięć rozstrzygniętych
przetargów gdzie zaoferowane ceny wymagały wezwania do wyjaśnienia rażąco niskiej
ceny w rozumieniu art.90 ust.1 ustawy Pzp a mimo to oferty tych wykonawców zostały
wybrane. Z wykazu przywołanych ofert wykonawców wynika, że ceny zaoferowane w
stosunku do wartości zamówienia przedstawiały się następująco od 28 % do 54 % a
przecież oferta odwołującego w stosunku do wartości zamówienia kształtuje się na
znacznie wyższym poziomie niż przedstawione ceny rynkowe to jest na poziomie 64,13
procent. W punkcie trzecim wykonawca wyliczył średnią arytmetyczną cen
zaoferowanych ofert w stosunku do wartości zamówienia (75,37%) jak i średnią
arytmetyczną ceny odwołującego do pozostałych ofert (85.10%) co ma potwierdzać, że
cena zaoferowana przez odwołującego nie ma znamion ceny rażąco niskiej.
Sygn. akt KIO 2104/15

3. pismo z dnia 2 września 2015 r. zamawiającego do odwołującego –
o dodatkowe wyjaśnienia; Zamawiający w związku że złożonymi wyjaśnieniami zwrócił
się ponownie do odwołującego, ponieważ w przedstawionej kalkulacji nie ma wyliczenia
kosztu nadzoru autorskiego, który w tabeli złożonej do oferty odwołujący skalkulował na
kwotę 8.856 zlotach brutto. Pominięcie wskazanej kwoty w przesłanej kalkulacji przy
piśmie z dnia 14.08.2015 roku świadczy o jej sprzeczności z tabelą kosztów
przekazaną przy ofercie, która wyodrębnia zgodnie z obowiązującą jej treścią koszty
nadzoru autorskiego. W związku z tym zamawiający wezwał do przedstawienia
szczegółowej kalkulacji uwzględniającej liczbę godzin przewidzianych na czynności
nadzoru autorskiego, całkowitej kwoty za nadzór w tym wysokość kosztów podróży z
siedziby wykonawcy na miejsce wykonywanych robót.
4. pismo z dnia 3 września 2015 r. odwołującego do zamawiającego – odpowiedź na
pismo z dnia 2 września 2015 r. (dodatkowe wyjaśnienia w zakresie rażąco niskiej
ceny). Przede wszystkim odwołujący wyjaśnił, że w piśmie z dnia 14 sierpnia 2015 roku
w sposób jednoznaczny przedstawiono sposób wyliczenia ceny oferty. Cena obejmuje
wszystkie elementy w Tabeli elementów dokumentacji. Ponadto z tabeli elementów
dokumentacji wynika koszt pełnienia nadzoru autorskiego. Wartość brutto ceny oferty
jak i wartość wynikająca z Tabeli elementów dokumentacji są tożsame. Niemniej nażyczenie zamawiającego przedstawiono następująco koszty pełnienia nadzoru
autorskiego. Przywołując postanowienia umowy jak i opis przedmiotu zamówienia ilość
nadzorów powinna wynieść 24 w związku z wymogiem co najmniej jeden raz w
miesiącu wykonania nadzoru przez okres trwania umowy to jest okres dwuletni. W
ofercie przyjęto okres sprawowania nadzoru przez kres 36 miesięcy. Zgodnie z
projektem umowy nadzór będzie wykonywany na budowie, w siedzibie zamawiającego
jak i w siedzibie odwołującego. Dla 36 przyjętych nadzorów przewidziano 52 godziny.
Przyjmując przyjęty sposób kalkulacji w wyjaśnieniach z dnia 14 sierpnia 2015 roku to
jest 100 złotych za godzinę efektywnej pracy, 35% kosztów ogólnych, zysk 2,4% co
daje kwotę brutto 8.856 złotych brutto (5.200 zł. +1.820 zł. + 168,48zł. = 7.200netto=
8.856 zł. brutto). Koszt jednego nadzoru wyniesie 200zl. netto (w tym wynagrodzenie
projektanta 100 złotych) to jest 246 złotych brutto. Efektywny czas pracy projektanta
zgodnie z art.20 pkt 14 prawa budowlanego wynosi: 0,5 h do 1 h. Czas związany z
dojazdem na budowę wynosi 2x1,5=3 h. łącznie. Czas wykonywania nadzoru wraz z
pobytem na budowie wyniesie 4 godziny. Czas ten będzie analogicznie krótszy przy
wykonywaniu nadzoru autorskiego w siedzibie zamawiającego czy tez w siedzibie
wykonawcy. Zakładając ekstremalny wypadek wykonywania nadzoru przez cały
miesiąc to jest przez 20 dni wynagrodzenie projektanta wyniesie 2.000,00 złotych co
jest kwotą dużo wyższą od obowiązującego minimalnego wynagrodzenia.
Sygn. akt KIO 2104/15

Przedstawiono szacunkowe koszty transportu związane z pełnieniem nadzoru
autorskiego: samochodem osobowym około 85 złotych a środkami komunikacji
publicznej około 70 złotych. Koszt dojazdu na trasie siedziba konsorcjum-siedziba
zamawiającego- siedziba konsorcjum 14 złotych. Odwołujący również zwrócił uwagę
na odległości pozostałych wykonawców od siedziby zamawiającego i miejsca budowy,
które są różne o kilkaset procent stad koszty dojazdu też są niższe.
5. pismo z dnia 23 września 2015 r. zamawiającego do wykonawców – zawiadomienie o
wyborze najkorzystniejszej oferty i o odrzuceniu oferty odwołującego; Z pisma tego
wynika, że zamawiający dokonał wyboru jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy
Firma Elektryczno-Budowlana SKEB S. K. ul. Opolska 19; 10- 625 Olsztyn cena brutto
oferty tego wykonawcy wyniosła 476.010 złotych. Przy czym zamawiający przeznaczył
na realizację zamówienia kwotę 715.735,59 złotych. Natomiast odwołujący, którego
oferta została odrzucona zaoferował wykonanie zamówienia za kwotę 459.036 złotych.
Pozostałych dwóch wykonawców to jest Tytan Systemy Bezpieczeństwa Sp. z o.o. ul.
Armii Wojska Polskiego 7A lok.1;15-102 Białystok zaoferował wykonanie zamówienia
za kwotę 669.120 złotych i Wojskowe Biuro Projektów Budowlanych Sp. z o.o. Al.
Niepodległości 53; 61-714 Poznań za kwotę 553.500 złotych. Z treści pisma wynika, że
oferta odwołującego została odrzucona na podstawie art.89 ust.1 pkt 4 ustawy Pzp.
Zamawiający podając uzasadnienie faktyczne przywołał następujące okoliczności w
sprawie.1) W dniu 12.08.2015r. zamawiający wystosował do odwołującego pismo na
podstawie art.90 ust.1 ustawy Pzp. o wyjaśnienie rażąco niskiej ceny. 2) Pismem z dnia
14.08.2015 roku, które zamawiający otrzymał w dniu 17.08.2015r. odwołujący
przedstawił wyliczenie ceny oferty, bez odrębnego uwzględnienia kosztów nadzoru
autorskiego. Zamawiający uznał, że oferta odwołującego nie zawiera kosztów realizacji
nadzoru autorskiego. 3) Zamawiający w dniu 02.09.2015roku ponownie zwrócił się do
odwołującego o dodatkowe wyjaśnienie związane z brakiem wyliczenia ceny oferty
kosztu nadzoru autorskiego.4) Odwołujący w dniu 03.09.2015 roku potwierdził, że w
pierwszym piśmie w sprawie rażąco niskiej ceny w sposób jednoznaczny przedstawił
wyliczenie ceny oferty. Tym samym zamawiający uznał, że odwołujący po raz drugi
potwierdził, że wyliczenie ceny oferty, nie zawiera kosztu nadzoru autorskiego, czyli
wszystkich kosztów realizacji zamówienia. 5) Ponadto sam koszt nadzoru autorskiego
ujęty w cenie oferty, a pominięty w kalkulacji kosztów zawiera rażąco niską cenę
nadzoru autorskiego. Wykonawca za zaproponowaną cenę nadzoru autorskiego w
kwocie 8.856 złotych nie jest w stanie przez 24 miesiące zapewnić nadzoru 5 osób
posiadających uprawnienia budowlane nie rzadziej niż raz w miesiącu w branży
architektonicznej,
konstrukcyjno-budowlanej,
sanitarnej,
elektrycznej,
telekomunikacyjnej. Bowiem daje to za jeden nadzór niespełna kwotę 369 złotych dla
Sygn. akt KIO 2104/15

całego zespołu projektantów Tym bardziej, że przy tych samych założeniach koszty
pozostałych wykonawców wynoszą następujące kwoty: 2.050 złotych; 1230 złotych;
1383,75 złotych.

Izba dopuściła także dowody z dokumentów dotyczących wykonawcy wybranego, na
okoliczność wyjaśnienia rażąco niskiej ceny, które odwołujący załączył do odwołania wraz z
wnioskiem dowodowym w sprawie i tak
1. pismo z dnia 20 sierpnia 2015 r. zamawiającego do SKEB o wyjaśnienie
rażąco niskiej ceny;
2. pismo SKEB do zamawiającego z dnia 21 sierpnia 2015 r. (4 strony);
3. pismo z dnia 11 września 2015 r. zamawiającego do SKEB – dotyczy wezwania
do ponownych wyjaśnień
4. pismo SKEB do zamawiającego z dnia 14 września 2015 r. – też dotyczy wyjaśnienia
rażąco niskiej ceny (dwie strony).
Na rozprawie pełnomocnik odwołującego podtrzymał zarzut naruszenia art.7 ust.1,
ponieważ w jego ocenie zamawiający przyjął bezkrytycznie wyjaśnienia wykonawcy
wybranego pomimo braku szczegółowych wyjaśnień, co do kalkulacji ceny.

Izba zwa
żyła, co następuje

Odwołanie zasługuje na uwzgl
ędnienie w zakresie zarzutu braku równego traktowania
wykonawców z uwagi na nieuzasadnion
ą ochronę załączników do wyjaśnień rażąco
niskie ceny z 14.09.2015 roku od wykonawcy wybranego. W pozostałym zakresie Izba
oddala odwołanie to jest w zakresie odrzucenia oferty odwołuj
ącego jako zawierającej
ra
żąco niską cenę.

Zamawiający w dniu 12 sierpnia 2015 roku z przywołaniem pełnej treści obowiązującego
art.90 ust.1 jak również z pouczeniem o treści i skutkach wynikających z ust.2 i ust.3 tegoż
artykułu ustawy Pzp. wezwał odwołującego do złożenia wyjaśnień i dowodów wskazujących
na brak spełnienia przesłanki rażąco niskiej ceny. Powyższe wezwanie zamawiający uczynił
w sytuacji gdy odwołujący złożył ofertę o ponad 30 % niższą od wartości zamówienia brutto
ustalonej przez zamawiającego. Samego faktu wezwania co do zasady w zaistniałej sytuacji
odwołujący nie kwestionował udzielając w dniu 14 sierpnia 2015 zamawiającemu odpowiedzi
na to wezwanie. W ocenie Izby wystosowane wezwanie do odwołującego było prawidłowe co
do okoliczności (oferta odwołującego była tańsza od wyceny zamówienia przez
zamawiającego o ponad 30 procent) jak również wyczerpujące co do wskazówek jakiego
wyjaśnienia ma udzielić odwołujący (szczegółowe uzasadnienie elementów oferty, w tym
Sygn. akt KIO 2104/15

złożenia dowodów uzasadniających przyjętą wycenę a dotyczących elementów oferty
mających wpływ na wysokość ceny). Tak więc wezwanie było wyczerpujące, szczegółowe i
zgodne z art.90 ust.1 ustawy Pzp zwłaszcza w sytuacji gdy cena miała charakter ryczałtowy
to jest do oferty nie przedstawiano jej kalkulacji poza przywołaną już powyżej Tabelą
elementów dokumentacji, która również wskazywała tylko na wycenę poszczególnych
elementów usługi (np.: projekt zagospodarowania terenu, projekt budowlany wielobranżowy,
projekty wykonawcze, kosztorysy inwestorskie czy pełnienie nadzoru autorskiego). W
związku z powyższym inwencja co do wskazania okoliczności, argumentacji, dowodów na
wyliczenie ceny ofertowej leży po stronie odwołującego a nie zamawiającego. Natomiast z
powyżej opisanego przez Izbę pisma odwołującego z dnia 14 sierpnia 2015 roku wynika, że
jako dowód przedstawił własną wycenę usługi. Co do samej metodologii wyliczenia ceny nie
można mieć zastrzeżeń, ponieważ zawiera liczbę godzin, stawkę godzinową, koszty ogólne,
zysk. Niemniej jest to tylko przedstawienie szczegółowe wyliczenia ceny, sprowadzające się
do przedstawienia kwoty ceny podanej w ofercie. Jako drugi dowód na okoliczność zarzutu
rażąco niskiej ceny odwołujący przywołuje w swoim piśmie w punkcie 2) proporcje cenowe w
innych przetargach pomiędzy ofertami wybranymi a wycenami zamawiającego. Odwołujący
jako dowód przeciw rażąco niskiej cenie podaje, że w innych przetargach ceny wybranych
ofert wahały się na poziome od 28 % do 54 % wyceny zamawiającego a przecież jego cena
stanowi 64,13 % wyceny zamawiającego czyli jest wyższa od cen przykładowo podanych
dziewięciu innych przetargów.
W ocenie Izby już tak sformułowana odpowiedź odwołującego z dnia 14 sierpnia2015 roku
na wezwanie zamawiającego z dnia 12 sierpnia 2015 roku stanowiła podstawę do
odrzucenia oferty na podstawie art.90 ust.3 ustawy Pzp w związku z art.89 ust.1 pkt 4
ustawy Pzp. Bowiem odwołujący nie przedstawił żadnych dowodów na to, że jest w stanie
wykonać zamówienie za zaoferowaną cenę a wycena zamawiającego jest wygórowana.
Samo podzielenie kwoty przedstawionej w ofercie na czynniki pierwsze (stawka godzinowa,
liczba godzin, narzut kosztów ogólnych, zysk) nie pokazuje jakie to okoliczności powodują,że jest w stanie to zamówienie wykonać albo, na czym polega zawyżenie wyceny
zamawiającego. Swoimi wyjaśnieniami odwołujący nie przedstawił przyczyn rozbieżności
pomiędzy wyceną zamawiającego a jego wyceną przedmiotu zamówienia. Tak więc przez
samo podzielenie w wyjaśnieniu na części kwoty ceny podanej w ofercie nie wyjaśnia
istniejącej różnicy pomiędzy wycena zamawiającego a odwołującego w kontekście jej
zasadności a przede wszystkim zagwarantowania wykonania zamówienia za zaoferowaną
cenę. Pozbawiona jest także jakiejkolwiek zasadności argumentacja odwołującego, że
stawka dla projektanta 100 zł. na godzinę jest znacznie wyższa od stawki najniższej
obowiązującej w Polsce a może odwołujący był przekonany, że ma prawo zatrudnić
projektanta na najniższej stawce obowiązującej w Polsce. Izba nie przyjmuje również
Sygn. akt KIO 2104/15

dowodu na brak rażąco niskiej ceny w ofercie odwołującego, rozbieżności cenowych
pomiędzy ofertami wybranymi a wycenami zamawiających w innych postępowaniach a
przywołanych w punkcie 2) pisma odwołującego z dnia 12 sierpnia 2015 roku. Pokazane
okoliczności wyboru w innych postępowaniach przetargowych ofert cenowych tak znacznie
odbiegających od wycen zamawiających mogą być wyrazem różnych okoliczności. I tak na
przykład takich jak: dokonania wyboru ofert zawierających rażąco niskie ceny jak również
posiadania przez wykonawców wyjątkowo sprzyjających okoliczności wykonania
zamówienia, które przedstawiono zamawiającym. Natomiast Izba dokonując badania i oceny
wezwania zamawiającego z dnia 12 sierpnia 2015 roku jak i udzielonej na nie odpowiedzi w
dniu 14 sierpnia 2015 roku uznaje, że treść wyjaśnień odwołującego potwierdza wystąpienie
w ofercie odwołującego rażąco niskiej ceny, ponieważ nie wskazano żadnej okoliczności
uzasadniającej takie zaniżenie oferty cenowej w stosunku do wyceny zamawiającego.
Również odwołujący w złożonym wyjaśnieniu z dnia 14 sierpnia 2015 roku nie przedstawił
ani nie wykazał zamawiającemu okoliczności wskazujących na zawyżenie wyceny wartości
zamówienia.
W ocenie Izby już na podstawie wyjaśnień odwołującego z dnia 14 sierpnia 2015 roku ziściły
się przesłanki do odrzucenia jego oferty na podstawie art.90 ust.3 ustawy Pzp. Bowiem
ocena złożonych wyjaśnień, wraz z przywołanymi w punkcie 1) i 2 ) tzw. dowodami, nie
usuwa podejrzenia rażąco niskiej ceny w stosunku do przedmiotu zamówienia, w świetle
wystosowanego wezwania z dnia 12 sierpnia 2015 roku przez zamawiającego, w oparciu o
art.90 ust.1 ustawy Pzp.

Zamawiający miał również prawo wezwania odwołującego do uzupełnienia wyjaśnień co
uczynił pismem z dnia 2 września 2015 roku w zakresie usługi nadzoru autorskiego
stanowiącego nierozerwalną część zamówienia. Natomiast odwołujący dokonał wyjaśnień
pismem z dnia 3 września 2015 roku, przedstawiając kalkulację w ramach zaoferowanej
kwoty 8.856 złotych brutto. Izba odnosi się do złożonych wyjaśnień odwołującego
uzupełniająco, ponieważ w ocenie Izby już pierwsze wyjaśnienie z dnia 14 sierpnia 2015
roku obligowało zamawiającego do odrzucenia oferty a co Izba przedstawiła powyżej.
W drugim wyjaśnieniu odwołujący w szczególności podkreślił, że efektywny czas nadzoru
autorskiego projektanta czy to na budowie czy w siedzibie zamawiającego wynosi od pół
godziny do jednej godziny. Podróż trwa w obydwie strony 3 godziny (2x 1,5 godziny). Czyli
łącznie czas jednego nadzoru to 4 godziny. Płaci odwołujący tylko za efektywny czas to jest
za jedną godzinę ryczałtowo 100 złotych. Natomiast na rozprawie wyjaśnił, że koszt
samochodu prywatnego do celów służbowych to koszt paliwa do samochodu, a stawki
rozporządzenia uwzględniające zużycie samochodu jego nie obowiązują, a potwierdził
istnienie stosunku pracy projektanta. Koszt transportu odwołujący skwitował na poziomie 85
Sygn. akt KIO 2104/15

złotych. Przy czym nawet gdyby projektant miał pracować codziennie cały miesiąc to
zarobiłby 2.000 złotych/miesiąc co stanowi kwotę dużo wyższą od obowiązującego
najniższego wynagrodzenia w Polsce.

Izba kwitując powyższe wywody odwołującego zawarte w jego wyjaśnieniu z dnia 3 września
2015 roku jak i prezentowane na rozprawie odnosi się jak poniżej.

Po pierwsze standardowa czynność nadzoru autorskiego czy to w siedzibie zamawiającego,
czy to w siedzibie odwołującego, czy na budowie w kontekście jej charakteru to jest albo
kontrolującego, albo nadzorującego, albo opiniującego, albo uzgadniającego w związku z
wachlarzem zagadnień wchodzących w zakres zadań przedstawionych czy to w opisie
przedmiotu zamówienia, czy to w umowie pełnienia nadzoru autorskiego, według wiedzyżyciowej i zawodowej Izby nie jest możliwa do wykonania jak podaje odwołujący w ciągu pół
godziny czy w ciągu jednej godziny. Również czas pracy niezbędny na wykonanie czynności
nadzoru autorskiego powinien być kalkulowany co do jego trwania z uwzględnieniem
chociażby takiej okoliczności, iż jest to czynność intelektualna. Czyli nie jest to czynność
wyuczona a więc czynność schematyczna, powtarzalna, która co do zasady trwa dłużej niż
pół godziny czy chociażby godzinę.

Po drugie skoro według Ogłoszenia o zamówieniu odwołujący ma dysponować projektantami
w
pięciu
branżach
(architekt,
konstruktor-budowlaniec,
instalator
elektryczny-
elektroenergetyczny, instalator co i wod-kan, instalator telekomunikacyjny – teletechniczny) z
dyspozycją po dwie osoby z każdej branży, to kalkulacja uwzględniająca tylko jednego
projektanta do pełnienia nadzoru autorskiego jest nieprawidłowa. Nawet uwzględniając
twierdzenia odwołującego na rozprawie, że ma w swoich zasobach osoby, które mają
niemalże wszystkie uprawnienia, zezwolenia, koncesje jednocześnie to z samych względów
wymagań formalnych zamawiającego taki sposób kalkulacji nadzoru jest nieuzasadniony. W
ocenie Izby pomimo zatrudniania takich osób kalkulacja kosztów powinna uwzględniać koszt
liczby osób wymaganych stosownie do Ogłoszenia o zamówieniu, ponieważ w innym
przypadku byłoby to nieuczciwa praktyka w stosunku do pozostałych wykonawców
stosujących się przy kalkulacji do wymagań zamawiającego. Przyjmując nawet teoretycznie,że jedna osoba może wykonać nadzór autorski w zakresie wszystkich branż projektowych to
z pewnością nie jest w stanie tego uczynić, jak proponuje odwołujący w wyjaśnieniu z 3
września 2015 roku, w ciągu od pół godziny do jednej godziny. Poza tym Izba uwzględniając
nawet argumentację odwołującego, że nie zawsze nadzór autorski muszą wypełniać
projektanci jednocześnie z wszystkich przewidzianych branż, to z pewnością przyjęcie jednej
tylko osoby jest nie do przyjęcia, ponieważ nie gwarantuje prawidłowego – kompleksowego
Sygn. akt KIO 2104/15

czy wyczerpującego wypełnienia obowiązków nadzoru autorskiego. Również z żadnych
postanowień ani Ogłoszenia, ani SIWZ wbrew twierdzeniom odwołującego nie wynika, że
nadzór autorski wykonywać ma jeden projektant pomimo, że wymaganych jest pięć branż
projektowych.

Po trzecie nie zasługuje również na uwzględnienie argumentacja odwołującego, że skoro
oferuje dla projektanta wynagrodzenie znacznie wyższe od najniższego obowiązującego w
Polsce, to przestrzega prawa. W ocenie Izby nawet uwzględniając postanowienia art.90 ust.1
pkt 1 ustawy Pzp o obowiązku przestrzegania minimalnego wynagrodzenia za pracę, nie
można uznać za prawidłową kalkulację wynagrodzenia projektanta w oparciu o minimalną
stawkę wynagrodzenia, jako argumentację bycia w zgodności z prawem, ponieważ
czynności nadzoru autorskiego są czynnościami intelektualnymi a nie wyuczonymi. W
związku z tym do ustalenia czy jest miarodajne wynagrodzenie/honorarium projektanta nie
może stanowić miary stawka minimalnego wynagrodzenia w kraju.

Po czwarte co do rozliczeń pracodawcy z pracownikiem z tytułu używania samochodu
prywatnego pracownika do czynności zawodowych to obowiązkiem prawnym pracodawcy
jest stosować obowiązujące stawki rozporządzenia Ministra Transportu w zależności od
pojemności silnika a nie rozliczać się według kosztów paliwa. Powyżej przywołane zasady
winny odnosić się jako minimum do stosunków cywilnoprawnych, ponieważ są to niezbędne
koszty wykonywania nadzoru autorskiego, przewidziane w SIWZ w związku z dojazdem na
budowę czy do siedziby zamawiającego.

I wreszcie po piąte odwołujący nie odniósł się do przyczyn zaistniałej różnicy udziału
procentowego wyceny pełnienia nadzoru autorskiego skalkulowanego po stronie
zamawiającego w wysokości 15 procent wartości prac projektowych wobec niespełna 2
procent wartości udziału kosztów nadzoru autorskiego w wartości prac projektowych
odwołującego. Na tym właśnie polega obowiązek wykonawcy wezwanego do złożenia
wyjaśnień w trybie art.90 ust.1 ustawy Pzp, aby wykazać i udowodnić zamawiającemu
szczególne okoliczności po stronie wykonawcy powodujących niższą wycenę niż wycena
zamawiającego.

Izba oceniając dodatkowo, jak wyżej zaznaczyła, wyjaśnienia z dnia 3 września 2015 roku
złożone do samego nadzoru autorskiego uznaje, że wskazują one również jak wyjaśnienia z
14 sierpnia 2015 roku, na spełnienie przesłanki z art.90 ust.3 ustawy Pzp. o potwierdzeniu w
ofercie odwołującego rażąco niskiej ceny w stosunku do przedmiotu zamówienia.
Sygn. akt KIO 2104/15

Pominąwszy rozważania na temat czy część wynagrodzenia może stanowić o rażąco niskiej
cenie w stosunku do przedmiotu zamówienia, wystarczy w tym przypadku podkreślić, że
wykonawcy mieli obowiązek zarówno w formularzu ofertowym jak i w Tabeli elementów
dokumentacji (zał. nr 3 do oferty) wskazać wynagrodzenie za pełnienie nadzoru autorskiego
wyodrębniając je z całości zamówienia. Ponadto zgodnie z SIWZ zamawiający zawierać
będzie na realizację przedmiotowego zamówienia dwie umowy to jest pierwszą na
sporządzenie dokumentacji projektowo-kosztorysowej oraz drugą na pełnienie nadzoru
autorskiego to jest jako dwie odrębne umowy. Stąd chociażby nie zasługuje na
uwzględnienie argumentacja odwołującego, że zaniżenie kosztów nadzoru jako części
całkowitego wynagrodzenia zgodnie ze złożoną ofertą, nie może służyć zamawiającemu jako
argumentacja do stwierdzenia rażąco niskiej ceny w stosunku do przedmiotu zamówienia.

Izba dokonując badania i oceny czynności zamawiającego odrzucenia oferty odwołującego,
wyrażoną w piśmie zamawiającego z dnia 23 września 2015 roku, stwierdza jej
prawidłowość co do czynności odrzucenia oferty odwołującego z powodu rażąco niskiej ceny
w stosunku do przedmiotu zamówienia. Czynność tę zamawiający oparł o wystosowane w
dniach 12 sierpnia 2015 roku i 2 września 2015 roku wezwania do wyjaśnień w trybie art.90
ust.1 ustawy Pzp oraz udzielone wyjaśnienia w dniach 14 sierpnia 2015 roku i 3 września
2015 roku, podając uzasadnienie prawne w oparciu o art.89 ust.1 pkt 4 i art.90 ust.1 ustawy
Pzp.

Izba w wyniku przeprowadzonego badania czynności odrzucenia oferty odwołującego na
podstawie dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, przekazanej
do akt sprawy i przeprowadzając z niej dowody na rozprawie ustaliła stan rzeczy opisany w
uzasadnieniu jak powyżej, biorąc go pod uwagę w myśl art.191 ust.t.2 ustawy Pzp., przy
wydaniu wyroku.

Odnosząc się do dowodów zgłaszanych przez strony a nie uwzględnionych przez Izbę przy
rozpatrzeniu zarzutu rażąco niskiej ceny wyjaśniam jak poniżej.

Izba nie uwzględniła złożonych wniosków dowodowych przez odwołującego w zakresie
załączonych do odwołania koncesji, zezwoleń, certyfikatów i innych dokumentów na
okoliczność posiadanych uprawnień osób, które będą wykonywać zamówienie. Bowiem w
tym zakresie odwołujący jak i inni wykonawcy zobowiązani byli do złożenia oświadczenia o
dysponowaniu kadrą projektantów zgodnie z wymogami określonymi w Ogłoszeniu o
zamówieniu. Poza tym złożone dokumenty w tym zakresie nie mają znaczenia dla
rozpatrzenia odwołania w zakresie rażąco niskiej ceny z uwagi na wymagania
Sygn. akt KIO 2104/15

zamawiającego w Ogłoszeniu o obowiązku dysponowania co najmniej dwoma projektantami
z każdej z pięciu branż projektowych. W związku z tym nie ma znaczenia wielostronne
wykształcenie czy uprawnienie pracowników czy przedstawicieli odwołującego.
Natomiast Izba dopuściła dowody z dokumentacji w zakresie załączników do wyjaśnienia
rażąco niskiej ceny załączonych do pisma wyjaśniającego z dnia 14 sierpnia 2015 roku na
okoliczność jakich wykonawców wybierali zamawiający w innych postępowaniach. Dowody
te odwołujący złożył na okoliczność rażących różnic cenowych pomiędzy cenami ofertowymi
a wartościami ustalonych zamówień przez zamawiających. Niemniej przy ocenie zasadności
czynności odrzucenia oferty odwołującego dowody te nie miały znaczenia a co Izba
wyjaśniła powyżej, ponieważ są to inne postępowania nie podlegające ocenie Izby
zwłaszcza co do prawidłowości ich przeprowadzenia.

Co do unieważnienia wyboru najkorzystniejszej oferty i nakazania odtajnienia załączników do
pisma wykonawcy wybranego z dnia 14 września 2015 roku „Wyjaśnienie rażąco niskiej
ceny” Izba zważyła jak poniżej.

Na rozprawie odwołujący odnosząc się do podniesionego zarzutu odwołania naruszenia art.7
ust.1 ustawy Pzp przez uchybienie obowiązkowi przeprowadzenia postępowania w sposób
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie stron podniósł
następujące zastrzeżenie. Stwierdził na rozprawie, że wykonawca wybrany nie przedłożył
szczegółowych wyjaśnień co do rażąco niskiej ceny to jest jakiejkolwiek kalkulacji ceny. Z
kolei o załącznikach do tego pisma powziął wiadomość dopiero na rozprawie. Początkowo
kwestionował istnienie tych załączników na dzień składania pisma do zamawiającego to jest
na dzień 14 września 2015 roku. Natomiast zamawiający na rozprawie twierdził, że
wykonawca wybrany przedłożył szczegółową kalkulację ceny w formie załączników do
niniejszego pisma z dnia 14.09.2015 roku. Po szczegółowej analizie treści samego pisma
wykonawcy wybranego z dnia 14 września 2015 roku, pełnomocnik odwołującego wycofał
zastrzeżenie co do braku załączników do pisma na dzień jego złożenia. Natomiast
odwołujący podtrzymał swoje oświadczenie, że pracownik jego firmy zapoznając się z
pismem nie otrzymał do wglądu załączników. Jak wynika z treści pisma wykonawca wybrany
zawarł w nim zastrzeżenie o następującej treści: „Ponadto informujemy, iż przedstawione w
załącznikach kalkulacja i tabela elementów stanowi tajemnicę handlową naszej firmy. Wobec
powyższego nie wyrażamy zgody na udostępnienie w/w informacji podmiotom trzecim, a w
szczególności innym oferentom stanowiącym główną konkurencję naszej firmy”. Z treści
pisma wynika, że wykonawca wybrany nie wyczerpali przesłanek z art.8 ust.3 ustawy Pzp
co do obowiązku w przypadku zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa jego uzasadnienia.
Sygn. akt KIO 2104/15

Pismo wykonawcy wybranego takiego uzasadnienia nie zawiera. Pomimo to zamawiający
czuł się związany zastrzeżeniem tajemnicy przedsiębiorstwa.
Pomimo, iż oferta odwołującego skutecznie została odrzucona to jednak wskazane
naruszenie braku równego traktowania wobec ujawnionej na rozprawie okoliczności
nieuzasadnionego zastrzeżenia załączników do wyjaśnień stanowi uchybienie, które może
mieć istotny wpływ na wynik postępowania. Bowiem zamawiający bezpodstawnie pozbawił
pozostałych wykonawców wglądu w załączniki wyjaśnień wykonawcy wybranego w zakresie
rażąco niskiej ceny.
W związku z powyższym zamawiający został zobowiązany do odtajnienia załączników do
wyjaśnień z dnia 14 września 2015 roku wykonawcy wybranego w trybie art.90 ust.1 ustawy
Pzp.
W tym stanie rzeczy Izba nakazała unieważnienie wyboru najkorzystniejszej oferty, ponieważ
zamawiający pomimo treści art.8 ust.3 nie odtajnił wyjaśnień w zakresie załączników do
pisma z 14 września 2015 roku w związku z brakiem uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy
przedsiębiorstwa w wyjaśnieniach wykonawcy wybranego.

O kosztach orzeczono stosownie do wyniku sprawy zgodnie z art. 192 ust.9 i 10 ustawy oraz §
3 pkt 1) i 2) oraz § 5 ust.2 pkt 1) Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca
2010r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. 2010r. nr 41 poz.238)
zaliczając uiszczony wpis przez odwołującego w kwocie 15.000,00 zł. w koszty postępowania
odwoławczego i zasądzając od zamawiającego na rzecz odwołującego koszty postępowania
obejmujące uiszczony przez odwołującego wpis od odwołania w kwocie 15.000,00 zł i
wynagrodzenie pełnomocnika odwołującego w łącznej kwocie 3.600 złotych oraz koszty
dojazdu na rozprawę w kwocie 193,20 złotych.


Przewodnicz
ący:
……………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie