eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2015 › Sygn. akt: KIO 2103/15
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2015-10-14
rok: 2015
sygnatury akt.:

KIO 2103/15

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Izabela Niedziałek - Bujak Protokolant: Dawid Wypych

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 października 2015 r. odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 28 września 2015 r. przez Odwołującego –
Megmar Logistics & Consulting Sp. z o.o. z siedzibą w Kutnie przy ul. Marii Skłodowskiej
Curie 10, 99-300 Kutno

w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego
Jednostkę Wojskową nr 4226 ul.
Marsa 110, 04-470 Warszawa
przy udziale
wykonawcy
Cenrex Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie
przy ul. Poligonowej 30, 04-051 Warszawa zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego

orzeka:
1 Oddala odwołanie.

2. Kosztami postępowania obciąża Odwołującego – Megmar Logistics & Consulting Sp. z
o.o. z siedzibą w Kutnie i:

2.1 zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę
15.000 zł 00 gr. (słownie:
piętnaście tysięcy złotych, zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego – Megmar
Logistics & Consulting Sp. z o.o. z siedzibą w Kutnie tytułem wpisu od odwołania.
2.2 Zasądza od Odwołującego – Megmar Logistics & Consulting Sp. z o.o. z siedzibą w
Kutnie na rzecz Zamawiającego – Jednostki Wojskowej nr 4226 w Warszawie kwotę
3.600 zł 00 gr. (słownie: trzy tysiące sześćset złotych, zero groszy) tytułem zwrotu
kosztów strony poniesionych w związku z wynagrodzeniem pełnomocnika.

Sygn. akt: KIO 2103/15

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późn. zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Warszawie.

Przewodnicz
ący:
………………………………


Sygn. akt: KIO 2103/15

U z a s a d n i e n i e

W postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – Jednostkę Wojskową 4226,
w trybie przetargu nieograniczonego na dostawę elastycznego pokrycia drogowego (nr
postępowania: D/161/2015), ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich w
dniu 18 lipca 2015 r., 2015/S 137-252158, wobec czynności badania i oceny ofert, w dniu 28
września 2015 r. zostało wniesione do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie
wykonawcy Megmar Logistics & Consulting Sp. z o.o. z/s w Kutnie (sygn. akt KIO 2103/15).
Informację o czynności stanowiącej podstawę odwołania Zamawiający przekazał
Odwołującemu w dniu 18.09.2015 r. (zawiadomienie o wyborze oferty najkorzystniejszej).
Do postępowania odwoławczego przystąpił w dniu 01.10.2015 r. po stronie
Zamawiającego wykonawca, którego ofertę wybrano jako najkorzystniejszą – Cenrex Sp. z
o.o. z siedzibą w Warszawie.

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu dokonanie niezgodnych z przepisami ustawy Pzp
czynności w postępowaniu, tj. badania i oceny ofert, zaniechania odrzucenia oferty złożonej
przez wykonawcę Cenrex Sp. z o.o. z/s w Warszawie i wyboru oferty wykonawcy Cenrex Sp.
z o.o.
W związku z tymi czynnościami Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. Art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Cenrex
pomimo, iż jej treść nie odpowiada treści siwz i przez to mogła być wyceniona w
sposób istotnie niższy niż oferta odpowiadająca wymaganiom Zamawiającego;
2. Art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzpz w zw. z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16.04.1993 r. o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2003 r, Nr 153, poz. 1503 ze zm.)
poprzez zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez Cenrex pomimo, że jej
złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji polegający na działaniu sprzecznym z
prawem, a także dobrymi obyczajami, naruszającym interes innego przedsiębiorcy
poprzez oferowanie przedmiotu zamówienia naruszającego prawa patentowe firmy
FAUN MUNICIPAL VEHICLES LIMITED (wniosek patentowy nr PCT/EP98/05107);
3. Art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez naruszenie zasad uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców poprzez wybór oferty o przedmiocie nieadekwatnym do
wymagań Zamawiającego i przez to nieporównywalnej, a także oferty naruszającej
prawa patentowe podmiotu trzeciego.

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu
unieważnienie i powtórzenie czynności badani i oceny ofert, a w konsekwencji odrzucenie
oferty Cenrex i dokonanie wyboru jako najkorzystniejszej oferty Odwołującego.
Sygn. akt: KIO 2103/15

W uzasadnieniu podstawy faktycznej zarzutu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy
poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Cenrex pomimo, iż jej treść nie odpowiada treści
siwz, a w konsekwencji naruszenie art. 7 ust. 1 ustawy, Odwołujący wskazał na wymagania
eksploatacyjno-techniczne określone w załączniku nr 1 do opisu przedmiotu zamówienia, z
którymi oferta Cenrex pozostaje niezgodna w sposób nieusuwalny. Odwołujący
zakwestionował spełnienie przez zaoferowane w ofercie Cenrex elastyczne pokrycie
drogowe (Heavy Trackway Mammoth) wymagań Zamawiającego, gdyż jest rozwiązaniem
dużo niższej klasy, uniemożliwiającym skuteczną, długoletnią pracę sprzętem. Przyjęcie do
oceny oferty Cenrex skutkowało nieporównywalnością ofert oraz rażącym zakłóceniem
zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Dodatkowo Odwołujący
wskazał na okoliczność zwrócenia się przez Zamawiającego do Cenrex o wyjaśnienie w
zakresie rażąco niskiej ceny, co zdaniem Odwołującego świadczy o zaoferowaniu i wycenie
przedmiotu zamówienia nieodpowiadającego wymaganiom określonym w siwz, z
uwzględnieniem których Zamawiający dokonywał ustalenia szacunkowej wartości
przedmiotu zamówienia.
Odwołujący pismem z dnia 10 września 2015 r. poinformował Zamawiającego o
dostrzeżonych fundamentalnych niezgodnościach w ofercie Cenrex, co do których
wypowiedział się ten wykonawca w piśmie z dnia 14 września 2015 r. W ocenie
Odwołującego wyjaśnienia Cenrex potwierdziły niezgodność oferty z treścią siwz, a mimo
tego Zamawiający dokonał wyboru oferty Cenrex.
Niezgodności dotyczyć mają:
1. Terminu trwałości minimum 30 lat (pkt IV.1, ppkt 4 cyf. 2 WET). Zaoferowana mata jest
pokryciem wykonanym z tworzywa sztucznego (utkanym z polipropylenu) w jednym kawałku,
przeplatanym metalowymi linkami i przetykanym metalowymi ocynkowanymi prętami.
Producent nie wskazuje dokładnie do jakiego obciążenia może być ono wykorzystywane. W
opisie produktu dotyczącego ciężkiego sprzętu wskazuje się na dźwigi czy wózki widłowe, a
nie na ciężki wojskowy sprzęt gąsiennicowy (wymagane obciążenie nie mniejszy niż dla MLC
70, w tym pojazdy gąsiennicowe wyposażone w taśmy gąsiennicowe z ostrogami), który
uszkodzi pokrycie wykonane z tworzywa sztucznego, co spowoduje konieczność wymiany
danego odcinka lub jego skrócenia. Żadne pokrycie z tworzywa sztucznego, szczególnie
tkanego, nie jest w stanie spełnić wymagania, aby czas użytkowania wynosił 30 lat.
Zamawiający wymagał również zapewnienia przejezdności przez tereny o niskiej nośności
podłoża (zabagnienia, tereny podmokłe, zalane – pkt IV.1, ppkt 1 lit. f WET). Klasyfikacja
WET MLC 70 wskazuje na wymóg zastosowania pokryć drogowych do przejazdu ciężkich
czołgów o masie 61 ton (pojazd o MLC 60 to zarówno pojazd kołowy, jak i czołg o masie 55
ton). Przejazd takiego pojazdu lub kolumny pojazdów wyposażonych w taśmy gąsiennicowe
Sygn. akt: KIO 2103/15

z ostrogami (wymóg pkt IV.1 ppkt 1 lit. j WET), po pokryciu rozłożonym na gruncie o
nośności CBR 1 (czyli bardzo niskiej, np. bagno, błoto) spowoduje wciągnięcie pokrycia pod
taśmy gąsiennicowe i rozerwanie tkaniny. Żaden z producentów na świecie nie proponuje
pokrycia tkanego do przepraw czołgowych z uwagi na zbyt małą wytrzymałość.
Cenrex w wyjaśnieniach wskazał, że tkanina polipropylenowa jest jedynie wypełniaczem
zapewniającym stabilizację w gruncie, natomiast elementem nośnym są stalowe linki i pręty
ze stali. Stwierdza również, że oferowane pokrycie pozwala na poruszanie się pojazdów
zarówno kołowych, jak i gąsiennicowych. W żaden sposób jednak nie odnosi się do
podstawowego zarzutu niskiej trwałości zaoferowanego pokrycia. Zaoferowane wypełnienie
nadal będzie podatne na zniszczenia oraz wciąganie pod gąsienice czołgów. Załączone do
wyjaśnień zdjęcia pojazdów gąsiennicowych nie obrazują zaoferowanego w przetargu
pokrycia a na innych pojazdy nie należą do kategorii ciężkich gąsiennicowych wyposażonych
w ostrogi. Zdaniem Odwołującego, Cenrex oferuje sprzęt prototypowy, który nie był
dostarczany do żadnych sił zbrojnych i nie był również sprawdzany w warunkach jakich
wymaga Zamawiający.
2. Urządzanie i utrzymanie przepraw w wodzie, po dnie, tj. poniżej lustra wody (pkt IV.I ppkt 1,
lit. c WET). Z uwagi na materiał z jakiego wykonane są pokrycia lekkie (tworzywa sztuczne)
są one wypierane przez wodę unoszą się na niej, nie opadają na dno. Przedłożone w
wyjaśnieniach zdjęcie zanurzonego pod wodą elementu mającego rozmiar kartki a4 nie
potwierdza, że pokrycie o szerokości 4,5 metra rozwijane nawet na kilkanaście metrów w
morze zachowa się w ten sposób i nie będzie unosić pod wpływem fal.
3. Zapewnienie przejezdności przez tereny o niskiej nośności podłoża (zabagnienia, tereny:
podmokłe, zalane) – pkt IV.I, ppkt 1, lit. f WET. Odwołujący zakwestionował, aby pokrycie
wykonane z tworzywa sztucznego, nawet przeplatanego stalowym drutem umożliwiało
stworzenie stabilnej drogi przejazdowej odpowiadającej wskaźnikowi nośności 1 wg. Skali
CBR (o skrajnie niskiej nośności). Załączone do wyjaśnień Cenrex zdjęcia nie potwierdzają
zapewnień wykonawcy. Zdjęcia na stronach 2 i 3 pokazują inny rodzaj pokrycia, na stronie 5
jest bliżej nieokreślone pokrycie, widać na nim przechyloną maszynę budowlaną, co jest
spowodowane ugięciem pokrycia. Przy większej masie maszyny przechylenie byłoby
większe, zwłaszcza gdyby pokrycie było rozłożone na nawierzchni o nośności CBR 1. Jest to
związane z brakiem sztywności poprzecznej oferowanego pokrycia.
4. Przewijanie pokrycia z jednej ramy (zwijaka) na rugą ramę znajdującą się na przyczepie
(pojeździe) wykorzystując własny napęd hydrauliczny (pkt IV.I, ppkt 1, lit. m WET).
Rozwiązanie firmy R.V.M. nie daje możliwości przewijania pokrycia pomiędzy szpulami
stojącymi obok siebie z których jedna znajduje się na pojeździe a druga na przyczepie. W
celu załadunku kolejnych odcinków pokrycia na zwijak należy użyć systemu samo
załadowczego lub dźwigów, co nie spełnia wymagań Zamawiającego, a w przypadku działań
Sygn. akt: KIO 2103/15

w terenie stwarza ogromne problemy. Odwołujący załączył link do zdjęcia obrazującego
rozwiązanie R.V.M. Wyjaśnienie Cenrex, w którym wskazywał na możliwość ustawienia
dwóch pojazdów (bok-bok lub tył-tył) wprost wskazuje na niezgodność z wymaganiem
Zamawiającego przewijania z jednej rampy (zwijaka) na drugą znajdującą się na przyczepie
(pojeździe) wykorzystującym własny napęd hydrauliczny. Jednostka wojskowa posiadająca
jedną rampę ze zwijakiem ma możliwość dokupienia kolejnych odcinków na rampie
transportowej, zmniejszając swoje wydatki na zakup kompletnego systemu ze zwjakiem,
jednocześnie mając możliwość rozłożenia wszystkich odcinków bez pomocy urządzeń
inżynieryjnych (warunki polowe) używając jedynie jednego pojazdu. W przypadku
rozwiązania Cenrex każde dodatkowe odcinki dostarczane są na rampie rozkładającej, tym
samym generują niepotrzebne koszty i zwiększają cenę zestawu. Zamawiający oczekiwał
wykonania operacji przy użyciu jednego pojazdu z wykorzystaniem jednego napędu
hydraulicznego, a nie wykonania w jakikolwiek sposób lub przy użyciu dwóch pojazdów.
5. Wymienianie uszkodzonych elementów (modułów) pokrycia przez obsługę w warunkach
polowych (możliwość wykonania prostych napraw i obsługi z wykorzystaniem narzędzi
znajdujących się na wyposażeniu pokrycia) – pkt. IV.1, ppkt 1, lit. o WET. W ocenie
Odwołującego nie jest to możliwe z uwagi na fakt, że najmniejsza jednostka wymienna
pokrycia waży 680 kg, gdy jest czysta (pozbawiona błota). Cenrex wyjaśnił, że możliwa jest
wymiana elementów konstrukcyjnych – poprzecznych prętów stalowych, co nie oznacza
możliwości wymiany uszkodzonego modułu (części z całości pokrycia). Jednocześnie
Cenrex nie wskazuje na możliwość naprawy drugiego elementu nośnego jakim są podłużne
nici stalowe. Nie istnieje również możliwość techniczna naprawy tkaniny polipropylenowej,
która jest wypełniaczem zapewniającym stabilizację w gruncie. Zaoferowana mata
podzielona jest na moduły po 10 metrów każdy (5 modułów na jednostkę elastycznego
pokrycia). Zatem w przypadku uszkodzenia jednego modułu (np. pęknięcia lin stalowych,
przecięcia polipropylenu), uniemożliwiającego bezpieczną eksploatację maty, zaistnieje
konieczność wymiany całego uszkodzonego modułu, tj. 10 metrów pokrycia. Zgodnie z
deklaracją Cenrex (pkt 14 wyjaśnień) dostarczone panele zapasowe będą miały długość 5
metrów. W konsekwencji nie będzie możliwe odtworzenie pełnej sprawności oferowanego
pokrycia. Dla porównania Odwołujący wskazał na zaoferowane przez niego pokrycie, w
którym masa jednego panelu to 33 kg. Odwołujący dokonał wyliczenia kosztu wymiany
jednego modułu, uzależnionego od najmniejszego wymiennego odcinka, który w jego ofercie
wynosi 9600 zł brutto (element wymienny 0,2 m), a w ofercie Cenrex wymaga to wymiany
odcinka o długości 10 metrów o wartości 187.124 zł. brutto. Ponadto Odwołujący
zakwestionował, aby w warunkach polowych było możliwe wymieniem uszkodzonego
odcinka przy użyciu zapasowego o długości 5 m przez zespół żołnierzy składający się z 3-4
osób z uwagi na wagę zapasowej maty – 337,5 kg (zgodnie z informacją producenta).
Sygn. akt: KIO 2103/15

Możliwość, na jaką wskazał Cenrex w wyjaśnieniach, tj. dokonania naprawy modułu w bazie,
nie stanowi potwierdzenia możliwości wymiany uszkodzonego elementu w warunkach
polowych.
6. Utrzymanie sztywności poprzecznej (pkt. IV.1, ppkt 1, lit. R WET). Pokrycie wykonane z
tworzywa sztucznego będzie się gięło pod ciężarem ciężkich czołgów o MLC 70, mimo
dodanych tam wzmocnień z prętów stalowych. Wyjaśnienia Cenrexu nie wnoszą żadnych
informacji poza potwierdzeniem spełnienia wymogu, a na załączonych zdjęciach widać
pojazdy o przeznaczeniu cywilnym (a nie wojskowym).
7. Pokrycie drogowe powinno charakteryzować się oczekiwanym czasem poprawnej pracy do
uszkodzenia – nie wcześniej niż: 500 rozłożeń lub przejazd 3000 pojazdów obciążających
rozłożone pokrycie nie mniej niż 60 MLC lub 5 lat eksploatacji (pkt IV.4, ppkt l, tiret 1 WET).
Wyjaśnienia Cenrex nie dostarczają danych pozwalających na stwierdzenie wymaganej
używalności pokrycia wykonanego z tworzywa sztucznego, wzmocnionego prętami
stalowymi, tym bardziej że nie wyjaśnił w jaki sposób w warunkach polowych zamierza
naprawić zerwane linki stalowe. Zaoferowane pokrycie stanowi tańszą alternatywę dla
pokryć wykonanych z paneli metalowych.
8. Pokrycie drogowe powinno się cechować możliwą podatnością i prostotą oczyszczenia z
zanieczyszczeń (błota) – pkt IV.7, ppkt 4 WET. Ponieważ pokrycie Cenrex jest utkane
odstępy występujące pomiędzy nićmi uniemożliwiają całkowite lub też wystarczające
oczyszczenie pokrycia z brudu, co naraża na dalsze i szybsze uszkodzenia i brak zdolności
do użytku. Cenrex nie odniósł się w wyjaśnieniach do tego zastrzeżenia (woda pod
ciśnieniem będzie jedynie wtłaczać brud w przestrzeń pomiędzy włóknami). Przyznał
natomiast, że oferowana mata nie posiada łączeń paneli, co wprost potwierdza niespełnianie
podstawowego wymogu Zamawiającego, czyli zaoferowania pokrycia składającego się z
konstrukcji paneli, które z zasady podlegają łączeniu (pkt. IV.7, ppkt 5 WET).
9. Wymaga się, aby konstrukcja paneli pokrycia była otwarta (pkt IV.7 ppkt 5 WET). Pokrycie
Cenrex nie posiada paneli, a tym samym nie spełnia podstawowego wymagania przetargu.
Cenrex z uwagi na brak precyzji Zamawiającego przy określeniu sposobu, w jaki panele
mają być dzielone, w wyjaśnieniach wskazał na podział 50 m pokrycia na 5
dziesięciometrowych odcinków. Wyjaśnienie to nie ma jednak nic wspólnego z
profesjonalnym rozumieniem otwartej konstrukcji paneli, która jest zapewniona wyłącznie
poprzez pokrycie składające się z paneli łatwo wymienialnych i możliwych do prostego
dzielenia na krótsze odcinki oraz dołączania dodatkowych elementów.
10. Pokrycie drogowe powinno być wyposażone w zapasowe elementy pokrycia drogowego
(panele), o długości nie mniejszej niż 2 m, w celu wymiany uszkodzonych odcinków (pkt.
IV.7, ppkt 9 WET). Z wyjaśnień Cenrex wynika, iż w oferowanym pokryciu pojedynczym
odcinkiem jest element o długości 10 metrów. Jeśli ulegnie uszkodzeniu konieczna jest jego
Sygn. akt: KIO 2103/15

wymiana na inny o tej samej długości, tak aby odtworzyć jego oryginalną długość.
Wykonawca zadeklarował dostarczyć odcinki zapasowe o długości 5 metrów, które nie
pozwolą odtworzyć pełnej sprawności pokrycia. Nie spełnia wymagania Zamawiającego
możliwość narzucenia panelu na miejsce uszkodzonego, gdyż Zamawiający nie żądał
dostarczenia zestawu naprawczego, ale zestawu części zapasowych (zapasowych
elementów).
11. Pokrycie drogowe powinno mieć możliwość naprawy (polowej) przez mobilne organy
remontowe (techniczne) występujące w strukturze SZ RP (pkt. IV.7, ppkt 10 WET).
Odwołujący analogicznie jak we wcześniejszych zarzutach wskazał na brak możliwości
naprawy przedmiotowego pokrycia wykonanego z tworzywa sztucznego zarówno w
warunkach polowych jak i warsztatowych, co spowodowane jest jego budową.
12. Pokrycie drogowe powinno być przystosowane do przewożenia bez konieczności demontażu
elementów z zachowaniem odpowiednich skrajni, transportem kolejowym bezpośrednio na
platformach, transportem morskim, drogą powietrzną (pkt IV.8, ppkt 1-4 WET). Urządzenie
układające mieści się do kontenera ISO. Nie posiada jednak żadnych punktów mocowania,
podnoszenia oraz konfiguracji transportowych poza transportem w kontenerze
dwudziestostopowym. Producent potwierdza, iż urządzenie przystosowane jest do transportu
w kontenerze 20 stopowym. Tym samym nie jest możliwy transport jako kontenera 20
stopowego z wykorzystaniem naroży kontenerowych, których rama firmy RVM nie posiada.
Odnośnie zarzutu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp w zw. z art. 3 ust. 1
ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, Odwołujący wskazał, iż złożenie oferty przez
Cenrex narusza prawa patentowe firmy FAUN MUNICIPAL VEHICLES LIMITED (wniosek
patentowy nr PCT/EP98/05107), tj. zastrzeżenia zawarte w patencie zacytowane w
tłumaczeniu w treści odwołania:
1. Urządzenie do rozkładania pokrycia drogowego, składające się z montowanej na
poje
ździe ramy, obracanej wokół osi pionowej, w której znajduje się obrotowy rdzeń
odpowiedzialny za zwijanie i rozwijanie pokrycia drogowego, lub który dostarczany jest z
ło
żyskami do montażu i rozwijania pokrycia drogowego zwiniętego w rolkę. Znamienne
jest to,
że rama (5) utrzymywana jest na konstrukcji (3), które jest połączone z
podwoziem pojazdu w sposób nie permanentny (2).
2. W urz
ądzenie zgodnie z zastrzeżeniem 1, znamiennym jest fakt, że pojazd (1) oraz
konstrukcja (3) posiadaj
ą oprzyrządowanie służące do zamontowania konstrukcji (3) na
podwoziu pojazdu oraz zdemontowaniu jej z podwozia pojazdu (2). Zgodnie z
zastrze
żeniem 1 lu 2, znamienne jest to, że pojazd (1) jest pojazdem z hakowym
systemem samozaładowawczym, natomiast konstrukcja (3) jest ram
ą do załadunku i
rozładunku przy u
życiu hakowego systemu samozaładowczego.
Sygn. akt: KIO 2103/15

3. W urządzeniu według dowolnego z zastrzeżeń 1 do 3, znamienne jest to, że na tylnym
ko
ńcu ramy (3), zamontowane są ruchome ramiona (10), na których wolnych końcach
znajduj
ą się wałki (11) oraz, że ramiona mogą być ustawiane pomiędzy dwoma
pozycjami, z których jedna znajduje si
ę powyżej poziomu konstrukcji a drugi poniżej i
mog
ą być blokowane na tych pozycjach.
Złożenie oferty przez Cenrex stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, o którym mowa w
art. 3 ust. 1 ustawy o zw.n.k, jako działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi
obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Jako
sprzeczne z prawem Odwołujący wskazał oferowanie przedmiotu zamówienia
naruszającego rozwiązania korzystające z zastrzeżenia patentu firmy FAUN
MUNICIPAL VEHICLES LIMITED. Działanie takie zagraża interesowi Odwołującego,
firmy, której przysługują prawa patentowe, a także naraża Zamawiającego na
odpowiedzialność z tytułu naruszenia uczciwej konkurencji oraz praw patentowych
podmiotu trzeciego.

Stanowisko Izby

Izba na posiedzeniu niejawnym prowadzonym z udziałem stron w dniu 12
października 2015 r. uznała, iż nie zachodzą przeszkody formalne uniemożliwiające
rozpoznanie merytoryczne zarzutów i skierowała odwołanie na rozprawę, do udziału w której
dopuszczony został wykonawca - Cenrex Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, który w
terminie zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Do rozpoznania odwołań zastosowanie znajdowały przepisy ustawy Prawo zamówień
publicznych obowiązujące w dacie wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, (tekst
jednolity Dz. U. z 2013 r., poz. 907 ze zm.), tj. po zmianie dokonanej ustawą z dnia 29
sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych (Dz. U poz. 1232), zwanej
dalej „Ustawą”.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba w pierwszej kolejności zobowiązana była
do oceny wypełnienia przesłanek z art. 179 ust. 1 Ustawy, tj. istnienia interesu w uzyskaniu
zamówienia oraz możliwości poniesienia przez Odwołującego szkody w wyniku
kwestionowanych czynności Zamawiającego. Skutkiem zaskarżonych czynności było
dokonanie wyboru jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy Cenrex Sp. z o.o. Odwołanie
zmierza do uchylenia niekorzystnych dla Odwołującego czynności dokonanych z
uchybieniem przepisów Ustawy, a tym samym ma na celu ochronę interesu tego wykonawcy
w uzyskaniu zamówienia, poprzez powtórzenie oceny ofert niepodlegających odrzuceniu, co
stworzy Odwołującemu realną szansę na uzyskanie zamówienia. W świetle powyższego
Sygn. akt: KIO 2103/15

należało uznać, iż spełnione zostały przesłanki określone w art. 179 ust. 1 Ustawy do
merytorycznego rozpoznania odwołania.

Przy rozpoznaniu odwołania Izba miała na uwadze całokształt okoliczności ustalonych
w sprawie przy rozstrzyganiu w przedmiocie podtrzymanych zarzutów naruszenia art. 89 ust.
1 pkt 2 oraz art. 7 ust. 1 Ustawy, które to ustalenia znajdują się poniżej.
Odwołujący na rozprawie wycofa zarzut zaniechania odrzucenia oferty Cenrex Sp. z
o.o. na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 Ustawy w zw. z art. 3 ust. 1 ustawy o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji i podtrzymał pozostałe podniesione w odwołaniu, w których zmierzał
do wykazania wystąpienia podstawy do uznania oferty Cenrex Sp. z o.o. za niezgodną z
treścią siwz – warunkami eksploatacyjno-technicznymi (WET). Odwołujący wskazał na
szereg wymagań opisanych w WET, które nie mogą być spełnione przez zaoferowany przez
Cenrex produkt – elastyczne pokrycie drogowe Heavy Trackway Mammoth produkcji
holenderskiej Robusta Vehicle Mobility B.V. (R.V.M). Zasadniczo, brak spełnienia wymagań
określonych w WET wynikać ma z innego przeznaczenia produktu niż wymagany w
postępowaniu, identyfikowany przez rodzaj pojazdów (obciążenie pokrycia) oraz nośność
gruntu. Część zarzutów związana jest z materiałem z jakiego wykonane jest pokrycie, tj.
polipropylen, które uniemożliwia jego wykorzystanie w warunkach określonych w WET
(dotyczących min. trwałości, utrzymania sztywności poprzecznej, przepraw wodnych). Na
rozprawie Odwołujący przedstawił szereg zdjęć, w tym film, pozyskane ze strony producenta
obrazujące rzeczywiste wykorzystanie podłoża, które nie odpowiada warunkom opisanym
przez Zamawiającego (wykorzystywane przez lekkie pojazdy na stabilnym gruncie). Ponadto
Odwołujący przedłożył zapytanie z jakim wystąpił do UK Trade & Investment wraz z
udzieloną odpowiedzią z dnia 29.09.2015 r., które dotyczyły sposobu w jaki Ministerstwo
Obrony Narodowej Wielkiej Brytanii wykorzystuje pokrycie drogowe „Heavy Trackway”,
produkowane przez Robusta RVM. W odpowiedzi wskazano między innymi, iż pokrycie
drogowe potocznie znane jako „Mata Mammoth” może być używane przez pojazdy kołowe o
MLC do 35 na podło
żu o CBR 6% i powyżej, i nie może być użytkowane przez pojazdy
g
ąsiennicowe. Informacje zawarte w piśmie pochodzą z publikacji na temat Wsparcia
Wyposażenia Wojskowego (AESP) i dodatkowo zawiera dane dotyczące aktualnego
wyposażenia dotyczącego pokryć drogowych zaczerpnięte z Inżynierii Wojskowej tom 5,
ulotka 2.
W załączniku nr 1 do siwz, stanowiącym opis przedmiotu zamówienia, Zamawiający wskazał
szereg wymagań opisanych w załączniku nr 1 do opisu przedmiotu zamówienia –
Wymagania Eksploatacyjno – Techniczne do pozyskania elastycznego pokrycia drogowego
(dalej jako „WET”). W pkt IV.1 określając przeznaczenie elastycznego pokrycia drogowego
Sygn. akt: KIO 2103/15

Zamawiający wskazał między innymi na zapewnienie przejezdności przez tereny o niskiej
no
śności podłoża (zabagnienia, tereny: podmokłe, zalane). Pożądana jest wzmacnianie
nawierzchni gruntów odpowiadaj
ących wskaźnikowi nośności 1 wg skali CBR (Kalifornijski
Wska
źnik Nośności Gruntu) – pkt 1. Lit f. Ponadto Zamawiający określił parametr
przenoszenie obciążeń pojazdów nie mniejszych niż MLC 70, w tym pojazdów
g
ąsiennicowych wyposażonych w taśmy gąsiennicowe z ostrogami.. Klasyfikacja WET MLC
70 wskazuje na wymóg zastosowania pokryć drogowych do przejazdu ciężkich czołgów o
masie 61 ton.
Cenrex zaoferował podłoże wykonywane w innej technologii niż produkt Odwołującego,
dostawane do wymagań Zamawiającego. Zgodnie z wyjaśnieniami udzielonymi
Zamawiającemu w toku postępowania w piśmie z dnia 14.09.2015 r., właściwą konstrukcję
maty stanowią pręty i liny stalowe wykonane z wysokogatunkowej stali, a tkanina
polipropylenowa jako wypełniacz zapewnia stabilizację w gruncie i nie pełni funkcji nośnej.
Na rozprawie przedłożono zdjęcie fragmentu maty, na którym widać stalowe pręty
zaplecione włóknami. Cenrex na rozprawie przedłożył oświadczenie producenta spółki
R.V.M.B.V. z dnia 7 października 2015 r., w którym potwierdzał spełnienie wszystkich
wymagań Zamawiającego opisanych w dokumentacji przetargowej, w tym w załączniku nr 1
(wymagania techniczne). W oświadczeniu producent odniósł się do każdego z wymagań,
którego spełnienie zostało zakwestionowane w odwołaniu.

Zamawiający w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, pkt 2.4.2 ustalił sposób oceny
zgodności oferowanych dostaw z wymaganiami określonymi w WET, który na etapie
postępowania o udzielenie zamówienia opierał się wyłącznie na deklaracji wykonawcy
składanym w oświadczeniu, że zaoferowany sprzęt odpowiada warunkom eksploatacyjno-
technicznym do pozyskania elastycznego pokrycia drogowego okre
ślonym przez
Zamawiaj
ącego w opisie przedmiotu zamówienia stanowiącym załącznik do SIWZ.
Oświadczenie należało złożyć z wykorzystaniem wzoru stanowiącego załącznik nr 6 do siwz.
Do oferty wykonawca Cenrex załączył oświadczenie własne sporządzone według wzoru
opracowanego przez Zamawiającego z dnia 21.08.2015 r., a także oświadczenie Dyrektora
Generalnego producenta R.V.M. B.V, w którym producent deklaruje, że nasze elastyczne
pokrycia drogowa spełniaj
ą wymagania techniczne opisane w przetargu D/161/2015 i
zał
ącznikach. Produkty będą nowe, z bieżącej produkcji oraz z pełną gwarancją.

Uwzględniając powyższe ustalenia Izba uznała, iż czynność oceny oferty
Cenrex nie naruszała ustalonych w siwz zasad, a jej wybór jako najkorzystniejszej nie
prowadził do naruszenia przepisów Ustawy.

Sygn. akt: KIO 2103/15

Na wstępie należy poczynić ogólną uwagę, iż ocena zaoferowanego produktu
potocznie określanego nazwą „Mamooth”, opierała się na treści deklaracji wykonawcy o
spełnieniu wszystkich wymagań Zamawiającego złożonej w ofercie. Na etapie oceny ofert
Zamawiający nie wymagał przedłożenia dokumentacji technicznej, czy też deklaracji
producenta co do właściwości użytkowych oraz parametrów technicznych produktu.
Zamawiający uznał, iż dopiero na etapie realizacji umowy będzie kontrolował proces
produkcyjny i uzależnił zapłatę od wyników odbioru wojskowego produktu dostarczonego.
Opis wymagań WET, co do których spełnienia Odwołujący miał zastrzeżenia sprowadzał się
do wskazania oczekiwań oraz opisu warunków w jakich pokrycie ma być wykorzystywane, a
nie do opisu konkretnych parametrów produktu, możliwych do zweryfikowania na podstawie
dokumentów technicznych. Przykładowo, przy wymaganiu dotyczącym utrzymania
sztywności poprzecznej (IV.1 ppkt 1 lit r) Zamawiający nie wskazał żadnego współczynnika,
czy też parametru technicznego umożliwiającego ustalenie wymaganej sztywności
poprzecznej przy produkcie, który z samej nazwy sugeruje, iż jest ono elastyczne (a więc
podatne na ugięcia). Podobnie wskazanie na wytrzymałość produktu 30 lat, czy też ilość
rozłożeń nie identyfikuje konkretnych parametrów technicznych podłoża. Powyższe miało
istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie i czyniło większość zarzutów
Odwołującego nieskutecznymi, gdyż nie było możliwe wskazanie na konkretny parametr
techniczny z jakim zaoferowane podłoże miałoby być wprost niezgodne. Konstrukcja
wymagań i brak odniesienia się do materiałów i ich właściwości w siwz, powodowało iż
zarzuty Odwołującego opierały się w zasadzie na zaprzeczeniu deklaracji wykonawcy.

Mając powyższe na uwadze Izba uznała, iż odwołanie nie mogło być uwzględnione z
uwagi na brak przedstawienia dowodów przez Odwołującego na poparcie twierdzeń co do
braku spełnienia poszczególnych wymagań opisanych w WET. Argumentacja Odwołującego
sprowadzała się zasadniczo do zaprzeczenia posiadania właściwości, potwierdzonych przez
wykonawcę w ofercie, wzmocnionych oświadczeniem producenta sprzętu załączonym do
oferty oraz przedłożonym przed Izbą. Izba odmówiła mocy dowodowej oświadczeniu
złożonemu na wniosek Odwołującego przez UK Trade & Investment na okoliczności braku
możliwości użytkowania maty Mammut przez pojazdy gąsiennicowe o MLC 70 na podłożu o
CBR 1%. Przede wszystkim z uwagi na charakter informacji zawartych w oświadczeniu,
które nie pochodziły ani od producenta maty, ani nie miały źródła w dokumentacji technicznej
produktu nie można było przypisać temu oświadczeniu znaczenia rozstrzygającego o
właściwościach i przeznaczeniu zaoferowanego produktu. Należy również zauważyć, iż
informacje zawarte w piśmie z dnia 29.09.2015 r., nie dotyczyły zaoferowanego pokrycia
drogowego, które zostało dedykowane pod konkretne zamówienie z uwzględnieniem
wymagań stawianych w WET. Odwołujący nie przedstawił żadnego dowodu na brak
Sygn. akt: KIO 2103/15

możliwości dostosowania maty do parametrów niniejszego zamówienia (np. szerokości), a
tym samym brak było podstaw do stwierdzenia, że tego rodzaju modyfikacje są możliwe do
wprowadzenia. Jak wynika z tłumaczenia dokumentu informacje pochodzą z publikacji na
temat wsparcia wyposażenia wojskowego (AESP) oraz Inżynierii Wojskowej Tom 5 Ulotka 2.
Nie miały one zatem waloru dowodowego przeciwko oświadczeniu producenta, który
potwierdził spełnienie wszystkich wymagań Zamawiającego. Przedstawione na rozprawie
zdjęcia nie mogły również stanowić dowodu na okoliczność braku możliwości eksploatacji
pokrycia drogowego w warunkach opisanych w WET. Stanowiły jedynie dowód na
okoliczność różnorodnego wykorzystania mat, a nie istnienia ograniczeń w ich eksploatacji
przez ciężki sprzęt wojskowy. Odwołujący skupiał uwagę na konieczności potwierdzenia
możliwości użytkowania maty przez sprzęt wojskowy wyposażony w gąsienice ze
strzemionami. Izba zwróciła uwagę, iż w żadnym z pism złożonych na rozprawie, w tym
również oświadczeniach producenta, jak i UK Trade & Investment nie ma rozróżnienia na
gąsienice z i bez strzemion. Mając na uwadze to, że strzemię stanowi element łączący
poszczególne fragmenty gąsienicy, widoczny na zdjęciu przedłożonym na rozprawie Izba
uznała, iż stanowi on integralną część gąsienicy i nie jest elementem dodatkowego
wyposażenia wpływającego na zmianę sposobu pracy gąsienicy. Tym samym należało
przyjąć, iż oświadczenie w którym mowa jest o ciężkich pojazdach gąsiennicowych dotyczy
również gąsienicy ze strzemionami, jako jej integralnymi elementami.
Materiał filmowy w ocenie Izby również nie mógł stanowić dowodu na niespełnienie
wymagania utrzymania sztywności poprzecznej, a to z uwagi na brak w WET konkretnego
parametru, pozwalającego na odniesienie się do dopuszczalnych ugięć w eksploatacji
elastycznego pokrycia drogowego. Przy braku precyzji w zapisach WET, Zamawiający na
etapie oceny oferty nie mógł doprowadzić do ich zaostrzenia poprzez wprowadzenie nowych,
nie wyrażonych wprost w siwz parametrów związanych z utrzymaniem sztywności
poprzecznej, np. poprzez wskazanie wysokości kolein umożliwiające poruszanie się po
pokryciu drogowym bez niebezpieczeństwa deformacji konstrukcji nośnej (prętów
stalowych).
Ponieważ Zamawiający nie wymagał przedłożenia dokumentacji technicznej,
podstawą oceny zgodności produktu było oświadczenie wykonawcy złożone w ofercie
dodatkowo wzmocnione deklaracją producenta, przeciwko której Odwołujący nie przedstawił
dowodów pozwalających na dokonanie odmiennej oceny zgodności oferty z siwz. Dotyczy to
poszczególnych wymagań wskazanych w odwołaniu. Izba nie odniosła się do podnoszonych
dopiero na rozprawie okoliczności związanych z możliwością wykorzystania pokrycia przy
stanowiskach ogniowych artylerii (IV.1 ppkt 1 lit. g), czy też odporności na warunki
atmosferyczne w zakresie temperatur (IV. 3, ppkt 2 lit a), które stanowiły rozszerzenie
podstawy faktycznej zarzutu niezgodności treści oferty z siwz.
Sygn. akt: KIO 2103/15

Odnosząc się do wymienionych w odwołaniu wymagań, uzupełniając argumentację
wskazana na wstępie w uwadze ogólnej Izba uznała, iż Odwołujący nie podołał ciężarowi
dowodowemu, co prowadziło do oddalenia odwołania.
Termin trwałości minimum 30 lat (pkt IV.1, ppkt 4 cyf. 2 WET). O braku możliwości
spełnienia tego parametru świadczyć ma rodzaj materiałów z jakich wykonana jest mata
Mamooth, tj. tworzywo sztuczne (polipropylenu) w jednym kawałku, przeplatane metalowymi
linkami i przetykanym metalowymi ocynkowanymi prętami. Parametr ten stanowi opis
niezawodności – trwałości, określanej czasem kalendarzowej eksploatacji wszystkich
elementów pokrycia. Nie dotyczy faktycznie parametru nieuszkadzalności określonego w pkt
IV.1 ppkt 4 cyfra 1 WET, określonej oczekiwanym czasem poprawnej pracy do uszkodzenia
nie wcześniej niż: 500 rozłożeń lub przejazd 3000 pojazdów obciążających rozłożone
pokrycie nie mniej ni
ż 60 MLC lub5 lat eksploatacji. W ocenie Izby oba wymagania chociaż
powiązane z czasem zakładanej eksploatacji nie oznaczają tego samego, tzn. Zamawiający
dopuścił możliwość powstania uszkodzeń będących wynikiem użytkowania produktu w
wymaganym okresie trwałości. Brak jest dowodów na okoliczność, iż mata Mamooth,
wykonana z materiałów opisanych powyżej nie może być eksploatowana w okresie 30 lat. Z
informacji zawartych w wyjaśnieniach z dnia 14.09.2015 r. oraz przekazanych
Odwołującemu przez UK Trade & Investment wynika, iż maty Mamooth znajdują się na
wyposażeniu wojsk Wielkiej Brytanii od 1991 r. i po ponad 25 latach eksploatacji znajdują
dalszych nabywców. Okoliczności te czynią deklarację wykonawcy o spełnianiu w tym
zakresie wymagań Zamawiającego wiarygodną.
Urządzanie i utrzymanie przepraw w wodzie, po dnie, tj. poniżej lustra wody (pkt IV.I
ppkt 1, lit. c WET). Zdaniem Odwołującego, z uwagi na materiał z jakiego wykonane są
pokrycia lekkie (tworzywa sztuczne) są one wypierane przez wodę unoszą się na niej, nie
opadają na dno. Izba uznała, iż wywody stanowiące podstawę zarzutu stanowiły swobodną,
nie popartą dowodami ocenę produktu, którego część nośna stanowią pręty i liny stalowe.
Ocena, czy produkt spełnia wymaganie wskazane w WET nie może opierać się na
właściwościach jednego z elementów składowych, stąd Izba uznała stanowisko
Odwołującego za bezzasadne.

Zapewnienie przejezdności przez tereny o niskiej nośności podłoża (zabagnienia,
tereny: podmokłe, zalane) – pkt IV.I, ppkt 1, lit. f WET. Odwołujący zakwestionował, aby
pokrycie wykonane z tworzywa sztucznego, nawet przeplatanego stalowym drutem
umożliwiało stworzenie stabilnej drogi przejazdowej odpowiadającej wskaźnikowi nośności 1
wg. skali CBR (o skrajnie niskiej nośności). Dowodami, jakie Odwołujący przedłożył w tym
zakresie były zdjęcia oraz film pozyskane ze strony producenta prezentujące efekt
wykorzystania maty przy przejeździe lżejszymi pojazdami. Oddalając w tym zakresie zarzut
Izba miała na uwadze ocenę dowodów prezentowaną w pierwszej części uzasadnienia.
Sygn. akt: KIO 2103/15

Dodatkowo należy zauważyć, iż zdjęcia oraz film nie mogły dotyczyć zaoferowanego
produktu zmodyfikowanego w taki sposób, aby spełnić wymagania Zamawiającego.
Oświadczenia producenta, w którym potwierdził, że pokrycie drogowe nadaje się do
powierzchni, które maj
ą CBR 1 (Kalifornijski wskaźnik nośności), wzmacniało deklarację
wykonawcy, w oparciu o którą Zamawiający oceniał ofertę.
Przewijanie pokrycia z jednej ramy (zwijaka) na drugą znajdującą się na przyczepie
(pojeździe) wykorzystując własny napęd hydrauliczny (pkt IV.I, ppkt 1, lit. m WET).
Odwołujący oceniał rozwiązanie firmy R.V.M. jako niespełniające wymagania wychodząc z
błędnego założenia, iż Zamawiający narzucił, aby przewijanie odbywało się na zestawie z
przyczepą. Izba uznała, iż opis wymagania pozwala na zaoferowanie systemu
wykorzystującego własny napędy hydrauliczny przy wykorzystaniu zwijaków na dwóch
pojazdach pomiędzy, którymi odbywa się nawijanie maty sterowane pilotem (a taka
możliwość wskazał Cenrex w wyjaśnieniach). Ewentualny wzrost kosztów, jakie generować
miałoby zakupienie dodatkowych dyspenserów, nie stanowi formalnej przeszkody do
uznania rozwiązania zaoferowanego przez Cenrex za niezgodny z siwz.
Wymienianie uszkodzonych elementów (modułów) pokrycia przez obsługę w
warunkach polowych (możliwość wykonania prostych napraw i obsługi z wykorzystaniem
narzędzi znajdujących się na wyposażeniu pokrycia) – pkt. IV.1, ppkt 1, lit. o WET. W ocenie
Odwołującego nie jest to możliwe z uwagi na fakt, że najmniejsza jednostka wymienna
pokrycia waży 680 kg, gdy jest czysta (pozbawiona błota), a Zamawiający wskazał na
maksymalną obsługę pokrycia, tj. 3-4 żołnierzy w trakcie rozkładnia z pojazdu i
podejmowania pokrycia przez pojazd (IV.2 ppkt 2 WET). Odwołujący wywodził z tych
okoliczności, iż nie będzie możliwe dokonanie naprawy uszkodzonego pokrycia w warunkach
polowych. Cenrex w wyjaśnieniach wskazał, iż zaoferowana mata podzielona jest na 5-
metrowe moduły, które mogą być wymienione lub naprawione poprzez wymianę
poprzecznych prętów. Zamawiającemu dostarczone będą zapasowe moduły o łącznej
długości 10 m, które mogą zastąpić uszkodzone. Izba uznała, iż twierdzenia Odwołującego o
braku możliwości wykonania drobnych napraw w warunkach polowych stanowiły
subiektywna ocenę i nie mogły stanowić dowodu przeciwko oświadczeniu producenta.
Ponadto Zamawiający nie sprecyzował co rozumie przez proste naprawy. Rozważania
Odwołującego prowadziły w zasadzie do uznania konieczności wymiany całego panelu za
prostą naprawę, choć skutkiem uszkodzenia modułu wymagającej jego wymiany jest brak
możliwości korzystania z pokrycia drogowego. W ocenie Izby wymaganie to, przy braku
precyzji zapisów WET nie mogło skutkować odrzuceniem oferty Cenrexu.
Utrzymanie sztywności poprzecznej (pkt. IV.1, ppkt 1, lit. R WET). Odwołujący
kwestionował ten parametr maty Mamooth prezentując zdjęcia oraz film, na którym widać
ugięcie maty- odchylenie od poziomu. Izba oddaliła zarzut, który nie mógł być skuteczny z
Sygn. akt: KIO 2103/15

uwagi na brak precyzji postanowień siwz, w której Zamawiający nie wskazał żadnego
współczynnika, czy też parametru technicznego umożliwiającego ustalenie wymaganej
sztywności poprzecznej przy produkcie, który z samej nazwy sugeruje, iż jest ono
elastyczne.
Pokrycie drogowe powinno charakteryzować się oczekiwanym czasem poprawnej
pracy do uszkodzenia – nie wcześniej niż: 500 rozłożeń lub przejazd 3000 pojazdów
obciążających rozłożone pokrycie nie mniej niż 60 MLC lub 5 lat eksploatacji (pkt IV.4, ppkt l,
tiret 1 WET). Producent potwierdził oczekiwany czas poprawnej pracy w oświadczeniu
złożonym na rozprawie, wzmacniając w tym zakresie deklarację wykonawcy złożoną w
ofercie. Odwołujący poza subiektywną oceną niezawodności produktu wykonanego w innej
technologii niż oferowana przez niego, nie przedstawił żadnego dowodu podważającego
oświadczenie producenta. W tych okolicznościach Izba uznała, iż Odwołujący nie wykazał
zasadności zarzutu niezgodności oferty Cenrex z siwz.
Pokrycie drogowe powinno się cechować możliwą podatnością i prostotą
oczyszczenia z zanieczyszczeń (błota) – pkt IV.7, ppkt 4 WET. O braku spełnienia tego
wymagania decydować miała struktura podłoża (utkanego) powodująca, iż mycie wodą pod
ciśnieniem wtłaczać będzie brud w przestrzeń pomiędzy włóknami. Na wstępie należy
zaznaczyć, iż wymóg ten nie odnosił się do parametrów konstrukcyjnych rozwiązania, jego
parametrów użytkowych. Stanowi opis obsługi, który pozostawiał swobodę oceny co do
sposobu w jaki podłoże może być skutecznie oczyszczone z błota. Wskazanie na możliwość
użycia wody pod ciśnieniem spełnia oczekiwanie łatwego oczyszczenia. Rozważania, czy
brud będzie wtłaczany, czy też spłukiwany dotyczą faktycznie efektywności, a nie samej
metody, która miała cechować się prostotą.
Wymaganie, aby konstrukcja paneli pokrycia była otwarta (pkt IV.7 ppkt 5 WET). Sam
Odwołujący zauważył, iż WET nie jest precyzyjne w określeniu sposobu, w jaki panele mają
być dzielone, stąd wyjaśnienia Cenrexu, w których wskazał na podział 50 m pokrycia na 5
dziesięciometrowych odcinków, potwierdza spełnienie tego wymagania. Wykładnia
Odwołującego, iż tylko pokrycie składające się z paneli łatwo wymienialnych i możliwych do
prostego dzielenia na krótsze odcinki oraz dołączania dodatkowych elementów odpowiada
oczekiwaniom Zamawiającego, stanowi doprecyzowanie, które nie było udziałem
Zamawiającego. To po stronie Zamawiającego spoczywa określenie czego oczekuje i w jaki
sposób zamierza to weryfikować. Przy braku precyzji w zapisach siwz, na etapie oceny ofert
nie jest możliwe stosowanie nowych, dodatkowych kryteriów badania produktu.
Wymagania dotyczące możliwości wymiany i naprawy uszkodzonych elementów:
wyposażenie w zapasowe elementy pokrycia drogowego (panele), o długości nie mniejszej
niż 2 m, w celu wymiany uszkodzonych odcinków (pkt. IV.7, ppkt 9 WET); możliwość
naprawy (polowej) przez mobilne organy remontowe (techniczne) występujące w strukturze
Sygn. akt: KIO 2103/15

SZ RP (pkt. IV.7, ppkt 10 WET). Odwołujący analogicznie jak we wcześniejszych zarzutach
wskazał na brak możliwości naprawy przedmiotowego pokrycia wykonanego z tworzywa
sztucznego zarówno w warunkach polowych jak i warsztatowych, co spowodowane jest jego
budową (długością oraz ciężarem panelu, a także strukturą). Izba oddaliła odwołanie w tym
zakresie uznając, iż Odwołujący nie wykazał zasadności tej oceny dowodami, a
oświadczenie producenta potwierdza deklarację wykonawcy złożoną w ofercie. Polemika
Odwołującego dotycząca możliwości wymiany w warunkach polowych prętów stalowych nie
uwzględniała możliwości wymiany całego elementu lub nałożenia na uszkodzony, o czym
pisał wykonawca w wyjaśnieniach. Tym samym nie było podstaw do odmowy oceny
oświadczenia Cenrexu jako potwierdzającego spełnienie wymagań Zamawiającego, tym
bardziej iż producent w oświadczeniu złożonym do akt sprawy również wprost potwierdził
możliwości o których mowa w WET.

Pokrycie drogowe powinno być przystosowane do przewożenia bez konieczności
demontażu elementów z zachowaniem odpowiednich skrajni, transportem kolejowym
bezpośrednio na platformach, transportem morskim, drogą powietrzną (pkt IV.8, ppkt 1-4
WET). Przeciwko oświadczeniu wykonawcy o spełnianiu wymagania Odwołujący nie
przedstawił przekonującego dowodu, za jaki nie mogły być uznane złożone zdjęcia, które
stanowiły materiał reklamowy, poglądowy, a nie opis techniczny zaoferowanego pokrycia
drogowego, dostosowanego do potrzeb Zamawiającego. Izba uznała za wiarygodne
wyjaśnienie Cenrexu, iż zdjęcia reklamowe produktu widoczne na okładce oferty nie
stanowiły właściwej treści oferty zawartej w dokumentach stanowiących jej element, w tym
między innymi oświadczeniu o spełnianiu warunków eksploatacyjno-technicznych. Stąd
twierdzenie Odwołującego o niespełnieniu parametru wielkości odpowiadającej normie ISO
668:1999 jako gołosłowne nie mogło decydować o uznaniu oferty za niezgodną z treścią
siwz.

Mając powyższe na względzie odwołanie podlegało oddaleniu na podstawie art. 192
ust. 2 Ustawy. Zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 Ustawy powiązany był z zarzutem
niezgodności treści oferty Cenrex z siwz, który Izba oddaliła.

Sygn. akt: KIO 2103/15

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 192 ust.
9 oraz art. 192 ust. 10 Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 3 i § 5
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238). Izba zaliczyła do kosztów
postępowania wpis od odwołania oraz koszty Zamawiającego obejmujące wynagrodzenie
pełnomocnika, stwierdzone rachunkiem złożonym do akt sprawy przed zamknięciem
rozprawy i obciążyła nimi Odwołującego.

Przewodniczący: ……………………….


Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie