eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2014 › Sygn. akt: KIO 2667/14
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2014-12-23
rok: 2014
sygnatury akt.:

KIO 2667/14

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Klaudia Szczytowska - Maziarz Protokolant: Marta Polkowska

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 grudnia 2014 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 15 grudnia 2014 r. przez
wykonawcę: ERBUD-RZESZÓW sp. z o.o. z siedzibą w Rzeszowie w postępowaniu
prowadzonym przez Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. J. Gromkowskiego
z siedzib
ą we Wrocławiu


orzeka:

1. oddala odwołanie,

2. kosztami postępowania obciąża ERBUD-RZESZÓW sp. z o.o. z siedzibą w Rzeszowie
i:
2.1.
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie:
dziesięć
tysięcy
złotych
zero
groszy)
uiszczoną
przez
ERBUD-RZESZÓW sp. z o.o. z siedzibą w Rzeszowie tytułem wpisu
od odwołania,

2.2.
zasądza od ERBUD-RZESZÓW sp. z o.o. z siedzibą w Rzeszowie na rzecz
Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. J. Gromkowskiego
z siedzib
ą we Wrocławiu kwotę 3 500 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące pięćset
złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione
z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika zamawiającego.

KIO 2667/14

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późn. zm.) na niniejszy wyrok – w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego we Wrocławiu.

Przewodnicz
ący: ………………………………………


KIO 2667/14

U z a s a d n i e n i e

W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, prowadzonym przez
Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. J. Gromkowskiego z siedzibą we Wrocławiu (dalej
„zamawiający”) w trybie przetargu nieograniczonego na zadanie pn. „Budowa bloku
operacyjnego II” wykonawca ERBUD-RZESZÓW sp. z o.o. z siedzibą w Rzeszowie (dalej
„odwołujący’) złożył odwołanie, zarzucając zamawiającemu naruszenie art. 7 ust. 1 i 2,
art. 29 ust. 1 i 2, art. 36 pkt 6 oraz art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. –
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późn. zm.) [dalej „ustawa Pzp”].

Odwołujący zażądał:
1. unieważnienia czynności odrzucenia oferty odwołującego,
2. unieważnienia czynności wyboru oferty BEM-BUD. sp. z o.o. jako najkorzystniejszej,
3. nakazania zamawiającemu powtórzenia czynności oceny ofert,
4. nakazania zamawiającemu wyboru oferty odwołującego jako najkorzystniejszej oraz
nakazania odrzucenia oferty BEM-BUD sp. z o.o. jako oferty wykonawcy
podlegającego wykluczeniu,
5. unieważnienia czynności zatrzymania wadium jako dokonanej bez podstawy
faktycznej i prawnej.

Odwołujący zażądał także zobowiązania zamawiającego, powołując się na § 24
ust. 1 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie regulaminu postępowania przy
rozpoznawaniu odwołań z dnia 22 marca 2010 r. (t.j. Dz. U. z 2014 roku poz. 964), do
przedłożenia i okazania na rozprawie dokumentów postępowania nr PN 37/14 na zadanie
pn. „.Zaprojektowanie i wybudowanie pawilonu dla potrzeb bloku operacyjnego oraz apteki
szpitalnej” w zakresie SIWZ, pytań i odpowiedzi do SIWZ, złożonych ofert, dokumentów
dołączonych do ofert, w tym oferty odwołującego, korespondencji prowadzonej przez
zamawiającego z oferentami oraz czynności wyboru oferty na okoliczność braku żądania
przez zamawiającego w postępowaniu 37/14 dotyczącym tego samego przedmiotu
zamówienia i prowadzonym na podstawie identycznej co do zapisu pkt 10.3 SIWZ
przedkładania jakichkolwiek ulotek informacyjnych, kart katalogowych itp. dokumentów
związanych z załącznikami 5-8 SIWZ i jednocześnie braku żądania uzupełniania tego braku
i niewskazanie tego braku jako podstawy odrzucenia którejkolwiek z ofert, w tym oferty
odwołującego się i oferty BEM- BUD Sp. z o.o., a w konsekwencji na okoliczność nie żądania
przedłożenia tych dokumentów przez zamawiającego zgodnie z SIWZ w obu tych
postępowaniach, a w braku przedłożenia tych dokumentów odwołujący wnosi o uznanie
powyższych okoliczności za przyznane przez zamawiającego.
KIO 2667/14

Odwołujący wniósł nadto o zasądzenie od zamawiającego zwrotu kosztów odwołania
według spisu kosztów przedstawionego na rozprawie wraz z rachunkami.

W uzasadnieniu odwołania odwołujący podał, że pismem z dnia 14 listopada 2014 r.
zamawiający zażądał uzupełnienia jego oferty o dokumenty wymagane w punkcie 10.3.
SIWZ tj.:
1. dokumenty rejestracyjne dopuszczające do stosowania aparaturę, sprzęt medyczny
do obrotu,
2. inne dokumenty dopuszczające do używania i stosowania sprzęt określony
w Załącznikach nr 2-8 do SIWZ i dokumenty określone w tych załącznikach,
3. informacje producenta, strony katalogowe, ulotki informacyjne i/lub inne dokumenty,
z których wynikać będzie, że oferowane sprzęty, aparatura spełnia wymagania
zamawiającego (z uwzględnieniem zmian, wynikających z odpowiedzi na zapytania
do SIWZ i zmian do SIWZ) dla zaoferowanych przez odwołującego się,
w załącznikach nr 2-8, sprzętu, aparatury i wyposażenia bloku operacyjnego,

Wskazał, że w wyznaczonym terminie uzupełnił ofertę o dokumenty wymagane przez
zamawiającego, tj. złożył:
1. dokument rejestracyjny lampy operacyjnej, gdyż – jak wyjaśnił odwołujący –
zamawiający nie wymagał innego sprzętu medycznego,
2. dokumenty dopuszczające do używania i stosowania sprzętu określonego
w załącznikach nr 2-4 do SIWZ, gdyż – jak wyjaśnił odwołujący – załączniki nr 5-8 do
SWIZ nie zawierały wymogu dołączenia jakichkolwiek dokumentów; załączniki nr 5-8
dotyczą systemów (np. systemu CCTV), a nie sprzętu i wymagały złożenia jedynie
oświadczeń, które zostały złożone wraz z ofertą,
3. informacje producentów, karty katalogowe (strony), ulotki informacyjne dla
zaoferowanych, w załącznikach nr 2-8 do SIWZ, sprzętu, aparatury
4. wyjaśnienia w zakresie załącznika nr 2 rub. 9.

Odwołujący podał następnie, iż pismem z dnia 4 grudnia 2014 r. zamawiający
ponownie – w ocenie odwołującego wbrew treści uzasadnienia oświadczenia o odrzuceniu
oferty odwołującego – wezwał odwołującego do złożenia wyjaśnień co do treści złożonej
oferty w zakresie załącznika nr 3 do oferty.
Zdaniem odwołującego wezwanie to pokrywało się zakresem z wezwaniem zawartym
w piśmie zamawiającego z dnia 14 listopada 2014 r., czego – wedle odwołującego –
jedynym logicznym wytłumaczeniem pozostaje przyjęcie, iż zamawiający nadal uznaje,
z wyjątkiem elementu wskazanego w piśmie z dnia 4 grudnia 2014 r., ofertę odwołującego za
KIO 2667/14

poprawną i odpowiadającą zarówno prawu jak i treści SIWZ, ponieważ w przeciwnym
przypadku czynność zamawiającego polegająca na wezwaniu odwołującego ponownie do
złożenia wyjaśnień byłaby całkowicie sprzeczna z art. 26 ust. 3 zd. 1 ustawy Pzp.
Na tej podstawie odwołujący uznał, że zamawiający potwierdził, iż nie zaistniały
przesłanki do odrzucenia oferty odwołującego na skutek wadliwej realizacji przez
odwołującego uprzedniego wezwania zamawiającego z dnia 14 listopada 2014 r., a tym
samym, iż wykonawca w piśmie z dnia 17 listopada 2014 r. dokonał skutecznego
uzupełnienia jej braków. Wyjaśnił, że zakłada racjonalność działania zamawiającego,
a przede wszystkim zgodność tego działania z prawem, a tym samym przyjmuje, iż
zamawiający uznał pozostałe wyjaśnienia złożone w piśmie z dnia 17 listopada 2014 r. za
wystarczające, wyczerpujące i przekonujące (wnioskowanie a contrario z art. 26 ust. 3
ustawy Pzp).

Odwołujący, odnosząc się do treści wezwania z dnia 4 grudnia 2014 r. stwierdził, iż
w załączniku nr 3 poz. 2 zamawiający zawarł katalog zamknięty dokumentów, jakie
odwołujący się winien załączyć do oferty – są nimi deklaracja zgodności oraz certyfikat CE.
Podał, że zamawiający dla wykazania spełniania przez oferowany produkt parametru
minimalnego żądanego w rub. 11 załącznika nr 3 do SIWZ, a to współczynnika oddawania
barw CRI min. 97 (treść rub. zmieniona odpowiedzią na pytania oferentów nr 42) za
wystarczające uznał złożenie przez odwołującego oświadczenia o spełnianiu tego wymogu.
Wskazał, że w odpowiedzi na zarzut zamawiającego, jakoby ze strony internetowej
producenta zaoferowanych przez odwołującego się lamp wynikało, iż lampy posiadają
współczynnik odwzorowania barw CRI 95, odwołujący się oświadczył, iż nie zna on treści
strony WWW producenta i podniósł, że za nią nie odpowiada. Wskazał jednocześnie, iż
zawarte na niej informacje nie stanowią informacji handlowej, tym samym treści na stronie tej
zawarte nie mogą być relewantne dla jakiejkolwiek oceny spełniania bądź nie spełniania
oferowanego parametru. Podkreślił, iż to żądanie zamawiającego (pismo 4.12.2014 r.)
wykracza poza zakres żądania przedłożenia dokumentów określonych w SIWZ i nie znajduje
normatywnej podstawy w art. 26 ust. 3 i 4 ustawy Pzp.
Niemniej jednak – podał odwołujący – wychodząc naprzeciw żądaniu zamawiającego
złożenia wyjaśnień, co do treści złożonej oferty i zaoferowanego parametru lamp do sal
operacyjnych wyjaśnił, iż oferowana lampa w najnowszej wersji oferowanej na rok 2015 czyli
rok, w którym nastąpi zakup tych lamp przez odwołującego się celem ich montażu, posiada
zgodnie z oświadczeniem dystrybutora tych lamp parametr CRI wynoszący 97. Odwołujący
oświadczył, że dla wersji lamp STARLED5 i STARLED7 na rok produkcyjny 2015 producent
nie sporządził jeszcze kart katalogowych, stąd – wyjaśnił – pozyskana przez odwołującego
KIO 2667/14

informacja ze stron producenta, poza powyżej wskazaną argumentacją, nie dotyczy
jednocześnie oferowanych przez odwołującego lamp.
Odwołujący podniósł, że zgodnie z treścią uzasadnienia podstawą do odrzucenia
oferty odwołującego było wyłącznie nieuzupełnienie braków oferty, poprzez brak
przedłożenia pozostałych dokumentów określonych w załącznikach 5,6,7,8 do SIWZ, gdy
tymczasem wyjaśnienia złożone na skutek wezwania z dnia 4 grudnia 2014 r. dotyczyły –
wedle odwołującego – wyłącznie dokumentów żądanych zgodnie z załącznikiem nr 3, co
również przemawia, zdaniem odwołującego, za uznaniem przez zamawiającego dokonania
tego uzupełnienia oferty przez odwołującego w sposób prawidłowy.

Analizując treść SIWZ odwołujący doszedł do wniosku, że postanowienie pkt 10.3.
SIWZ jest nieprecyzyjne oraz niegramatyczne, co w dużym stopniu utrudnia jego prawidłowe
zrozumienie i zastosowanie – taki opis wymogów formalnych dla ofert stoi, w ocenie
odwołującego – w sprzeczności z wytycznymi z art. 7 ustawy Pzp oraz w zakresie żądanych
dokumentów z art. 36 pkt 6 ustawy Pzp.
Podniósł, że rolą wykonawcy składającego ofertę nie jest poddawanie postanowień
SIWZ zabiegom interpretacyjnym w celu domyślenia się, co zamawiający miał na myśli, ani
też „tropienie” lub „dedukowanie” z załączników do SIWZ, w którym miejscu zamawiający
formułuje wymóg przedłożenia dokumentu, a w którym nie.
Niezależnie od powyższego odwołujący wskazał (co – jak wyjaśnił – stanowi korelat
wniosku dowodowego określonego w petitum odwołania do zobowiązania zamawiającego do
przedłożenia części dokumentacji postępowania PN 37/14), iż zamawiający zaskarżone
postępowanie prowadzi już po raz wtóry. Podał, że w pierwotnym postępowaniu dotyczącym
tego samego przedmiotu zamówienia i prowadzonego w oparciu o identyczne co do pkt 10.3
SIWZ zamawiający nie żądał przedłożenia jakichkolwiek materiałów informacyjnych, w tym
nie wzywał odwołującego do takiego uzupełnienia oferty. Wezwania takie nie były
adresowane również do pozostałych oferentów. Na tej podstawie odwołujący uznał, że
zgodnie już z samą interpretacją wymogów stawianych w SIWZ w stosunku do sposobu
przygotowania ofert i wykazania warunków udziału w postępowaniu i cech spełnianych przez
oferowane roboty budowlane w systemie zaprojektuj i wybuduj sam zamawiający stał na
stanowisku, iż SIWZ przedłożenia kart katalogowych, ulotek informacyjnych itp. nie wymaga.
W przeciwnym przypadku zamawiający winien – wywodził odwołujący – żądać uzupełnienia
tych dokumentów, a w razie braku tego uzupełnienia na tej podstawie (lub również na tej
podstawie) oferty jako nie odpowiadające treści SIWZ odrzucić.

KIO 2667/14

Odwołujący poddał jednak postanowienie pkt 10.3 SIWZ zabiegom interpretacyjnym
(a contrario
zasady clara non sunt interpretanda).
Podał, że zgodnie z tym postanowieniem dokumenty rejestracyjne dopuszczające do
używania i stosowania sprzęt medyczny zostały dołączone, zaś jedynym sprzętem
medycznym objętym przedmiotem zamówienia były lampy operacyjne (zał. 3), w odniesieniu
do których odwołujący dokumentację uzupełnił. Dodał, że zamawiający nie wymagał innego
sprzętu medycznego.
Odwołujący podał, że zgodnie z pkt. 10.3.2 SIWZ po wezwaniu uzupełnił dokumenty
dopuszczające do używania i stosowania sprzęt określony w załącznikach nr 2-4 do SIWZ,
gdyż załączniki nr 5-8 do SWIZ nie zawierały wymogu dołączenia jakichkolwiek dokumentów,
ponieważ załączniki nr 5-8 dotyczą systemów (np. systemu CCTV, CCTVIP, SAP), a nie
sprzętu oraz aparatury i wymagały złożenia jedynie oświadczeń, które zostały złożone przez
odwołującego wraz z ofertą. Wyjaśnił, że wymagane oświadczenia zawarte były w tabelach
stanowiących integralną część załączników 5-8 i ograniczały się do wskazania
w poszczególnych rubrykach parametrów oferowanych, nie gorszych niż wymagane przez
zamawiającego. Wskazał, że zamawiający nie zgłaszał jakichkolwiek zastrzeżeń co do
sposobu wypełnienia tych załączników, sposobu ich wypełnienia, nie stanowiło to również
podstawy do odrzucenia oferty odwołującego się, stąd też sposób ich wypełnienia – uznał
zamawiający – pozostaje poza zakresem postępowania jako irrelewantny dla oceny
zaskarżonej odwołaniem czynności zamawiającego.

Odwołujący – w odniesieniu do pkt. 10.3.3 SIWZ – podał, że zamawiający żądał
przedłożenia informacji producentów, kart katalogowych (stron), ulotek informacyjnych dla
zaoferowanych, w załącznikach nr 2-8 do SIWZ, sprzętu, aparatury. Wskazał, iż załączniki
5-8 SIWZ nie dotyczyły jakiegokolwiek sprzętu bądź też aparatury, a przedmiotem ich były
wyłącznie systemy, tym samym – podniósł odwołujący – skoro zamawiający w pkt. 10.3
SIWZ wymagał przedłożenia ulotek, informacji itp. materiałów wyłącznie dla sprzętu
i aparatury, to dla tego oczekiwania brak jest odpowiedniego desygnatu w załącznikach 5-8
SIWZ, co oznacza, że odwołujący nie został zobowiązany do złożenia ulotek informacyjnych,
kart katalogowych itp. w stosunku do systemów określonych w załącznikach 5-8, a wyłącznie
w stosunku do sprzętu i aparatury (jeśli takowa występowała).
W ocenie odwołującego okoliczność, iż załączniki te nie zawierały ani sprzętu, ani też
aparatury wynika po pierwsze z nagłówków tych załączników każdorazowo posługujących
się określeniem „system”, a nie np. „zestawienie wymaganej aparatury”, „zestawienie
wymogów dla oferowanej aparatury” lub innym określeniem równoważnym, a po drugie
w treści tych załączników zamawiający nie posługuje się pojęciem sprzęt lub aparatura –
tym samym jasnym dla odwołującego jest, iż sformułowany przez zamawiającego wymóg
KIO 2667/14

okoliczności tej nie dotyczy. Przemawia za tym nadto wykładnia językowa – formułując
wezwanie do wyjaśnienia lub uzupełnienia złożonej oferty zamawiający winien trzymać sięściśle treści SIWZ i nie jest w żadnej mierze uprawniony do modyfikacji lub uzupełniania
treści SIWZ, w tym wymogów stawianych treści lub załącznikom do oferty. Przyznanie
zamawiającemu takiego uprawnienia powodowałoby – wskazał odwołujący – trudne do
zaakceptowania konsekwencje w postaci różnych warunków stawianych poszczególnym
oferentom i składanym przez nich ofertom, a tym samym w pierwszej kolejności
prowadziłoby do nieporównywalności ofert, w drugiej zaś w sposób rażący naruszało
uczciwa konkurencję (art. 7 ustawy Pzp).

Podniósł, że zamawiający jest zobowiązany do precyzyjnego formułowania wezwania
do uzupełnienia dokumentów, przez wskazanie konkretnie.
Wskazując, że system to układ elementów mających określoną strukturę i stanowiący
logicznie uporządkowaną całość, aparatura to zespół przyrządów, narzędzi i instrumentów
przeznaczony do wykonywania określonych prac, zaś sprzęt to przedmiot użytkowy,
stwierdził, że ich językowe znaczenie w sposób dobitny wskazuje na inne zakresy
znaczeniowe oraz brak znaku równości między systemem z jednej strony a sprzętem
i aparaturą z drugiej.
Odwołujący stanął na stanowisku, że nawet gdyby hipotetycznie przyjąć, iż
odwołujący nie zadośćuczynił wezwaniu zamawiającego i tak nie powinien z uwagi na brak
precyzji, lakoniczność i ogólnikowość wezwania ponosić tego negatywnych konsekwencji
(zgodnie z zasadą in dubio pro profermentem).

Odwołujący wskazał, iż dokonując odrzucenia jego oferty zamawiający winien
przedstawić wyczerpującą argumentację zarówno faktyczną, prawną, jak i dokonać
odpowiedniej subsumpcji, a nie jedynie ograniczyć się, co jest niewystarczające, li tylko do
powołania się na normę art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. Podał, że zamawiający nie wskazał
w ogóle dlaczego i w jaki sposób załączona przez odwołującego do oferty dokumentacja nie
spełnia wymogu określonego przez zamawiającego w SIWZ, co pozbawia odwołującego
możliwości podjęcia efektywnej obrony, przesłanki bowiem, którymi kierował się zamawiający
przy odrzuceniu oferty odwołującego pozostają na chwilę wniesienia odwołania w znacznej
mierze wyłącznie w sferze domysłów odwołującego.

Odwołujący wskazał także, że braki oferty były podstawą do próby zatrzymania przez
zamawiającego wadium. Podał, że w ramach procedury likwidacyjnej oceny zgodności
złożonej oferty z SIWZ dokonywał ubezpieczyciel i ocena ta wykazała zgodność zarówno
oferty jak i jej uzupełnienia z SIWZ, jak i wezwaniem Zamawiającego.
KIO 2667/14

Odwołujący stwierdził również, iż w przedmiotowym postępowaniu zaistniały
podstawy do wykluczenia wykonawcy BEM - BUD sp. z o.o. i do odrzucenia oferty tego
wykonawcy, ponieważ nie dokonał przedłużenia związania ofertą lecz bez zachowania
niezbędnej ciągłości zarówno wadium jak i okresu związania ofertą, co skutkuje
jednocześnie nieskutecznością czynności tego wykonawcy polegającą na przedłużeniu
związania ofertą.
Podał, że BEM - BUD sp. z o.o. do pierwotnej oferty przedłożył gwarancję wadialną
z okresem obowiązywania do dnia 23 listopada 2014 r. (gwarancja nr 280000099160), która
kolejnymi aneksami przedłużana była wyłącznie do dnia 28 listopada 2014 r., a następnie za
pismem z dnia 28 listopada 2014 r. wykonawca przedłożył gwarancję wadialną z okresem
obowiązywania do dnia 28 grudnia 2014 r. (aneks nr 3), dokonując jednocześnie w tym
piśmie z dnia 28 listopada 2014 r. przedłużenia okresu związania ofertą.
Odwołujący podał, że wykonawca BEM-BUD sp. z o.o. powiadomił zamawiającego
o przedłużeniu wadium dopiero pismem z dnia 28 listopada 2014 r. wysłanym drogą
pocztową, co odwołujący uznał na tej podstawie, iż w aktach postępowania brak
potwierdzenia przyjęcia tego dokumentu na dziennik podawczy zamawiającego.
Odwołujący podniósł, że pomiędzy okresami ustanowionego wadium pojawiła się
przerwa, a także, że skoro ustawa uzależnia skuteczność czynności przedłużenia związania
ofertą od skutecznego przedłużenia wadium, to do skutecznego przedłużenia związania
ofertą nie doszło, co oznacza, że oferta ww. wykonawcy podlega odrzuceniu, a sam
wykonawca wykluczeniu z postępowania.
Wskazał, iż dla zapewnienia ciągłości związania ofertą i zapewnienia ciągłości
wadium konieczne byłoby dostarczenie in casu do zamawiającego oświadczenia BEM-BUD
sp. z o.o. najpóźniej w dniu 28 listopada 2014 r. w taki sposób, iżby zamawiający mógł się
z nim zapoznać (tj. w godzinach pracy zamawiającego), a także w tym dniu winien być do
zamawiającego dostarczony oryginał gwarancji. Tymczasem – wywodził odwołujący – na
piśmie znajdującym się w oryginale w aktach postępowania brak jest jakiegokolwiek
potwierdzenia jego wpływu do zamawiającego mogącego świadczyć o złożeniu tego pisma
na dzienniku podawczym, co przemawia za nadaniem go w dniu 28 listopada 2014 r. drogą
pocztową. Zdaniem odwołującego ciężko przypuszczać, że oświadczenie takie mogłoby
jednocześnie zostać nadane w dniu 28 listopada 2014 r. i dojść do zamawiającego we
wskazanej dacie 28 listopada 2014 r. tak, by zachować pełną ciągłość zarówno wadium jak
i zabezpieczenia.
Odwołujący podniósł nadto, że przedłożona przez BEM-BUD sp. z o.o. gwarancja
również co do formy nie odpowiada wymogom określonym w SIWZ i ustawie – za pismem
wysłanym w dniu 28 listopada 2014 r. BEM-BUD sp. z o.o. dołączył kopię gwarancji
KIO 2667/14

ubezpieczeniowej wadialnej na dalszy okres, co – stwierdził odwołujący – niezależnie od
wcześniejszej argumentacji świadczy o braku złożenia zabezpieczenia w formie zgodnej
z SIWZ, a tym samym o braku skutecznego przedłużenia okresu związania ofertą
i konieczności wykluczenia wykonawcy BEM-BUD sp. z o.o., ale także o sprzeczności oferty
z SIWZ i w konsekwencji o konieczności jej odrzucenia.
Odwołujący stanął na stanowisku, odwołując się do funkcji gwarancji, a przede
wszystkim do postanowienia pkt 18.4.4 lit a i b SIWZ, że gwarancja winna być przedłożona
w oryginale, a nie poświadczonej przez wykonawcę kopii, ponieważ kopia gwarancji nie
gwarantuje tego, iż wykonawca nie zwróci jej do ubezpieczyciela ze skutkiem wygaśnięcia
gwarancji, a nadto w razie odmowy wypłaty przez gwaranta nie zapewnia zamawiającemu
skutecznej możliwości dochodzenia roszczenia przed sądem. Dodał, że w postępowaniu
cywilnym bowiem co do zasady załącznikiem do pozwu winien być oryginał dokumentu,
natomiast jeśli załączono jego uwierzytelnioną zgodnie z odrębnymi przepisami kopię i tak
na żądanie drugiej strony lub sądu winien być, pod rygorem skutków prawnych, przedłożony
oryginał.


Na podstawie dokumentacji przedmiotowego post
ępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, przekazanej Izbie przez zamawiaj
ącego w kopii
potwierdzonej za zgodno
ść z oryginałem, Odpowiedzi na odwołanie (pismo z dnia
22 grudnia 2014 r.), a tak
że stanowisk stron zaprezentowanych w toku rozprawy skład
orzekaj
ący Izby ustalił i zważył, co następuje.

Ze względu na to, że istnienie po stronie składającego odwołanie wykonawcy interesu
w uzyskaniu zamówienia stanowi badaną z urzędu, materialnoprawną przesłankę
rozpoznania odwołania, skład orzekający Izby w pierwszej kolejności zbadał, czy odwołujący
legitymuje się w przedmiotowym postępowaniu takim interesem.
Skład orzekający Izby doszedł do przekonania, że odwołującemu nie przysługujeśrodek ochrony prawnej w postaci odwołania, ponieważ brak po stronie odwołującego
interesu, o którym mowa w przepisie art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.
Próbując wykazać swój interes w uzyskaniu zamówienia odwołujący stwierdził
w odwołaniu, że jego interes został naruszony przez zamawiającego w sposób oczywisty –
podniósł, że uwzględniając jedyne kryterium określone przez zamawiającego dla wyboru
oferty najkorzystniejszej, tj. najniższą cenę, a także przytoczoną w odwołaniu argumentację
przemawiającą za niezasadnością odrzucenia oferty odwołującego i koniecznością
wykluczenia wykonawcy, któremu zaskarżoną czynnością zamawiający udzielił zamówienia,
odwołujący zachowuje możliwość uzyskania przedmiotowego zamówienia. Wskazał, że
KIO 2667/14

odrzucenie oferty skutkowało uniemożliwieniem uczestnictwa w postępowaniu
przetargowym, zaś zaniechanie przez zamawiającego wykluczenia wykonawcy BEM-BUD
sp. z o.o. skutkowało tym, że oferta odwołującego się nie została uznana za
najkorzystniejszą, co pozbawiło odwołującego możliwości realizacji zamówienia
i osiągnięcia planowanego zysku, a za najkorzystniejszą uznana została oferta wykonawcy
podlegającego wykluczeniu z mocy prawa z udziału w postępowaniu.

Z powyższego uzasadnienia odwołującego wynika, że aby oferta odwołującego
mogła zostać wybrana przez zamawiającego jako oferta najkorzystniejsza konieczne jest nie
tylko przywrócenie oferty odwołującego (unieważnienie czynności odrzucenia oferty
odwołującego), ale także niezbędne jest wyeliminowanie z przedmiotowego postępowania
przetargowego wykonawcy BEM-BUD sp. z o.o. (wykluczenie tego wykonawcy/odrzucenie
oferty tego wykonawcy), ponieważ wykonawca BEM-BUD sp. z o.o. (bezsporne) zaoferował
w swojej ofercie cenę niższą niż cena ofertowa odwołującego, a cena stanowi jedyne
kryterium wyboru oferty najkorzystniejszej.

W tym miejscu przypomnienia wymaga, co także nie było sporne, że przedmiotowe
postępowanie przetargowe to tzw. postępowanie podprogowe, tj. o wartości mniejszej niż
kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp, co
oznacza, że wykonawca ma prawo składać odwołanie wobec enumeratywnie wymienionych
w art. 180 ust. 2 ustawy Pzp czynności zamawiającego, tj.
1. wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki lub zapytania
ocenę,
2. opisu sposobu dokonywania oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu,
3. wykluczeniu odwołującego z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
4. odrzucenia oferty odwołującego.

Jak z wynika ze wskazanego katalogu, o ile odwołującemu przysługuje prawo
wniesienia odwołania wobec czynności odrzucenia jego oferty, o tyle nie przysługuje mu
prawo wniesienia odwołania wobec czynność wyboru oferty innego wykonawcy jako
najkorzystniejszej, tj. wyboru oferty wykonawcy BEM-BUD sp. z o.o., czy też wobec
zaniechania wykluczenia innego wykonawcy lub odrzucenia jego oferty.

Brak możliwości skutecznego zakwestionowania przez odwołującego przed Izbą
zaniechania zamawiającego polegającego czy to na wykluczeniu, czy to na odrzuceniu oferty
wybranego wykonawcy BEM-BUD sp. z o.o. oznacza jednocześnie, że nawet uwzględnienie
przez skład orzekający Izby odwołania w dopuszczalnym zakresie, tj. dotyczącym odrzucenia
KIO 2667/14

oferty odwołującego nie doprowadzi do wyboru oferty odwołującego i uzyskaniu przez niego
zamówienia. Tym samym uznać należy, że brak jest możliwości, w wyniku wniesionego
odwołania, doprowadzenia do zmiany czynności wyboru oferty wykonawcy BEM-BUD
sp. z o.o. w przedmiotowym postępowaniu jako najkorzystniejszej, co przesądza o braku po
stronie odwołującego legitymacji do wniesienia odwołania.

Jedynie dodatkowo skład orzekający Izby wskazuje, że złożone odwołanie nie
doprowadziło do zmiany stanowiska zamawiającego w zakresie dotyczącym zgodności
działań zamawiającego z przepisami ustawy Pzp w przypadku oferty wykonawcy BEM-BUD
sp. z o.o. – zamawiający w odpowiedzi na odwołanie nie uznał trafności zarzutu wobec tegoż
wykonawcy, podnosząc jednocześnie iż „stan przedstawiony przez odwołującego jest
niezgodny z rzeczywistym”. Zamawiający oświadczył bowiem, że „Wykonawca BEM-Bud
Sp. z o.o. z Wrocławia wraz z ofertą złożył Zamawiającemu oryginały i kopie gwarancji
wadialnej wraz z 2 aneksami z terminami 21.10.2014r.-28.11.2014r. – kserokopie tych
dokumentów, załączając do oferty (ostatnie strony oferty BEM-BUD SP. z o.o.). W dniu
28 listopada br Bem-Bud Sp. z o.o. bezpośrednio na ręce Zamawiającego złożył
oświadczenia o przedłużeniu okresu związania oraz aneks nr 3 do gwarancji wadialnej
przedłużający wadium do 28 grudnia 2014r w oryginale – pieczątka „wpłynęło bezpośrednio
do sekcji zamówień publicznych w dniu 28.11.2014r. podpis osoby przyjmującej””.

Uwzględniając powyższe skład orzekający Izby pozostawił zarzuty odwołania bez
rozpoznania.

KIO 2667/14

O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp
oraz § 3 pkt 1) lit. a) oraz pkt 2) lit. b) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41
poz. 238).


Przewodnicz
ący: ………………………………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie