eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2014 › Sygn. akt: KIO 2653/14
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2014-12-29
rok: 2014
sygnatury akt.:

KIO 2653/14

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Jolanta Markowska Protokolant: Agata Dziuban

po rozpoznaniu na rozprawie w Warszawie w dniu 29 grudnia 2014 r. odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 12 grudnia 2014 r. przez
wykonawców
wspólnie ubiegających się o zamówienie:
Konsorcjum firm: DERSŁAW Sp. z o.o., DGP
Clean Partner Sp. z o.o., DGP Dozorbud Grupa Polska Sp. z o.o., ul. Ruszcza
ńska 24,
28-230 Połaniec
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Wojewódzki Szpital
Specjalistyczny we Wrocławiu, ul. H. Kamie
ńskiego 73a, 51-124 Wrocław,

przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie:
Konsorcjum firm:
NIRO Sp. z o.o., ALTER Sp. z o.o., ORIN Sp. z o.o., NIROPRIM Sp. z o.o., ul.
Ścinawska
37, 59-300 Lublin,
zgłaszających swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie zamawiającego,


orzeka:

1.
uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności
poprawy w ofercie Konsorcjum firm: DERSŁAW Sp. z o.o., DGP Clean Partner
Sp. z o.o., DGP Dozorbud Grupa Polska Sp. z o.o. innej omyłki, dokonanej
w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp w dniu 9 grudnia 2014 r.,


2. kosztami
postępowania
obciąża
wykonawców
wspólnie
ubiegających
się
o zamówienie:
wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie: Konsorcjum
firm: NIRO Sp. z o.o., ALTER Sp. z o.o., ORIN Sp. z o.o., NIROPRIM Sp. z o.o.,
ul.
Ścinawska 37, 59-300 Lublin, i:

2.1 zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę
15 000 zł 00 gr.
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o zamówienie:
Konsorcjum firm: DERSŁAW Sp.
z
o.o., DGP Clean Partner Sp. z o.o., DGP Dozorbud Grupa Polska Sp. z o.o.,
ul. Ruszcza
ńska 24, 28-230 Połaniec tytułem wpisu od odwołania,

2.2 zasądza kwotę
15 000 zł 00 gr. (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy)
od wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie:
Konsorcjum firm:
NIRO Sp. z o.o., ALTER Sp. z o.o., ORIN Sp. z o.o., NIROPRIM Sp. z o.o.,
ul.
Ścinawska 37, 59-300 Lublin na rzecz wykonawców wspólnie ubiegających
się o zamówienie:
Konsorcjum firm: DERSŁAW Sp. z o.o., DGP Clean Partner
Sp. z o.o., DGP Dozorbud Grupa Polska Sp. z o.o., ul. Ruszcza
ńska 24,
28-230 Połaniec
stanowiącą koszty poniesione z tytułu wpisu od odwołania.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 907 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego we
Wrocławiu.

Przewodnicz
ący: …………….…………



Sygn. akt KIO 2653/14
Uzasadnienie

Zamawiający: Wojewódzki Szpital Specjalistyczny we Wrocławiu prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego
p.n.: „Kompleksowe utrzymanie czystości, wykonywanie dezynfekcji oraz na usługę
transportu wewnątrzszpitalnego w pomieszczeniach budynków Wojewódzkiego Szpitala
Specjalistycznego we Wrocławiu”. W dniu 20 sierpnia 2014 r. zostało opublikowane
ogłoszenie o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod nr 2014/S 158-
284640.

Odwołujący, Konsorcjum firm: DERSŁAW Sp. z o.o., DGP Clean Partner Sp. z o.o.,
DGP Dozorbud Grupa Polska Sp. z o.o. z siedzibą lidera Konsorcjum w Połańcu, wniósł
odwołanie wobec czynności poprawienia w formularzu oferty tego wykonawcy w trybie art.
87 ust. 2 pkt. 3 Pzp innej omyłki polegającej na niezgodności treści oferty ze specyfikacją
istotnych warunków zamówienia. Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 87
ust. 2 pkt 3 Pzp oraz wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu
anulowania czynności poprawienia w formularzu oferty Odwołującego innej omyłki
polegającej na niezgodności treści oferty z treścią specyfikacji istotnych warunków
zamówienia.

Odwołujący wyjaśnił, że posiada interes w uzyskaniu zamówienia, gdyż złożył ofertę
spełniającą warunki udziału w postępowaniu, zawierającą najniższą cenę, natomiast na
skutek niezgodnej z przepisami czynności Zamawiającego może ponieść szkodę w postaci
uniemożliwienia mu dalszego udziału w postępowaniu, a przez to uniemożliwienia uzyskania
zamówienia.
W dniu 9 grudnia 2014 r. Zamawiający zawiadomił Odwołującego o poprawieniu na
podstawie art. 87 ust 2 pkt 3 Pzp innej omyłki w formularzu ofertowym Odwołującego
w zakresie:
- wynagrodzenie ryczałtowe za wykonanie przedmiotu zamówienia,
- ryczałtowej miesięcznej wartości przedmiotu zamówienia,
w ten sposób, że zastosował zwolnienie z podatku od towarów i usług VAT do wszystkich
czynności pomocniczych przy pacjencie, wskazanych w załączniku nr 8 do SIWZ rozdziale V
pkt. 1 ppkt 1-3.
Odwołujący podniósł, że w jego ofercie nie ma omyłki, a tym samym, zaskarżona
czynność Zamawiającego jest bezprawna. Wskazał, że aby możliwe było zastosowanie art.
87 ust. 2 pkt. 3 Pzp konieczne jest wystąpienie łącznie następujących przesłanek:
1.

uregulowanie pewnych kwestii w siwz w przeciwnym bowiem razie nie wystąpi ustawowa
przesłanka niezgodności oferty ze specyfikacją wobec braku dwóch potrzebnych do

porównania elementów, niezbędnych do oceny przesłanki w postaci zaistnienia
niezgodności,
2.

wystąpienie omyłki, powodującej niezgodność oferty z treścią siwz,
3.

poprawienie omyłki nie może powodować istotnych zmian w treści oferty.
Odnosząc się do pierwszej przesłanki Odwołujący wskazał, że Zamawiający w zał. nr 1
do SIWZ przygotował wzór formularza oferty, podając, iż cena za usługi pomocnicze przy
pacjencie powinna zostać obliczona i podana bez podatku od towarów i usług VAT(„VAT

zw”) (pkt. III Cena, podpunkt 2).
Jednocześnie w złączniku nr 8 do SIWZ Opis przedmiotu zamówienia do SIWZ
w rozdziale V, pkt. 1 ppkt. 1-3 Zamawiający w zakresie czynności pomocniczych przy
pacjencie, a więc zwolnionych z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 18a ustawy
o podatku od towarów i usług wskazał również transport zwłok (ppkt. 3), który zwolnieniu nie
podlega.
Mając na uwadze powyższą rozbieżność, Odwołujący zadał 2 pytania o następującej
treści:
„Prosimy o informację, czy w formularzu ofertowym - zał nr 1 do SIWZ w punkcie III Cena,
podpunkt 2) usługi pomocnicze przy pacjentach - należy wycenić czynności opisane
w załączniku nr 8 do SIWZ - opis przedmiotu zamówienia, Rozdział V punkt 1, podpunkt od 1
do 3?”,
Zamawiający w Informacji nr 5 dla Wykonawców z dnia 15.09.2014 r. w odpowiedzi na
pytanie 3 wyjaśnił:
„Zamawiający potwierdza, iż w formularzu ofertowym - załącznik nr 1 do SIWZ w punkcie III,
Cena, podpunkt 2) usługi pomocnicze przy pacjentach - należy wycenić czynności opisane
w załączniku nr 8 do SIWZ - opis przedmiotu zamówienia, Rozdział V punkt 1, podpunkt od 1
do 3.”
W celu uniknięcia jakichkolwiek wątpliwości Odwołujący zadał również pytanie co do
elementów z OPZ, jakie mają zostać wycenione w pkt 3 formularza oferty o następującej
treści:
„Prosimy o informację czy w formularzu ofertowym - załącznik nr 1 do SIWZ w punkcie III
Cena, podpunkt 3) usługa transportu wewnątrzszpitalnego - należy wycenić czynności
opisane w załączniku nr 8 do SIWZ - opis przedmiotu zamówienia, Rozdział V punkt 2,
podpunkt od 1 -12?”
Odpowiedział:
„Zamawiający potwierdza, iż w formularzu ofertowym - załącznik nr 1 do SIWZ w punkcie III
Cena, podpunkt 3) usługa transportu wewnątrzszpitalnego - należy wycenić czynności
opisane w załączniku nr 8 do SIWZ - opis przedmiotu zamówienia, Rozdział V punkt 2,
podpunkt od 1-12.”

Zdaniem Odwołującego z powyższego wynika, że w zał. nr 8 nie ma błędu,
a jednocześnie doszło do wyjaśnienia treści SIWZ, poprzez jednoznaczne potwierdzenie,
jakie czynności mają zostać wycenione w formularzu oferty w ppkt 2 i 3.
Zatem w świetle udzielonej odpowiedzi na pytanie nr 3, aby postąpić zgodnie
z wyjaśnieniem Zamawiającego, a więc wycenić wszystkie czynności wskazane w zał. nr 8,
w rozdziale V, pkt. 1 ppkt. 1-3, w formularzu oferty, w miejscu dla czynności pomocniczych
przy pacjencie, konieczne było wpisanie również stawki podstawowej podatku VAT
w wysokości 23% obok zwolnienia. Wobec odpowiedzi udzielonej przez Zamawiającego nie
może być wątpliwości, że wykonawca był uprawniony do takiej modyfikacji, a tym samym
w okolicznościach niniejszej sprawy nie może być mowy o niezgodności ze specyfikacją
istotnych warunków zamówienia.
Odnosząc się do drugiej przesłanki Odwołujący wskazał, że pod pojęciem omyłki
rozumie się niezamierzone działanie wykonawcy, a nie tylko przypadki tzw. niezamierzonego
błędu, każdorazowo zakładając, że w pojęciu tym nie mieści się celowe, zamierzone
działanie wykonawcy. A contrario, w przypadku, gdy nieprawidłowości zawarte w ofercie nie
mają charakteru niezamierzonego, inaczej mówiąc przypadkowego, a są efektem celowego
działania oferenta, nie można poprawić oferty w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp. Podobnie Sąd
Okręgowy w Krakowie w wyroku z dnia 29.01.2010 r., sygn. akt. XII Ga 429/09 (OSG 2010,
Nr 7).
W dniu 14.10.2014 r. Odwołujący, w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego z dnia
08.10.2014 r., szczegółowo wyjaśnił, dlaczego zastosował stawkę podstawową, tj. 23 %
w zakresie czynności pomocniczych. Powyższe wskazuje, że w zaistniałym stanie
faktycznym nie ma omyłki, a cena za usługi pomocnicze przy pacjencie została obliczona
w sposób przemyślany i celowy. O świadomości i celowości działania świadczy dodatkowo
załączenie do wyjaśnień interpretacji podatkowej, co potwierdziła Izba w wyroku z dnia
17.01.2013 r., sygn, akt. KIO 3/13 - „Świadomość wykonawcy Izba wywodziła m.in.
z posługiwania się przez wykonawcę indywidualną interpretacją podatkową, co zresztą
Zamawiający powinien wiedzieć, gdyż po dokonaniu wezwania ma wiedzę, że formularz
został wypełniony świadomie i celowo”. Izba zwróciła uwagę, że ewentualne poprawienie
omyłki przez zamawiającego można poprzedzić wyjaśnieniami wykonawcy złożonymi
w trybie art 87 ust. 1 Pzp (KIO z 25.06.2013 r., sygn. akt. KIO 1331/13).
Ponadto, nie doszło do ziszczenia się trzeciej przesłanki z art. 87 ust. 2 pkt. 3 Pzp,
gdyż dokonana przez Zamawiającego czynność jest istotna - wyrażenie zgody na jej
dokonanie spowoduje, że oferta Odwołującego będzie zawierała błąd w obliczeniu ceny
w zakresie pkt. 3, a tym samym będzie podlegała odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt.
6 Pzp, ewentualnie w razie nie odrzucenia oferty Odwołującego, podpisanie umowy
o udzielenie zamówienia publicznego spowoduje powstanie po stronie Odwołującego

odpowiedzialności karnoskarbowej z tytułu naliczen
ia podatku w niewłaściwej wysokości.

W dniu 15 grudnia 2014 r. wykonawcy wspólnie ubiegający się o zamówienie:

Konsorcjum firm: NIRO Sp. z o.o., ALTER Sp. z o.o., ORIN Sp. z o.o., NIROPRIM Sp. z o.o.,
zgłosili przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego.

Zamawiający pismem z dnia 22 grudnia 2014 r. wniesionym do Prezesa KIO w dniu
23 grudnia 2014 r. złożył odpowiedź na odwołanie, w której uwzględnił zarzuty odwołania w
całości.

Przystępujący, Konsorcjum firm: NIRO Sp. z o.o., ALTER Sp. z o.o., ORIN Sp. z o.o.,
NIROPRIM Sp. z o.o., pismem z dnia 24 grudnia 2014 r. zgłosił sprzeciw wobec
uwzględnienia przez Zamawiającego zarzutów odwołania w całości.

Krajowa Izba Odwoławcza
, uwzględniając dokumentację postępowania, dokumenty
zgromadzone w aktach sprawy i wyjaśnienia złożone na rozprawie, ustaliła i zważyła,
co następuje.
Odwołanie zasługuje na uwzględnienie.

Izba stwierdziła, że odwołujący wykazał, że posiada interes w uzyskaniu zamówienia
w rozumieniu art. 179 ust. 1 Pzp. Odwołujący złożył ofertę, ubiega się o zamówienie,
a zatem na skutek niezgodnej z przepisami czynności Zamawiającego może ponieść szkodę
w postaci uniemożliwienia mu dalszego udziału w postępowaniu, a przez to uniemożliwienia
uzyskania zamówienia.

Wykonawca, Konsorcjum firm: NIRO Sp. z o.o., ALTER Sp. z o.o., ORIN Sp. z o.o.,
NIROPRIM Sp. z o.o., skutecznie przystąpił do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego. Przystępujący wykazał interes w rozstrzygnięciu odwołania na korzyść
Zamawiającego, jako wykonawca, który złożył ofertę w postępowaniu i ubiega się
o przedmiotowe zamówienie. W trybie art. 186 ust. 4 Pzp Przystępujący zgłosił sprzeciw
wobec uwzględnienia przez Zamawiającego zarzutów odwołania w całości.
Stosownie do art. 192 ust. 7 Pzp, Izba rozpoznała odwołanie w zakresie zarzutów
zawartych w odwołaniu.

Izba ustaliła, że Zamawiający w przedmiotowym postępowaniu we wzorze formularza
ofertowego stanowiącego załącznik nr 1 do SIWZ określił stawki podatku VAT dla

poszczególnych rodzajów usług podlegających wycenie w ofercie. W odniesieniu do „usług
pomocniczych przy pacjentach” Zamawiający wymagał wskazania w formularzu ofertowym -
ceny w zakresie wynagrodzenia ryczałtowego za wykonanie przedmiotu zamówienia, jak
i ryczałtowej miesięcznej wartości przedmiotu zamówienia, z uwzględnieniem zwolnienia od
podatku od towarów i usług (VAT).

Odwołujący złożył ofertę w której w ww. pozycjach formularza ofertowego przyjął
oprócz „zwolnienia” także stawkę podstawową VAT w wysokości 23%.
W dniu 8 października 2014 r. Zamawiający wystąpił do Odwołującego w trybie art. 87
ust. 1 Pzp z prośbą o wyjaśnienie treści oferty Odwołującego w zakresie: „dlaczego
w formularzu ofertowym w pozycji usługi pomocnicze przy pacjentach wpisane zostało „VAT
zw. i 23% 1104,00 zł”. Jakiego rodzaju usługi pomocnicze przy pacjentach objęte są stawką
VAT 23%?” Zamawiający zobowiązał wykonawcę do złożenia wyjaśnień w terminie do
14 października 2014 r.
Pismem z dnia 14 października 2014 r. Odwołujący złożył wyjaśnienia. Stwierdził,że w jego ocenie, czynność transportu zwłok do Zakładu Patomorfologii na terenie
Zamawiającego nie podlega zwolnieniu z podatku VAT. Na potwierdzenie powyższego
wykonawca załączył do wyjaśnień interpretacje podatkowe wydane dla Lidera Konsorcjum –
spółki Dersław oraz dla konsorcjanta DGP Clean Partner. Wykonawca wskazał, że skoro
Zamawiający wymagał wyceny tej czynności w ramach usług pomocniczych przy pacjentach,
a jednocześnie czynność ta nie podlega zwolnieniu z podatku VAT, to należało tę czynność
wycenić z uwzględnieniem stawki podstawowej VAT. Dlatego przyjął w odniesieniu do tej
usługi stawkę VAT w wysokości 23%.
W dniu 9 grudnia 2014 r. Zamawiający zawiadomił Odwołującego o poprawieniu na
podstawie art. 87 ust 2 pkt 3 Pzp innej omyłki w formularzu ofertowym Odwołującego
w zakresie:
- wynagrodzenia ryczałtowego za wykonanie przedmiotu zamówienia,
- ryczałtowej miesięcznej wartości przedmiotu zamówienia,
w ten sposób, że zastosował zwolnienie z podatku od towarów i usług VAT do wszystkich
czynności pomocniczych przy pacjencie, wskazanych w załączniku nr 8 do SIWZ rozdziale V
pkt. 1 ppkt 1-3. Zamawiający wezwał jednocześnie wykonawcę do złożenia Zamawiającemu
w terminie trzech dni od dnia otrzymania wezwania – pisemnej zgody wykonawcy na
poprawę wskazanych omyłek.

W ustalonym powyżej stanie faktycznym, Izba zważyła, co następuje.
Biorąc pod uwagę fakt, że Odwołujący w swojej ofercie dokonał zmiany treści
formularza ofertowego w stosunku do wzoru opracowanego przez Zamawiającego, wpisując

dodatkowo stawkę podatku VAT 23% oprócz przewidzianego przez Zamawiającego
„zwolnienia” i uwzględniając ją w cenie oferty, Zamawiający prawidłowo zwrócił się do
wykonawcy w trybie art. 87 ust. 1 Pzp o złożenie wyjaśnień co do treści oferty.
Złożone przez wykonawcę wyjaśnienia potwierdziły w sposób jednoznaczny
i niebudzący wątpliwości, że wykonawca w sposób świadomy i w pełni zamierzony dokonał
powyższych zmian w formularzu ofertowym. Odwołujący przedstawił w tym zakresie jasne
stanowisko, poparte określoną argumentacją i dowodami, na których się oparł, tj.
interpretacje podatkowe. Powyższe wyklucza możliwość potraktowania dokonanych przez
Odwołującego zmian w formularzu ofertowym, jako innych omyłek w rozumieniu art. 87 ust. 2
pkt 3 Pzp. Świadome i zamierzone działanie wykonawcy nie może prowadzić do omyłki,
która z natury swojej jest wynikiem działania przypadkowego, niezamierzonego. Krajowa
Izba Odwoławcza w swoim orzecznictwie wielokrotnie wypowiadała się w tym zakresie.
Stanowisko to znajduje potwierdzenie także w orzecznictwie sądów okręgowych (patrz:
wyrok Sądu Okręgowego w Krakowie z dnia 29.01.2010 r., sygn. akt. XII Ga 429/09).
Zatem, Zamawiający w danym stanie faktycznym nie miał podstaw do zastosowania
art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp, który to przepis (przy uwzględnieniu także dodatkowych przesłanek),
umożliwia Zamawiającemu poprawienie w treści złożonej oferty - „omyłek”, a więc
niezamierzonych w treści opuszczeń, przeinaczeń, etc.
Zarówno wyjaśnienia wykonawcy z dnia 14 października 2014 r., jak i treść odwołania
potwierdza, że w przypadku oferty Odwołującego nie mamy do czynienia z omyłką, a „cena
za usługi pomocnicze przy pacjentach została obliczona w sposób przemyślany i celowy”.
Wobec powyższego Zamawiający nie był uprawniony do dokonania czynności w trybie art.
87 ust. 2 pkt 3 Pzp, której wyraz dał w zawiadomieniu z dnia 9 grudnia 2014 r. Czynność ta
podlegać musi zatem unieważnieniu przez Zamawiającego. W dalszej kolejności
Zamawiający jest zobowiązany dokonać oceny oferty Odwołującego, biorąc pod uwagę jej
treść pierwotną, tj. przed dokonaniem poprawy.
W przedmiotowym postepowaniu czynność oceny ofert nie została jeszcze dokonana
przez Zamawiającego, zatem nie można wykluczyć faktu, że stwierdzone przez Izbę
naruszenie art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp może mieć wpływ na wynik postępowania, co stanowi
przesłankę uwzględnienia odwołania, stosownie do brzmienia art. 192 ust. 2 Pzp. Na
obecnym etapie Izba nie jest uprawniona do dokonania oceny oferty Odwołującego przed
wykonaniem czynności oceny ofert przez Zamawiającego.

Biorąc pod uwagę stan rzeczy ustalony w toku postępowania. Izba orzekła, jak
w sentencji, na podstawie art. 192 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 pkt 1 Pzp.

O kosztach orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp
oraz zgodnie z § 3 pkt 1 i 2 i § 5 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzaju kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania. (Dz. U. Nr 41,
poz. 238).

Przewodniczący: ………………………………


Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie