eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2014 › Sygn. akt: KIO 756/14
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2014-04-30
rok: 2014
sygnatury akt.:

KIO 756/14

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Beata Pakulska Protokolant: Mateusz Michalec

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 kwietnia 2014 roku w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 16 kwietnia 2014 roku przez
Odwołującego –
MCX Telecom Sp. z o.o., ul. Gotarda 9, 02-683 Warszawa, w
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego -
Gminę Gózd, ul. Radomska 7, 26-634
Gózd
,



orzeka:

1. uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu, tj. Gminie Gózd, ul. Radomska
7, 26-634 Gózd:

1.1 unieważnienie czynności unieważnienia postępowania,
1.2 unieważnienie czynności wykluczenia Odwołującego: MCX Telecom Sp. z
o.o., ul. Gotarda 9, 02-683 Warszawa z postępowania oraz odrzucenia jego
oferty,
1.3 dokonanie czynności ponownego badania i oceny ofert z uwzględnieniem
oferty Odwołującego: MCX Telecom Sp. z o.o., ul. Gotarda 9, 02-683
Warszawa;
2. kosztami postępowania obciąża Zamawiającego: Gminę Gózd, ul. Radomska 7,
26-634 Gózd,

2.1 zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego:
MCX Telecom Sp. z o.o., ul. Gotarda 9, 02-683 Warszawa, tytułem wpisu od
odwołania,
2.2 zasądza od Zamawiającego: Gminy Gózd, ul. Radomska 7, 26-634 Gózd, na
rzecz Odwołującego: MCX Telecom Sp. z o.o., ul. Gotarda 9, 02-683 Warszawa,
kwotę 13 600,00 zł (słownie: trzynaście tysięcy sześćset złotych zero groszy)
tytułem zwrotu kosztów wpisu od odwołania i wynagrodzenia pełnomocnika.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 907 z późn. zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Radomiu.


Przewodnicz
ący: ……………………………..



Sygn. akt: KIO 756/14

U z a s a d n i e n i e

Gmina Gózd [zwana dalej: „Zamawiającym”] prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na realizację zadania:
INTERNET dla wszystkich – umożliwienie dostępu do szerokopasmowego internetu
mieszka
ńcom z terenu gminy Gózd, na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych [j.t. Dz. U. z 2013 r., poz. 907 z późn. zm.], zwanej dalej „ustawą
Pzp”.

Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
w dniu 5 marca 2014 roku pod numerem: 73996 – 2014.

W dniu 11 marca 2014 r. Zamawiający przekazał wykonawcom zawiadomienie
o unieważnieniu postępowania, w którym zawarł informację o odrzuceniu ofert wykonawców:
MCX Telecom Sp. z o. o. oraz FUO Sp. z o. o., a także o spełnianiu wymagań
Zamawiającego i niepodleganiu odrzuceniu oferty złożonej przez BIT S.A. Jednocześnie
Zamawiający wskazał, że cena najkorzystniejszej oferty niepodlegającej odrzuceniu
przewyższa kwotę, którą zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia oraz, że nie
może zwiększyć kwoty zabezpieczonej w budżecie do ceny najkorzystniejszej oferty.

W dniu 16 kwietnia 2014 roku MCX Telecom Sp. z o. o. [zwana dalej „Odwołującym”],
wniosła odwołanie wobec czynności wykluczenia Odwołującego z postępowania i odrzucenia
jego oferty, a w konsekwencji bezpodstawnego unieważnienia postępowania na podstawie
art. 93 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy Pzp.

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:

a)
art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp oraz art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez
wykluczenie Odwołującego z postępowania i odrzucenie jego oferty, pomimoże Odwołujący wykazał spełnienie warunków udziału w postępowaniu oraz
wykazał brak podstaw do wykluczenia z postępowania na podstawie
art. 24 ust. 1 ustawy;

b)
art. 7 ust. 1 i art. 93 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy Pzp, poprzez unieważnienie
postępowania pomimo faktu, iż Odwołujący wykazał spełnienie warunków
udziału w postępowaniu oraz wykazał brak podstaw do wykluczenia
z postępowania, a oferta Odwołującego jest ofertą niepodlegającą odrzuceniu
i jej cena nie przewyższa kwoty, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na
sfinansowanie zamówienia.

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu, aby:
a)

unieważnił czynność unieważnienia postępowania,
b)

unieważnił czynność wykluczenia Odwołującego z postępowania oraz
czynność odrzucenia jego oferty,
c)

dokonał ponownego badania i oceny oferty złożonej przez Odwołującego,
d)

dokonał czynności wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej oferty.

W uzasadnieniu odwołania Odwołujący podniósł, co następuje:

Odwołujący wskazał, że Zamawiający zasadnie wezwał go do uzupełnienia
aktualnego odpisu z właściwego rejestru dotyczącego Odwołującego, wobec braku złożenia
wraz z ofertą przedmiotowego dokumentu.

Odwołujący podniósł także, iż w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego,
w wymaganym terminie, tj. w dniu 09.04.2014 r., przedłożył wymagany dokument,
a mianowicie złożył Informację odpowiadającą odpisowi aktualnemu z Rejestru
Przedsiębiorców z dnia 2.04.2014 r. Zamawiający w piśmie z dnia 11.04.2014 r. wskazał, iż
Odwołujący został wykluczony z postępowania z uwagi na nie wykazanie spełnienia
warunków na dzień, w którym upłynął termin składania ofert, tj. na dzień 27.03.2014 r.

W ocenie Odwołującego, Zamawiający w sposób błędny dokonał oceny
uzupełnionego dokumentu i bezpodstawnie uznał, iż jest on wadliwy.

Odwołujący stwierdził, iż dokument, w postaci aktualnego odpisu z właściwego
rejestru, jest składany w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia wykonawcy w
oparciu o przepis art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, a zatem ma za zadanie potwierdzać brak
otwarcia likwidacji lub ogłoszenia upadłości wykonawcy. Odwołujący podkreślił, iż w treści
uzupełnionego przez niego dokumentu brak jest wpisów zarówno w odniesieniu do likwidacji
(Dział 6 Rubryka 1 odpisu z KRS), jak i postępowania upadłościowego (Dział 6 Rubryka 5
odpisu z KRS).

Zdaniem Odwołującego, Zamawiający dokonując oceny uzupełnionego dokumentu
całkowicie pominął okoliczność, iż na samym początku odpisu z rejestru znajduje się
informacja wskazująca, iż ostatni wpis do KRS miał miejsce w dniu 09.12.2013 r.
Okoliczność ta, w ocenie Odwołującego, dowodzi, iż pomiędzy datą 09.12.2013 r. a dniem
02.04.2014 r., nie miał miejsca jakikolwiek wpis do KRS w odniesieniu do Odwołującego, a
tym samym na dzień składania ofert w przedmiotowym postępowaniu, nie miał i nie mógł
mieć w ogóle miejsca żaden wpis odnoszący się do likwidacji bądź upadłości spółki
Odwołującego.

Tym samym, w opinii Odwołującego, należy przyjąć, że uzupełniony przez niego
aktualny odpis z rejestru, zawierający informacje wskazane powyżej, potwierdza brak
podstaw do jego wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.

Ponadto, Odwołujący wskazał, że Zamawiający powinien wziąć także pod uwagę to,że wraz z ofertą Odwołujący złożył oświadczenie o nie podleganiu wykluczeniu
z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy Pzp, zgodnie ze wzorem stanowiącym
załącznik Nr 4 do specyfikacji istotnych warunków zamówienia, które to oświadczenie nie
budziło żadnych zastrzeżeń Zamawiającego.

W ocenie Odwołującego, w kontekście informacji ujawnionych w aktualnym odpisie
z rejestru, bez znaczenia pozostaje okoliczność, iż Informacja odpowiadająca odpisowi
aktualnemu z Rejestru Przedsiębiorców została wygenerowana już po upływie terminu
składania ofert. Data wystawienia dokumentu nie może być powodem do wykluczenia
Odwołującego z postępowania, w sytuacji, gdy treść uzupełnionego dokumentu potwierdza
brak zaistnienia przesłanek do wykluczenia wykonawcy z postępowania na podstawie
art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp nie później niż w dniu, w którym upłynął termin składania
ofert.

Ponadto, Odwołujący wskazał, że unieważnienie postępowania w oparciu
o art. 93 ust. 1 pkt 1 oraz 4 ustawy było konsekwencją m.in. uznania przez Zamawiającego,
iż Odwołujący podlega wykluczeniu z postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy,
a jego oferta odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy. Natomiast, w sytuacji
uznania czynności wykluczenia Odwołującego z postępowania i odrzucenia jego oferty za
bezpodstawne, oferta Odwołującego jako niepodlegająca odrzuceniu i zawierająca cenę
mieszczącą się w kwocie, jaką Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie

zamówienia, powinna podlegać merytorycznej ocenie w świetle kryterium przyjętego w treści
specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

Izba zważyła i ustaliła, co następuje:

Izba ustaliła, że Odwołującemu przysługiwało prawo do wniesienia odwołania,
ponieważ wypełniona została materialnoprawna przesłanka interesu w uzyskaniu
zamówienia, określona w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp, kwalifikowana możliwością poniesienia
przez niego szkody.
Izba nie stwierdziła podstaw do odrzucenia odwołania w oparciu o przepis
art. 189 ust. 2 ustawy Pzp.
Izba dopuściła i przeprowadziła dowody z dokumentacji przedmiotowego
postępowania
o
udzielenie
zamówienia
publicznego,
przedłożonej
Izbie
przez
Zamawiającego w kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem, której oryginał
Zamawiający okazał w trakcie rozprawy.
Nadto, Izba rozważyła stanowiska stron przedstawione do protokołu rozprawy.

Rozpatrując odwołanie w granicach podnoszonych zarzutów, podtrzymanych na
rozprawie – stosownie do art. 192 ust. 7 ustawy Pzp - Izba ustaliła, co następuje.

Izba uznała podniesione przez Odwołującego zarzuty za zasadne i uwzględniła
odwołanie.

Podstawowym zarzutem odwołania było naruszenie art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp
oraz art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez wykluczenie Odwołującego z postępowania
i odrzucenie jego oferty, pomimo że Odwołujący wykazał spełnienie warunków udziału
w postępowaniu oraz wykazał brak podstaw do wykluczenia z postępowania na podstawie
art. 24 ust. 1 ustawy Pzp.

W pierwszej kolejności należy podkreślić, że pomiędzy stronami nie było sporne, że
Odwołujący został zasadnie wezwany do uzupełnienia dokumentu w postaci aktualnego
odpisu z właściwego rejestru dotyczącego Odwołującego. Kwestią sporną pomiędzy
stronami była ocena uzupełnionego dokumentu, a mianowicie czy potwierdza on spełnianie
warunków udziału w postępowaniu przez Odwołującego, nie później niż na dzień, w którym
upłynął termin składania ofert.

Zgodnie z art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp z postępowania o udzielenie zamówienia
wyklucza się wykonawców, nie wykazali spełniania warunków udziału w postępowaniu.

Natomiast, z treści § 3 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
19 lutego 2013 roku w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający oraz
form, w jakich te dokumenty mogą być przedstawione [Dz. U. z 2013 r., poz. 231] wynika, iż
w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia
wykonawcy w okolicznościach, o których mowa w art. 24 ust. 1 ustawy Pzp, w
postępowaniach określonych w art. 26 ust. 1 ustawy zamawiający żąda, a w postępowaniach
określonych w art. 26 ust. 2 ustawy zamawiający może żądać aktualnego odpisu z
właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli
odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu wykazania braku
podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawionego nie wcześniej
niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert.

Zgodnie z treścią SIWZ, wykonawcy byli zobowiązaniu do dostarczenia m.in.
aktualnego odpisu z właściwego rejestru, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do
rejestru, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2,
wystawionego nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert.

W związku z faktem, iż do oferty Odwołujący załączył aktualny odpis z Krajowego
Rejestru Sądowego spółki nie mającej związku z przedmiotowym postępowaniem, tj.:
Zakładu Budowlano – Sztukatorskiego Konserwacja Zabytków Domanieccy Spółka z
ograniczon
ą odpowiedzialnością Spółka komandytowa, Zamawiający w dniu 7 kwietnia 2014
r. słusznie wezwał Odwołującego do uzupełnienia dokumentów potwierdzających spełnienie
warunków udziału w postępowaniu, w tym do przedłożenia aktualnego odpisu z właściwego
rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, w terminie do dnia
9 kwietnia 2014 roku.

W odpowiedzi na w/w wezwanie Odwołujący w dniu 9 kwietnia 2014 roku przedłożył
aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego datowany na dzień 2 kwietnia 2014 roku.

Zgodnie z treścią art. 26 ust. 3 zd. 2 ustawy Pzp złożone na wezwanie
zamawiającego oświadczenia i dokumenty powinny potwierdzać spełnianie przez
wykonawcę warunków udziału w postępowaniu oraz spełnianie przez oferowane dostawy,
usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez zamawiającego, nie później niż w

dniu, w którym upłynął termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu albo termin składania ofert.

Zamawiający w uzasadnieniu odrzucenia oferty Odwołującego wskazał, iż
Odwołujący nie wykazał spełniania warunku udziału w postępowaniu na dzień, w którym
upłynął termin składania ofert, tj. 27.03.2014 r., a w trakcie rozprawy podnosił, że z treści
dokumentu uzupełnionego przez Odwołującego nie wynika, że potwierdza on spełnianie
warunków udziału w postępowaniu przez Odwołującego na dzień składania ofert.

Izba ustaliła, że z przedłożonego przez Odwołującego – na wezwanie
Zamawiającego - odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego datowanego na dzień 2 kwietnia
2014 roku wynika, że MCX Telecom Sp. z o.o. została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze
Sądowym w dniu 27 grudnia 2010 roku, a ostatni wpis dotyczący tej spółki został dokonany
w dniu 9 grudnia 2013 roku [numer wpisu 11]. W Dziale 6 w Rubryce 1 zatytułowanej –
Likwidacja oraz w Rubryce 5 zatytułowanej – Informacja o postępowaniu upadłościowym
widnieje adnotacja „Brak wpisów”.

W ocenie Izby dokument uzupełniony przez Odwołującego, tj. odpis z Krajowego
Rejestru Sądowego z dnia 2 kwietnia 2014 roku, potwierdza nie tylko stan aktualny na dzień
2 kwietnia 2014 roku, na co wskazywał Zamawiający, ale także potwierdza stan na dzień
składania ofert, tj. na dzień 27 marca 2014 roku.

Z treści przedmiotowego dokumentu wprost bowiem wynika, że ostatni wpis
w Krajowym Rejestrze Sądowym, dotyczący Odwołującego, miał miejsce w dniu 9 grudnia
2013 roku. Powyższe, w sposób oczywisty potwierdza, że pomiędzy dniem 9 grudnia 2013
roku [data ostatniego wpisu] a dniem 2 kwietnia 2014 roku [data dokumentu uzupełnionego
przez Odwołującego] nie było żadnych wpisów, tym samym takich wpisów nie mogło być
także pomiędzy dniem 27 marca 2014 roku [data składania ofert] a dniem 2 kwietnia 2014
roku. Z dokumentu tego wynika także, że na dzień 2 kwietnia 2014 roku nie figurowały żadne
wpisy dotyczące likwidacji bądź upadłości dotyczące spółki Odwołującego. Zatem, jeśli
pomiędzy dniem 9 grudnia 2013 roku a dniem 2 kwietnia 2014 roku nie było żadnych wpisów
w Krajowym Rejestrze Sądowym dotyczących spółki Odwołującego, to uznać należy, iż
także na dzień 27 marca 2014 roku w stosunku do Odwołującego nie widniały w Krajowym
Rejestrze Sądowym wpisy dotyczące jego likwidacji bądź upadłości.

Wobec powyższego należy przyznać rację Odwołującemu, że składając uzupełniony,
aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego, wykazał w sposób nie budzący wątpliwości,
że spełnia warunki udziału w postępowaniu na dzień w którym upłynął termin składania ofert,
tj. na dzień 27 marca 2014 roku oraz brak podstaw do wykluczenia w oparciu o przepis art.
24 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.

Odwołujący zarzucił ponadto naruszenie art. 7 ust. 1 i art. 93 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy
Pzp, poprzez unieważnienie postępowania pomimo faktu, iż Odwołujący wykazał spełnienie
warunków udziału w postępowaniu oraz wykazał brak podstaw do wykluczenia
z postępowania, a oferta Odwołującego jest ofertą niepodlegającą odrzuceniu i jej cena nie
przewyższa kwoty, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.

Powyższy
zarzut
jest
konsekwencją
zarzutu
niezasadnego
wykluczenia
Odwołującego z postępowania i odrzucenia jego oferty.

W przedmiotowym postępowaniu brało udział trzech wykonawców, z czego
odrzucono oferty dwóch wykonawców, w tym Odwołującego. Cena oferty trzeciego
wykonawcy, która nie została odrzucona, przewyższała kwotę, którą Zamawiający zamierzał
przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Zamawiający wskazał, że nie może zwiększyć
kwoty zabezpieczonej w budżecie do ceny najkorzystniejszej oferty, wobec czego unieważnił
postępowanie.

Skoro, Odwołujący wykazał spełnianie warunków udziału w postępowaniu to
oznacza, że bezpodstawnie został wykluczony, a jego oferta bezpodstawnie została
odrzucona.

Szacunkowa wartość zamówienia ustalona przez Zamawiającego to 571.950,00 zł
netto. Cena oferty złożonej przez Odwołującego to 557.962,00 zł netto, a zatem, tak jak
wskazał Odwołujący, cena jego oferty nie przewyższa kwoty, którą zamawiający zamierza
przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.

Mając powyższe na uwadze Izba orzekła jak w sentencji.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Pzp, stosownie do wyniku postępowania, zgodnie z § 1 ust. 2 pkt 1, § 3 pkt 1 lit. a)
i pkt 2 lit. b) oraz § 5 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca
2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).


Przewodnicz
ący: ……………………………..


Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie