eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2013 › Sygn. akt: KIO 2884/13
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2013-12-30
rok: 2013
sygnatury akt.:

KIO 2884/13


po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
30 grudnia 2013 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej dnia
16 grudnia 2013 r. przez
wykonawcę
Przedsiębiorstwo Realizacji Zamówień Publicznych Z. L. Spółka Jawna ul.
Kili
ńskiego 6, 28-230 Połaniec, w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego:
Podkarpacki Ośrodek Doradztwa Rolniczego ul. Tkaczowa 146, 36-040 Boguchwała,


orzeka:
1. Oddala odwołanie.
2.
Kosztami postępowania obciąża odwołującego Przedsiębiorstwo Realizacji
Zamówie
ń Publicznych Z. L. Spółka Jawna ul. Kilińskiego 6, 28-230 Połaniec,
2.1.
zalicza na poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500,00 zł (słownie:
siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego
Przedsiębiorstwo Realizacji Zamówień Publicznych Z. L. Spółka Jawna ul.
Kili
ńskiego 6, 28-230 Połaniec,
Stosownie do art. 198a ust. 1 i 198b ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie
7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w
Rzeszowie.

Przewodnicz
ący: ……………………….


Sygn. akt: KIO 2884/13

U z a s a d n i e n i e:

W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, prowadzonym w trybie
przetargu nieograniczonego, którego przedmiotem jest „Dostawa sprzętu komputerowego
oraz oprogramowania dla Podkarpackiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego, o wartości
zamówienia poniżej progów określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8
ustawy Pzp (Numer ogłoszenia: BZP poz. 487162 z 27.11.2013), w dniu 16 grudnia 2013 r.
zostało wniesione w formie pisemnej odwołanie przez wykonawcę Przedsiębiorstwo
Realizacji Zamówień Publicznych Z. L. Spółka Jawna (dalej zwany także PRZP Z. L.) z
siedzibą w Połańcu, w kopii przekazane zamawiającemu w terminie ustawowym, tj.16
grudnia 2013 r.
Złożenie odwołania nastąpiło skutkiem powiadomienia w dniu 10 grudnia 2013 r.
drogą elektroniczną o odrzuceniu oferty odwołującego w zakresie części I zamówienia,
wobec następujących czynności:
-
wadliwego badania i oceny ofert,
-
bezpodstawnego odrzucenia oferty odwołującego,
-
bezpodstawnego zaniechania czynności wyboru oferty odwołującego, jako oferty
najkorzystniejszej.
Działaniom zamawiającego, odwołujący zarzucił naruszenie przepisów ustawy z dnia
29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.) dalej
zwanej ustawą Pzp, tj.:
1.
art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp poprzez jego zastosowanie i przyjęcie, iż oferta odwołującego
nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ), pomimo że
złożona oferta spełnia wszystkie wymagania SIWZ,
2.
art. 87 ust. 1 Pzp poprzez jego niezastosowanie i niewezwanie odwołującego do
złożenia wyjaśnień odnośnie zarzucanego uchybienia,
3.
art. 7 Pzp poprzez jego niezastosowanie i w konsekwencji przygotowanie i
prowadzenie postępowania w sposób niezapewniający uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców, albowiem pomimo, że oferta złożona przez odwołującego
odpowiada wszelkim wymaganiom SIWZ, zamawiający w celu jej odrzucenia zastosował
zupełnie subiektywne i dowolne kryteria nieznajdujące oparcia w SIWZ, oraz

4.
inne przepisy wymienione lub wynikające z uzasadnienia odwołania.

Powołując się na naruszenie swego interesu w uzyskaniu zamówienia, odwołujący
wnosił o uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu:
1)

unieważnienia czynności odrzucenia złożonej oferty,
2)

dokonania ponownej oceny ofert,
3)

wyboru oferty odwołującego, jako najkorzystniejszej.
W uzasadnieniu zgłoszonych zarzutów i żądań odwołujący podał, że posiada interes w
złożeniu odwołania, ponieważ w wypadku utrzymania w mocy czynności zamawiającego,
oferta odwołującego zostałaby odrzucona, a w konsekwencji nie zostałaby wybrana, jako
najkorzystniejsza i tym samym nie uzyskałby on przedmiotowego zamówienia (art. 179 ust. 1
Pzp). Wyjaśniał, że w dniu 10 grudnia 2013 roku zamawiający odrzucił złożoną ofertę w
części I zamówienia na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp albowiem, według twierdzenia
zamawiającego, oferta wykonawcy nie spełnia minimalnych wymagań określonych dla
urządzenia typu laptop tj.: brak wbudowanego portu HDMI.
Odwołujący nie zgodził się z tak dokonaną czynnością zamawiającego, uznając ją za
bezpodstawną. Wyjaśniał, że zgodnie z załącznikiem nr 1 do SIWZ Opisem przedmiotu
zamówienia, część I Laptop 16 szt. wymagane było w odniesieniu do portów i gniazd
rozszerzeń - 1 portu HDMI.
Odwołujący stwierdził, iż zaoferował sprzęt zgodny z ww. wymaganiem. W ofercie
zaoferował laptopa HP ProBook 6570b. Wskazany model posiada złącze DisplayPort. Jest to
złącze najnowocześniejsze i w pełni kompatybilne ze złączem HDMI. Na etapie dostawy

odwołujący planował dostarczenie odpowiedniego adaptera z DisplayPort na HDMI
(ewentualnie kabel połączeniowy z DisplayPort na HDMI) przez co notebook byłby w pełni
kompatybilny z posiadanymi przez zamawiającego urządzeniami.
W trakcie badania ofert, zamawiający nie zwrócił się do odwołującego z żadnymi
pytaniami odnośnie proponowanego rozwiązania. Odwołujący ponownie podkreślił, iż złącze
DisplayPort jest w pełni kompatybilne z preferowanym przez zamawiającego złączem HDMI.
Odwołujący wnosił o dopuszczenie na rozprawie dowodu z oględzin adaptera
DisplayPort na HDMI na okoliczność, iż złącze DisplayPort jest w pełni kompatybilne z
preferowanym przez zamawiającego złączem HDMI.
W dniu 12 grudnia 2013 r. odwołujący otrzymał pismo zamawiającego o podtrzymaniu
decyzji o odrzuceniu oferty odwołującego i wyborze oferty najdroższej wśród wszystkich o
ponad 7 tysięcy złotych. Odwołujący podnosił, iż wskazana różnica w cenie pomiędzy ofertą
odwołującego a ofertą uznaną za najkorzystniejszą, daje możliwość zakupu około 250 sztuk

kabli/adapterów, które oferuje odwołujący, co odbiera zamawiającemu argumenty o
konieczności ponoszenia nakładów na zakup/wymianę posiadanych urządzeń na urządzenia
kompatybilne z zaoferowanym laptopem tj.: wyposażonych w DisplayPort.
Na wezwanie zamawiającego z dnia 18 grudnia 2013 r. przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosił faksem w dniu 19 grudnia
2013 r. wykonawca, którego oferta została wybrana na część I zamówienia CT Alfa Sp. z
o.o. ul. Sikorskiego 9, 66-200 Świebodzin, który powoływał się na swój interes w utrzymaniu
w mocy czynności zamawiającego wyboru jego oferty do realizacji zamówienia.
Przystąpienie w wymaganej formie pisemnej wpłynęło do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej dopiero w dniu 24 grudnia 2013 r.
Izba postanowiła nie dopuścić wykonawcy CT Alfa Sp. z o.o. do udziału w
postępowaniu odwoławczym. Zgodnie z art. 185 ust. 2 ustawy Pzp, wykonawca może zgłosić
przystąpienie do postępowania odwoławczego w terminie 3 dni od otrzymania kopii
odwołania, wskazując stronę, do której przystępuje, i interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na
korzyść strony, do przystępuje. Zgłoszenie przystąpienia doręcza się Prezesowi Izby w
formie pisemnej albo elektronicznej (…), a jego kopię przesyła się zamawiającemu oraz
wykonawcy wnoszącemu odwołanie. Bezsprzecznie przystąpienie zostało złożone w
terminie, ale za pośrednictwem faksu, zatem nie czyni zadość wymaganiom - co do
zachowania formy przewidzianej w cytowanym przepisie art. 185 ust. 2 Pzp.
W dniu 19 grudnia 2013 r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której
stwierdził:, „iż przygotował i przeprowadził postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego w sposób zapewniaj
ący zachowanie zasad uczciwej konkurencji oraz równego
traktowania Wykonawców bior
ących w nim udział. Zamawiający opisał przedmiot
zamówienia zgodnie ze swoimi obiektywnymi potrzebami, zagwarantował uczciw
ą
konkurencje pomi
ędzy dostawcami. Zgodnie z przyjętą powszechnie praktyką Zamawiający
tak sformułował swoje wymagania, by mógł wybra
ć ofertę jak najlepiej odpowiadającą swoim
potrzebom. Na potwierdzenie powy
ższego - wyrok KIO z dnia 17 stycznia 2008 r. sygn. akt
KIO/UZP 80/07 „Izba stwierdziła,
że Zamawiający ma prawo opisać swoje potrzeby w taki
sposób, aby przedmiot zamówienia spełniał jego wymagania i zaspokajał potrzeby, pod
warunkiem,
że dokonany opis nie narusza konkurencji ani równego traktowania
wykonawców".
Zgodnie z art. 29 ust. 1 PZP Zamawiaj
ący - Podkarpacki Ośrodek Doradztwa
Rolniczego dokonał opisu przedmiotu zamówienia w sposób jednoznaczny i wyczerpuj
ący,
za pomoc
ą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględnienia wszystkich
wymaga
ń i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty. Zapisy SIWZ -

Załącznik nr 1 str. 13 pkt 11 „Porty i gniazda rozszerzeń" wprost wskazują na okoliczność, iż
sprz
ęt ma posiadać 1 port HDMI. Tymczasem Odwołujący Wykonawca wskazał, iż
oferowany sprz
ęt będzie posiadał port HDMI, a nie funkcjonalność portu HDMI po
zastosowaniu dodatkowego dopasowuj
ącego elementu pośredniego w postaci adaptera.
Zamawiaj
ący nie opisał w SIWZ stosowania dodatkowych portów lub adapterów
umo
żliwiających osiągnięcie funkcjonalności wskazanych portów i gniazd rozszerzeń.
Ponadto, je
śli Wykonawca posiadał wątpliwości w tym właśnie zakresie to przed
wyznaczonym terminem składania ofert, mógł zwróci
ć się do Zamawiającego z konkretnym
pytaniem i tym samym ju
ż na tym etapie mógł uzyskać stosowną wiedzę w zakresie
dopuszczenia
stosowania
dodatkowych
adapterów
umo
żliwiających
osi
ągnięcie
funkcjonalno
ści portów wskazanych w SIWZ: str. 13 pkt. 11.
Zamawiaj
ący w wyniku przeprowadzonego postępowania dokonał wyboru
najkorzystniejszej oferty. Zgodnie z opini
ą Urzędu Zamówień Publicznych Zamawiający nie
musi kierowa
ć się przy wyborze oferty najkorzystniejszej wyłącznie ceną, bowiem
najkorzystniejsza oferta to taka, która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny oraz innych
kryteriów odnosz
ących się do przedmiotu zamówienia publicznego albo oferta z najniższą
cen
ą. Wśród bowiem kryteriów oceny ofert są takie, które mogą dotyczyć tylko i wyłącznie
przedmiotu zamówienia i obejmowa
ć np. jakość, funkcjonalność, parametry techniczne,
koszty eksploatacji. Nadto, Zamawiaj
ący miał prawo wybrać ofertę najlepiej odpowiadającą
jego potrzebom.
Zamawiaj
ący dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty zawierającej port HDMI 1 4a,
natomiast odrzucił ofert
ę zawierającą DisplayPort UMA vi.1a; discrete v1.2, który to port
mimo osi
ągnięcia podobnej funkcjonalności po zastosowaniu dodatkowego adaptera,
zdaniem Zamawiaj
ącego nie spełnia minimalnych wymagań, ponieważ w celu osiągnięcia
funkcjonalno
ści portu HDMI koniecznym stałoby się zastosowanie dodatkowego elementu
po
średniego (dopasowującego) w postaci adaptera DisplayPort-HDMI.
Z tre
ści odwołania Wykonawcy wynika, iżącze DispłayPort jest w pełni
kompatybilne ze zł
ączem HDMI, jednak takie twierdzenie nie znajduje uzasadnienia w
rzeczywisto
ści, ponieważ dla Zamawiającego pełna kompatybilność oznacza 100 %
zgodno
ść obu standardów, w rzeczywistości są to dwa standardy, które rozwijane są przez
dwie organizacje dwutorowo i cho
ć na rynku funkcjonują dopasowujące elementy
po
średniczące tzw. adaptery umożliwiające osiągnięcie kompatybilności w zakresie pewnych
funkcjonalno
ści wydzielonych ze specyfikacji obu portów w celu wyświetlania obrazu i
d
źwięku, to jednak istnieją parametry w specyfikacji, których nie można przenieść za pomocą
w/w adapterów, co oznacza,
że zastosowanie adapterów nie daje gwarancji uruchomienia
wszystkich funkcji dost
ępnych dla portu HDMI. Z powyższego wynika, iż mamy tutaj do

czynienia tylko z pewną kompatybilnością, a nie jak zapewnia Odwołujący pełną
kompatybilno
ścią wspomnianych portów.
Zamawiaj
ący dopiero z treści odwołania Wykonawcy podjął wiedzę o tym, iż
Odwołuj
ący Wykonawca planował dostarczenie odpowiednich adapterów na etapie dostawy,
co dodatkowo komplikowałoby realizacj
ę całości zamówienia z uwagi na konieczność
dostarczenia odpowiedniego rodzaju adapterów (z tre
ści Odwołania wynika, iż Wykonawca
zamierzał dostarczy
ć najprostsze pasywne adaptery DisplayPort-HDMI), ponadto zdaniem
Zamawiaj
ącego całość zaproponowanego rozwiązania jest obarczona wadą, wskutek, której
nie osi
ągniemy wspomnianej wyżej pełnej funkcjonalności portu HDMI, co więcej z pisma
Odwołuj
ącego Wykonawcy doręczonego przed terminem wniesienia odwołania nie wynikała
konieczno
ść dostarczenia przez Wykonawcę Zamawiającemu wspomnianych adapterów, o
których mowa w odwołaniu, a jedynie Wykonawca próbował przekona
ć Zamawiającego o
pełnej kompatybilno
ści złącza DisplayPort ze łączem HDMI, co nie ma potwierdzenia w
rzeczywisto
ści.
W zwi
ązku z tym Zamawiający nie jest w stanie określić możliwych przyszłych
problemów zwi
ązanych z zastosowaniem wspomnianych wyżej adapterów, ponieważ nie
analizował sprz
ętu pod kątem jego wykorzystania z zaproponowanym portem „DisplayPort" a
specyfikuj
ąc sprzęt ze złączem HDMI kierował się jego późniejszym swobodnym
wykorzystaniem w posiadanej infrastrukturze technicznej bez dodatkowych elementów
po
średniczących (adapterów), które niewątpliwie obniżą trwałość oferowanego rozwiązania i
mog
ą powodować negatywne skutki dla Zamawiającego stwarzające możliwość szybkiego
zu
życia, uszkodzenia, zagubienia oraz łatwego demontażu i kradzieży przez osoby
postronne dodatkowego elementu po
średniego (adaptera).
Poniewa
ż to Zamawiający decyduje o przydatności zaoferowanego sprzętu i
parametrów składowych i jego pó
źniejszego zastosowania - już na etapie badania i oceny
ofert, oczekuje od Wykonawców zaproponowania sprz
ętu posiadającego pożądane cechy i
wła
ściwości opisane w SIWZ załącznik numer 1.
W
świetle powyższego stwierdzić należy, iż w wyniku przeprowadzonego
post
ępowania o udzielenie zamówienia publicznego pn. „Dostawa sprzętu komputerowego
oraz oprogramowania dla Podkarpackiego O
środka Doradztwa Rolniczego", część I
zamówienia; znak sprawy: DG-372-04/13, Wykonawca wybrany został zgodnie z przepisami
PZP.
Oferta zło
żona przez firmę CT ALFA Sp. z o.o. z siedzibą w Świebodzinie, wybrana
przez Zamawiaj
ącego spełniała wszystkie oczekiwania Zamawiającego, a ponadto
odpowiada
potrzebom
Zamawiaj
ącego
pod
wzgl
ędem
funkcjonalno
ści.
Potrzeby


Zamawiającego wyznaczone są atrybutami przydatności do realizacji zadań Zamawiającego
i posiadanego zaplecza technicznego.
Ponadto Zamawiaj
ący podkreśla, iż jako samorządowa wojewódzka osoba prawna
podlegaj
ąca rygorom prawnym wynikającym z ustawy o finansach publicznych i działająca
na podstawie planu finansowego - ka
żdy wydatek ma ściśle określony i zaplanowany. Stąd
sugerowanie przez Odwołuj
ącego Wykonawcę w odwołaniu, iż „...i wyborze oferty
najdro
ższej wśród wszystkich o ponad 7 tysięcy złotych. Należy stwierdzić, iż wskazana
żnica w cenie pomiędzy ofertą odwołującego a ofertą uznaną za najkorzystniejszą daje
mo
żliwość zakupu ok. 250 sztuk kabli/adapterów, które oferuje odwołujący, co odbiera
zamawiaj
ącemu argumenty o konieczności ponoszenia nakładów na zakup/wymianę
posiadanych urz
ądzeń....” jest bezzasadne. Zamawiający tak planuje wydatki, aby dokonany
zakup był kompletny, a ponadto nie poci
ągał za sobą dalszych kosztów.
Zamawiaj
ący dodatkowo wskazuje, iż w opisie przedmiotu zamówienia nie
przewidywał zakupu adapterów, o których Odwołuj
ący Wykonawca informuje dopiero po
dokonaniu wyboru oferty przez Zamawiaj
ącego. Co więcej, wymaganie Zamawiającego w
zakresie okre
ślonym w Zapisach SIWZ - Załącznik nr 1 str. 13 pkt. 11 „Porty i gniazda
rozszerze
ń" o posiadaniu przez sprzęt 1 portu HDMI, nie ma charakteru ograniczającego
konkurencj
ę, bo istnieje wielu producentów dostarczających urządzenia spełniające ten
warunek, czyli ma charakter powszechnie dost
ępny. Tak też KIO w wyroku z 9 października
2008 r., sygn. akt KIO/UZP 1024/08 „Zamawiaj
ący, działając w granicach określonych
przepisami prawa, ma prawo sprecyzowa
ć przedmiot zamówienia o określonych
minimalnych standardach jako
ściowych i technicznych. Okoliczność o charakterze
notoryjnym,
że nie wszyscy wykonawcy dysponują produktem spełniającym wymagania
zamawiaj
ącego opisane w SIWZ i mogą go zaoferować oraz, że wymagania techniczne są
trudne do spełnienia przez niektórych wykonawców, nie oznacza,
że postępowanie o
udzielenie zamówienia publicznego jest prowadzone w sposób utrudniaj
ący zachowanie
uczciwej konkurencji".

Izba działając z urzędu - nie stwierdziła podstaw do odrzucenia odwołania w oparciu
o regulację art. 189 ust. 2 ustawy Pzp.

Izba dopuściła i przeprowadziła dowody: z ogłoszenia o zamówieniu, specyfikacji
istotnych warunków zamówienia, oferty odwołującego, korespondencji stron.

Ponadto, Izba rozważyła stanowiska stron, przedstawione w złożonych pismach oraz
do protokołu rozprawy.
Rozpatrując sprawę w granicach zarzutów odwołania, jak stanowi art. 192 ust. 7
ustawy Pzp Izba ustaliła, co następuje.

SIWZ.
Opis
przedmiotu
zamówienia
„Dostawa
sprzętu
komputerowego
oraz
oprogramowania dla Podkarpackiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego, część I – obejmuje:
- komputer stacjonarny -17 szt.
- monitor - 17 szt.
- laptop – 16 szt.
- urządzenie wielofunkcyjne – 28 szt.
Szczegółowy opis techniczny poszczególnych elementów zamówienia stanowi zał. nr 1 do
SIWZ.
Przedmiot dostawy musi być fabrycznie nowy i oznakowany znakiem CE lub innym
równoważnym uznawanym na obszarze Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Urządzenia muszą posiadać instrukcje obsługi oraz dokumenty gwarancyjne w języku
polskim, do wszystkich urządzeń należy dołączyć wszelkie kable niezbędne do ich
prawidłowego użytkowania.
Zamawiający ma prawo zwrócić się do producenta oferowanego przez wykonawcę sprzętu w
celu weryfikacji czy oferowany sprzęt spełnia warunki określone w Szczegółowym
technicznym opisie przedmiotu zamówienia.
Wykonawca sporządza i załącza do oferty specyfikację techniczną oferowanego sprzętu,
przy czym parametry techniczne określone w Szczegółowym technicznym opisie przedmiotu
zamówienia stanowią wymagania minimalne, które musi spełniać oferowany sprzęt.
Wykonawca może zaoferować lepsze parametry sprzętu.
W wypełnionej tabeli ww. formularzu cenowym oferty, Wykonawca podaje producenta i
model oferowanego sprzętu oraz oferowane okresy gwarancji.
Ilekroć w opisie przedmiotu zamówienia zawartym w niniejszej SIWZ użyte są znaki
towarowe, patenty lub pochodzenie, Zamawiający dopuszcza rozwiązanie równoważne.
Wykonawca, który powołuje się na rozwiązania równoważne jest obowiązany wykazać, że
oferowany przez niego sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem spełnia wymagania
określone przez Zamawiającego. Określone w załączniku nr 1 do niniejszej SIWZ parametry
urządzeń podano dla wyznaczenia standardu technicznego i norm jakościowych.
Wykonawcy przysługuje prawo ich zastąpienia przez urządzenia, o co najmniej
równoważnych parametrach technicznych pod warunkiem osiągnięcia założonych
standardów technicznych. Wykonawca proponujący urządzenia zamienne odpowiedzialny
jest za sprawdzenie możliwości ich zastosowania w realizacji przedmiotu zamówienia pod
każdym względem (w tym np.: właściwości, wymiarów, sposobu transportu, montażu i
instalacji).

Pkt 11.7 SIWZ oferta powinna zawierać:
1. wypełniony formularz oferty wg załącznika nr 1;
2. wypełniony formularz oferty wg załącznika nr 2.
Punkt 13.2 SIWZ. Wykonawca określa cenę realizacji zamówienia (…) przez wskazanie w
formularzu oferty ceny za całość zamówienia.
W formularzu cenowym wykonawca zobowiązany był podać – producenta sprzętu, model,
symbol, gwarancję.
Zgodnie z § 2 wzoru umowy, wykonawca zobowiązywał się do dostarczenia zamawiającemu
przedmiotu umowy, spełniającego warunki techniczne określone w SIWZ, wyspecyfikowane
w ofercie wykonawcy z dnia (…).
Jedyne kryterium oceny ofert stanowiła cena.
Na część I zamówienia oferty złożyli:
Odwołujący – cena oferty brutto – 124.722,00 zł
Wykonawca - CT Alfa Sp. z o.o. – cena oferty brutto – 131.966,70 zł
Wykonawca Sun Tar Sp. z o.o. – cena brutto – 126.691,23 zł.
Formularz cenowy; sporządzona i załączona do oferty specyfikacja techniczna oferowanego
sprzętu, potwierdza, że odwołujący zaoferował laptopa HP ProBook 6570b. Wskazany model
posiada złącze DisplayPort. Natomiast na str. 32 oferty odwołujący w rubryce 4 obejmującej
parametry oferowane - zaoferował laptopa o symbolu wyżej podanym, który posiada port
HDMI. Podczas gdy faktycznie oferowany model posiada port DisplayPort.
Pismem z dnia 10 grudnia 2013 r. zamawiający powiadomił, że na część I zamówienia
została wybrana oferta CT Alfa Sp. z o.o.
Jednocześnie zamawiający podał, że odrzucił ofertą odwołującego na część I-ą, na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, treść oferty nie odpowiada treści specyfikacji
istotnych warunków zamówienia, oferta PRZP L. nie spełnia minimalnych wymagań
określonych dla urządzenia typu laptop – brak wbudowanego portu HDMI, który był
wymagany przez zamawiającego.
Pismem z dnia 10 grudnia 2012 r. odwołujący zwrócił się do zamawiającego o
zweryfikowanie podjętej czynności odrzucenia jego oferty.
„W odpowiedzi na pismo Zmawiającego z dnia 10.12.2012 informujące o odrzuceniu naszej
oferty w przedmiotowym post
ępowaniu, nie zgadzamy tą decyzją Zamawiającego. Powołując

się na art. 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy, informujemy, iż odrzucenie naszej oferty było
bezpodstawne.
Zaoferowany przez nas sprz
ęt spełnia wszystkie zapisy, zawarte w Specyfikacji Istotnych
Warunków Zamówienia. Zgodnie z tre
ścią złożonej oferty notebook HP ProBook 6570b z
pozycji 11. Porty i gniazda rozszerze
ń jest wyposażony w port DisplayPort. W Załączniku nr
2 do SIWZ Zamawiaj
ący sam określił wymagane parametry techniczne laptopa jako
minimalne.
Ponadto w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia Zamawiaj
ący jednoznacznie
dopu
ścił zaoferowanie rozwiązań równoważnych:
„Zamawiaj
ący dopuszcza rozwiązanie równoważne. Wykonawca, który powołuje się na
rozwi
ązania równoważne jest obowiązany wykazać, że oferowany przez niego sprzęt
komputerowy
wraz
z
oprogramowaniem
spełnia
wymagania
okre
ślone
przez
Zamawiaj
ącego."
Jednoznacznie nale
ży przyjąć, że złącze DisplayPort jest rozwiązaniem równoważnym
(kompatybilnym ze zł
ączem HDMI), a nawet lepszym.
Zaznaczamy,
że:
DisplayPort jest kierowany głównie do rynku komputerów, HDMI do rynku konsumenckiego
(telewizory, odtwarzacze),
DisplayPort przesyła dane (obraz wraz z d
źwiękiem i informacjami kontrolnymi) pakietowo,
jak w sieci. HDMI za
ś przesyła najpierw obraz, a dźwięk później w okresach pionowego i
poziomego wygaszania obrazu.
DisplayPort mo
że przesyłać dane na jednej, dwóch lub czterech liniach (więcej linii oznacza
wi
ększą prędkość), w tym mieści się też dwukierunkowy kanał kontrolny (zawarty w
pakietach). HDMI przesyła dane zawsze czterema liniami (ka
żdy kolor oddzielnie oraz sygnał
zegara), plus posiada dwie dodatkowe linie na dwukierunkowy kanał kontrolny.
DisplayPort u
żywa wbudowanego sygnału zegara, zaś HDMI wymaga dodatkowego zegara
w elektronice, zarówno po stronie
źródła sygnału jak i odbiornika. Dla DP oznacza to
mo
żliwość zwiększania w przyszłości prędkości zegara na poziomie łącza. Pozwala to także
upro
ścić proces projektowania chipsetów, jak również zapobiegać konfliktom częstotliwości z
inaczej taktowanymi
źródłami sygnałów.
DisplayPort mo
że obsługiwać zabezpieczanie treści protokołem szyfrującym zgodnym z
HDCP, ale standard tego nie wymaga. Szyfrowanie obejmuje pakiety DisplayPort oraz
sygnał HDMI w jednym bloku HDCP 1.3


Wybór pomiędzy różną ilością przewodów jest szczególnie ważny dla notebooków i
telewizorów LCD. DisplayPort mo
że zastąpić tam stosowane dotychczas wewnętrzne łącza
do paneli LCD, takie jak LVDS. Przykładowo LVDS dla rozdzielczo
ści 1920x1200 przy 8-
bitach na kolor wymaga 10 par sygnałów ró
żnicowych, czyli 20 linii.
Dla LVDS kanał kontrolny jest jednokierunkowy, za
ś w DisplayPort jest dwukierunkowy, co
pozwala np. na kontrol
ę jasności podświetlania panelu.
LVDS wymaga tak
że zasilania na poziomie 3,3V lub 2,5V, Podobnie jak i HDMI, które
wymaga aby linie były zaterminowane w odbiorniku (terminatory podci
ągnięte do 3,3V). W
DisplayPort terminatory mog
ą być umieszczone w nadajniku (źródle sygnału), lub w
odbiorniku-przy czym napi
ęcie, do którego są podłączone terminatory nie przekroczą 2V, co
z kolei przekłada si
ę na mniejszy pobór prądu. Jest to możliwe dzięki temu, że DP posiada
sprz
ężenie zmienno-prądowe (AC-coupled) w przeciwieństwie do HDMI, w którym
przenoszona jest tak
że składowa stała sygnału (sprzężenie stałoprądowe, DC-coupled).
DisplayPort pozwala wi
ęc na mniejsze zużycie energii i dodatkowo na redukcję EMI
(interferencji elektromagnetycznych).
Przy procesach technologicznych rz
ędu 45nm i mniejszych transmiter DisplayPort może być
wbudowany nawet w chipset mostka (…) lub w GPU. Wsparcie zadeklarowane jest ju
ż w
chipsetach Intel 45 Express i AMD 780G. Podobnie zreszt
ą jak w przyszłych procesorach
graficznych Nvidia.
Maj
ąc na uwadze orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej:
sygn. akt KIO/UZP 1400/08 „Uznaje si
ę, że oferta równoważna to taka, która przedstawia
przedmiot zamówienia o wła
ściwościach funkcjonalnych i jakościowych takich samych lub
zbli
żonych do tych, które zostały zakreślone w SIWZ, lecz oznaczonych innym znakiem
towarowym, patentem lub pochodzeniem. Przy czym istotne jest to,
że produkt równoważny
to produkt, który nie jest identyczny, to
żsamy z produktem referencyjnym, ale posiada
pewne, istotne dla Zamawiaj
ącego, zbliżone do produktu referencyjnego cechy l parametry".
sygn. akt KIO/UZP 967/09 „Poj
ęcie równoważności nie może oznaczać tożsamości
produktów, poniewa
ż przeczyłoby to istocie oferowania produktów równoważnych oraz
czyniłoby mo
żliwość oferowania produktów równoważnych pozorną i w praktyce niemożliwą
do spełnienia."
sygn. akt KIO/UZP 585/09 „ Wykonawca nie mo
że ponosić negatywnych konsekwencji tego, że Zamawiający na etapie przygotowania dokumentacji nie wskazał, choćby w sposób
ogólny, swoich wymaga
ń dotyczących elementów dla niego istotnych pod względem oceny
równowa
żności zaproponowanych materiałów."

W odpowiedziach na zapytania do SIWZ, zamawiający potwierdził, iż określając parametry
techniczne w specyfikacji, koncentruje się na pewnym segmencie rynku sprzętu
komputerowego, który charakteryzuje się określonymi cechami i właściwościami.
Zamawiający
oczekuje
od
wykonawcy
zaproponowania
sprzętu
komputerowego
spełniającego minimalne wymagania zawarte w SIWZ.
Izba zważyła, co następuje.
Odwołujący, wykazał legitymację do wniesienia odwołania w rozumieniu art. 179 ust.
1 ustawy Pzp w związku z art. 180 ust. 2 pkt 4 tej ustawy, skoro jego oferta, jako zawierająca
korzystniejszą cenę niż wykonawcy wybranego - została odrzucona. Był zatem uprawniony
aby skarżyć - jak dowodził niezgodne z ustawą Pzp czynności i zaniechania zamawiającego
wobec oceny jego oferty - które godziły w interes odwołującego w uzyskaniu zamówienia i
mogły narażać odwołującego na poniesienie szkody.
Przechodząc do rozstrzygnięcia zarzutów odwołania, należało uwzględnić, że
zamawiający dopuścił zaoferowanie wyrobów równoważnych. Zgodnie z art. 29 ust. 3
ustawy Pzp przedmiotu zamówienia nie można opisywać przez wskazanie znaków
towarowych, patentów lub pochodzenia, chyba że jest to uzasadnione specyfiką przedmiotu
zamówienia i zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia za pomocą dostatecznie
dokładnych określeń, a wskazaniu takiemu towarzyszą wyrazy „lub równoważny".
W przedmiotowym postępowaniu zamawiający opisał przedmiot zamówienia z
użyciem sformułowania „lub równoważny", jednakże nie określił kryteriów równoważności
tzn. nie wskazał istotnych parametrów równoważności, nie opisał wprost parametrów, które
będą brane pod uwagę przez zamawiającego przy ocenie ofert zawierających rozwiązania
równoważne. Ograniczył się do stwierdzenia ogólnego, że dopuszcza rozwiązanie
równoważne.
Podanie w specyfikacji istotnych warunków zamówienia określenia „lub równoważny"
bez określenia, co pod tym pojęciem zamawiający rozumie, nie czyni zadość przepisom
ustawy - Prawo zamówień publicznych. Dopuszczenie produktów równoważnych nie może
być bowiem iluzoryczne lecz rzeczywiste.
Wykonawca, który powoływał się na rozwiązania równoważne był obowiązany
wykazać, że oferowany przez niego sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem spełnia
wymagania określone przez zamawiającego. Przy czym jednak zamawiający zaznaczył, że
określone w załączniku nr 1 do niniejszej SIWZ parametry urządzeń podano dla
wyznaczenia standardu technicznego i norm jakościowych. Wykonawcy przysługuje prawo
ich zastąpienia przez urządzenia, o co najmniej równoważnych parametrach technicznych
pod warunkiem osiągnięcia założonych standardów technicznych. Wykonawca proponujący

urządzenia zamienne odpowiedzialny jest za sprawdzenie możliwości ich zastosowania w
realizacji przedmiotu zamówienia pod każdym względem (w tym np.: właściwości, wymiarów,
sposobu transportu, montażu i instalacji).
Z materiału dowodowego sprawy, wynika niekwestionowana przez strony
okoliczność, iż odwołujący zaoferował laptop HP ProBook 6570b, z portem HDMI.
Wskazany model posiada jednak bezspornie złącze DisplayPort, natomiast
minimalnym wymogiem SIWZ było objęte (Załącznik nr 1 str. 13 pkt 11 „Porty i gniazda
rozszerzeń"), iż sprzęt ma posiadać 1 port HDMI, to znaczy, że ma charakteryzować się
wbudowanym tym właśnie portem.

Nie można było pominąć, iż przepis art. 30 ust. 5 ustawy Pzp, stanowi, że
wykonawca, który powołuję się na rozwiązania równoważne opisywanym przez
zamawiającego, jest obowiązany wykazać, że oferowane przez niego dostawy spełniają
wymagania określone przez zamawiającego.

Wykazanie, o którym mowa powyżej, winno być przeprowadzone w treści złożonej
oferty. Wykonawca winien jednoznacznie oznaczyć w ofercie, iż oferowany produkt
proponuje jako równoważny. Opisać cechy i właściwości przedmiotu, wykazujące
równoważność techniczną i użytkową.

Oferta odwołującego na część I zamówienia nie podaje, że oferowany model laptopa
HP ProBook 6570b wyposażony w złącze DisplayPort – które ma charter równoważny, nie
podaje też, że równoważność jest zapewniona przez odpowiednie urządzenie przejściowe i
nie oferuje tego urządzenia.

Dopiero w piśmie z dnia 10 grudnia 2013 r. złożonym w trybie art. 181 ust. 1 Pzp,
odwołujący szeroko uzasadnił, iż po zastosowaniu dodatkowego dopasowującego elementu
pośredniego w postaci adaptera, oferowany sprzęt będzie posiadał funkcjonalność portu
HDMI. Dodatkowo, w uzasadnieniu odwołania, odwołujący podał, że dopiero na etapie
dostawy planował dostarczenie odpowiedniego adaptera z DisplayPort na port HDMI
(ewentualnie kabel połączeniowy z DisplayPort na HDMI), przez co notebook byłby w pełni
kompatybilny z posiadanymi przez zamawiającego urządzeniami.
W treści oferty odwołujący deklarował pełną zgodność z opisem SIWZ tj., że
oferowany sprzęt będzie posiadał wbudowany port HDMI, a nie równoważną funkcjonalność
portu HDMI.

Bez względu na to, czy oferowany wyrób spełnia wprost parametry minimalne
oznaczone przez zamawiającego, czy też przez zastosowanie rozwiązań równoważnych,

winno to znaleźć odzwierciedlenie w treści oferty, a nie poprzez późniejsze jej uzupełniania
w drodze wyjaśnień, czy w trakcie procedury odwoławczej.
Przepis art. 87 ust. 1 ustawy Pzp nie dozwala bowiem prowadzenia między
zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty oraz z zastrzeżeniem
wyjątków przewidzianych w ustawie dokonywanie jakichkolwiek zmian w jej treści. Nie byłoby
zatem możliwe i dopuszczalne, aby odwołujący w drodze wyjaśnień uzupełniał istotną treść
swojej oferty o elementy, które się w niej pierwotnie nie zawierały.

Uwzględnienie stanowiska odwołującego prowadziłoby do naruszenia dyspozycji
normy art. 87 ust. 1 ustawy Pzp. Formularz ofertowo-cenowy, zatem cena całkowita za
przedmiot zamówienia obejmuje sprzęt i jego wyposażenie zaoferowane, a nie „za
planowane na etapie dostawy” adaptery, czy też ewentualnie kabel połączeniowy z
DisplayPort na HDMI.
Jakkolwiek, teoretycznie tylko można by rozważać stosowanie innych dodatkowych
portów lub adapterów umożliwiających osiągnięcie funkcjonalności oznaczonego w SIWZ
portu i gniazd rozszerzeń HDMI - w kategoriach równoważności – to w okolicznościach
danego przypadku, byłoby to niedopuszczalne, gdyż odwołujący w treści złożonej oferty wżaden sposób nie podał, ani nie wykazał, iż oferuje sprzęt o walorach równoważnych.
Postępowanie dowodowe nie potwierdziło, że zamawiający naruszył:
1.
art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp poprzez jego zastosowanie i przyjęcie, iż oferta odwołującego
nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
2.
art. 87 ust. 1 Pzp poprzez jego niezastosowanie i niewezwanie odwołującego do
złożenia wyjaśnień odnośnie zarzucanego uchybienia.
W konsekwencji nie doszło również do naruszenia zasad postępowania wynikających
z art. 7 Pzp przez prowadzenie postępowania w sposób niezapewniający uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Zarzuty odwołania wobec przygotowania postępowania w postanowieniach SIWZ - w
odniesieniu do opisu przedmiotu zamówienia - nie są dopuszczalne w świetle art. 180 ust. 2
Pzp.
Oferta odwołującego w swej istotnej treści nie odpowiada wymaganiom treści SIWZ.
Odwołujący w ofercie nie wykazał również zaoferowania sprzętu równoważnego, zatem
zamawiający był zobligowany odrzucić tę ofertę w oparciu i art. 89 ust. 1 ust 2 ustawy Pzp.
W tym stanie rzeczy, Izba oddaliła odwołanie, o czym orzekła na podstawie art. 192
ust. 1 ustawy Pzp.

O kosztach orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Pzp. Skoro odwołanie zostało oddalone przez Izbę, kosztami postępowania należało
obciążyć odwołującego.
Na podstawie § 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca
2010r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzaju kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238), Izba
zaliczyła uiszczoną przez odwołującego kwotę z tytułu wpisu na poczet kosztów
postępowania odwoławczego.

Przewodniczący:

……………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie