eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2012 › Sygn. akt: KIO 2628/12
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2012-12-13
rok: 2012
sygnatury akt.:

KIO 2628/12

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Marek Szafraniec Protokolant: Paulina Nowicka

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 grudnia 2012 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do
Prezesa
Krajowej
Izby
Odwoławczej
w
dniu
listopada
2012
r.
przez wykonawcę: Sygnity S.A. w Warszawie (02-486), Al. Jerozolimskie 180
w postępowaniu prowadzonym przez Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony
Zdrowia w Warszawie (00-184), ul. Stanisława Dubois 5a


przy udziale wykonawcy: Atos IT Services Sp. z o.o. w Warszawie (02-675), ul. Wołoska 5
zgłaszającego swoje przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego


orzeka:

1.
oddala odwołanie,

2.
kosztami postępowania obciąża wykonawcę: Sygnity S.A. w Warszawie (02-486),
Al. Jerozolimskie 180
i:

2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę:
Sygnity S.A. w Warszawie (02-486), Al. Jerozolimskie 180 tytułem wpisu
od odwołania,

2.2. zasądza
od
wykonawcy:
Sygnity
S.A.
w
Warszawie
(02-486),
Al. Jerozolimskie 180
na rzecz zamawiającego: Centrum Systemów
Informacyjnych Ochrony Zdrowia w Warszawie (00-184), ul. Stanisława
Dubois 5a
kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy)
stanowiącą wynagrodzenia pełnomocnika.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.


Przewodniczący:
……………………………


Sygn. akt:
KIO 2628/12


U z a s a d n i e n i e

Postępowanie o udzielenie zamówienia prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego
na realizację zadania: „Przeniesienie wraz z migracją danych Krajowego Rejestru Dawców
Krwi (KRDK) na infrastrukturę techniczną Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony
Zdrowia
” zostało wszczęte przez Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia
w Warszawie, zwane dalej Zamawiającym. Ustalona przez Zamawiającego wartość
zamówienia przekraczała kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie
art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 – Prawo zamówień publicznych (Dz. U.
z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą Pzp. Ogłoszenie o zamówieniu
zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (2012/S 178-293347)
w dniu 15 września 2012 r.
Odwołanie w powołanym postępowaniu o udzielenie zamówienia wniósł wykonawca
Sygnity S.A. w Warszawie, zwany dalej Odwołującym.
Odwołanie zostało wniesione wobec naruszenia „art. 7 ust. 1 ustawy Pzp
poprzez naruszenie zasady prowadzenia Postępowania w sposób zapewniający zachowanie
uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców oraz przepisów:

art. 24 ust. 2 pkt 4 [ustawy] Pzp poprzez niewykluczenie z Postępowania wykonawcy
Atos IT Services sp. z o.o.
[zwanego dalej również Przystępującym] pomimo
iż nie wykazał się spełnianiem warunków udziału w Postępowaniu.

art. 89 ust. 1 pkt 5 Pzp poprzez nieodrzucenie oferty wykonawcy Atos IT Services
sp. z o.o. pomimo iż została złożona przez wykonawcę wykluczonego
z Postępowania,

art. 9 ust. 1 Pzp poprzez prowadzenie postępowania z naruszeniem zasady
pisemności i dokonywanie z wykonawcą Atos IT Services sp. z o.o. telefonicznych
ustaleń dotyczących wezwania do uzupełnienia dokumentu w trybie art. 26
ust. 3 Pzp,

art. 46 ust. 4a Pzp poprzez zaniechanie zatrzymania wadium w sytuacji
w której wykonawca Atos IT Services sp. z o.o. nie złożył dokumentów na wezwanie
Zamawiającego w wyznaczonym przez niego terminie,

art. 61 § 1 kodeksu cywilnego w związku z art. 14 Pzp poprzez odwołanie
oświadczenia woli w kwestii uzupełnienia dokumentu w trybie art. 26 ust. 3 Pzp
pomimo iż oświadczenie to dotarło już do wykonawcy Atos IT Services sp. z o.o.


art. 26 ust. 4 Pzp poprzez nieuprawnione wezwanie do wyjaśnienia dokumentu
Wykazu zamieszczonego w ofercie wykonawcy Atos IT Services sp. z o.o. pomimo,
iż istniały przesłanki do zastosowania art. 26 ust. 3 Pzp i wezwania do uzupełnienia
tego dokumentu w wyznaczonym terminie,

art. 14 Pzp w związku z art. 104 kodeksu cywilnego poprzez uznanie za skuteczne
działania osoby nieupoważnionej do dokonania jednostronnej czynności prawnej
w imieniu wykonawcy Atos IT Services sp. z o.o.

art. 26 ust. 4 w z art. 24 ust. 1 pkt 8 i 25 ust. 2 Pzp w związku z § 2 ust. 2
Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2009 roku w sprawie
rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form
w jakich te dokumenty mogą być składane
[(Dz. U. Nr 226 poz. 1817), zwanego dalej
Rozporządzeniem w sprawie dokumentów] poprzez zaniechanie wezwania
wykonawcy Atos IT Services sp. z o.o. do złożenia wyjaśnień dotyczących
dokumentu KRK dotyczącego Prezesa Zarządu Atos IT Services sp. z o.o.,
a w szczególności ustalenia, czy osoba ta posiada miejsce zamieszkania na terenie
Rzeczypospolitej Polskiej

Uwzględniając podniesione zarzuty, Odwołujący wnosił o „uwzględnienie odwołania i:
unieważnienie czynności wy boru najkorzystniejszej oferty,
unieważnienia czynności z dnia 14 listopada 2012 roku wzywającej wykonawcę Atos
IT Services sp. z o.o. do złożenia w trybie art. 26 ust. 4 Pzp wyjaśnień w zakresie
dokumentu Wykazu

wykluczenie wykonawcy Atos IT Services sp. z o.o. z Postępowania wobec
nie wykazania spełniania warunków udziału w Postępowaniu, a następnie odrzucenia
jego oferty

nakazanie wezwania wykonawcy Atos IT Services sp. z o.o. do złożenia wyjaśnień
odnośnie miejsca zamieszkania Prezesa Zarządu w trybie art. 26 ust. 4 Pzp,
a w przypadku uzyskania potwierdzenia, iż miejscem zamieszkania tej osoby
jest terytorium RP o wezwanie do uzupełnienia polskiego KRK. w trybie art. 26
ust. 3 Pzp. chyba, że zachodzi przesłanka odrzucenia oferty Atos IT Services
sp. z o.o. w związku z uwzględnieniem zarzutów zamieszczonych w pkt 1
uzasadnienia odwołania,

wybór oferty Odwołującego jako oferty najkorzystniejszej w Postępowaniu.”
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem stron oraz uczestnika postępowania
odwoławczego,
na
podstawie
zebranego
materiału
dowodowego
w
sprawie,

z uwzględnieniem stanowisk stron oraz uczestnika postępowania odwoławczego, Izba
ustaliła i zważyła, co następuje.
W pierwszej kolejności skład orzekający Izby wykluczył, iż spełniona została którakolwiek
z przesłanek odrzucenia odwołania ustanowionych w art. 189 ust. 2 ustawy Pzp.
W dalszej kolejności Izba stwierdziła, że Odwołującemu, w świetle przepisu art. 179
ust. 1 ustawy Pzp, przysługiwało prawo wniesienia odwołania w postępowaniu o udzielenie
zamówienia prowadzonym przez Zamawiającego.
Izba postanowiła zaliczyć w poczet materiału dowodowego dokumentację postępowania
o udzielenie zamówienia przekazaną przez Zamawiającego.
Mając na celu ocenę zasadności zarzutów podnoszonych w odwołaniu, Izba ustaliła,
że Zamawiający, w pkt IV.I.2) Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ),
skonkretyzował warunek udziału w postępowaniu dotyczący posiadania wiedzy i
doświadczenia.
Przed upływem terminu składania ofert Zamawiającemu swoje oferty złożyło dwóch
wykonawców: Odwołujący i Przystępujący.
Przystępujący wraz ze swoją ofertą złożył m.in. odpis z KRS, zaświadczenie o niekaralności
Prezesa Zarządu wystawione przez Biuro Policji Federalnej w Wiedniu – Biuro Informacyjne
Rejestru Karnego wraz z tłumaczeniem na język polski, a także objęty zastrzeżeniem
tajemnicy przedsiębiorstwa wykaz usług wraz z dokumentami mającymi potwierdzać
należyte wykonanie wykazywanych prac.
Pismem z dnia 31 października 2012 r. Zamawiający wezwał Przystępującego m.in.
do uzupełnienia w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp wykaz usług wraz z dokumentami
mającymi
potwierdzać
należyte
wykonanie
wykazywanych
prac,
wyznaczając
przy tym termin wykonania tej czynności na dzień 5 listopada 2012 r. na godzi. 12:00.
W dniu 5 listopada 2012 r., po upływie wyznaczonego przez Zamawiającego terminu,
wpłynęło do Zamawiającego pismo z tego samego dnia, w którym zawarte zostały
wyjaśnienia złożone w imieniu Przystępującego oraz prośba o zmianę terminu złożenia
wyjaśnień.
Pismem z dnia 15 listopada 2012 r. Zamawiający wezwał Przystępującego m.in. do złożenia
w trybie art. 26 ust. 4 ustawy Pzp wyjaśnień odnoszących się do złożonego wykazu usług

oraz złożonych wraz z nim dokumentami mającymi potwierdzać należyte wykonanie
wykazywanych prac
W dniu 19 listopada 2012 r. wpłynęło do Zamawiającego pismo Przystępującego zawierające
odpowiedź na zadane mu pytania.
Zamawiający w dniu 20 listopada 2012 r. poinformował wykonawców biorących udział
w postępowaniu o udzielenie zamówienia o uznaniu oferty złożonej przez Przystępującego
za najkorzystniejszą.
Wobec powyższego Odwołujący wniósł odwołanie, które Izba, kierując się przepisem
art. 192 ust. 7 ustawy Pzp, rozpoznała w granicach zarzutów w nim zawartych.
Pismem, doręczonym w dniu 26 listopada 2012 r., wykonawca: Atos IT Services Sp. z o.o.
w Warszawie doręczył Prezesowi Izby zgłoszenie przystąpienia do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Skład orzekający Izby, uwzględniając zgromadzony w sprawie materiał dowodowy,
w szczególności powyższe ustalenia oraz zakres zarzutów podniesionych w odwołaniu,
doszedł do przekonania, iż sformułowane przez Odwołującego zarzuty nie znajdują oparcia
w ustalonym stanie faktycznym i prawnym, a tym samym rozpoznawane odwołanie
nie zasługuje na uwzględnienie.
Ażeby rozstrzygnąć o zasadności zarzutów naruszenia art. 7 ust. 1, art. 24 ust. 2 pkt 4,
art. 89 ust. 1 pkt 5, art. 9 ust. 1, art. 46 ust. 4a, art. 26 ust. 4 ustawy Pzp, art. 61 § 1 kodeksu
cywilnego w związku z art. 14 ustawy Pzp oraz art. 14 ustawy Pzp w związku
z art. 104 kodeksu cywilnego, w pierwszej kolejności zdaniem składu orzekającego
rozstrzygnąć należy o posiadaniu przez Zamawiającego prawa do samodzielnego
weryfikowania podjętych przez siebie decyzji.
W ocenie Izby Zamawiający takie prawo posiada. Pamiętać bowiem należy, że celem
postępowania o udzielenie zamówienia jest udzielenie zamówienia wykonawcy wybranemu
zgodnie z przepisami ustawy. W toku prowadzonej przez siebie procedury Zamawiający
zobowiązany jest zapewnić zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie
Wykonawców. Kierując się tymi zasadami Zamawiający jest zobowiązany wykluczyć
z udziału w postępowaniu tych wykonawców, którzy nie potwierdzili spełniania warunków
opisanych w SIWZ, a także odrzucić oferty, co do których stwierdzi zaistnienie przesłanek ku
takiemu działaniu. Podejmując decyzje rozstrzygające o pozbawieniu wykonawcy możliwości
uzyskania zamówienia, Zamawiający jest też zobowiązany stosować przewidziane

przepisami prawa odpowiednie procedury sanacyjne, które umożliwiają uwzględnienie
w ostatecznej ocenie oferty obarczone różnego rodzaju błędami lub brakami (np. 26 ust. 3
lub 4, czy też art. 87 ustawy Pzp). Uwzględniając te podstawowe zasady rządzące
postępowaniem o udzielenie zamówienia, pamiętać również należy o tym, iż kolejno
następujące po sobie czynności Zamawiającego mają w głównej mierze charakter wynikowy,
są naturalnym następstwem czynności wcześniej dokonanych. Istotnym jest też to,
aby czynności podejmowane przez Zamawiającego podejmowane były w oparciu
o prawidłowo ustalony stan faktyczny, innymi słowy, aby ustalenia te nie były obarczone
błędem. W innym przypadku może to oddziaływać na podejmowane przez Zamawiającego
decyzje, a tym samym wpływać na wynik postępowania. Skład orzekający podziela
w tym miejscu pogląd wyrażony w wyroku KIO 1529/11, iż Zamawiający „winien kierować się
w swoich działaniach przepisami prawa, postanowieniami SIWZ i opierać swoje działania
na prawidłowo ustalonym stanie faktycznym. W przeciwnym wypadku mogłoby dojść
do sytuacji, iż pomimo wiedzy Zamawiającego o dokonaniu czynności z naruszeniem prawa
Zamawiający utrzymałby je w mocy pomimo ich oczywistej wadliwości. Nadrzędną zasadą
dotyczącą wszelkiego rodzaju czynności przedsiębranych przez instytucje zamawiające
w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest ich zgodność z przepisami
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych.
” Postępowanie odmienne,
o co zdaje się postulować Odwołujący, byłoby nadmiernie formalistyczne i prowadziłoby
do utrzymywania w mocy błędnie podjętych decyzji, nawet za cenę późniejszego
unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia. A jak to już zostało wskazane
wcześniej, celem postępowania o udzielenie zamówienia nie jest formalizm sam w sobie,
ale wybór oferty najkorzystniejszej z zachowaniem zasad w ustawie określonych.
Uwzględniając powyższe, Izba uznała, iż w rozpoznawanym przypadku, Zamawiający,
który pierwotnie w sposób nieprawidłowy ustalił stan faktyczny, uznając, że zachodzą
okoliczności uzasadniające wezwanie Przystępującego do uzupełnienia dokumentów
potwierdzających
spełnianie
warunków
udziału
w
postępowaniu,
miał
prawo
do zweryfikowania swej błędnej decyzji. W ocenie Izby dostrzeżony przez Zamawiającego
błąd dotyczył treści czynności prawnej (zgodnie z poglądem wyrażanym w doktrynie błąd
może dotyczyć każdego składnika czynności prawnej), był przedmiotowo istotny
(ukierunkowywał dalsze działania Zamawiającego i rodził określone konsekwencje
dla Przystępującego), a ponadto jego zaistnienie było z łatwością zauważalne dla adresata
wezwania, tj. Przystępującego. Okoliczności te stanowią realizację normy prawnej zawartej
w art. 84 kodeksu cywilnego. Skorzystanie przez Zamawiającego z podmiotowego prawa
kształtującego, pozwoliło mu uchylić się od skutków prawnych swego oświadczenia woli,
tzn. doprowadzić do jego nieważności ze skutkiem ex tunc. Co istotne kodeks cywilny

nie wymaga, aby oświadczenie woli podmiotu powołującego się na działanie pod wpływem
błędu wyrażone zostało w ściśle określony, sformalizowany sposób. Tym samym
za wystarczające uznać należy takie działanie Zamawiającego, z którego w świetle art. 65
kodeksu cywilnego, wywieść można wolę uchylenia się przez Zamawiającego od skutków
złożonego wcześniej wezwania do uzupełnienia dokumentów. Za takowe działanie
w rozpoznawanym przypadku, uznać w ocenie Izby należy skierowanie do Przystępującego
kolejnego wezwania odnoszącego się do tych samych dokumentów, tym razem nie do ich
uzupełnienia, a jedynie do złożenia wyjaśnień do nich się odnoszących w trybie art. 26
ust. 4 ustawy Pzp. Taką interpretację potwierdza jednoznacznie treść protokołu z komisji
przetargowej (CSIOZ-WZP.221.35.2012).
Tak dokonana ocena prawna działań
podjętych przez Zamawiającego, czyni
bezprzedmiotowymi zarzuty podnoszone przez Odwołującego. Stwierdzając bowiem,
iż Zamawiający skutecznie skorzystał z podmiotowego prawa kształtującego, co pozwoliło
mu uchylić się od skutków prawnych swojego wcześniejszego oświadczenia woli, oraz mając
na uwadze poczynione wcześniej uwagi o wynikowym charakterze poszczególnych
czynności przez Zamawiającego dokonywanych, uznać należało, iż nie mogły
w rozpoznawanej sprawie zaistnieć wnioskowane przez Odwołującego czynności
wykluczenia Przystępującego z udziału w postępowaniu, odrzucenia złożonej przez niego
oferty czy też zatrzymania wadium. Czynności te były bowiem naturalnym następstwem
niezastosowania się przez Przystępującego do wezwania do uzupełniania dokumentów,
a to wezwanie , jak już to zostało wskazano, zostało przez Zamawiającego skutecznie
uchylone. Przesądzenie, iż Zamawiający w sposób uprawniony skorzystał z instytucji prawa
ustanowionej w art. 84 kodeksu cywilnego, czyni również bezprzedmiotowym zarzut
naruszenia art. 61 § 1 kodeksu cywilnego w związku z art. 14 ustawy Pzp, bowiem zgodnie
z art. 88 kodeksu cywilnego uprawnienie do powołania się sie na błąd upływa z upływem
roku od jego wykrycia. Odwołujący nie wykazał, iż termin ten został naruszony.
Na marginesie należy jedynie zauważyć, iż Odwołujący nie podjął próby samodzielnego
udowodnienia twierdzenia, że Przystępujący nie wykazał spełnienia warunków udziału
w postępowaniu – swe zarzuty oparł jedynie na fakcie skierowania przez Zamawiającego
do Przystępującego wezwania do uzupełnienia dokumentów.
W odniesieniu do zarzutów naruszenia art. 9 ust. 1 ustawy Pzp, a także art. 14 ustawy Pzp
w związku z art. 104 kodeksu cywilnego Izba uznała, iż Odwołujący nie wykazał,
że podnoszone przez niego naruszenia miały jakikolwiek wpływ na wynik postępowania.
Faktem jest, iż zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy Pzp postępowanie prowadzi się z zachowaniem
formy pisemnej. Niemniej jednak nie zostało wykazane, aby w toku przywoływanej

przez
Odwołującego
rozmowy
telefonicznej
Zamawiającego
z
pracownikami
Przystępującego
dokonano
jakichkolwiek
ustaleń,
które
nie
znalazłyby
swego
odzwierciedlenia w pisemnej dokumentacji postępowania, ani też, że ustalenia takie wpłynęły
w jakikolwiek sposób na kolejne decyzje Zamawiającego. Tak bowiem treść rozmowy,
jak i pismo z dnia 5 listopada 2012 r., zdaniem Odwołującego podpisane przez osobę
nieuprawnioną do działania w imieniu Przystępującego, odnosiły się do faktu niewywiązania
się przez Przystępującego z terminu na złożenie uzupełnionych dokumentów. Jak zostało to
już rozstrzygnięte powyżej, wezwanie to ostatecznie zostało uznane za niebyłe,
stąd też i składane przez Przystępującego wyjaśnienia w tym zakresie, jako wynik tegoż
wezwania, uznać należało za nieistotne dla ustalenia wyniku postępowania, a co za tym idzie
rozstrzygnięcia o zasadności zarzutów podnoszonych przez Odwołującego.
Niezależnie od powyższego Izba rozpoznała zarzut odnoszący się do przedstawionych przez
Przystępującego dokumentów, które to dokumenty miały potwierdzać, że urzędującego
Prezesa Zarządu Przystępującego nie skazano za przestępstwa, o których mowa w art. 24
ust. 1 pkt 8) ustawy Pzp. W ocenie składu orzekającego Odwołujący w żaden sposób
nie wykazał, a nawet nie uprawdopodobnił (co samo w sobie byłoby niewystarczającym),
słuszności twierdzeń przez siebie formułowanych. Co ważniejsze nie wykazał on,
że naruszone zostały przez Zamawiającego jakiekolwiek przepisy ustawy Pzp. Dla uznania
za
nieistotne
dla
rozstrzygnięcia
zgłaszanych
przez
Odwołującego
wątpliwości
co do istnienia możliwości sprawowania funkcji urzędującego członka zarządu przez osobę,
która ma miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, za rozstrzygającą
Izba uznała regulację § 2 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie dokumentów. Przepis ten wprost
dopuszcza zaistnienie okoliczności, które w wątpliwość poddawał Odwołujący. Co istotne,
Odwołujący nie przedstawił żadnych dowodów na poparcie stawianego przez niego zarzutu.
Co więcej wprost przyznał w toku rozprawy przez Izbą, iż nie twierdzi on, że Prezes Zarządu
Przystępującego ma miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
ani też nie kwestionuje on prawdziwości złożonych przez przystępującego dokumentów.
Mając to na uwadze Izba uznała, iż rozpoznawany zarzut naruszenia art. 26 ust. 4 w z art. 24
ust. 1 pkt 8 i 25 ust. 2 ustawy Pzp w związku z § 2 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie
dokumentów nie zasługuje na uwzględnienie.
Biorąc powyższe pod uwagę, Izba, działając na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp,
orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9
i 10 ustawy Pzp, stosownie do wyniku postępowania, oraz w oparciu o przepisy
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości

i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238). Izba wzięła w szczególności
pod uwagę przepis § 3 pkt 2) powołanego rozporządzenia, zgodnie z którym uzasadnione
koszty strony postępowania odwoławczego ustala się na podstawie rachunków
przedłożonych do akt sprawy. Mając na uwadze fakt, iż Zamawiający przedłożył odpowiedni
rachunek, Izba uwzględniła zgodnie z § 5 ust. 3 pkt 1) powołanego rozporządzenia jego
wniosek o obciążenie Odwołującego poniesionymi przez niego kosztami wynagrodzenia
pełnomocnika.

Przewodniczący:
……………………………





Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie