eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2011 › Sygn. akt: KIO 1939/11
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2011-09-22
rok: 2011
sygnatury akt.:

KIO 1939/11

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Małgorzata Stręciwilk Protokolant: Małgorzata Wilim

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 września 2011 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 9 września 2011 r. przez
wykonawców
wspólnie
ubiegających
się
o
zamówienie,
tj.
Konsorcjum
o nazwie IVECO MAGIRUS – FIREMAX w składzie: Iveco Magirus Brandschutztechnik
GmbH (partner Konsorcjum) i Fire-Max Sp. z .o. o. (lider Konsorcjum) z siedzibą dla
lidera Konsorcjum: Al. Jerozolimskie 224, 02-495 Warszawa
w postępowaniu
prowadzonym przez Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze, ul. świrki i Wigury 1,
00-906 Warszawa

przy udziale wykonawcy Rosenbauer International AG, Paschingerstrasse 90, Leonding
4060, Austria, reprezentowanego przez STEO Sp. z o.o., ul. Wybrańska 6/8/31,
03-206 Warszawa,
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie Zamawiającego

orzeka:

1. oddala odwołanie;
2. kosztami
postępowania
obciąża
wykonawców
wspólnie
ubiegających
się
o zamówienie, tj. Konsorcjum o nazwie IVECO MAGIRUS – FIREMAX w składzie:
Iveco Magirus Brandschutztechnik GmbH (partner Konsorcjum) i Fire-Max
Sp. z .o. o. (lider Konsorcjum) z siedzibą dla lidera Konsorcjum: Al. Jerozolimskie
224, 02-495 Warszawa
i zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę
15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczonąprzez
wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie, tj. Konsorcjum o nazwie
IVECO MAGIRUS – FIREMAX w składzie: Iveco Magirus Brandschutztechnik
GmbH (partner Konsorcjum) i Fire-Max Sp. z .o.o. (lider Konsorcjum) z siedzibą dla
lidera Konsorcjum: Al. Jerozolimskie 224, 02-495 Warszawa
tytułem wpisu od
odwołania.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie
7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.

Przewodniczący: …………………………



Sygn. akt: KIO 1939/11


U z a s a d n i e n i e

Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze z siedzibąw Warszawie (dalej:
Zamawiający”) prowadzi, w trybie przetargu ograniczonego, postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na: „dostawę 2 lotniskowych pojazdów ratowniczo-gaśniczych z
zespołem gaśniczym na wysięgniku teleskopowym dla Lotniska Chopina w Warszawie”.

Postępowanie to prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówieńpublicznych (Dz. U. t.j. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm.), zwanej dalej:
ustawa Pzp”. Ogłoszenie o przedmiotowym zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 12 marca 2011 r. pod nr 2011/S 50-082393.

W postępowaniu tym wykonawca Konsorcjum firm w składzie: GMV Innovating
Solutions Sp. z o.o. (Lider Konsorcjum) i Grupo Mecanica del Vuelo Sistemas S.A.U.
(Partner Konsorcjum) z siedzibądla Lidera Konsorcjum w Warszawie (dalej: „Odwołujący”)
w dniu 2 września 2011 r. złożył odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, którego
kopia została przekazana Zamawiającemu w tej samej dacie. Odwołanie dotyczyło czynności
Zamawiającego polegającej na badaniu i ocenie ofert oraz wyborze oferty najkorzystniejszej,
o której to czynności Zamawiający przekazał Odwołującemu informacjęw dniu 23 sierpnia
2011 r.

O złożonym odwołaniu Zamawiający poinformował wykonawców mailem w dniu
7 września 2011 r. W dniu 10 września 2011 r. do Prezesa Izby wpłynęło faksem zgłoszenie
przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego, skierowane przez
wykonawcęNovamedia Innovision Sp. z o.o. z siedzibąw Kaliszu (dalej: „Novamedia”).
To samo zgłoszenie przystąpienia na piśmie wpłynęło do Prezesa Izby w dniu 12 września
2011 r. W dniu 9 września 2011 r. do Prezesa Izby wpłynęło n piśmie zgłoszenie
przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, skierowane przez
Indra Sistemas S.A. z siedzibąw Madrycie w Hiszpanii (dalej „Przystępujący” lub „Indra”).
Kopia przystąpienia została przekazana stronom postępowania odwoławczego.

Biorąc pod uwagępisma złożone w sprawie odwołania oraz oświadczenia złożone
w trakcie rozprawy Izba ustaliła następujące stanowiska stron postępowania odwoławczego
oraz jego uczestnika:

I.
Stanowisko Odwołującego

Odwołujący złożył odwołanie wobec czynności Zamawiającego polegającej na:
1) naruszeniu przepisu art. 7 ust. 3 ustawy Pzp, art. 91 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez
wybór oferty, która nie jest ofertąnajkorzystniejsząw przedmiotowym postępowaniu,
2) naruszeniu przepisu art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, poprzez wybór oferty, która
powinna zostaćodrzucona na podstawie przepisu art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp,
3) naruszeniu przepisu art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez brak przyjęcia jednakowego
przelicznika dla jednostkowego wskaźnika mocy jednostki napędowej,
4) naruszeniu przepisu art. 87 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez niezasadne wezwanie do
wyjaśnień, które w rezultacie doprowadziło do zmiany oferty przez Przystępującego.
Wobec naruszenia przez Zamawiającego wskazanych przepisów Odwołujący wniósł o
uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie Zamawiającemu powtórzenie czynności
oceny złożonych w postępowaniu oraz dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej, zgodnie z
przepisami ustawy Pzp, tj. dokonanie wyboru oferty Odwołującego.
W uzasadnieniu swojego odwołania Odwołujący wskazał na następujące okoliczności:
(1)
Odwołujący wskazał na wymogi SIWZ dotyczące najaśnic na masztach oświetleniowych.
Podkreślił,że w załączniku nr 3 do SIWZ „Wymagania operacyjno-techniczne lotniskowego
pojazdu ratowniczo-gaśniczego" w punkcie 12.2.4 Zamawiającyżądał, aby masz
oświetleniowy wyposażony został w minimum dwie [2] najaśnice typu ksenonowego każda o
mocy minimum 150 W napięciu zasilania 24 V z instalacji elektrycznej pojazdu, dopuścił przy
tym zastosowanie minimum dwóch [2] najaśnic typu sodowego każda o mocy minimum 70 W
o napięciu zasilania 24 V z instalacji elektrycznej pojazdu. W sekcji XIII SIWZ „Opis
kryteriów, którymi zamawiający będzie siękierował przy wyborze oferty wraz z podaniem
znaczenia tych kryteriów oraz sposobu oceny ofert" w punkcie 2 Zamawiający wskazał, iżw
kryterium „Parametry techniczno-użytkowe'" przyzna 10 pkt. za maszt oświetleniowy z
najaśnicami ksenonowymi minimum 2 x 150 W każda 24 V, przy czym wykonawca otrzyma
punkty w niniejszym kryterium jedynie, jeśli zaoferuje pojazdy spełniające w/w wymagania.
W sekcji X SIWZ „Opis sposobu przygotowania oferty" w punkcie 4 Zamawiający wymaga,
aby wykonawca wraz z ofertązłożył dokumentacjęoferowanych pojazdów (Załącznik nr 3 do
SIWZ/Załącznik nr 1 do IPU „Wymagania operacyjno-techniczne lotniskowego pojazdu
ratowniczo-gaśniczego”) wraz z potwierdzeniem wykonania. Wskazał także,że
Przystępujący w załączniku nr 1 do IPU w punkcie 12.2.4 potwierdził wykonanie masztu
poprzez wskazanie, iżwyposażony on będzie w 4 najaśnice ksenonowe x 75 W 24 V.
Podkreślił,że Zamawiający w pkt. XIII SIWZ zaznaczył, iżprzyzna punkty jedynie za
zaoferowanie: maszt oświetleniowy z najaśnicami ksenonowymi minimum 2 x 150W,

tymczasem Przystępujący samoistnie dokonał zmiany wymagańZamawiającego. Wskazał,że Przystępujący zaoferował wymagane wykonanie masztu oświetleniowego jako opcję(str.
48 oferty), a w ofercie technicznej potwierdził całkowicie inne rozwiązanie. W takiej sytuacji –
w jego ocenie - Zamawiający nie powinien przyznawaćPrzystępującemu 10 punktów w tym
kryterium, bowiem warunek postawiony przez Zamawiającego nie został spełniony.
Wskazując na konkretne obliczenia punktów przyznanych ofercie Przystępującego i
Odwołującego w poszczególnych podkryteriach z tytułu oceny ofert w ramach kryterium
Parametry techniczno-użytkowe podkreślił,że właściwa ocena spełnienia tego kryterium
przez wykonawców przekłada sięna wynik postępowania.
Wobec powyższego wskazał,że Przystępujący nie powinien miećprzyznanych 10
pkt za zaoferowanie masztu oświetleniowego z najaśnicami ksenonowymi min 2 x min 150
W, gdyżzaoferował maszt z najaśnicami ksenonowymi 4 x 75 W 24 V. Według
Odwołującego wobec sytuacji wyraźnego wskazania przez Przystępującego w pkt 12.2.4
załącznika nr l do IPU, iżwykonawca ten oferuje najaśnice 4 x 75 W, 24 V ksenon, wezwanie
do wyjaśnienia treści oferty na podstawie przepisu art. 87 ust. 1 ustawy Pzp należało ocenić
negatywnie. Wezwanie do wyjaśnienia treści oferty, która nie budziła wątpliwości w ocenie
Odwołującego doprowadziło do niedopuszczalnych negocjacji między Zamawiającym, a
Przystępującym, a także do zmiany oferty Przystępującego. Ponadto wskazał,że
wyjaśnienia treści oferty Przystępującego doprowadziły do sytuacji, gdzie Zamawiający
„próbował” zwrócićwykonawcy uwagę, iżzaoferował niepunktowany parametr i w rezultacie
wykonawca ten treśćswojej oferty zmienił, co miało wpływ na wynik postępowania.
Odwołujący wskazał na orzecznictwo KIO wskazujące na niedopuszczalnośćtakiego
działania ze strony Zamawiającego, wskazując jednocześnie,że taka sytuacja jest
niedopuszczalna z punktu widzenia należytego prowadzenia postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego i prowadzi do naruszenia zasady uczciwej konkurencji.
(2)
Ponadto Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisu art. 7 ust. 1
ustawy Pzp poprzez naruszenie uczciwej konkurencji i nie zachowanie należytej staranności
przy ocenie ofert w zakresie oceny parametrów jednostkowego wskaźnika mocy jednostki
napędowej kW/1000 kg.
Podkreślił,że w formularzu ofertowym Zamawiającyżądał podania jednostkowego
wskaźnika mocy jednostki napędowej kW/1000 kg, zaśPrzystępujący wskazał,że zastosuje
w pojeździe 2 silniki o łącznej mocy 1250 KM. Odwołujący podkreślił,że przeliczając moc
silników z koni mechanicznych na kilowaty Przystępujący posłużył sięamerykańskim
przelicznikiem 1 kW = 1.34 KM, deklarując tym samym w Załączniku nr 1 do IPU w punkcie
2.2 moc 2 silników 932 kW. Gdyby Przystępujący zastosował europejski przelicznik 1 kW =
1,3596 KM, według Odwołującego łączna moc silników wynosiłaby 919,4 kW, zaśw takim

przypadku jednostkowy wskaźnik mocy jednostki napędowej przy zadeklarowanej przez
Przystępującego rzeczywistej masie całkowitej pojazdu wynosiłby 20,19 kW/1000 kg.
Podkreślił także,że powyższe ma istotne znaczenie z uwagi na to,że parametr ten jest
punktowany. Wskazał teżna to,że sam Odwołujący w swojej ofercie w punkcie 2.2
Załącznika nr 1 do IPU wyraźnie wskazuje, jakim przelicznikiem posłużył siędo przeliczenia
mocy w koniach mechanicznych na kilowaty i Zamawiający, po zapoznaniu sięz ofertą
Odwołującego nie zweryfikował tego parametru u Przystępującego i nie zwrócił sięo
złożenie wyjaśnieńw tej sprawie. Podkreślił,że parametr ten w obydwu ofertach wyliczony
został w oparciu o dwie różne metody, w związku z czym ofert w zakresie tego parametru
nie można porównać.
(3)
Odwołujący wskazał,że Przystępujący zaoferował w szczegółowym opisie
samochodu (rozdział 2.2 - kabina) drzwi, które mogąbyćotwarte do 90 stopni. Podkreślił,że
drzwi, które otwierająsiępod pewnym kątem to drzwi standardowe na zawiasach,
tymczasem w formularzu ofertowym oraz w tabeli w punkcie 7.10 wykonawca ten
zadeklarował drzwi typu autobusowego. Podkreślił,że także w zakresie tej rozbieżności
Zamawiający nie zwrócił siędo wykonawcy o złożenie wyjaśnień.

II.
Stanowisko Zamawiającego

Zamawiający w toku rozprawy wniósł o oddalenie odwołania. Powołał sięna
argumentację, iżstricte oferta Przystępującego zwarta jest wyłącznie na formularzu
ofertowym, tj. załączniku nr 2 do SIWZ, a w tym zakresie oświadczenie woli Przystępującego
zostało złożone w sposób wyraźny przede wszystkim w pkt 5 tego formularza, tj. w zakresie
ppkt 5.1 – dotyczącego oświadczenia o jednostkowym wskaźniku mocy jednostki napędowej,
ppkt 5.5 - dotyczącego oświadczenia o drzwiach wejściowych do pojazdu i ppkt 5.6 -
dotyczącego oświadczenia odnośnie masztu oświetleniowego i najaśnic. Na podstawie tych
oświadczeńwoli Przystępującego, według Zamawiającego, należało oceniaćtreśćoferty
Przystępującego, także pod kątem przyznania temu wykonawcy punktów w ramach oceny
ofert w ustalonych kryteriach oceny.
Wskazał na zapisy rozdziału X pkt 4 SIWZ, gdzie Zamawiający dodatkowożądał
dołączenia przez wykonawcędo oferty dokumentacji oferowanych pojazdów, tj. załącznika nr
1 do formularza ofertowego oraz innych elementów, takich jak: rysunki, ilustracje itd. Dopiero
w tych dodatkowych dokumentach, przedkładanych wraz z właściwąofertą, według
Zamawiającego, Przystępujący zaprezentował opcjonalne rozwiązanie w zakresie najaśnic.
To opcjonalne rozwiązanie związane jest z rozwiązaniami stosowanymi przez producenta
urządzenia w aktualnie produkowanych samochodach i nie ma znaczenia – zdaniem

Zamawiającego - dla prawidłowości złożonego w ofercie Przystępującego (formularz
ofertowy) oświadczenia woli. Powołał sięna str. 29 oferty Przystępującego, gdzie w
dokumencie stanowiącym materiał producenta samochodu wskazuje sięna możliwość
przyjęcia w tym dokumencie opcjonalnych rozwiązańco do części wyposażenia samochodu.
Zamawiający wskazał,że na tej stronie oferty wyraźnie wskazuje sięna to,że przedstawiona
specyfikacja odnosi siędo istniejącego jużobecnie zbudowanego lotniskowego samochodu
ratowniczo-gaśniczego. Tym dokumentem załączonym dodatkowo przez wykonawcę–
według Zamawiającego - Przystępujący nie zmieniał swojego oświadczenia woli zawartego
na str. 1-3 oferty. Zamawiający powołał siętakże na pkt 12.2.4 załącznika nr 1 do oferty,
gdzie Przystępujący także złożył oświadczenie,że oferuje rozwiązanie dotyczące najaśnic
zgodnie z wymogami Zamawiającego. Oprócz tego oświadczenia wykonawcy pojawiło się
tam także dodatkowe opcjonalne rozwiązanie stosowane przez producenta samochodów.
Wskazuje,że Zamawiający tam, gdzie miał jakieśwątpliwości w ofertach
wykonawców, w tym Przystępującego, z korzystał uprawnienia, jakie daje mu art. 87 ust. 1
ustawy Pzp; miało to miejsce co do najaśnic, natomiast w pozostałych dwóch kwestiach
podnoszonych w odwołaniużadnych wątpliwości Zamawiający nie miał, biorąc pod uwagę
treśćoferty i załączone do niej dokumenty, a także uwzględniając swojąwiedzęna temat
oferowanych na rynku, istniejących samochodów (targi, strony internetowe, użytkowanie
samochodów Rosenbauer na lotnisku Kraków-Balice).
Co do kwestii podania jednostkowego wskaźnika mocy jednostki napędowej –
Zamawiający podkreślił,że jednostka ta powinna byćokreślona parametrem kilowatów (kW),
a nie koni mechanicznych (KM). W tym zakresie Zamawiający, dokonując oceny ofert opierał
sięna danych co do mocy silników, wskazywanych przez producentów tychże oferowanych
przez wykonawców silników - tak w przypadku oferty Odwołującego, gdzie producentem
silników jest firma Iveco, jak i w ofercie Przystępującego, gdzie producentem silników jest
firma jest Caterpillar. Wskazał,że dane w tym zakresie zostały prawidłowo podane - zgodnie
z tym, co wskazuje Caterpillar. Na potwierdzenie powyższego przedłożył do akt sprawy
wydruk ze strony internetowej producenta oferowanych silników, tj. specyfikacjęproducenta
silnika Caterpillar na okolicznośćwykazania,że to urządzenie ma moc 466 kW
Co do drzwi samochodu Zamawiający powołała sięteżna str. 29 oferty
Przystępującego, gdzie wskazano na możliwośćwskazywania w dodatkowych dokumentach
załączonych do oferty wyposażenia równoważnego. Przywołał jednocześnie pkt 7.10
załącznika nr 1 do oferty, gdzie Przystępujący zaoferował drzwi typu autobusowego zgodnie
z wymogiem SIWZ. Zamawiający wyjaśnił,że drzwi typu autobusowego to drzwi otwierane
automatycznie do przodu wzdłużpojazdu. Podkreślił,że zapis na str. 37 oferty
Przystępującego, wskazujący na możliwośćotwierania drzwi do 90 stopni, jego zdaniem,
spełnia wymóg drzwi typu autobusowego. Dla zobrazowania powyższego Zamawiający

przedłożył sporządzony przez siebie rysunek techniczny, tzw. drzwi odskokowo-
przesuwnych otwieranych do przodu, gdzie równieżpowstaje kąt 90 stopni przy otwieraniu
drzwi i dotyczy wychylności o 90 stopni zawijasów, na których umocowane sąwskazane
drzwi.

III.
Stanowisko Przystępującego

Przystępujący, tak w zgłoszeniu przystąpienia, jak i na rozprawie, poparł w całości
stanowisko Zamawiającego i wniósł o oddalenie odwołania. Przystępujący co do zarzutu
dotyczącego podania jednostkowego wskaźnika mocy jednostki napędowej podniósł,że w
swojej ofercie posłużył siędanymi dotyczącymi mocy silnika podawanymi przez producenta
silników Caterpillar w kW (kilowatach), wskazując na str. 4 oferty pkt 2.2 załącznika nr 1,że
moc jednego silnika to 466 kW. Jednostkąbazowąw tym zakresie dla Przystępującego były
kilowaty (kW), określone przez producenta, a nie konie mechaniczne (KM). Dla podania
jednostkowego wskaźnika mocy napędowej mocy jednostki napędowej Przystępujący
zastosował – jak wskazał - przeliczenie, tj. podzielił moc dwóch silników (466 kW x 2), tj.
parametr w wysokości 932 kW przez przewidywanąrzeczywistąmasęcałkowitąpojazdu, tj.
45 529 kg, osiągając w tym zakresie wynik i parametr wymaganej jednostki na poziomie
20,7. Przystępujący wskazał także,że podana w pkt 2.2. załącznika nr 1 moc silnika w
koniach mechanicznych na poziomie 625 KM była podana dodatkowo, nie stanowiła
podstawy do przeliczania jednostkowego wskaźnika mocy jednostki napędowej. Podkreśla,że w tym zakresie faktycznie przy podaniu mocy silnika w koniach mechanicznych
zastosowany był przez niego przelicznik amerykański, co nie miało jednakżadnego
znaczenia dla ustalenia wymaganego parametru: jednostkowego wskaźnika mocy
napędowej mocy jednostki napędowej. Wskazał,że przy prawidłowym przeliczeniu koni
mechanicznych, co nie miało znaczenia dla podania wymaganego parametru, prawidłowa
wartośćkoni mechanicznych dla dwóch silników wynosiłaby 1268 KM, a nie 1250 KM.
Co do zarzutu dotyczącego najaśnic - wskazał,że informacje zawarte na stronach od
29 do 48 oferty Przystępującego stanowiły dodatek do oferty nie wymagany postanowieniami
SIWZ. Sąto, będące w jego dyspozycji specyfikacje istniejących samochodów dla
zobrazowania istniejących aktualnie rozwiązańw tych samochodach. Wskazał,że w
załączniku nr 1 do oferty w pkt 12.2.4 z jednej strony zaoferował rozwiązanie oczekiwane
przez Zamawiającego, z drugiej strony – dodatkowo, biorąc pod uwagęwłasne
doświadczenia na tym polu, wskazał na bardziej efektywne rozwiązanie, które ewentualnie
mogłoby byćzastosowane w przypadku takiej woli ze strony Zamawiającego. To rozwiązanie
dodatkowe, według Przystępującego, jest bardziej efektywnym rozwiązaniem niż
podstawowy wymóg Zamawiającego z dwoma najaśnicami.

Co do zarzutu dotyczącego drzwi typu autobusowego - potwierdza rozumienie tego
wymogu zaprezentowane tak przez Odwołującego, jak i Zamawiającego na rozprawie, iż
drzwi typu autobusowego, oznaczają, iżsąto drzwi otwierane automatycznie do przodu
wzdłużpojazdu. Podkreśla jednak,że równieżtakie drzwi zawierajązawiasy, które obracają
sięo 90 stopni, dla zobrazowania czego przedłożył do akt sprawy dwa zdjęcia pojazdu, drzwi
i zawiasów.

Krajowa Izba Odwoławcza, rozpoznając złożone odwołanie na rozprawie
i uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy w sprawie, w tym w szczególności
dokumentacjęz niniejszego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, oraz
stanowiska stron i uczestnika postępowania, zaprezentowane na piśmie i ustnie do protokołu
rozprawy, ustaliła i zważyła co następuje.

W pierwszej kolejności Izba stwierdziła,że wykonawca Rosenbauer International AG,
zgłaszający swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego,
uzyskał przymiot uczestnika niniejszego postępowania odwoławczego. W tym zakresie Izba
stwierdziła wypełnienie przesłanek ustawowych skutecznego przystąpienia do postępowania
odwoławczego, określonych w art. 185 ust. 2 i 3 ustawy Pzp. W związku z powyższym
wykonawca Rosenbauer International AG uzyskał status uczestnika niniejszego
postępowania odwoławczego.

W drugiej kolejności Izba ustaliła,że nie została wypełnionażadna z przesłanek
ustawowych skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 189 ust. 2
ustawy Pzp.

Izba ustaliła też,że Odwołujący ma interes w złożeniu odwołania. W odwołaniu
podnosi on zarzuty dotyczące jednej z dwóch ważnych ofert wykonawców, którzy złożyli
oferty w postępowaniu, w tym oferty wykonawcy (Rosenbauer International AG), która
została uznana za najkorzystniejsząw postępowaniu. Biorąc pod uwagęzakres zarzutów
odwołania oraz okoliczność,że zaskarżona przez Odwołującego czynnośćwyboru oferty
najkorzystniejszej
pozbawia
Odwołującego
możliwości
uzyskania
przedmiotowego
zamówienia publicznego, Izba uznała,że Odwołujący w dostateczny sposób wykazał swój
interes w uzyskaniu zamówienia, wnosząc przedmiotowe odwołanie, czym wypełnił on
materialnoprawnąprzesłankę, o której mowa w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp. Zaskarżone
czynności Zamawiającego pozbawiająOdwołującego szans na uzyskanie przedmiotowego
zamówienia i narażajągo na poniesienie szkody.

Izba, rozpoznając odwołanie w granicach zarzutów podniesionych w odwołaniu,
uznała je za niezasadne.

Izba ustaliła,że w przedmiotowym postępowaniu Zamawiający w SIWZ (rozdział XIII
pkt 2) obok przyjęcia do oceny ofert kryterium cenowego (50% waga kryterium) przyjął także
dwa inne kryteria, tj.: parametry techniczno użytkowe (40% waga kryterium) i gwarancja
(10% waga kryterium). W ramach kryterium parametrów techniczno użytkowych
Zamawiający przewidział 6 podkryteriów, za które przewidział możliwośćuzyskania
określonej liczby punktów. I tak przewidziano tam:
-
podkryterium jednostkowy wskaźnik mocy jednostki napędowej – maksymalnie 15 pkt;
-
podkryterium objętośćzbiornika wody do celów gaśniczych dm
3
[min. 1 200 dm
3
] –
maksymalnie 25 pkt;
-
podkryterium wskaźnika prędkości pojazdu km/godz. [min. 100 km/godz.] –
maksymalnie 15 pkt;
-
podkryterium zastosowane zawieszenie podwozia - 20 pkt;
-
podkryterium drzwi wejściowe do kabiny pojazdu typu autobusowego, zamykane
automatycznie – 15 pkt;
-
podkrytrium maszt oświetleniowy z najaśnicami ksenonowymi minimum 2 x min. 150W
każda – 24V – 10 pkt.
Zgodnie z wymogami rozdziału X pkt 3 SIWZ przewidziano dla wykonawców wzór
formularza ofertowego (załącznik nr 2 do SIWZ), w którym to formularzu przewidziano
koniecznośćwyspecyfikowania w pkt 5 tego formularza poszczególnych parametrów
techniczno-użytkowe, które podlegały ocenie w ramach kryterium oceny ofert. Zgodnie z pkt
4 rozdziału X SIWZ wykonawca wraz z ofertąmiał złożyćZamawiającemu dokumentację
oferowanych pojazdów (Załącznik nr 1 do formularza oferty), zawierającąspecyfikację
producenta (ów) z danymi technicznymi, ilustracjami, rysunkami, zastosowanymi
rozwiązaniami konstrukcyjnymi i wszystkimi innymi informacjami, jak wykonane są
poszczególne podzespoły podwoziowo – silnikowe i pożarnicze pojazdu potwierdzające
spełnianie wymagańZamawiającego. W załączniku nr 1 do formularza oferty Zamawiający
określił poszczególne parametry techniczne przedmiotu zamówienia, oczekując od
wykonawców w odrębnej kolumnie wskazania przy każdym z wymaganych parametrów
potwierdzenia określonego wymagania przez wykonawcę.
Przystępujący w swojej ofercie w zakresie parametrów technicznych zaskarżonych
przez Odwołującego wskazał co następuje:
1) Co do parametru masztu oświetleniowego z najaśnicami ksenonowymi w
formularzu ofertowym (pkt 5.6) przy wymogu Zamawiającego „Maszt oświetleniowy z

najaśnicami ksenonowymi minimum 2 x min. 150 W-24V” wskazał: „tak”. Jednocześnie w pkt
12.2.4 załącznika nr 1 do oferty przy opisie wymogu SIWZ: „Maszt wyposażony w minimum
dwie [2] najaśnice typu ksenonowego każda o mocy minimum 150 W o napięciu zasilania
24V z instalacji elektrycznej pojazdu. Dopuszcza się minimum dwie [2] najaśnice typu
sodowego każda o mocy minimum 70 W o napięciu zasilania 24 V z instalacji elektrycznej
pojazdu
” wskazał: „Zgodnie z wymogami. Najaśnice 4 x 75W, 24 V Xenon”. Jednocześnie
teżna str. 48 oferty w dokumencie „Lotniskowy Samochód Ratowniczo-Gaśniczy”,
stanowiącym specyfikacjęproducenckąistniejącego pojazdu gaśniczego firmy Rosenbauer
co do najaśnic wskazano: „4 x 75 V Xenon (lub opcjonalnie 2 x 150 W / 24 V Xenon)”.
2) Co do parametru jednostkowego wskaźnika mocy jednostki napędowej kW/1000
kg w formularzu ofertowym (pkt 5.1) wskazał na wartość20,47 kW/1000 kg. W tym zakresie
także dodatkowo w pkt 2.2 załącznika nr 1 do oferty przy opisie wymogu SIWZ: „Silnik
charakteryzuje się odpowiednią mocą i momentem obrotowym określoną dla obciążonego
pojazdu
” wskazał: „Zgodnie z wymogami. Moc każdego silnika – 625 KM (466 kW) – łącznie
1 250 KM. Moment każdego z silników – 2.780 Nm.

3) Co do parametru drzwi typu autobusowego w formularzu ofertowym (pkt 5.5) przy
wymogu Zamawiającego: „Drzwi wejściowe do kabiny pojazdu typu autobusowego,
zamykane automatycznie
” wskazał: „tak”. Jednocześnie w pkt 7.10 załącznika nr 1 do oferty
przy opisie wymogu SIWZ: „Drzwi wejściowe uruchamiane automatycznie z otwieraniem do
przodu [typ autobusowy]. Drzwi zamykają się automatycznie przy przekroczeniu przez
pojazd prędkości do maksimum 5 km/godz. Dopuszcza się otwieranie i zamykanie drzwi
ręcznie
” wskazał: „Zgodnie z wymogami. Automatyczne drzwi typu autokarowego,
elektrycznie sterowane + awaryjne sterowanie ręczne. Automatyczne zamykanie powyżej
prędkości 5 km/h
”. Jednocześnie teżna str. 37 oferty w dokumencie „Lotniskowy Samochód
Ratowniczo-Gaśniczy
”, stanowiącym specyfikacjęproducenckąistniejącego pojazdu
gaśniczego firmy Rosenbauer co do drzwi wskazano: „Zainstalowane duże automatyczne
drzwi bezpieczeństwa, po jednej z prawej i lewej stronie kabiny, które mogą być otwarte do
90
o
tak, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo dla załogi przy wsiadaniu i wysiadaniu z
aparatami ochrony dróg oddechowych. Drzwi są wyposażone w opuszczane szyby w
oknach.

Zamawiający w toku badania i oceny ofert pismem z dnia 24 sierpnia 2011 r. zwrócił
siędo Przystępującego w trybie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp o wyjaśnienie treści złożonej
oferty, w tym w pkt 6 pisma co do parametru najaśnic, wskazując na oferowany w formularzu
ofertowym wymóg najaśnic ksenonowych min. 2 x min. 150 W – 24 każda i prosząc w
związku z tym o wyjaśnienie dlaczego wykonawca ten w załączniku nr 1 do oferty w pkt
12.2.4 podał inne parametry masztu oświetleniowego, przy czym wskazał także na dalszy
opis (pkt 8.1 str. 48 oferty), gdzie podano, iżwymagane parametry sąrozwiązaniem

opcjonalnym. Przystępujący w piśmie z dnia 20 listopada 2011 r. we wskazanym zakresie
wyjaśnił Zamawiającemu,że maszt oświetleniowy w oferowanym pojeździe będzie
wyposażony w 2 reflektory ksenonowe po 150W, wskazując także,że ujęta w specyfikacji
załączonej do oferty opcja masztu wyposażonego w 4 reflektory ksenonowe po 75 W była
propozycjąrównoważnego rozwiązania, wynikającąz wieloletniego doświadczenia
Przystępującego. Przystępujący wskazał na swoje doświadczenie, podając,że wskazane
rozwiązanie daje lepszy efekt oświetlenia pola pracy wokół pojazdu niżstosowanie mniejszej
ilości punktówświetlnych. Wykonawca ten podkreślił,że wymagane przez Zamawiającego
rozwiązanie z 2 reflektorami po min. 150W zostało zaoferowane jako opcja, ponieważwybór
któregokolwiek z rozwiązańnie mażadnego wpływu na pozostałe parametry techniczne ani
na cenęoferowanego pojazdu, a ponadto łączna moc oświetlenie (300 W) pozostaje bez
zmian.
Zamawiający ofercie Przystępującego przyznał maksymalnąilośćpunktów we
wszystkich kryteriach i podkryteriach oceny ofert, w tym także w zakresie kwestionowanych
w odwołaniu podkryteriów oceny ofert. Powyższe skutkowało uznaniem przez
Zamawiającego oferty Przystępującego jako najkorzystniejszej w postępowaniu.

Uwzględniając powyższe ustalenia Izba rozpoznając odwołanie w granicach zarzutów
stwierdziła,żeżaden z podnoszonych zarzutów odwołania nie znalazł potwierdzenia z
zgromadzonym materiale dowodowym.
Co do pierwszego zarzutu dotyczącego wymogu najaśnic na maszcie oświetleniowym
Izba stwierdziła,że Odwołujący nie podnosił w tym zakresie zarzutu niezgodności oferty z
treściąSIWZ, czy teżustawąPzp. Zarzut odwołania – jak wynika z jego treści – co także
Odwołujący podnosił w toku rozprawy przed Izbą, odnosił siędo naruszenia przez
Zamawiającego przepisów ustawy Pzp polegających nażądaniu od Przystępującego
wyjaśnieńtreści oferty w zakresie potwierdzenia spełniania punktowanego przez
Zamawiającego wymogu co do najaśnic, które w efekcie – jak podnosił Odwołujący –
doprowadziły do niedopuszczalnych negocjacji w wykonawcąoraz naruszenia zasady
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Izba nie stwierdziła, aby ten zarzut potwierdził się. W ocenie Izby – wbrew
twierdzeniom Zamawiającego – za ofertęskładanąw postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego należy uznaćtak formularz ofertowy, jak i inne dokumenty złożone wraz z tym
formularzem, jeśli z ich treści wynika oświadczenie woli wykonawcy odnoście możliwości,
sposobu i szczegółowych zasad spełnianiaświadczenia (wykonania zamówienia) przez
wykonawcę. Powyższe potwierdza także uchwała Sądu Najwyższego z dnia 21 października
2005 r. (sygn. akt: III CZP 74/05). Przy ocenie tych oświadczeńwoli wykonawcy należy brać
pod uwagęrzeczywistąwolęwykonawcy co do oferowanego przedmiotu zamówienia, także

przy uwzględnieniu okoliczności, w których złożone zostało dane oświadczenie, zasady
współżycia społecznego, czy ustalone zwyczaje (art. 65 Kc w związku z art. 14 ustawy Pzp).
Biorąc powyższe pod uwagę, przy ocenie rzeczywistej woli Przystępującego składającego
swojąofertęw postępowaniu w przedmiotowej sprawie należało braćpod uwagęnie tylko
formularz ofertowy. Z tego teżwzględu wobec pewnych rozbieżności w treści oferty
pomiędzy oświadczeniem woli zawartym w formularzu ofertowym Przystępującego, a
oświadczeniem zawartym w załączniku nr 1 do formularza oferty oraz informacjązawartąna
str. 48 oferty, Zamawiający miał prawo, a nawet w takiej sytuacji obowiązek zwrócenia siędo
Przystępującego o złożenie wyjaśnieńco do treści oferty w trybie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp.
Przepis ten wskazuje bowiem na to,że Zamawiający w toku badania i oceny ofert możeżądaćod wykonawców wyjaśnieńdotyczących treści złożonych ofert, przy czym
niedopuszczalne jest prowadzenie między zamawiającym, a wykonawcąnegocjacji
dotyczących złożonej oferty i dokonywanie jakiekolwiek zmiany w jej treści. Wobec
okoliczności, iżPrzystępujący w treści formularza ofertowego złożył wyraźne oświadczenie
woli o zaoferowaniu Zamawiającemu punktowanego w ramach kryterium oceny ofert
parametru co do najaśnic (2 najaśnice ksenonowe x min. 150W – 24 V), a jednocześnie w
innym miejscu oferty (załącznik nr 1 do oferty) wskazał dodatkowo na inne rozwiązanie w
zakresie najaśnic ksenonowych (4 x 75W, 24V) Zamawiający miał obowiązek wyjaśnienia tej
nieprawidłowości. Podstawąpowyższego było także zamieszczenie na dodatkowym,
niewymagalnym w SIWZ dokumencie, wskazania dwóch rozwiązańw zakresie najaśnic:
punktowanego w SIWZ (2 najasnice) oraz dodatkowego z czterema najaśnicami po 75W
każda. Udzielone przez Przystępującego wyjaśnienia potwierdziły tylko wyraźne
oświadczenie woli tego wykonawcy zamieszczone w formularzu ofertowym, za które
prawidłowo została przyznana Przystępującemu maksymalna ilośćpunktów w ramach
kryterium parametry techniczno-użytkowe. Zawarte w załączniku nr 1 do formularza
ofertowego oraz w specyfikacji oferowanego pojazdu dodatkowe – jak wskazał
Przystępujący
-
opcjonalne
rozwiązanie,
stanowi
tylko
dodatkową
propozycję
Przystępującego korzystniejszego – według niego – rozwiązania, równoważnego do
oczekiwanego przez Zamawiającego i punktowanego w SIWZ rozwiązania, które
Zamawiający może ewentualnie rozważyćna etapie realizacji zamówienia. Oferowanym
jednak w zasadniczy sposób rozwiązaniem w zakresie najaśnic były najaśnice ksenonowe
po 150W i 24V, co potwierdza – jak wskazano – wprost formularz ofertowy, jak również
załącznik do tego formularza („Zgodnie z wymogami”) oraz dodatkowy dokument –
specyfikacja pojazdu, gdzie także wprost wskazano na punktowane rozwiązanie. Nie można
także stwierdzić, aby w wyniku prowadzonych z Przystępującym wyjaśnieńdoszło do zmiany
treści oferty, czy jakiśnegocjacji z tym wykonawcą. O takiej okoliczności można byłoby

mówićnp. w sytuacji, gdyby w wyniku wyjaśnieńdoszło do zmiany treści formularza
ofertowego, z czym w niniejszym przypadku nie mamy do czynienia.

Co do zarzutu dotyczącego parametru jednostkowego wskaźnika mocy jednostki
napędowej, Izba stwierdziła,że brak było obowiązku dożądania w tym zakresie
dodatkowych wyjaśnieńodnoszących siędo treści oferty Przystępującego.
Odwołujący w odwołaniu wskazuje,że Przystępujący, oferując w pojeździe 2 silniki ołą
cznej mocy 1250 KM i dokonując przeliczenia silników z koni mechanicznych na kilowaty
posłużył sięamerykańskim przelicznikiem (1kW = 1,34 K), wskazując na moc silników na
poziomie 932, zamiast – podobnie jak Odwołujący – zastosowania europejskiego
przelicznika (1 kW = 1,2596 KM, gdzie w takiej sytuacji łączna moc silników wynosiłaby
919,4 kW). Izba, biorąc pod uwagętreśćSIWZ oraz ofertęPrzystępującego nie potwierdza
takiego sposobu działania Przystępującego. Stwierdzićbowiem należy,że w ofercie tego
wykonawcy dla przyjęcia parametru jednostkowego wskaźnika mocy napędowej istotne
znaczenie ma parametr kilowatów, a nie koni mechanicznych. Powyższemu nie zaprzeczył
także Odwołujący. Całośćargumentacji Odwołującego zresztąopiera sięna twierdzeniu,że
dla wskazanego parametru istotne znaczenie mająwłasne jednostki kilowatów. Izba przyjęła
za wiarygodnąargumentacjęPrzystępującego,że jednostek mocy silnika w wartościach
kilowatów wykonawca ten nie przeliczał, a przyjął jąz informacji zawartej w specyfikacji
technicznej producenta silników (firma Catepillar). Postanowienia SIWZ także nie wymagały
od wykonawców zastosowania w tym zakresie jakiegośokreślonego sposobu przeliczenia
koni mechanicznych na kilowaty. Wykonawcy zatem mogli bezpośrednio wprost przejąćz
informacji producentów oferowanych w pojeździe silników dane dotyczące mocątych
silników wyrażonąwprost w kilowatach. Okoliczność, iżPrzystępujący wskazał w ofercie
dodatkowo moc silnika wyrażonąw jednostkach koni mechanicznych, która to wartośćmogła
byćprzeliczona przez wykonawcęwedług amerykańskiego przelicznika, nie mażadnego
znaczenia dla oceny jednostki wskaźnika mocy jednostki napędowej, która została przyjęta w
oparciu o wartośćmocy silnika wyrażonąwprost w jednostkach kilowatów (932 kW, tj. w pkt
2.2. załącznika nr 1 do Formularza oferty wskazano na wartośćjednego silnika 466 kW co
pomnożone przez ilośćsilników - 2 silniki - daje wartość932 kW).

Co do zarzutu dotyczącego parametru drzwi typu autobusowego Izba stwierdziła,że
brak było obowiązku dożądania w tym zakresie dodatkowych wyjaśnieńodnoszących siędo
treści oferty. Izba ustaliła w tym zakresie dodatkowo – przede wszystkim w oparciu o zgodne
w tym zakresie stanowiska stron postępowania oraz Przystępującego wyrażone –że drzwi
typu autobusowego, to drzwi otwierające sięw sposób równoległy wzdłużpojazdu, a nie na
oścież. Według Przystępującego oraz Zamawiającego, w ofercie Przystępującego

zaoferowano drzwi właśnie wskazanego typu za co Przystępujący prawidłowo uzyskał
maksymalnąilośćpunktów na wartośćtechnicznąw kryterium oceny ofert. Izba także nie
miała wątpliwości. Jedyna okoliczność, na którąpowołuje sięOdwołujący, formułując w tym
zakresie zarzut odwołania, odnosi siędo stwierdzenia zawartego na stronie 37 oferty o tym,że drzwi mogąbyćotwarte do 90
o
. Powyższe nie dyskwalifikuje wżaden sposób wyraźnych
oświadczeńPrzystępującego zamieszczonych w ofercie (pkt 5.5. formularza ofertowego, pkt
7.10 załącznika nr 1 do formularza ofertowego) o tym, iżwykonawca ten oferuje drzwi typu
autobusowego. Na możliwośćotwierania drzwi typu autobusowego (wzdłużpojazdu) do 90
o

wskazuje potencjalnośćtakiego stopnia rozwarcia mechanizmu drzwi, na którym
zainstalowane sąskrzydła drzwi (zawiasy). Powyższe nie musi budzićwątpliwości po stronie
Zamawiającego biorąc pod uwagęprzede wszystkim treśćoferty i rodzaj pojazdu
zaoferowany w jej treści z uwzględnieniem wiedzy i doświadczeniażyciowego, które także
Izba przy ocenie materiału dowodowego musi braćpod uwagę.

Mając powyższe na uwadze i działając na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie pierwsze
ustawy Pzp, orzeczono jak w sentencji.

Orzekając o kosztach postępowania Izba uwzględniła dyspozycjęart. 192 ust. 9
oraz 10 ustawy Pzp, tj. orzekła w tym zakresie stosownie do wyniku postępowania,
obciążając tymi kosztami Odwołującego. Do kosztów postępowania - stosownie do regulacji
zawartej w § 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w
sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w
postępowaniu odwoławczym w sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238) – zaliczono
koszty wpisu uiszczonego przez Odwołującego.

Przewodniczący: ………………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie