eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2011 › Sygn. akt: KIO 1722/11
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2011-08-23
rok: 2011
Powiązane tematy:
sygnatury akt.:

KIO 1722/11

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Honorata Łopianowska Protokolant: Agata Dziuban

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 sierpnia 2011 r. odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 12 sierpnia 2011 r. przez wykonawcęBank
Gospodarstwa Krajowego Oddział w Warszawie, w postępowaniu prowadzonym przez
Powiat Ciechanowski w Ciechanowie

orzeka:

1. oddala odwołanie;
2. kosztami postępowania obciąża Odwołującego Bank Gospodarstwa Krajowego Oddział
w Warszawie i zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę15.000 zł 00 gr
(słownie: piętnastu tysięcy złotych, zero groszy) uiszczonąprzez Bank Gospodarstwa
Krajowego Oddział w Warszawie tytułem wpisu od odwołania.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.), na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Płocku.


Przewodniczący:



Sygn. akt: KIO 1722/11

U z a s a d n i e n i e

Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie
przetargu nieograniczonego na „zaciągnięcie kredytu na sfinansowanie planowanego
deficytu budżetu powiatu ciechanowskiego w roku budżetowym 2011 w wysokości
10 021 000 zł”
z zastosowaniem przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówieńpublicznych (tekst jednolity: Dz.U. z 2010, Nr 113, poz. 759 ze zm.) wymaganych
przy procedurze, kiedy wartośćszacunkowa zamówienia przekracza kwoty określone
w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówieńpublicznych.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 16 czerwca 2011r., pod nr 2011/S 114-188908.
Odwołujący w dniu 3 sierpnia 2011 r. otrzymał informacjęo wyborze najkorzystniejszej
oferty w postępowaniu zaśw dniu 12 sierpnia 2011r. wniósł odwołanie od czynności wyboru
oferty na wykonanie przedmiotu zamówienia złożonej przez Bank Polska Kasa Opieki SA
I Mazowieckie Centrum Korporacyjne w Ciechanowie, zamiast oferty Banku Gospodarstwa
Krajowego (Odwołującego).
Odwołujący zarzucił naruszenie przepisu art. 91 ust. 2 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy
Prawo zamówieńpublicznych.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
1) unieważnienia decyzji o wyborze najkorzystniejszej oferty;
2) nakazanie Zamawiającemu powtórzenia czynności badania i oceny ofert oraz wyboru
oferty najkorzystniejszej;
3) nakazanie Zamawiającemu wyboru oferty złożonej przez Bank Gospodarstwa
Krajowego.
W uzasadnieniu Odwołujący podał:
- Zamawiający dokonał obliczeńniezgodnie z kryteriami SIWZ. Wysokośćoprocentowania
kredytu oraz wysokośćprowizji powinna byćpodana w wartościach procentowych. Cenę
natomiast należało podaćw złotych polskich.Świadcząo tym punkty I-III formularza
ofertowego (zał. nr 1 do SIWZ):
I. Oprocentowanie kredytu długoterminowego w stosunku rocznym przy zmiennej stopie
oprocentowania w okresie spłaty kredytu w ratach płatnych w latach 2012 – 2025 %,
II.
Całkowita cena zamówienia od dnia uruchomienia kredytu w dniu 31 sierpnia 2011 r.
do dnia 31 grudnia 2025 r. - złotych,
III.
Wysokość prowizji za udzielenie kredytu długoterminowego - %.
";

- Odwołujący wskazuje,że do algorytmu ustalenia najkorzystniejszej oferty wartości z oferty
podawane w procentach (oprocentowanie kredytu oraz prowizja za udzielenie kredytu) winny
byćpodstawione łącznie z procentami, to jest po sprowadzeniu wartości do danych rzędu
setnych części 0,570 w miejsce 5,7 % oraz 0,0025 w miejsce 0,25 % - dla oferty
Odwołującego;
- Odwołujący przedstawia inne „warianty algorytmu” obliczenia najkorzystniejszej oferty:
zapis pkt. 18.3 SIWZ: „(...)Wartości liczbowe w każdym momencie obliczeń będą brane pod
uwagę do drugiego miejsca po przecinku, bez stosowania zaokrągleń.(...)"
można zrozumieć
także w inny sposób. Obliczenia będąbrane pod uwagędo drugiego miejsca po przecinku,
co można zrozumiećjako obowiązek kalkulacji każdego z trzech składników algorytmu
(oprocentowania, ceny i prowizji) oddzielnie; następnie dokonania „korekty" wartości
składników poprzez usunięcie wartości znajdujących sięod trzeciego miejsca po przecinku
i zsumowania tych składników. Wówczas wartości punktowe poszczególnych składników
przedstawiająsięnastępująco:
1) Pekao SA (przed korektąliczb od trzeciego miejsca po przecinku) = 0,74999 + 0,04958 +
0,2000 (po korekcie składników) = 0,74 + 0,04 + 0,2 = 0,98

2) Bank Gospodarstwa Krajowego (przed korektąliczb od trzeciego miejsca po przecinku)
= 0,7500 + 0,0500 +0,19997 (po korekcie składników) = 0,75 + 0,05 + 0,19 = 0,99
Końcowe wartości punktowe przedstawiająsięnastępująco: Pekao SA 0,98 pkt oraz Bank
Gospodarstwa Krajowego 0,99 pkt.
- zdaniem Odwołującego, Zamawiający przy obliczaniu wartości punktowych ofert mógł
pominąćznaki procentowe w zastosowanych przez siebie wagach. Wagi kształtowałyby się
wówczas następująco: oprocentowanie kredytu – 75; całkowita cena zamówienia - 5;
wysokośćprowizji – 20. Wówczas wartości punktowe poszczególnych składników
przedstawiająsięnastępująco: Pekao SA = 75 + 4,95 + 20 = 99,95 oraz Bank Gospodarstwa
Krajowego = 75 + 5 + 19,98 = 99,98, zaśkońcowe wartości punktowe przedstawiająsię
następująco: Pekao SA 99,95 pkt i Bank Gospodarstwa krajowego 99,98 pkt;
- Zamawiający przy obliczaniu wartości punktowych ofert pominął znaki procentowe
w zastosowanych przez siebie wagach. Wagi kształtowały sięnastępująco: oprocentowanie
kredytu – 75; całkowita cena zamówienia – 5; wysokośćprowizji – 20. Powyższa zmiana nie
miała wpływu na wybór wykonawcy. Zamawiający popełnił także błąd w momencie
sumowania wartości liczbowych i wartości procentowych, ktory wpłynął znacząco na ocenę
ofert. Sposób obliczeń przyjęty przez Zamawiającego jest błędny, ponieważ jest
niezgodny z zasadami matematycznymi dotyczącymi dodawania liczb całkowitych
i procentów (przykładowo suma liczb 100 + 5,7% daje wynik 100,057 a nie 105,7).

W formularzu ofertowym Zamawiający nakazał wykonawcom podania wartości:
1)
wysokości oprocentowania kredytu - w wartościach procentowych

2)
ceny zamówienia - w złotych polskich
3)
wysokości prowizji od kredytu - w wartościach procentowych
Tak skonstruowany wymóg przedstawienia wysokości prowizji i oprocentowania obliguje
Zamawiającego do zastosowania metody obliczeniowej przedstawionej przez Odwołującego,
która jest zgodna z zasadami matematycznymi. Zgodnie z powyższym algorytmem oferta
Odwołującego jest korzystniejsza niżoferta Banku Polska Kasa Opieki SA, wbrew temu to
oferta Banku Polska Kasa Opieki SA okazała sięnajkorzystniejsza. Stanowi to rażące
naruszenie przepisu art. 91 ust.2 ustawy Prawo zamówieńpublicznych.

Zamawiający złożył odpowiedźna odwołanie, w której wniósł o oddalenie odwołania.
W uzasadnieniu Zamawiający argumentuje:
- Zarzuty abstrahująw ogóle od przyjętej przez zamawiającego w SIWZ formuły oceny ofert,
którąodwołujący znał i akceptował. Odwołujący składając ofertęzłożył (pkt. IV oferty)
oświadczenie o treści „Oświadczamy, że zapoznaliśmy się ze Specyfikacją Istotnych
Warunków Zamówienia oraz projektem umowy i akceptujemy je bez jakichkolwiek
zastrzeżeń oraz otrzymaliśmy konieczne informacje potrzebne do właściwego przygotowania
oferty
". Odwołujący nie zwracał sięo wyjaśnienie w tej kwestii do zamawiającego. Identyczny
sposób wyliczenia był stosowany przez zamawiającego w postępowaniach na zaciągniecie
kredytów długoterminowych (ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 2009/S
209-300503 i 2010/S 117-176691), w których przy identycznym sposobie wyliczenia oferta
odwołującego została przez zamawiającego wybrana jako najkorzystniejsza;
- Z podanej w SIWZ formuły oceny ofert wynika jednoznacznie,że zamawiający nie
przewidział w niej procentów, a wszystkie dane wprowadzał jako punkty. W formule znajdują
sięjedynie znaki (+), (x) i (=). Nie ma procentów (%) ani oznaczeńwaluty (PLN). To,że w
ofercie oprocentowanie należało podaćw procentach, a cenęw PLN, nie przesądza o tym,że zamawiający pomimo,że nie przewidział tego w formule oceny ofert, powinien wstawiać
procenty i PLN do wyliczenia formuły. Tym samym zarzut pominięcia znaków procentowych
jest całkowicie bezpodstawny. Właśnie wstawienie wbrew formule oceny ofert, znaków
procentowych, byłoby działaniem sprzecznym z formułą. Formuła oceny ofert jest
określeniem przez zamawiającego w jaki sposób będzie oceniał oferty, a nie elementem o
którego treści w zależności od swoich interesów mająprawo decydowaćoferenci.
- Dodawanie w formule przez Odwołującego procentów zniekształca wynik wyboru
najkorzystniejszej oferty w sposób niezgodny z przyjętym w SIWZ, ale korzystny dla
Odwołującego. Formułęnależy liczyćtak jak wynika ze SIWZ, a nie w sposób preferujący
jednego z oferentów.
Zamawiający końcowo zaprezentowałścieżkędochodzenia do przyznanej wykonawcom
punktacji według algorytmu opisanego w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła następujący stan faktyczny:

Zamawiający w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, w pkt 18 następująco określił
kryteria oceny ofert:
18. Opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, wraz
z podaniem znaczenia tych kryteriów oraz sposobu oceny ofert:
18.1. (…)
18.2. Stosowanie matematycznych obliczeń przy ocenie ofert, będzie stanowiło podstawową
zasadę oceny ofert, które:
1) oceniane będą w odniesieniu do najkorzystniejszych warunków przedstawionych przez
wykonawców w zakresie każdego kryterium,
2) za parametry najkorzystniejsze w danym kryterium oferta otrzyma maksymalną liczbę
punktów ustaloną w poniższym opisie, a pozostałe oferty będą oceniane odpowiednio do
parametru najkorzystniejszego,
3) wybór oferty dokonany zostanie na podstawie opisanych kryteriów i ustalonej punktacji.
18.3. Przy wyborze oferty Zamawiający będzie się kierował następującymi kryteriami:


oprocentowanie kredytu długoterminowego w stosunku rocznym przy zmiennej
stopie oprocentowania w okresie spłaty kredytu w ratach płatnych w latach 2012 – 2025,


całkowita cena zamówienia od dnia uruchomienia kredytu w dniu 31 sierpnia 2011 r.
do dnia 31 grudnia 2025,


wysokość prowizji za udzielenie kredytu długoterminowego.
Wysokość oprocentowania kredytu długoterminowego należy ustalić na 5 dni przed
terminem złożenia ofert, t.j. na dzień 26 lipca 2011 r.
Zamawiający nie dopuszcza możliwości pobierania jakichkolwiek opłat manipulacyjnych
i innych związanych z udzieleniem, wykorzystaniem i obsługą udzielonego kredytu.
Znaczenie ( waga ) kryteriów przy ocenie ofert:


oprocentowanie kredytu długoterminowego w stosunku rocznym przy zmiennej stopie
oprocentowania w okresie spłaty kredytu w ratach płatnych w latach 2012 – 2025
– 75 %,


całkowita cena zamówienia od dnia uruchomienia kredytu w dniu 31 sierpnia 2011 r.
do dnia 31 grudnia 2025 r. - 5 %,


wysokość prowizji za udzielenie kredytu długoterminowego – 20 %.
18.4. Formuła oceny ofert :
100 + Pon 100 + Ppn 100 + Wpn
Pc = ---------------- x Wc + --------------- x Wc + ---------------- x Wc = suma punktów
100 + Pob 100 + Ppb 100 + Wpb


gdzie :
Pc - łączna wartość oferty w punktach,
Pon - oferowana wysokość oprocentowania kredytu najniższa ze wszystkich ofert,
Pob - oferowana wysokość oprocentowania kredytu w badanej ofercie,
Ppn - cena oferty najniższa ze wszystkich ofert od dnia uruchomienia kredytu w dniu 31
sierpnia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2025 r.,
Ppb - cena oferty w badanej ofercie od dnia uruchomienia kredytu w dniu 31 sierpnia
2011r.
do dnia 31grudnia 2025 r.,
Wpn - oferowana wysokość prowizji za udzielenie kredytu długoterminowego najniższa ze
wszystkich ofert,
Wpb - wysokość prowizji w badanej ofercie za udzielenie kredytu długoterminowego,
Wc - waga kryterium,
Wartości liczbowe w każdym momencie obliczeń będą brane pod uwagę do drugiego
miejsca po przecinku, bez stosowania zaokrągleń.
Z uwagi na wzór formuły oceny ofert zamawiający w druku „Formularz ofertowy” nie
dopuszcza żadnej wariantowości, w szczególności rozbijania poszczególnych pozycji w nim
zawartych na części składowe.
Wprowadzenie jakiejkolwiek zmiany, modyfikacji, wariantowości bądź wypełnienie druku
w niepełnym zakresie spowoduje odrzucenie oferty.
18.5. Przy wyborze oferty za najkorzystniejszą zostanie uznana oferta, która uzyska
najwyższą liczbę punktów obliczonych w oparciu o ustalone kryteria, wg wzoru określonego
w pkt 18.4.
18.6. Oferta wypełniająca w najwyższym stopniu wymagania określone w każdym kryterium
otrzyma maksymalną liczbę punktów. Pozostałym ofertom przypisana zostanie odpowiednio
mniejsza (proporcjonalnie mniejsza) liczba punktów. Wynik będzie traktowany jako wartość
punktowa oferty.
18.7. Oferta, która otrzyma najwyższą liczbę punktów w oparciu o ustalone kryteria, zostanie
uznana za najkorzystniejszą, pozostałe oferty zostaną sklasyfikowane zgodnie z liczbą
uzyskanych punktów. Realizacja zamówienia zostanie powierzona wykonawcy, którego
oferta uzyska najwyższą liczbę punktów.
18.8. Jeżeli nie można wybrać oferty najkorzystniejszej z uwagi na to, że dwie lub więcej
ofert przedstawia taki sam bilans ceny i pozostałych kryteriów oceny ofert, zamawiający
spośród tych ofert wybierze ofertę z niższą ceną.
18.9. Jeżeli wybór najkorzystniejszej oferty będzie niemożliwy z uwagi na to, że dwie lub
więcej ofert uzyska taką samą liczbę punktów w ustalonych kryteriach, zamawiający wezwie


tych wykonawców do złożenia ofert dodatkowych. Wykonawcy, składając oferty dodatkowe,
nie mogą zaoferować ceny i pozostałych warunków udzielenia kredytu wyższych niż
zaoferowane w złożonych ofertach.

Wykonawcy podali w swoich ofertach następujące wartości, podlegające ocenie według
opisanych kryteriów oceny ofert:
- Bank Polska Kasa Opieki SA I Mazowieckie Centrum Korporacyjne w Ciechanowie:

oprocentowanie kredytu długoterminowego w stosunku rocznym przy zmiennej stopie
oprocentowania w okresie spłaty kredytu w ratach płatnych w latach 2012 – 2025 –
5,89 %,

całkowita cena zamówienia od dnia uruchomienia kredytu w dniu 31 sierpnia 2011 r.
do dnia 31 grudnia 2025 r. – 6 768 284,03 zł,

wysokośćprowizji za udzielenie kredytu długoterminowego – 0,25 %.
- Bank Gospodarstwa Krajowego:

oprocentowanie kredytu długoterminowego w stosunku rocznym przy zmiennej stopie
oprocentowania w okresie spłaty kredytu w ratach płatnych w latach 2012 – 2025 –
5,7 %,

całkowita cena zamówienia od dnia uruchomienia kredytu w dniu 31 sierpnia 2011 r.
do dnia 31 grudnia 2025 r. – 6 711 121,00 zł,

wysokośćprowizji za udzielenie kredytu długoterminowego – 1,9 %.
Zamawiający dokonując wyboru najkorzystniejszej oferty zastosował do każdej z ofert
następującąścieżkęustalenia punktacji:
- dla oferty Banku Polska Kasa Opieki SA I Mazowieckiego Centrum Korporacyjnego w
Ciechanowie:
x 75 +
x 5 +
x 20 = x 75 +
x
5 +
x 20 = 0,99882 x 75 + 0,09915 x 5 + 1 x 20 = 74,86 + 4,95 + 20 = 99,81
- oraz dla Odwołującego:
x 75 +
x 5 +
x 20 = x 75 +
x
5 +
x 20 = 1 x 75 + 1 x 5 + 0,9838 x 20 = 75 + 5 + 19,67 = 99,67

Zamawiający w prowadzonym postępowaniu uznał za najkorzystniejsząofertęzłożonąprzez
Bank Polska Kasa Opieki SA I Mazowieckie Centrum Korporacyjne w Ciechanowie,
przyznając według ustalonego przez siebie kryterium 99,81 punktów. Ofercie Banku
Gospodarstwa Krajowego Zamawiający przyznał 99,67 punktów.

Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym w szczególności postanowienia ogłoszenia
o zamówieniu, specyfikacji istotnych warunków zamówienia, oferty złożone przez
Bank Polska Kasa Opieki SA I Mazowieckie Centrum Korporacyjne w Ciechanowie
oraz Bank Gospodarstwa Krajowego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia
i stanowiska stron złożone w trakcie rozprawy, ustalono i zważono, co następuje.


W pierwszej kolejności ustalono,że nie została wypełnionażadna z przesłanek
skutkujących odrzuceniem odwołania, o których mowa w art. 189 ust. 2 ustawy Prawo
zamówieńpublicznych.
Ustalono dalej,że wykonawca wnoszący odwołanie posiada interes w uzyskaniu
przedmiotowego
zamówienia,
kwalifikowany
możliwością
poniesienia
szkody
w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy, o których mowa w art. 179
ust. 1 Prawa zamówieńpublicznych, gdyżuwzględnienie odwołania w sposób postulowany
przez Odwołującego może skutkowaćuzyskaniem przez Odwołującego zamówienia.
Przepis art. 192 ust. 2 ustawy Prawo zamówieńpublicznych stanowi,że
uwzględnienie odwołania może miećmiejsce tylko wtedy, gdy zostanie stwierdzone takie
naruszenie przepisów ustawy, które miało lub może miećistotny wpływ na wynik
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej,
na gruncie analizowanej sprawy, w zakresie wyznaczonym treściąpostawionych
w odwołaniu zarzutów brak jest podstaw do przypisania działaniom Zamawiającego
w postępowaniu takich naruszeńustawy.
I tak, uzasadniając dokonane rozstrzygnięcie, w zakresie podniesionych zarzutów
uwzględniono okoliczności:
Po pierwsze – do ustalenia, która z dwóch złożonych w postepowaniu ofert jest tą
korzystniejszązastosowanie majązasady opisane szczegółowo w specyfikacji istotnych
warunków zamówienia. Specyfikacja istotnych warunków zamówienia opracowana na użytek
niniejszego zamówienia opisuje szczegółowo kryteria oceny ofert. Postanowienia
specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie zostały zakwestionowane, zatem na
obecnym etapie postępowania wiąże ona wykonawców i Zamawiającego w takim kształcie
i brzmieniu, jakie nadał jej Zamawiający. W specyfikacji tej Zamawiający przypisał
odpowiedniąwagęprocentowąposzczególnym podkryteriom dla ustalenia łącznej punktacji.
Wbrew twierdzeniom zawartym w odwołaniu, brak jest podstaw do przyjęcia takiej

metodologii ustalenia najkorzystniejszej oferty, która będzie abstrahowaćod procentowo
określonych wag nadanych trzem podkryteriom (oprocentowaniu kredytu, prowizji za jego
udzielenie oraz całkowitemu kosztowi kredytu). Z treści specyfikacji wyraźnie wynika,że
Zamawiający przyjął odpowiednie wagi tych podkryteriów, wkomponował je w ogólny wzór
służący ustaleniu najkorzystniejszej oferty (zwany w specyfikacji formułąoceny ofert), zatem
brak jest podstaw do przyjęcia – wbrew wyraźnemu brzmieniu specyfikacji - innej zasady w
tym zakresie. Podobnie należało ocenićtęargumentacjęOdwołującego, która zmierzała do
wykazania,że wświetle brzmienia specyfikacji istotnych warunków zamówienia, w części w
której mówi ona o kryteriach oceny ofert i definiuje elementy podstawiane do formuły oceny
ofert (algorytmu), takie jak P
ob
i P
on
(oferowana wysokośćoprocentowania kredytu najniższa
ze wszystkich ofert i oferowana wysokośćoprocentowania kredytu w badanej ofercie),
należy podstawićdo algorytmu wartości przekształcone z procentów.
Po drugie – Zamawiający w specyfikacji, w części opisującej kryteria oceny ofert (pkt
18 specyfikacji), podając te elementy podstawiane do zawartego w niej algorytmu, które
w ofertach wykonawców miały miećpostaćprocentową(oprocentowanie kredytu i prowizja)
wskazał,że do algorytmu wprowadzane będą„czyste” wartości z ofert, bez towarzyszących
im jednostek czy oprocentowania. Wynika to z podania,że do formuły oceny ofert będą
wprowadzone dane: P
on
– oferowana wysokość oprocentowania kredytu najniższa ze
wszystkich ofert; P
ob
– oferowana wysokość oprocentowania kredytu w badanej ofercie; W
pn
– oferowana wysokość prowizji za udzielenie kredytu długoterminowego najniższa ze
wszystkich ofert; W
pb
– wysokość prowizji w badanej ofercie za udzielenie kredytu
długoterminowego
. W opisie algorytmu nie tylko nie mówi sięo przeliczeniu procentów na
wartości dziesiętne, ale wyraźnie wskazano,że podstawieniu podlegająoferowane
wysokości oprocentowania czy wysokości prowizji. Oznacza to tyle,że do algorytmu brane
pod uwagęmusiały byćwskazane w ofertach wartości (wysokości) bez ich przeliczenia lub
podejmowania dodatkowych operacji rachunkowych. Przyjęcie - za Odwołującym – za
właściwy sposób uwzględnienia oprocentowania i prowizji po ich przeliczeniu na wartości
dziesiętne i takie ich podstawienie do algorytmu oznaczałby,że nawet w przypadku istotnych
różnic w wartościach (na przykład dwukrotnych w wysokości oprocentowania czy też
prowizji) miałyby one nieistotny wpływ na uzyskanąliczbępunktów.
Po trzecie – tezie Odwołującego o konieczności dokonania wprowadzenia do
algorytmu wartości po przekształceniu ich z procentów na wartości wyrażone w ułamku
dziesiętnym (0,057 w miejsce 5,7 %, 0,0589 w miejsce 5,89 %; 0,0025 w miejsce 0,25 % i
0,019 w miejsce 1,19 %) przeczy przyjęcie w tym algorytmie wartości 100, do której
każdorazowo dodawane były podstawiane wartości. Powyższe wskazuje na przyjęty przez
Zamawiającego mechanizm wprowadzania wysokości oprocentowania, a nie przeliczonej

jego wartości w postaci ułamka dziesiętnego, skoro wartość100 odpowiada wartości
maksymalnej, to jest 100 %. Gdyby – wślad za tokiem rozumowania Odwołującego,
algorytm opierał sięna wartościach dziesiętnych, przeliczonych z procentów, to liczbą
zastosowanąw algorytmie musiałoby być1. Na marginesie jedynie zwrócićnależało uwagę,że zastosowanie w algorytmie wartości 100 jest właściwe dla mechanizmu, gdzie
uwzględniane sąwartości procentowe, co w analizowanej sprawie dotyczy oprocentowania
kredytu oraz prowizji za jego udzielenie, natomiast dla tej części algorytmu, która odnosi się
do całkowitego kosztu kredytu, wyrażonego jużnie w wartościach procentowych ale w
jednostkach naturalnych lub pieniężnych, tego rodzaju korekta nie powinna byćstosowana.
Nadto, w formule postulowanej przez Odwołującego, maksymalna liczba punktów
jaka możliwa jest do uzyskania wynosiłaby 1 punkt, punktacja pozostałych, innych niż
najkorzystniejsza ofert musiałaby zaśwynosićczęści ułamkowe punktu, mniejsze niż1.
Tymczasem w specyfikacji wyraźnie mówi sięo możliwości uzyskania większej ilości
punktów, co przeczy tezie Odwołującego.
Po czwarte, nie można zgodzićsięz kierunkiem argumentacji zaprezentowanej
w odwołaniu, odnoszącej siędo uwzględnienia wartości procentowych a nie punktowych,
w przypadku oprocentowania kredytu i prowizji - tak jak uczynił to Zamawiający, z uwagi na
przyjęty mechanizm uwzględniania wartości liczbowych w każdym momencie obliczeńdo
drugiego miejsca po przecinku, bez stosowania zaokrągleń. Przyjęcie metodologii ustalenia
najkorzystniejszej oferty zaprezentowanej przez Odwołującego, to jest po przekształceniu
wartości procentowych na ich liczbowe odpowiedniki oznaczałoby bowiem uzyskanie
wartości z zasady z wieloma miejscami po przecinku. To zaś– przy obligatoryjnym,
wynikającym ze specyfikacji mechanizmie uwzględniania wartości liczbowych w każdym
momencie obliczeńdo drugiego miejsca po przecinku, bez zaokrągleń, skutkowałoby
spłaszczeniem wartości i zniekształceniem uzyskanego wyniku.
Dla zilustrowania powyższego stwierdzićnależy,że przy takim rozumowaniu, dla
Zamawiającego musiałoby byćbez jakiegokolwiek znaczenia zaoferowanie wartości
procentowych podanych w wartości całkowitej jak i po przecinku: przykładowo 5 % jak i 5,99
% dawałoby dokładnie takąsamąilośćpunktów (a dokładniej – części punktu za dane
podkryterium – skoro maksymalnąilościąpunktów do uzyskania byłoby 1 pkt w ramach
wszystkich kryteriów). Taki teżwniosek płynie z analizy zaprezentowanego w odwołaniu,
prawidłowego – zdaniem Odwołującego – mechanizmu ustalenia najkorzystniejszej oferty, w
tym porównania ilości punktów, jakąuzyskaliby Odwołujący i jego konkurent wg
podkryterium „oprocentowanie kredytu długoterminowego w stosunku rocznym przy
zmiennej stopie oprocentowania w okresie spłaty kredytu w ratach płatnych w latach 2012 –
2025” –
gdzie Odwołujący w ofercie podał 5,7 %, zaśBank Polska Kasa Opieki SA I

Mazowieckie Centrum Korporacyjne w Ciechanowie – 5,89 %, zaśobaj wykonawcy, po
przekształceniu wartości procentowych i podstawieniu ich liczbowych odpowiedników (0,057
i 0,0589), po uwzględnieniu jedynie liczb do drugiego miejsca po przecinku (dla obydwu
wykonawców jest to już0,05) uzyskująidentyczny wynik. Podobnie ma sięsprawa z
kolejnym podkryterium wyrażonym w %, to jest „wysokością prowizji za udzielenie kredytu
długoterminowego” –
Bank Polska Kasa Opieki SA I Mazowieckie Centrum Korporacyjne w
Ciechanowie zaoferował prowizjęw wysokości 0,25 % podczas gdy Odwołujący zaoferował
jąw wysokości 7,6 razy większej, to jest 1,9 %. Mimo tak wielokrotnej różnicy, wartości
podstawiane do algorytmu dla obu wykonawców, według metodologii postulowanej przez
Odwołującego, różniąsięnieznacznie, a w każdym razie nie odzwierciedlająproporcji
między zaoferowanąwysokościąprowizji: dla Bank Polska Kasa Opieki SA I Mazowieckie
Centrum Korporacyjne w Ciechanowie wynosi ona 0,2 a dla Odwołującego – 0,19.
Reasumując, metodologia ustalenia najkorzystniejszej oferty, w tym przeliczenie
procentów na wartości bezwzględne, postulowane przez Odwołującego tłumi różnice
w wartościach procentowych po przecinku, jest nadto sprzecznąz brzmieniem specyfikacji
istotnych warunków zamówienia. Uznano w tej mierze, iżwbrew twierdzeniu odwołania,
sformułowania zawarte w specyfikacji potwierdzająwłaśnie, iżdo algorytmu należało
wstawićte wartości i w takim kształcie, jakie zostały podane w ofercie. Przemawia za takim
wnioskiem:
- treśćopisów wartości podstawianych do algorytmu: Pon - oferowana wysokość
oprocentowania kredytu najniższa ze wszystkich ofer:, Pob - oferowana wysokość
oprocentowania kredytu w badanej ofercie, Wpn - oferowana wysokość prowizji za
udzielenie kredytu długoterminowego najniższa ze wszystkich ofert; Wpb - wysokość
prowizji w badanej ofercie za udzielenie kredytu długoterminowego. –
opisy te nawiązujądo
wartości oferowanych w ofertach, co nakazuje przyjąć,że wartości z formularzy ofertowych,
bezżadnego ich przekształcania i innych operacji dokonywanych przez Zamawiającego
miały byćpodstawione do algorytmu;
- kształt algorytmu ustalenia najkorzystniejszej oferty, który posługuje sięsamymi
wartościami, bez jednostek im właściwych oraz procentów – co przemawia za uznaniem,że
intencjąZamawiającego było podstawianie wartości liczbowych wprost z ofert wykonawców,
bez poddawania ich przekształceniom;
- fakt,że w formularzu oferty wykonawcy obowiązani byli podaćwartości podlegające ocenie
w sposób bezwzględnie odpowiadający opisanym w specyfikacji wymaganiom, bezżadnych
modyfikacji i rozbijania na części, które to wymaganie Zamawiający obwarował odrzuceniem
takiej oferty. W specyfikacji istotnych warunków zamówienia, w części mówiącej o

zastosowanych kryteriach oceny ofert, Zamawiający wyraźnie podkreślił,że wartości
wskazywane w ofertach nie mogąbyćpoddane jakimkolwiek modyfikacjom, iże ma to
znaczenie dla podstawienia do wzoru formuły oceny ofert: „Z uwagi na wzór formuły oceny
ofert zamawiający w druku „Formularz ofertowy” nie dopuszcza żadnej wariantowości, w
szczególności rozbijania poszczególnych pozycji w nim zawartych na części składowe.
Wprowadzenie jakiejkolwiek zmiany, modyfikacji, wariantowości bądź wypełnienie druku w
niepełnym zakresie spowoduje odrzucenie oferty.
”. I konsekwentnie, w formularzu oferty
Zamawiający „na sztywno” podał kategorie, jakie należało w nim zwartościować, wraz z
narzuceniem jednostek oraz wyrażenia odpowiednich z nich w postaci procentowej, zaś
wykonawcy mieli jedynie podaćoferowanąprzez siebie wartośćodpowiednich parametrów.
Formularz w tym zakresie ma następujący kształt: „oferujemy wykonanie zamówienia w
zakresie objętym specyfikacją istotnych warunków zamówienia w następujący sposób :
I. Oprocentowanie kredytu długoterminowego w stosunku rocznym przy zmiennej stopie
oprocentowania w okresie spłaty kredytu w ratach płatnych w latach 2012 – 2025 - …….. %,
II. Całkowita cena zamówienia od dnia uruchomienia kredytu w dniu 31 sierpnia 2011 r. do
dnia 31 grudnia 2025 r. - ……………złotych,
III. Wysokość prowizji za udzielenie kredytu długoterminowego - …….. %.”.

Podkreślenia także wymaga,że opisy podlegających ocenie pozycji formularza odpowiadają
nazewnictwu i opisowi pozycji podstawianych do formuły oceny ofert.
Powyższe prowadzi do przyjęcia, iżw powyższym Zakresie Zamawiający zaprezentował
spójnąkoncepcjęustalenia najkorzystniejszej oferty: poczynając od zawartości formularza
oferty, gdzie podlegające ocenie wartości prezentowane były w sposób pozwalający je
bezpośrednio podstawićdo algorytmu służącego ustaleniu najkorzystniejszej oferty, poprzez
zawarty w formule oceny ofert mechanizm prowadzący do ustalenia najkorzystniejszej oferty.
W tych warunkach nie sposób przyjąćza zasadne przyjęcia odmiennej metodologii ustalenia
najkorzystniejszej oferty, w tym takiej, jaka zaprezentowana została w odwołaniu.

Odmienne rozumowanie, w tym jakie jak prezentowane w odwołaniu, musiałoby być
potraktowane jako zmierzające do modyfikacji treści postanowieńspecyfikacji istotnych
warunków zamówienia – te zaś, nie będąc zakwestionowanymi na właściwym etapie, są
aktualnie wiążące uczestników postępowania. W tym kontekście, argumentacja zawarta w
odwołaniu, wskazująca na niezgodne z zasadami matematyki podstawienie wartości
dotyczących oprocentowania kredytu oraz prowizji, to jest zaniechanie przekształcenia ich z
wartości wyrażonych w procentach na wartości bezwzględne nie może abstrahowaćod
brzmienia specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Dokument ten, jako zasadniczy akt
opisujący zasady prowadzenia postępowania o konkretne zamówienie ma pierwszeństwo
przed jakimikolwiek innymi regułami.

Nie sposób zatem przypisaćZamawiającemu naruszenia przepisów w zakresie
przyznania odpowiedniej punktacji Odwołującemu oraz Bankowi Polska Kasa Opieki SA I
Mazowieckiemu Centrum Korporacyjnemu w Ciechanowie.
Mając na uwadze powyższe, uznano,że nie potwierdził sięstawiany w odwołaniu
zarzut naruszenia przepisu art. 91 ust. 2 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych.
Z powyższych względów orzeczono jak w sentencji.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku postępowania - na
podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Prawo zamówieńpublicznych oraz w oparciu o przepisy § 3 pkt
1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010r. w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz.U. Nr 41 poz. 238). Nie uwzględniono wniosku
Zamawiającego o zasądzenie kosztów postępowania, w tym kosztów reprezentacji według
norm przepisanych. Ustawodawca w przepisach dotyczących postępowania odwoławczego
(rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu
od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania
] nie przyjął, tak jak ma to miejsce na gruncie kpc (art. 109 kpc, postanowienie
Sądu Najwyższego z dnia 15 lutego 2002r., w spr. II CK 134/02) zasad przyznawania
kosztów na podstawie oświadczenia (spisu kosztów) wymagając udokumentowania
poniesienia odpowiednich, uzasadnionych kosztów rachunkiem składanym do akt sprawy (§
3 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania)
. Skoro takiego rachunku Zamawiający nie złożył – wskazane wynagrodzenie
pełnomocnika nie mogło zostaćzasądzone.

Przewodniczący:


Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie