eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2011 › Sygn. akt: KIO 1305/11
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2011-07-04
rok: 2011
sygnatury akt.:

KIO 1305/11

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Brzeska Protokolant: Agata Dziuban

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 lipca 2011 r. w Warszawie odwołania wniesionego w
dniu 24 czerwca 2011 r. przez Spółdzielnię Inwalidów Naprzód w Krakowie, śabiniec 46,
31-215 Kraków
w postępowaniu prowadzonym przez Samodzielny Publiczny Zakład
Opieki Zdrowotnej w Łasku, Warszawska 62, 98-100 Łask.


orzeka:
1. Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu modyfikację odpowiednich
zapisów ogłoszenia oraz SIWZ w sposób wskazany w uzasadnieniu orzeczenia.
Ponadto nakazuje Zamawiającemu uwzględnienie konsekwencji ww. zmian w
pozostałych postanowieniach ogłoszenia oraz SIWZ wraz z załącznikami.

2. Kosztami postępowania obciąża Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w
Łasku, Warszawska 62, 98-100 Łask
i:

1) zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę15 000 zł 00 gr.
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczonąprzez Spółdzielnię
Inwalidów Naprzód w Krakowie, śabiniec 46, 31-215 Kraków
tytułem wpisu od
odwołania,
2) zasądza od Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Łasku,
Warszawska 62, 98-100 Łask
na rzecz Spółdzielni Inwalidów Naprzód w
Krakowie, śabiniec 46, 31-215 Kraków
kwotę15 000 zł 00 gr. (słownie:

piętnaście tysięcy złotych zero groszy) stanowiącąkoszty strony poniesione z
tytułu wpisu.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 119, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Sieradzu.

Przewodniczący:
……………………



Sygn. akt KIO 1305/11
U z a s a d n i e n i e

Zamawiający – Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Łasku,
Warszawska 62, 98-100 Łask prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówieńpublicznych (tekst jednolity Dz. U. z
2007 r. Nr 223, poz. 1655, z późn. zm.) (zwanej dalej również„ustawą Pzp”), postępowanie o
udzielenie zamówienia na: „Kompleksowe utrzymanie czystości oraz świadczenie prac
personelu niższego w SP ZOZ w Łasku II
.

Ogłoszenie o zamówieniu zostało przekazane Urzędowi Oficjalnych Publikacji
Wspólnot Europejskich w dniu 8 czerwca 2011 r. oraz opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 9 czerwca 2011 r. pod numerem 2011/S 110-181836.

Wykonawca Spółdzielnia Inwalidów Naprzód w Krakowie,śabieniec 46, 31-215
Kraków w dniu 20 czerwca 2011 r. (data wpływu do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej za
pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej) złożył odwołanie wobec treści ogłoszenia
o zamówieniu oraz specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu w odwołaniu naruszenie następujących
przepisów ustawy:
- art. 22 ust. 1 ustawy Pzp, art. 22 ust. 3, art. 41 pkt 7 oraz art. 36 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp
poprzez zaniechanie przez Zamawiającego określenia w treści ogłoszenia o zamówieniu i
SIWZ warunku udziału w postępowaniu dotyczącego posiadania wiedzy i doświadczenia,
sytuacji finansowej i ekonomicznej, dysponowania odpowiednim potencjałem technicznym i
osobami zdolnymi do wykonania zamówienia oraz poprzez niedokonanie opisu sposobu
dokonania oceny spełnienia warunku dotyczącego posiadania wiedzy i doświadczenia,
sytuacji finansowej i ekonomicznej, dysponowania odpowiednim potencjałem technicznym i
osobami zdolnymi do wykonania zamówienia - w sposób dający wykonawcom wiedzęjakie
wymogi winni spełnić, jakie dokumenty winni złożyćoraz jakimi zasobami winni dysponować,
aby móc ubiegaćsięo udzielenie zamówienia i nie podlegaćwykluczeniu z postępowania,
- art. 29 ust. 1 w związku z art. 7 ustawy Pzp poprzez opisanie przedmiotu zamówienia
niezgodnie z rzeczywistościątj. wskazania 30 dniowego terminu płatności w sytuacji, gdy
Zamawiający dokonuje płatności wynagrodzenia należnego wykonawcy z tytułu usług
będących przedmiotem zamówienia w terminie 360 dni;

- art. 93 ust 1 pkt 7 ustawy Pzp poprzez zaniechanie unieważnienia postępowania, w
sytuacji, gdy postępowanie obarczone jest niemożliwądo usunięcia wadąuniemożliwiającą
zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego.
W związku z powyższym, Odwołujący wniósł o:
- modyfikacjętreści pkt 1 XX rozdziału SIWZ poprzez zmianęterminu płatności z 30
dniowego na termin 360 dniowy albo unieważnienia postępowania, w sytuacji niemożliwości
jego zmiany;
- modyfikacji treści SIWZ poprzez: • zmiany rozdziału VIII ust. 1 pkt 2 SIWZ poprzez jego
uzupełnienie polegające na sformułowaniu warunku udziału w postępowaniu dotyczącego
posiadanej wiedzy i doświadczenia proporcjonalnie do przedmiotu zamówienia; • zmiany
rozdziału VIII ust. 1 pkt. 3 SIWZ poprzez jego uzupełnienie polegające na sformułowaniu
warunku udziału w postępowaniu dotyczącego dysponowania odpowiednim potencjałem
technicznym oraz osobami zdolnymi do wykonania zamówienia; • zmiany rozdziału VIII ust 1
pkt 4 SIWZ poprzez jego uzupełnienie polegające na sformułowaniu warunku udziału w
postępowaniu dotyczącego sytuacji ekonomicznej i finansowej wykonawców proporcjonalnie
do przedmiotu zamówienia.

Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść ogłoszenia o zamówieniu oraz
postanowienia SIWZ, jak również oświadczenia i stanowiska stron postępowania
złożone w trakcie rozprawy, skład orzekający Izby ustalił i zważył, co następuje:

Odwołanie, wobec nie stwierdzenia na posiedzeniu niejawnym braków formalnych
oraz w związku z uiszczeniem przez Odwołującego wpisu, podlega rozpoznaniu. Ze względu
na brak przesłanek uzasadniających odrzucenie odwołania Izba przeprowadziła rozprawę
merytorycznie je rozpoznając.
Izba stwierdziła,że Odwołujący legitymuje sięuprawnieniem do korzystania
ześrodków ochrony prawnej, o których stanowi przepis art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.
Izba ustaliła również,że wezwanie do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym
miało miejsce w dniu 21 czerwca 2011 r.
W terminie przewidzianym ustawąPzp do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej nie
wpłynęło przystąpienie do postępowania odwoławczego zarówno po stronie Zamawiającego jak i
Odwołującego.

Wartośćzamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na
podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
Ponadto Izba ustaliła,że Specyfikacja istotnych warunków zamówienia zawierała,
między innymi następujące postanowienia:

Rozdział VIII Opis warunków udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny
spełniania tych warunków:
1. O udzielenie zamówienia mogąsięubiegaćwykonawcy którzy:
2. Posiadająuprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli
przepisy prawa nakładająobowiązek ich posiadania. Warunek ten zostanie
spełniony, jeżeli wykonawca wykaże posiadanie koncesji na prowadzenie hurtowni
farmaceutycznej lub zezwolenia na prowadzenie składu celnego, składu
konsygnacyjnego produktów technicznych, o ile dotyczy
3. Posiadająwiedzęi doświadczenie,
4. Dysponująodpowiednim potencjałem technicznym oraz osobami zdolnymi do
wykonania zamówienia,
5. Znajdująsięw sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie
zamówienia. Warunek ten zostanie spełniony, jeśli wykonawca wykaże,że posiada
ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności
zgodnej z przedmiotem niniejszego zamówienia na wartośćco najmniej równą
wartości brutto.
Ocena spełnienia warunków wymaganych od wykonawcy zostanie dokonana zgodnie z
formułąspełnia – nie spełnia, w oparciu o informacje zawarte w dokumentach i
oświadczeniach załączonych do oferty.
Spełnienie warunków określonych w pkt 1 należy potwierdzićpoprzez złożenie stosownego
oświadczenia wg załącznika nr 3.1 oraz przedłożenie następujących dokumentów:
- w ramach warunku określonego w pkt 1.3 wykonawca zobowiązany jest do przedłożenia:

wykazu narzędzi i urządzeńtechnicznych dostępnych wykonawcy usług w celu realizacji
zamówienia wraz z informacjąo podstawie dysponowania tymi osobami,
- w ramach warunku określonego w pkt 1.4 wykonawca zobowiązany jest do przedłożenia:

informacji z banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, w których
wykonawca posiada rachunek, potwierdzającej wysokośćposiadanychśrodków finansowych
lub zdolnośćkredytowąwykonawcy, na kwotęco najmniej 1.000.000,00 zł,

opłaconej polisy, a w przypadku jej braku, innego dokumentu potwierdzającego,że
wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej
działalności związanej z przedmiotem zamówienia. Wysokośćgwarancyjna polisy wynosić
musi nie mniej niż1.000.000,00 zł.
W toku niniejszego postępowania w zakresie dotyczącym przedmiotu sporu
zadawano Zamawiającemu pytania, zaśodpowiedzi na nie Zamawiający udzielił pismem z
dnia 21 czerwca 2011 r.:
Pytanie nr 2: W rozdziale VIII SIWZ – „Opis warunków udziału w postępowaniu oraz opis
sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków” w ust. 1 pkt 2 Zamawiający nie

opisał warunku udziału w postępowaniu dotyczącej posiadanej przez wykonawców wiedzy i
doświadczenia. Tym samym Odwołujący wniósł o określenie warunku udziału w
postępowaniu dotyczącego posiadania wiedzy i doświadczenia orazżądania – zgodnie z
Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2009 r. w sprawie rodzajów
dokumentów, jakich możeżądaćzamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te
dokumenty mogąbyćskładane – wykazu wykonanych, a w przypadkuświadczeń
okresowych lub ciągłych równieżwykonywanych usług w zakresie niezbędnym do wykazania
spełniania warunku wiedzy i doświadczenia w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu
składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, z
podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i odbiorców, proporcjonalnych do
przedmiotu zamówienia oraz załączeniem dokumentu potwierdzającego,że te usługi zostały
wykonane lub sąwykonywane należycie.
Zamawiający w odpowiedzi uznał – przywołując art. 26 2a ustawy Pzp, iżwświetle
przepisów ustawy Pzp, nie jest do tego zobowiązany.
Pytanie nr 3 – W rozdziale VIII SIWZ – „Opis warunków udziału w postępowaniu oraz opis
sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków” w ust. 1 pkt 3 w opinii
Odwołującego Zamawiający nie opisał warunku udziału w postępowaniu dotyczącego
dysponowania odpowiednim potencjałem technicznym oraz osobami zdolnymi do wykonania
zamówienia.
Na powyższe pytanie Zamawiający udzielił odpowiedzi, iżw rozdziale VIII SIWZ w ramach
warunku określonego w pkt 1.3 wykonawca zobowiązany był do przedłożenia:
- wykazu narzędzi i urządzeńtechnicznych dostępnych wykonawcy usług w celu realizacji
zamówienia wraz z informacjąo podstawie dysponowania tymi zasobami. Wykonawca
musiał dysponowaćsprzętem określonym przez Zamawiającego w niniejszej odpowiedzi.
Pytanie nr 4 – w rozdziale VIII SIWZ „Opis warunków udziału w postępowaniu oraz opis
sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków” w ust. 1 pkt 4 Zamawiający
wskazał,że „Warunek ten zostanie spełniony, jeśli wykonawca wykaże,że posiada
ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności zgodnie z
przedmiotem niniejszego zamówienia na wartośćco najmniej równąwartości brutto”.
Odwołujący wystąpił o wyjaśnienie rozbieżności w powyższym zakresie i jednoznaczne
określenie warunku udziału w postępowaniu. Jednocześnie Zamawiający wymaga „informacji
banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, w których wykonawca posiada
rachunek, potwierdzającej wysokośćposiadanychśrodków finansowych lub zdolność
kredytowąwykonawcy, na kwotęco najmniej 1.000.000,00 zł”. W opinii Odwołującego
Zamawiający nie określił w niniejszym postępowaniu warunku udziału dotyczącego
wysokości posiadanych przez wykonawcęśrodków lub zdolności kredytowej. W związku z

powyższym wykonawca wniósł o określenie warunku udziału w postępowaniu dotyczącego
sytuacji ekonomicznej i finansowej wykonawcy.
Zamawiający udzielił odpowiedzi, iżwarunek dotyczący sytuacji ekonomicznej i finansowej
zostanie spełniony, jeśli wykonawca wykażeże posiada ubezpieczenie od odpowiedzialności
cywilnej w zakresie prowadzonej działalności zgodnie z przedmiotem niniejszego
zamówienia na wartośćco najmniej 1.000.000 zł oraz „Informacjębanku lub spółdzielczej
kasy oszczędnościowo-kredytowej, w których wykonawca posiada rachunek, potwierdzającej
wysokośćposiadanychśrodków finansowych lub zdolnośćkredytowąwykonawcy, na kwotę
co najmniej 1.000.000,00 zł.
Ponadto Zamawiający w toku rozprawy wskazał, iżco do warunku posiadania wiedzy
i doświadczenia wykonawcy „sami z siebie” powinni załączyćodpowiednie dokumenty z
których wynikałoby posiadanie stosowanej wiedzy i doświadczenia w odpowiednim zakresie,
zaśniezłożenie stosownych dokumentów skutkowaćbędzie wykluczeniem wykonawcy z
postępowania.

Biorąc pod uwagęzgromadzony w sprawie materiał dowodowy, oświadczenia
i stanowiska stron przedstawione podczas rozprawy, Izba uznała, iżodwołanie jest zasadne
i zasługuje na uwzględnienie.

W pierwszej kolejności Izba rozpatrzyła zarzut naruszenia art. 22 ust. 1 Pzp, art. 22
ust. 3, art. 41 pkt 7 oraz art. 36 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez zaniechanie przez
Zamawiającego określenia w treści ogłoszenia o zamówieniu i SIWZ warunku udziału w
postępowaniu dotyczącego posiadania wiedzy i doświadczenia
Izba uznała, iżw niniejszym stanie faktycznym powyższy zarzut potwierdził się.
Nie ulega wątpliwości,że zgodnie z obecnątreściąart. 22 ustawy Pzp o kształcie
warunków udziału w postępowaniu decyduje zamawiający poprzez opis sposobu
dokonywania ich oceny. Opis sposobu dokonywania oceny spełniania warunków ma na celu
wypełnićkonkretnątreściąwarunki wymienione w art. 22 ust. 1 ustawy Pzp. To Zamawiający
w oparciu o zasady wynikające z ustawy Pzp ustala, jakie warunki podmiotowe, włączając w
to warunek wiedzy i doświadczenia, powinien spełniaćwykonawca. Zamawiający nie jest
zobowiązany do dokonania opisu wszystkich warunków wymienionych w art. 22 ust. 1
ustawy Pzp, a jedynie tych, które uważa za niezbędne z punktu widzenia zapewnienia
prawidłowości wykonania zamówienia publicznego. Na powyższe wskazuje przepis art. 26
ust. 2a ustawy Pzp przewidujący,że wykonawca jest zobowiązany do wykazania spełnienia
warunków udziału w postępowaniu tylko i wyłącznie nażądanie zamawiającego i w zakresie
przez niego wskazanym. O ile taki opis jest dokonywany przez zamawiającego, ma

obowiązek go zamieścićjużw ogłoszeniu o zamówieniu jak i specyfikacji istotnych
warunków zamówienia.
Z drugiej jednak strony Zamawiający zobowiązany jest do dokonania weryfikacji
postawionego warunku wyłącznie w oparciu o dokumenty wymagane ogłoszeniem i
specyfikacją. Weryfikacja warunku dokonana na podstawie dokumentów przedłożonych
przez wykonawcęz własnej inicjatywy prowadzićmoże do dowolności a w konsekwencji do
złamania zasady równości i uczciwej konkurencji. Skoro zamiarem Zamawiającego jest
weryfikacja warunku posiadania wiedzy i doświadczenia, na co może wskazywać
oświadczenie Zamawiającego złożone podczas rozprawy należy uznać,że w niniejszym
stanie faktycznym Zamawiający uważał za niezbędne z punktu widzenia zapewnienia
prawidłowości wykonania przedmiotowego zamówienia dokonanie opisu sposobu oceny
spełniania warunku wiedzy i doświadczenia.
Tym samym Zamawiający – jeśli decyduje sięw postępowaniu powyżej tzw. progów
unijnych na weryfikacjęspełniania danego warunku udziału w postępowaniu - zobowiązany
jest opisaćsposób jego oceny orazżądaćadekwatnych dokumentów umożliwiających
dokonanie
sprawdzenia
spełniania
danego
warunku
skonkretyzowanego
przez
zamawiającego w realiach danego postępowania.
Izba zauważa,że celem opisu sposobu oceny warunków podmiotowych jest wybór
wykonawcy dającego rękojmięnależytego wykonania zamówienia. To Zamawiający posiada
kompetencje do kształtowania warunków udziału, w taki sposób aby dawały one odpowiedni
poziom pewności co do rzetelnego i prawidłowego wykonania zamówienia. Jednocześnie
zasadnym jest podkreślenie, iżswoboda Zamawiającego nie jest nieograniczona - jej ramy
wyznaczająprzepisy ustawy Pzp, w tym odnoszące siędo zapewnienia uczciwej konkurencji
i równości wykonawców. Przy tym wskazania wymaga, iżopisu oceny warunków udziału w
postępowaniu zamawiający dokonuje z uwzględnieniem realiów danej sprawy stosownie do
przedmiotu zamówienia (opis powinien byćzwiązany z przedmiotem zamówienia i
proporcjonalny do niego), na co wskazuje treśćart. 22 ust. 4 ustawy Pzp.
Ponadto opis sposobu oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu nie może
wykraczaćpoza cel jakiemu służy i do jakiego został powołany w niniejszym postępowaniu, a
który sprowadza siędo wyłonienia rzetelnego oraz wiarygodnego wykonawcy zdolnego
wykonaćprzedmiotowe zamówienie.
Biorąc pod uwagępowyższe rozważania, uwzględniwszy, iż– jak wynika z rozprawy -
Zamawiający uważa za celowe zweryfikowanie wiedzy i doświadczenia wykonawców Izba
nakazała Zamawiającemu dokonanie modyfikacji ogłoszenia i specyfikacji istotnych
warunków
zamówienia
poprzezżądanie
wykazu
usług
wraz
z
dokumentami
potwierdzającymi należyte ich wykonanie zgodnie z Rozporządzeniem Prezesa Rady

Ministrów z dnia 30 grudnia 2009 r. w sprawie dokumentów, jakich możeżądaćzamawiający
od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogąbyćskładane (Dz. U. Nr 226, poz.
1817) oraz dokonanie opisu sposobu oceny spełniania warunku posiadania wiedzy i
doświadczenia.
Wobec wycofania przez Odwołującego zarzutu zaniechania przez Zamawiającego
określenia w treści ogłoszenia o zamówieniu i SIWZ warunku udziału w postępowaniu
dotyczącego sytuacji finansowej i ekonomicznej oraz dysponowania odpowiednim
potencjałem technicznym i osobami zdolnymi do wykonania zamówienia oba zarzuty nie były
przedmiotem rozpoznania przed Izbą.
W następnej kolejności Izba rozpoznała zarzut dotyczący naruszenia art. 29 ust. 1 w
związku z art. 7 ustawy Pzp poprzez opisanie przedmiotu zamówienia niezgodnie z
rzeczywistościątj. wskazania 30 dniowego terminu płatności w sytuacji, gdy Zamawiający
dokonuje płatności wynagrodzenia należnego wykonawcy z tytułu usług będących
przedmiotem zamówienia w terminie 360 dni.
Izba uznała, iżpowyższy zarzut nie znalazł potwierdzenia na gruncie niniejszego
stanu faktycznego, wświetle argumentacji Odwołującego o braku zamiaru „kredytowania
Zamawiającego”, w szczególności trudno mówićo naruszeniu art. 29 ustawy Pzp, biorąc pod
uwagęiżOdwołujący oświadczył, iżnależnych mu roszczeńz postępowańrozstrzygniętych
przez Zamawiającego dochodzi na drodze sądowej.

W konsekwencji niepotwierdzenia sięzarzutu naruszenia art. 29 ustawy Pzp Izba nie
stwierdziła przesłanek unieważnienia niniejszego postępowania na podstawie art. 97 ust. 1
pkt 7 ustawy Pzp.

Konkludując, Izba stwierdziła,że naruszenie przez Zamawiającego przepisów art. 22 ust.
1 Pzp, art. 22 ust. 3, art. 41 pkt 7 oraz art. 36 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp oraz treści
Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2009 r. w sprawie rodzajów
dokumentów, jakich możeżądaćZamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te
dokumenty mogąbyćskładane może miećistotny wpływ na wynik postępowania i działając
na podstawie przepisów art. 192 ust. 1, 2 i ust. 3 pkt 1 ustawy Pzp, Izba orzekła jak w
sentencji.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku postępowania na
podstawie przepisu art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp, z uwzględnieniem przepisów
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i

sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).

Przewodniczący:

…………………….



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie