eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2011 › Sygn. akt: KIO 1010/11
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2011-05-23
rok: 2011
sygnatury akt.:

KIO 1010/11

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Izabela Kuciak Protokolant: Przemysław Łaciński

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 maja 2011 r. odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 16 maja 2011 r. przez wykonawcęPrzedsiębiorstwo
Budownictwa Ogólnego i Usług Technicznych "Śląsk" Sp. z o.o.,


40-282 Katowice,
ul.


W. Sikorskiego 41 w postępowaniu prowadzonym przez Urząd Dozoru Technicznego,
02-353 Warszawa, ul. Szczęśliwicka 34


przy udziale wykonawcy Ekokaloria PKB Sp. z o.o. S.K.A., 25-214 Kielce, ul. Hauke
Bosaka 9
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt:
KIO 1010/11 po stronie zamawiającego


orzeka:

1. Oddala odwołanie.

2. Kosztami postępowania obciąża Przedsiębiorstwo Budownictwa Ogólnego i Usług
Technicznych "Śląsk" Sp. z o.o.,


40-282 Katowice, ul.

Sikorskiego 41 i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięćtysięcy złotych zero groszy) uiszczonąprzez Przedsiębiorstwo
Budownictwa Ogólnego i Usług Technicznych "Śląsk" Sp. z o.o.,


40-282
Katowice, ul.


W. Sikorskiego 41 tytułem wpisu od odwołania,
2.2. zasądza od Przedsiębiorstwa Budownictwa Ogólnego i Usług Technicznych
"Śląsk" Sp. z o.o.,


40-282 Katowice, ul.

W. Sikorskiego 41 na rzecz Urzędu
Dozoru Technicznego, 02-353 Warszawa, ul. Szczęśliwicka 34
kwotę3 600 zł 00
gr
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy), stanowiącąkoszty

postępowania odwoławczego poniesione z tytułu zastępstwa prawnego przed
KrajowąIzbąOdwoławczą.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.


Przewodniczący: …………………………..



Sygn. akt: KIO 1010/11

U z a s a d n i e n i e

Zamawiający prowadzi, w trybie przetargu nieograniczonego, postępowanie o
udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest „kapitalny remont wraz z
przebudowąoddziału Urzędu Dozoru Technicznego w Gliwicach przy ul. Robotniczej 4A."
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w dniu 15 grudnia 2010 r. w Biuletynie
ZamówieńPublicznych, pod nr 360531-2010.
Odwołujący wniósł odwołanie wobec czynności odrzucenia oferty Odwołującego,
zarzucając Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy z 29 stycznia 2004
r. Prawo zamówieńpublicznych (Dz. U. 2010 r. Nr 113 poz. 759 ze zm.), zwanej dalej
„ustawąPzp”: art. 7 ust. 1 i 3, art. 26 ust. 3, art. 46 ust. 4a, art. 89 ust. 1 pkt 2, art. 91 ust. 1,
wnosząc o nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności odrzucenia oferty
Odwołującego i wyboru oferty najkorzystniejszej oraz zatrzymania wadium, złożonego przez
Odwołującego oraz powtórzenie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej.
Zdaniem Odwołującego, nie sposób przypisaćcertyfikatom na meble, o których
mowa na stronie 6 załącznika nr 25 do Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia
(SIWZ), stanowiącego Projekt wykonawczy/Aranżacja (WA), znaczenia elementu treści
oferty. Przedmiotowe certyfikaty nie zostały wymieniony w treści rozdziału VII SIWZ, w
którym Zamawiający wyszczególnił dokumenty, jakie należy złożyćw postępowaniu,
wskazując zarazem rygor ich niezłożenia ( pkt 11 rozdziału VII SIWZ). Z tego powodu
dokumenty stanowiące sporne certyfikaty nie powinny podlegaćuzupełnieniu.
Odwołujący wskazuje, iżz zestawienia postanowieńogłoszenia o zamówieniu, SIWZ
oraz załączników do niej wynikająnastępujące wnioski :
-
sporne certyfikaty nie zostały wymienione w ogłoszeniu o zamówieniu, ani
postanowieniach rozdziału VII SIWZ, gdzie zamieszczono informacjęo oświadczeniach i
dokumentach, jakie majądostarczyćwykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków
udziału w postępowaniu oraz niepodleganiu wykluczeniu z postępowania o udzielenie
zamówienia na podstawie art. 24 ustawy Pzp i dokumentach stanowiących ofertę, co
nakazuje traktowaćte dokumenty jako niesłużące potwierdzeniu spełniania warunku udziału
w postępowaniu;
-
Zamawiający w postanowieniach rozdziału VII pkt 1 SIWZ podał wyraźnie, co należy
złożyćwraz z ofertą.
W przywołanych wyżej postanowieniach zawarto zarówno dokumenty na
potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu, jak i dokumenty, które składają
sięna ofertęsensu largo, czyli wszelkie oświadczenia, które stanowiąna gruncie tego

postępowania zobowiązania wykonawców, związane z realizacjąprzedmiotu zamówienia.
Nie ma wśród nich certyfikatów na meble, które znalazły sięw sposób „zakamuflowany" na
str. 6 załącznika nr 25 do SIWZ.
Zdaniem Odwołującego, analiza przytoczonych zapisów pozwala uznaćje za co
najmniej niejednoznaczne i nieprecyzyjne. Zamieszczenie wymagania, dotyczącego
certyfikatów na meble w części SIWZ, która niewątpliwie opisuje stronęwykonawczą
zamówienia (opis techniczny umeblowania), w kontekście wymagańzawartych w rozdziale
VII SIWZ, zdaje sięwskazywaćna niekonsekwencjęZamawiającego, w zakresie
ukształtowania postępowania. Brak jednak wskazania certyfikatów na meble w zasadniczej
części SIWZ, która mówi o dokumentach, jakie należy złożyćwraz z ofertą, pozwala przyjąć,
iżZamawiający nie traktował ich w kategorii istotnych dokumentów, których brak może
skutkowaćodrzuceniem oferty.
Powołanie sięna certyfikaty w załączniku do SIWZ, a pominięcie ich w
wyszczególnieniu wymaganych elementów oferty należy, zdaniem Odwołującego, uznaćza
przeoczenie, które nie powinno miećnegatywnych skutków wobec wykonawcy, który kierując
siętreściączęści SIWZ, jaka odnosi siędo wymaganych dokumentów, nie uznał za
konieczne przedłożenia dokumentu, na który Zamawiający powołuje siędopiero po
wniesieniu przez Przystępującego informacji o niezgodnym z prawem zaniechaniem
Zamawiającego.
Do czasu zgłoszenia przez Przystępującego przedmiotowej informacji Zamawiający
nie wzywał pozostałych uczestników postępowania do przedłożenia certyfikatów, pomimo,że
większośćuczestników postępowania o udzielenie zamówienia równieżnie dołączyła do
oferty certyfikatów na meble.
Ponadto, nie bez znaczenia dla niniejszej sprawy jest także systematyka
zasadniczego
dokumentu
postępowania,
jakim
jest
SIWZ,
która
nie
powinna
fragmentarycznie regulowaćistotnej dla wykonawców kwestii, jakąjest złożenie
odpowiednich dokumentów w postępowaniu w jednej części, opisując dodatkowo wymagane
dokumenty w innym jej elemencie, to jest w załączniku przedmiotowo dotyczącym innej
kwestii aniżeli dokumenty, jakie należy złożyć.
Takie działanie może byćpotraktowane jako wprowadzające wykonawców w błąd.
Brak precyzji w formułowaniu wymagańprzez Zamawiającego nie może prowadzićdo
poniesienia przez wykonawców negatywnych konsekwencji takiego postępowania. Wświetle
brzmienia rozdziału VII SIWZ, wyraźnie wymieniającego co należy załączyćdo oferty
(wyliczenie taksatywne), wystarczające było dołączenie do oferty jedynie tych dokumentów,
które Zamawiający wyraźnie wyszczególnił w SIWZ. TreśćSIWZ i treśćoferty to
merytoryczne postanowienia oświadczeńwoli: z jednej strony Zamawiającego, który w
szczególności poprzez opis przedmiotu zamówienia oświadcza, jakiegoświadczenia

oczekuje po zawarciu umowy w sprawie zamówienia publicznego oraz z drugiej strony
wykonawcy, który jednostronnie zobowiązuje siędo wykonania tegoświadczenia w razie
wyboru jego oferty jako najkorzystniejszej.
Natomiast od tak rozumianej merytorycznej treści SIWZ należy odróżnić
postanowienia dotyczące sposobu przygotowania i formy dokumentów, składających sięna
ofertę, których niezachowanie może miećczasem znaczenie dla możliwości uzyskania przez
wykonawcęzamówienia, którym jednak w konkretnym wypadku zamawiający nadaje
charakter informacyjny lub porządkowy i których niedochowanie nie rodzi konsekwencji dla
wykonawcy. Natomiast brak precyzji w formułowaniu wymagańprzez Zamawiającego nie
może prowadzićdo poniesienia przez wykonawców negatywnych konsekwencji takiego
postępowania.
Jeśli zatem Zamawiający tak ukształtował postępowanie,że zapisy opracowanej
przez niego SIWZ wprowadziły wykonawców w błąd i dawały możliwośćróżnej interpretacji
jej postanowień, winien podjąćstarania w celu zniwelowania skutków takiego działania i
przyjąćna siebie konsekwencje własnej niestaranności. Przenoszenie bowiem ciężaru i
skutków braku precyzji Zamawiającego na Odwołującego, przejawiające sięodrzuceniem
oferty, stanowi nadużycie prawa, które nie zasługuje na ochronę. Postępowanie o
zamówienie publiczne musi uwzględniaćpewnąrównośćreguł zarówno wobec
wykonawców, jak i zamawiającego.
Ustalenie warunków udziału w postępowaniu, w tym równieżtzw. warunków
przedmiotowych, dotyczących wymagańzwiązanych z przedmiotem zamówienia, jest jedną
z najważniejszych czynności zamawiających, którzy zobowiązani sądo określenia tych
warunków w sposób dostatecznie jasny i precyzyjny, by zarówno wykonawcy zainteresowani
udziałem w postępowaniu, jak i sami zamawiający, dokonując oceny spełniania tych
warunków, mogli jąprzeprowadzićna zasadzie zerojedynkowej (inaczej określanej jako
zasady „spełnia - nie spełnia"). Odwołujący podkreśla, iżw pkt 2 rozdziału V SIWZ - Opis
warunków udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny - Zamawiający
wskazał, iżocena spełnienia ww. warunków zostanie dokonana zgodnie z formułą
„spełnia/nie spełnia", w oparciu o informacje, zawarte w dokumentach lub oświadczeniach
wymienionych w rozdziale VII SIWZ. Z treści załączonych dokumentów musi wynikać
jednoznacznie, iżww. warunki wykonawca spełnił. Niespełnienie któregokolwiek z ww.
warunków skutkowaćbędzie wykluczeniem wykonawcy z postępowania oraz odrzuceniem
oferty. Zatem, tylko brak dokumentów i oświadczeńwymienionych w treści rozdziału VII
SIWZ może skutkowaćodrzuceniem oferty.
Na zamawiającym ciąży ustawowy obowiązek zapewnienia, by
warunki
przedmiotowe pozwalały na wyłonienie wykonawcy, dającego rękojmięnależytego
wykonania zamówienia, nie naruszając przy tym zasady równego traktowania wykonawców

czy zasady uczciwej konkurencji. Jednocześnie z uwagi na obowiązującązasadę
pisemności, każdy z tzw. warunków przedmiotowych i dokumentżądany na potwierdzenie
jego spełniania musi zostaćw wyczerpujący, jasny i precyzyjny sposób opisany przez
zamawiających w dokumentach postępowania, udostępnionych potencjalnym wykonawcom,
gdyżz uwagi na zasadęrównego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji, przy ich
interpretowaniu należy kierowaćsięliteralnym brzmieniem odpowiednich postanowieńSIWZ
lub ogłoszenia o zamówieniu, co zapobiega jakiejkolwiek uznaniowości zamawiających na
etapie oceny ich spełniania przez wykonawców, którzy przystąpili jużdo udziału we
wszczętym postępowaniu. Zamawiający ograniczył swoje wymagania w zakresieżądanych
dokumentów na etapie składania ofert w stosunku do najszerszego możliwego zakresu
dokumentów przedmiotowych, których oczekuje w związku z realizacjąprzedmiotu
zamówienia tylko w rozdziale VII SIWZ.
Nadto, Odwołujący podnosi, iżPrzystępujący równieżnie dołączył do oferty
wszystkich certyfikatów na meble, co winno skutkowaćodrzuceniem przedmiotowej oferty,
na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.
Odwołujący podaje, iżmaświadomość,że Izba może pozostawićbez rozpoznania
zarzut dotyczący wyboru oferty Przystępującego jako najkorzystniejszej oferty (naruszenie
przepisu art. 91 ust. 1 ustawy Pzp), jak równieżzarzut dotyczący bezpodstawnego
zatrzymania wadium Odwołującego (naruszenie przepisu art. 46 ust. 4a ustawy Pzp) z uwagi
na przepis art. 180 ust. 2 ustawy Pzp. Odwołujący nie ma bowiem uprawnienia do ich
podnoszenia, gdyżnie sąto czynności podlegające zaskarżeniu w postępowaniach poniżej
tzw. progów unijnych. Jednak czynności tych winien dokonaćZamawiający w przypadku
uwzględnienia niniejszego odwołania. Jednocześnie, wobec ewentualnego odpadnięcia
podstawy zatrzymania wadium, Zamawiający winien anulowaćswojądecyzjęo jego
zatrzymaniu.

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje:

W rozdziale VII SIWZ Zamawiający zawarł, jak wynika z jego tytułu, wykaz
oświadczeńlub dokumentów, jakie majądostarczyćwykonawcy w celu potwierdzenia
spełnienia warunków udziału w postępowaniu oraz inne dokumenty lub oświadczenia jakie
majązłożyćwykonawcy wraz z ofertą. Analogiczne postanowienia znalazły sięw sekcji III.3
ogłoszenia o zamówieniu. W ww. dokumentach nie zawarto wymogu dostarczenia wraz z
ofertącertyfikatów. Natomiast w załączniku nr 25 do SIWZ zawarto postanowienie, z którego
wynika, iż„wykonawca wraz z ofertą musi przedstawić certyfikaty, które zostały wymienione
w poniższych opisach (certyfikaty muszą być wystawione przez niezależną jednostkę
uprawnioną do wystawiania tego rodzaju certyfikatów – nazwa COBRABiD-BBC została
podana jedynie jako wskazówka – nie dopuszcza się oświadczeń złożonych przez


producenta i/lub dystrybutora).” W dalszej części szczegółowego opisu technicznego
umeblowania Zamawiający wskazał, iżchodzi o certyfikaty zgodności z normami
dotyczącymi jakości mebli biurowych, jednocześnie podając odpowiedniąnormęw
odniesieniu do poszczególnych rodzajów mebli.

Odwołujący nie dołączył do swojej oferty przedmiotowych certyfikatów.

Pierwotna ocena ofert, dokonana przez Zamawiającego, doprowadziła do wyboru
oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej (pismo z dnia 7 kwietnia 2011 r.). Jednakże na
skutek informacji otrzymanej od Przystępującego, o zaniechaniu odrzucenia oferty
Odwołującego, na podstawie przepisu art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, gdyżoferta, wbrew
wymaganiom wynikającym z załącznika nr 25 do SIWZ, nie zawiera certyfikatów na meble
(pismo z dnia 13 kwietnia 2011 r.), Zamawiający wezwał, w dniu 13 kwietnia 2011 r.
Odwołującego do udzielenia wyjaśnieńdotyczących certyfikatów na meble.
W odpowiedzi datowanej na dzień14 kwietnia 2011r., Odwołujący wyjaśnił,że
Zamawiający w rozdziale VII SIWZ wskazał jednoznacznie, jakie dokumenty mająbyć
dołączone do oferty. Wszystkie te dokumenty Odwołujący dołączył do swojej oferty.
W tym samym dniu Zamawiający poinformował Odwołującego o uznaniu zasadności
przekazanej przez Przystępującego „Informacji o niezgodnym z prawem zaniechaniu
zamawiającego" i o powtórzeniu czynności oceny ofert w przedmiotowym postępowaniu.
Następnie w dniu 15 kwietnia 2011 r. Zamawiający, na podstawie art. 26 ust. 3
ustawy Pzp, wezwał Odwołującego do uzupełnienia certyfikatów na zaoferowane meble
(zgodnie z zapisem zawartym w załączniku nr 25 do SIWZ - str. 6), w terminie do dnia 29
kwietnia 2011 r.
W dniu 29 kwietnia 2011 r., w odpowiedzi na ww. wezwanie Odwołujący oświadczył
m.in., iżrozdział VII SIWZ nie wspomina o konieczności dołączenia do oferty certyfikatu
zgodności z normami dotyczącymi jakości mebli biurowych. W ogłoszeniu o zamówieniu
Zamawiający równieżnie wskazał na koniecznośćdołączenia do oferty przedmiotowych
certyfikatów. „Tym samym brak jest na obecnym etapie postępowania jakichkolwiek podstaw
prawnych i faktycznych do żądania spornych dokumentów, które nie zostały wykazane w
treści ogłoszenia o zamówieniu oraz w treści SIWZ. Zatem podstawą odmowy przedłożenia
certyfikatów na zaoferowane meble jest istotna wada prawna jaką jest niewątpliwie
rozbieżność pomiędzy treścią ogłoszenia o zamówieniu a treścią SIWZ w zakresie żądania
certyfikatów na meble. śądanie więc przedłożenia certyfikatów tylko i wyłącznie w opisie
dotyczącym dostawy mebli (str. 6 załącznika nr 25 do SIWZ), przy jednoczesnym pominięciu
takiej konieczności w treści ogłoszenia o zamówieniu i treści postanowień rozdziału VII SIWZ
- jest niedopuszczalne i tym samym stanowi uchybienie nie tylko treści art. 25 ust. 1 ustawy
Pzp, ale również uchybienie naczelnych zasad reguł związanych z udzieleniem zamówień
publicznych. W niniejszym postępowaniu również inni oferenci zaniechali dołączenia do


oferty certyfikatów na meble, ponieważ żądanie ich dołączenia do oferty nie wynikało wprost
z postanowień Rozdziału VII SIWZ i treści ogłoszenia o zamówieniu. Dokument tej rangi co
specyfikacja istotnych warunków zamówienia powinien być bowiem zredagowany w taki
sposób, aby dokładnie i w sposób zrozumiały dla adresatów zawartych w nich norm wyrażał
intencje zamawiającego. Jeśli zatem Zamawiający tak ukształtował postępowanie, że zapisy
opracowanej specyfikacji istotnych warunków zamówienia (oraz treści ogłoszenia o
zamówieniu) wprowadzały wykonawców w błąd i dawały możliwość różnej interpretacji jej
postanowień, czego następstwem mogło być odrzucenie oferty, winien podjąć starania w
celu zniwelowania skutków takiego działania i przyjąć na siebie konsekwencje własnej
niestaranności. W przeciwnym bowiem wypadku skutkami nieprecyzyjnego opisu warunków
udziału w postępowaniu zawartego w specyfikacji istotnych warunków zamówienia zostaliby
obciążeni wykonawcy. Przenoszenie ciężaru i skutków braku precyzji Zamawiającego na
wykonawców, przejawiające się odrzuceniem oferty stanowiłoby nadużycie prawa, które nie
zasługuje na ochronę. Postępowanie o zamówienie publiczne musi uwzględniać przede
wszystkim równość reguł zarówno wobec wykonawców, jak i zamawiającego. Postępowanie
to jest postępowaniem w obrocie profesjonalnym. Wykonawcy winni zatem wykazać należytą
staranność przejawiającą się zawodowym charakterem jej działalności, co stawia zasadnym
oczekiwanie dokładnego zapoznania się z dokumentami postępowania, starannego ich
przeanalizowania ale staranność ta nie może sięgać tak daleko, by stawiać wobec
wykonawców postulat wnioskowania na podstawie niejednoznacznych w treści dokumentów
postępowania o intencji zamawiającego.
Zamawiający ma obowiązek wskazania oświadczeń i dokumentów, jakich żąda na
potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu, już w ogłoszeniu o zamówieniu
w trybach wszczynanych przez zamieszczenie ogłoszenia, specyfikacji istotnych warunków
zamówienia i zaproszeniu do składania ofert. W przypadku sprzeczności w treści wymagań
zawartych w w/w dokumentach zachodzi wada prawna, za którą wykonawca nie może
ponosić jakiejkolwiek odpowiedzialności
.”
Pismem z dnia 10 maja 2011 r. Zamawiający poinformował o wyborze oferty
najkorzystniejszej, złożonej przez Przystępującego i odrzuceniu oferty Odwołującego, na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp oraz zatrzymaniu wniesionego wadium. W
uzasadnieniu swojej decyzji Zamawiający podał, iż„skierował do Wykonawcy pismo w dniu
13.04.2011 r., w którym wezwał Przedsiębiorstwo Budownictwa Ogólnego i Usług
Technicznych „Śląsk" Sp. z o.o. w Katowicach do udzielenia wyjaśnień dotyczących
certyfikatów mebli w terminie do dnia 14.04.2011 r.. Złożone przez Wykonawcę wyjaśnienia
z dnia 14.04.2011 r. Zamawiający uznał za niewystarczające. Pismem z dnia 15.04.2011 r.
Zamawiający wezwał Wykonawcę w trybie art. 26 ust. 3 ustawy do uzupełnienia certyfikatów
na zaoferowane meble (zgodnie z zapisem zawartym w załączniku nr 25 do SIWZ - str. 6,


stanowiącym integralną część specyfikacji istotnych warunków zamówienia) z terminem na
uzupełnienie ww. dokumentów do dnia 29.04.2011 r. Wykonawca w wymaganym terminie, tj.
do dnia 29.04.2011r. złożył wyjaśnienia i nie przedłożył stosownych dokumentów -
certyfikatów na meble, podczas gdy został wezwany do ich uzupełnienia. Nie wykazał zatem, że oferowane przez niego meble spełniają wymagania określone przez Zamawiającego w
SIWZ. Z uwagi na to, że Wykonawca w wyznaczonym terminie do dnia 29.04.2011 r. nie
dokonał uzupełnienia ww. dokumentu, nie potwierdził tym samym, że jego oferta jest zgodna
z wymogami określonymi przez Zamawiającego w SIWZ, dlatego podlega ona odrzuceniu
."

Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje:

Przepis art. 25 ust. 1 ustawy Pzp ustanawia normę, która nakłada na zamawiającego
obowiązek wskazania w ogłoszeniu o zamówieniu, SIWZ lub zaproszeniu do składania ofert
dokumentów lub oświadczeńpotwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu
oraz przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagańokreślonych przez
zamawiającego. Przedmiotowego przepisu nie należy interpretowaćjednakże w taki sposób,że zarówno o ogłoszeniu o zamówieniu, jak i w SIWZ zamawiający zawsze ma obowiązek
opisania tychże dokumentów. Wskazuje jedynie miejsce (publikatory), przy użyciu których
przedmiotowe informacje należy wykonawcom przekazać. Normęprawnądotyczącązakresu
obowiązku i miejsca publikacji wskazanych oświadczeńi dokumentów należy odkodowaćz
uwzględnieniem przepisów art. 36 ust. 1 oraz art. 41 ustawy Pzp. Analiza wskazanych
przepisów prowadzi do wniosku, iżw przetargu nieograniczonym zamawiający nie ma
obowiązku zamieszczania w ogłoszeniu wykazu oświadczeńlub dokumentów, jakie mają
dostarczyćwykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu
oraz opisu sposobu przygotowywania ofert, podczas gdy taki obowiązek został ustanowiony,
na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy Pzp, w odniesieniu do SIWZ.

Odnosząc powyższe rozważania do niniejszego stanu faktycznego stwierdzićnależy,
iżnie sposób uznać, iżzachodzi jakakolwiek sprzecznośćmiędzy treściąogłoszenia a SIWZ,
a informacje zawarte w treści ogłoszenia, nie sąobjęte obowiązkiem ich ujawnienia we
wskazanym dokumencie i z tego powodu należy je traktowaćjako informacje o charakterze
informacyjnym, poglądowym. Rozstrzygającym zaśdokumentem, w którym skutecznie i
ostatecznie zamawiający ma obowiązek wyartykułowaćwymagania względem wykonawców,
dotyczące spornych dokumentów, jest SIWZ. Oznacza to, iżwiążących postanowieńw
zakresie sposobu przygotowywania ofert oraz oświadczeńi dokumentów składanych w celu
potwierdzenia warunków udziału w postępowaniu należało poszukiwaćw treści SIWZ.

Jednocześnie Izba nie podziela stanowiska Odwołującego, iżzaniechanie wskazania
w rozdziale VII SIWZ obowiązku dostarczenia certyfikatów powoduje,że brak możliwości
wywiedzenia przedmiotowego obowiązku względem wykonawców. Nie znajduje również

uzasadnienia twierdzenie, iżpostanowienia SIWZ w tym zakresie zostały sformułowane w
sposób niejednoznaczny. W pierwszej kolejności należy zwrócićuwagę, iżogólne
postanowienia SIWZ nie wyczerpujątreści SIWZ. Załączniki równieżstanowiąintegralną
treśćSIWZ i odwołanie siędo nich może sięokazaćniezbędne, w celu zrekonstruowania
woli zamawiającego. Odwołujący w sposób nieuprawniony więc pominął treśćzałącznika nr
25, który w sposób wyraźny i jednoznaczny ustanawiał dla wykonawców obowiązek
dostarczenia konkretnych,ściśle wyspecyfikowanych przez Zamawiającego, certyfikatów na
meble. Zamawiający równieżwskazał,że dołączenie do oferty spornych dokumentów jest
niezbędne na etapie składania ofert, a nie ewentualnie w trakcie realizacji zamówienia.
Ponadto, Zamawiający wskazał, iżbrak powyższego skutkowaćbędzie odrzuceniem oferty.

Nie może więc zasługiwaćna ochronętakie działanie Odwołującego, które próbuje
niweczyćstarania Zamawiającego, zmierzające do uzyskania mebli najlepszej jakości i
dokonania wstępnej weryfikacji tego faktu, na podstawie dokumentów dołączonych do oferty.
Ustawodawca bowiem nie wprowadził gradacji ważności dokumentów, czy teżskuteczności
ustanowienia obowiązku dla wykonawców, w zależności od miejsca ich wyartykułowania w
treści SIWZ. Wykonawcy zobowiązani sąprzed przygotowaniem oferty zapoznaćsięz
treściącałej SIWZ, którąto okolicznośćpotwierdzająrównieżw ofercie. Częstokroćrównież
nie jest wystarczające, w celu przygotowania oferty, zapoznanie sięjedynie z
postanowieniami ogólnymi SIWZ. Taka sytuacja miała miejsce w niniejszym postępowaniu,
co przyznał równieżpełnomocnik Odwołującego na rozprawie, bowiem w rzeczonym
załączniku zawarte były w postanowieniach, dotyczących opisu technicznego umeblowania,
obowiązki dedykowane wykonawcom, związane z przygotowaniem oferty. Jakkolwiek
redakcja rozdziału VII SIWZ wskazywałaby, iżbardziej trafne byłoby umieszczenie tychże
spornych dokumentów w treści tego rozdziału, to z uwagi na treśćregulacji, zawartej w
wspomnianym załączniku, koniecznym było równieżwskazanie na te certyfikaty w tej części
SIWZ, gdyżwiązała sięona z opisem przedmiotu zamówienia, także w aspekcie
zapewnienia wymaganej przez Zamawiającego jakości. Tym samym sposób redakcji SIWZ
należy uznaćza dopuszczalny i nie zmierzający do wprowadzenia wykonawców w błąd, a
wymagający staranności przy przygotowywaniu oferty. Wżadnym zaśrazie nie może
prowadzićdo zniweczenia ustanowionych przez Zamawiającego w SIWZ obowiązków, ze
względu na ich jasne i wyraźne ustanowienie. Przyjęcie koncepcji Odwołującego nie da się
równieżpogodzićwświetle art. 65 k.c.

Nie sposób równieżuznać, iżdokumenty te nie stanowiąoferty, a tym samym nie
podlegająuzupełnieniu, skoro ustawodawca w przepisie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp wskazał
na obowiązek ich uzupełnienia. Bez znaczenia dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy
pozostaje równieżargumentacja Odwołującego, odwołująca siędo rozdziału V pkt 2 SIWZ,
bowiem postanowienia zawarte we wskazanej jednostce redakcyjnej nie dotyczą

dokumentów
potwierdzających
spełnianie
przez
oferowany
produkt
wymagań
Zamawiającego, a odnosząsiędo dokumentów składanych w celu potwierdzenia spełniania
warunków udziału w postępowaniu.

Za nietrafnąnależy uznaćargumentacjęOdwołującego, iżw pkt 11 rozdziału VII
SIWZ Zamawiający wyszczególnił, jakie dokumenty, wskazując na dokumenty wymienione w
rozdziale VII SIWZ, podlegająuzupełnieniu, bowiem treśćSIWZ nie może modyfikować
bezwzględnie obowiązujących przepisów ustawy Pzp. Oczywistym jest bowiem, iżocena w
zakresie obowiązku wezwania do uzupełnienia dokumentów musi następowaćprzez pryzmat
przepisu art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, który wymienia kategorie dokumentów podlegających
obligatoryjnemu uzupełnieniu.

Fakt, iżnie wszyscy wykonawcy dołączyli do oferty sporne dokumenty i nie
wszystkich Zamawiający wezwał do ich uzupełnienia równieżnie mażadnego znaczenia.
Sposób realizacji przez wykonawców nałożonych na nich obowiązków nie może bowiem
decydowaćo skuteczności ustanowienia danego obowiązku. Zaś, fakt zaniechania
wezwania określonych wykonawców do uzupełnienia brakujących dokumentów nie wynika
ze złamania przez Zamawiającego zasady równego traktowania wykonawców i uczciwej
konkurencji, ale było wynikiem braku zabezpieczenia ze strony tychże wykonawców swoich
ofert.

Bez znaczenia dla niniejszej sprawy jest okoliczność, iżZamawiający podjął
czynności w kierunku wyjaśnienia braku spornych certyfikatów i ich uzupełnienia po
otrzymaniu informacji przez Przystępującego. Wprowadzenie przepisem art. 181 ust. 1
ustawy Pzp uprawnienia do składania informacji o niezgodnej z przepisami czynności lub jej
zaniechaniu przez Zamawiającego, ma za zadanie zwrócenie zamawiającemu uwagi na
wadliwe czynności i możliwośćich sanowania. Fakt, iżZamawiający nie unieważnił
czynności pierwotnego wyboru oferty najkorzystniejszej nie oznacza zaś, iżczynnośćta
pozostała w mocy, bowiem poprzez dokonanie kolejnego wyboru jej skutki zostały
zniweczone.

W tym miejscu warto równieżzwrócićuwagę, iżZamawiający stworzył
Odwołującemu duże możliwości uzupełnienia spornych certyfikatów,żądając najpierw
wyjaśnień, a potem wzywając do ich uzupełnienia, to spowodowało, iżOdwołujący
faktycznie miał możliwośćuzupełnienia brakujących dokumentów od dnia 13 kwietnia 2011 r.
do dnia 29 kwietnia 2011 r. Biorąc pod uwagęfakt, iżOdwołujący ewentualnie nie wnosił o
przedłużenie wyznaczonego i tak jużdługiego terminu, jak również,że Odwołujący nie
próbował ewentualnie wykazać, iżzaniechanie uzupełnienia nie wynika z przyczyn leżących
po jego stronie oraz fakt,że ani w treści wyjaśnień, ani w treści pisma, stanowiącego
odpowiedźna wezwanie Zamawiającego, Odwołujący nie złożył oświadczenia, iżoferowane
przez niego meble spełniająwskazane przez Zamawiającego normy jakościowe, z dużą

doząprawdopodobieństwa pozwala stwierdzić, iżOdwołujący zaoferował przedmiot
zamówienia niezgodny z SIWZ. Jednakże podstawądo odrzucenia oferty Odwołującego jest
jużsama okolicznośćzaniechania dołączenia do ofertyżądanych certyfikatów. Tym samym
zarzut naruszenia przepisu art. 89 ust. 1 oraz art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp należy uznaćza
chybiony. Powyższe stanowisko implikuje twierdzenie o bezzasadności zarzutu naruszenia
przepisu art. 26 ust. 3 ustawy Pzp.

Zarzut naruszenia przepisów art. 46 ust. 4a oraz art. 91 ust. 1 ustawy Pzp należało
oddalićz uwagi na treśćprzepisu art. 180 ust. 2 ustawy Pzp i wynikające stamtąd
ograniczenia w zakresie dopuszczalności wnoszenia odwołańw postępowaniach, w których
wartośćzamówienia jest mniejsza niżkwoty określone w przepisach, wydanych na
podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.

Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy, na podstawie art.
192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp w zw. z § 3 pkt 1 lit. a oraz pkt 2 lit. b rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz. U. Nr 41, poz. 238), zaliczając do kosztów postępowania odwoławczego wpis od
odwołania w wysokości 10.000,00 zł oraz wynagrodzenie pełnomocnika Zamawiającego w
kwocie 3.600,00 zł.

Przewodniczący: ………………………..




Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie