eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2011 › Sygn. akt: KIO 902/11
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2011-05-11
rok: 2011
sygnatury akt.:

KIO 902/11

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Emil Kawa Protokolant: Paweł Nowosielski

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 maja 2011 r. odwołania, wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 28 kwietnia 2011 r. przez wykonawców wspólnie
ubiegających sięo udzielenie zamówienia Hydrobudowa Polska S.A., PBG SA., 62-081
Przeźmierowo, Wysogotowo, ul. Skórzewska 35
w postępowaniu prowadzonym przez
Zakład Utylizacji Odpadów Stałych Sp. z o.o., 83-110 Tczew, ul. Rokicka 16;

przy udziale wykonawcy PBR-Megaron Sp. z o.o., 80-299 Gdańsk, ul. Galaktyczna 30A
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO 902/11
po stronie zamawiającego;

przy udziale wykonawcy Polimex - Mostostal S.A., 00-950 Warszawa, ul. Czackiego 15/17
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO 902/11
po stronie zamawiającego.


orzeka:
1. oddala odwołanie

2. kosztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających sięo udzielenie
zamówienia Hydrobudowa Polska S.A., PBG S.A., 62-081 Przeźmierowo, Wysogotowo,
ul. Skórzewska 35
i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę20 000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczonąprzez wykonawców
wspólnie ubiegających sięo udzielenie zamówienia Hydrobudowa Polska S.A.,
PBG S.A., 62-081 Przeźmierowo, Wysogotowo, ul. Skórzewska 35
tytułem wpisu
od odwołania,

2.2. zasądza od wykonawców wspólnie ubiegających sięo udzielenie zamówienia
Hydrobudowa Polska S.A., PBG S.A., 62-081 Przeźmierowo, Wysogotowo, ul.
Skórzewska 35
na rzecz Zakład Utylizacji Odpadów Stałych Sp. z o.o., 83-110
Tczew, ul. Rokicka 16
kwotę3 981 zł 02 gr (słownie: trzy tysiące dziewięćset
osiemdziesiąt jeden złotych dwa grosze) stanowiącąkoszty postępowania
odwoławczego poniesione z tytułu kosztów wynagrodzenia pełnomocnika oraz
dojazdu na rozprawę.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Gdańsku.


Przewodniczący: …………………



KIO 902/11
UZASADNIENIE


Zakład Utylizacji Odpadów Stałych Sp. z o.o. w Tczewie ul. Rokicka 16 83-110 Tczew, ,
zwany dalej „Zamawiającym”, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
pn. Regionalny System Gospodarki Odpadami Tczew" .
Ogłoszenie o zamówieniu ukazało sięw Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 21
stycznia 2011 roku (ogłoszenie nr 201 l/S 14-021475). WartośćZamówienia przekracza
wartośćod której uzależniony jest obowiązek przekazywania ogłoszeńUrzędowi Oficjalnych
Publikacji Wspólnot Europejskich.
Wykonawcy wspólnie ubiegający sięo udzielenie zamówienia, 1- HYDROBUDOWA
POLSKA S.A. z siedzibąw Wysogotowie k. Poznania, przy ul. Skórzewskiej 35, 62-081
Przeźmierowo, 2.PBG S.A. z siedzibąw Wysogotowie k. Poznania, przy ul. Skórzewskiej 35,
62-081 Przeźmierowo, reprezentowani przez lidera -HYDROBUDOWA POLSKA S.A. –
zwani dalej „Odwołującym, dowiedzieli w dniu 18 kwietnia 2011 o wyborze najkorzystniejszej
oferty. Zamawiający jako najkorzystniejsząofertęuznał ofertęzłożonąprzez PBR - Megaron
Sp. z o.o., ul. Galaktyczna 30 A, 80-299 Gdańsk. Oferta złożona przez Odwołującego została
sklasyfikowana przez Zamawiającego na trzeciej pozycji rankingu ofert.
Wobec tego faktu Odwołujący w dniu 28 kwietnia złożył do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej, odwołanie od czynności podjętych przez Zamawiającego w toku postępowania
oraz zaniechania podjęcia czynności przez Zamawiającego w postaci:

1. oceny ofert złożonych przez PBR - Megaron Sp. z o.o., ul. Galaktyczna 30 A, 80-299
Gdańsk oraz Polimex-Mostostal S.A., ul. Czarneckiego 15/17, 00-950 Warszawa,
2. zaniechania wykluczenia PBR - Megaron Sp. z o.o. oraz Polimex-Mostostal S.A. z
postępowania, z uwagi na niewykazanie spełniania warunków udziału w postępowaniu w
zakresie wymaganego doświadczenia,
3. zaniechania odrzucenia ofert złożonych przez PBR - Megaron Sp. z o.o. oraz Polimex-
Mostostal S.A. jako wykonawców wykluczonych,
4. wyboru jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez PBR - Megaron Sp. z o.o.,
5. zaniechania wyboru jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez KONSORCJUM HBP.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 22 ust. 1 pkt. 2 PZP poprzez uznanie, iżPBR - Megaron Sp. z o.o. oraz Polimex -
Mostostal S.A. spełniająwarunki udziału w postępowaniu w odniesieniu do wymaganego
doświadczenia,
2. art. 24 ust. 2 pkt. 4 PZP, poprzez zaniechanie wykluczenia z postępowania PBR -
Megaron Sp. z o.o. oraz Polimex-Mostostal S.A. pomimo nie wykazania przez tych
wykonawców spełniania warunków udziału w postępowaniu, w zakresie warunku

dotyczącego znajdowanie sięw określonej sytuacji ekonomicznej oraz posiadania
wymaganego doświadczenia,
3. art. 89 ust. 1 pkt. 5 PZP poprzez zaniechanie odrzucenia ofert PBR - Megaron Sp. z o.o.
oraz Polimex-Mostostal S.A. mimo,że zostały złożone przez wykonawców podlegających
wykluczeniu z postępowania,
4. art. 7 ust. 1 PZP, poprzez naruszenie w toku postępowania o udzielenie zamówienia
zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Mając na uwadze powyższe, Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:
1. unieważnienia czynności wyboru jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez PBR -
Megaron Sp. z o.o., ul. Galaktyczna 30 A, 80-299 Gdańsk,
2. unieważnienia czynności oceny oferty PBR - Megaron Sp. z o. o. oraz Polimex-Mostostal
S.A., ul. Czarneckiego 15/17, 00-950 Warszawa,
3. powtórzenia czynności oceny ofert złożonych przez ww wykonawców,
4. wykluczenia PBR - Megaron Sp. z o.o. oraz Polimex-Mostostal S.A. z postępowania i
odrzucenie ich ofert jako złożonych»przez wykonawców wykluczonych, •
5. wyboru oferty KONSORCJUM HBP jako najkorzystniejszej oferty niepodlegającej
odrzuceniu w przedmiotowym postępowaniu.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący podniósł ,że dokumenty potwierdzające spełnianie
warunków udziału w postępowaniu złożone przez PBR - Megaron Sp. z o. o. oraz Polimex-
Mostostal S.A. nie potwierdzająspełniania przez te podmioty warunków udziału* w
postępowaniu w zakresie wymaganej wiedzy i doświadczenia i winny skutkować
wykluczeniem tych wykonawców z postępowania.
Stosownie do treści pkt. III.2.3) Zdolnośćtechniczna pkt. l)a) w postępowaniu o udzielenie
przedmiotowego Zamówienia mogąwziąćudział Wykonawcy, którzy wykonali w okresie
ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy - w tym okresie, co najmniej jedno zamówienie polegające na
zaprojektowaniu i wybudowaniu zakładu zagospodarowania odpadów komunalnych o
wartości inwestycji minimum 30.000.000 PLN brutto oraz wielkości zbliżonej do przedmiotu
zamówienia, w skład którego wchodziło zaprojektowanie i wybudowanie co najmniej jednej
stacjonarnej linii sortowania odpadów komunalnych zmieszanych pochodzących z
gospodarstw domowych o przepustowości min. 75 000 Mg/rok zlokalizowanej w hali oraz
powiązanej z niątechnologicznie instalacji intensywnej stabilizacji tlenowej (w systemie
zamkniętym) biofrakcji wydzielonej z odpadów komunalnych z automatycznym załadunkiem,
przerzucaniem i wyładunkiem, o przepustowości co najmniej 30 000 Mg/rok.
Na potwierdzenie spełniania powyższego warunku wykonawcy: PBR - Megaron Sp. z o. o.
oraz Polimex-Mostostal S.A. wskazali inwestycjępn.: „Gospodarka Odpadami Komunalnymi
w Radomiu. Budowa Zakładu Utylizacji Odpadów Komunalnych". Na potwierdzenie

prawidłowego wykonania robót objętych ww zadaniem, oferenci załączyliŚwiadectwo
Przejęcia wydane na podstawie subklauzuli 10.1 Warunków Kontraktowych FIDIC. Z
dokumentu tego wynika, iżroboty objęte w/w zadaniem zostały „zasadniczo ukończone", nie
mniej jednak nie potwierdza on bezusterkowego wykonania robót, albowiem do dokumentu
tego dołączono dwa załączniki w których ujęto wykaz zaległych prac, usterek i niedoróbek
pozostałych do realizacji przez wykonawcę. Powyższy dokument wzbudził wątpliwości
Zamawiającego, który pismem z dnia 23 marca 2011 r. wezwał obu tych wykonawców
między innymi do uzupełnienia oświadczeńi dokumentów potwierdzających spełnianie
rzeczonego warunku udziału w postępowaniu.
W odpowiedzi każdy z oferentów ponadto uzupełnił wykaz robót o tąsamą, nowąinwestycję,
tj.: „Projekt i budowa hal, przyjęcia i sortowania oraz intensywnego kompostowania wraz z
liniami technologicznymi" realizowanąw ramach projektu „Kalisz - Gospodarowanie
odpadami stałymi". Na dowód prawidłowego ukończenia robót oferenci załączyli list
referencyjny z dnia 22 stycznia 2007r. wystawiony przez Związek Komunalny Gmin „Czyste
Miasto, Czysta Gmina" Z treści przedłożonej referencji wynika, iżprzedmiotowa inwestycja
dotyczyła wykonania kompletnej dokumentacji projektowej oraz wykonania części Zakładu
Unieszkodliwiania Odpadów „Orli Staw” w Prażuchach Nowych k/Kalisza
Odwołujący podniósł iżżadna z wykazanych przez oferentów inwestycji nie spełnia
wymogów Zamawiającego, a co za tym idzie wykonawcy Ci nie spełniająwarunków udziału
w postępowaniu w zakresie wymaganej wiedzy i doświadczenia i winni zostaćwykluczeni z
postępowania. Odwołujący odnosząc siędo drugiej inwestycji wskazanej w referencjach obu
wykonawców wskazał w szczególności na fakt ,że w/w wykonawcy nie wykazali się
zrealizowaniem całości a tylko części zakładu, gdyżudzielający zasobów firma Sutko Polska
sp. z o.o. była realizatorem wyłącznie jednej inwestycji polegającej na zaprojektowaniu i
budowie części tego zakładu. Nie wykonała w ramach tej inwestycji innymi placu do
kompostowania, bez którego kompletny zakład unieszkodliwiania odpadów nie może
funkcjonować.
Do toczącego siępostępowania odwoławczego przystąpienie po stronie Zamawiającego
zgłosili wykonawcy o których wykluczenie i odrzucenie ich ofert wnosi Odwołujący.
W przystąpieniu PBR - Megaron Sp. z o.o. ul. Galaktyczna 30A 80 - 299 Gdańsk wskazał ,że posiada interes w przystąpieniu do postępowania odwoławczego gdyżPBR Megaron Sp.
z o.o. z siedzibąw Gdańsku pismem z dnia 18 kwietnia 2011r. został poinformowany o
wyborze przez Zamawiającego jego oferty jako najkorzystniejszej. Na drugim miejscu znalazł
sięWykonawca Polimex - Mostostal S.A. z siedziba w Warszawie.
Ewentualne uwzględnienie odwołania i zawartych w nimżądańspowodowałby wykluczenie
wykonawcy PBR Megaron Sp. z o.o. z postępowania i odrzucenie jego oferty. Posiada on
zatem interes w przystąpieniu do niniejszego postępowania odwoławczego po stronie

Zamawiającego i uzyskania orzeczenia na korzyśćZmawiającego. Ponadto w piśmie z dnia
9 maja 2011 roku doręczonym stronom i uczestnikowi postępowania w trakcie rozprawy ,
przystępujący w sposób obszerny ustosunkował siędo wszystkich argumentów
Odwołującego, przedstawiając własne stanowisko w tej sprawie.
Przystępujący POLIMEX-MOSTOSTAL Spółka Akcyjna z siedzibąw Warszawie ul.
Czackiego 15/17 00-950 Warszawa wskazał równieżna interes w przystąpieniu do
postępowania gdyżw przypadku nieuwzględnienia odwołania HYDROBUDOWY POLSKA
S.A. i PBG S.A. oraz odmowy podpisania umowy w sprawie zamówienia publicznego przez
PBR-Megaron Sp. z o.o. z siedzibąw Gdańsku, czyli wykonawcę, którego oferta jako
najkorzystniejsza została wybrana przez Zamawiającego, powinno dojśćdo podpisania
umowy z POLIMEX-MOSTOSTAL S.A. (art. 94 ust. 3 ustawy - Prawo zamówień
publicznych). Oferta złożona przez POLIMEX-MOSTOSTAL S.A. została bowiem
sklasyfikowana na drugiej pozycji, po ofercie PBR-Megaron Sp. z o.o. Ponadto, celem
przystąpienia przez POLIMEX-MOSTOSTAL S.A. po stronie Zamawiającego jest
przyczynienie siędo potwierdzenia przez KIO prawidłowości postępowania Zamawiającego,
który uznał,żeŚwiadectwo Przejęcia Robót iŚwiadectwo Przejęcia dotyczące inwestycji pn.
„Gospodarka Odpadami Komunalnymi w Radomiu. Budowa Zakładu Utylizacji Odpadów
Komunalnych" stanowiądokumentyświadczące o spełnieniu przez POLIMEX-MOSTOSTAL
S.A. warunku posiadania wiedzy i doświadczenia. Przyjęcie przez KIO w niniejszym
postępowaniu odwoławczym odmiennego stanowiska, tj.że ww.Świadectwa nie
potwierdzająnależytego wykonania zamówienia, mogłoby byćnadużywane przez
wykonawców
konkurencyjnych
wobec
POLIMEX-MOSTOSTAL
S.A.
w
innych
postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego. Nadto wskazał na fakt ,że
Odwołujący formułuje zarzut niewykazania przez POLIMEX-MOSTOSTAL S.A. spełnienia
warunku udziału w postępowaniu w zakresie wymaganego doświadczenia, a w dalszej
części w zakresie znajdowania sięw określonej sytuacji ekonomicznej oraz posiadania
wymaganego doświadczenia. Z kolei, w części II uzasadnienia Odwołujący stawia zarzut
braku potwierdzenia przez POLIMEX-MOSTOSTAL S.A. spełnienia warunku posiadania
wymaganej wiedzy i doświadczenia. Wskazał ,że o ile zarzut rzekomego niepotwierdzenia
spełnienia warunku posiadania wiedzy i doświadczenia został przez Odwołującego
rozwinięty w treści uzasadnienia, to zarzut odnoszący siędo sytuacji ekonomicznej nie został
wżaden sposób wyjaśniony.
POLIMEX-MOSTOSTAL S.A. kwestionuje zasadnośćzarzutów postawionych przez
Odwołującego. W szczególności POLIMEX-MOSTOSTAL S.A. zaprzecza, abyŚwiadectwo
Przejęcia Robót iŚwiadectwo Przejęcia mogły byćuznane za dokumenty, które nie
potwierdzająspełnienia warunku posiadania niezbędnej wiedzy i doświadczenia,
przewidzianego w pkt 9.1.2) lit. a) częśćI SIWZ. W wymienionym zapisie specyfikacji

Zamawiający
postawił
wymóg
załączenia
przez
Wykonawców
dokumentów
potwierdzających,że roboty dotyczące zaprojektowania i wybudowania zakładu
zagospodarowania odpadów komunalnych o parametrach wskazanych w pkt 9.1.2) lit. a)
częśćI SIWZ zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo
ukończone. Odpowiada to sformułowaniu z § 1 ust. 1 pkt 2) in fine rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2009r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich możeżądaćzamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogąbyćskładane
(Dz.U. Nr 226, poz. 1817). PrzedłożoneŚwiadectwa, które Odwołujący kwestionuje, zostały
wystawione w związku z realizacjąprzez POLIMEX-MOSTOSTAL S.A. w ramach
konsorcjum z Sutco Polska Sp. z o.o. inwestycji pn, „Gospodarka Odpadami Komunalnymi w
Radomiu. Budowa Zakładu Utylizacji Odpadów Komunalnych", przebiegającąna podstawie
Warunków Kontraktowych FIDIC-a. Zastrzeżenia Odwołującego budzi fakt, iżw załącznikach
doŚwiadectwa Przejęcia ujęto wykaz zaległych prac, usterek i niedoróbek pozostałych do
wykonania przez ww. konsorcjum. Miałoby toświadczyćo tym,że powyższa inwestycja nie
została prawidłowo wykonana przez POLIMEX-MOSTOSTAL S.A., który w konsekwencji nie
wykazał spełnienia warunku posiadania wiedzy i doświadczenia. Przeczy temu sama treśćŚwiadectwa Przejęcia Robót, w którym stwierdza się,że Roboty zostały wykonane w pełnym
zakresie. ,.(...) pomijając drobniejsze zaległe prace czy wady, których dokończenie czy
usunięcie nie będzie miało wpływu na użytkowanie".
Wskazał ,żeŚwiadectwo Przejęcia Robót iŚwiadectwo Przejęcia potwierdzajądokonanie
przez Inżyniera Kontraktu, jako podmiot reprezentujący zamawiającego, odbioru obiektu
wybudowanego przez konsorcjum z udziałem POLIMEX-MOSTOSTAL S.A., a dokonanie
przez Zamawiającego, działającego za pośrednictwem Inżyniera Kontraktu, odbioru Zakładu
Utylizacji Odpadów Komunalnych w Radomiu, mimo wystąpienia usterek lub niewykonania
drobnych prac, co nastąpiło w drodzeŚwiadectwa Przejęcia iŚwiadectwa Przejęcia Robót,świadczy o „skitowaniu" przez Zamawiającego wykonania przedmiotu Kontraktu przez
Wykonawcę, tj. konsorcjum z udziałem POLIMEX-MOSTOSTAL S.A.
Zamawiający pismem z dnia 9 maja 2011 roku doręczonym stronie i uczestnikom
postępowania w trakcie rozprawy odpowiedział na zarzuty odwołania. Wnosząc o oddalenie
odwołania wskazał ,że to nie braki w dokumentach potwierdzających spełnienie przez
wykonawców wymogów siwz w zakresie wiedzy i doświadczenia sąpodstawąwniesionego
odwołania , ale użyte w w pkt. 9.1.2)a siwz sformułowania dotyczące tego wymogu. W treści
odwołania dokonano bowiem zniekształcenia jednego z warunków udziału w postępowaniu
określonego przez Zamawiającego w sposób jednoznaczny w pkt 9.1.2)a siwz.
Zniekształcenie warunku przez Odwołującego nastąpiło poprzez wprowadzanie w treści
odwołania nowych pojęć, zmianęzastosowanych w siwz definicji, bezpodstawne
utożsamianie różnych pojęć. Efektem tego było nie tylko zniekształcenie intencji

Zamawiającego, ale przede wszystkim przedefiniowanie wymagańw taki sposób, aby
wykazać,że nie dwóch, ale wszyscy wykonawcy nie spełniająwarunku udziału w
postępowaniu. Zamawiający formułując wymóg w pkt 9.1.2)a siwz oczekiwał,że w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego będąbrali udział wykonawcy
doświadczeni w projektowaniu i budowie co najmniej jednego zakładu zagospodarowania
odpadów komunalnych ,przy czym minimalnym warunkiem a zarazem kryterium
postawionym przez Zamawiającego było, aby zakres wymaganego doświadczenia przez
wykonawców obejmował:

zaprojektowanie i wybudowanie co najmniej jednej stacjonarnej linii sortowania
odpadów komunalnych zmieszanych pochodzących z gospodarstw domowych o
przepustowości min. 75 000 Mg/rok zlokalizowanej w hali oraz

powiązanej z niątechnologicznie instalacji intensywnej stabilizacji tlenowej (w
systemie zamkniętym) biofrakcji wydzielonej z odpadów komunalnych z automatycznym
załadunkiem, przerzucaniem i wyładunkiem, o przepustowości co najmniej 30 000 Mg/rok,
przy czym minimalna wymagana przez zamawiającego wartośćzbliżonej do przedmiotu
zamówienia inwestycji została ustalona na poziomie 30.000.000 PLN brutto.
Wobec powyższych wymogów Zamawiający oceniając przedłożone przez wykonawców -o
których wykluczenie z postępowania wnosił Odwołujący przedłożyli – obaj takie same:
-Świadectwo Przejęcia dla kontraktu „Gospodarka odpadami komunalnymi w Radomiu.
Budowa Zakładu Utylizacji Odpadów Komunalnych", w ramach którego został kompleksowo
zaprojektowany i wykonany przez wykonawcęzakład w pełnym zakresie, wykraczającym
poza minimalne warunki udziału w postępowaniu przetargowym określone przez
Zamawiającego w pkt 9.1.2) a) siwz.
- listu referencyjnego wystawionego przez Związek Komunalny Gmin „Czyste Miasto, Czysta
Gmina" z Kalisza, „Projekt i budowa hal, przyjęcia i sortowania oraz intensywnego
kompostowania wraz z liniami technologicznymi" Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów „Orli
Staw” w Prażuchach Nowych k/Kalisza, uznał ,że obaj wykonawcy tj. Polimex-Mostostal S.A.
oraz PBR-Megaron Sp. z o.o. spełnili postawiony w pkt. 9.1.2) a siwz warunek udziału w
postępowaniu podwójnie.

Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym w szczególności postanowienia SIWZ wraz z
załącznikami, jak również biorąc pod uwagę dokumenty, oświadczenia i stanowiska
stron złożone podczas rozprawy, skład orzekający Izby, ustalił co następuje
:
Izba nie znalazła podstaw do odrzucenia odwołania w związku z tym, iżnie została
wypełnionażadna z przesłanek negatywnych, uniemożliwiających merytoryczne rozpoznanie

odwołania, wynikających z art. 189 ust. 2 ustawy Pzp. RównieżIzba postanowiła oddalić
opozycjęOdwołującego co do dopuszczenia do udziału w sprawie zgłaszającego
przystąpienie PBR-Megaron Sp. z o.o. stwierdzając,że posiada on interes w rozstrzygnięciu
sprawy na korzyśćZamawiającego.
Mając na uwadze powyższe skład orzekający Izby merytorycznie rozpoznał złożone
odwołanie, uznając iżodwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Za podstawęrozstrzygnięcia Izby został uznany stan faktyczny sprawy, ustalony na
podstawie dokumentacji postępowania, treści odwołania oraz
stanowiska stron
zaprezentowane na rozprawie. Stwierdzićna wstępie należy,że w trakcie rozprawy
pełnomocnik Odwołującego stwierdził ,że podniesienie w odwołaniu zarzutu dotyczącego
zdolności ekonomicznej obu wykonawców jest błędem pisarskim, który wkradł sięprzy
redagowaniu odwołania i stwierdza, iżjedynym zarzutem odwołania jest brak wykazania się
przez obu wykonawców wiedząi doświadczeniem, wymaganym przez Zamawiającego w
postanowieniach siwz.
Równocześnie Izba stwierdza,że obaj w/w wykonawcy złożyli dokumenty wskazujące na
spełnianie wymogu wiedzy i doświadczenia o którym mowa w przepisie art. 22 ust.1 pkt.2
ustawy pzp. w zakresie realizacji dwóch inwestycji. Zamawiający wskazał,że wykonawca
Megaron powołuje sięw całości na doświadczenie uzyskane w trybie art. 26 ust 2b od
podmiotu trzeciego tj. firmy Sutko Polska. Natomiast jeśli chodzi o Polimex - Mostostal S.A.
to w zakresie inwestycji wykonywanej w Radomiu wykazuje sięon własnym
doświadczeniem, ponieważw tym postępowaniu występował w ramach konsorcjum,
natomiast odnośnie kontraktu w Kaliszu wykazuje siędoświadczeniem uzyskanym od
podmiotu trzeciego firmy Sutko Polska. Sprawa prawidłowości udostępnienie wykonawcom
przez podmiot trzeci swoich zasobów nie była objęta zarzutami odwołania.
Zgodnie z postanowieniem siwz wystarczało wylegitymowanie sięprzez wykonawców
spełnieniem tego warunku w trakcie realizacji tylko jednej inwestycji. Zamawiający nie
wskazał w protokole postępowania ani w informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty, w
oparciu o którąreferencjędokonał uznania spełniania przez wykonawców warunku udziału w
postępowaniu, stwierdzając w odpowiedzi na odwołanie ,że obaj wykonawcy „spełnili
postawiony w pkt. 9.1.2)a siwz warunek udziału w postępowaniu podwójnie” tzn. iż
Zamawiający obie referencje uznał za prawidłowe i wystarczające do wykazania się
odpowiedniąwiedząi doświadczeniem przez wykonawców.
Tym samym dla orzekania w sprawie istotne jest faktże nie uwzględnienie zarzutów nawet
co do jednej referencji tj.Świadectwa przejęcia lub listu referencyjnego wystawionego przez
Związek Komunalny Gmin „Czyste Miasto, Czysta Gmina" z Kalisza, powoduje oddalenie
odwołania.

Odnosząc siędo zarzutu w zakresie nie wykazania przez wykonawców spełnienia
warunków udziału w postępowaniu w zakresie posiadania wymaganego doświadczenia w
oparciu oŚwiadectwo przejęcia, załączone przez PBR-Megaron oraz Polimex-Mostostal,
dotyczące projektu „Gospodarka Odpadami Komunalnymi w Radomiu. Budowa Zakładu
utylizacji Odpadów Komunalnych", które toŚwiadectwo zadaniem Odwołującego, nie
potwierdza wymaganego w siwz, bezusterkowego wykonania robót.
Odnosząc siędo tego faktu Izba stwierdza ,że w trakcie postępowania w sposób
niekwestionowany przez Zamawiającego i Przystępujących ustalono,że z załączonych doŚwiadectwa przejęcia załączników, tj. wykazów zaległych prac, usterek i niedoróbek
pozostałych do wykonania, wynika jednoznacznieże takie usterki na dzieńwystawieniaŚwiadectwa istniały.
Zasadnicze znaczenie dla oceny roliŚwiadectwa przejęcia ma fakt iżw/w kontrakt w
Radomiu był realizowany w ramach programu FIDIC, który przewiduje inne niżpowszechnie
stosowane dokumentowanie zrealizowanych prac, gdzie w miejsce stosowanego
powszechnie w robotach budowlanych protokół odbioru robót wystawiane jestŚwiadectwo
przejęcia. Ponadto procedury FIDIC nie posługująsiętakimi pojęciami jak „bezusterkowe
wykonanie" czy „bezusterkowy odbiór", gdyżdokumentu takiego nie ma w przewidzianych
procedurami FIDIC czynnościach.
Zgodnie z warunkami FIDIC (klauzula 10.1.), gdy według Wykonawcy roboty budowlane są
gotowe do przejęcia, występuje on do Inżyniera Kontraktu z wnioskiem o wystawienieŚwiadectwa Przejęcia-Świadectwo przejęcia wystawiane jest przez Inżyniera Kontraktu na
wniosek Wykonawcy złożony nie wcześniej niżna 14 dni przed tym, kiedy roboty budowlane
będąw opinii wykonawcy ukończone i gotowe do przejęcia.
Inżynier kontraktu może wystawićŚwiadectwo przejęcia dla wykonawcy, ustalając datęz
jakąroboty zostały ukończone zgodnie z kontraktem, z możliwościąwskazania drobnych i
zaległych prac lub usterek, których dokończenie czy tej usunięcie nie ma znaczącego
wpływu na użytkowanie oddawanego przez wykonawcęobiektu, lub może odrzucićwniosek
wskazując prace konieczne do przeprowadzenia, aby roboty budowlane mogły zostać
uznane za ukończone zgodnie z umową.
W niniejszym postępowaniu wykonawcy przedłożyli wystawione w dniu 04.07.2008 roku
przez Inżyniera Kontraktu - Faber Manusell Polska sp. z o.o. dla zadania „Gospodarka
Odpadami Komunalnymi w Radomiu. Budowa Zakładu Utylizacji Odpadów Komunalnych"
(Kontrakt nr 2002/PL/16/P/PE/034-03/II)Świadectwo przejęcia, z którego wynikało ,że
roboty zostały zasadniczo ukończone niemniej jednak załączono do niego wykaz usterek
niedoróbek i zaległych prac pozostałych do realizacji przez wykonawcękontraktu. Ten
właśnie wykaz usterek zdaniem Odwołującego nie potwierdza stawianego przez
Zamawiającego w siwz warunku aby prace zostały wykonane w sposób prawidłowy.

Odwołujący podał iżcelem ustalenia czy zamówienie na tej inwestycji zostało wykonane w
sposób prawidłowy i bezusterkowy. zwrócił sięw tej sprawie do inwestora PPHU RADKOM
Sp. z o.o. z siedzibąw Radomiu pismem z dna 21 marca 2011 r. z odpowiednio
sformułowanymi pytaniami. W odpowiedzi na to pismo przedsiębiorstwo RADCOM pismem z
dnia 28 marca 2011 r. wskazało,że roboty kontraktu nie zostały wykonane zgodnie z
umową. Wykonawcy nie wywiązali sięze swoich obowiązków w pełni, co spowodowało
uniemożliwienie rozliczenia dotacji unijnej. Wskazał ponadto, iżinwestor biorąc pod uwagę
niedoróbki realizacji zamówienia skorzystał z gwarancji należytego wykonania robót i naliczył
wykonawcy kary umowne z tego tytułu, w wysokości prawie 2 mln euro.
Zamawiający oraz Przystępujący odnosząc siędo twierdzeńOdwołującego oraz
przedłożonego na rozprawie pisma z firmy RADCOM z dnia 28 marca 2011 roku wskazali iż
Odwołujący powołuje fakty, które miały miejsce po otwarciu ofert, a o jego treści dowiedział
sięZamawiający w trakcie rozprawy przed KIO. Tym samym wżaden sposób nie mogły mieć
wpływu na ocenęspełniania przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu.
Podniósłże stawianie w chwili obecnej,żeŚwiadectwo przejęcia nie potwierdza należytego
wykonania kontraktu stoi w sprzeczności z faktem, iżpo zakończeniu realizacji tego
zamówienia Inżynier kontraktu będący przedstawicielem zamawiającego wystawiłŚwiadectwo przejęcia, a więc uznał,że roboty zostały wykonane w zakresie umożliwiającym
eksploatacjęprzedmiotu zamówienia. Wskazali,żeświadectwo przyjęcia dotyczyło
stwierdzenia prawidłowości wykonania robót ponad trzy lata temu. Inżynier kontraktu wświadectwie przejęcia stwierdził,że przedmiot zamówienia został wykonany prawidłowo
mimo kilku wad i usterek, co jednak nie przesądzało o tym,że przedmiot zamówienia
nadawał siędo eksploatacji. Podnoszone obecnie przez RADKOM zastrzeżenia sąraczej
nie z względu na usterki w wykonanej inwestycji ,a ze względu na toczący sięspór sądowy
pomiędzy inwestorem, a wykonawcątego zamówienia o zapłatęodszkodowania. Z pisma
RADKOM wynikająrównieżzastrzeżenia co do usterek i wad przedmiotu zamówienia
wynikłych z jego eksploatacji, a więc powstałe w okresie gwarancyjnym.
Zamawiający stwierdził ,że podstawowym błędem w rozumowaniu Odwołującego jest fakt
mylenia znaczenia dokumentu, jakim jest protokół odbioru robót orazŚwiadectwo przejęcia.
Na gruncie kontraktu FIDIC nie ma protokołu odbioru robót, a jest tylkoŚwiadectwo
przejęcia. Wydanieświadectwa przejęcia jest skwitowaniem wykonawcy co do wykonania
zamówienia. Ponadto wskazuje, iżz pisma RADKOM wżaden sposób nie wynika, iżw chwili
obecnej inwestor uchyla sięod oświadczenia woli złożonego przez jego reprezentanta tj.
inżyniera kontraktu w zakresie wystawieniaŚwiadectwa przejęcia realizowanego kontraktu.
Wobec powyższego, Izba stwierdza,że warunki Kontraktowe FIDIC to powszechnie
uznane międzynarodowe standardy – wzorce kontraktowe umów o prace projektowe lub
roboty budowlane – opracowywane przez MiędzynarodowąFederacjęInżynierów

Konsultantów FIDIC (Fédération Internationale des Ingénieurs-Conseils). Opisująone
przebieg inwestycji budowlanych opartych na wzajemnych obowiązkach i relacjach
zamawiającego jako inwestora, wykonawcy jako realizującego budowęoraz inżyniera
kontraktu jako administratora przedsięwzięcia. W przypadku przyjęcia dla realizacji kontraktu
warunków ogólnych FIDIC oraz warunków szczegółowych ,to stająsięone integralną
częściąumowy, a ich postanowienia stająsięwiążące dla zamawiającego/inwestora oraz
wykonawcy. Taka sytuacja miała miejsce przy realizacji przedmiotowego kontraktu w
Radomiu. Tym samym dla oceny czy zamówienie zostało wykonane w sposób prawidłowy
należy stosować– w zakresie braku sprzeczności z powszechnie obowiązującymi
przepisami prawa krajowego, klauzule warunków kontraktowych FIDIC.
Zgodnie z klauzula 10.1 warunków kontraktowych FIDIC gdy w opinii wykonawcy roboty
budowlane sągotowe do przejęcia, występuje on do Inżyniera Kontraktu z wnioskiem o
wystawienieŚwiadectwa Przejęcia. Inżynier kontraktu jest przedstawicielem inwestora i jego
roląjest nadzorowanie prawidłowej realizacji robót budowlanych, ich odbiór, a także
rozstrzyganie ewentualnych sporów pomiędzy stronami umowy. Wystawienieświadectwa
Przejęcia umożliwia Zamawiającemu przejęcie przedmiotu odbioru w posiadanie w celu jego
używania, a także dokonanie kontroli prawidłowości wykonania zleconych robót
budowlanych oraz stwierdzenie ewentualnych wad i usterek. Jednakże należy stwierdzić,że
nie jest uzasadnione na gruncie FIDIC twierdzenie a tym samym oczekiwanie ,ze wydanieŚwiadectwa przejęcia oznacza wykonanie robót w 100% oraz ,że wydanieświadectwa
zwalnia wykonawcęod odpowiedzialności za stwierdzone braki czy niedoróbki. Tym samym
należy stwierdzić,że wydanieŚwiadectwa przejęcia jest pokwitowaniem wykonania
przedmiotu umowy przez wykonawcęi jednocześnie pokwitowanie wydania go
zamawiającemu w stanie umożliwiającym jego prawidłowąeksploatację, nie wykluczając
jednak potrzeby wykonania prac zaległych, a także usunięcia wad i usterek w terminie
wskazanym przez Inżyniera kontraktu.
Ponadto Izba uznała,że zgłaszanie przez Odwołującego zarzutów co do prawidłowości
stanowiska Zamawiającego w kwestii uznania wydanegoŚwiadectwa przejęcia jako
dokumentu potwierdzającegoże roboty budowlane zostały wykonane należycie, zgodnie z
zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone, w sytuacji kiedy pomiędzy stronami
tamtego kontraktu tocząsiępostępowania przed Sądem Okręgowym w Lublinie sygn.
IXGC72/10 i IXGC52/10 o odszkodowanie, nie mogąprzed wydaniem wyroków w tych
sprawach przesądzaćo racjach którejkolwiek ze stron. Jednakże winno to byćsygnałem dla
Zamawiającego iżzapisy wŚwiadectwie przejęcia i jego załącznikach mogąwskazywaćna
pewne uzasadnione wątpliwości co do staranności wykonawcy przy realizacji tego
zamówienia.

Tym samym Izba stwierdza ,że zarzuty Odwołującego w tym zakresie nie zasługująna
uwzględnienie, a omawiane w/wŚwiadectwo przejęcia mogło byćprawidłowo uznane przez
Zamawiającego za wystarczający dokument stanowiący referencjędla wykonawcy
posiadania odpowiedniej wiedzy i doświadczenia wymaganej w siwz.
W zakresie do podniesionych w odwołaniu zarzutów dotyczących możliwości uznania za
spełnienie wymogu wiedzy doświadczenia postawionego w siwz przez Zamawiającego, a
dotyczącego doświadczenia nabytego przy realizacji inwestycji pn. Projekt i budowa hali (1)
przyjęcia i sortowania oraz Intensywnego kompostowania wraz z liniami technologicznymi"
dla Związku Komunalnego Gmin „Czyste Miasto, Czysta Gmina" z Kalisza, Odwołujący
wskazuje na fakt,że Zamawiający wymagał wykazania sięzaprojektowaniem i
wybudowaniem zakładu zagospodarowania odpadów komunalnych. Oznacza toże
wykonawca winien wykonaći zaprojektowaćcały zakład zagospodarowania odpadów. W
dalszej części odwołania Odwołujący wskazując na jego zdaniem niezbędne części zakładu
,takie aby mógł on pełnićrolęzakładu unieszkodliwiania odpadów komunalnych, podniósł
zarzut ,że w/w inwestycji nie była wykonana istotna częśćtakiego zakładu tj. plac do
kompostowania odpadów. Na potwierdzenie słuszności swoich twierdzeńOdwołujący
przedłożył opinięprof. Roberta S.
Ponadto wskazał na wymóg określony przez Zamawiającego w PFU pkt 5.5 podanym na str.
39 i 40 opisu przedmiotu zamówienia, gdzie wskazano wymóg co do niezbędnego zakresu
wykonywanych robót celem spełnienia warunku doświadczenia, aby wykonawca wykazał się
zrealizowaniem zamówienia o wielkości zbliżonej do przedmiotu zamówienia. Podał iżprzy
realizacji zamówienia Orli Staw wykonawca udzielający referencji zrealizował tylko pozycje
wymienione pod punktami 5, 7-9 z wymaganych przez zamawiającego 40 pozycji. Tym
samym przedstawione referencje nie wskazująaby wykonawca realizując zamówienie Orli
Staw w Prażuchach nabył doświadczenie w wykonywaniu wymaganego zakresu robót.
W odpowiedzi na te zarzuty Zamawiający stwierdził ,że w siwz jednoznacznie rozdzielił
zakład unieszkodliwiania odpadów od zakładu zagospodarowania odpadów. Zamawiający w
sposób wyraźny rozróżnił pojęcia zakładu unieszkodliwiania odpadów jako opis przedmiotu
zamówienia, od zakładu zagospodarowania odpadów jako minimalnego zakresu robót jakimi
musi legitymowaćsięWykonawca, dla spełnienia warunku udziału w postępowaniu.
Zamawiający w pkt. 2 na str, 5 SIWZ odmiennie zdefiniował zakład unieszkodliwiania
odpadów, jednakże definicja ta nie ma związku z określeniem zakładu zagospodarowania
odpadów w pkt. 9.1.2).a na str. 8-9 siwz jako warunku udziału w postępowaniu. Zamawiający
inaczej rozumie zakład unieszkodliwiania odpadów od zakładu zagospodarowania odpadów
komunalnych, o którym mowa na str. 8/9 SIWZ. Zamawiający używa pojęcia Zakład
unieszkodliwiania odpadów na określenie przedmiotu zamówienia - pkt 4 SIWZ. Natomiast

definicja zakładu zagospodarowania odpadów (SIWZ str. 8/9) służy określeniu warunku
posiadania wymaganego doświadczenia.
Izba stwierdza ,że Zamawiający miał prawo do samodzielnego określenia pojęcia zakładu
zagospodarowania odpadów na potrzeby prowadzonego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego. To Zamawiający ustala obowiązującąw postępowaniu treść
s.i.w.z. i wykonawcy mająobowiązek siędo niej stosować, tak dalece, jak nie narusza ona
przepisów prawa, pod rygorem narażenia sięna negatywne konsekwencje. Jeśli zdaniem
wykonawcy zapisy postanowieńsiwz naruszajązasady postępowania prawa zamówień
publicznych, lub stwarzająwątpliwości interpretacyjne, to ma on prawo po pierwsze,
wystąpićdo Zamawiającego z wnioskiem o wyjaśnienie wątpliwości ,a po drugie może
skorzystaćześrodków ochrony prawnej wnosząc odwołanie do Prezesa KIO. Odwołujący w
tym zakresie nie skorzystał z w/w przysługujących mu praw. Ponadto Izba wskazuje na fakt
iżnie było intencjąZamawiającego, aby wykonawcy wykazali siędostawą„całego zakładu",
zgodnie z definicjąOdwołującego, zapisanąw odwołaniu z dnia 27.04.2011, ale aby
wykazali sięspełnieniem warunku sprecyzowanym w pkt 9.1.2) a, siwz.
Aby wywodzićtaki wniosek jak to czyni Odwołujący to taki wymóg Zamawiającego musiałby
wynikaćwprost z postanowieńsiwz. Ponadto Odwołujący bezzasadnie utożsamia pojęcie
zakładu zagospodarowania odpadów z zakładem unieszkodliwiania odpadów, szczególnie w
sytuacji gdy definicja zakładu zagospodarowania odpadów została ustalona przez
Zamawiającego tylko na potrzeby niniejszego prowadzonego postępowania. Brak jest
równieżpodstaw do odwoływania siędo ustawy o odpadach gdyżustawa ta nie definiuje
wprost pojęcia zakładu zagospodarowania odpadów ani zakładu unieszkodliwiania odpadów,
na gruncie tej ustawy funkcjonujątylko pojęcia „zagospodarowania odpadami” oraz
„unieszkodliwiania odpadów”.
Ponadto zasadne jest zdaniem Izby zanegowanie twierdzeńOdwołującego ,że zakład
unieszkodliwiania odpadów nie może funkcjonowaćbez placu do kompostowania odpadów,
gdyżjak wywodził Zamawiający place kompostowania nie sąniezbędne dla prawidłowego
funkcjonowania zakładu. Coraz częściej buduje sięzakłady utylizacji odpadów bez placów
do kompostowania odpadów ,ale sąto zdecydowanie droższe inwestycje. W niniejszej
inwestycji Zamawiający w pierwszym unieważnionym postępowaniu przetargowym, ustalił
wymóg wybudowania zakładu bez placu dojrzewania.
Tym samym Izba uznaje równieżtączęśćzarzutu za niezasługującąna uwzględnienie.
Odnośnie zarzutu naruszenia przez Zamawiającego art. 7 ust.1 czyli zasad uczciwej
konkurencji i równego traktowania podmiotów to Odwołujący nie wykazał wżaden sposób,
na czym miałaby polegaćdziałalnośćZamawiającego w tym zakresie. Ponadto wskazać
należy ,żeżaden z wykonawców uczestniczących w przetargu nie został wykluczony ,aniżadna oferta nie została odrzucona. Pozycja wykonawców, na liście wyboru oferty

najkorzystniejszej, była wynikiem wielkości kwoty za jakąposzczególni wykonawcy oferowali
wykonanie przedmiotu zamówienia.
Tym samym Izba stwierdza ,że nie potwierdziły sięzarzuty Odwołującego dotyczące
naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy pzp wymienionych w odwołaniu.
Zgodnie z treściąart. 192 ust. 2 ustawy Prawo zamówieńpublicznych, Krajowa Izba
Odwoławcza uwzględnia odwołanie w sytuacji, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy,
które miało wpływ lub może miećistotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie
zamówienia, co – ze wskazanych wyżej względów – nie miało miejsce w analizowanej
sprawie.
Izba postanowiła jak w sentencji wyroku , orzekając na podstawie przepisów art. 190 ust.7,
191 ust.2 i 192 ust. 2 i 3 pkt.1 ustawy Pzp
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 192 ust. 9 i
10 ustawy Pzp, oraz w oparciu o przepisy § 3 pkt.1a i 2 ppkt.a i b) rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 roku w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu
od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania ( Dz. U. Nr 41 poz. 238.

Przewodniczący ……………….




Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie