eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2010 › Sygn. akt: KIO 2706/10
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2010-12-29
rok: 2010
sygnatury akt.:

KIO 2706/10

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Bogdan Artymowicz Protokolant: Agata Dziuban

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 grudnia 2010 r. w Warszawie odwołania wniesionego
w dniu 16 grudnia 2010 r. przez Odwołującego Arkadiusza Niebojewskiego
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą„Rembud” Zakład Remontowo –
Budowlany Arkadiusz Niebojewski, 86 – 302 Grudziądz, Mały Rudnik 5a

w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym w trybie przetargu
nieograniczonego pn. „budowęświetlicy wiejskiej w Czaplach” przez Zamawiającego -
Gmina Świecie, 86 – 100 Świecie, ul. Wojska Polskiego 124.

przy udziale wykonawcy Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe "LIBRA" P. Bień, M. i S.
Grabowieccy s.c. ,86 – 105 Świecie nad Wisłą, ul. St. Kard. Wyszyńskiego 10

zgłaszającego
swoje
przystąpienie
do
postępowania
odwoławczego
po
stronie
zamawiającego;


orzeka:

1. uwzględnia odwołanie i nakazuje: unieważnienie czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej, unieważnienie czynności odrzucenia oferty odwołującego,
ponowne badanie i ocenę ofert z uwzględnieniem oferty odwołującego;

2. kosztami postępowania obciąża Gmina Świecie, 86 – 100 Świecie, ul. Wojska
Polskiego 124
i nakazuje
a) zaliczyćna rzecz Urzędu ZamówieńPublicznych koszty w wysokości 10 000
zł 00 gr (słownie: dziesięćtysięcy złotych zero groszy) z kwoty wpisu
uiszczonego przez Arkadiusza Niebojewskiego prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą „Rembud” Zakład Remontowo – Budowlany
Arkadiusz Niebojewski, 86 – 302 Grudziądz, Mały Rudnik 5a.


b) dokonaćwpłaty kwoty 10 000 zł 00 gr (słownie: dziesięćtysięcy złotych zero
groszy) przez Gmina Świecie, 86 – 100 Świecie, ul. Wojska Polskiego
124
na rzecz Arkadiusza Niebojewskiego prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą „Rembud” Zakład Remontowo – Budowlany
Arkadiusz Niebojewski, 86 – 302 Grudziądz, Mały Rudnik 5a
stanowiącej
uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu wpisu od odwołania

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2010 r., Nr 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Bydgoszczy.

Przewodniczący:

………………………………


KIO 2706/10

Uzasadnienie


Zamawiający – GminaŚwiecie prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego, którego przedmiotem jest budowaświetlicy wiejskiej w Czaplach.
Pismem z dnia 10 grudnia 2010 r. zamawiający poinformował wykonawców o
wyborze, jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy: Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe
"LIBRA" P. Bień, M. i S. Grabowieccy s.c. z siedzibąwŚwieciu nad Wisłą. Tym samym
pismem zamawiający poinformował o ofertach odrzuconych w tym o odrzuceniu na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2010 r. nr 113, poz. 759 ze zm.) dalej ustawa p.z.p., oferty wykonawcy
Arkadiusza Niebojewskiego prowadzącego działalnośćgospodarcząpod nazwąZakład
Remontowo-Budowlany „REMBUD” z siedzibąw Małym Rudniku. W uzasadnień
zamawiający wskazał, iżwykonawca ten nie sporządził kosztorysu ofertowegościśle w
oparciu o wszystkie pozycje zawarte w przedmiarze robót. Zamawiający stwierdził, iżw
kosztorysie ofertowym wykonawca nie uwzględnił zmian, jakie zostały wprowadzone do
przedmiaru robót w dniu 23 listopada 2010 r. Za podstawęwyliczeńwykonawca błędnie
przyjął 23 a nie 24 zawory grzejnikowe, oraz 23 a nie 24 grzejniki stalowe jednopłytowe
dwupłytowe.
Od takich czynności pismem z dnia 16 grudnia 2010 r. odwołanie wniósł wykonawca
Arkadiusz Niebojewski prowadzący działalnośćgospodarcząpod nazwąZakład Remontowo-
Budowlany „REMBUD” z siedzibąw Małym Rudniku zarzucając zamawiającemu naruszenie:

1) art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy p.z.p., poprzez błędne zastosowanie przesłanki odrzucenia
oferty uznając,że oferta nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków
zamówienia;
2) art. 87 ust.2 pkt 3 ustawy p.z.p., nakazującego poprawiaćinne omyłki, polegające na
niezgodności oferty ze specyfikacjąistotnych warunków zamówienia niepowodujące,
istotnych zmian w treści oferty;
3) art. 7 ust. 3, w związku z art. 91 ustawy p.z.p., poprzez zaniechanie wyboru oferty
najkorzystniejszej w postępowaniu, tj. oferty odwołującego.
4) art. 35 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U.
Nr 249 poz. 214 z późn. zm.), nakazującego dokonywaćwydatków publicznych w
sposób celowy i oszczędny z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów
z danych nakładów.

Odwołujący wnosił o:

1) unieważnienie czynności badania i oceny ofert - w tym wykluczenia odwołującego i
odrzucenia jego oferty,
2) dokonanie ponownego badania i oceny ofert z zastosowaniem dyspozycji art. 87 ust.
2 pkt 3 ustawy p.z.p. w stosunku do oferty odwołującego.
W uzasadnieniu odwołujący podniósł, iżnie zaistniały przesłanki określone w art. 89
ust. 1 pkt 2 ustawy p.z.p., skutkujące koniecznościąodrzucenia jego oferty. Odwołujący
wskazał, iżbezspornym jest fakt,że w pozycji 243 jego kosztorysu ofertowego podano inną
niżwskazana w przedmiarze robót ilośćzaworów grzejnikowych (23 szt. zamiast 24 szt.).
Natomiast stwierdzenie, iżodwołujący nie uwzględnił w kosztorysie ofertowym wymaganych
przez zamawiającego 24 szt. grzejników nie ma pokrycia faktycznego (poz. 246 kosztorysu
ofertowego). Natomiast faktem jest,że w pozycjach kosztorysu ofertowego instalacje
centralnego ogrzewania 244 i 245 zostały ujęte (wycenione) nakłady R i S dla 23 szt.
grzejników.

Zdaniem Odwołującego omyłkętego rodzaju należało zakwalifikowaćzgodnie
z dyspozycjąart. art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy p.z.p., gdyżwystępujące omyłki spełniają
obydwie przesłanki w/w przepisu. W zaistniałym przypadku poprawienie omyłki w ww.
pozycjach na 254 istniejące pozycje w kosztorysie ofertowym przy znanych i podanych
cenach jednostkowych jest możliwe przy zastosowaniu art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy p.z.p.,
gdyżczynnośćta nie wpłynie w sposób istotny na treśćzłożonej oferty i polega tylko na
przeprowadzeniu kilku prostych działańarytmetycznych. Odwołujący podnosił, iżw wyniku
poprawienia cena całkowita oferty uległaby zmianie zaledwie o 118,31 złoty brutto co
stanowi 0,0167 % w stosunku do wartości oferty odwołującego. Dodatkowo wskazywał, iż
cena jego oferty jest niższa od oferty uznanej za najkorzystniejsząo ponad 20.000,00 zł., co
dodatkowoświadczy o tymże dokonana zmiana nie byłaby istotna i nie miałaby wpływu na
ranking ofert. Ponadto odwołujący stwierdził, iż„(…) Zamawiający w piśmie
wprowadzającym zmiany poprzez wyjaśnienia i modyfikacjąSIWZ (odpowiedzi na pytania) -
pytanie i odpowiedźnr 26 w sposób niewłaściwy bez wskazania pozycji przedmiaru robót
zażądał wprowadzenia korekty. Zamawiający winien wyraźnie oznaczyćpozycjęw których
zmienił opis, aby wykonawcy mogli to uwzględnićw swoich ofertach i uniknąćomyłek, czego
zaniechał. Należy zatem stwierdzić,że omyłki były wywołane działaniami Zamawiającego.”.

Izba ustaliła, co następuje:


Zamawiający – GminaŚwiecie prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego, w trybie przetargu nieograniczonego, którego przedmiotem jest budowaświetlicy wiejskiej w Czaplach.

Ogłoszenie o zamówieniu opublikowano w Biuletynie ZamówieńPublicznych w dniu
12 listopada 2010 r. pod numerem 366216.

Zgodnie z § 4 ust. 3 SIWZ, Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia – zakres robót
oraz warunki ich wykonania zawierają: przedmiary robót, dokumentacja projektowa,
specyfikacje techniczne odbioru i wykonania robót budowlanych, wzór umowy oraz SIWZ.
W § 13 ust. 1 SIWZ zamawiający wskazał, iż„wykonawca oblicza cenęoferty zawierającą
podatek od towarów i usług (VAT), sporządzając kosztorys ofertowy na podstawie
załączonego do SIWZ przedmiaru robót”. Ponadto zgodnie z § 13 ust. 4 SIWZ „wykonawca
zobowiązany jest dołączyćdo oferty kosztorys ofertowy sporządzonyściśle w oparciu o
wszystkie pozycje zawarte w przedmiarze robót”. Izba ustaliła również, iżzgodnie z
przedmiarem robót, dla m.in. robót instalowania centralnego ogrzewania, na stronie 19, w
pozycji 76 określono obmiar zaworów grzejnikowych na 23 szt. Ponadto w pozycjach 77 i 78
określono obmiar grzejników jednopłytowych i dwupłytowych na odpowiednio 5 i 18 sztuk.

Pismem z dnia 23 listopada 2010 r. zamawiający odpowiadając na pytanie nr 26 „czy
w przedmiarze należy przewidzieć24 szt. grzejników i zaworów termostatycznych
(wyliczenie na podstawie załączonej dokumentacji rysunkowej), czy liczba 23 szt. grzejników
i zaworów termostatycznych w przedmiarze jest obowiązująca” wskazał, iż„w przedmiarze
należy przewidzieć24 szt. grzejników, podejśćdo grzejników, zaworów termostatycznych,
zawory na podejściach do grzejników w ilości 48 szt. i próby z dokonaniem regulacji c.o. w
ilości 24 szt.

Do upływu terminu składania ofert wpłynęło 13 ofert. Ranking złożonych ofert
przedstawiał sięnastępująco:
1) Spółdzielnia Produkcji Rolnej – 768.698,39 zł;
2) Zakład Usług Budowlanych ENT-BUD – 793.316,28 zł;
3) Izobud Garden, Józef Karpiński – 759.183,77 zł;
4) Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego Celbud Przemysłówka Sp. z o. o. –
910.873,21 zł;
5) Przesiębiorstwo Wielobranżowe Przembud Sp. z o. o. – 1.008.135,83 zł;
6) Malarstwo-Tapeciarstwo Usługi Remontowo-Budowlane Leszek Stosik – 565.188,30
zł;
7) PHU „Libra” P. Bień, M i S Grabowieccy s.c. – 727.714,37 zł;

8) PBHU „JIM” Janusz Pawełczyk – 773.544,40 zł;
9) Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Constans Konstanty Jagielski – 818.657,03 zł;
10) PBHU Grudpol s.c. – 809.381,09 zł;
11) Zakład Remontowo-Budowlany Rembud, Arkadiusz Niebojewski – 707.163,47 zł;
12) Zakład Remontowo-Budowlany REM-BUD sp. j. – 812.863,17 zł;
13) PHU „Koszowski” s.c. – 825.659,50 zł.

Pismem z dnia 10 grudnia 2010 r. (przesłanym faksem w dniu 13.12.2010 r.),
zamawiający poinformował wykonawców o wyborze, jako najkorzystniejszej oferty
wykonawcy: Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe "LIBRA" P. Bień, M. i S. Grabowieccy
s.c. z siedzibąwŚwieciu nad Wisłą. Tym samym pismem zamawiający poinformował o
wykonawcach wykluczonych oraz o ofertach odrzuconych w tym o odrzuceniu na podstawie
art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy p.z.p., oferty wykonawcy Arkadiusza Niebojewskiego
prowadzącego działalnośćgospodarcząpod nazwąZakład Remontowo-Budowlany
„REMBUD” z siedzibąw Małym Rudniku.
Czynności te leżąu podstaw przedmiotowego postępowania odwoławczego.
Izba ustaliła również, iżw następstwie wezwania zamawiającego w dniu 20 grudnia
2010 r., swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
zgłosił wykonawca Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe "LIBRA" P. Bień, M. i S.
Grabowieccy s.c. z siedzibąwŚwieciu nad Wisłąwnosząc o oddalenie odwołania, jako
bezzasadnego. Izba stwierdziła, iżwykonawca ten wypełnił przesłanki określone w art. 185
ust. 2 ustawy p.z.p. i stał sięuczestnikiem postępowania.
W dniu 28 grudnia 2010 r. na posiedzeniu Krajowej Izby Odwoławczej, zamawiający
złożył odpowiedźna odwołanie wnosząc o jego oddalenie, jako oczywiście bezzasadnego.

Uwzględniając dokumentację przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego, w szczególności postanowienia specyfikacji, treść oferty odwołującego,
jak również biorąc pod uwagę oświadczenia stron złożone w trakcie rozprawy, skład
orzekający Krajowej Izby Odwoławczej zważył, co następuje.

Odwołanie zasługuje na uwzględnienie.


Izba nie znalazła podstaw do odrzucenia odwołania w związku z tym, iżnie została
wypełnionażadna z przesłanek negatywnych, uniemożliwiających merytoryczne rozpoznanie
odwołania, wynikających z art. 189 ust. 2 ustawy Pzp, jak równieżIzba uznała, iżOdwołujący
posiada interes w złożeniuśrodków ochrony prawnej w rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy
p.z.p gdyżw przypadku uwzględnienia odwołania jego oferta mogłaby byćuznana za

najkorzystniejszą.

W pierwszej kolejności należy wskazać, iżprzepis art. 87 ust 2 pkt 3 ustawy p.z.p., de
facto
wprowadził zmiany w stosowaniu art. 89 ust. 1 pkt 2 poprzez ograniczenie konieczności
odrzucenia oferty ze względu na niezgodnośćtreści oferty z treściąSIWZ do niezgodności,
której nie można poprawićna podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy p.z.p. Dla wypełnienia
przez zamawiającego obowiązku wynikającego z treści art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy p.z.p.
konieczne jest ustalenie i łączne spełnienie dwóch okoliczności:
-że stwierdzona przez zamawiającego niezgodnośćtreści oferty z SIWZ ma
charakter omyłki i
-że poprawienie tej omyłki nie spowoduje istotnej zmiany w ofercie.
W przedmiotowej sprawie bez wątpienia wystąpiła omyłka prowadząca w efekcie do
niezgodności z treściąSIWZ. Bezspornie odwołujący w swojej ofercie podał wartośćdla 23 a
nie 24 zaworów grzejnikowych i grzejników stalowych. Należy zauważyć, iżodwołujący
faktycznie w swojej ofercie wskazał dostawę24 grzejników stalowych a jedynie koszty
robocizny i sprzętu wyliczył dla 23 grzejników stalowych. Jużpowyższa okoliczność
wskazuje na oczywistośćomyłek zawartych w ofercie odwołującego. Skoro z treści oferty
wynika bezspornie,że odwołujący zaoferował w ramach realizacji przedmiotu zamówienia
dostawę24 grzejników (w tym montaż23), jak też23 zaworów grzejnikowych to nie sposób
uznaćże odwołującyświadomie pominął koszty montażu 24-go grzejnika jak teżzaworu. Nie
bez znaczenia pozostaje równieżfakt, iżzamawiający odpowiadając na jedno z pytań
wykonawców zmienił ilośćzaworów i grzejników z 23 na 24 jednak nie dokonał przy tym
wyraźnej modyfikacji treści SIWZ a jedynie opublikował pytania i odpowiedzi. Zamawiający
udostępniając na swojej stronie internetowej przedmiary robót w oparciu, o które należało
sporządzićkosztorys ofertowy, pozostawił je niezmienione do terminu składania ofert, choć
odpowiadając na pytania wykonawców dokonał licznych zmian. Izba uznała, iżwyliczenie
kosztów montażu 23 a nie 24 grzejników stalowych jak teżzaworów grzejnikowych w
powyższym stanie faktycznym nosi znamiona omyłki. Ponadto w wyniku poprawienia cena
oferty zmieni sięz 707.163,47 zł brutto na 707.281,78 zł brutto tj. o 118,31 zł. W ocenie Izby
taka zmiana nie może byćuznana za istotnązmianęceny. Nie bez znaczenia jest również
fakt iżzmiana taka nie spowoduje zmiany w rankingu ofert.
Izba wskazuje, iżomyłki o których mowa w art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy p.z.p. winny
miećtaki charakter, by czynności ich poprawy mógł dokonaćzamawiający samodzielnie, bez
udziału wykonawcy w tej czynności. W okolicznościach niniejszej sprawy skoro zamawiając
bez wątpienia wiedział, w jaki sposób odwołujący wyliczył wartośćpozycji 76, 77 i 78
przedmiaru robót dla 23 zaworów grzejnikowych i 23 grzejników stalowych to mógł wyliczyć
bez udziały wykonawcy wartości dla 24 zaworów grzejnikowych i 24 grzejników stalowych.

Wobec wypełnienia wszystkich przesłanek zastosowania dyspozycji art. 87 ust. 2 pkt 3
ustawy p.z.p. Izba stoi na stanowisku, iżzamawiający winien był dokonaćpoprawienia treści
oferty odwołującego.
Wobec stwierdzenia naruszenia w/w przepisu, za udowodniony należało uznać
równieżzarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy p.z.p. gdyżodrzucenie oferty
odwołującego z uwagi na niezgodnośćz treściąSIWZ mogło nastąpićdopiero po
wyczerpaniu przez zamawiającego dyspozycji art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy p.z.p.
Powyższe uzasadnia równieżzarzut naruszenia art. 7 ust. 3 ustawy p.z.p. gdyżw
przedmiotowym stanie faktycznym działania zamawiającego prowadziłyby do udzielenia
zamówienia wykonawcy wybranemu niezgodnie z przepisami ustawy p.z.p.
W zakresie zarzutu naruszenia art. 35 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o
finansach publicznych (Dz. U. Nr 249 poz. 214 z późn. zm.), nakazującego dokonywać
wydatków publicznych w sposób celowy i oszczędny z zachowaniem zasady uzyskiwania
najlepszych efektów z danych nakładów Izba nie podzieliła stanowiska odwołującego. Izba
wskazuje, iżzgodnie z art. 179 ust. 1 ustawy p.z.p.środki ochrony prawnej przysługują
wykonawcy jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł lub
może ponieśćszkodęw wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy p.z.p.
Mając na względzie powyższe orzeczono jak sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy p.z.p., czyli stosownie do wyniku postępowania z uwzględnieniem postanowień
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2010 r., Nr 41, poz. 238). Wobec nie
przedłożenia rachunku wymaganego przepisem § 3 pkt 2 w/w rozporządzenia Izba nie
uwzględniła wniosku pełnomocnika odwołującego o zasądzenie kosztów zastępstwa przed
KrajowąIzbąOdwoławczą.


Przewodniczący:

………………………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie