eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2010 › Sygn. akt: KIO 2445/10
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2010-11-23
rok: 2010
sygnatury akt.:

KIO 2445/10

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Klaudia Szczytowska - Maziarz Protokolant: Paulina Zalewska

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 listopada 2010 r. w Warszawie odwołania
wniesionego przez Tomasza Lesnera, prowadzącego działalność gospodarczą pod
nazwą Lesner Consulting, ul. Świętojańska 66/11, 81-393 Gdynia
w postępowaniu
prowadzonym przez Województwo Pomorskie, ul. Okopowa 21/27, 80-810 Gdańsk

przy udziale wykonawcy Tebodin SAP - Projekt Sp. z o.o., ul. Taśmowa 7,
02-677 Warszawa,
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie zamawiającego


orzeka:
1. oddala odwołanie,
2.
kosztami postępowania obciąża Tomasza Lesnera, prowadzącego działalność
gospodarczą pod nazwą Lesner Consulting, ul. Świętojańska 66/11,
81-393 Gdynia
i nakazuje zaliczyćna rzecz Urzędu ZamówieńPublicznych koszty
w wysokości 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy)
z kwoty wpisu uiszczonego przez Tomasza Lesnera, prowadzącego działalność
gospodarczą pod nazwą Lesner Consulting, ul. Świętojańska 66/11,
81-393 Gdynia.


Stosownie do art. 198a ust. 1 i 198b ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo
zamówieńpublicznych na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia -
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Gdańsku.

Przewodniczący

………………………………


U Z A S A D N I E N I E
do wyroku z dnia 23 listopada 2010 r. o sygn. akt: KIO 2445/10


W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na pełnienie funkcji Inżyniera
Kontraktu dla Inwestycji polegającej na zaprojektowaniu i wykonaniu robót budowlanych
i instalacji dla projektu Termomodernizacja siedmiu szpitali Województwa Pomorskiego
wykonawca Tomasz Lesner, prowadzący działalnośćgospodarcząpod nazwąLesner
Consulting (dalej „odwołujący”) złożył odwołanie wobec:
1. wezwania odwołującego do złożenia dokumentu w postaci informacji banku lub
spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej, w których odwołujący posiada
rachunek, potwierdzającej wysokości posiadanychśrodków finansowych lub zdolność
kredytowąodwołującego, wystawionej nie wcześniej niż3 miesiące przed upływem
terminu składania ofert,
2. wykluczenia odwołującego z postępowania o udzielenie zamówienia,
3. uznania oferty odwołującego za odrzuconą,
4. odrzucenia oferty odwołującego,
5. wyboru oferty Tebodin SAP - Projekt Sp. z o.o. jako oferty najkorzystniejszej,
6. udzielenia zamówienia wykonawcy Tebodin SAP - Projekt Sp. z o.o.
oraz, z ostrożności:
7. uznania,że oferta odwołującego podlegałaby odrzuceniu,
8. zaniechania wezwania odwołującego do złożenia dokumentu w postaci informacji
banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej, w których odwołujący
posiada rachunek, potwierdzającej wysokości posiadanychśrodków finansowych lub
zdolnośćkredytowąodwołującego, wystawionej nie wcześniej niż3 miesiące przed
upływem terminu składania ofert,
9. zaniechania wezwania odwołującego o udzielenie wyjaśnieńdotyczących elementów
oferty odwołującego mających wpływ na wysokośćceny,
10. zaniechania prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia w sposób
zapewniający bezstronnośći obiektywizm,
11. zaniechania wyboru oferty odwołującego jako oferty najkorzystniejszej,
12. zaniechania udzielenia zamówienia odwołującemu oraz w konsekwencji powyższego:
13. zaniechanie przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia w sposób
zapewniający
zachowanie
uczciwej
konkurencji
oraz
równe
traktowanie
wykonawców.

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy
z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówieńpublicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz.
759 ze zm.) (dalej „ustawa Pzp”):
1. art. 26 ust. 3, poprzez:

wezwanie odwołującego do złożenia dokumentu w postaci informacji banku lub
spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej, w których odwołujący posiada
rachunek, potwierdzającej wysokości posiadanychśrodków finansowych lub zdolność
kredytowąodwołującego w wysokości nie mniejszej niż1 000 000 zł, wystawionej nie
wcześniej niż3 miesiące przed upływem terminu składania ofert, gdy złożone wraz
z ofertąinformacje Volkswagen Bank Polska S.A. z dnia 23 września 2010 r. i Lukas
Bank S.A. z dnia 29 września 2010 r. potwierdzająwysokośćposiadanychśrodków
finansowych odwołującego w wysokości nie mniejszej niż1 000 000 zł oraz są
wystawione nie wcześniej niż3 miesiące przed upływem terminu składania ofert,

zaniechanie wezwania odwołującego do złożenia dokumentu w postaci informacji
banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej, w których odwołujący
posiada rachunek, potwierdzającej wysokości posiadanychśrodków finansowych lub
zdolnośćkredytowąodwołującego w wysokości nie mniejszej niż1 000 000 zł,
wystawionej nie wcześniej niż3 miesiące przed upływem terminu składania ofert
wobec uznania przez zamawiającego,że złożona wraz z ofertąodwołującego
informacja Lukas Bank S.A. z dnia 29 września 2010 r. nie potwierdza wysokości
posiadanychśrodków finansowych odwołującego,
2. art. 24 ust. 2 pkt 4, poprzez:

bezpodstawne wykluczenie odwołującego z postępowania o udzielenie zamówienia
wobec zaniechania podania przyczyny tego wykluczenia oraz jednocześnie, przy
podaniu tylko podstawy prawnej tej czynności zamawiającego, podczas gdy
czynnośćta została tylko uzasadniona przez zamawiającego,

wykluczenie odwołującego z postępowania o udzielenie zamówienia, podczas gdy
odwołujący wykazał spełnianie warunku udziału w postępowaniu o udzielenie
zamówienia dotyczącego sytuacji finansowej,
3. art. 24 ust. 4, poprzez uznanie oferty odwołującego za odrzuconą, podczas gdy
odwołujący nie podlega wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia,
4. art. 89 ust. 1 pkt 5, poprzez:

bezpodstawne odrzucenie oferty odwołującego wobec zaniechania podania
przyczyny tego odrzucenia oraz jednocześnie, przy podaniu tyko podstawy prawnej
tej czynności zamawiającego, podczas gdy czynnośćta została tylko uzasadniona
przez zamawiającego,


odrzucenie oferty odwołującego, pomimo uprzedniego uznania tej oferty za
odrzuconą,
5. art. 91 ust. 1, poprzez:

wybór, jako najkorzystniejszej, oferty wykonawcy Tebodin SAP - Projekt Sp. z o.o.,
podczas gdy oferta ta nie jest najkorzystniejsza na podstawie wyłącznego kryterium
oceny ofert - cena,

zaniechanie wyboru, jako najkorzystniejszej, oferty odwołującego, podczas gdy oferta
ta jest najkorzystniejsza na podstawie wyłącznego kryterium oceny ofert - cena,
6. art. 90 ust. 1 oraz art. 90 ust. 2, poprzez:

zaniechanieżądania udzielenia przez odwołującego wyjaśnieńdotyczących
elementów oferty mających wpływ na wysokośćceny oraz bezpodstawne
ograniczenie dokonanego wezwania do samegożądania, bez jednoczesnego
wyraźnego wskazania elementów oferty mających wpływ na wysokośćceny, które
mająstanowićprzedmiot wyjaśnieńodwołującego, podczas gdy zamawiający
wywodzi ewentualne, negatywne dla odwołującego skutki prawne w postaci
odrzucenia oferty odwołującego, na podstawie nieobiektywnej i stronniczej oceny
prawidłowo udzielonych wyjaśnień,

arbitralnąocenęceny za wykonanie zamówienia zawartej w ofercie odwołującego na
podstawie nieobiektywnych czynników oraz z zaniechaniem bezstronnej oceny
udzielonych wyjaśnieńprzez odwołującego,
7. art. 7 ust. 3, poprzez:

udzielenie zamówienia wybranemu niezgodnie z przepisami ustawy wykonawcy
Tebodin SAP - Projekt Sp. z o.o. oraz pomimo,że złożona przez tego wykonawcę
oferta nie jest najkorzystniejsza na podstawie wyłącznego kryterium oceny ofert,

zaniechanie udzielenia zamówienia odwołującemu jako,że złożona przez
odwołującego oferta jest najkorzystniejsza na podstawie wyłącznego kryterium oceny
ofert,
8. art. 7 ust. 1, poprzez przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia
w sposób niezapewniający uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców,
w szczególności wobec stronniczego i nieobiektywnego zachowania zamawiającego.

Odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu:

unieważnienia czynności wyboru oferty Tebodin SAP - Projekt Sp. z o.o. jako oferty
najkorzystniejszej,

unieważnienia czynności wykluczenia odwołującego z udziału w postępowaniu
o udzielenie zamówienia oraz uznania oferty odwołującego za odrzuconą, a także

unieważnienia czynności ewentualnego uznania,że oferta odwołującego podlegałaby
odrzuceniu,

wykonana czynności oceny oferty odwołującego, a w jej wyniku wykonania czynności
wyboru złożonej przez odwołującego oferty, jako oferty najkorzystniejszej.
Odwołujący wniósł także o orzeczenie o kosztach postępowania z uwzględnieniem
rachunków złożonych w toku postępowania odwoławczego oraz stosownie do wyniku
sprawy, a ponadto o zobowiązanie zamawiającego do złożenia na posiedzenie Izby
protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wraz z wszelkimi
załącznikami.

Na podstawie zebranego w sprawie materiału dowodowego oraz stanowiska
zamawiającego i przystępującego, zaprezentowanego w toku rozprawy Izba ustaliła
i zważyła, co następuje: odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.

Izba ustaliła,że odwołujący sięma interes w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia,
ponieważpotwierdzenie sięzarzutów odwołania doprowadziłoby do przywrócenia
wykonawcy do udziału w postępowaniu i poddania jego oferty badaniu i ocenie, co ze
względu na przewidziane przez zamawiającego kryterium oceny ofert (zgodnie z Rozdziałem
10 SIWZ „Kryteria wyboru i sposób oceny ofert”) cena stanowi jedyne kryterium wyboru
oferty najkorzystniejszej) i fakt,że oferta odwołującego zawiera najniższącenęoznacza,że
odwołujący miałby szansęna uzyskanie przedmiotowego zamówienia i związanego z jego
realizacjązysku.

Izba zaliczyła w poczet materiału dowodowego i przeprowadziła dowód
z następujących dokumentów:
1. Protokołu postępowania o udzielenie zamówienia o wartości zamówienia równej lub
przekraczającej kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówieńpublicznych wraz
z
załącznikami
sporządzonych
przez
zamawiającego
w
przedmiotowym
postępowaniu,
2. Specyfikacji istotnych warunków zamówienia opracowanej przez zamawiającego
w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego,
3. Ofert złożonych w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego,
4. Wezwania do złożenia wyjaśnieńw trybie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp skierowanego do
odwołującego (pismo nr 28653/10/2010),

5. Wezwania do uzupełnienia oświadczeńi dokumentów w trybie art. 26 ust. 3
ustawy Pzp z dnia 8 października 2010 r. (pismo nr 28655/10/2010),
6. Odpowiedzi odwołującego na w/w wezwania z dnia 12 października 2010 r.,
7. Informacji o wynikach postępowania z dnia 29 października 2010 r.,
8. Odwołania z dnia 8 listopada 2010 r.,
9. Zgłoszenia przystąpienia do postępowania odwoławczego Tebodin Poland
Sp. z o.o. z dnia 10 listopada 2010 r.

Jak trafnie podniósł zamawiający na rozprawie odwołujący nie kwestionował samego
faktu,że wysokośćzaoferowanej przez odwołującego ceny może budzićwątpliwości co do
jej rażąco niskiego charakteru. Oznacza to,że odwołujący nie kwestionował zasadności
zwrócenia siędo niego przez zamawiającego o udzielenie wyjaśnieńna okoliczność
zaoferowania rażąco niskiej ceny.
Niezależnie od powyższego Izba wskazuje,że zamawiający miał podstawy
podejrzewać,że cena określona w ofercie odwołującego jest rażąco niska skoro cena ta
stanowi jedynie 37,07 % wartości szacunkowej zamówienia (1 766 776,75 zł) powiększonej
o wartośćpodatku VAT, tj. wartości 2 155 467,50 zł.
W orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej oraz sądów okręgowych ugruntowany
jest pogląd, zgodnie z którym wartośćszacunkowa zamówienia powiększona o wartość
podatku VAT stanowi pierwszoplanowy miernik porównawczy dla wysokości zaoferowanych
cen, tym bardziej w sytuacji, gdy sama wartośćzamówienia nie była przez wykonawców
kwestionowana w toku postępowania.

Podejrzenia zamawiającego wymagały wyjaśnienia także z tego powodu,że
z czterech złożonych ofert w przedmiotowym postępowaniu dwie zawierały ceny
na zbliżonym poziomie, tj. w wysokości 1 585 934,12 zł (Grontmij Polska
Sp. z o.o.) oraz 1 304 497,20 zł (Tebodin SAP - Projekt Sp. z o.o.), dwie kolejne zaśna
poziomie znacznie niższym, tj. 816 180,00 zł (Powiernictwo KORDEK Biuro Obsługi
Budownictwa) i 799 100,00 zł (odwołujący).

Izba, jak wyraziła to jużw wyroku z dnia 23 grudnia 2008 r. o sygn. akt: KIO/UZP
1443/08, stoi na stanowisku,że „Wystąpienie do wykonawcy w trybie art. 90 ust. 1 ustanawia
domniemanie prawne (praesumptio iuris) zaproponowania w ofercie ceny rażąco niskiej
w stosunku do przedmiotu zamówienia. Wyjaśnienia wykonawcy majądoprowadzićdo
obalenia tego domniemania (…). W związku z ustanowieniem domniemania wystąpienia
ceny rażąco niskiej, przy udzielaniu wyjaśnieńw trybie art. 90 ust. 1 Pzp, dowód braku
zaoferowania ceny rażąco niskiej spoczywa na wykonawcy”.

Zamawiający, pismem z dnia 8 października 2010 r., wezwał odwołującego
- z powołaniem sięna przepis art. 90 ust. 1 ustawy Pzp - do złożenia wyjaśnień, czy oferta
odwołującego zawiera rażąco niska cenęw stosunku do przedmiotu zamówienia,
tj. do złożenia wyjaśnieńdotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokośćceny.
Odwołujący w odwołaniu podniósł,że „Zamawiający w istocie nie zażądał od
Odwołującego wyjaśnieńdotyczących konkretnych elementów oferty mających wpływ na
wysokośćceny, albowiem elementów tych w swoimżądaniu nie wskazał. (…) co w ocenie
Odwołującego oznaczażądanie tylko ich „prostego” wskazania, co teżOdwołujący
wyczerpująco uczynił w złożonych Zamawiającemu wyjaśnieniach”.
Izba wskazuje,że zgodnie z Rozdziałem 9 SIWZ „Sposób obliczenia ceny”
zamawiający zażądał od wykonawców jedynie podania w formularzu ofertowym ceny oferty
oraz stawki procentowej zastosowanego podatku VAT (cenęoferty stanowiła cena
ryczałtowa brutto), wobec czego uznaćnależy,że pozostawił wykonawcom swobodęco do
budowy ceny, jej poszczególnych elementów.
Jak wskazał zamawiający w Rozdziale 9 pkt 3 SIWZ: „Cena oferty musi obejmowaćwszelkie
koszty niezbędne do poniesienia przy realizacji przedmiotu zamówienia wynikające wprost
z niniejszej specyfikacji oraz wszelkie elementy nieprzewidziane bez uwzględnienia, których
nie można by było prawidłowo wykonaćprzedmiotu zamówienia”.
Taki wymóg zamawiającego potwierdza,że to wykonawca został uprawniony do
określenia wszystkich elementów niezbędnych do prawidłowej realizacji zamówienia, a w
konsekwencji do wyceny poszczególnych elementów, których suma składa sięna cenę
ofertowąbrutto.
W treści formularza ofertowego (Załącznik nr 1 do SIWZ) zamawiający nie zażądał,
aby elementy ceny zostały przez wykonawców podane. W konsekwencji, w złożonej ofercie
odwołujący nie wyróżnił, nie podałżadnych elementów składowych ceny, co przesądza
o tym,że zamawiający - dysponując jedynie wiedząco do wysokości ceny całkowitej brutto -
nie mógł, wzywając odwołującego do złożenia wyjaśnieńna podstawie art. 90 ust. 1 ustawy
Pzp, wskazaćżadnych „konkretnych elementów”.
Izba nie podziela także stanowiska odwołującego, iżw wezwaniu z dnia
8 października 2010 r. zamawiający wyartykułował jedynieżądanie „prostego” wskazania
elementów, mających wpływ na wysokośćceny.
Nie sposób takiego wniosku wywieśćz literalnego brzmienia wezwania skoro mowa
w nim wprost o wyjaśnieniach, nie zaśjakimkolwiek „wskazywaniu”.
Niezależnie od powyższego Izba stwierdza,że odwołujący w odpowiedzi z dnia
12 października 2010 r. nie wskazałżadnych elementów specyficznych jedynie dla
odwołującego, tj.żadnych obiektywnych czynników, które ustawodawca jedynie przykładowo
wskazał w art. 90 ust. 2 ustawy Pzp. Brak bowiem podstaw, aby uznać,że jedynie

odwołujący „zdefiniował cenępo głębokiej i szczegółowej analizie”,że jedynie odwołujący
„wziął pod uwagęzłożonośćzamówienia, jego charakter”, „koszty wynagrodzenia i koszty
administracyjno - biurowe”, czy wreszcie,że jako jedyny założył osiągnięcie zysku.
Przeciwnie, takie czynniki musiał uwzględnićw przedmiotowym postępowaniu każdy
wykonawca obliczając wysokośćceny ofertowej.
Wświetle treści wezwania z dnia 8 października 2010 r., a dodatkowo wyznaczonego
terminu (zamawiający dał odwołującemu termin ażdo 15 października 2010 r.) nie budzi
wątpliwości Izby,że obowiązkiem odwołującego nie było jedynie wskazanie, ale
i wyjaśnienie zamawiającemu wpływu na wysokośćceny całkowitej tych czynników, których
dostępnośćjedynie dla odwołującego pozwoliła mu na zaoferowanie ceny odbiegającej od
wartości przedmiotu zamówienia (wartości szacunkowej powiększonej o wartośćpodatku
VAT), a także dwóch innych ofert.
Izba nie uznała za trafny - w zakresie wysokości zaoferowanej ceny - argument
odwołującego, iżjego cena „nie odbiega od cen uzyskiwanych w postępowaniach
o udzielenie zamówienia w podobnych sprawach”, ponieważprzekonanie samego
odwołującego (brak dokumentówźródłowych, stanowiących podstawętakiego przekonania),że ceny, które brał pod uwagęrzeczywiście mogąbyćuznane za miarodajne, adekwatne
i aktualne dla zakresu i złożoności przedmiotowego zamówienia nie może stanowić
rzetelnego dowodu w sprawie.
Izba nie uznała także za trafny - w zakresie wysokości zaoferowanej przez
odwołującego ceny - argument, iżcena odwołującego „od kolejnej ceny zaoferowanej
w przedmiotowym postępowaniu różni siętylko o ok. 2%”, ponieważrównieżw stosunku do
tej oferty (oferty złożonej przez Powiernictwo KORDEK Biuro Obsługi Budownictwa
Stanisław Kordek z ceną816 180,00 zł) zamawiający wszczął postępowanie wyjaśniające na
okolicznośćzaoferowania rażąco niskiej ceny, w następstwie którego oferta tego wykonawcy
została odrzucona na podstawie przepisu art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp, tj. z powodu
zaoferowania rażąco niskiej ceny.

Reasumując, w ocenie Izby - wświetle informacji, jakimi dysponował zamawiający -
odwołujący został prawidłowo wezwany przez zamawiającego do złożenia wyjaśnieńna
okolicznośćzaoferowania rażąco niskiej ceny.
Odwołujący w treści pisma z dnia 12 października 2010 r. nie obalił jednak
domniemania rażąco niskiej ceny, wobec czego zamawiający zasadnie uznał,że oferta
odwołującego podlegałaby odrzuceniu. Oferta ta zostałaby przez zamawiającego odrzucona,
gdyby nie została przez zamawiającego wyeliminowana w następstwie wykluczenia
odwołującego z udziału w postępowaniu.

Istnienie podstaw do odrzucenia oferty odwołującego na podstawie przepisu art. 89
ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp czyni zbędnymi rozważania Izby na temat istnienia podstaw do
wykluczenia odwołującego z udziału w postępowaniu. Niezależnie bowiem od uznania przez
Izbę,że poprzez dokumenty złożone wraz z ofertąodwołujący wykazał,że posiadaśrodki
finansowe wżądanej przez zamawiającego wysokości albo też,że zamawiający pozbawił
odwołującego możliwości uzupełnienia dokumentów, oferta odwołującego nie może być
poddana ocenie i nie może byćw konsekwencji uznana za najkorzystniejszą.
Innymi słowy, nawet potwierdzenie siępozostałych zarzutów odwołania nie miało, ani
teżnie może miećżadnego wpływu na wynik postępowania w postaci wyboru oferty złożonej
przez przystępującego (art. 192 ust. 2 ustawy Pzp), ponieważoferta odwołującego ze
względu na istnienie podstaw do jej odrzucenia na podstawie przepisu art. 89 ust. 1 pkt 4
ustawy Pzp nie może byćpoddana ocenie i porównana z innymi ofertami, a tym samym nie
może byćofertąnajkorzystniejszą.

Jedynie dodatkowo zatem Izba stwierdza,że za kuriozalne uznaje stanowisko
zamawiającego zaprezentowane na rozprawie, iż„wadąwezwania w trybie art. 26 ust. 3
ustawy Pzp byłoby podpowiadanie przez zamawiającego, na czym polega wadliwość
złożonego przez wzywanego wykonawcędokumentu”, ponieważwarunkiem sprostania
przez wykonawców oczekiwaniom zamawiającego w zakresie uzupełnienia dokumentów jest
właśnie poznanie zastrzeżeńco do dokumentów jużzłożonych przez wykonawcę
w przekonaniu,że sąprawidłowe.

Biorąc powyższe pod uwagęIzba, na podstawie przepisu art. 192 ust. 1 zdanie
pierwsze ustawy Pzp, orzekła jak w sentencji.

O kosztach Izba orzekła na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp.

Przewodniczący:

………………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie