eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2010 › Sygn. akt: KIO 1993/10
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2010-09-28
rok: 2010
sygnatury akt.:

KIO 1993/10

Komisja w składzie:
0: Agnieszka Trojanowska Protokolant: Przemysław Śpiewak

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 września 2010 r. w Warszawie odwołania
wniesionego
do
Prezesa
Krajowej
Izby
Odwoławczej
przez
Przedsiębiorstwo
Produkcyjno-Handlowo-Usługowe TERMEX spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Koszalinie, ul. Lniana 9
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego
Komunikację Miejską Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Szczecinku, ul.
Cieślaka 4


orzeka:
1. Uwzględnia odwołanie i nakazuje powtórzyć czynność badania i oceny ofert z
uwzględnieniem oferty odwołującego,
2.
Kosztami postępowania obciąża Komunikację Miejską Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością w Szczecinku, ul. Cieślaka 4
i nakazuje
1) zaliczyćw poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę10 000 zł 00
gr
(słownie: dziesięćtysięcy złotych zero groszy), uiszczonąprzez
Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe TERMEX spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Koszalinie, ul. Lniana 9

tytułem wpisu od odwołania
2) dokonaćwpłaty kwoty 10 000 zł 00 gr (słownie: dziesięćtysięcy złotych zero
groszy)
przez
Komunikację
Miejską
Spółka
z
ograniczoną
odpowiedzialnością
w
Szczecinku,
ul.
Cieślaka
4

na
rzecz
Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe TERMEX spółka z

ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Koszalinie, ul. Lniana 9
stanowiącej uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu wpisu od
odwołania.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje
skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego
w Koszalinie.

Przewodniczący:

………………………………






Sygn. akt: KIO/1993/10

U z a s a d n i e n i e

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na
rozbudowęz przebudowąistniejącej myjni płytowej autobusów i samochodów ciężarowych
oraz wykonanie wewnętrznych instalacji sanitarnych, wodociągowych, elektrycznych i
technologicznych na terenie działki nr 15 w obrębie 14 przy ul. Cieślaka 4 w Szczecinku
zostało wszczęte przez zamawiającego KomunikacjęMiejskąSpółka z ograniczoną
odpowiedzialnościąw Szczecinku, ul. Cieślaka 4 ogłoszeniem w siedzibie, na stronie
internetowej oraz w Biuletynie ZamówieńPublicznych w dniu 6 sierpnia 2010r. za numerem
2010-241376. W dniu 10 września 2010r. zamawiający poinformował wykonawców o wyniku
postępowania i wskazał,że wybrał jako najkorzystniejsząofertęwykonawcy RAAB
KARCHER PROJEKT spółka z ograniczonąodpowiedzialnościąz siedzibąw Warszawie, ul.
Baletowa 4, a ofertęwykonawcy Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe
TERMEX spółka z ograniczonąodpowiedzialnościąz siedzibąw Koszalinie, ul. Lniana 9 (w
skrócie odwołujący) odrzucił na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 24 stycznia
2004r. Prawo zamówieńpublicznych (Dz. U. t.j. z 2010r. nr 113 poz. 759 ze zm. – dalej
ustawy), gdyżoferta nie została podpisana przez osoby upoważnione do reprezentowania
odwołującego, zgodnie z ujawnionąw rejestrze przedsiębiorców KRS reprezentacjąlecz
przez pełnomocnika ustanowionego przez zarząd spółki. Pełnomocnictwo udzielone przez
zarząd zostało udzielone sprzecznie z art. 108 kc i jest nieważne. Ponadto odwołujący do
oferty załączył pisemne zobowiązanie podwykonawcy o oddaniu odwołującemu do
dyspozycji niezbędnych zasobów w postaci odpisu potwierdzonego za zgodność, podczas
gdy to zobowiązanie powinno byćprzedłożone w oryginale. Zamawiający podniósł,że tylko
dokumenty, o których mowa w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2009r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich możeżądaćzamawiający od wykonawcy,
oraz form, w jakich te dokumenty mogąbyćskładane (Dz. U. nr 226 poz. 1817 – dalej
rozporządzenie w sprawie dokumentów) mogąbyćskładane w oryginale lub kopii
poświadczonej za zgodnośćz oryginałem przez wykonawcę, natomiast do innych
dokumentów stosuje sięogólne zasady kodeksu cywilnego dla wymogu pisemności.
Z tączynnościąnie zgodził sięodwołujący i w dniu 15 września 2010r. wniósł odwołanie
zarzucając zamawiającemu naruszenie art. 89 ust. 1 pkt. 8 ustawy - Prawo zamówień
publicznych oraz art. 108 Kodeksu cywilnego, poprzez bezzasadne uznanie za nieważne
pełnomocnictwa przedłożonego przez odwołującego, naruszenie art. 26 ust. 2b w zw. z art.
89 ust. 1 pkt. 8 ustawy - Prawo zamówieńpublicznych, poprzez uznanie, iżprzedłożenie

poświadczonego za zgodnośćz oryginałem zobowiązania podwykonawcy do oddania do
dyspozycji wykonawcy zasobów niezbędnych do realizacji zamówienia, stanowi podstawę
odrzucenia oferty, naruszenie istotnych warunków zamówienia, w szczególności sekcji IX
pkt. 5 polegające na odmowie uwzględnienia, poświadczonego za zgodnośćz oryginałem
przez wykonawcę, dokumentu w postaci zobowiązania podwykonawcy do oddania do
dyspozycji wykonawcy zasobów niezbędnych do realizacji zamówienia. Odwołujący wniósł o
nakazanie unieważnienia czynności w postaci odrzucenia oferty odwołującego, nakazanie
dokonania ponownego badania i oceny ofert z udziałem odwołującego, obciążenie kosztami
postępowania zamawiającego oraz orzeczenie zwrotu kosztów poniesionych przez
odwołującego.
W uzasadnieniu odwołujący wskazał,że w odniesieniu do kwestii pełnomocnictwa, to należy
podnieść, iżoferta została podpisana przez prezesa zarządu spółki Marka S, w związku z
czym pismem z dnia 31 sierpnia 2010 r. zamawiający wezwał do przedłożenia
pełnomocnictwa uprawniającego do jednoosobowego reprezentowania spółki przez wyżej
wymienionego prezesa zarządu. Wezwanie zamawiającego wynikało z faktu, iżzgodnie z
treściąumowy spółki, do zaciągania w imieniu spółki zobowiązańprzekraczających wartość
25.000 zł., niezbędne jest współdziałanie dwóch członków zarządu bądźczłonka zarządu z
prokurentem. W wykonaniu wezwania zamawiającego, odwołujący nadesłał pełnomocnictwo
umocowujące Marka S do samodzielnego reprezentowania spółki, które to pełnomocnictwo
podpisał prokurent Witold K oraz Marek Se. Odwołujący stoi na stanowisku, iżzłożenie oferty
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego nie jest równoznaczne z
zaciągnięciem zobowiązania pieniężnego ponad wartośćwskazanąw umowie spółki, tym
samym Marek S jako prezes zarządu był umocowany do złożenia oferty bez odrębnych
pełnomocnictw. Skoro Marek S jest ujawnionym w KRS prezesem zarządu, to do spełnienia
warunku reprezentacji dwuosobowej, niezbędne było udzielnie mu pełnomocnictwa jedynie
przez prokurenta. Podpis prokurenta Witolda K na pełnomocnictwie był zatem wystarczający
do spełnienia wezwania zamawiającego. Niezależnie od powyższego, pełnomocnictwo
podpisał także sam Marek S, którego podpis w tym zakresie oznaczał przyjęcie
pełnomocnictwa, nie zaśjego udzielenie. Całkowitym nieporozumieniem jest traktowanie
zaistniałego stanu faktycznego jako naruszenie art. 108 Kc, który przewiduje nieważność
czynności dokonanej z samym sobą. Odwołujacy podkreślił, iżMarek S nie może byćw
omawianym przypadku traktowany jako udzielający pełnomocnictwa do reprezentowania
spółki, jakoże jego uprawnienie w zakresie reprezentacji wynika bezpośrednio z Krajowego
Rejestru Sądowego iżadnych pełnomocnictw nie wymaga. Pełnomocnictwa wymagało
jedynie wykazanie uprawnienia pochodzącego od innego członka zarządu, bądźprokurenta,
co teżw przedmiotowej sprawie nastąpiło. Należy ponadto zaznaczyć, iżpełnomocnictwo
spełniałoby wymogi postawione przez zamawiającego także wówczas, gdyby zostało

podpisane wyłącznie przez prokurenta, nie do zaakceptowania jest natomiast teza, jakoby
umieszczenie na nim dodatkowo podpisu osoby, której pełnomocnictwa udzielono, miało
powodowaćnieważnośćpełnomocnictwa. W tym miejscu warto wreszcie nadmienić, iż
praktyka składania na pełnomocnictwie podpisu przez osobę, której pełnomocnictwo zostaje
udzielone, jest powszechnie spotykana, jakkolwiek nie jest wymagana dla ważności
pełnomocnictwa. Odwołujący uważa twierdzenie jakoby podpis Marka S na pełnomocnictwie
przedłożonym przez odwołującąspółkę, miałświadczyćo jego nieważności z mocy art. 108
Kc za całkowicie błędne i prowadzi do naruszenia tegożart. 108 Kc poprzez jego
nieuzasadnione przywołanie.
W odniesieniu do zarzutu odnoszącego siędo formy dokumentu w postaci
zobowiązania podwykonawcy do oddania do dyspozycji wykonawcy niezbędnych zasobów
do realizacji zamówienia, według odwołującego, zamawiający błędnie przyjmuje, iżdokument
taki w przedmiotowej sprawie nie mógł zostaćprzedłożony w formie kopii poświadczonej za
zgodnośćz oryginałem przez wykonawcę. Podkreślił, iżzamawiający w zupełnie
nieuzasadniony sposób przeciwstawia formępisemnąformie kopii poświadczonej za
zgodnośćz oryginałem. W istocie zarówno oryginał, jak i kopia poświadczona za zgodnośćz
oryginałem odnosi siędo tej samej formy pisemnej, innymi słowy poświadczona za zgodność
z oryginałem kopia zobowiązania także jest „pisemnym zobowiązaniem" Odwołujący uważa,że zgodnie z treściąart. 26 ust. 2b ustawy - Prawo zamówieńpublicznych, zobowiązanie
podwykonawcy powinno spełniaćwymogi formy pisemnej, co nie ulega wątpliwości, ale stoi
na stanowisku,że przepis art. 26 ust. 2b ustawy nie wyłącza możliwości spełnienia wymogu
pisemności zobowiązania poprzez przedłożenie jego poświadczonej za zgodnośćz
oryginałem kopii. Odwołujący podkreślił, iżdla dokumentów wymienionych rozporządzeniu w
sprawie rodzajów dokumentów, ustawa także przewiduje ogólny wymóg pisemności, pomimo
tego rozporządzenie wyraźnie dopuszcza możliwośćspełnienia tego wymogu poprzez
przedłożenie poświadczonej za zgodnośćz oryginałem kopii. Uwazą, ze w tym przypadku
można zastosowaćzasadęinterpretacyjnąargumentum a majori ad minus i przyjąć, iżskoro
przepisy dozwalająna spełnienie wymogu pisemności poprzez poświadczenie kopii za
zgodnośćz oryginałem, w stosunku do dokumentów o większym znaczeniu, to tym bardziej
jest to dozwolone w stosunku do oświadczenia, o którym mowa w art. 26 ust. 2b ustawy.
Wskazał nadto,że to sam zamawiający przewidział, w specyfikacji istotnych
warunków zamówienia, możliwośćprzedkładania dokumentów załączonych do oferty w
oryginale lub w poświadczonej za zgodnośćkopii. Jedynie sekcja VI SIWZ zawiera normy
przewidujące wymóg przedłożenia oryginałów, co dotyczy takich dokumentów jak
pełnomocnictwo (pkt. 7 ppkt. 3) czy dokument wniesienia wadium (pkt. 7 ppkt. 5), natomiast
treśćpkt. 6 nie pozostawia wątpliwości, iżprzypadki uzasadnionegożądania dokumentu w
oryginale mającharakter wyjątku od reguły, tym bardziejże pkt. 6 sekcji VI SIWZ jest w

istocie jedynie powtórzeniem §6 ust. 1 i 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
30 grudnia 2009 r. Najistotniejsze jest jednak umieszczenie w SIWZ w sekcji X pkt. 5
wyraźniej normy ogólnej, zgodnie z którą„wszystkie oświadczenia lub dokumenty muszą
byćprzedstawione w formie oryginału lub kopii poświadczonej za zgodnośćz oryginałem
przez wykonawcę", zaśżaden inny przepis SIWZ nie przewiduje wyjątku od tej normy dla
zobowiązania podwykonawcy do oddania do dyspozycji wykonawcy niezbędnych zasobów
do realizacji zamówienia. Odwołujący stwierdził,że nawet przyjmując, iżzamawiający ma
słusznośćtwierdząc, iżzobowiązanie podwykonawcy powinno zostaćprzedłożone w
oryginale, to wżadnym razie niedopełnienie tego obowiązku nie stanowi podstawy do
odrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt. 8 ustawy - Prawo zamówieńpublicznych.
Brak jest podstawy prawnej pozwalającej na uznanie, iżewentualny błąd co do formy
dokumentu stanowiącego załącznik do oferty, jest tożsamy z nieważnościąoferty w
rozumieniu art. 89 ust. 1 pkt. 8 ustawy. W istocie zamawiający, według odwołującego,
całkowicie dowolnie i arbitralnie uznał ofertęza nieważną, nie podnosząc w tym zakresieżadnej merytorycznej argumentacji, a jedynie ograniczając siędo przywołania podstawy
prawnej odrzucenia i powołania na brak oryginalności zobowiązania podwykonawcy.
Zamawiający nie wyjaśnia jednak dlaczego takie uchybienie (przy założeniu,że jest to
faktycznie uchybienie) ma czynićofertęnieważną. Odwołanie zostało podpisane przez
prezesa zarządu. Kopia odwołania została przekazana zamawiającemu w dniu 14 września
2010r.
Zamawiający w dniu 15 września 2010r. poinformował wykonawców o wniesieniu odwołania
oraz wezwał do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym.
Do postępowania odwoławczego nikt nie przystąpił.

Izba ustaliła następujący stan faktyczny :

Izba dopuściła dowody z dokumentacji postępowania tj. z ogłoszenia o zamówieniu,
specyfikacji istotnych warunków zamówienia wraz z załącznikami, oferty odwołującego,
wezwania do uzupełnienia dokumentów, informacji o wyniku postępowania.

Na podstawie powyższego, Izba ustaliła, co następuje
W rozdziale V pkt 2 siwz zamawiający dopuścił możliwośćpolegania przez wykonawców na
wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach dolnych do wykonania
zamówienia lub zdolnościach finansowych innych podmiotów, niezależnie od charakteru
prawnego łączących go z nimi stosunków. Wykonawca w takiej sytuacji zobowiązany był
udowodnićzamawiającemu, iżbędzie dysponował zasobami niezbędnymi do realizacji
zamówienia, w szczególności przedstawiając w tym celu pisemne zobowiązanie tych

podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na okres korzystania z nich
przy wykonywaniu zamówienia.
W rozdziale VI siwz pkt 2 str. 7 zamawiający postanowił, ze wykonawca powołujący sięprzy
wykazywaniu spełniania warunków udziału w postępowaniu na potencjał innych podmiotów,
które będąbrały udział w realizacji części zamówienia, przedkłada także dokumenty
dotyczące tego podmiotu w zakresie wymaganym dla wykonawcy, określonym w rozdziale VI
pkt. 1 lit. D – oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia – załącznik nr 3 do siwz, lit. E –
aktualny odpis z właściwego rejestru, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w
oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, lit. F aktualne zaświadczenie naczelnika urzędu
skarbowego, lit. G aktualne zaświadczenie właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych, lit. H aktualna informacja z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie
określonym w art. 24 ust. 1 pkt 4 -8, lit. I aktualna informacja z Krajowego Rejestru Karnego
w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 9.
Zgodnie z rozdziałem VI pkt 6 siwz dokumenty mogły byćskładane w oryginale lub kopii
poświadczonej za zgodnośćz oryginałem przez wykonawcę. Zamawiający mógłżądać
przedstawienia oryginału lub notarialnie poświadczonej kopii dokumentu wyłącznie wtedy,
gdy złożona kopia dokumentu jest nieczytelna lub budzi wątpliwości, co do jej prawdziwości.
W myśl rozdziału VI pkt 7 wymaganie złożenia dokumentu oryginalnego dotyczyło
pełnomocnictwa do składania oświadczeńwoli w imieniu wykonawcy (ale zamawiający
dopuszczał także formękopii poświadczonej notarialnie) i dokumentu wniesienia wadium.
Zgodnie z rozdziałem X – sposób przygotowania oferty pkt. 5 wszelkie oświadczenia lub
dokumenty musząbyćprzedstawione w formie oryginału lub kopii poświadczonej za
zgodnośćz oryginałem przez wykonawcę.
Wniesione do treści siwz zapytania nie dotyczyły ani sposobu reprezentacji wykonawcy, ani
formy składania oświadczeńlub dokumentów.
W ofercie odwołującego izba stwierdziła, ze na stronie 3 na formularzu oferty figuruje podpis
prezesa zarządu Marka S, a na stronach 38 – 49 znajduje sięodpis aktualny z Rejestru
przedsiębiorców nr KRS 0000139500 dla odwołującego, gdzie na stronie 40 w dziele 2
rubryce 1 pkt 2 sposób reprezentacji podmiotu wskazano – w przypadku powołania zarządu
dwu lub wieloosobowego, spółka reprezentowana będzie jednoosobowo przez każdego z
członków zarządu, z tym jednak,że sprawy związane z rozporządzeniem majątkiem spółki
oraz zaciąganiem zobowiązańo wartości powyżej 25000 zł. wymagaćbędąwspółdziałania
dwóch osób tj. dwóch członków zarządu, członka zarządu z prokurentem bądźdwóch
prokurentów łącznie. W podrubryce nr 1 ujawniono dwóch członków zarządu, a w rubryce 3
dwóch prokurentów samoistnych.
W dniu 31 sierpnia 2010r. zamawiający wezwał odwołującego do uzupełnienia dokumentów,
a w tym pisemnego zobowiązania podwykonawcy do oddania wykonawcy do dyspozycji

niezbędnych zasobów do realizacji zamówienia na okres korzystania z nich przy wykonaniu
zamówienia – zgodnie z pkt. 2 sekcji V siwz oraz do dostarczenia do siedziby
zamawiającego pełnomocnictwa do jednoosobowego reprezentowania odwołującego przez
prezesa zarządu Marka S w sprawach związanych z zaciąganiem zobowiązańo wartości
powyżej 25 tys. złotych. Dokumenty należało uzupełnićw terminie 5 dni od otrzymania
wezwania. Odwołujący wezwanie otrzymał faksem w dniu 1 września 2010r.
W dniu 6 września 2010r. odwołujący złożyłżądane przez zamawiającego dokumenty, a
wśród nich pełnomocnictwo z dnia 24 sierpnia 2010r. dotyczące przedmiotowego
postępowania, zgodnie z którym PPHU Termex sp. z o.o. z siedzibąw Koszalinie udziela
Markowi S pełniącemu funkcjęprezesa spółki pełnomocnictwa do reprezentowania i
zaciągania zobowiązańw imieniu spółki, a w szczególności umożliwia złożenie oferty do
przedmiotowego przetargu oraz w przypadku jego pozytywnego rozpatrzenia – samodzielną
realizacjędziałańzgodnych z jego statutem oraz finansowe rozliczenie projektu.
Pełnomocnictwo obejmowało okres realizacji i rozliczenia projektu prowadzonego w ramach
tych działań. W miejscu na podpis znajdująsiępodpisy prokurenta Witolda Kudelskiego i
prezesa zarządu Marka S. Odwołujący przedłożył także oświadczenie Eco – Clean
Włodzimierzś, ze jako podwykonawca zadania rozbudowy myjni autobusowej w
Komunikacji Miejskiej w Szczecinku w zakresie dostawy i montażu urządzeńmyjni,
niniejszym zobowiązuje siędo oddania do dyspozycji wykonawcy PPHU Termex z Koszalina
niezbędnych zasobów do realizacji zamówienia na okres korzystania z nich przy jego
realizacji. Oświadczenie zostało przedłożone w formie kopii poświadczonej za zgodnośćz
oryginałem przez Marka S.

Izba zważyła, co następuje :


Izba nie dopatrzyła sięzaistnienia przesłanek określonych w art. 189 ust. 2 ustawy, które
skutkowałyby odrzuceniem odwołania.
Izba uznała,że odwołujący ma interes w uzyskaniu zamówienia, gdyżzłożył ofertę, która
zawiera korzystniejszącenęprzy kryterium najniższej ceny, niżoferta wybrana. Odwołanie
zmierza do zakwestionowania czynności zamawiającego, jakąbyło odrzucenie oferty
odwołującego i do przywrócenia tej oferty do postępowania. Zatem w przypadku
potwierdzenia sięzarzutów odwołującego miałby on szansęna uzyskanie zamówienia.
Odwołujący może ponieśćszkodęna skutek czynności zamawiającego w postaci utraty
zysku zakładanego w ramach przedmiotowej umowy. Przesłanka materialno prawna
dopuszczalności odwołania z art. 179 ust. 1 ustawy została wypełniona.

Zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt. 8 ustawy - Prawo zamówień
publicznych oraz art. 108 Kodeksu cywilnego, poprzez bezzasadne uznanie za nieważne
pełnomocnictwa przedłożonego przez odwołującego.

Zarzut zasługuje na uwzględnienie. Przede wszystkim Izba podziela stanowisko
odwołującego,że złożenie oferty nie jest równoznaczne z zaciągnięciem zobowiązania, od
którego wartości uzależnione byłoby łączne działanie członków zarządu. Złożenie oferty jest
złożeniem oświadczenia woli o gotowości zawarcia umowy na warunkach określonych przez
zamawiającego w siwz za cenępodanąw ofercie przez wykonawcę. Jednakże dopiero
podpisanie umowy w sprawie zamówienia publicznego jest zaciągnięciem zobowiązania, do
którego, ponieważcena oferty przekracza kwotę25 tys. zł. w przypadku uznania oferty za
ofertęnajkorzystniejsząwymagane byłoby łączne działanie dwóch członków zarządu,
członka zarządu z prokurentem lub dwóch prokurentów. Tym samym Izba stoi na
stanowisku,że w przedmiotowej sprawie zgodne z zasadami reprezentacji odwołującego
było jednoosobowe działanie prezesa zarządu. Ponadto nawet gdyby przyjąć,że złożenie
oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego jest czynnościąpowodującą
zaciągnięcie zobowiązania o określonej wartości, to równieżwówczas działanie
zamawiającego nie mogłoby byćuznane za prawidłowe. Zgodnie bowiem ustalonąlinią
orzecznicząSądu Najwyższego wyrażonąchoćby w uchwale z dnia 23 sierpnia 2006 r. sygn.
akt III CZP 68/06, w wyroku z dnia 4 lutego 2010 r. sygn. akt IV CSK 416/09 nie stanowi
obejścia prawa udzielenie pełnomocnictwa członkowi zarządu danej osoby prawnej przez
organ tej osoby, co w przedmiotowej sprawie miało miejsce. Sąd Najwyższy zająćw takim
przypadku stanowisko,że „jest wysoce dyskusyjne, czy w analizowanej sytuacji można
odwołaćsiędo analogicznego stosowania art. 108 k.c., który znajduje zastosowanie, gdy
pełnomocnik ma byćdrugąstronączynności dokonywanej w imieniu mocodawcy. Powstaje
zatem wątpliwość, czy może on znaleźćw ogóle zastosowanie do czynności prawnych
jednostronnych. Po drugie, z treści tego przepisu wynika zakaz dokonywania czynności
prawnych, gdy członek zarządu występuje jako kontrahent spółki. Nie sposób tej sytuacji
zrównaćz sytuacją, w której członek zarządu zostaje umocowany do działania w imieniu i na
rzecz osoby prawnej. Po trzecie, pełnomocnictwa udziela spółka działająca, zgodnie z art. 38
k.c., przez swoje organy. Przy reprezentacji łącznej pełnomocnictwo jest udzielane przez co
najmniej dwóch członków zarządu, trudno zatem mówićo udzieleniu pełnomocnictwa
"samemu sobie".”. Izba podziela powyższe stanowisko i przyjmuje je za własne. Izba uznała
zatem,że zamawiający naruszył art. 89 ust. 1 pkt 8 ustawy uznając,że do dokonania
czynności złożenia oferty wymagana była reprezentacja łączna prezesa zarządu i innego
członka zarządu lub prokurenta.

Zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 26 ust. 2b w zw. z art. 89 ust. 1 pkt. 8 ustawy -
Prawo zamówieńpublicznych, poprzez uznanie, iżprzedłożenie poświadczonego za
zgodnośćz oryginałem zobowiązania podwykonawcy do oddania do dyspozycji wykonawcy
zasobów niezbędnych do realizacji zamówienia, stanowi podstawęodrzucenia oferty, oraz
zarzut naruszenia przez zamawiającego istotnych warunków zamówienia, w szczególności
sekcji IX pkt. 5 polegające na odmowie uwzględnienia, poświadczonego za zgodnośćz
oryginałem przez wykonawcę, dokumentu w postaci zobowiązania podwykonawcy do
oddania do dyspozycji wykonawcy zasobów niezbędnych do realizacji zamówienia.

Zarzut zasługuje na uwzględnienie. Izba podziela stanowisko odwołującego. Izba zauważa,że gdyby woląustawodawcy było wprowadzenie obowiązku składania „pisemnych
zobowiązańosób trzecich” wyłącznie poprzez załączenie oryginału takiego dokumentu, to
wskazałby skutek niezłożenia tego dokumentu w wymaganej formie jako rygor nieważności.
Ustawodawca tak uczynił w odniesieniu do oferty – art. 82 ust. 2 ustawy, czy umowy – art.
139 ust. 2 ustawy, a zgodnie z art. 73 § 1 kc stosowanym na mocy art. 14 ustawy czynność,
dla której ustawa zastrzega dla czynności prawnej formępisemną, dokonana bez
zachowania zastrzeżonej formy jest nieważna tylko wtedy, gdy ustawa przewiduje rygor
nieważności. Skoro zatem ustawodawca takiego rygoru dla „pisemnego zobowiązania osoby
trzeciej” nie przewidział, ani równieżnie objął wprost uprawnieniem do złożenia tego
dokumentu w formie kopii poświadczonej za zgodnośćz oryginałem, jak to uczynił w
odniesieniu do dokumentów wymienionych w rozporządzeniu w sprawie dokumentów, To
oznacza,że zamawiającym pozostawił w tym zakresie swobodę. W przedmiotowej sytuacji
zastosowanie zatem miećbędąodpowiednie postanowienia siwz, a z tych wynika,że
zamawiający dopuścił możliwośćskładania wszelkich dokumentów i oświadczeńw formie
oryginałów, ale równieżna prawach oryginałów traktował kopie poświadczone za zgodnośćz
oryginałem przez wykonawców. Wynika to wprost z rozdziału VI pkt. 6 jak i z rozdziału X pkt
5 siwz. Tam, gdzie zamawiający postawił odmienne wymagania wyraźnie to zaznaczył –
rozdział VI pkt 7 siwz. Izba uznała zatem, ze zamawiający nie miał podstaw do odrzucenia
oferty odwołującego z powodu niewłaściwej formy zobowiązania podmiotu trzeciego. Nadto
Izba zauważa,że podana przez zamawiającego podstawa prawna odrzucenia oferty w tym
zakresie jest nieprawidłowa. Zastosowanie przesłanki odrzucenia z art. 89 ust. 1 pkt 8
ustawy wymaga wskazania na przepisów innych aktów prawnych, z których zamawiający
wywodzi nieważnośćoferty. Zamawiający w przedmiotowej sprawie takich przepisów nie
wskazał, ani nawet w uzasadnieniu faktycznym nie podał z czego wywodzi,że przedłożenie
kopii zobowiązania podmiotu trzeciego w formie kopii, a nie oryginału powoduje nieważność
oferty. Zamawiający wskazał jedynie,że ustawodawca nie przewidział dla pisemnego

zobowiązania możliwości jego składania jako kopii poświadczonej za zgodnośćz oryginałem
przez wykonawcę. Należy nadto zwrócićuwagętakże na to,że pisemne zobowiązanie
podmiotu trzeciego jest jedynie dowodem mającym służyćwykazaniu, ze wykonawca
rzeczywiście będzie dysponował zasobami osoby trzeciej. Art. 26 ust. 2 b stanowi, ze
wykonawca korzystający z zasobów ma udowodnićzamawiającemu, ze będzie dysponował
niezbędnymi zasobami podmiotu trzeciego do wykonania zamówienia i przepis ten wskazuje,że w szczególności takim dowodem może byćpisemne zobowiązanie podmiotu.
Sformułowanie „w szczególności” oznacza, ze ustawodawca nie określił zamkniętego
katalogu dowodów, jakimi może posłużyćsięw tej sytuacji wykonawca. Zamawiający z
resztąmiał tegoświadomość, gdyżw rozdziale V pkt 2 siwz wślad za ustawodawcą
wskazał, ze pisemne zobowiązanie będzie jedynie dowodem „w szczególności”. W ocenie
Izby zamawiający dysponował w samej ofercie wystarczającymi dowodamiświadczącymi o
tym, ze odwołujący będzie dysponował zasobami Eco-Clean Włodzimierzśw zakresie
dostawy i montażu urządzeńmyjni. Wynika to w szczególności z postanowieńjakie do
projektu umowy wprowadził odwołujący oraz ze złożonych przez odwołującego dokumentów
podmiotowych Eco-Clean, które odwołujący złożył nawet w szerszym zakresie niżwymagał
zamawiający przedkładając np. wykaz dostaw realizowanych przez Eco-Clean wraz z
referencjami, czego zamawiający nie wymagał. Za możliwościądysponowania zasobami
Eco-Clean przemawiał także załączony do oferty wykaz podwykonawców. Wświetle tych
dowodów pisemne zobowiązanie potwierdzało jedynie w sposób niebudzący wątpliwości,że
w zakresie dostawy i montażu urządzeńmyjni odwołujący będzie polegał na potencjale
technicznym, wiedzy, doświadczeniu oraz osobach zdolnych do wykonania zamówienia,
które należądo innego podmiotu. Na marginesie Izba zauważa,że jeżeli zamawiający
uważał,że przedłożenie kopii pisemnego zobowiązania podmiotu trzeciego poświadczonej
za zgodnośćprzez wykonawcęnie jest skuteczne, to nie powinien był odrzucaćoferty na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 8 ustawy, ale na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy w związku
z art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy, z uwagi na niepotwierdzenie przez odwołującego spełniania
warunków udziału w postępowaniu.

Mając powyższe na uwadze i działając na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp,
orzeczono jak w sentencji.

Orzekając o kosztach postępowania Izba wzięła pod uwagętreśćart. 192 ust. 9 i 10
ustawy Pzp, tj. orzekła o kosztach stosownie do wyniku postępowania odwoławczego w zw.
z § 3 pkt 1 lit. a i § 5 ust. 2 pkt. 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca
2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).

O kosztach wynagrodzenia pełnomocnika odwołującego Izba nie była władna orzec,
gdy zwrot kosztów postępowania wywołanych udziałem na rozprawie profesjonalnego
pełnomocnika, może nastąpićna podstawie przedstawionego rachunku. Odwołujący
rachunku takiego nie złożył.
Przewodniczący:

………………………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie