eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2010 › Sygn. akt: KIO/1265/10
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2010-07-09
rok: 2010
sygnatury akt.:

KIO/1265/10

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Małgorzata Stręciwilk Protokolant: Agata Dziuban

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 lipca 2010 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 14 czerwca 2010 r. przez Marcina Flisa,
prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą: FLIS Marcin Flis, ul. Ochotników
Węgierskich 1A/123, 23-300 Janów Lubelski
w postępowaniu prowadzonym przez
Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej, ul. Kościuszki 1,
37-400 Nisko


przy udziale ERBUD S.A., ul. Puławska 300A, 02-819 Warszawa, zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego


orzeka:

1. uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności
wyboru oferty najkorzystniejszej oraz czynności wykluczenia Odwołującego
z udziału w postępowaniu i odrzucenia jego oferty oraz nakazuje
Zamawiającemu dokonanie czynności ponownego badania i oceny ofert
złożonych w postępowaniu z uwzględnieniem oferty Odwołującego


2. kosztami postępowania obciąża Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki
Zdrowotnej, ul. Kościuszki 1, 37-400 Nisko
i:
2.1.
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięćtysięcy złotych zero groszy), uiszczonąprzez Marcina Flisa,
prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą: FLIS Marcin Flis,
ul. Ochotników Węgierskich 1A/123, 23-300 Janów Lubelski
tytułem wpisu
od odwołania,
2.2.
zasądza zapłatękwoty w wysokości 13 600 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy
sześćset złotych zero groszy) przez Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów
Opieki Zdrowotnej, ul. Kościuszki 1, 37-400 Nisko
na rzecz Marcina Flisa,
prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą: FLIS Marcin Flis,
ul. Ochotników Węgierskich 1A/123, 23-300 Janów Lubelski
, która to kwota
stanowi koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu
uiszczonego od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje
skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego
w Tarnobrzegu.
Przewodniczący:

………………………………


Sygn. akt: KIO/1265/10

U z a s a d n i e n i e


Samodzielny
Publiczny
Zespół
Zakładów
Opieki
Zdrowotnej
w
Nisku
(dalej: „Zamawiający”) prowadzi, w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego na: „Rozbudowę Szpitala im. PCK w Nisku w ramach
projektu RPO Województwa Podkarpackiego na lata 2007-2013 pn. Poprawa dostępności
deficytowych usług medycznych na obszarach wiejskich poprzez dostosowanie Szpitala
Powiatowego im. PCK w Nisku
”. Postępowanie to prowadzone jest na podstawie przepisów
ustawy
z
dnia
29
stycznia
2004
r.
Prawo
zamówień
publicznych
(Dz. U. t.j. z 2010 r. 113, poz. 759), zwanej dalej: „ustawa Pzp”. Ogłoszenie
o przedmiotowym zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie ZamówieńPublicznych
z dnia 5 marca 2010 r., pod nr: 61502.

W postępowaniu tym wykonawca Marcin Flis, prowadzący działalnośćgospodarczą
pod nazwą: FLIS Marcin Flis z siedzibąw Janowie Lubelskim (dalej: „Odwołujący”) w dniu
23 czerwca 2010 r. złożył odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, którego kopia
została przekazana Zamawiającemu w tej samej dacie.

Do postępowania odwoławczego przystąpienie po stronie Zamawiającego w dniu
28 czerwca 2010 r., na skutek wezwania Zamawiającego z dnia 25 czerwca 2010 r., złożył
wykonawca firma Erbud S.A. z siedzibąw Warszawie. Kopie przystąpienia zostały
przekazane stronom postępowania odwoławczego (Zamawiającemu i Odwołującemu).

Podstawązłożonego przez Odwołującego odwołania była czynnośćZamawiającego
polegającej na wykluczeniu Odwołującego z postępowania i odrzuceniu jego oferty, o czym
zawiadomienie Zamawiający wysłał drogąfaksowądo Odwołującego w dniu 18 czerwca
2010 r.
Odwołujący wnosząc odwołanie zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 24 ust. 2
pkt 4 ustawy Pzp w związku z art. 26 ust. 2b ustawy Pzp oraz naruszenie art. 26 ust. 4
ustawy Pzp i art. 87 ust. 1 ustawy Pzp. W związku z powyższym Odwołujący wniósł o:
1) unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;
2) unieważnienie czynności wykluczenia Odwołującego z postępowania;
3) dokonanie ponownej oceny ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego.

W uzasadnieniu złożonego odwołania Odwołujący wskazał na następujące
okoliczności:
Wiedza i doświadczenie trzech firm, które zobowiązały sięudostępnićswoje zasoby
jest wystarczająca z punktu widzenia oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu
określonych w SIWZ. Możliwośćpowoływania sięna potencjał podmiotów trzecich wynika
z art. 26 ust. 2b ustawy Pzp. Zgodnie z tym przepisem wystarczające dla wykazania
dysponowania potencjałem tego podmiotu jest w szczególności pisemne zobowiązanie tych
podmiotów do oddania do dyspozycji wykonawcy niezbędnych zasobów na okres
korzystania z nich przy wykonywaniu zamówienia. Odwołujący podkreślił,że Zamawiający
w niniejszym postępowaniu w SIWZ nie wprowadziłżadnych zapisów dotyczących
posługiwania siępotencjałem podmiotu trzeciego, w szczególności nie sprecyzował jakich
oczekuje oświadczeń, czy zobowiązańod tych podmiotów trzecich. Odwołujący z dyspozycji
art. 26 ust. 2 b ustawy Pzp wywodził,że potwierdzeniem dysponowania potencjałem
podmiotu trzeciego jest pisemne zobowiązanie tego podmiotu, jednak nie jest to wyłączny
sposób udowodnienia Zamawiającemu,że wykonawca korzysta z potencjału tego podmiotu
trzeciego.
Podkreślił,że w wyniku uzupełnienia dokumentów na wezwanie zamawiającego
przedstawił trzy zobowiązania, w których firmy zadeklarowały udostępnienie Odwołującemu
swoich zasobów na okres korzystania z nich przy realizacji zamówienia. Jest to – jego
zdaniem – najszersze z możliwych zobowiązanie, które wyposaża Odwołującego
w roszczenie w stosunku do osób, które je złożyły oświadczenie wszelkiej pomocy podczas
wykonywania umowy, czyli zarówno doradztwo, konsultacje, jak i w drodze bezpośredniego
zaangażowania – podwykonawstwo, jeżeli okaże sięto niezbędne. Oczekiwania
Zamawiającego, aby w treści zobowiązania podmiotu trzeciego znalazło sięwyraźne
oświadczenie,że firma zobowiązuje siędo uczestnictwa w realizacji zamówienia, nie majążadnych podstaw prawnych, a jeśli tego właśnie Zamawiający oczekiwał powinien był w tym
zakresie zawrzećokreślone wymogi w SIWZ.
Bezpodstawne sąrównież– zdaniem Odwołującego – twierdzenia Zamawiającego,że zobowiązania PBM FLISBUD jak i PRS WSCHÓD Sp. z o.o. (zobowiązania podmiotów
trzecich przekazane przez Odwołującego Zamawiającemu w wyniku uzupełniania
dokumentów, które sąkwestionowane przez Zamawiającego) nie obejmowały uczestnictwa
w realizacji zamówienia. Podniósł,że takie zachowanie Zamawiającego jest sprzeczne
z jego wcześniejszym zachowaniem i twierdzeniem. Na wcześniejszym etapie niniejszego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego Zamawiający kwestionował bowiem
ofertęOdwołującego z powodu rzekomej zmowy przetargowej Odwołującego i firmy
FLISBUD, wskazując,że firma FLISBUD będzie partycypowaćw realizacji zamówienia

wspólnie z Odwołującym. Powyższe było także podnoszone w toku postępowania
odwoławczego toczącego sięw tym przedmiocie pod sygn. akt: KIO/867/10. Zamawiający
zatem dotychczas nie miał wątpliwości, a wręcz kategorycznie obstawał przy tym,że firma
FLISBUD, będzie podwykonawcąOdwołującego i partycypuje w całym przedsięwzięciu,
które firmuje Odwołujący. .
Odwołujący podkreślił także,że wykluczenie go z udziału w postępowaniu nastąpiło
z naruszeniem art. 26 ust. 4 ustawy Pzp. Podniósł,że skoro zobowiązania podmiotów
trzecich budziły jakieśwątpliwości Zamawiającego powinien był przed zastosowaniem
sankcji wykluczenia z udziału w postępowaniu wezwaćwykonawcędo złożenia wyjaśnień
dotyczących niejasnych sformułowań. Podkreślił także,że art. 87 ust. 2 ustawy Pzp mógł być
równieżpodstawątakiego działania ze strony Zamawiającego.

W toku rozprawy Zamawiający, wnosząc pisemnąodpowiedźna odwołanie
(pismo z dnia 6 lipca 2010 r.) zaprezentował swoje stanowisko w sprawie, wskazując na
bezzasadnośćzarzutów iżądańOdwołującego, a tym samym na to, iżodwołanie nie
zasługuje na uwzględnienie. W piśmie tym wniósł wskazał na następujące okoliczności.

Zgodnie z art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp oraz opiniąUrzędu ZamówieńPublicznych
to na wykonawcy spoczywa ciężar wykazania, iżpotencjałem podmiotu trzeciego, na który
siępowołuje, będzie dysponował, i szczególne wyrażanie woli w tym przedmiocie przez
zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu i SIWZ jest bezprzedmiotowe. Zamawiający nie
jest zobowiązany ani uprawniony do dedukcji, czy domysłów co do tego,że wykonawca,
który przedstawia zobowiązanie innego podmiotu do udzielenia odpowiedniego zasobu jest
uprawniony do dysponowania nim, a jeśli tak, to w jakim zakresie nastąpiło udzielenie
potencjału innego podmiotu. Powołując sięna orzeczenie KIO oraz opinie UZP Zamawiający
wskazał na koniecznośćpodania w dokumencie wyraźnego wskazania uczestnictwa tego
podmiotu w wykonywaniu zamówienia w razie uwzględnienia zasobów, które są
nierozerwalnie związane z podmiotem ich udzielających. Zamawiający wskazywał,że
w przypadku wykazania siędysponowania odpowiednimi zasobami podmiotu trzeciego przy
ocenie spełniania warunku wiedzy i doświadczenia niezbędne może byćpowoływanie sięna
udział podmiotu trzeciego w wykonywaniu części udzielanego zamówienia.
Zamawiający powołał sięna
§
1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
30 grudnia 2009 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich możeżądaćzamawiający od
wykonawcy, oraz form, w jakich dokumenty te mogąbyćskładane (Dz. U. Nr 226, poz. 1817)
oraz orzecznictwo KIO, wskazując,że ustawodawca użył zwrotu „uczestniczyć w realizacji”,
a nie być„podwykonawcą przy realizacji”. Zamawiający powołując sięna opinie UZP
wskazywał na nierozerwalnośćknow-how przedsiębiorstwa z tym przedsiębiorstwem.

Zamawiający wskazywał na zróżnicowanąsytuacjęprawnąobydwu podmiotów:
podwykonawcy” i „pomiotu biorącego udział w realizacji”, wskazując,że to drugie pojęcie
jest szersze i ma nadrzędne znaczenie w stosunku do pojęcia „podwykonawca”. Wskazując
z jednej strony na to,że ustawodawca nie przewidział wprost w art. 26 ust. 2b ustawy Pzp, iż
w przypadku udostępniania wiedzy i doświadczenia przez podmiot trzeci będzie on musiał
braćudział w realizacji zamówienia, podniósł jednocześnie,że wykładnia gramatyczna,
systemowa i funkcjonalna art. 26 ust. 2b, art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp oraz
§
1 pkt 2
rozporządzenia w sprawie dokumentów wskazująna koniecznośćbadania przez
zamawiającego, czy podmiot trzeci zobowiązał się,że będzie brał udział w realizacji
zamówienia.
Podniósł,że złożony przez Odwołującego wykaz podwykonawców wżaden sposób
nie potwierdza,że wskazane podmioty trzecie, z których doświadczenia Odwołujący korzysta
będąbrały udział w relacji zamówienia jako podwykonawcy. Argumentując to twierdzenie
podniósł,że art. 36 ust. 4 ustawy Pzp nie uprawnia zamawiającego dożądania wskazania
przez wykonawców konkretnych podwykonawców, którym zostanie powierzona realizacja
zamówienia. Stąd teżuzupełnienie wykazu podwykonawców ze wskazaniem konkretnych
firm należy – w ocenie Zamawiającego – uznaćza dokument nie wywołującyżadnych
skutków prawnych. Co najwyżej informacja o podwykonawcach może byćtraktowana jako
plany Odwołującego dotyczące podjęcia współpracy z określonym podmiotem, nie mogą
natomiast zastępowaćzobowiązania podmiotu trzeciego do brania udziału w realizacji
zamówienia. W tym zakresie Zamawiający powoływał siętakże na stanowisko doktryny.
Zamawiający wskazał równieżna orzecznictwo KIO co do braku możliwości uzupełniania
wykazu podwykonawców w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp. Podkreślił też,że jedynym
dokumentem, na podstawie którego ocenia sięfakt, czy podmiot trzeci będzie brał udział
w realizacji zamówienia jest własne oświadczenie podmiotu trzeciego.
Zamawiający wskazał na szereg elementów jakie – w jego ocenie - powinno zawierać
zobowiązanie podmiotu trzeciego o udostępnieniu swojej wiedzy i doświadczenia, wskazując
na: podmiot udostępniający, określenie wykonawcy, którego dotyczy zobowiązanie,
potwierdzenie,że podmiot udostępniający posiada niezbędnąwiedzęi doświadczenie,
potwierdzenie,że podmiot udostępniający zobowiązuje sięich udostępnienia, tj.,że oddaje
do
dyspozycji
wykonawcy
niezbędną
przy
wykonywaniu
zamówienia
wiedzę
i doświadczenie, potwierdzenie, ze udostępnienie dokonywane jest na okres niezbędny do
wykonania zamówienia, potwierdzenie,że podmiot udostępniający będzie uczestniczył
w realizacji zamówienia, oświadczenie powinno byćzłożone w formie oryginału bądźkopii
potwierdzonej za zgodnośćz oryginałem, zostaćwystawione przed terminem składania ofert
lub powinno zawieraćtreśćpotwierdzającą,że zobowiązanie to potwierdza udostępnienie
zasobów na dzieńskładania ofert, powinno zostaćopatrzone własnoręcznym podpisem,

zgodnie z obowiązującymi podmiot udostępniający zasadami reprezentacji. Zamawiający
podkreślił,że brak któregokolwiek z ww. elementów obliguje zamawiającego do wykluczenia
wykonawcy z postępowania pod rygorem wezwania w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp.
Zamawiający uznał,że zobowiązania podmiotów trzecich przedłożone przez Odwołującego
w wyniku wezwania do uzupełnienia dokumentów nie zawierajątakiego zobowiązania
podmiotu udostępniającego o wzięciu udziału w realizacji zamówienia, wykonawcęnależało
wykluczyćz udziału w postępowaniu.
Zamawiający podkreślił również,że w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego dokumenty potwierdzające spełnianie warunków udziału należy składać
w określonych terminach. Ewentualne późniejsze złożenie takiego dokumentu jest
pozbawione skutków prawnych. Powołując sięna orzecznictwo KIO, stwierdził,że
korzystanie ześrodków ochrony prawnej nie może stanowićkontynuacji procedury
uzupełniania dokumentów, w przeciwnym bowiem razie doprowadziłoby to do naruszenia
zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców w postępowaniu.
Co do zaniechania wezwania do złożenia wyjaśnieńdokumentów przez
Odwołującego Zamawiający podniósł,że obowiązek skierowania wezwania do wyjaśnień
powstaje w chwili obiektywnie stwierdzalnych niejasności, czego w przedmiotowej sprawie
nie można było stwierdzić. Treśćprzedłożonych przez Odwołującego zobowiązańpodmiotów
trzecich jest klarowna i racjonalny odbiorca nie może miećwątpliwości, w jaki sposób należy
je rozumieć, stąd teżbrak było podstaw do skierowania w tym zakresie wezwania do
Odwołującego w trybie art. 26 ust. 4 ustawy Pzp. Wszystkie trzy zobowiązania oparte sąna
takim samym wzorze - a jedynąróżnicąjest nazwa podmiotu udostępniającego
i wprowadzenie do jednego ze zobowiązańzapewnienia o wzięciu udziału w realizacji
zamówienia. Co do skierowania wezwania w trybie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp, zdaniem
Zamawiającego, w niniejszym przypadku takie działanie Zamawiającego prowadziłoby do
nieuprawnionych negocjacji z wykonawcą, a de facto nastąpiłoby w tym przypadku
niedozwolone uzupełnienie oferty.

Krajowa Izba Odwoławcza, rozpoznając złożone odwołanie na rozprawie
i uwzględniając dokumentacjęz niniejszego postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego oraz stanowiska stron postępowania oraz jego uczestnika, zaprezentowane na
piśmie i ustnie do protokołu rozprawy, ustaliła i zaważyła co następuje.
W pierwszej kolejności Izba stwierdziła,że nie została wypełnionażadna z przesłanek
ustawowych skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 189 ust. 2 ustawy
Pzp.

W drugiej kolejności Izba stwierdziła,że Odwołujący, wnosząc przedmiotowe
odwołanie w dostateczny sposób wykazał swój interes w złożeniu niniejszegośrodka
ochrony prawnej w rozumieniu przepisu art. 179 ust. 1 ustawy Pzp. Odwołujący został
bowiem wykluczony z udziału w postępowaniu i jego oferta została odrzucona, a powyższe
stanowi przedmiot podnoszonych w odwołaniu zarzutów. Gdyby nie ta czynność
Zamawiającego z racji przyjętego przez Zamawiającego kryterium cenowego oceny ofert
w postępowaniu i najniższązaoferowanąprzez tego wykonawcęcenęofertową, oferta
Odwołującego zostałaby uznana za najkorzystniejszą. Tym samym zatem interes tego
wykonawcy w uzyskaniu niniejszego zamówienia doznał konkretnego uszczerbku (szkoda) w
sferze praw wykonawcy oraz jego interesu gospodarczego, objawiającego sięw możliwości
utraty dostępu do zamówienia i przewidywanych z tytułu jego realizacji zysków.

Izba, rozpoznając przedmiotowe odwołanie dopuściła w niniejszej sprawie dowody z:
1. treści SIWZ,
2. oferty Odwołującego,
3. wezwania Zamawiającego do uzupełnienia dokumentów z 31.03.2010 r.,
4. uzupełnienie dokumentów przez Odwołującego z dnia 2.04.2010 r.,
5. protokół postępowania ZP-2,
6. treśćogłoszenia o zamówieniu z BZP,
7. pismo Zamawiającego o wynikach postępowania z 18.06.2010 r.
8. oświadczenie Stanisława Flisa z dnia 21.05.2010 r.
9. ustne i pisemne stanowiska stron postępowania oraz jego uczestnika.

Dokonując oceny podniesionych w odwołaniu zarzutów w oparciu o zgromadzony
w sprawie materiał dowodowy Izba stwierdziła,że zarzuty podniesione w odwołaniu
potwierdziły sięi odwołanie zasługuje na uwzględnienie.

Izba na podstawie zebranego w sprawie materiału dowodowego ustaliła,że
Zamawiający w pkt 6.3 SIWZ określił warunek udziału w postępowaniu i opis sposobu oceny
jego spełniania, wskazując na wymóg wykonania co najmniej dwóch określonych inwestycji.
Odwołujący w związku z brakami w tym zakresie w treści oferty został wezwany przez
Zamawiającego pismem z dnia 31 marca 2010 r. do uzupełniania braków w trybie art. 26 ust.
3 ustawy Pzp. Wskazane wezwanie dotyczyło także przedłożenia dokumentu Wykaz
podwykonawców przez Odwołującego. Odwołujący w piśmie z dnia 2 kwietnia 2010 r.,
złożonym do Zamawiającego w dniu 6 kwietnia 2010 r. uzupełnił wymagane przez
Zamawiającego dokumenty, w tym w szczególności:

1) wykaz doświadczenia zawodowego, gdzie wskazano trzy inwestycje wykonane przez
firmy: FLIBUD, PRS WSCHOD Sp. z o.o. i PBP PUŁAWY-DOMBUD Sp. z o.o.;
2) trzy zobowiązania podmiotów trzecich, każde z dnia 29 marca 2010 r., na których
doświadczenie powoływał sięOdwołujący oraz listy referencyjne dotyczące
udostępnianego doświadczenia;
3) załącznik nr 5 do SIWZ, tj. wykaz podwykonawców uczestniczących w realizacji
przedmiotu zamówienia, wśród których wskazano także trzy firmy, na których
doświadczenie Odwołujący powoływał się, ze wskazaniem powierzenia każdej z tych
firm części robot budowlanych o wartości po ok. 1 000 000 zł;

W przedłożonych zobowiązaniach podmiotów trzecich znalazły sięnastępujące treści
oświadczeńtych podmiotów:
- w przypadku zobowiązania FLISBUD oraz PRS WSCHÓD:
zobowiązuje się że (…) udostępnię Marcinowi Flis całą posiadaną wiedzę i
doświadczenie oraz potencjał techniczny poprzez oddanie do dyspozycji wszystkich moich
zasobów na okres korzystania z nich przez Marcina Flisa przy wykonywaniu ww.
zamówienia

- w przypadku zobowiązania PUŁAWY-DOMBUD:
zobowiązuje się że (…) udostępnię Marcinowi Flis całą posiadaną wiedzę i
doświadczenie oraz potencjał techniczny poprzez oddanie do dyspozycji wszystkich moich
zasobów na okres korzystania z nich przez Marcina Flisa przy wykonywaniu ww.
zamówienia, na warunkach określonych w umowie o podwykonawstwo
”.

Zamawiający kwestionuje jedynie dwa pierwsze zobowiązania podmiotów trzecich,
uznając jednocześnie,że zobowiązanie PUŁAWY – DOMBUD jest wystarczające.

Biorąc powyższe pod uwagęIzba stwierdziła,że Odwołujący w dostateczny sposób
wykazał spełnianie warunku udziału w postępowaniu w zakresie doświadczenia przy
uwzględnieniu doświadczenia podmiotów trzecich.

Przepis art. 26 ust. 2b ustawy Pzp stanowi wprost o możliwości wykorzystania przez
wykonawcęubiegającego sięo udzielenie mu zamówienia m.in. wiedzy i doświadczenia
innych podmiotów i to niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków.
W takiej sytuacji wykonawca powinien udowodnićzamawiającemu,że będzie dysponował
zasobami niezbędnymi do realizacji zamówienia, w szczególności przedstawiając w tym celu
pisemne zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów
na okres korzystania z nich przy wykonywaniu zamówienia.

Wykładania literalna tego przepisu ustawy Pzp nie pozostawiażadnych wątpliwości,że ustawodawca dopuścił także możliwośćpowoływania sięw postępowaniu przez
wykonawcę- w ramach spełniania warunków udziału w tym postępowaniu - na wiedzęi
doświadczenie podmiotu trzeciego. Pomimo tej okoliczności, iżfaktycznie wiedza i
doświadczenie stanowiąskładniki przedsiębiorstwa i nie powinny byćprzedmiotem
samodzielnego obrotu niezależnie od przedsiębiorstwa, ustawodawca dał wykonawcom
prawo powoływania sięw postępowaniu o zamówienie publiczne na know-how tych trzecich
podmiotów, czyli ich wiedzęi doświadczenie. Przepis art. 26 ust. 2b zdanie pierwsze ustawy
Pzp wyraźnie teżuniezależnia prawo powoływania sięna tęwiedzęi doświadczenie
podmiotu trzeciego od rodzaju stosunku łączącego wykonawcęz podmiotem trzecim,
(„niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nim stosunków”). Podstawę
powoływania sięna doświadczenie podmiotów trzecich stanowi koniecznośćudowodnienia
zamawiającemu możliwości dysponowania przez wykonawcętymi zasobami, które są
niezbędne do realizacji zamówienia. Jako szczególny przykład takiego dowodu ustawa Pzp
wskazuje na pisemne zobowiązanie podmiotu trzeciego. Istotne w tym zakresie jest zatem
to, aby podmiot trzeci złożył pisemne oświadczenie, zawierające określone zobowiązanie
tego podmiotu.
Problem stanowiący przedmiot rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie odnosi siędo
zakresu tego zobowiązania. Art. 26 ust. 2b zdanie drugie ustawy Pzp wskazuje jedynie,że
zobowiązanie to odnosi siędo oddania przez podmiot trzeci wykonawcy do dyspozycji
niezbędnych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonywaniu zamówienia.
Stanowiąc o zasobach i wskazując na możliwośćposługiwania sięna równych zasadach
wiedząi doświadczeniem, potencjałem technicznym, osobami zdolnymi do wykonania
zamówienia, czy zdolnościąfinansowąpodmiotu trzeciego, ustawodawca dopuścił również
możliwośćposługiwania sięwiedząi doświadczeniem podmiotu trzeciego nabytąprzy
wykonywaniu pewnych zleceń. Tak więc zasoby te w postaci know-how jakiegoś
przedsiębiorstwa mogąbyćwykorzystane przez wykonawcęw ramach potwierdzenia
spełniania podmiotowego warunku udziału w postępowaniu, jeśli w okresie realizacji
zamówienia, którego dotyczy postępowanie, konieczne okaże siękorzystanie z tego
doświadczenia przy wykonywaniu zamówienia. Oznacza to zatem,że wykonawca powołując
sięna doświadczenie podmiotu trzeciego będzie korzystał z know-how tego podmiotu w
okresie realizacji zamówienia.
Dyspozycja wskazanego przepisu ustawy Pzp wżaden sposób nie uprawnia do
twierdzenia,że podmiot trzeci będzie miał obowiązek w takiej sytuacji faktycznie osobiście
wykonywaćcałośćbądźjakąśczęśćzamówienia na rzecz generalnego wykonawcy w
charakterze podwykonawcy. Takie stanowisko nie znajdujeżadnego uzasadnienia w
dyspozycji art. 26 ust. 2b ustawy Pzp. Ustawodawca we wskazanym przepisie nie dokonał

zróżnicowania na zasoby, które mogąbyćwykazywane w ramach spełniania warunków
podmiotowych przez podmioty trzecie z koniecznościąwystępowania w toku realizacji
zamówienia przez podmiot trzeci w charakterze podwykonawcy oraz na zasoby, których
wykorzystanie nie wiąże sięz wymogiem podwykonawstwa. W sposób jednakowy zostały
przez ustawodawcępotraktowane zasoby podmiotów trzecich, z których wykonawcy w
postępowaniu mogąkorzystaćna etapie spełniania warunków podmiotowych. Bez
jakiegokolwiek rozróżnienia w dyspozycji art. 26 ust. 2b ustawy Pzp zostały potraktowane tak
zasoby wiedzy i doświadczenia, jak i inne zasoby odnoszące siędo potencjału technicznego,
osobowego, czy teżzasoby finansowe podmiotów trzecich, niezależnie od charakteru tych
zasobów, a więc czy mająone charakter przenoszalny fizycznie np. oddanie do dyspozycji
sprzętu, ludzi, czy teżzasobów finansowych, czy teżnieprzenoszalny fizycznie (wprost) –
oddanie do dyspozycji swojej wiedzy i doświadczenia. Oddanie wiedzy i doświadczenia w
tym zakresie może odbywaćsięzatem tak poprzez faktyczne podwykonawstwo, jak też
oddanie nabytego przez przedsiębiorstwo doświadczenia poprzez możliwośćkorzystania z
tej wiedzy przy realizacji zamówienia poprzez konsultacje, czy doradztwo, bowiem w taki
sposób także istniej praktyczna możliwośćkorzystania z wiedzy i doświadczenia innego
podmiotu przy wykonywaniu danego zamówienia. Ustawodawca w art. 26 ust. 2 b ustawy
Pzp nie posłużył siębowiem wprost określeniem „podwykonawca przy realizacji
zamówienia
”, a jedynie „uczestniczyć przy realizacji zamówienia”, co jest pojęciem szerszym
obejmującym także uczestnictwo przy realizacji zamówienia przez podmiot trzeci w
charakterze podwykonawcy, ale nie wyłącznie w tym charakterze.

Zwrócićnależy równieżuwagęna to,że ustawodawca w art. 26 ust. 2b ustawy Pzp
nie posługuje sięwprost określeniem „podwykonawca”. Przepis ten stanowi o „podmiotach
trzecich”
oraz o oddaniu niezbędnych zasobów „na okres korzystania z nich przy
wykonywaniu zamówienia
”. Jednocześnie teżustawodawca w innym przepisie ustawy Pzp –
art. 36 ust. 4 – wyraźnie używa określenia „podwykonawca”. Wykładnia systemowa art. 26
ust. 2b ustawy Pzp oraz art. 36 ust. 4 ustawy Pzp wskazuje,że ustawodawcaświadomie
korzysta z różnorodnej terminologii. W art. 26 ust. 2b ustawy zatemświadomie nie użył
określenia „podwykonawca”, dając także z mocy prawa szersząmożliwośćwykorzystania
przez wykonawcęw toku realizacji zamówienia zasobów podmiotu trzeciego, w tym także
odnoszących siędo wiedzy i doświadczenia.

Warto równieżzwrócićuwagęna określenia, jakimi posługuje sięustawodawca w art.
26 ust. 2b ustawy Pzp. Z jednej strony mamy do czynienia z określeniem,że wykonawca
będzie dysponował zasobami niezbędnymi do realizacji zamówienia” – a więc zasoby
niezbędne w przypadku wiedzy i doświadczenia to te odpowiadające opisowi sposobu oceny

spełniania warunków udziału w postępowaniu określonemu przez Zamawiającego w SIWZ.
Dysponowanie nimi to potencjalna możliwośćskorzystania z przedsiębiorstwa podmiotu
trzeciego na zasadzie użycia go do wykonania całości bądźczęści robót, jak teżużycia
know-how tego przedsiębiorstwa w sposób pośredni – poprzez czuwanie w toku realizacji
zamówienia przez to przedsiębiorstwo nad prawidłowościąstosowanych w danym przypadku
technik budowlanych, użycia określonych materiałów, przyjęcia określonego zaangażowania
osobowego, czy teżtechnicznego przedsiębiorstwa itp.
Z drugiej zaśstrony ustawodawca posługuje siętakże określeniem: „oddanie
zasobów na okres korzystania z nich przy wykonywaniu zamówienia
”. Nie chodzi zatem w
tym przypadku o oddanie określonych zasobów wprost do fizycznej realizacji zamówienia, a
jedynie o możliwośćkorzystania z nich przy okazji wykonywania zamówienia.

Powyższa interpretacja art. 26 ust. 2b ustawy Pzp opiera sięna literalnej wykładni
przepisu, która to wykładnia ma pierwszeństwo w systemie prawa i daje wyraz zasadzie
pewności prawa stanowionego. Izba maświadomośćewentualnych zagrożeńwynikających
z przyjęcia wprost za przepisem prawa,że wykonawcy mogąkorzystaćz doświadczenia i
wiedzy podmiotów trzecich nawet bez konieczności faktycznego wykonywania zamówienia
na zasadzie podwykonawstwa przez te podmioty. Ustawodawca zapewne równieżmiał takąświadomośćniemniej jednak uznał za optymalne i zasadne wprowadzenie w tym zakresie
stosownej regulacji, pozwalającej na wykazywanie sięzasobami podmiotu trzeciego w
ramach spełniania warunków podmiotowych przez wykonawcę, niezależnie od łączącego te
podmioty stosunku faktycznego, czy prawnego.

Uwzględniając dokonanąwykładnięprzepisu art. 26 ust. 2b ustawy Pzp Izba
stwierdziła,że przedłożone w niniejszym postępowaniu przez Odwołującego zobowiązania
podmiotów trzecich, na których doświadczenie Odwołujący powoływał sięw ramach
spełniania warunków udziału w postępowaniu, sąwystarczające dla potwierdzenia spełniania
tychże warunków przez Odwołującego. Odwołujący w dostateczny sposób, nawet wprost
przewidziany w art. 26 ust. 2b ustawy Pzp, udowodnił,że wskazane podmioty trzecie
oddadząmu swojąwiedzęi doświadczenie do dyspozycji w okresie realizacji zamówienia. O
powyższymświadczy treśćoświadczenia woli firmy FLISBUD i PRS WSCHÓD odnośnie
udostępnienia m.in. wiedzy i doświadczenia na okres korzystania z nich przy wykonywaniu
ww. zamówienia. Nieistotne w tym przypadku jest to, czy z tymi firmami Odwołujący zawrze
stosowne umowy o realizacjęrobot na zasadzie podwykonawstwa, czy teżbędzie korzystał z
ich wiedzy i doświadczenia w drodze konsultacji, czy doradztwa na etapie realizacji robót.
Wskazanie,że w przypadku firmy PBP PUŁAWY-DOMBUD powyższe będzie realizowane
na warunkach określonych w umowie o podwykonawstwo równieżstanowi wypełnienie

dyspozycji art. 26 ust. 2b ustawy Pzp, niemniej nie może byćprzenoszone na pozostałe dwa
zobowiązania, które w swej treści także potwierdzająuczestnictwo podmiotów trzecich przy
realizacji zamówienia.

Izba stwierdziła również,że postanowienia SIWZ w niniejszym postępowaniu nie
zawierałyżadnych szczególnych wymogów odnoszących siędo posługiwania sięwiedząi
doświadczeniem podmiotów trzecich w postępowaniu przez wykonawców. Tym samym
równieżna etapie badania i oceny ofert Zamawiający w tym zakresie nie może określaćżadnych innych wymogów wykraczających poza postanowienia SIWZ, jak i obowiązujące
przepisy ustawy Pzp.

Dodatkowo Izba zauważa,że Odwołujący nażądanie Zamawiającego uzupełnił
dokument odnoszący siędo podwykonawców, gdzie wskazano wprost jako podwykonawców
wszystkie trzy podmioty, na których doświadczenia Odwołujący siępowoływał. Zdaniem Izby
niedopuszczalne było działanie Zamawiającego polegające – z jednej strony nażądaniu od
wykonawców określenia w wykazie podwykonawców konkretnych firm (takiej dyspozycji nie
zawiera art. 36 ust. 4 ustawy Pzp) - z drugiej zaśstrony działanie polegające nażądaniu
uzupełniania od wykonawcy dokumentu odnoszącego siędo podwykonawców, który to
dokument nie stanowi wświetle przepisów ustawy Pzp oraz rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2009 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich możeżądać
zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogąbyćskładane (Dz. U.
Nr 226, poz. 1817) dokumentu potwierdzającego spełnianie warunków udziału w
postępowaniu. Niezależnie jednak od powyższego Zamawiający – przekraczając swoje
przepisami prawa określone uprawnienia – uzyskał w tym przypadku dodatkowe
potwierdzenie,że wszystkie trzy firmy, na których doświadczenie wykonawca powoływał się
będąuczestniczyćw realizacji zamówienia wprost jako podwykonawcy, wykonując część
robót budowlanych. Nieuprawnione jest jednak twierdzenie,że w oświadczeniach tych
podmiotów trzecich firmy te mająobowiązek wskazywania konkretnego zakresu robót jakich
podejmująsięna zasadzie podwykonawca, bo jak wskazano powyżej, uczestnictwo przy
wykonywaniu zamówienia oznacza nie tylko faktyczny – fizyczny udział w realizacji części
zamówienia na zasadzie podwykonawca lecz równieżudział przy realizacji zamówienia na
innych zasadach.
Na marginesie rozważańIzba zauważa jednak,że ocena spełniania warunku udziału
w postępowaniu przez wykonawcęposługującego sięzasobami podmiotu trzeciego w
oparciu o wykaz podwykonawców nie znajdujeżadnego uzasadnienia. Oświadczenie o
powierzeniu realizacji części zamówienia podwykonawcy składane w trybie rat, 36 ust. 4
ustawy Pzp, składane jest bowiem w ofercie jako jej częśći odnosi siędo realizacji

zamówienia. Oświadczenie składane na potwierdzenie spełniania warunków podmiotowych
udziału w postępowaniu przez podmiot trzeci dotyczy spełniania tych warunków na zasadzie
potencjalnych możliwości wykonawcy ubiegającego sięo zamówienie realizacji zamówienia.
Ponadto weryfikacja tych potencjalnych możliwości realizacji zamówienia (warunków udziału)
może następowaćprzed złożeniem oferty w postępowaniu, a więc równieżoświadczenia
składanego w trybie art. 36 ust. 4 ustawy Pzp, tj. na etapie wniosków o dopuszczenie do
udziału w postępowaniu (zamówienie udzielane w trybie przetargu ograniczonego, negocjacji
z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego). Tym samym nieuprawnione byłoby ocenianie
spełniania warunków udziału w postępowaniu odmiennie, jeśli postępowanie prowadzone
jest w trybie przetargu nieograniczonego, negocjacji bez ogłoszenia, czy zapytania o cenę(z
uwzględnieniem oświadczenia wykonawcy składanego w trybie art. 36 ust. 4 ustawy Pzp) od
oceny dokonywanej w postępowaniach prowadzonych w trybie przetargu ograniczonego,
negocjacji z ogłoszeniem i dialogu konkurencyjnym (bez uwzględnienia oświadczenia
składanego w trybie art. 36 ust. 4 ustawy Pzp, ponieważna tym etapie postępowania takiego
oświadczenia obowiązujące przepisy ustawy Pzp nie przewidują).
Uwzględniając powyższe Izba w tym przypadku przyjęła wyłącznie dodatkowo
oświadczenie
Odwołującego
dotyczące
podwykonawców
złożone
na
wezwanie
Zamawiającego. W ocenie Izby treśćsamych zobowiązańtrzech podmiotów, na których
wiedzęi doświadczenie Odwołujący siępowołuje, jest wystarczająca dla uznania,że
podmioty te będąuczestniczyćprzy wykonywaniu zamówienia poprzez oddanie do
dyspozycji Odwołującego przywołanych zasobów w dwóch przypadkach, a w trzecim
przypadku dodatkowo w charakterze podmiotu trzeciego występującego na prawach
podwykonawcy.
Tym
samym
Odwołujący
w
wystarczający
sposób
udowodnił
Zamawiającemu możliwośćdysponowania wiedząi doświadczeniem podmiotów trzecich
przy realizacji zamówienia, składając wymagane oświadczenia potwierdzające te
okoliczności na dzieńskładania ofert w postępowaniu.

Izba stwierdziła w niniejszej sprawie naruszenie w postępowaniu przez
Zamawiającego art. 24 ust. 2 pkt 4 w związku z art. 26 ust. 2b ustawy Pzp oraz art. 26 ust. 4
ustawy Pzp. Izba nie stwierdziła naruszenia art. 87 ust. 1 ustawy Pzp uznając,że przepis
ten, w związku z odrębnądyspozycjązawartąw art. 26 ust. 4 ustawy Pzp, nie ma
odniesienia do dokumentów przedkładanych w postępowaniu na potwierdzenie spełniania
warunków udziału w postępowaniu. W tym zakresie – jak wskazano – zastosowanie znajduje
dyspozycja art. 26 ust. 4 ustawy Pzp, o ile powstanąobiektywne wątpliwości co do
określonych treści, czy formy dokumentu przedłożonego na potwierdzenie spełniania
warunków udziału w postępowaniu.

Izba odnosząc siędo orzeczeńKIO oraz opinii Urzędu ZamówieńPublicznych
przywoływanych przez Zamawiającego na potwierdzenie swojego stanowiska, stwierdziła,że
przywołane orzeczenia KIO zostały wydane przedmiocie innych postępowańo udzielenie
zamówienia publicznego Izba zatem nie jest nimi związana, a ponadto dotycząodmiennych
stanów faktycznych. Opinie wydawane przez Urząd ZamówieńPublicznych zaśwświetle
obowiązujących przepisów prawa nie mającharakteruźródła prawa i Izba także nie jest nimi
związana, wydając orzeczenie jedynie w oparciu o obowiązujące przepisy prawa i
przeprowadzonąwedług własnego przekonania ocenęwiarygodności i mocy materiału
dowodowego zebranego w sprawie w granicach zarzutów podniesionych w odwołaniu.

Izba uznała,że stwierdzone naruszenie przepisów ustawy Pzp ma wpływ na wynik
postępowania, tj. wybór oferty najkorzystniejszej, tym samym wświetle art. 192 ust. 2 ustawy
Pzp postanowiła odwołanie uwzględnić.

Mając powyższe na uwadze i działając na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie pierwsze
oraz ust. 2 ustawy Pzp, orzeczono jak w sentencji.

Orzekając o kosztach postępowania Izba wzięła pod uwagętreśćart. 192 ust. 9 i 10
ustawy Pzp, tj. orzekła o kosztach stosownie do wyniku postępowania odwoławczego.

Przewodniczący:

………………………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie