eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2009 › Sygn. akt: KIO/UZP 402 / 09
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2009-04-09
rok: 2009
sygnatury akt.:

KIO/UZP 402 / 09

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Renata Tubisz Członkowie: Agnieszka Trojanowska, Barbara Bettman Protokolant: Wioleta Paczkowska

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 08 kwietnia 2009 r. w Warszawie odwołania
wniesionego przez Konsorcjum: INFRA S.A., SOBET S.A. Wysogotowo k. Poznania,

62-
081 Przeźmierowo ul. Skórzewska 35
od rozstrzygnięcia przez zamawiającego Bytomskie
Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o. o., 41-902 Bytom Pl. Tadeusza Kościuszki 11

protestu z dnia 10 marca 2009 r.

przy udziale XXX zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
odwołującego sięoraz XXX po stronie zamawiającego
.



orzeka:
1. uwzględnia odwołanie i nakazuje unieważnienie postępowania.

2. Kosztami postępowania obciąża Bytomskie Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o. o.,
41-902 Bytom Pl. Tadeusza Kościuszki 11

i nakazuje:

1)
zaliczyćna rzecz Urzędu ZamówieńPublicznych koszty w wysokości
4 574 zł 00 gr (słownie: cztery tysiące pięćset siedemdziesiąt cztery złote zero
groszy) z kwoty wpisu uiszczonego przez Konsorcjum: INFRA S.A., SOBET
S.A. Wysogotowo k. Poznania,


62-081 Przeźmierowo ul. Skórzewska 35,

2)
dokonaćwpłaty kwoty 8 174 zł 00 gr (słownie: osiem tysięcy sto
siedemdziesiąt cztery złote zero groszy) przez Bytomskie Przedsiębiorstwo
Komunalne Sp. z o. o., 41-902 Bytom Pl. Tadeusza Kościuszki 11
na
rzecz Konsorcjum: INFRA S.A., SOBET S.A. Wysogotowo k. Poznania,

62-081 Przeźmierowo ul. Skórzewska 35, stanowiącej uzasadnione koszty
strony poniesione z tytułu wpisu od odwołania, oraz wynagrodzenia
pełnomocnika,

3)
dokonaćwpłaty kwoty XXX (słownie: XXX) przez XXX na rzecz Urzędu
ZamówieńPublicznych na rachunek dochodów własnych UZP;

4)
dokonaćzwrotu kwoty 15 426 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy czterysta
dwadzieścia sześćzłotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych
Urzędu ZamówieńPublicznych na rzecz Konsorcjum: INFRA S.A., SOBET
S.A. Wysogotowo k. Poznania,


62- 081 Przeźmierowo ul. Skórzewska 35

U z a s a d n i e n i e

Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane zostało w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
Nr 2008/S 248-330585 z 20 grudnia 2008 r

Przedmiotem postępowania prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego jest:
"Poprawa Gospodarki WodnoŚciekowej na terenie Gminy Bytom (2004/PL/16/C/PE/004)
Zadanie nr 4/Kontrakt nr 4 na Roboty Budowlane, (CzęśćA) "Remont kanału sanitarnego w
ul. Katowickiej (odcinek od ul. dr Rostka do ul. Korfantego) oraz w ul. Korfantego do ul.
Krakowskiej BytomŚródmieście" oraz (CzęśćC) Modernizacja kanalizacji deszczowej wŚródmieściu."

Zamawiającym jest Bytomskie Przedsiębiorstwo Komunalne.

Odwołującym jest Konsorcjum Wykonawców: Lider Konsorcjum INFRA S.A. z siedzibąw
Wysogotowie k. Poznania ul. Skórzewska 35, 62-081 Przeźmierowo i Partner Konsorcjum:
SOBET S.A. z siedzibąw Brzegu ul. Starobrzeska 67, 49 -305 Brzeg zwany dalej
“Odwołującym”.

Odwołanie zostało złożone dnia 27 marca 2009 r. na podstawie art. 184 ust. 1 i 2 ustawy z
dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówieńpublicznych ( j.t. Dz. U. 2007 r. nr 223, poz.
1655 ze zm. Dz. U. 2008r. nr 171 poz.1058) zwanej dalej “ustawą” od rozstrzygnięcia
protestu (oddalenia protestu) wniesionego w dniu 11 marca 2009 roku przez Odwołującego,
które nastąpiło w dniu 18 marca 2009 r.

Podstawąwniesienia protestu była czynnośćZamawiającego:
1. wybór w dniu 2 marca 2009 r. najkorzystniejszej oferty,
2. wykluczenie z postępowania Odwołującego, a w konsekwencji odrzucenie jego
oferty.
W ocenie Odwołującego wykluczenie jego z postępowania nastąpiło pomimo, iżzłożył w
terminie wadium, które spełniało wszystkie wymagania formalne.

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenie przepisów ustawy:

1. art. 7 ust. 1 i 3 ustawy poprzez prowadzenie postępowania w sposób naruszający
obowiązek zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wszystkich
oferentów, a w konsekwencji udzielenie zamówienia wykonawcy wybranemu
niezgodnie z przepisami ustawy, w szczególności poprzez dokonanie błędnej i
niekorzystnej dla Odwołującego wykładni treści gwarancji przetargowej;
2. art. 46 ust. 4a ustawy poprzez: a) błędne jego zastosowanie, tj. przyjęcie, iżbrak
wskazania w treści gwarancji przetargowej, iż"Zamawiający zatrzymuje wadium wraz
odsetkami, jeżeli wykonawca, w odpowiedzi na wezwanie, o którym mowa w art. 26
ust. 3, nie złożył dokumentów lub oświadczeń, o których mowa wart. 25 ust. 1 lub
pełnomocnictw, chybaże udowodni,że wynika to z przyczyn nie leżących po jego
stronie" skutkuje, iżgwarancja nie zabezpiecza praw Zamawiającego we wskazanej
sytuacji, a tym samym treśćgwarancji narusza postanowienia SIWZ oraz ustawy,
b)błędnąjego wykładnię, w tym przyjęcie, iżjego treśćwinna stanowićelement treści
oświadczenia woli zawartego w gwarancji przetargowej, której brak stanowi wadę
formalnągwarancji;
3. art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy, poprzez jego błędne zastosowanie i w konsekwencji
wykluczenie Odwołującego z postępowania pomimo faktu, iżOdwołujący złożył w

terminie wadium spełniające wszystkie wymagania określone przez Zamawiającego
w SIWZ;
4. art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy , poprzez jego błędne zastosowanie, tj. odrzucenie oferty
Odwołującego;

ewentualnie
1. art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy poprzez zaniechanie unieważnienia postępowania
pomimo, iżpostępowanie obarczone jest wadąuniemożliwiającązawarcie umowy o
udzielenie zamówienia publicznego, polegającąna naruszeniu przepisów ustawy
mających wpływ na wynik postępowania.

Wskazując na powyższe zarzuty oraz mając na uwadze nie tylko interes prawny w uzyskaniu
niniejszego zamówienia, ale także biorąc pod uwagęinteres publiczny w efektywnym i
legalnym wydatkowaniuśrodków publicznych,

Odwołujący wniósł o:
1. uwzględnienie odwołania w całości;
2. unieważnienia czynności wykluczenia Odwołującego oraz odrzucenia oferty
Odwołującego z postępowania w sprawie udzielenia zamówienia;
3. unieważnienia czynności Zamawiającego z dnia 2 marca 2009r
4. nakazanie Zamawiającemu dokonania powtórnej oceny ofert z uwzględnieniem oferty
Odwołującego, jako niepodlegającej odrzuceniu i wyboru oferty Odwołującego jako
najkorzystniejszej;
5. ewentualnie, o nakazanie Zamawiającemu unieważnienia postępowania z uwagi na
fakt, iżpostępowanie obarczone jest wadąuniemożliwiającązawarcie ważnej
umowy.

Odwołujący wskazuje, iżjego interes prawny w złożeniu odwołania polega na tym, iżjego
oferta w oparciu o zasadęoceny ofert zawierała cenęnajniższą, a przez to najkorzystniejszą.
Ponadto bezzasadne wykluczenie Odwołującego z postępowania w sytuacji, gdy wświetle
kryteriów oceny ofert jego oferta mogłaby byćuznana za najkorzystniejszą, odbiera
Odwołującemu możliwośćuzyskania zamówienia. Interes prawny w uzyskaniu zamówienia
przez Odwołującego doznał uszczerbku, o którym mowa wart. 179 ust. 1 ustawy, w wyniku
naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy.

W uzasadnieniu odwołania podniesiono w szczególności następującąargumentację
formalno-prawną.

Odwołujący wniósł protest w dniu 11 marca 2009 roku, pismem z dnia 10 marca 2009r.

O podstawie wniesienia protestu Odwołujący powziął wiadomośćw dniu 3 marca 2009 roku.

W dniu 18 marca 2009 roku Zamawiający dokonał rozstrzygnięcia protestu Odwołującego
poprzez oddalenie protestu w całości.

Odwołujący uzasadniając zarzuty wskazał na bezpodstawnośćwykluczenia Odwołującego
oraz odrzucenia jego oferty.

Zgodnie z treściąpkt 10 ppkt 2 SIWZ (Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia),
wadium może byćwniesione w formie gwarancji bankowych (pkt 1 lit c). W przypadku
składania przez wykonawcęwadium w formie gwarancji, musi byćona co najmniej
gwarancją: bezwarunkową, nieodwołalnąi płatnąna pisemneżądanie Zamawiającego.
Gwarancja musi byćsporządzona zgodnie z obowiązującym prawem i winna
zawieraćnastępujące elementy:
a)
nazwędającego zlecenie (Wykonawcy), beneficjenta gwarancji (Zamawiającego),
Gwaranta (banku lub instytucji ubezpieczeniowej udzielających gwarancji) oraz wskazanie
ich siedzib,
b)
określenie przedmiotu postępowania,
c) określenie wierzytelności, która ma byćzabezpieczona gwarancją,
d) kwotęgwarancji,
e) termin ważności gwarancji,
f) zobowiązanie gwaranta do: "zapłacenia kwoty gwarancji na pierwsze pisemneżądanie
Zamawiającego zawierające oświadczenie, iżWykonawca, którego ofertęwybrano:
odmówił podpisania umowy na warunkach określonych w ofercie, lub
nie wniósł zabezpieczenia należytego wykonania umowy, lub
zawarcie umowy stało sięniemożliwe z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy.”

W ocenie Odwołującego treśćprzedłożonych przez Odwołującego gwarancji przetargowych
nie budziżadnych wątpliwości. Gwarant zobowiązał sięnieodwołalnie i bezwarunkowo do
zapłacenia określonej kwoty na pierwsze pisemneżądanie Zamawiającego, doręczone
Gwarantowi w terminie ważności Gwarancji.

Zdaniem Odwołującego, Zamawiający dokonując wykładni treści wskazanych powyżej
oświadczeńwoli w sposób błędny konkluduje, iżnaruszająone treśćustawy i SIWZ w
zakresie, w jakim Odwołujący podlega obowiązkowi określonemu w przepisie art. 46 ust. 4a
ustawy.

Gwarancje przetargowe mającharakter nieodwołalny i bezwarunkowy.

Bezwzględnie obowiązujące przepisy ustawy kreująobowiązek zapłaty określonej kwoty
(wadium) po stronie Odwołującego niezależnie od faktu, czy przypadek ten został wskazany
w treści gwarancji przetargowych.

Gwarant na pierwszeżądanie Zamawiającego wzywające do zapłaty kwoty wadium zgodnie
z warunkami SIWZ w przypadku określonym w art. 46 ust. 4a ustawy dokonałby
bezwarunkowej wypłaty bez jakichkolwiek zastrzeżeń.
Tym samym, wykluczenie wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy może
nastąpićwyłącznie w sytuacji, gdy Gwarant odmówi uiszczenia na rzecz Zamawiającego
takiej wypłaty.

Zgodnie z przepisem art. 65 k.c. - oświadczenie woli należy tak tłumaczyć, jak tego
wymagająze względu na okoliczności, w których złożone zostało, zasady współżycia
społecznego oraz ustalone zwyczaje.

Zgodnie z wyrokiem Zespołu Arbitrów UZP z dnia 20 marca 2007 roku, sygn. akt UZP/ZO/0-
270/07, dotyczącym kwestii analogicznej -"wadium złożone w formie gwarancji bankowej nie
musi zawieraćw swojej treści przesłanek wymienionych w art. 46 ust. 5 ustawy Prawo
zamówieńpublicznych, upoważniających Zamawiającego w przypadku ich zaistnienia do
zatrzymania wadium. Należy podkreślić,że prawo zatrzymania wadium przysługuje
Zamawiającemu z mocy prawa. Prawo to ma zastosowanie do każdego postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego".
Prowadzi to do wniosku,że per analogia brak w treści gwarancji bankowej klauzuli będącej
dokładnym brzmieniem art. 46 ust. 4a ustawy nie może powodowaćwykluczenia
wykonawcy w oparciu o przepis art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy, a w konsekwencji stanowić
podstawy do odrzucenia oferty.

Nie zamieszczenie przez Odwołującego na dokumencie gwarancji informacji zawartych w pkt
10.6.2. SIWZ nie powoduje nieważności gwarancji bankowej zabezpieczającej zapłatę
wadium.

Nadto, punkt 6 ppkt 1 SIWZ określa przesłanki, w jakich wadium ulega utracie. Zgodnie z
tym przepisem Zamawiający zatrzymuje wadium wraz z odsetkami, jeżeli Wykonawca,
którego oferta została wybrana:
1) odmówił podpisania umowy w sprawie zamówienia publicznego na warunkach
określonych w ofercie;
2) nie wniósł wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy;
3) zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego stało sięniemożliwe
z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy.

Dodatkowąpodstawęzatrzymania wadium wskazuje pkt 6 ppkt 2 SIWZ. Zgodnie z jego
treściąZamawiającemu przysługuje prawo zatrzymania wadium wraz z odsetkami, w
sytuacji, gdy wykonawca w odpowiedzi na wezwanie, o którym mowa wart. 26 ust. 3 ustawy,
nie złożył dokumentów lub oświadczeń, o których mowa wart. 25 ust. 1 ustawy, lub
pełnomocnictw, chybaże udowodni,że wynika to z przyczyn nieleżących po jego stronie.

Treśćpkt 10.2.2. lit. a-f. SIWZ wskazuje wprost na koniecznośćzamieszczenia na
dokumencie gwarancji bankowej zobowiązania (oświadczenia) o treści wskazanej w tym
przepisie. Dokładna formuła zobowiązania została przez Zamawiającego określona poprzez
umieszczenie jej w cudzysłowie. Powinna ona zatem brzmieć(zgodnie z pkt 10.2.2. lit f
SIWZ): Wykonawca zobowiązuje siędo "zapłacenia kwoty
gwarancji na pierwsze pisemneżądanie Zamawiającego zawierające oświadczenie, iż
Wykonawca, którego którego ofertęwybrano:
• Odmówił podpisania umowy na warunkach określonych we ofercie, lub
• Nie wniósł zabezpieczenia należytego wykonania umowy, lub
• Zawarcie umowy stało sięniemożliwe z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy.”

Powyższe sformułowanie wskazuje wprost na intencjęZamawiającego, którego celem było
wskazanie treści zobowiązania w celu ułatwienia wykonawcom dokonywania formalności
związanych z przygotowaniem oferty i uniknięcia błędów.

W ocenie Odwołującego przyjęcie założenia, polegającego na tym,że informacje jakie winny
znaleźćsięna dokumencie gwarancji bankowej wyszczególnione zostały równieżw innych
punktach SIWZ jest całkowicie nie akceptowalne. W szczególności należy poddaćw
wątpliwośćfakt, na który powołuje sięZamawiający w rozstrzygnięciu protestu, polegający
na tym,że pkt 6 określa dodatkowe informacje jakie bank-gwarant winien zawrzećna
dokumencie gwarancji. Takie założenie jest absurdalne. Punkt 10.6.1. i 10.6.2. SIWZ nie

został w sposób funkcjonalny połączony z wymogami jakie wynikająz treści pkt 10.2.2 SIWZ.
Przyjęcie innego założenia prowadzi do absurdu w postaci konieczności zamieszczenia na
dokumencie gwarancji bankowej wszelkich informacji jakie Zamawiający umieścił w pkt 10
SIWZ.

Reasumując Odwołujący stwierdza,że nie zamieszczenie przez Odwołującego na
dokumencie gwarancji informacji zawartych w pkt 10.6.2. SIWZ nie powoduje nieważności
gwarancji bankowej zabezpieczającej zapłatęwadium.

Art. 46 ust. 4a ustawy wszedł wżycie z dniem 24 października 2008 roku. SIWZ został
ogłoszony jużpo tej dacie. Zamawiający, mimo to nie wskazał, iżtreśćprzepisu art. 46 ust.
4a PZP winna byćuwzględniona w treści gwarancji.

W niniejszym postępowaniu fakt, iżdwóch wykonawców przedstawiło wadium zgodnie z
SIWZ, lecz bez wskazania przypadku określonego w art. 46 ust 4a ustawy w treści
gwarancji, bezsprzecznie dowodzi, iżSIWZ została sporządzona w sposób naruszający
uczciwąkonkurencję, niezgodnie z ustawą, jak równieżw sposób wprowadzający w błąd
wykonawców. Co więcej, wadliwośćSIWZ -w przypadku Odwołującego miała istotny wpływ
na wynik postępowania.

Bezwarunkowy charakter gwarancji oraz okoliczność, iżzostały one złożone w postępowaniu
o zamówienie publiczne wywołuje taki skutek,że to ustawa, w zakresie bezwzględnie
obowiązującym, definiuje przypadki jej wykonania.

Odwołujący załączył do niniejszego odwołania odpis pism Gwaranta, który złożył
oświadczenie, iżtreśćudzielonych gwarancji obejmowała równieżsytuacjęokreślonąw art.
46 ust. 4a ustawy.

Co do naruszenia zasady obowiązku zachowania uczciwej konkurencji i równego
traktowania.

Działanie Zamawiającego należy uznaćza sprzeczne z prawem i naruszające zasady
uczciwej konkurencji. Wykluczenie Odwołującego z postępowania w oparciu o twierdzenie, iż
przedstawiony przez niego dokument gwarancji bankowej sporządzony został niezgodnie ze
SIWZ jest bezpodstawne.

Odwołujący podniósł,że pkt 10.2. SIWZ określa -zgodnie z tytułem formęwniesienia
wadium. Zamawiający więc celowo dokonał podziału pkt 10 na podpunkty według
poszczególnych zagadnień, których punkty te majądotyczyć.
Działanie Zamawiającego narusza normy zawarte wprost w treści art. 7ust.1 i 3 i art. 24 ust.
2 pkt 4 ustawy PZP. Naruszenie polega w głównej mierze na prowadzeniu postępowania w
sposób naruszający obowiązek zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania
wszystkich oferentów. W konsekwencji tego Zamawiający dokonał wykluczenia
Odwołującego z postępowania pomimo faktu,że ten złożył w terminie wadium spełniające
wszystkie wymagania określone w SIWZ.

Bowiem postanowienia SIWZ wydawały sięklarowne i nie budziły wątpliwości. Wykluczenie
spowodowało natomiast natychmiastowąreakcjęze strony Odwołującego w postaci złożenia
protestu na rozstrzygnięcie postępowania.

Co do nieważności postępowania.

Niezależnie od powyższego, Odwołujący z ostrożności podnosi, iżw przypadku uznania
przez Zamawiającego, iżwadium wniesionego przez Odwołującego nie sposób uznaćza
wniesione w sposób prawidłowy, uchybienie Zamawiającego polegające na błędnym
sformułowaniu przesłanek utraty wadium ocenićnależy jako działanie naruszające przepisy
ustawy art. 46 ust. 4a ustawy w zw. z art. 36 ust. 1 pkt 8 ustawy. Wpływ tego naruszenia na
przepisy ustawy jest oczywisty z uwagi na okoliczność, iżnajkorzystniejszącenę(jedyne
kryterium) w przedmiotowym postępowaniu zaoferował Odwołujący. Co za tym idzie
Zamawiający, na zasadzie art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy, winien unieważnićpostępowanie z
uwagi na fakt, iżjest ono obarczone wadąuniemożliwiającązawarcie ważnej umowy.
Zgodnie z treściąart.146 ust. 1 pkt 6 ustawy, umowa jest nieważna, wówczas, gdy w
postępowaniu doszło do naruszenia przepisów ustawy mających wpływ na wynik
postępowania.

W złożonym proteście Odwołujący zarzucił naruszenie:
1. art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy;
2. art. 7 ust. 1 i 3 ustawy
ewentualnie:
1. art. 93 ust 1 pkt 7 ustawy
oraz przedstawił argumentacjęformalno – prawnąjak w odwołaniu.

Pismem z dnia 18.03.2009 r. Zamawiający rozstrzygnął protest oddalając go w całości.

Dołączony do oferty dokument: - dla Części A • Ubezpieczeniowa gwarancja przetargowa Nr
PO/032/32/GP/2009 -dla Części C . Ubezpieczeniowa gwarancja przetargowa Nr
PO/032/31/GP12009 nie zawiera wprowadzonej nowelizacjąustawy klauzuli: "Zamawiający
zatrzymuje wadium wraz z odsetkami, jeżeli wykonawca w odpowiedzi na wezwanie, o
którym mowa w art. 26 ust. 3, nie złożył dokumentów lub oświadczeń, o których mowa wart.
25 ust. 1, lub pełnomocnictw, chybaże udowodni,że wynika to z przyczyn nie leżących po
jego stronie" (art. 46 ust 4a ustawy ).
Przeciwnie niżwywodzi Odwołujący, Zamawiający dopełnił obowiązku wynikającego z treści
art. 36 ust 1 pkt 8 ustawy t.j. wskazania w SIWZ wymagańdotyczących wadium, a w tym
przedstawił komplet przesłanek zapłaty sumy gwarancyjnej. Jedynie nieuwadze
Protestującego należy przypisaćprzyczynęwystąpienia ww. wady złożonego dokumentu. W
tym względzie chybiony jest także podniesiony w proteście zarzut rzekomego zredagowania
niespójnych ze sobądokumentów.
Protestujący w swoim wystąpieniu w sposób niedopuszczalny dokonał wybiórczej
interpretacji zapisu dotyczącego zawartości gwarancji wadialnej pomijając jego fragment
stanowiący,że gwarancja ma byćsporządzona zgodnie z obowiązującym prawem.
Niezależnie bowiem od powyższego, w aktualnym stanie prawnym w kwestii zatrzymania
wadium obowiązuje przepis ust 4a art. 46 Pzp oparty na odrębnej przesłance. Zamawiający
uwzględnił to w SIWZ w punkcie 10 pod tytułem: "Wadium", stanowiącym skondensowaną
formęuregulowania tej problematyki.
W ocenie Zamawiającego punkt 10 SIWZ należy odczytywaćw całości nie pomijając
zawartego w nim podpunktu szóstego.
Warunku tego dopełnili generalnie wykonawcy, którzy złożyli w niniejszym postępowaniu
oferty. Zamawiający nie może zatem wżadnym razie postępowaćwbrew interesowi
wykonawców, którzy prawidłowo zabezpieczyli swoje oferty, To Odwołujący, wbrew swojemu
twierdzeniu nie złożył wadium spełniającego wszystkie wymagania postawione przez
Zamawiającego w SIWZ.
Wświetle powyższego zarzut naruszenia art. 24 ust. 2 pkt. 4, a tym bardziej art. 7 ust. 1 i 3
ustawy jest bezpodstawny, tym bardziej,że wymagania zawarte w SIWZ zostały określone w
sposób, który nie dyskryminujeżadnego z potencjalnych oferentów, Podobnie niezasadny
jest zarzut naruszenia art. 46 ust. 1 pkt 8 w kontekście art, 36 ust 1 pkt 8 ustawy.

Co do warunkowego określenia zarzutu naruszenia art. 93 ust 1 pkt 7 ustawy Zamawiający
wnosi o nieuwzględnienie i wskazuje na okolicznośćbraku interesu prawnego Odwołującego
w dokonaniu czynności unieważnienia postępowania przez Zamawiającego.

Na koniec Zamawiający stwierdza,że podkreślenia wymaga okoliczność, iżw stosownym
czasie nie wniesionożadnego protestu ani nie zażądano wyjaśnieńw trybie art. 38 ustawy w
odniesieniu do treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

Zamawiający pismem z dnia 07.04.2009r. złożył odpowiedźna odwołanie wnosząc o
oddalenie odwołania.

Skład orzekający Izby ustalił i zważył co następuje.

Odwołujący posiada interes prawny we wniesieniu odwołania, ponieważjego oferta posiada
najkorzystniejszącenęw obydwu zadaniach to jest A i C, przy jedynym kryterium oceny ofert
- cena, co wypełnia dyspozycjęart.179 ust.1 ustawy.

Odwołanie dotyczy zarzutu wykluczenia z postępowania na podstawie art.24 ust.2 pkt 4
ustawy i odrzucenia oferty na podstawie art.24 ust.4 ustawy z powodu nie przedłożenia
przez Odwołującego wadium.
W ocenie Zamawiającego przedłożona gwarancja wadialna ubezpieczeniowa nie odpowiada
wymogom określonym w SIWZ, ponieważw gwarancji nie przewidziano jednego z
ustawowych wymogów dotyczących prawa zatrzymania wadium, w przypadku gdy
wykonawca, w odpowiedzi na wezwanie, o którym mowa w art. 26 ust. 3, nie złożył
dokumentów lub oświadczeń, o których mowa wart. 25 ust. 1 lub pełnomocnictw, chybaże
udowodni,że wynika to z przyczyn nie leżących po jego stronie.
Z kolei w ocenie Odwołującego warunki zatrzymania wadium sąregulowane przepisami
bezwzględnie obowiązującymi to jest powszechnie obowiązującymi regulowanymi
przepisami ustawy, w związku z tym na ważnośćgwarancji nie ma wpływu wyliczenie, bądź
nie wyliczenie wszystkich ustawowych przesłanek zatrzymania wadium.
Ponadto wskazał na regulacjęSIWZ, która wskazuje literalne wymogi treści gwarancji
wadialnej w zakresie zatrzymania wadium.
Odwołujący na wypadek nie uwzględnienia argumentacji Odwołującego co do prawidłowej
treści gwarancji wadialnej składa ewentualny wniosek o unieważnienie postępowania na
podstawie art. 93 ust.1 pkt 7 w związku z art. 146 ust.1 pkt 6 ustawy.

Z ustaleńIzby wynika co następuje.

Zamawiający w SIWZ to jest w Części I pn. Instrukcja dla wykonawców przewidział w spisie
treści pkt 10 pn. Wadium.
W punkcie tym Zamawiający dokonał następującego wydzielenia podpunktów : 1. Wysokość
wadium, 2.Forma wadium, 3. Miejsce i sposób wniesienia wadium, 4. Termin wniesienia
wadium, 5. Zwrot wadium, 6. Utrata wadium.
Z uwagi na przyczynęuznania wadium Odwołującego za wadliwe oraz przywoływane przez
Odwołującego i Zamawiającego regulacje SIWZ należy wskazaćna punkty 2 i 6
Punkt 2 “Forma wadium” zawiera następujące elementy:
1) wskazanie form w jakich może byćwniesione wadium;
2) wymogi co do wadium gdy ma ono postaćgwarancji w szczególności zawarto
przywoływany przez strony zapis o treści ...”Gwarancja ma byćsporządzona zgodnie
z obowiązującym prawem i zawieraćnastępujące elementy: ... f) zobowiązanie
gwaranta do: “zapłacenia kwoty gwarancji na pierwsze pisemneżądanie
Zamawiającego zawierające oświadczenie, iżWykonawca, którego ofertęwybrano:

• Odmówił podpisania umowy na warunkach określonych we ofercie, lub
• Nie wniósł zabezpieczenia należytego wykonania umowy, lub
• Zawarcie umowy stało sięniemożliwe z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy.”

Punkt 6 “Utrata wadium” zawiera następujące elementy:
1. Zamawiający zatrzymuje wadium wraz z odsetkami, jeżeli Wykonawca, którego oferta
została wybrana:
1. Odmówił podpisania umowy na warunkach określonych we ofercie, lub
2. Nie wniósł zabezpieczenia należytego wykonania umowy, lub
3. Zawarcie umowy stało sięniemożliwe z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy.
2. Zamawiający zatrzymuje wadium wraz z odsetkami, jeżeli wykonawca w odpowiedzi na
wezwanie, o którym mowa w art. 26 ust. 3, nie złożył dokumentów lub oświadczeń, o których
mowa wart. 25 ust. 1, lub pełnomocnictw, chybaże udowodni,że wynika to z przyczyn nie
leżących po jego stronie.

W zakresie, objętych sporem, twierdzeństron SIWZ nie zawiera innych regulacji.

Natomiast regulacje ustawowe w zakresie warunków zatrzymania wadium sąuregulowane w
art. 46 ust.4 a i ust.5 ustawy i co do swojej treści literalnie odpowiadająregulacjom zawartym
w SIWZ.

Z kolei przedstawione do oferty, gwarancje ubezpieczeniowe w zakresie Części A i C
wskazująna nieodwołalne i bezwarunkowe zobowiązanie gwaranta do zapłacenia kwoty
wadium na pierwsze pisemneżądanie Zamawiającego zawierające oświadczenie,że
Wykonawca wybrany:
1. Odmówił podpisania umowy na warunkach określonych w ofercie, lub
2. Nie wniósł zabezpieczenia należytego wykonania umowy, lub
3. Zawarcie umowy stało sięniemożliwe z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy.

Skład orzekający Izby zważył co następuje.

Ustawa w art. 45 ust.4a i 5 zawiera regulacje dotyczące podstaw prawnych zatrzymania
wadium przez Zamawiającego.
W przypadku gdy wadium jest wnoszone w formie pieniężnej, Zamawiający zatrzymuje
wadium, którym dysponuje na podstawie wpłaty wymaganej kwoty wadium na rachunek
bankowy, wskazany przez Zamawiającego ( art. 46 ust.7 w związku z art.36 ust.1 pkt 8
ustawy).
Natomiast w przypadku wadium niepieniężnego, zamawiający wykonuje prawo zatrzymania
wadium przez wezwanie gwaranta do wypłaty kwoty wadium, na podstawie oświadczenia,
zawierającego okoliczności upoważniające zamawiającego do wezwania do wypłaty wadium.
Okoliczności upoważniające Zamawiającego do wezwania do zapłaty wadium ustawa
reguluje w sposób taksatywny w art. 46 ust.4 a i 5 ustawy.
Natomiast art. 36 ust.1 pkt 8 ustawy wskazuje na obowiązek zamawiającego do
uregulowania w specyfikacji istotnych warunków zamówienia wymogów co do wadium.
Można zgodzićsięz poglądem reprezentowanym przez Odwołującego co do
bezwzględnego charakteru przepisów regulujących wadium, a w szczególności co do
okoliczności ,w których następuje zatrzymanie wadium.
Niemniej należy zwrócićuwagęna treśćart. 1 ustawy zgodnie z którym ustawa określa
zasady i tryb udzielania zamówieńpublicznych,środki ochrony prawnej, kontrole udzielania
zamówieńpublicznych oraz organy właściwe w sprawach uregulowanych w ustawie.
Z powyższego uregulowania oraz uregulowańo wadium (art. 45 i 46 ustawy) wynika,że
ustawa nie reguluje stosunku zobowiązaniowego gwaranta ubezpieczeniowego czy
bankowego ( art. 45 ust. 6 pkt 3 i 4 ustawy) z zamawiającym, a jedynie reguluje stosunki
między wykonawcąa zamawiającym.
W związku z powyższym bezwzględnośćobowiązywania przepisów ustawy nie można
odnieśćdo stosunków pomiędzy zamawiającym a gwarantem, mających charakter

stosunków cywilnoprawnych regulowanych na zasadach ogólnych materii prawa cywilnego,
a nie przepisów szczególnych jakimi sąprzepisy ustawy Prawo zamówieńpublicznych.
W związku z powyższym o zakresie odpowiedzialności gwaranta z ubezpieczeniowej lub
bankowej gwarancji przetargowej decyduje wystawiony przez gwaranta dokument wadialny.
Dlatego teżustawodawca w art. 36 ust. 1 pkt 8 ustawy określił między innymi,że
specyfikacja istotnych warunków zamówienia zawiera wymagania dotyczące wadium.
Z literalnego brzmienia ustalonej SIWZ przez Zamawiającego wynika,że
Gwarancja ma byćsporządzona zgodnie z obowiązującym prawem i zawieraćnastępujące
elementy: ...f) zobowiązanie gwaranta do: “zapłacenia kwoty gwarancji na pierwsze pisemneżądanie Zamawiającego zawierające oświadczenie, iżWykonawca, którego ofertęwybrano:

• Odmówił podpisania umowy na warunkach określonych we ofercie, lub
• Nie wniósł zabezpieczenia należytego wykonania umowy, lub
• Zawarcie umowy stało sięniemożliwe z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy.”
Bezspornym w sprawie jest,że w gwarancjach ubezpieczeniowych Odwołującego powyższe
okoliczności obowiązku zapłacenia kwoty gwarancyjnej sąwymienione.
Natomiast gwarancje ubezpieczeniowe Odwołującego nie zawierająobowiązku zapłaty
wadium w przypadku, jeżeli wykonawca w odpowiedzi na wezwanie, o którym mowa w art.
26 ust. 3, nie złożył dokumentów lub oświadczeń, o których mowa wart. 25 ust. 1, lub
pełnomocnictw, chybaże udowodni,że wynika to z przyczyn nie leżących po jego stronie.
W ocenie składu orzekającego Izby, Odwołujący nie miał obowiązku zamieszczenia w
dokumencie gwarancyjnym powyższych okoliczności obligujących gwaranta do zapłaty
wadium, ponieważtak jak wyżej wskazano Zamawiający sformułował wytyczne dla
wykonawców co do treści dokumentu gwarancyjnego i nie zapisał w nich brzmienia art.45
ust.4 a ustawy.
Nie upoważnia równieżdo takiego wniosku stwierdzenie w SIWZ,że gwarancja ma być
sporządzona zgodnie z obowiązującymi przepisami, skoro bezpośrednio pod takim
stwierdzeniem Zamawiający w sposób taksatywny wymienia okoliczności obligujące do
zapłaty gwarancji.
W ocenie Izby nie upoważnia równieżdo takiego wniosku ppkt 6 Utrata wadium pkt 10
Wadium, gdzie Zamawiający w pkt 2 tegożppkt 6 wymienia dyspozycjęart.46 ust.4a ustawy,
ponieważodnosi sięon tylko do podania okoliczności utraty wadium, a nie jak ppkt .2 Forma
wadium, gdzie Zamawiający wprost wymienia jakie zobowiązania gwaranta do zapłaty
wadium powinny byćwymienione w gwarancji.
W związku z tak sformułowanymi w SIWZ warunkami co do zapłaty kwoty gwarancji
wadium, Zamawiający nie był upoważniony do wykluczenia Odwołującego z postępowania

na podstawie art. 24 ust.2 pkt 4 ustawy i odrzucenia oferty Odwołującego na podstawie art.
24 ust.4 ustawy.
Niemniej z uwagi na to,że dokument gwarancji powinien określaćwarunki zapłaty kwoty
wadium, a ustawa warunki te reguluje w bezwzględny sposób w stosunkach między
zamawiającym a wykonawcą, to zasadnie Odwołujący podniósł wniosek o unieważnienie
postępowania na podstawie art. 93 ust.1 pkt 7 ustawy z powodu niemożności zawarcia
ważnej umowy.
W ocenie Izby nieważnośćumowy zachodzi wobec dokonania wyboru oferty z rażącym
naruszeniem ustawy to jest art.146 ust.1 pkt 5 w związku z art.93 ust.1 pkt 7 ustawy.
RozbieżnośćSIWZ pomiędzy pkt 10 ppkt 2 i ppkt 6 spowodowała,że wykonawcy nie mogli
złożyćofert z prawidłowo wniesionym wadium w formie innej niżpieniężna. Zamawiający
biorąc pod uwagępkt 10 ppkt 2 powinien był uznaćpostanowienie gwarancji bankowych o
treści wymaganej w pkt 10 ppkt 2 lit.f za zgodne z treściąSIWZ, choćsprzeczne z
wymogami prawa.
Natomiast wprowadzenie do treści wymaganego przez Zamawiającego oświadczenia
gwaranta o treści art.46 ust.4a jest sprzeczne z wymogami SIWZ, choćzgodne z wymogami
prawa. Tym samym wadliwe postanowienia SIWZ doprowadziły do niemożności złożenia
wadium zgodnego tak z ustawąjak i SIWZ, co prowadzi do rażącego naruszenia przepisów
ustawy, a więc konieczne stało sięnakazanie Zamawiającemu unieważnienie czynności
dokonanych w postępowaniu ażdo czynności przygotowania SIWZ.
Z tych względów orzeczono jak w sentencji zgodnie z art. 191 ust.2 pkt 2 ustawy.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 191 ust. 6 i 7 ustawy
Pzp, czyli stosownie do wyniku postępowania, uwzględniając koszty zastępstwa prawnego
pełnomocnika Odwołującego w wysokości 3 600,00 zł, na podstawie faktury złożonej do akt
sprawy, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 9
lipca 2007r. w sprawie wysokości oraz sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 128,
poz. 886 ze zmianami).

Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówieńpublicznych
(Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 z późn. zm.) na niniejszy wyrok
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Urzędu ZamówieńPublicznych do Sądu Okręgowego w Katowicach

Przewodniczący:

………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………


Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie