eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2009 › Sygn. akt: KIO/UZP 119/09
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2009-02-06
rok: 2009
sygnatury akt.:

KIO/UZP 119/09

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Ewa Jankowska Członkowie: Marek Koleśnikow, Sylwester Kuchnio Protokolant: Magdalena Pazura

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 lutego 2009 r. w Warszawie odwołania wniesionego
przez Waldemara Baran i Mirosława Jankowskiego – Przedsiębiorstwo Usługowe
„JANTAR” s.c., ul. Olsztyńska 10, 11-100 Lidzbark Warmiński
od rozstrzygnięcia przez
zamawiającego Agencja Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy w Olsztynie, ul.
Głowackiego 6, 10-448 Olsztyn
protestu z dnia 14 stycznia 2009 r.

przy udziale XXX zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego XXX po
stronie odwołującego sięoraz XXX - po stronie zamawiającego
.


orzeka:
1. Oddala odwołanie.


2.

Kosztami postępowania obciąża Waldemara Baran i Mirosława Jankowskiego -
Przedsiębiorstwo Usługowe „Jantar” s.c., ul. Olsztyńska 10, 11-100 Lidzbark
Warmiński

i nakazuje:

1)
zaliczyćna rzecz Urzędu ZamówieńPublicznych koszty w wysokości 4574 zł
00 gr (słownie: cztery tysiące pięćset siedemdziesiąt cztery złote zero groszy)
z kwoty wpisu uiszczonego przez Waldemara Baran i Mirosława

Jankowskiego - Przedsiębiorstwo Usługowe „Jantar” s.c., ul. Olsztyńska
10, 11-100 Lidzbark Warmiński,

2)
dokonaćwpłaty kwoty 00 zł 00 gr (słownie: XXX) przez XXX na rzecz XXX,
stanowiącej uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu XXX,

3)
dokonaćwpłaty kwoty 00 zł 00 gr (słownie: XXX) przez XXX na rzecz Urzędu
ZamówieńPublicznych na rachunek dochodów własnych UZP,

4)
dokonaćzwrotu kwoty 5 426 zł 00 gr (słownie: pięćtysięcy czterysta
dwadzieścia sześćzłotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych
Urzędu ZamówieńPublicznych na rzecz Waldemara Baran i Mirosława
Jankowskiego - Przedsiębiorstwo Usługowe „Jantar” s.c., ul. Olsztyńska
10, 11-100 Lidzbark Warmiński.


U z a s a d n i e n i e

Zamawiający Agencja Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy w Olsztynie
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu
nieograniczonego na wykonanie sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej z przyłączeniami
w miejscowości Rzeczna i Łączna, Gm. Pasłęk oraz sieci wodociągowej i kanalizacyjnej
umożliwiającej włączenie m. Rzeczna i Łączna do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej miasta
Pasłęk, woj. Warmińsko – Mazurskie.

Postępowanie prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia
2004 roku - Prawo zamówieńpublicznych (Dz. U. z 2007 roku Nr 223, poz. 1655 oraz z 2008
roku Nr 171 poz. 1058), zwanej dalej „ustawą– Pzp”.

Ogłoszenie o wszczęciu postępowania opublikowane zostało w Biuletynie Zamówień
Publicznych z dnia 31 października 2008 roku pod numerem 240670 – 2008.

W dniu 14 stycznia 2009 roku wykonawca: Waldemar Baran i Mirosław Jankowski,
prowadzący działalnośćgospodarcząw formie spółki cywilnej pod firmąPrzedsiębiorstwo
Usługowe „JANBAR” s.c., ul. Olsztyńska 10, 11-100 Lidzbark Warmiński złożył protest na
czynności Zamawiającego podjęte w toku postępowania:

1) wybór oferty Przedsiębiorstwa Transportowo – Sprzętowego „PYZAK” z siedzibą
w Lidzbarku Warmińskim przy ul. 22 lipca 14 jako najkorzystniejszej,
2) wykluczenie z postępowania Przedsiębiorstwa Usługowego „JANBAR” s.c. Baran
Waldemar, Jankowski Mirosław z siedzibąw Lidzbarku Warmińskim przy ul. Olsztyńskiej 10,
3) odrzucenie oferty Przedsiębiorstwa Usługowego „JANBAR” s.c. Baran Waldemar,
Jankowski Mirosław z siedzibąw Lidzbarku Warmińskim przy ul. Olsztyńskiej 10,
4) badanie i ocena ofert złożonych w toku postępowania.

W ocenie Odwołującego Zamawiający naruszył:
1) art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy – Pzp, poprzez uznanie,że oferta Odwołującego
zawiera błędy w obliczeniu ceny ofertowej i poprzez odrzucenie oferty Odwołującego z tego
powodu, pomimo niezaistnienia przesłanek odrzucenia, gdyżzastosowanie przez
Odwołującego stawki podatku VAT w wysokości 22 % w odniesieniu do całego zakresu robót
jest prawidłowe,
2) art.146 ust.1 pkt 2 lit. a w zw. z art. 146 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r.
o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), poprzez uznanie,że
Odwołujący zastosowali niewłaściwąstawkępodatku VAT, tj. 22 % w odniesieniu do całego
zakresu robót, a według Zamawiającego powinni byli zastosowaćdo części przedmiotu
zamówienia (tj. robót budowlanych czy remontów dotyczących elementów znajdujących się
wewnątrz obiektów budownictwa mieszkaniowego, które Zamawiający traktuje jako roboty
budowlane i remonty dotyczące tych obiektów) stawkę7%,
3) art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów
i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm) poprzez uznanie,że Odwołujący zastosował
niewłaściwąstawkępodatku VAT, tj. 22 % w odniesieniu do całego zakresu robót, a według
Zamawiającego powinien był zastosowaćdo części przedmiotu zamówienia (tj. robót
budowlanych czy remontów dotyczących elementów znajdujących sięwewnątrz obiektów
budownictwa mieszkaniowego, które Zamawiający traktuje jako roboty budowlane i remonty
dotyczące tych obiektów) stawkę7%,
4) art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U.
Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) poprzez uznanie,że Odwołujący zastosował niewłaściwą
stawkępodatku VAT, tj. 22 % w odniesieniu do całego zakresu robót, a według
Zamawiającego powinien był zastosowaćdo części przedmiotu zamówienia (tj. robót
budowlanych czy remontów dotyczących elementów znajdujących sięwewnątrz obiektów
budownictwa mieszkaniowego, które Zamawiający traktuje jako roboty budowlane i remonty
dotyczące tych obiektów) stawkę7%,
5) art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy - Pzp poprzez uznanie,że brak jest zgody
Odwołującego na przedłużenie okresu związania ofertą,

6) art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy – Pzp poprzez uznanie,że Odwołujący podlega
wykluczeniu z udziału w postępowaniu i poprzez odrzucenie oferty Odwołującego z tego
powodu, pomimo niezaistnienia przesłanek odrzucenia oferty Odwołującego,
7) art. 26 ust. 3 ustawy – Pzp poprzez zaniechanie wezwania Odwołującego do
złożenia oświadczenia o wyrażeniu zgody na przedłużenie okresu związania ofertą.

Odwołujący wniósł o:
1
) unieważnienie czynności Zamawiającego polegającej na wyborze oferty
Przedsiębiorstwa Transportowo -Sprzętowego "PYZAK" z siedzibąw Lidzbarku Warmińskim
przy ulicy 22 -go Lipca 14, jako najkorzystniejszej;
2) unieważnienie czynności Zamawiającego polegającej na odrzuceniu oferty
Odwołującego,
3)
unieważnienie
czynności
Zamawiającego
polegającej
na
wykluczeniu
Odwołującego z postępowania,
4) dokonanie czynności ponownego badania i oceny ofert złożonych w postępowaniu
o udzielenie zamówienia publicznego,
5) dokonanie czynności ponownego wyboru oferty najkorzystniejszej oraz dokonania
wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej.

W uzasadnieniu protestu Odwołujący wskazał,że o czynnościach Zamawiającego, na
które wniósł protest, powziął wiadomośćw dniu 8 stycznia 2009 roku, na podstawie pisma
Zamawiającego z 7 stycznia 2009 roku. We wzmiankowanym piśmie Zamawiający wskazał,że na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy – Pzp wykluczono Odwołującego w związku
z brakiem zgody na przedłużenie okresu związania ofertą. Zamawiający pismem z dnia
15.12.2008r. wezwał uczestnika postępowania o wyrażenie zgody na przedłużenie terminu
związania ofertąo kolejne 60 dni z jednoczesnym przedłużeniem ważności wadium lub
złożeniem nowego wadium. Powyższa zgoda wraz z przedłużeniem ważności wadium lub
złożeniem nowego wadium miała nastąpićw nieprzekraczalnym terminie do dnia 22 grudnia
2008r. W wymaganym terminie Odwołujący wniósł wadium, lecz brak jest zgody na
przedłużenie terminu związania ofertąo kolejne 60 dni. W związku z powyższym
Zamawiający
zobowiązany
był
do
wykluczenia
Odwołującego
z
postępowania,
a jednocześnie na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy zobowiązany był do odrzucenia
oferty, gdyżzostała złożona przez wykonawcęwykluczonego z udziału w postępowaniu
o udzielenie zamówienia.
Ponadto na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy – Pzp odrzucono ofertęOdwołującego,
gdyżoferta zawiera błędy w obliczeniu ceny.

Po zapoznaniu sięz treściąoferty, Zamawiający stwierdził,że oferta zawiera błędy
w obliczeniu ceny, polegające na błędnym zastosowaniu stawki podatku VAT tylko
w wysokości 22 %, zamiast stawki w wysokości 22 % i 7 %.
Zgodnie z zapisami zawartymi w rozdziale 16 pkt 14 SIWZ, wykonawca zamówienia musiał
określićstawkępodatku VAT zgodnie z ustawąz dnia 11 marca 2004r. o podatku od
towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późno zm.). Zastosowanie przez wykonawcę
stawki podatku VAT od towarów i usług powodowało odrzucenie oferty.
Zamawiający wskazał,że roboty budowlane i remonty dotyczące infrastruktury
towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu opodatkowane sąod 1 stycznia 2008r. stawką
podatkową22 %. Jednocześnie roboty budowlane i remonty dotyczące obiektów
budownictwa mieszkaniowego opodatkowane sąnadal obniżonąstawką7 %. Art. 146 ust. 3
ustawy o podatku od towarów i usług, określa pojęcie infrastruktury towarzyszącej
budownictwu mieszkaniowemu, co w konsekwencji oznacza,że roboty budowlane i remonty,
które dotycząelementów znajdujących siępoza obiektami budownictwa mieszkaniowego są
opodatkowane stawkąpodstawową22 %, a roboty budowlane czy remonty dotyczące
elementów znajdujących sięwewnątrz obiektów budownictwa mieszkaniowego sąrobotami
budowlanymi i remontami dotyczącymi tych obiektów, a więc sąopodatkowane obniżoną
stawką7 %.
Odwołujący nie zgodził sięz powyższym stanowiskiem Zamawiającego. Wskazał,że
zgodnie z art. 85 ustawy - Pzp wykonawca samodzielnie lub na wniosek zamawiającego
może przedłużyćtermin związania ofertą, z tym,że zamawiający może tylko raz, co najmniej
na 3 dni przed upływem terminu związania ofertą, zwrócićsiędo wykonawców o wyrażenie
zgody na przedłużenie tego terminu o oznaczony okres, nie dłuższy jednak niż60 dni (ust.
2). Przedłużenie okresu związania ofertąjest dopuszczalne tylko z jednoczesnym
przedłużeniem okresu ważności wadium albo, jeżeli nie jest to możliwe, z wniesieniem
nowego wadium na przedłużony okres związania ofertą(ust. 4).
Odwołujący wskazał na treśćart. 181 ust. 2a ustawy – Pzp, zgodnie z którym zamawiający
w dowolnym czasie, jednak nie później niżna 7 dni przed upływem ważności wadiów, wzywa
wykonawców, pod rygorem wykluczenia z postępowania, do przedłużenia ważności wadium
albo wniesienia nowego wadium. Z treści brzmienia przywołanego przepisu nie wynika, aby
w przypadku wniesienia nowego wadium na przedłużony okres związania ofertą, wykonawca
był zobowiązany do składania oświadczenia woli w zakresie wyrażenia zgody na
przedłużenie ważności wadium. Takie oświadczenie (zgoda) byłoby niezbędne, gdyby
wykonawca nie złożył nowego wadium obejmującego przedłużony okres związania ofertą,
lecz przedłużał ważnośćdotychczas złożonego wadium (np. w pieniądzu).
Zamawiający wskazał,że w wymaganym terminie Odwołujący wniósł wadium, lecz brak jest
jego zgody na przedłużenie terminu związania ofertąo kolejne 60 dni.

Zgodnie z art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy – Pzp, z postępowania o udzielenie zamówienia
wyklucza sięwykonawców, którzy nie wnieśli wadium, w tym równieżna przedłużony okres
związania ofertą, lub nie zgodzili sięna przedłużenie okresu związania ofertą.
W stanie faktycznym niniejszej sprawy, w ocenie Odwołującego, brak było podstaw do
uznania przez Zamawiającego,że brak jest zgody Odwołującego na przedłużenie terminu
związania ofertąo kolejne 60 dni.
Odwołujący wniósł nowe wadium na przedłużony okres związania ofertą, co jest
jednoznaczne w swoich skutkach z wyrażeniem zgody na przedłużenie terminu związania
ofertąo kolejne 60 dni.
Trudno bowiem przyjąć,że wykonawca składający nowe wadium na przedłużony okres, nie
wyraża jednocześnie zgody na przedłużenie terminu związania ofertą.
W ocenie Odwołującego, Zamawiający – o ile miał jakiekolwiek wątpliwości co do tego, czy
w przypadku złożenia nowego wadium, wykonawca (odwołujący) jednocześnie wyraża
zgodęna przedłużenie terminu – powinien był zastosowaćregulacjęart. 26 ust. 3 ustawy –
Pzp i wezwaćOdwołującego do złożenia oświadczenia o wyrażeniu zgody na przedłużenie
okresu związania ofertą.
Odnosząc siędo zarzutu Zamawiającego, iżoferta Odwołującego zawiera błędy w obliczeniu
ceny, polegające na błędnym zastosowaniu stawki VAT tylko w wysokości 22 %, zamiast
stawki w wysokości 22 % i 7 %,to Odwołujący wskazał,że zastosował właściwąstawkę22 %
do całego zakresu robót objętych przedmiotem zamówienia.
Zdaniem Odwołującego regulacje przejściowego przepisu ustawy o podatku od towarów
i usług, na jakie powołał sięZamawiający w swoim piśmie z dnia 07.01.2009r., znak: 80-
0160-50/10/08/09, tj. art. 146 ustawy o podatku od towarów i usług, przestały obowiązywać
z dniem 31.12.2007r.
W związku z powyższym od dnia 1 stycznia 2008 r. prawo do stosowania obniżonej 7%
stawki podatku VAT przysługuje tylko w odniesieniu do:
1) dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów
budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem
mieszkaniowym -na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT,
2) robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących
obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich
części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach
niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale
12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych
w klasie ex 1264 -wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowiaświadczących usługi
zakwaterowania z opiekąlekarskąi pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych
i niepełnosprawnych, w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, nie sąobjęte tą

stawkąna podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy -w myśl § 5 ust. 1a pkt 1 ww. rozporządzenia
-na podstawie § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r.
w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr
97, poz. 970 z późno zm.),
3) obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich
części z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach
niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale
12, w zakresie, w jakim wymienione obiekty lub ich części oraz lokale nie sąobjęte tąstawką
na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy -w myśl § 5 ust. 1a pkt 2 ww. rozporządzenia.

Zgodnie z przyjętąprzez organy podatkowe interpretacjąprzepisów prawa
podatkowego od dnia 1 stycznia 2008 r. z obniżonej do 7% stawki VAT można skorzystać
wyłącznie w odniesieniu do towarów i usług wymienionych w art. 41 ust. 12-12c ustawy
o podatku od towarów i usług oraz § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27
kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów
i usług. Usługi budowy sieci wodociągowych oraz kanalizacyjnych towarzyszące zarówno
budownictwu mieszkaniowemu, jak i nie objęte społecznym programem mieszkaniowym nie
zostały objęte preferencyjnąstawkąpodatku, w związku z tym dla całości inwestycji
realizowanej przez wykonawców będzie miała zastosowanie podstawowa stawka podatku
VAT w wysokości 22% (por. pismo z dnia 21 kwietnia 2008 r., Izba Skarbowa w Warszawie,
IP-PP2-443-218/08-2/AS
Usługi
budowy
sieci
wodociągowych
i
kanalizacyjnych,
S.Podat.2008.6.28; pismo z dnia 29 września 2008 r., Izba Skarbowa w Poznaniu,
ILPP1/443-676/08-2/AI, Budowa sieci wodociągowej -stawka VAT).
W ocenie Odwołującego brak zatem podstaw do przyjęcia,że do części przedmiotu
zamówienia objętego niniejszym postępowaniem, (tj. robót budowlanych czy remontów
dotyczących elementów znajdujących sięwewnątrz obiektów budownictwa mieszkaniowego,
które zamawiający traktuje jako roboty budowlane i remonty dotyczące tych obiektów) należy
stosowaćpreferencyjnąstawkępodatku VAT w wysokości 7%. Przedmiot zamówienia nie
mieści siębowiem w katalogu towarów i usług dla, których ustawodawca przewiduje
stosowanie stawki 7 %. (patrz także definicja przyłącza wodociągowego i zbiorowego
zaopatrzenia w wodęokreślona w ustawie z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym
zaopatrzeniu w wodęi zbiorowym odprowadzaniuścieków (Dz. U. z 2006r., Nr 123, poz. 858
z późno zm.. Zgodnie z tądefinicjąprzyłącze wodociągowe jest elementem instalacji
zewnętrznej a nie wewnętrznej budynku. Stąd teżnie mogąbyćtraktowane, wbrew
twierdzeniom zamawiającego, jako roboty budowlane czy remonty dotyczące elementów
znajdujących sięwewnątrz obiektów budownictwa mieszkaniowego).

Ponadto Odwołujący wskazał,że z powodu błędu w obliczeniu ceny, polegającym na
błędnym zastosowaniu stawki VAT tylko w wysokości 22 % do całego przedmiotu
zamówienia, zamiast stawki w wysokości 22 %i7 %, zostały odrzucone oferty także innych
wykonawców, co w ocenie Odwołującego przemawia za tym, iżdokonali oni właściwej
wykładni obowiązujących przepisów prawa podatkowego i zastosowali właściwąstawkę
VAT, tj. 22 %. Jest to bowiem stawka wskazywana przez organy podatkowe jako właściwa
dla tego rodzaju usług.
Odwołujący wskazał także,że wielokrotnie w orzecznictwie sądów powszechnych
i arbitrażowych wskazywano,że interpretacji przepisów prawa podatkowego dokonują
ustawowo upoważnione do tego organy, tj. minister właściwy do spraw finansów
publicznych, naczelnicy izb skarbowych oraz dyrektorzy właściwych izb skarbowych. Nie jest
upoważniony do takiej interpretacji Zamawiający.
Naruszenie prawa przez Zamawiającego spowodowało naruszenie interesu
prawnego Odwołującego. W przypadku gdyby oferta Odwołującego nie została bezprawnie
(wadliwie) odrzucona to jego oferta byłaby ważna i oferta Odwołującego byłaby oceniana
pod względem jej korzystności. W związku z faktem,że złożona przez Odwołującego oferta
jest cenowo najkorzystniejsza, pozostałe oferty wykonawców zostały odrzucone, zamówienie
publiczne zostałoby udzielone Odwołującemu.
Pismem z dnia 23 stycznia 2009 roku Zamawiający oddalił protest Odwołującego.
W uzasadnieniu wskazał,że w dniu 15 grudnia 2008 roku wezwał Odwołującego do
wyrażenia zgody na przedłużenie terminu związania ofertąo kolejne 60 dni z jednoczesnym
przedłużeniem okresu ważności wadium. Powyższa zgoda wraz z przedłużeniem ważności
wadium lub złożeniem nowego wadium miała nastąpićw nieprzekraczalnym terminie do dnia
22 grudnia 2008 roku. W wymaganym terminie Odwołujący wniósł wadium, lecz nie złożył
oświadczenia o wrażeniu zgody na przedłużenie terminu związania ofertąo kolejne 60 dni.
W związku z powyższym Zamawiający zobowiązany był do wykluczenia Odwołującego
z postępowania, a jednocześnie – na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy – Pzp –
zobowiązany był do odrzucenia oferty, gdyżzostała złożona przez wykonawcę
wykluczonego z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy
– Pzp stanowi samodzielnąprzesłankędo wykluczenia wykonawcy z postępowania
w przypadku nie wniesienia wadium, w tym także na przedłużony okres związania ofertą.
Przedłużenie okresu ważności wadium oraz wyrażenie zgody na przedłużenie terminu
związania ofertąsąodrębnymi czynnościami, do których w tym przypadku Odwołujący został
zobowiązany.
W ocenie Zamawiającego w stosunku do braku złożenia oświadczenia o wyrażeniu
zgody na przedłużenie terminu związania ofertąnie ma zastosowania art. 26 ust. 3 ustawy –
Pzp, który odnosi siędo oświadczeńlub dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1

ustawy – Pzp. Przedmiotowe oświadczenie nie jest oświadczeniem, o którym mowa w art. 25
ust. 1 ustawy – Pzp.
Ponadto Zamawiający stwierdził, iżzobowiązany był do odrzucenia oferty
Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy – Pzp, ponieważoferta zawierała
błędy w obliczeniu ceny, polegające na błędnym zastosowaniu stawki podatku VAT tylko
w wysokości 22%, zamiast stawki 22% i 7 %.
Zgodnie z zapisami zawartymi w rozdziale 16 pkt 14 siwz Wykonawca musiał określić
stawkępodatku VAT zgodnie z ustawąz dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów
i usług. Zastosowanie przez wykonawcęstawki podatku VAT niezgodnego z przepisami
ustawy od towarów i usług powodowało odrzucenie oferty.
Zamawiający stwierdził, iżroboty budowlane i remonty dotyczące infrastruktury
towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu opodatkowane sąod 1 stycznia 2008 roku
stawką22%. Jednocześnie roboty budowlane i remonty dotyczące obiektów budownictwa
mieszkaniowego opodatkowane sąnadal obniżonąstawką7%. Art. 146 ust. 3 ustawy
o podatku od towarów i usług określa pojęcie infrastruktury towarzyszącej budownictwu
mieszkaniowemu, co w konsekwencji oznacza,że roboty budowlane i remonty, które dotyczą
elementów
znajdujących
się
poza
obiektami
budownictwa
mieszkaniowego

opodatkowane stawkąpodstawową22%, a roboty budowlane czy remonty dotyczące
elementów znajdujących sięwewnątrz obiektów budownictwa mieszkaniowego sąrobotami
budowlanymi i remontami dotyczącymi tych obiektów, a więc sąopodatkowane obniżoną
stawką7%.
Na poparcie prezentowanego przez siebie stanowiska Zamawiający wskazał na
wyjaśnienia organów podatkowych, w tym interpretacjęDyrektora Izby Skarbowej
w Bydgoszczy z dnia 30 kwietnia 2008 roku ITPP1/443-202/08/MN, Dyrektora Izby
Skarbowej w Poznaniu z dnia 3 lipca 2008 roku ILPP2/443-311/08-2/SJ oraz Dyrektora Izby
Skarbowej w Katowicach z dnia 9 maja 2008 roku IBPP2/443-122/08/ASz/KAN-1464/02/08.
Ponadto Zamawiający podkreślił, iżw toku postępowania jeden z wykonawców zadał
pytanie do siwz, które dotyczyło wskazania pozycji przedmiaru i ilości robót z zakresu
przedmiotowego zadania wykonywanego w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych,
których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m² i/lub w lokalach mieszkalnych, których
powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m². Zamawiający określił pozycje przedmiaru
robót oraz ilości robót w zakresie oznaczonym w pytaniu i umieścił odpowiedźna swojej
stronie internetowej.
W dniu 26 stycznia 2009 roku Odwołujący wniósł odwołanie od rozstrzygnięcia
protestu do Prezesa ZamówieńPublicznych. W odwołaniu podtrzymał zarzuty i argumenty
wyrażone w proteście.

Na podstawie dokumentacji przedmiotowego postępowania, w szczególności
specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz złożonych ofert, a także biorąc pod
uwagę wyjaśnienia i stanowiska stron złożone podczas rozprawy, Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:


Odwołanie jest bezzasadne.

W pierwszej kolejności Izba rozpoznała skutecznośći zasadnośćwykluczenia
Odwołującego z postępowania o udzielenie zamówienia i odrzucenia jego oferty na
podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 i ust. 4 ustawy – Pzp, to jest z powodu nie wyrażenia przez
niego zgody na przedłużenie terminu związania ofertą.
Izba ustaliła, iżw dniu 15 grudnia 2008 roku Zamawiający wezwał wykonawców,
którzy złożyli oferty do wyrażenia zgody na przedłużenie terminu związania ofertąpoprzez
zawiadomienie Zamawiającego na piśmie o wyrażeniu zgody na przedłużenie oraz
jednoczesne wniesienie wadium. W wyznaczonym terminie Odwołujący wniósł wadium na
okres przedłużenia, lecz nie złożył oświadczenia o wyrażeniu zgody na przedłużenie terminu
związania ofertą.
Odwołujący podniósł, iżwniesienie w wyznaczonym przez Zamawiającego terminie
wadium na przedłużony okres związania ofertą, jest równoznaczne z tym,że wyraził zgodę
na przedłużenie terminu związania ofertąi nie wymaga złożenia dodatkowego oświadczenia
w tym zakresie.
Stosownie do art. 85 ust. 1 pkt 2 ustawy – Pzp wykonawca samodzielnie lub na
wniosek zamawiającego może przedłużyćtermin związania ofertą, z tymże zamawiający
może tylko raz, co najmniej na 3 dni przed upływem terminu związania ofertą, zwrócićsiędo
wykonawców o wyrażenie zgody na przedłużenie tego terminu o oznaczony okres, nie
dłuższy jednak niż60 dni.
W myśl ust. 4 przedłużenie okresu związania ofertąjest dopuszczalne tylko
z jednoczesnym przedłużeniem okresu ważności wadium albo, jeśli nie jest to możliwe,
z wniesieniem nowego wadium na przedłużony okres związania ofertą.
Takie sformułowanie przepisów pozwala na wniosek, iżaby doszło do skutecznego
przedłużenia przez wykonawcęterminu związania ofertą, wykonawca obowiązany jest
dokonaćdwóch czynności – złożyćoświadczenie o wyrażeniu zgody na przedłużenie
terminu związania ofertęoraz przedłużyćokres ważności wadium (względnie wnieśćnowe
wadium) na przedłużony okres związania ofertą. Dokonanie wyłącznie jednej czynności musi
skutkowaćuznanie, iżprzedłużenie zostało dokonane w sposób wadliwy, a tym samym – nie
jest skuteczne.

W przekonaniu Izby wykonawca wyrażając zgodęna przedłużenie terminu związania
ofertą, powinien złożyćjąw formie pisemnej lub formie przewidzianej przez zamawiającego
jako właściwa do składania oświadczeń.
W rozdziale 10 siwz Zamawiający określił sposób porozumiewania się
Zamawiającego z wykonawcami oraz przekazywania oświadczeńi dokumentów. Stosownie
do ust. 1 oświadczenia, wnioski, zawiadomienia oraz informacje Zamawiający i Wykonawcy
przekazująpisemnie lub faksem. Jeżeli Zamawiający lub Wykonawca przekazują
oświadczenia, wnioski, zawiadomienia oraz informacje faksem, każda ze stron nażądanie
drugiej niezwłocznie potwierdza fakt ich otrzymania (ust. 2).
Ponadto w piśmie z dnia 15 grudnia 2008 roku, w którym Zamawiający zwrócił siędo
wykonawców o wyrażenie zgody na przedłużenie terminu związania ofertą, zobowiązał on
wykonawców, którzy zechcąwyrazićzgodęna tęczynność, do zawiadomienia
Zamawiającego na piśmie o wyrażeniu zgody na przedłużenie ważności związania ofertą
o kolejne 60 dni z jednoczesnym przedłużeniem wadium lub wniesieniem nowego wadium.
Zamawiający zaznaczył, iżw przypadku braku odpowiedzi w wyznaczonym terminie,
zostanie to uznane za odmowęwyrażenia zgody na powyższe, a wykonawca zostanie
wykluczony z postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy – Pzp.
Postanowienie rozdziału 10 specyfikacji dotyczące sposobu składania oświadczeń
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego koreluje z treściąprzepisu art. 27 ust.
1 ustawy – Pzp, zgodnie z którym w postępowaniach o udzielenie zamówienia oświadczenia,
wnioski, zawiadomienia oraz informacje zamawiający i wykonawcy przekazują, zgodnie
z wyborem zamawiającego, pisemnie, faksem lub drogąelektroniczną.
Ustawa – Pzp nie przewiduje innych form składania oświadczeńw postępowaniach
odbywających sięna jej podstawie. W szczególności nie dopuszcza domniemań, iż
oświadczenie o danej treści zostało złożone lub innych dorozumianych form składania
oświadczeń. Skład orzekający Izby zwraca tu uwagęna treśćart. 9 ust. 1 ustawy – Pzp,
zgodnie z którym postępowanie o udzielenie zamówienia, z zastrzeżeniem wyjątków
określonych w ustawie, prowadzi sięz zachowaniem formy pisemnej.śaden z przepisów
ustawy – Pzp nie przewiduje wyjątku w przypadku konieczności złożenia oświadczenia
o przedłużeniu terminu związania ofertą.
Izba nie podzieliła stanowiska Odwołującego, jakoby w przypadku powzięcia
wątpliwości co do złożenia oświadczenia o przedłużeniu terminu związania ofertą,
Zamawiający powinien byćzastosowaćregulacjęart. 26 ust. 3 ustawy – Pzp i wezwaćdo
złożenia oświadczenia o wyrażeniu zgody na przedłużenie terminu związania ofertą.
Obowiązek zamawiającego do wezwania do złożenia oświadczeńna podstawie art. 26 ust. 3
ustawy – Pzp dotyczy wyłącznie oświadczeń, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy – Pzp,
tj. oświadczeńpotwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu oraz

określonych przez zamawiającego wymagańprzez oferowane przez wykonawcędostawy,
usługi lub roboty budowlane. Zamawiający na podstawie przywołanego artykułu weryfikuje
wyłącznie zdolnośćwykonawcy do wykonania zamówienia oraz zgodnośćoferowanych
przez niego usług, dostaw czy robót budowlanych z wymogami zawartymi w opisie
przedmiotu zamówienia i innych postanowieniach specyfikacji istotnych warunków
zamówienia i nie może przekraczaćgranic wyznaczonych przez ustawodawcę. Tym samym
niedopuszczalne jest wzywanie na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy – Pzp do składania
oświadczeńinnych niżdotyczące wymagańwskazanych w art. 25 ust. 1 ustawy – Pzp.

Izba uznała za zasadny zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 6
ustawy – Pzp w związku z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a i b, art. 146 ust. 3 oraz art. 41 ust. 1
ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.
W myśl art. 89 ust. 1 ust. 6 ustawy – Pzp zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera
ona błędy w obliczeniu ceny.
Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 roku o cenach (Dz. U. nr
97, poz. 1050 ze zmianami) cenąjest wartośćwyrażonąw jednostkach pieniężnych, którą
kupujący jest obowiązany zapłacićprzedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia
siępodatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych
przepisów sprzedażtowaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz
podatkiem akcyzowym.

Wobec tak sformułowanej definicji zasadne jest stanowisko, iżbłąd w obliczeniu ceny
może polegaćw szczególności na niewłaściwie zastosowanej stawce podatku od towarów
i usług.
W ofertach złożonych w niniejszym postępowaniu wykonawcy zastosowali różne
stawki podatku VAT w odniesieniu do robót wykonywanych w budynkach mieszkalnych.
W przekonaniu Zamawiającego stawkąwłaściwądla robót wykonywanych w budynkach
mieszkalnych jest stawka 7%, zaśw ocenie Odwołującego – stawka 22%.
Zarówno Odwołujący, jak i Zamawiający przedstawiali argumenty na potwierdzenie
słuszności zastosowanej przez nich stawki podatku od towarów i usług w spornym zakresie,
między innymi powoływali sięna interpretacje uprawnionych organów podatkowych,
wydawane w analogicznych sprawach.
Skład orzekający Izby zapoznał sięz treściąpowoływanych interpretacji
i skonkludował,że charakter robót przewidzianych w danym postępowaniu może budzić
wątpliwości, jeśli chodzi o zastosowanie właściwej stawki podatku VAT.
Podzielenie argumentacji jednej bądźdrugiej strony jest o tyle nieuprawnione,że
powołane interpretacje dokonane zostały w konkretnych sprawach i w oparciu o konkretny

stan faktyczny, wobec czego nie można ich wprost wykorzystaćdo rozstrzygnięcia
przedmiotowego postępowania.

Krajowa Izba Odwoławcza nie jest zaśorganem uprawnionym do interpretacji prawa
podatkowego. Do takiej interpretacji nie jest równieżupoważniony Zamawiający. Jednakże
w ocenie Izby przed odrzuceniem oferty Odwołującego z powodu zastosowania niewłaściwej
stawki VAT, Zamawiający powinien był, na podstawie art. 6 k.c. w zw. z art. 14 ustawy - Pzp,
posiadaćwystarczające dowody,że Odwołujący popełnił błąd w obliczeniu ceny. Takim
dowodem z pewnościąbyłaby indywidualna interpretacja organu podatkowego wydana na
potrzeby niniejszego postępowania. Takich dowodów Zamawiający na rozprawie nie
przedstawił i z akt sprawy wynika,że nie posiadał ich równieżw dniu podjęcia decyzji
o odrzuceniu oferty Odwołującego.

Pomimo takiego stanowiska Izby co do zarzutu Odwołującego w kwestii stawki
podatku VAT Izba nie uwzględniła odwołania Odwołującego, a to w myśl art. 191 ust. 1a
ustawy – Pzp, zgodnie z którym Izba uwzględnia odwołanie wówczas, jeżeli stwierdzi
naruszenie przepisów postępowania, które miało wpływ lub może miećistotny wpływ na
wynik postępowania.

W ocenie Izby nie została zachowana tu przesłanka wpływu naruszenia na wynik
postępowania z uwagi na fakt, iżoferta Odwołującego została skutecznie odrzucona
w związku z wykluczeniem go z postępowania ze względu na nie złożenie w wyznaczonym
terminie oświadczenia o wyrażeniu zgody na przedłużenie terminu związania ofertą. Tym
samym oferta Odwołującego nie mogłaby byćponownie oceniana. W niniejszym
postępowaniu nie zostały równieżzłożone inneśrodki odwoławcze, wobec czego czynności
Zamawiającego pozostająw mocy.

Z uwagi na powyższe orzeczono jak w sentencji niniejszego wyroku.

O
kosztach
postępowania
orzeczono
stosownie
do
wyniku
postępowania
odwoławczego, na podstawie art. 191 ust. 6 i 7 ustawy – Prawo zamówieńpublicznych w zw.
z § 4 ust. 1 pkt 1, ust. 2 zd. 1 i ust. 4 pkt 2 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 9
lipca 2007 r. w sprawie wysokości oraz sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 128,
poz. 886 oraz Dz. U. z 2008 roku Nr 182, poz. 1122).

Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówieńpublicznych
(Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 z późn. zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Urzędu Zamówień
Publicznych do Sądu Okręgowego w Olsztynie.

Przewodniczący:

………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………


_________

*
niepotrzebne skreślić



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie