eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2008 › Sygn. akt: KIO/UZP 426/08
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2008-05-16
rok: 2008
sygnatury akt.:

KIO/UZP 426/08

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Anna Packo Członkowie: Andrzej Niwicki, Marzena Teresa Ordysińska Protokolant: Rafał Komoń

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 maja 2008 r. w Warszawie
odwołania wniesionego przez
BusinessPoint S.A. Aleja Krakowska 110/114, 02-256 Warszawa
od rozstrzygnięcia przez zamawiającego
Narodowy Fundusz Zdrowia ul. Grójecka 186, 02-390 Warszawa
protestu z dnia 28 kwietnia 2008 r.
przy udziale XXX zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stronie Odwołującego się oraz wspólnie ubiegających się o zamówienie
4PRINT Sp. z o.o., DCN DIRECT Sp. z o.o., MULTIDRUK S.A. ul. Czechowa
1/10
01-912
Warszawa
zgłaszających
przystąpienie
po
stronie
Zamawiającego.


orzeka:
1.

oddala odwołanie,
2.

kosztami postępowania obciąża BusinessPoint S.A. Aleja Krakowska
110/114, 02-256 Warszawa i nakazuje:

KIO/UZP 426/08

1)

zaliczyć na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych koszty w wysokości
4 064 zł 00 gr (słownie: cztery tysiące sześćdziesiąt cztery złote zero
groszy) z kwoty wpisu uiszczonego przez BusinessPoint S.A. Aleja
Krakowska 110/114, 02-256 Warszawa,
2)

dokonać wpłaty kwoty 00 zł 00 gr (słownie: zero złotych zero groszy)
przez XXX na rzecz XXX stanowiącej uzasadnione koszty strony
poniesione z tytułu XXX,
3)

dokonać wpłaty kwoty 00 zł 00 gr (słownie: zero złotych zero groszy)
przez XXX na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych na rachunek
dochodów własnych Urzędu Zamówień Publicznych,
4)

dokonać zwrotu kwoty 15 936 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy
dziewięćset trzydzieści sześć złotych zero groszy) z rachunku dochodów
własnych Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz BusinessPoint S.A.
Aleja Krakowska 110/114, 02-256 Warszawa.


U z a s a d n i e n i e

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na druk i wysyłkę
imiennych zaproszeń na przesiewowe badania cytologiczne i mammograficzne
(znak AZP-2611-4/08)
, którego dotyczy złożone odwołanie, prowadzone jest
na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (tj. Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655), w trybie przetargu
nieograniczonego. Ogłoszenie zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym
UE 29 lutego 2008 r. pod numerem 2008/S 42-058622. Wartość zamówienia
wynosi 4.305.900 zł, tj. 1.354.929,71 euro.
21 kwietnia 2008 r. Odwołujący otrzymał informację o wyborze oferty
najkorzystniejszej, za którą została uznana oferta złożona przez wspólnie
ubiegających się o zamówienie 4PRINT Sp. z o.o., DCN DIRECT Sp. z o.o.,
MULTIDRUK S.A. Oferta Odwołującego zajęła drugie miejsce w rankingu
ofert.
KIO/UZP 426/08

28 kwietnia 2008 r. Odwołujący wniósł protest na zaniechanie
wykluczenia i odrzucenia oferty wspólnie ubiegających się o zamówienie
4PRINT Sp. z o.o., DCN DIRECT Sp. z o.o., MULTIDRUK S.A. oraz dokonanie
oceny i wyboru oferty z uwzględnieniem ww. oferty zarzucając, iż ww.
czynności Zamawiającego naruszają art. 7, art. 24 ust. 2 pkt 3 i ust. 4 oraz
art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych i żądając
powtórzenia czynności oceny ofert, odrzucenia ww. oferty, powtórzenia
wyboru ofert i wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej.
Zgodnie z wymaganiami punktu 3.5.6. specyfikacji istotnych warunków
zamówienia wykonawcy zobowiązani byli przedstawić pisemny wykaz co
najmniej 3 wykonanych w ciągu ostatnich trzech lat usług odpowiadających
swoim rodzajem usługom stanowiącym przedmiot zamówienia, tj. druku,
spersonalizowania i wysyłki listowej nie mniej niż 3,5 mln stron A4 oraz
załączenia dokumentów potwierdzających, że usługi te zostały wykonane
należycie.
Zdaniem Odwołującego wspólnie ubiegający się o zamówienie 4PRINT
Sp. z o.o., DCN DIRECT Sp. z o.o., MULTIDRUK S.A. przedstawiło wykaz
wykonanych zamówień, które nie odpowiadają swoim rodzajem usługom
stanowiącym przedmiot zamówienia – pojedyncze przesyłki miały znacznie
więcej stron niespersonalizowanych pakowanych do kopert niż w przypadku
pakietów NFZ.
Ponadto listy referencyjne wystawione przez Stołeczne Przedsiębiorstwo
Handlu Wewnętrznego i Telefonii DIALOG S.A. oraz Magic City Sp. z o.o. nie
wskazują, czy usługa została wykonana należycie. Poza tym zaświadczenie
z Magic City Sp. z o.o. nie zawiera daty, więc trudno uznać je za dokument.
Ponadto w pierwszej wersji zaświadczenie to nie zawiera liczby przesyłek,
natomiast w drugiej (po uzupełnieniu) zostało potwierdzone za zgodność
z oryginałem niezgodnie z wymaganiami punktu 3.1.12. specyfikacji
istotnych warunków zamówienia, bowiem nie jest opatrzone czytelnym
imieniem i nazwiskiem ani pieczęcią imienną osoby poświadczającej.
Również zaświadczenie z ZUS w pierwszej wersji nie spełniało warunku
w zakresie daty wystawienia, natomiast w drugiej (po uzupełnieniu) zostało
potwierdzone za zgodność z oryginałem niezgodnie z wymaganiami punktu
KIO/UZP 426/08

3.1.12. specyfikacji istotnych warunków zamówienia, bowiem nie jest
opatrzone czytelnym imieniem i nazwiskiem ani pieczęcią imienną osoby
poświadczającej.
W związku z powyższym 4PRINT Sp. z o.o., DCN DIRECT Sp. z o.o.,
MULTIDRUK S.A. nie złożyło wszystkich dokumentów potwierdzających
spełnianie warunków udziału w postępowaniu, jego oferta jest niezgodna ze
specyfikacją istotnych warunków zamówienia i jako taka powinna zostać
odrzucona, a wykonawcy wykluczeni z postępowania.

Powyższy protest Zamawiający oddalił w całości 30 kwietnia 2008 r.
stwierdzając, iż przedstawiony wykaz wykonanych zamówień zawiera
wszystkie żądane dane, dlatego uznał go za wystarczający i spełniający
wszystkie
wymagania
specyfikacji
istotnych
warunków
zamówienia.
Sformułowanie „odpowiadające swoim rodzajem” oznacza, iż wskazane usługi
powinny być jedynie zbieżne z przedmiotem zamówienia w podstawowym
zakresie czy charakterze, więc Zamawiający nie miał podstaw do uznania, że
4PRINT Sp. z o.o., DCN DIRECT Sp. z o.o., MULTIDRUK S.A. nie spełnia
warunku udziału w postępowaniu.
Zdaniem Zamawiającego 4PRINT Sp. z o.o., DCN DIRECT Sp. z o.o.,
MULTIDRUK S.A. załączyło również stosowne referencje. Brak w treści
referencji stwierdzenia, iż usługi zostały wykonane należycie nie powoduje,
iż referencje te są wadliwe. Z całokształtu treści złożonych dokumentów
jednoznacznie można wywnioskować, że wystawiający referencje nie mieli
zastrzeżeń co do jakości wykonania usług, samo wydanie referencji jest
pozytywną opinią o wykonawcy polecającą go innym, a sam fakt przedłożenia
referencji powinien być uznany za dokument potwierdzający prawidłowe
wykonanie usługi.
W odniesieniu do zarzutu nieprawidłowego poświadczenia dokumentów
za zgodność z oryginałem Zamawiający stwierdził, iż nie stanowi to podstawy
odrzucenia oferty z art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych,
ponieważ nie odnosi się do merytorycznej treści oferty. Natomiast brak
czytelnego imienia i nazwiska lub imiennej pieczęci w przypadku, gdy podpis
jest możliwy do zidentyfikowania przez Zamawiającego, jest mało istotnym
KIO/UZP 426/08

uchybieniem postanowieniom specyfikacji istotnych warunków zamówienia
i nie może stanowić podstawy odrzucenia oferty.

5 maja 2008 r. (wpływ do UZP 7 maja 2008 r.) Odwołujący wniósł
odwołanie do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, w którym powtórzył
swoje zarzuty i zażądał nakazania Zamawiającemu: unieważnienia czynności
oceny ofert oraz wyboru oferty najkorzystniejszej, powtórzenia czynności
oceny ofert, odrzucenia oferty złożonej przez 4PRINT Sp. z o.o., DCN DIRECT
Sp. z o.o., MULTIDRUK S.A., powtórzenia wyboru ofert i wyboru oferty
Odwołującego jako najkorzystniejszej.
Odwołujący przedstawił także dodatkowe argumenty na potwierdzenie
swoich zarzutów, tj. wyliczenia liczby i rodzaju przesyłek w stosunku do cen
przesyłek Poczty Polskiej oraz brak podania stanowiska osoby podpisującej
referencje.

16 maja 2008 r. do odwołania, po stronie Zamawiającego, przystąpili
wspólnie ubiegający się o zamówienie 4PRINT Sp. z o.o., DCN DIRECT Sp. z
o.o., MULTIDRUK S.A. W zgłoszeniu przystąpienia podnieśli oni, iż przy
wykonywaniu kwestionowanych usług korzystali oni z innych dostawców
korespondencji niż Poczta Polska, oferujących znacznie niższe stawki – firmy
zewnętrzne, z usług których korzysta Poczta Polska oferują znacznie niższe
stawki. Tak więc różnice w wartościach nie uzasadniają stwierdzenia
Odwołującego, iż przedstawione usługi są innego rodzaju niż określone jako
przedmiot zamówienia.
Zdaniem Przystępującego, z przedstawionych dokumentów wynika należyte
wykonanie usługi. Także wygląd złożonego podpisu i brak pieczątki osoby
poświadczającej dokumenty za zgodność z oryginałem nie może być
podstawą wykluczenia wykonawcy lub odrzucenia jego oferty, nie oznacza on
bowiem, że dokumenty te zawierają błędy lub są nieprawdziwe.

Skład orzekający Izby ustalił i zważył co następuje: odwołanie nie
zasługuje na uwzględnienie.

KIO/UZP 426/08

Zgodnie z wymaganiami punktu 3.2. i 3.5.6. specyfikacji istotnych
warunków zamówienia o udzielenie zamówienia mogli ubiegać się
wykonawcy, którzy m.in. wykonali co najmniej trzy usługi, w okresie
ostatnich trzech lat (styczeń 2005 r. – styczeń 2008 r., a jeżeli okres
prowadzenia
działalności
jest
krótszy

w
tym
okresie)
usług
odpowiadających
swoim
rodzajem
usługom
stanowiącym
przedmiot
zamówienia, tj. druku, spersonalizowania i wysyłki listowej nie mniej niż 3,5
mln stron A4, z podaniem przedmiotu, dat wykonania, odbiorców usług,
wartości usługi oraz informacji, czy wartość usługi zawiera opłatę pocztową
,
na potwierdzenie czego wykonawcy mieli przedstawić pisemny wykaz tych
usług oraz załączyć dokumenty potwierdzające, że usługi te zostały
wykonane należycie.
Jak wynika z przedstawionej dokumentacji postępowania na brzmienie ww.
warunku nie został złożony protest.
Z kolei w punkcie 3.1.12. specyfikacji istotnych warunków zamówienia
Zamawiający zawarł instrukcję przygotowania dokumentów – załączone
do oferty dokumenty muszą być przedłożone w formie oryginałów, bądź
kserokopii poświadczonej „za zgodność z oryginałem” przez wykonawcę
na każdej zapisanej stronie kserowanego dokumentu. Poświadczenie „za
zgodność z oryginałem” musi zostać sporządzone przez osoby uprawnione,
które zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz treścią załączonego
odpisu z właściwego rejestru, ewidencji lub pełnomocnictwa mogą skutecznie
składać oświadczenia woli w imieniu Wykonawcy. Podpisy złożone przez
Wykonawcę powinny być opatrzone czytelnym imieniem i nazwiskiem lub
pieczęcią imienną. Uznaje się, że pełnomocnictwo do podpisania oferty
obejmuje pełnomocnictwo do poświadczania za zgodność z oryginałem kopii
dokumentów…


Swój zarzut, iż usługi przedstawione przez 4PRINT Sp. z o.o., DCN
DIRECT Sp. z o.o., MULTIDRUK S.A. w wykazie nie mogą dotyczyć przesyłek
spersonalizowanych Odwołujący oparł na wyliczeniach ceny w odniesieniu
do cen oferowanych przez Pocztę Polską jako jedynego operatora
uprawnionego do doręczania przesyłek o wadze poniżej 50 g (1 zł za sztukę )
KIO/UZP 426/08

oraz minimalnej cenie, jaką może zaoferować operator konkurencyjny 5,25 zł
za sztukę. Zgodnie bowiem z art. 47 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo
pocztowe operatorowi publicznemu (czyli PPUP Poczta Polska) przysługuje
wyłączność,
świadczenia
usług
pocztowych,
zwanych
„usługami
zastrzeżonymi",
polegających
na:
przyjmowaniu,
przemieszczaniu
i doręczaniu w obrocie krajowym przesyłek z korespondencją, przesyłek
reklamowych, przesyłek innych niż wymienione powyżej, nadanych w sposób
uniemożliwiający sprawdzenie zawartości o masie nieprzekraczającej granicy
wagowej (tj. 50 g), przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu w obrocie
zagranicznym przesyłek o masie nieprzekraczającej granicy wagowej (tj. 50
g), przyjmowaniu i doręczaniu w obrocie krajowym i zagranicznym przesyłek
z korespondencją, o ile w procesie przyjmowania lub doręczania stają się one
przesyłkami o masie nieprzekraczającej granicy wagowej (tj. 50 g). Nie
narusza wyłączności świadczenia usług zastrzeżonych przyjmowanie,
przemieszczanie i doręczanie ww. przesyłek o masie nieprzekraczającej
granicy wagowej za pobraną przez operatora opłatą, nie niższą niż dwu
i półkrotność opłaty za przyjęcie, przemieszczenie i doręczenie przesyłki
listowej stanowiącej przesyłkę najniższego przedziału wagowego najszybszej
kategorii określonej w cenniku powszechnych usług pocztowych operatora
publicznego obowiązującego w danym czasie.
Tak więc 4PRINT Sp. z o.o., DCN DIRECT Sp. z o.o., MULTIDRUK S.A. nie
mogły zgodnie z prawem świadczyć usług dostarczania przesyłek
spersonalizowanych, których ilość, w stosunku do wartości usługi była tak
niska – zatem albo liczba przesyłek musiała być niższa, albo usługi dotyczyły
druków bezadresowych, które nie są przesyłkami spersonalizowanymi i nie
spełniają wymogu Zamawiającego zawartego w specyfikacji istotnych
warunków zamówienia.
Z kolei Przystępujący podczas rozprawy potwierdził, iż wymienione w wykazie
usługi dotyczą przesyłek spersonalizowanych, a nie druków bezadresowych.
Wszystkie trzy podmioty składające wspólnie ofertę specjalizują się
w wykonaniu pewnej części przedstawionych zadań, więc nie korzystając
z podwykonawców, mogą znacząco obniżyć ceny swoich usług. Dodatkowo
KIO/UZP 426/08

doręczania przesyłek nie powierzają Poczcie Polskiej, lecz podmiotom
konkurencyjnym, które oferują znacznie niższą cenę.
W związku z tym, iż zarzuty Odwołującego oparte są wyłącznie na jego
przypuszczeniach i wyliczeniach, skład orzekający Izby uznał, iż zarzut ten
nie został udowodniony i postanowił przyjąć oświadczenie Przystępującego,
że usługi dotyczyły rodzaju przesyłek określonego przez Zamawiającego, tym
bardziej, iż oświadczenie to jest poparte treścią złożonych referencji:
„zleconych przesyłek w postaci listów” (referencje Dialog Telekom), „usługę
polegającą na druku, personalizacji i wysyłki materiałów reklamowych”
(referencje Magic City) oraz „druku, personalizacji i wysyłki materiałów
reklamowych”
(referencje
Stołecznego
Przedsiębiorstwa
Handlu
Wewnętrznego PP). W odniesieniu do faktu, czy usługi te zostały wykonane
zgodnie z prawem, skład orzekający Izby stwierdził, iż, ponieważ Odwołujący
nie postawił zarzutu np. nieuczciwej konkurencji, zgodnie z przepisem art.
191 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, nie może orzec w zakresie
nie zawartym w proteście.

W odniesieniu do zarzutów dotyczących treści referencji oraz osób je
podpisujących skład orzekający Izby uznał, iż wystawca referencji nie ma
obowiązku zamieszczać w nich konkretnych treści – takich jak data czy
stanowisko osoby je wystawiającej. Zamawiający też najczęściej nie ma
możliwości sprawdzenia tych informacji. Dlatego w praktyce przyjmuje się, iż
osoba je wystawiająca była do tego upoważniona oraz zasadę dobrej wiary
wykonawcy przedstawiającego referencje i póki nie wystąpią okoliczności
wskazujące na to, iż przedstawione dokumenty nie są zgodne ze stanem
faktycznym (a w przypadku przedmiotowych referencji Odwołujący takich
okoliczności nie wskazał), nie ma podstaw, by negować ich prawidłowość.

W odniesieniu do zarzutu niezgodności poświadczenia za zgodność
z oryginałem uzupełnionych referencji i zaświadczenia ZUS z instrukcją
Zamawiającego zawartą w punkcie 3.1.12. specyfikacji istotnych warunków
zamówienia
skład
orzekający
Izby
stwierdził,

rzeczywiście,
w poświadczeniu tym brak jest czytelnego imienia i nazwiska lub imiennej
KIO/UZP 426/08

pieczątki, lecz złożony podpis pozwala na identyfikację osoby podpisującej
jako osoby do tego upoważnionej, czyli pana Piotra Ch. W związku
z tym, pomimo tego uchybienia należy uznać, iż dokumenty te nie zawierają
błędu, który musiałby mieć tak daleko idący skutek, jak wykluczenie
wykonawcy z postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo
zamówień publicznych, ani tym bardziej odrzucenia oferty na podstawie art.
89 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, który to przepis, jak
słusznie zauważył Zamawiający, dotyczy treści merytorycznej oferty, a nie
potwierdzania dokumentów za zgodność z oryginałem.

Wobec powyższego należało orzec jak w sentencji.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie
art. 191 ust. 6 i 7 ustawy Prawo zamówień publicznych, czyli stosownie
do wyniku postępowania.

Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655) na niniejszy
wyrok – w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych do Sądu
Okręgowego w Warszawie.

Przewodniczący:
………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie