eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2007 › Sygn. akt: KIO/UZP 1411/07
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2007-12-13
rok: 2007
sygnatury akt.:

KIO/UZP 1411/07

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Tubisz Renata Członkowie: Tetzlaff Ryszard, Wiśniewska Agnieszka Protokolant: Nowicka Dorota

po rozpoznaniu na posiedzeniu / rozprawie
w dniu / w dniach
13 grudnia 2007r. w
Warszawie odwołania wniesionego przez Firma GWARANT-Tomczyk sp. j., Głogów, ul.
Rynek 3A
od rozstrzygnięcia przez zamawiającego Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej,
Gdańsk, ul Marynarki Polskiej 134a
protestu / protestów
z dnia 8 grudnia 2007r.

przy udziale xxxx zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego xxxx po
stronie odwołującego sięoraz xxxx - po stronie zamawiającego
.


orzeka:
1 oddala odwołanie

2. kosztami postępowania obciąża Firma GWARANT-Tomczyk sp.j., Głogów, ul. Rynek
3A

i nakazuje:

1)
zaliczyćna rzecz Urzędu ZamówieńPublicznych koszty w wysokości 3 156 zł
00 gr (słownie: trzy tysiące sto pięćdziesiąt sześćzłotych)
z kwoty wpisu

uiszczonego

przez Firma GWARANT-Tomczyk sp.j.,
Głogów, ul. Rynek 3A


2)
dokonaćwpłaty kwoty 0 zł 00 gr (słownie: xxxx) przez xxxx na rzecz xxxx,
stanowiącej uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu xxxx

3)
dokonaćwpłaty kwoty 0 zł 00 gr (słownie: xxxx) przez xxxx na rzecz Urzędu
ZamówieńPublicznych na rachunek dochodów własnych UZP,

4)
dokonaćzwrotu kwoty 16 844 zł 00 gr (słownie: szesnaście tysięcy osiemset
czterdzieści cztery złote zero groszy)
z rachunku dochodów własnych Urzędu ZamówieńPublicznych na rzecz
Firma GWARANT-Tomczyk sp.j., Głogów, ul. Rynek 3A

U z a s a d n i e n i e

Pismem z dnia 07.11.2007r. (odwołanie wniesione 08.11.2007r.) Odwołujący (Firma
“Gwarant”-Tomczyk sp. j. ul. Rynek 3A, 67-200 Głogów ) złożyła protest w zakresie zadania
II i IV na “świadczenie usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych (
rehabilitacyjnych)” na czynnośćwyboru najkorzystniejszej oferty i zaniechanie odrzucenia
wybranej oferty to jest Pomorskiego Zarządu Okręgowego Polskiego Czerwonego Krzyża w
Gdańsku zwanej dalej PCK.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu (Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej ul.
Marynarki Polskiej 134 A, 80-865 Gdańsk) naruszenie następujących przepisów ustawy z
dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówieńpublicznych (j.t. Dz.U. 2007r. Nr 223, poz. 1655 )
zwanądalej ustawą: art.7 ust.1, art.82 ust.3, art.89 ust.1 pkt 1,2,8 oraz naruszenie
przepisów dotyczących pełnomocnictwa do udziału w przetargu to jest art. 98 kodeksu
cywilnego (k.c.)
Odwołujący zażądał unieważnienia wyboru jako najkorzystniejszej oferty PCK w zakresie
zadania II i IV oraz dokonanie ponownej oceny ofert na zadaniu II i IV, odrzucenie oferty
złożonej przez PCK i wybranie oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu, iżwybrał wykonawcę, którego oferta powinna być
odrzucona z powodu, iżpodpisały jąosoby nie uprawnione do udziału w postępowaniu o
zamówienie publiczne, do podpisania oferty oraz do zawarcia umowy, ponieważdo tych
czynności nie zostały umocowane przez Zarząd Główny Polskiego Czerwonego Krzyża w
Warszawie.
Na poparcie swoich twierdzeńOdwołujący przywołuje regulacje rozdziału IV pkt 2 lit. i ( str.8
siwz ) o następującej treści : “rozdz.IV – Wykaz dokumentów wymaganych od wykonawców
1. Wykonawca w celu potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu ,

obowiązany jest dołączyćdo oferty 2) następujące dokumenty i oświadczenia wykraczające
poza formularz ofertowy i) w przypadku podmiotów występujących wspólnie jak również
przypadku podpisywania dokumentów przez pełnomocnika – pełnomocnictwo do
reprezentowania w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego albo do
reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Pełnomocnictwo powinno byćzłożone w formie oryginału lub kserokopii potwierdzonej za
zgodnośćz oryginałem notarialnie lub przez wystawców pełnomocnictwa.”
Ponadto Odwołujący przywołuje Rozdział VI – uwagi Zamawiającego pkt 1 Opis sposobu
przygotowania oferty. Ppkt 2 oferta powinna byćprzygotowana i złożona zgodnie z
wymogami zawartymi w niniejszej siwz, a w pkt 1 ppkt 5 oferta musi byćpodpisana przez
osobęlub osoby uprawnione do reprezentowania Wykonawcy.
PCK do swojej oferty załączył Uchwałęnr 160/2007 Zarządu Głównego PCK w W-wie z
dn.24.07.2007r. W/s sprawie przyznania Pomorskiemu Zarządowi Okręgowemu PCK z
siedzibąw Gdańsku upoważnieńdo dokonywania czynności prawnych w zakresie : do
dokonywania czynności prawnych w zakresie dysponowania posiadanym majątkiem,
funduszami (z wyłączeniem nabywania, obciążania i zbywania nieruchomości) oraz
zawierania umów cywilnoprawnych w zakresie działalności statutowej w tym gospodarczych
zadańzleconych.
Zdaniem Odwołującego możliwośćuczestniczenia w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego pełnomocnika powoduje koniecznośćzałączenia do oferty pełnomocnictwa
zgodnie z art. 98 k.c.- pełnomocnictwo do dokonywania czynności przekraczających zakres
zwykłego zarządu winno określaćich rodzaj, chybaże przepisy szczególne wymagają
pełnomocnictwa do poszczególnej czynności.
Odwołujący przywołuje orzeczenie SN z 04.11.1998r. II CKN-866/97 pełnomocnictwo
rodzajowe powinno określaćrodzaj czynności oraz jej przedmiot.
Odwołujący podnosi argument,że Zamawiający ma obowiązek przeprowadzićpostępowanie
zgodnie z wcześniej ustalonymi wymogami SIWZ, przepisami ustawy i k.c.

Zamawiający pismem z dnia 16.11.2007r. oddalił wniesiony protest. Zamawiający nie
podzielił stanowiska odwołującego, ponieważz cytowanego przez odwołującego zapisu siwz
dotyczącego pełnomocnictwa nie można zastosowaćdo przedstawicieli PCK. Pomorski
Zarząd Okręgowy PCK w Gdańsku wpisany jest w KRS prowadzonym przez Sąd Rejonowy
dla Miasta Stołecznego Warszawy pod nr KRS 0000225587, a wykonawca przedłożył do
oferty poświadczonąza zgodnośćz oryginałem kopię. Na stronie 3 odpisu widnieje PCK
Pomorski Zarząd Okręgowy w Gdańsku w dziale II ( str 6 wypisu z KRS ) ”Sposób

reprezentacji podmiotu” „... do składania oświadczeńwoli i podpisywania dokumentów
konieczne jest współdziałanie dwóch członków zarządu właściwego szczebla”
Ponadto w § 56 ust.1 Statutu PCK stanowiącego załącznik do rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 25.10.2004r. Zawarto regulację... „do składania oświadczeńwoli i
podpisywania dokumentów konieczne jest współdziałanie dwóch członków zarządu
właściwego stopnia, w tym prezesa lub wiceprezesa zarządu”.

Pismem z dnia 20.11.2007r. wniesione zostało odwołanie. Przywołano w nim zapis Rozdz.VI
- Uwagi Zamawiającego pkt 1 Opis sposobu przygotowania oferty ppkt 5 oferta musi być
podpisana przez osobęlub osoby uprawnione do reprezentowania Wykonawcy (w
przypadku popisywania oferty przez upoważnionego przedstawiciela należy dołączyć
dokument mocujący go do złożenia oferty w imieniu Wykonawcy).
Pomorski Zarząd jest jednostkąterenowązapisanąw rubryce 3 poz.14 (jednostki terenowe,
oddziały). W dziale 2 rubryce 1 został wpisany organ uprawniony do reprezentowania
podmiotu to jest - Zarząd Główny PCK z siedzibąw Warszawie ul. Mokotowska 14 (dział I
rubryka 2), a wszystkie okręgi wchodząw skład struktury Krajowej PCK (rozdz. 4 § 23
Statutu PCK) i naczelnymi organami zarządzającymi sąZarząd Główny PCK i wyłonione
przez niego Prezydium (Rozdz. 5 § 28 Statutu PCK), a w rozdz.6 § 42 pkt 3 ppkt 4 i 5
wyjaśnione zostały kompetencje Zarządu Głównego w ppkt 4 wykonywanie uprawnieńi
obowiązków wynikających z posiadania przez PCK osobowości prawnej, w ppkt 5 ustalanie
zasad i trybu przyznawania zarządom niższego stopnia upoważnieńdo dokonywania
czynności prawnych a Prezydium Zarządu Głównego zgodnie z zapisem § 43 ust.2 pkt 3
Statutu udziela upoważnieńzarządom PCK do dokonywania czynności prawnych zgodnie z
zasadami ustalonymi przez Zarząd Główny poprzez stosowne uchwały (Uchwała nr 187/97
ZG PCK wraz ze zmianąw uchwale Nr 333/05).
Tym samym Odwołujący uważa za błędny pogląd Zamawiającego o posiadaniu
upoważnienia do reprezentacji bez potrzeby przedstawiania pełnomocnictwa.
Zarząd Główny udzielił pełnomocnictwa ogólnego Zarządowi w Gdańsku, który nie posiada
osobowości
prawnej,
pełnomocnictwa
ogólnego
obejmującego
umocowanie
do
podejmowania czynności prawnych mieszczących sięw granicach zwykłego zarządu.
Zdaniem Odwołującego Pomorski Zarząd Okręgowy PCK w Gdańsku miał obowiązek
złożenia pełnomocnictwa zgodnie art. 98 kc do dokonywania czynności przekraczających
zakres zwykłego zarządu czyli pełnomocnictwa rodzajowego. W przedmiotowym
postępowaniu pełnomocnictwo powinno dotyczyćumocowania w zakresie reprezentowania
w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego.

Wobec powyższego zdaniem Odwołującego oferta została złożona przez podmiot
nieuprawniony i podpisana przez osoby nie umocowane do występowania w zamówieniach
publicznych. Zawarcie ważnej umowy stało sięniemożliwe.
W związku z powyższąargumentacjąOdwołujący wnosi i wywodzi jak w proteście.

Skład orzekający Izby ustalił i zważył co następuje:

Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia zawiera następujące zapisy w zakresie
pełnomocnictw oraz podpisywania ofert.
„...w przypadku podmiotów występujących wspólnie jak równieżprzypadku podpisywania
dokumentów przez pełnomocnika – pełnomocnictwo do reprezentowania w postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego albo do reprezentowania w postępowaniu i zawarcia
umowy w sprawie zamówienia publicznego, Pełnomocnictwo powinno byćzłożone w formie
oryginału lub kserokopii potwierdzonej za zgodnośćz oryginałem notarialnie lub przez
wystawców pełnomocnictwa.” - rozdz.IV – Wykaz dokumentów wymaganych od
wykonawców .
“oferta musi byćpodpisana przez osobęlub osoby uprawnione do reprezentowania
Wykonawcy”. Rozdział VI – Uwagi Zamawiającego pkt 1 Opis sposobu przygotowania oferty.

Powyższe zapisy siwz odnosząsiędo regulacji ustawy oraz kodeksu cywilnego w zakresie
oświadczeńwoli czy to przez przedstawicieli ustawowych podmiotów to jest przez ich organy
bądźprzez pełnomocników ustanowionych przez tych przedstawicieli ustawowych. Fakt, iż
ustawa zawiera w art.23 wariantowe rozwiązania dla pełnomocnika to jest, czy to do
reprezentowania w postępowaniu, czy to do reprezentowania w postępowaniu i zawarcia
umowy nie oznacza to,że pełnomocnictwo dla podmiotów występujących wspólnie staje się
pełnomocnictwem rodzajowym. Fakt,że podmiot występujący wspólnie udziela
pełnomocnictwa jednemu z podmiotów czy przedstawicielowi jednego z podmiotów nie
powoduje,że fakt występowania w Konsorcjum przekształca czynności zwykłego zarządu, w
czynności przekraczające zwykły zarząd.

Reasumując o tym czy czynnośćjest czynnościąprzekraczającązwykły zarząd nie decyduje
wola stron, czy jednej strony, tylko czynniki obiektywnie istniejące niezależnie od woli stron
to jest charakter czynności i umocowania pełnomocników.

Pomorski Zarząd Okręgowy PCK w Gdańsku złożył ofertębędąc umocowany na podstawie
uchwały nr 160/2007r. Zarządu Głównego PCK z dnia 24.07.2007r. W sprawie przyznania

Pomorskiemu Zarządowi Okręgowemu PCK z siedzibąw Gdańsku upoważnieńdo
dokonywania czynności prawnych.
Sporna kwestia, co do wymaganej formy pełnomocnictwa, powstała na tle powyższej
uchwały, gdzie Pomorski Zarząd Okręgowy PCK upoważnia siędo dokonywania czynności
prawnych w zakresie dysponowania posiadanym majątkiem i funduszami (z wyłączeniem
nabywania,
obciążania
i
zbywania
nieruchomości)
oraz
do
zawierania
umów
cywilnoprawnych w zakresie działalności statutowej w tym gospodarczej i zadańzleconych.
Podstawęprawnąudzielonego pełnomocnictwa stanowiły następujące paragrafy Statutu
PCK -§ 42 ust.3 pkt 4, § 54 ust.2 oraz § 56 ust.1. Statut został zatwierdzony na podstawie
art.10 ust.1 ustawy z dnia 16.11.1964r. o Polskim Czerwonym Krzyżu, rozporządzeniem
Rady Ministrów z dnia 25.10.2004r. w sprawie zatwierdzenia statutu Polskiego Czerwonego
Krzyża ( Dz.U. z 2004r. nr 237 poz. 2372 ).
W rozdz.6 § 42 pkt 3 ppkt 4 i 5 wyjaśnione zostały kompetencje Zarządu Głównego w ppkt 4
wykonywanie uprawnieńi obowiązków wynikających z posiadania przez PCK osobowości
prawnej, w ppkt 5 ustalanie zasad i trybu przyznawania zarządom niższego stopnia
upoważnieńdo dokonywania czynności prawnych, a Prezydium Zarządu Głównego zgodnie
z zapisem § 43 ust.2 pkt 3 Statutu udziela upoważnieńzarządom PCK do dokonywania
czynności prawnych zgodnie z zasadami ustalonymi przez Zarząd Główny poprzez stosowne
uchwały ( Uchwała nr 187/97 ZG PCK wraz ze zmianąw uchwale Nr 333/05).
W szczególności § 56 ust.1 stanowi, do składania oświadczeńwoli i podpisywania
dokumentów konieczne jest współdziałanie dwóch członków zarządu właściwego stopnia, w
tym prezesa lub wiceprezesa zarządu.
Z równieżz załączonego do oferty wypisu z KRS wynika,że organem uprawnionym do
reprezentacji podmiotu jakim jest PCK jest Zarząd Główny PCK. Z kolei w rubryce „sposób
reprezentacji podmiotu” zapisano : do kompetencji zarządów PCK należy reprezentowanie
organizacji na obszarze swego działania (§ 42 pkt 2) zgodnie z § 56 Statutu PCK do
składania oświadczeńwoli i podpisywania dokumentów konieczne jest współdziałanie dwóch
członków zarządu właściwego stopnia, w tym prezesa lub wiceprezesa zarządu. Do
składania oświadczeńwoli i podpisywania dokumentów dotyczących bieżącej operacyjnej
działalności organizacji zarząd upoważnia dyrektora i głównego księgowego. Z kolei z tegoż
rejestru KRS rubryka 4 wynika między innymi,że przedmiotem działalności jest : liczba
porządkowa 14 nr 85,32, C działalnośćopiekuńcza.

W ocenie składu orzekającego Izby złożenie oferty i udział w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego przez Pomorski Zarząd Okręgowy PCK w Gdańsku nie stanowi
czynności przekraczającej zwykły zarząd. Za tym stanowiskiem przemawiająregulacje
Statutu, KRS oraz treśćpełnomocnictwa PZO PCK w Gdańsku.

Po zapoznaniu sięze sprawozdaniem z działalności PCK w 2006r. Uchwała nr 21/2007 KRP
PCK z 23.06.007r. należy stwierdzić,że działalnośćopiekuńcza jest jednąz działalności
podstawowych i w sumie w 2006r liczba umów zawartych z samorządami przekroczyła liczbę
11 tysięcy (źródło : strona internetowa www.pck.org.pl)

Ponadto wskazówkęinterpretacyjnąco do zakwalifikowania czynności do czynności
przekraczającej zwykły zarząd stanowi dawny art.95 § 1 kodeksu zobowiązań. “Przepis ten
postanawiał, iżudzielenie pełnomocnictwa ogólnego nie obejmuje umocowania do zbywania
i obciążania nieruchomości, zaciągania pożyczek i zobowiązańwekslowych, czynienia
darowizn, przyjmowania lub zrzekania sięspadków, zawierania ugód, wytaczania powództw,
czynienia zapisów na sąd polubowny i wykonywania innych czynności przekraczających
zakres zwykłego zarządu (źródło: komentarz do kodeksu cywilnego tom I Duże komentarze
Becka , 3 wydanie 2002r. - str 279).
Także orzeczenia Sądu Najwyższego potwierdzająpowyższąregulacjęart. 95 dawnego k.z.

W tym stanie rzeczy Izba orzekła jak w sentencji wyroku, nie stwierdzając naruszenia
przepisów art. 7 ust.1, 82u st.3, 89 ust.1 pkt 1,2,8 i art.14 ustawy wskazanych przez
Odwołującego.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art. 191 ust.
6 i 7 ustawy Prawo zamówieńPublicznych.

Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówieńpublicznych
(Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163, z późn. zm.) na niniejszy wyrok/postanowienie* - w
terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Urzędu ZamówieńPublicznych do Sądu Okręgowego w Gdańsku

Przewodniczący:

………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………


_________

*
niepotrzebne skreślić



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie