Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu
Ogłoszenie z dnia 2011-05-04
Świebodzin: Wykonanie zadania p.n.: Sukcesywna dostawa materiałów budowlanych w roku 2011 z podziałem na 4 zadania
Numer ogłoszenia: 99252 - 2011; data zamieszczenia: 04.05.2011
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - dostawy
Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES: Gmina Świebodzin , ul. Rynkowa 2, 66-200 Świebodzin, woj. lubuskie, tel. 68 4750916, faks 68 4750916.
- Adres strony internetowej zamawiającego: www.bip.swiebodzin.eu
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Wykonanie zadania p.n.: Sukcesywna dostawa materiałów budowlanych w roku 2011 z podziałem na 4 zadania.
II.1.2) Rodzaj zamówienia: dostawy.
II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: 1. Przedmiotem zamówienia jest wykonanie zadania p.n.: Sukcesywna dostawa materiałów budowlanych w roku 2011 z podziałem na 4 zadania: 1.1. Zadanie 1, obejmujące dostawę następujących materiałów: - Kostka brukowa betonowa typ 2T Behaton, gr. 6 cm, kolor szary - 1 900 m2 - Kostka brukowa betonowa typ cegiełka, gr. 6 cm, kolor czerwony - 220 m2 - Kostka brukowa betonowa typ 2T Behaton, gr. 8 cm, kolor szary - 1 330 m2 - Kostka brukowa betonowa typ 2T Behaton, gr. 8 cm, kolor czerwony - 250 m2 - Krawężnik drogowy betonowy o wym. 15x30x100 cm - 1 010 mb - Obrzeże drogowe betonowe o wym. 8x30x100 cm - 240 mb - Cement portlandzki CEM I 32,5 N workowany - 30 t lub 1.2. Zadanie 2, obejmujące dostawę następujących materiałów: - Kostka brukowa betonowa typ 2T Behaton, gr. 6 cm, kolor szary - 90 m2, w tym: 42 m2 dla Sołectwa Jeziory i 48 m2 dla Sołectwa Rozłogi - Kostka brukowa betonowa typ 2T Behaton, gr. 8 cm, kolor szary - 95 m2 , w tym: 60 m2 dla Sołectwa Jeziory i 35 m2 dla Sołectwa Rozłogi - Krawężnik drogowy betonowy o wym. 15x30x100 cm - 58 mb, w tym: 3 mb dla Sołectwa Jeziory i 55 mb dla Sołectwa Rozłogi - Obrzeże drogowe betonowe o wym. 8x30x100 cm - 130 mb, w tym: 90 mb dla Sołectwa Jeziory i 40 mb dla Sołectwa Rozłogi W/w materiały powinny odpowiadać polskim normom, w tym: - PN-EN 1338:2005 Betonowa kostka brukowa. Wymagania i metody badań. - PN-EN 1340:2004 Krawężniki betonowe. Wymagania i metody badań. - BN-80/6775-03/04 Prefabrykaty budowlane z betonu. Elementy nawierzchni dróg, ulic, parkingów i torowisk tramwajowych. Krawężniki i obrzeża chodnikowe. - PN-EN 197-1:2002 Cement. Część 1: Skład, wymagania i kryteria zgodności dotyczące cementów powszechnego użytku. Zakup, załadunek, transport i rozładunek materiałów każdorazowo w miejscu wskazanym przez Zamawiającego na terenie Gminy Świebodzin, koszty opakowania zapewniającego całość, nienaruszalność i zabezpieczające przed uszkodzeniem, koszty odbioru palet w terminie 6 miesięcy od daty dostawy ostatniej partii materiału oraz wszelkie inne koszty związane z realizacją przedmiotu zamówienia, po stronie Wykonawcy. lub 1.3. Zadanie 3, obejmujące dostawę następujących materiałów: - Piasek zwykły - 900 t - Kruszywo kamienne naturalne - kliniec o uziarnieniu 4-31,5 mm - 150 t lub 1.4. Zadanie 4, obejmujące dostawę następujących materiałów: - Piasek zwykły - 7 t, w tym: 3 t dla Sołectwa Jeziory i 4 t dla Sołectwa Rozłogi - Kruszywo kamienne naturalne - kliniec o uziarnieniu 4-31,5 mm - 26 t, w tym: 15 t dla Sołectwa Jeziory i 11 t dla Sołectwa Rozłogi W/w materiały powinny odpowiadać polski normom, w tym: - PN-EN 13242:2004 Kruszywa do niezwiązanych i związanych hydraulicznie materiałów stosowanych w obiektach budowlanych i budownictwie drogowym, zastępująca: - PN-B-11112:1996-Kruszywa mineralne. Kruszywo łamane do nawierzchni drogowych. - PN-B-11113:1996-Kruszywa mineralne. Kruszywa naturalne do nawierzchni drogowych. Piasek. Zakup, załadunek, transport i rozładunek materiałów każdorazowo w miejscu wskazanym przez Zamawiającego na terenie Gminy Świebodzin oraz wszelkie inne koszty związane z realizacją przedmiotu zamówienia, po stronie Wykonawcy..
II.1.4) Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: nie.
II.1.5) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 44.11.30.00-5, 44.11.31.00-6, 14.21.10.00-3, 44.11.12.00-3, 14.21.22.00-2.
II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: tak, liczba części: 4.
II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.
II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 31.12.2011.
SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM
III.1) WADIUM
Informacja na temat wadium: Wykonawca jest zobowiązany do wniesienia wadium w wysokości: Zadanie 1: 2 500,00 zł (słownie: dwa tysiące pięćset złotych 00/100); Zadanie 3: 800,00 zł (słownie: osiemset złotych 00/100). Wymagania dotyczące wadium określono w Rozdziale XV. Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia
III.2) ZALICZKI
- Czy przewiduje się udzielenie zaliczek na poczet wykonania zamówienia: nie
III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW
III.3.3) Potencjał techniczny
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Wykonawca musi wykazać, że dysponuje potencjałem technicznym do wykonania zamówienia: a) Zadanie 1 lub Zadanie 2, co najmniej: - samochodem ciężarowym z systemem HDS - 1 szt.
III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY
-
III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, należy przedłożyć:
- wykaz narządzi, wyposażenia zakładu i urządzeń technicznych dostępnych wykonawcy usług lub robót budowlanych w celu realizacji zamówienia wraz z informacją o podstawie dysponowania tymi zasobami
III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:
- oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia
- aktualny odpis z właściwego rejestru, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert, a w stosunku do osób fizycznych oświadczenie w zakresie art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy
- aktualne zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków lub zaświadczenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
- aktualne zaświadczenie właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne, lub potwierdzenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
- wykonawca powołujący się przy wykazywaniu spełniania warunków udziału w postępowaniu na potencjał innych podmiotów, które będą brały udział w realizacji części zamówienia, przedkłada także dokumenty dotyczące tego podmiotu w zakresie wymaganym dla wykonawcy, określonym w pkt III.4.2.
-
III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych
Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:
III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:
- nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
- nie zalega z uiszczaniem podatków, opłat, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne albo że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawiony nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
III.6) INNE DOKUMENTY
Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)
1. Oświadczenie wykonawcy o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu z art. 22 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych. 2. Pisemne zobowiązanie podmiotów, o których mowa w Rozdziale X ust. 2 SIWZ, o ile wykonawca polega na zasobach innych podmiotów na zasadach określonych w art. 26 ust. 2b ustawy Prawo zamówień publicznych. 3. Pełnomocnictwo w oryginale albo notarialnie potwierdzona kopia (w przypadku jego składania)
III.7) Czy ogranicza się możliwość ubiegania się o zamówienie publiczne tylko dla wykonawców, u których ponad 50 % pracowników stanowią osoby niepełnosprawne: nie
SEKCJA IV: PROCEDURA
IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.
IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT
IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.
IV.2.2) Czy przeprowadzona będzie aukcja elektroniczna: nie.
IV.3) ZMIANA UMOWY
Czy przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy: tak
Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian
Możliwość istotnych zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru Wykonawcy wraz z określeniem warunków takich zmian zawarta jest w Rozdziale XXVII. Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia
IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.bip.swiebodzin.eu
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Urząd Miejski w Świebodzinie, ul. Rynkowa 2, 66-200 Świebodzin, pok. nr 17.
IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 12.05.2011 godzina 12:00, miejsce: Urząd Miejski w Świebodzinie, ul. Rynkowa 2, 66-200 Świebodzin, pok. nr 22.
IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).
IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie
ZAŁĄCZNIK I - INFORMACJE DOTYCZĄCE OFERT CZĘŚCIOWYCH
CZĘŚĆ Nr: 1 NAZWA: Wykonanie zadania p.n.: Sukcesywna dostawa materiałów budowlanych w roku 2011 z podziałem na 4 zadania - Zadanie 1.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Wykonanie zadania p.n.: Sukcesywna dostawa materiałów budowlanych w roku 2011 z podziałem na 4 zadania: Zadanie 1, obejmujące dostawę następujących materiałów: - Kostka brukowa betonowa typ 2T Behaton, gr. 6 cm, kolor szary - 1 900 m2 - Kostka brukowa betonowa typ cegiełka, gr. 6 cm, kolor czerwony - 220 m2 - Kostka brukowa betonowa typ 2T Behaton, gr. 8 cm, kolor szary - 1 330 m2 - Kostka brukowa betonowa typ 2T Behaton, gr. 8 cm, kolor czerwony - 250 m2 - Krawężnik drogowy betonowy o wym. 15x30x100 cm - 1 010 mb - Obrzeże drogowe betonowe o wym. 8x30x100 cm - 240 mb - Cement portlandzki CEM I 32,5 N workowany - 30 t W/w materiały powinny odpowiadać polskim normom, w tym: - PN-EN 1338:2005 Betonowa kostka brukowa. Wymagania i metody badań. - PN-EN 1340:2004 Krawężniki betonowe. Wymagania i metody badań. - BN-80/6775-03/04 Prefabrykaty budowlane z betonu. Elementy nawierzchni dróg, ulic, parkingów i torowisk tramwajowych. Krawężniki i obrzeża chodnikowe. - PN-EN 197-1:2002 Cement. Część 1: Skład, wymagania i kryteria zgodności dotyczące cementów powszechnego użytku. Zakup, załadunek, transport i rozładunek materiałów każdorazowo w miejscu wskazanym przez Zamawiającego na terenie Gminy Świebodzin, koszty opakowania zapewniającego całość, nienaruszalność i zabezpieczające przed uszkodzeniem, koszty odbioru palet w terminie 6 miesięcy od daty dostawy ostatniej partii materiału oraz wszelkie inne koszty związane z realizacją przedmiotu zamówienia, po stronie Wykonawcy..
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 44.11.30.00-5, 44.11.31.00-6, 44.11.12.00-3.
3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 31.12.2011.
4) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.
CZĘŚĆ Nr: 2 NAZWA: Wykonanie zadania p.n.: Sukcesywna dostawa materiałów budowlanych w roku 2011 z podziałem na 4 zadania - Zadanie 2.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Wykonanie zadania p.n.: Sukcesywna dostawa materiałów budowlanych w roku 2011 z podziałem na 4 zadania: Zadanie 2, obejmujące dostawę następujących materiałów: - Kostka brukowa betonowa typ 2T Behaton, gr. 6 cm, kolor szary - 90 m2, w tym: 42 m2 dla Sołectwa Jeziory i 48 m2 dla Sołectwa Rozłogi - Kostka brukowa betonowa typ 2T Behaton, gr. 8 cm, kolor szary - 95 m2 , w tym: 60 m2 dla Sołectwa Jeziory i 35 m2 dla Sołectwa Rozłogi - Krawężnik drogowy betonowy o wym. 15x30x100 cm - 58 mb, w tym: 3 mb dla Sołectwa Jeziory i 55 mb dla Sołectwa Rozłogi - Obrzeże drogowe betonowe o wym. 8x30x100 cm - 130 mb, w tym: 90 mb dla Sołectwa Jeziory i 40 mb dla Sołectwa Rozłogi W/w materiały powinny odpowiadać polskim normom, w tym: - PN-EN 1338:2005 Betonowa kostka brukowa. Wymagania i metody badań. - PN-EN 1340:2004 Krawężniki betonowe. Wymagania i metody badań. - BN-80/6775-03/04 Prefabrykaty budowlane z betonu. Elementy nawierzchni dróg, ulic, parkingów i torowisk tramwajowych. Krawężniki i obrzeża chodnikowe. Zakup, załadunek, transport i rozładunek materiałów każdorazowo w miejscu wskazanym przez Zamawiającego na terenie Gminy Świebodzin, koszty opakowania zapewniającego całość, nienaruszalność i zabezpieczające przed uszkodzeniem, koszty odbioru palet w terminie 6 miesięcy od daty dostawy ostatniej partii materiału oraz wszelkie inne koszty związane z realizacją przedmiotu zamówienia, po stronie Wykonawcy..
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 44.11.30.00-5, 44.11.31.00-6.
3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 31.12.2011.
4) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.
CZĘŚĆ Nr: 3 NAZWA: Wykonanie zadania p.n.: Sukcesywna dostawa materiałów budowlanych w roku 2011 z podziałem na 4 zadania - Zadanie 3.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Wykonanie zadania p.n.: Sukcesywna dostawa materiałów budowlanych w roku 2011 z podziałem na 4 zadania: Zadanie 3, obejmujące dostawę następujących materiałów: - Piasek zwykły - 900 t - Kruszywo kamienne naturalne - kliniec o uziarnieniu 4-31,5 mm - 150 t W/w materiały powinny odpowiadać polski normom, w tym: - PN-EN 13242:2004 Kruszywa do niezwiązanych i związanych hydraulicznie materiałów stosowanych w obiektach budowlanych i budownictwie drogowym, zastępująca: - PN-B-11112:1996-Kruszywa mineralne. Kruszywo łamane do nawierzchni drogowych. - PN-B-11113:1996-Kruszywa mineralne. Kruszywa naturalne do nawierzchni drogowych. Piasek. Zakup, załadunek, transport i rozładunek materiałów każdorazowo w miejscu wskazanym przez Zamawiającego na terenie Gminy Świebodzin oraz wszelkie inne koszty związane z realizacją przedmiotu zamówienia, po stronie Wykonawcy..
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 14.21.10.00-3, 14.21.22.00-2.
3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 31.12.2011.
4) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.
CZĘŚĆ Nr: 4 NAZWA: Wykonanie zadania p.n.: Sukcesywna dostawa materiałów budowlanych w roku 2011 z podziałem na 4 zadania - Zadanie 4.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Wykonanie zadania p.n.: Sukcesywna dostawa materiałów budowlanych w roku 2011 z podziałem na 4 zadania: Zadanie 4, obejmujące dostawę następujących materiałów: - Piasek zwykły - 7 t, w tym: 3 t dla Sołectwa Jeziory i 4 t dla Sołectwa Rozłogi - Kruszywo kamienne naturalne - kliniec o uziarnieniu 4-31,5 mm - 26 t, w tym: 15 t dla Sołectwa Jeziory i 11 t dla Sołectwa Rozłogi W/w materiały powinny odpowiadać polski normom, w tym: - PN-EN 13242:2004 Kruszywa do niezwiązanych i związanych hydraulicznie materiałów stosowanych w obiektach budowlanych i budownictwie drogowym, zastępująca: - PN-B-11112:1996-Kruszywa mineralne. Kruszywo łamane do nawierzchni drogowych. - PN-B-11113:1996-Kruszywa mineralne. Kruszywa naturalne do nawierzchni drogowych. Piasek. Zakup, załadunek, transport i rozładunek materiałów każdorazowo w miejscu wskazanym przez Zamawiającego na terenie Gminy Świebodzin oraz wszelkie inne koszty związane z realizacją przedmiotu zamówienia, po stronie Wykonawcy..
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 14.21.10.00-3, 14.21.22.00-2.
3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 31.12.2011.
4) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.
INNE PRZETARGI Z ŚWIEBODZINA
- Wynajem sprzętu budowlanego wraz z obsługą operatorską świadczone na potrzeby budowy dróg leśnych w roku 2024 i 2025 z podziałem na Zadania
- "Remonty cząstkowe pozostałych nawierzchni" oraz "Remonty dróg wewnętrznych" w ramach zadania pn. "Remonty cząstkowe dróg i ulic"
- Roboty budowlane polegające na wykonaniu nawierzchni bitumicznych z podziałem na 3 zadania
- Roboty budowlane polegające na wykonaniu podwójnego powierzchniowego utrwalenia nawierzchni z podziałem na zadania
- Wymiana i renowacja stolarki okiennej w budynku Powiatowego Urzędu Pracy w Świebodzinie
więcej: przetargi w Świebodzinie »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Sukcesywna dostawa kruszywa
- Dostawa materiałów ogólnobudowlanych na potrzeby Infrastruktury Komendy Portu Wojennego Gdynia z podziałem na części
- "Sukcesywna dostawa mieszanki kamienia łamanego wraz z rozładunkiem i wyrównaniem na terenie Gminy Horodło"
- Dostawa kruszywa na terenie Nadleśnictwa Susz w 2024 roku
- Dostawa żwiru drogowego na potrzeby Gminy Czyżew
- DOSTAWA KRUSZYWA DROGOWEGO
więcej: Piasek »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.