eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Zator › Odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy Zator w okresie od 1 lipca 2013 roku do 31 marca 2015 roku.

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2013-05-17

Zator: Odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy Zator w okresie od 1 lipca 2013 roku do 31 marca 2015 roku.
Numer ogłoszenia: 80833 - 2013; data zamieszczenia: 17.05.2013
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Burmistrz Zatora , Plac Marszałka Józefa Piłsuskiego 1, 32-640 Zator, woj. małopolskie, tel. 33 8412215, faks 33 84 10 206.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.zator.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy Zator w okresie od 1 lipca 2013 roku do 31 marca 2015 roku..

II.1.2) Rodzaj zamówienia: usługi.

II.1.4) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: 1. Przedmiotem zamówienia jest odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy Zator w okresie od 1 lipca 2013 roku do 31 marca 2015 roku. CPV 90000000-7, 90500000-2, 90511000-2, 90511200-4, 90512000-9, 90513200-8, 80500000-0, 80540000-0, 63122000-0 Rodzaj zamówienia - usługi. 2. Zakres przedmiotu zamówienia, o którym mowa w punkcie 1 obejmuje w szczególności: a) odbieranie odpadów komunalnych (w tym segregowanych) od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, - liczba mieszkańców w Gminie Zator, którzy będą objęci usługą odbierania odpadów komunalnych - wg stanu na dzień 31.03.2013r. - 9 370, w tym w budownictwie wielorodzinnym - 540 osób. - liczba nieruchomości z zabudową jednorodzinną - 2300 - liczba nieruchomości wielorodzinnych (bloków) - 7 - powierzchnia gminy Zator -51 km2. b) odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, - liczba nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne - 130 c) transport i przekazywanie odebranych odpadów komunalnych do Regionalnej Instalacji do Przetwarzania Odpadów Komunalnych (RIPOK) wskazanej przez Zamawiającego, tj. do Składowiska Odpadów Komunalnych Sp. z o.o. w Oświęcimiu, ul. Nadwiślańska 36, 32-600 Oświęcim (SOK Oświęcim), zgodnie z warunkami określonymi w niniejszej SIWZ. d) transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych nieprzekazywanych do RIPOK w sposób zgodny z obowiązującymi aktualnie przepisami prawa, według wskazań zawartych w niniejszej SIWZ, e) zorganizowanie odbioru odpadów z remontu, odpadów wielkogabarytowych i odpadów zielonych do kontenerów o pojemności 20 - 30 m2 w zastępstwie prowadzenia punktu selektywnego zbierania odpadów na warunkach określonych w niniejszej SIWZ, f) obowiązkowe prowadzenie dokumentacji w tym sprawozdawczości w zakresie i na warunkach określonych w punkcie 3.4 niniejszego rozdziału SIWZ, g) dostawę worków do odbierania odpadów komunalnych w asortymencie i ilości określonej w punkcie 3.5 lit.c SIWZ, na warunkach określonych w punkcie 3.3 i 3.5 niniejszego rozdz. specyfikacji istotnych warunków zamówienia, h) wyposażenie nieruchomości w zakupione worki oraz utrzymanie ich w należytym stanie technicznym i estetycznym, na warunkach określonych w punkcie 3.3 niniejszego rozdziału SIWZ, i) dokonywanie wspólnie z Zamawiającym kontroli w terenie pojazdem Wykonawcy, j) świadczenia w okresie trwania umowy usług w zakresie edukacji ekologicznej związanej z tematyką zgodną z przedmiotem zamówienia k) oraz wykonanie innych prac niezbędnych do należytego wykonania zamówienia, Użyte w niniejszej specyfikacji nazwy własne, znaki towarowe lub firmy producenta są przykładowe i towarzyszy im sformułowanie: lub równoważne. Mają na celu wyłącznie określenie standardu i parametrów jakościowych, użytkowych oraz funkcjonalnych. Wykonawca, który powołuje się na rozwiązania równoważne opisywane przez Zamawiającego, jest zobowiązany wykazać w treści oferty, że oferowane przez niego usługi, w tym użyte materiały, spełniają wymagania określone przez Zamawiającego, bądź przewidują zastosowanie rozwiązań lepszych od wymaganych. 3. Wymagania określone przepisami art. 6d ust. 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach: 1) Wymogi dotyczące przekazywania odebranych zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania do Regionalnej Instalacji do Przetwarzania Odpadów Komunalnych: a/ wszystkie dostarczane przez Wykonawcę odpady będą ważone na legalizowanej wadze samochodowej o dokładności +/- 20 kg, b/ każdy pojazd Wykonawcy dostarczający odpady będzie dwukrotnie ważony: raz z ładunkiem i drugi raz bez ładunku, c/ ilość dostarczonych przez Wykonawcę odpadów będzie każdorazowo wpisywana i potwierdzana w dokumentach Wykonawcy przez osoby wyznaczone w tym zakresie przez Regionalną Instalację do Przetwarzania Odpadów Komunalnych, d/ ilości odpadów do odbierania wskazane w formularzu cenowym (załącznik do niniejszej specyfikacji) są wartościami prognozowanymi i mogą ulec zmniejszeniu lub zwiększeniu , na co wykonawca wyraża zgodę i nie będzie dochodził roszczeń z tytułu zmian ilościowych w trakcie realizacji przedmiotu zamówienia, e/ Wykonawca ma obowiązek dostarczania do Regionalnej Instalacji do Przetwarzania Odpadów Komunalnych tylko i wyłącznie odpady komunalne (grupa 20). W przypadku dostarczania odpadów innych niż komunalne Zamawiający nie będzie ponosił kosztów z tego tytułu. 2) Rodzaje odpadów komunalnych odbieranych selektywnie od właścicieli nieruchomości: a) odpady wielkogabarytowe: kod 20 03 07 odpady wielkogabarytowe b) Odpady ulegające biodegradacji tzw. odpady zielone: kod 20 02 01 odpady komunalne ulegające biodegradacji kod 20 02 02 gleba i ziemia w tym kamienie c) Odpady komunalne segregowane: kod 20 01 01 papier i tektura kod 20 01 02 szkło kod 20 01 39 tworzywa sztuczne kod 20 01 40 metale d) Odpady niebezpieczne wydzielone ze strumienia odpadów komunalnych: kod 20 01 13* rozpuszczalniki kod 20 01 14* kwasy kod 20 01 15* alkalia kod 20 01 17* odczynniki fotograficzne kod 20 01 19* środki ochrony roślin I i II klasy toksyczności (bardzo toksyczne i toksyczne np. herbicydy, insektycydy) kod 20 01 26* oleje i tłuszcze inne niż wymienione w 20 01 25 kod 20 01 27* farby, tusze, farby drukarskie, kleje, lepiszcze i żywice zawierające substancje niebezpieczne kod 20 01 29* detergenty zawierające substancje niebezpieczne kod 20 01 31* leki cytotoksyczne i cytostatyczne kod 20 01 33* baterie i akumulatory łącznie z bateriami i akumulatorami wymienionymi w 16 06 01, 16 06 02 lub 16 06 03 oraz niesortowane baterie i akumulatory zawierające te baterie kod 20 01 37 drewno zawierające substancje niebezpieczne e) Odpady inne niż niebezpieczne wydzielone ze strumienia odpadów komunalnych: kod 16 06 04 baterie alkaliczne z wyłączeniem 16 06 03 kod 16 06 05 inne baterie i akumulatory kod 17 01 01 odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów kod 17 01 02 gruz ceglany kod 17 01 03 odpady innych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia kod 17 -1 80 usunięte tynki, tapety, okleiny itp. kod 20 01 11 tekstylia kod 20 01 32 leki i inne niż wymienione w 20 01 31 kod 20 01 34 baterie i akumulatory f) Odpady komunalne zmieszane (niesegregowane) kod 20 03 01 niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne kod 20 03 99 odpady komunalne nie wymienione w innych podgrupach 3) Standard sanitarny wykonywania usług oraz ochrony środowiska: Przy realizacji przedmiotu zamówienia celem zapewnienia należytych standardów sanitarnych oraz ochrony środowiska Wykonawca jest zobowiązany do: a) w zakresie wymagań technicznych: *dysponować nowoczesną bazą wyposażoną w zaplecze techniczne i miejsca postojowe dla pojazdów i maszyn. Miejsca, w których będą magazynowane odpady komunalne winny być oznakowane, *dysponować flotą pojazdów oraz specjalistycznym wyposażeniem, szerokim asortymentem kontenerów, pojemników do zbierania odpadów gwarantując profesjonalne i na wysokim poziomie wykonanie każdej usługi, *dysponować urządzeniem mobilnym do mycia pojemników, umożliwiającym realizację obowiązku mycia i dezynfekcji w systemie zamkniętym. Ze względu na zapewnienie wymogów sanitarnych i ekologicznych mycie pojemników musi odbywać się w systemie zamkniętym, zapewniającym uniemożliwienie wydostania się z obiegu czynnika używanego do procesu dezynfekcji. Nieczystości ciekłe pozostałe po operacji mycia należy przekazywać do stacji zlewnej celem unieszkodliwienia, *organizować i przeprowadzać odkażanie pojazdów, narzędzi i innych urządzeń, w tym pojemników używanych do odbierania, magazynowania, transportu oraz załadunku i wyładunku odpadów, z użyciem produktów biobójczych, w rozumieniu ustawy z dnia 13 września 2002 r. o produktach biobójczych. Do mycia i dezynfekcji należy wykorzystywać środki biodegradowalne i dezynfekujące posiadające atest PZH dopuszczający do obrotu na terenie Polski, *zapewnić, aby pojazdy do odbierania odpadów były sprawne technicznie, oznakowane oraz w odpowiednim stanie sanitarnym, *przeprowadzania prac remontowo - naprawczych pojazdów, narzędzi i innych urządzeń poprzedzonych czynnością odkażania, *przeprowadzania naprawy pojazdów, urządzeń i instalacji niezwłocznie po zidentyfikowaniu wystąpienia awarii w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania na środowisko,wyposażenia każdego pojazdu do transportu odpadów komunalnych w: *apteczkę pierwszej pomocy; *pojemniki z solą fizjologiczną lub wodą destylowaną do przemywania oczu; *pojemnik zapewniający dostęp do czystej wody; *podręczny sprzęt gaśniczy, w którym ilość środka gaśniczego jest odpowiednia do ilości i rodzaju transportowanych odpadów. *organizacji i wykonywania prac związanych z załadunkiem odpadów komunalnych tak, aby nie powodować zagrożenia dla ruchu drogowego, *realizacji usługi związanej z odbieraniem odpadów, którą należy wykonywać w dniach od poniedziałku do soboty w godzinach od 600 do 22°°-, *transportu zebranych odpadów komunalnych zmieszanych przy użyciu specjalistycznych, bezpylnych samochodów ciężarowych, których konstrukcja zabezpiecza ładunek przed rozwiewaniem, wysypywaniem oraz minimalizuje oddziaływanie transportowanych odpadów na środowisko. Pojazdy te muszą spełniać wszystkie wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 11.01.2013r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, *dopuszcza się możliwość transportu odpadów komunalnych zmieszanych w kontenerach, pod warunkiem, że kontenery te będą w należytym stanie technicznym i estetycznym oraz będą posiadały sprawne klapy zamykające, a w przypadku kontenerów odkrytych będą zabezpieczone siatką, podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest obowiązany posiadać bazę magazynowo-transportową usytuowaną: *w odległości nie większej niż 60 km od granicy gminy; * na terenie, do którego posiada tytuł prawny. b)w zakresie wyposażenia bazy magazynowo-transportowej należy zapewnić, aby: -teren bazy magazynowo-transportowej był zabezpieczony w sposób uniemożliwiający wstęp osobom nieupoważnionym; *miejsca przeznaczone do parkowania pojazdów były zabezpieczone przed emisją zanieczyszczeń do gruntu; *miejsca magazynowania selektywnie zebranych odpadów komunalnych były zabezpieczone przed emisją zanieczyszczeń do gruntu oraz zabezpieczone przed działaniem czynników atmosferycznych; *teren bazy magazynowo-transportowej był wyposażony w urządzenia lub systemy zapewniające zagospodarowanie wód opadowych i ścieków przemysłowych, pochodzących z terenu bazy zgodnie z wymaganiami określonymi przepisami ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2012 r. poz. 145, 951 i 1513 oraz z 2013 r. poz. 21); *baza magazynowo-transportowa była wyposażona w: - miejsca przeznaczone do parkowania pojazdów, - pomieszczenie socjalne dla pracowników odpowiadające liczbie zatrudnionych osób, - miejsca do magazynowania selektywnie zebranych odpadów z grupy odpadów komunalnych, - legalizowaną samochodową wagę najazdową - w przypadku gdy na terenie bazy następuje magazynowanie odpadów, * na terenie bazy magazynowo-transportowej powinny znajdować się także: - punkt bieżącej konserwacji i napraw pojazdów, - miejsce do mycia i dezynfekcji pojazdów o ile czynności te nie są wykonywane przez uprawnione podmioty zewnętrzne poza terenem bazy magazynowo-transportowej. c) w zakresie wymagań dla worków przeznaczonych do zbierania odpadów: *wykonawca wyposaży nieruchomości w worki według zasad określonych w uchwale Nr XXXIV/251/12 Rady Miejskiej w Zatorze z dnia 27. 11. 2012 w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, *wykonawca zobowiązany jest do odbioru odpadów komunalnych gromadzonych na terenie poszczególnych nieruchomości w pojemnikach spełniających wymagania Polskich Norm oraz norm DIN, o pojemnościach określonych w w/w uchwale, d) w zakresie obsługi: - dysponować profesjonalną kadrą z doświadczeniem, - pracownicy mający bezpośredni kontakt z odpadami komunalnymi powinni korzystać z oddzielnych pomieszczeń i urządzeń higieniczno-sanitarnych, takich jak szatnie przepustowe, umywalnie, pomieszczenia z natryskami, toalety i jadalnie, - pracownicy przystępujący do wykonywania prac przy gospodarowaniu odpadami komunalnymi powinni być wyposażeni w odpowiednie środki ochrony indywidualnej, - wykonawca ma obowiązek wyposażenia pracowników zajmujących się wywozem odpadów w odzież ochronną odpowiednio oznakowaną elementami odblaskowymi i spełniającą wymagania przepisów o systemie oceny zgodności z widocznym logo firmy. Odzież winna być utrzymana w należytej czystości, - pracownicy odpowiedzialni za odbieranie odpadów muszą być przeszkoleni w zakresie właściwego postępowania z odpadami, - pracownicy odpowiedzialni za odbieranie odpadów winni odznaczać się kultura osobistą, umiejętnością komunikowania się w zakresie swych obowiązków oraz dbać o właściwe relacje pomiędzy Wykonawcą a wytwórcami odpadów, - przedmiot zamówienia należy realizować zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi określającymi zasady utrzymania czystości i porządku w gminach oraz zasadami postępowania z odpadami ( ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, ustawa o odpadach, ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, ustawa o bateriach i akumulatorach, rozporządzenie w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z odpadami opakowaniowym) oraz obowiązującymi uchwałami Rady Miejskiej w Zatorze w tym zakresie, - doprowadzić do porządku i czystości miejsca odbioru odpadów ( altany, punkty odbioru), zebrać zalegające wewnątrz i wokół odpady na szerokość 50 cm poza ich obrysem, - zamieść miejsca odbioru odpadów (altany, punkty odbioru). - wykonawca ponosi pełną odpowiedzialność za szkody spowodowane zaniechaniem prac, wynikającym z własnego zaniedbania lub na skutek niedostatecznego lub niezgodnego z obowiązującymi przepisami, warunkami umowy wykonania prac związanych z odbieraniem odpadów, 4) Obowiązek prowadzenia dokumentacji związanej z działalnością objętą zamówieniem: a) wykonawca obowiązany jest do sporządzania kwartalnych sprawozdań i przekazania ich do Burmistrza Zatora w terminie do końca miesiąca następującego po kwartale, którego dotyczy, w zakresie określonym przepisami rozporządzenia Ministra środowiska w sprawie wzorów sprawozdań. b)sprawozdanie zawiera: -informacje o masie poszczególnych rodzajów odebranych odpadów komunalnych oraz o sposobie ich zagospodarowania, wraz ze wskazaniem instalacji, do której zostały przekazane odebrane od właścicieli nieruchomości zmieszane odpady komunalne, odpady zielone oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania, -informacje o masie odpadów komunalnych ulegających biodegradacji: przekazanych do składowania na składowisku odpadów oraz nieprzekazanych do składowania na składowisku odpadów i sposobie ich zagospodarowania - wykaz właścicieli nieruchomości oraz ilości odebranych odpadów komunalnych i odpadów segregowanych, -wskazanie właścicieli nieruchomości, którzy zbierają odpady komunalne w sposób niezgodny z Regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Zator. c)wykonawca zobowiązany jest również do okazania dokumentów sporządzonych na potrzeby ewidencji odpadów oraz dokumentów potwierdzających osiągnięcie określonych poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania - w terminie jak dla sprawozdań, o których mowa punkcie 3.4 lit. a niniejszego rozdziału d)wykonawca zobowiązany jest ponadto do prowadzenia dokumentacji o której mowa w punkcie 5 niniejszego rozdziału SIWZ 5) szczegółowe wymagania stawiane przedsiębiorcom odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości: a)wymagania zgodnie z treścią uchwał Rady Miejskiej w Zatorze udostępnione na stronie internetowej Zamawiającego w zakładce: Gospodarka odpadami, b)wymagania w zakresie określonym w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości (Dz.U. 2013 poz.122), c)wymagania w zakresie ilości i rodzajów worków przeznaczonych do zbierania odpadów, które wykonawca zobowiązany jest dostarczyć: Lp. Rodzaj worka Pojemność worka Minimalna wymagana ilość [szt] 1 Worki wykonane z foli LDPE - kolor biały 80 10000 2 Worki wykonane z foli LDPE - kolor niebieski 80 4000 3 Worki wykonane z foli HDPE - kolor żółty 120 18000 4 Worki wykonane z foli HDPE - kolor czerwony 120 4000. d) Zamawiający przewiduje, że podczas realizacji przedmiotu zamówienia może nastąpić wzrost ilości poszczególnych rodzaj worków w stosunku do ilości wskazanych w tabeli powyżej e) Zamawiający zastrzega aby dostarczone worki były sprawne technicznie i estetyczne..

II.1.6) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 90.50.00.00 - Usługi związane z odpadami 90.00.00.00 - Usługi odbioru ścieków, usuwania odpadów, czyszczenia/sprzątania i usługi ekologiczne 90.51.12.00 - Usługi gromadzenia odpadów pochodzących z gospodarstw domowych 90.51.20.00 - Usługi transportu odpadów 90.51.32.00 - Usługi wywozu stałych odpadów miejskich 80.50.00.00 - Usługi szkoleniowe 80.54.00.00 - Usługi szkolenia w dziedzinie środowiska naturalnego 63.12.20.00 - Usługi magazynowania .

II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.

II.1.8) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 31.03.2015.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WADIUM

Informacja na temat wadium: Wadium - 23.000,00 zł, w jednej z form opisanych w art. 45-46 ustawy, wniesione przed terminem otwarcia ofert (oryginał dokumentu złożony przed otwarciem ofert u Skarbnika Gminy, kopia dołączona do oferty). W przypadku wpłaty gotówkowej - nr konta Zamawiającego : 60 8136 0000 0000 1544 2000 0170 Bank Spółdzielczy w Zatorze.

III.2) ZALICZKI

III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW

  • III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Wykonawcy posiadają : - zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie transportu odpadów wydane na podstawie ustawy o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21), - zaświadczenie o wpisie wykonawcy do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Zator, prowadzonego przez Burmistrza Zatora, zgodnie z przepisami art. 9b i 9c ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 391), - zaświadczenie o uzyskaniu wpisu do rejestru zbierających zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny prowadzonego przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, - zezwolenie na zbieranie odpadów w zakresie objętym przedmiotem zamówienia wydane na podstawie ustawy o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013r. poz. 21) obejmujące wszystkie kody odpadów objęte zamówieniem, w tym na odpady niebezpieczne. Ocena spełnienia warunków udziału w postępowaniu nastąpi na podstawie przedstawionych przez Wykonawcę dokumentów i oświadczeń wymienionych w p-cie VII SIWZ, metodą spełnia / nie spełnia. Nie spełnienie jakiegokolwiek z wyżej wymienionych wymagań (z zastrzeżeniem art. 26 ustawy) spowoduje wykluczenie z postępowania. Ofertę wykonawcy wykluczonego uznaje się za odrzuconą.

  • III.3.2) Wiedza i doświadczenie

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy wykażą należyte wykonanie w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy, w tym okresie, następujących usług: - co najmniej jednej usługi, której przedmiotem było lub jest odbiór i przekazanie zmieszanych odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy oraz od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne do podmiotu uprawnionego do zagospodarowania takich odpadów, o łącznej wielkości min. 2.500 Mg, - co najmniej jednej usługi, której przedmiotem było lub jest odbiór i przekazanie segregowanych odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy oraz od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne do podmiotu odzyskującego lub prowadzącego recykling takich odpadów, o łącznej wielkości min. 150 Mg, - co najmniej jednej usługi, której przedmiotem było lub jest odbiór i przekazanie odpadów zielonych do odzysku, o łącznej wielkości min. 50 Mg Ocena spełnienia warunków udziału w postępowaniu nastąpi na podstawie przedstawionych przez Wykonawcę dokumentów i oświadczeń wymienionych w p-cie VII SIWZ, metodą spełnia / nie spełnia. Nie spełnienie jakiegokolwiek z wyżej wymienionych wymagań (z zastrzeżeniem art. 26 ustawy) spowoduje wykluczenie z postępowania. Ofertę wykonawcy wykluczonego uznaje się za odrzuconą.

  • III.3.3) Potencjał techniczny

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy dysponują potencjałem technicznym oraz osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, tj.: a. 3 specjalistycznymi pojazdami z zamkniętą skrzynią ładunkową (bezpylnych) do odbioru niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych w tym: - 1 pojazd wyposażony w legalizowane urządzenia do ważenia z możliwością rejestrowania wagi odbieranych odpadów w czasie rzeczywistym, - 1 pojazd umożliwiający odbiór niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych w miejscach trudno dostępnych zabytkowych (rejon Starego Miasta) o DMC do 13 Mg, - 1 pojazd do mycia i dezynfekcji pojemników w systemie zamkniętym przy jednoczesnym odbiorze niesegregowanych zmieszanych odpadów komunalnych, - 1 pojazdem z nadwoziem bramowym do obsługi pojemników typu KP, KO o poj. od 5 m3 do 10m3 , - 1 pojazdem z nadwoziem hakowym do obsługi praso-kontenerów o pojemnościach od 10 m3 do 36 m3 , - 1 pojazdem wyposażonym w skrzynie ładunkowe z hydraulicznym dźwigiem samochodowym (HDS) o łącznej minimalnej pojemności 40 m3, do odbioru odpadów segregowanych, odpadów wielkogabarytowych, odpadów ZSEE, odpadów tzw. zielonych, w tym min. 1 z przeznaczeniem do obsługi pojemników typu dzwon, - 1 pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej min. 3,5 tony - z zabudową typu izoterma lub inną zabudową umożliwiającą odbiór odpadów niebezpiecznych, odpadów innych niż niebezpiecznych zgodnie z wszelkimi przepisami prawa, - 1 samochodem wykorzystywany do codziennych objazdów Wykonawcy z przedstawicielem Zamawiającego, a także do załatwiania reklamacji w terenie. b. 8 osobami, które będą uczestniczyć w wykonaniu przedmiotu zamówienia, w tym co najmniej: - 5 kierowcami posiadającymi uprawnienia do kierowania pojazdami ciężarowymi o dopuszczalnej masie całkowitej pow. 3,5 tony, - 1 kierowcą posiadającym uprawnienia do przewozu materiałów niebezpiecznych - 1 osobą posiadającą odpowiednie wykształcenie o kierunku logistycznym, mechanicznym lub ochrony środowiska, posiadającą doświadczenie w zakresie wykonania przedmiotu zamówienia. Ocena spełnienia warunków udziału w postępowaniu nastąpi na podstawie przedstawionych przez Wykonawcę dokumentów i oświadczeń wymienionych w p-cie VII SIWZ, metodą spełnia / nie spełnia. Nie spełnienie jakiegokolwiek z wyżej wymienionych wymagań (z zastrzeżeniem art. 26 ustawy) spowoduje wykluczenie z postępowania. Ofertę wykonawcy wykluczonego uznaje się za odrzuconą.

  • III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy dysponują potencjałem technicznym oraz osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, tj.: a. 3 specjalistycznymi pojazdami z zamkniętą skrzynią ładunkową (bezpylnych) do odbioru niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych w tym: -1 pojazd wyposażony w legalizowane urządzenia do ważenia z możliwością rejestrowania wagi odbieranych odpadów w czasie rzeczywistym, -1 pojazd umożliwiający odbiór niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych w miejscach trudno dostępnych zabytkowych (rejon Starego Miasta) o DMC do 13 Mg, -1 pojazd do mycia i dezynfekcji pojemników w systemie zamkniętym przy jednoczesnym odbiorze niesegregowanych zmieszanych odpadów komunalnych, - 1 pojazdem z nadwoziem bramowym do obsługi pojemników typu KP, KO o poj. od 5 m 3 do 10m 3 , - 1 pojazdem z nadwoziem hakowym do obsługi praso-kontenerów o pojemnościach od 10 m 3 do 36 m 3 , - 1 pojazdem wyposażonym w skrzynie ładunkowe z hydraulicznym dźwigiem samochodowym (HDS) o łącznej minimalnej pojemności 40 m3, do odbioru odpadów segregowanych, odpadów wielkogabarytowych, odpadów ZSEE, odpadów tzw. zielonych, w tym min. 1 z przeznaczeniem do obsługi pojemników typu dzwon, - 1 pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej min. 3,5 tony - z zabudową typu izoterma lub inną zabudową umożliwiającą odbiór odpadów niebezpiecznych, odpadów innych niż niebezpiecznych zgodnie z wszelkimi przepisami prawa, - 1 samochodem wykorzystywany do codziennych objazdów Wykonawcy z przedstawicielem Zamawiającego, a także do załatwiania reklamacji w terenie. b. 8 osobami, które będą uczestniczyć w wykonaniu przedmiotu zamówienia, w tym co najmniej: - 5 kierowcami posiadającymi uprawnienia do kierowania pojazdami ciężarowymi o dopuszczalnej masie całkowitej pow. 3,5 tony, - 1 kierowcą posiadającym uprawnienia do przewozu materiałów niebezpiecznych - 1 osobą posiadającą odpowiednie wykształcenie o kierunku logistycznym, mechanicznym lub ochrony środowiska, posiadającą doświadczenie w zakresie wykonania przedmiotu zamówienia. Ocena spełnienia warunków udziału w postępowaniu nastąpi na podstawie przedstawionych przez Wykonawcę dokumentów i oświadczeń wymienionych w p-cie VII SIWZ, metodą spełnia / nie spełnia. Nie spełnienie jakiegokolwiek z wyżej wymienionych wymagań (z zastrzeżeniem art. 26 ustawy) spowoduje wykluczenie z postępowania. Ofertę wykonawcy wykluczonego uznaje się za odrzuconą.

  • III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy posiadają opłaconą w dacie złożenia oferty polisę, a w przypadku jej braku inny dokument, potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia. Ocena spełnienia warunków udziału w postępowaniu nastąpi na podstawie przedstawionych przez Wykonawcę dokumentów i oświadczeń wymienionych w p-cie VII SIWZ, metodą spełnia / nie spełnia. Nie spełnienie jakiegokolwiek z wyżej wymienionych wymagań (z zastrzeżeniem art. 26 ustawy) spowoduje wykluczenie z postępowania. Ofertę wykonawcy wykluczonego uznaje się za odrzuconą. Wykonawca może polegać na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia lub zdolnościach finansowych innych podmiotów, niezależnie od charakteru prawnego łączącego go z nimi stosunków.

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu należy przedłożyć:

  • potwierdzenie posiadania uprawnień do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania, w szczególności koncesje, zezwolenia lub licencje;
  • wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, głównych dostaw lub usług, w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których dostawy lub usługi zostały wykonane, oraz załączeniem dowodów, czy zostały wykonane lub są wykonywane należycie;
  • wykaz narzędzi, wyposażenia zakładu i urządzeń technicznych dostępnych wykonawcy usług lub robót budowlanych w celu wykonania zamówienia wraz z informacją o podstawie do dysponowania tymi zasobami;
  • wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami;
  • opłaconą polisę, a w przypadku jej braku, inny dokument potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia.

Wykonawca powołujący się przy wykazywaniu spełnienia warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 4 ustawy, na zasoby innych podmiotów przedkłada następujące dokumenty dotyczące podmiotów, zasobami których będzie dysponował wykonawca:

  • opłaconą polisę, a w przypadku jej braku, inny dokument potwierdzający, że inny podmiot jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia;

III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:

  • oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia;
  • aktualny odpis z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
  • wykonawca powołujący się przy wykazywaniu spełniania warunków udziału w postępowaniu na zasoby innych podmiotów, które będą brały udział w realizacji części zamówienia, przedkłada także dokumenty dotyczące tego podmiotu w zakresie wymaganym dla wykonawcy, określonym w pkt III.4.2.

III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych

Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:

III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:

  • nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;

III.4.4) Dokumenty dotyczące przynależności do tej samej grupy kapitałowej

  • lista podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów albo informacji o tym, że nie należy do grupy kapitałowej;

III.5) INFORMACJA O DOKUMENTACH POTWIERDZAJĄCYCH, ŻE OFEROWANE DOSTAWY, USŁUGI LUB ROBOTY BUDOWLANE ODPOWIADAJĄ OKREŚLONYM WYMAGANIOM

W zakresie potwierdzenia, że oferowane roboty budowlane, dostawy lub usługi odpowiadają określonym wymaganiom należy przedłożyć:

  • inne dokumenty

III.6) INNE DOKUMENTY

Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)

1. Wypełniony i podpisany przez uprawnionego przedstawiciela do reprezentowania wykonawcy formularz ofertowy wraz z formularzem cenowym - załącznik nr 1do oferty; 2. Podpisane przez uprawnionego przedstawiciela do reprezentowania wykonawcy oświadczenie Wykonawcy zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1-4 ustawy - zał. nr 2 do oferty. 3. Podpisane przez uprawnionego przedstawiciela do reprezentowania wykonawcy oświadczenie Wykonawcy zgodnie z art. 24 ust. 1 i 2 Ustawy - zał. nr 3 do oferty. 4. a/ zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie transportu odpadów wydane na podstawie ustawy o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21), b/ zaświadczenie o wpisie wykonawcy do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Zator, prowadzonego przez Burmistrza Zatora, zgodnie z przepisami art. 9b i 9c ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 391), c/ zaświadczenie o uzyskaniu wpisu do rejestru zbierających zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny prowadzonego przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, d/ zezwolenie na zbieranie odpadów w zakresie objętym przedmiotem zamówienia wydane na podstawie ustawy o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013r. poz. 21) obejmujące wszystkie kody odpadów objęte zamówieniem, w tym na odpady niebezpieczne - zał. nr 4a, 4b, 4c, 4d do oferty. 5. wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, głównych dostaw lub usług, w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i odbiorców, wraz z załączeniem dowodów, czy zostały wykonane lub są wykonywane należycie, z uwzględnieniem : - co najmniej jednej usługi, której przedmiotem był lub jest odbiór i przekazanie zmieszanych odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy oraz od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne do podmiotu uprawnionego do zagospodarowania takich odpadów, o łącznej wielkości min. 2.500 Mg, - co najmniej jednej usługi, której przedmiotem był lub jest odbiór i przekazanie segregowanych odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy oraz od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne do podmiotu odzyskującego lub prowadzącego recykling takich odpadów, o łącznej wielkości min. 150 Mg, - co najmniej jednej usługi, której przedmiotem był lub jest odbiór i przekazanie odpadów zielonych do odzysku, o łącznej wielkości min. 50 Mg, zgodnie z opisem warunku udziału w postępowaniu zawartym w pkt VI, Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. - zał. nr 5 do oferty. 6. Wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, zgodnie z opisem warunku udziału w postępowaniu zawartym w pkt VI, SIWZ - zał. nr 6 do oferty. 7. Wykaz narzędzi, wyposażenia zakładu i urządzeń technicznych dostępnych wykonawcy usług w celu realizacji zamówienia wraz z informacją o podstawie dysponowania tymi zasobami zgodnie z opisem warunku udziału w postępowaniu zawartym w pkt VI SIWZ - zał. nr 7 do oferty, 8. Kopia opłaconej polisy, a w przypadku jej braku inny dokument potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia - zgodnie z opisem warunku udziału w postępowaniu zawartym w pkt. VI SIWZ. - zał. nr 8 do oferty. UWAGA ! Z treści oferty (np. z treści polisy) musi wynikać, że na dzień składania ofert jest ona opłacona. 9. Aktualny odpis z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert, a w stosunku do osób fizycznych oświadczenie w zakresie art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy. - zał. nr 9 do oferty. 10. Lista podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej, o której mowa w art. 24 ust. 2 pkt 5 ustawy pzp., albo informacja o tym, że nie należy do grupy kapitałowej - zał. nr 10 do oferty. 11. Jeżeli wykonawca przewiduje udział podwykonawców określi rzeczowo-finansowy zakres robót, które zamierza powierzyć do realizacji podwykonawcom. - zał. nr 11 do oferty. 12. Dowód wniesienia wadium.

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

IV.3) ZMIANA UMOWY

przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy:

Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian

1. Wzór umowy jaka zostanie zawarta z wybranym wykonawcą stanowi załącznik nr 1A do SIWZ. 2. Zgodnie z art. 144 ust. 1 ustawy Pzp Zamawiający dopuszcza możliwość dokonania zmian zawartej umowy w stosunku do treści oferty na podstawie której dokonano wyboru Wykonawcy, aneksem do umowy. Zamawiający przewiduje następujące możliwości dokonania zmiany zawartej umowy oraz określa warunki takiej zmiany w przypadku: a/ ustawowej zmiany stawki podatku od towarów i usług (VAT), wówczas zmienione zostanie wynagrodzenie Wykonawcy brutto o procent zmiany podatku VAT, b/ terminu realizacji zadania, który może ulec zmianie w przypadkach, na które Zamawiający bądź Wykonawca nie mógł mieć wpływu: - wystąpienie okoliczności lub zdarzeń uniemożliwiających realizację w wyznaczonym terminie przedmiotu zamówienia, bez możliwości usunięcia lub likwidacji powyższych okoliczności lub zdarzeń. - warunkiem zmiany terminu umownego realizacji przedmiotu zamówienia jest stwierdzenie przez Zamawiającego, na wniosek Wykonawcy, konieczności zmiany terminu umownego, c/ terminów płatności i innych: - aktualizacji rozwiązań ze względu na postęp technologiczny lub gdyby zastosowanie przewidzianych w siwz rozwiązań groziło niewykonaniem lub wadliwym wykonaniem zamówienia, - zmiany w obowiązujących przepisach - w tym przepisach prawa miejscowego, jeżeli zgodnie z nimi konieczne będzie dostosowanie treści umowy do aktualnego stanu prawnego. 3. Zamawiający zawrze umowę z wybranym Wykonawcą w terminach, o których mowa w art. 94 Pzp. 4. Uzgodnione dwustronnie zmiany harmonogramów realizacji umowy (w zakresie terminów), nie stanowią zmiany umowy.

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.zator.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Urząd Miejski w Zatorze, Plac Marszałka Józefa Piłsudskiego 1.

IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 27.05.2013 godzina 10:00, miejsce: Urząd Miejski w Zatorze, Plac Marszałka Józefa Piłsudskiego 1..

IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.