eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Skołyszyn › Świadczenie usług sukcesywnego wywozu i zagospodarowania ustabilizowanych komunalnych osadów ściekowych z oczyszczalni ścieków w miejscowości Przysieki, gm. Skołyszyn w roku 2013

To jest wynik przetargu. Zobacz także treść przetargu, którego dotyczy to ogłoszenie



Ogłoszenie z dnia 2012-12-04

Skołyszyn: Świadczenie usług sukcesywnego wywozu i zagospodarowania ustabilizowanych komunalnych osadów ściekowych z oczyszczalni ścieków w miejscowości Przysieki, gm. Skołyszyn w roku 2013
Numer ogłoszenia: 489958 - 2012; data zamieszczenia: 04.12.2012
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych: tak, numer ogłoszenia w BZP: 416446 - 2012r.

Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia: nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Gmina Skołyszyn, Skołyszyn 12, 38-242 Skołyszyn, woj. podkarpackie, tel. 13 4491062 do 64, 13 4491751, faks.

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Świadczenie usług sukcesywnego wywozu i zagospodarowania ustabilizowanych komunalnych osadów ściekowych z oczyszczalni ścieków w miejscowości Przysieki, gm. Skołyszyn w roku 2013.

II.2) Rodzaj zamówienia: Usługi.

II.3) Określenie przedmiotu zamówienia: 1. Przedmiot zamówienia został podzielony na dwie części i obejmuje: 1) Część I: Załadunek, wywóz i zagospodarowanie ustabilizowanych komunalnych osadów ściekowych o kodzie 19 08 05 pochodzących z oczyszczalni ścieków w Przysiekach w miesiącach: III - XI 2013 r. - w ilości ok. 850 Mg. 2) Część II: Załadunek, wywóz i zagospodarowanie ustabilizowanych komunalnych osadów ściekowych o kodzie 19 08 05 pochodzących z oczyszczalni ścieków w Przysiekach w miesiącach: I, II, XII 2013 r. - w ilości ok. 350 Mg. SZCZEGÓŁOWY OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA - CZĘŚĆ I i II: 2. Wykonawca realizując przedmiot zamówienia jest zobowiązany spełnić wymogi określone przepisami: Ustawą o odpadach z dnia 27 kwietnia 2001 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243, z późn.zm.), Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 13 lipca 2010 r. w sprawie komunalnych osadów ściekowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 137, poz. 924), Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 8 grudnia 2010 r. w sprawie wzorów dokumentów stosowanych na potrzeby ewidencji odpadów (Dz. U. Nr 249, poz. 1673), Ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25 poz. 150 z późn. zm.), Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 5 kwietnia 2011 r. w sprawie procesu odzysku R10 (Dz. U. z 2011 r. Nr 86 poz. 476), Ustawą z dnia 26.07.2000 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. z 2000 r. Nr 89 poz. 991 z późn. zm.), Dyrektywą Rady nr 91)676)EEC z dnia 12.12.1991 r. dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego oraz zapisami Kodeksu Dobrej Praktyki Rolniczej wydanym w 2004 r. przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Ministerstwo Środowiska w Warszawie. Podstawowe dane oczyszczalni ścieków w Przysiekach: Q -1200 m3)d; RLM - 9778. 3. Ustabilizowane komunalne osady ściekowe pochodzące z oczyszczalni ścieków w Przysiekach powstają w trakcie procesu oczyszczania ścieków. Nadmierny osad poddawany jest procesowi odwadniania na prasie taśmowej oraz higienizacji. Stopień uwodnienia wynosi do 80%. Sprasowany i poddany higienizacji osad trafia z prasy do kontenera o pojemności 7 m3. Przeciętna ilość wytwarzanego osadu to ok. 90 - 100 Mg miesięcznie (wartość szacunkowa). Osad prasowany i higienizowany jest 4 - 5 dni w tygodniu w godzinach od 7:00 do 15:00 (za wyjątkiem niedziel). Z jednego cyklu prasowania powstaje ok. 6 Mg. Wykonawca realizując zadanie będzie na swój koszt odbierał osad zgromadzony w kontenerze o pojemności 7 m3. Dopuszcza się możliwość: - podstawiania zamiennych kontenerów będących własnością Wykonawcy o wymiarach umożliwiających ich ustawienie pod podajnikiem wychodzącym z prasy taśmowej; - przeładunku osadu na koszt Wykonawcy z kontenera o pojemności 7 m3 do podstawionego środka transportu, przyczepy ciągnikowej lub kontenerów o większej pojemności, zabezpieczonych przez Wykonawcę (ładowarką) - częstotliwość przeładunku: 4 - 5 razy w tygodniu. Wykonawca musi zapewnić na swój koszt: - wywóz zgromadzonego osadu i zagospodarowanie zgodnie z obowiązującymi w trakcie realizacji zadania przepisami; - zagospodarowanie komunalnych osadów ściekowych musi nastąpić w obrębie województwa podkarpackiego w myśl art. 9 ust. 3 ustawy o odpadach. Dopuszcza się zagospodarowanie osadu na terenie województwa innego niż zostały wytworzone jedynie pod warunkiem jeżeli odległość od miejsca wytwarzania odpadów do instalacji lub miejsca przeznaczonego do odzysku lub unieszkodliwiania jest mniejsza niż odległość do instalacji lub miejsca położonego na obszarze województwa podkarpackiego w myśl art. 9 ust. 4 ustawy o odpadach. 4. Sposób zagospodarowania odpadów. Zamawiający zgodnie z art. 43 ustawy o odpadach dopuszcza zagospodarowanie odpadów w następujący sposób: 1) Zgodnie z procesem R10 (tylko dla części I - Zamawiający nie dopuszcza zagospodarowania odpadów w procesie R10 w okresie zimowym, (I, II, XII) tj. : część II postępowania): - do dostosowania gruntów do określonych potrzeb wynikających z planów gospodarki odpadami, planów zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, - do uprawy roślin przeznaczonych do produkcji kompostu, - do uprawy roślin nieprzeznaczonych do spożycia i do produkcji pasz. a) W przypadku zagospodarowania osadu do uprawy roślin przeznaczonych do produkcji kompostu oraz do uprawy roślin nieprzeznaczonych do spożycia i do produkcji pasz odbiorca osadu będzie zobowiązany do przedkładania wytwórcy osadu (Zamawiającemu) w terminie nie dłuższym niż 60 dni od rozpoczęcia wywozu i zagospodarowania I objętości (partii) osadu ściekowego następujących dokumentów: - akt własności, umowa dzierżawy lub inny dokument określający tytuł prawny, na których mają być stosowane osady ściekowe wydany przez właściwi organ, w przypadku dzierżawy - zgodę właściciela gruntów na zastosowanie na nich osadów ściekowych; - wypis, wyrys z ewidencji gruntów określający miejsce stosowania osadów wydany przez właściwy organ, który zawiera następujące dane: numer działki(-ek) wraz z podaniem miejscowości, gminy, powiatu, województwa, obrębu geodezyjnego jej położenia, klasy gruntu, danych osobowych jej właściciela, a także powierzchni działki(-ek), które będą wskazywać możliwość zagospodarowania, co najmniej 200 Mg; - wartość szacunkową zgodnie z obowiązującymi przepisami i opracowaniem agrochemicznym wraz z określoną dopuszczalną dawką wykonanym na podstawie analizy osadu badań ściekowego oraz analizy badań gruntu. Średnia dawka wyliczona z okresu zagospodarowania osadu z zastosowaniem procesu R10 w roku 2012 wyniosła ok. 17 Mg)ha, dlatego też Wykonawca powinien ją uwzględnić przy przekazywaniu Zamawiającemu dokumentów potwierdzających odpowiednią, możliwą do zagospodarowania powierzchnię działek z uwzględnieniem dwumiesięcznej ilości powstającego osadu (do 200 Mg). Wywóz kolejnej i następnej objętości (partii) osadu będzie zobowiązywał Wykonawcę do zachowania terminu 60 dni przed każdą wywożoną partią osadu ściekowego do przedkładania w)w dokumentów. Szacuje się wywóz, co najmniej 5 partii osadu ściekowego, gdzie każda objętość (partia) może liczyć do 200 Mg. Wywóz mniejszej objętości (partii) osadu ściekowego nie zwalnia Wykonawcy z obowiązku zachowania terminu 60 - dniowego. Zamawiający dopuszcza do zagospodarowania pojedyncze działki o powierzchni min. 1,5 ha lub kompleksy działek (nierozdzielone działkami nieprzeznaczonymi do zagospodarowania osadem) o powierzchni całkowitej min. 2,5 ha. Przy zagospodarowaniu osadu z przeznaczeniem do dostosowania gruntów do określonych potrzeb wynikających z planów gospodarki odpadami, planów zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu Wykonawca jest zobowiązany przedstawić Zamawiającemu odpowiednie dokumenty potwierdzające ww. cele przeznaczenia osadu oraz w razie potrzeby inne dokumenty, które zażąda Zamawiający przy realizacji niniejszego zadania. b) W terminie nie krótszym niż 60 dni od planowanego wywozu każdej objętości (partii) osadu Wykonawca jest zobowiązany dostarczyć ponadto Zamawiającemu następujące dokumenty dotyczące gruntów, na które będą stosowane osady ściekowe: - dokument wydany przez osobę uprawnioną lub przez gminę (wójt) potwierdzający, że na terenie na którym mają być stosowane osady ściekowe nie znajdują się obszary chronione oraz obszary zalewowe; - dokument wydany przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej albo przez osobę uprawnioną, poświadczający, że działka nie znajduje się w obrębie wewnętrznego terenu ochrony pośredniej, stref ochronnych ujęć wody oraz że nie znajduje się ona na terenach położonych w odległości nie mniejszej niż 100 m od ujęcia wody; - oświadczenie Wykonawcy, że spełnione są wszystkie warunki stosowania komunalnych osadów ściekowych określone w art. 43 ust 6 ustawy o odpadach; - oświadczenie Wykonawcy, że dana działka, kompleks działek przeznaczony do zagospodarowania w procesie R10 ustabilizowanym komunalnym osadem ściekowym jest przeznaczony tylko i wyłącznie na ten cel dla Zamawiającego oraz podanie informacji o wcześniejszym stosowaniu (podać rodzaj i wartość dawki) lub niestosowaniu osadów ściekowych na danej działce, kompleksie działek. c) Obowiązek wykonania na swój koszt badań gruntu dla działek podanych w wykazie każdorazowo przed zastosowaniem komunalnych osadów ściekowych zgodnie z podanym zakresem w § 6 ust. 2 rozporządzenia w sprawie komunalnych osadów ściekowych będzie ciążył na wytwórcy osadu (Zamawiającym). Badania będą wykonane zgodnie z zakresem określonym w § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia, a ich aktualne wyniki badań wraz wyliczoną dawką w opracowaniu agrochemicznym przekazywane odbiory osadu (Wykonawcy) w terminie 7 dni przed wywozem określonej objętości osadu ściekowego. Pobór prób gleby odbywał się będzie każdorazowo w obecności Wykonawcy na gruntach, które Wykonawca przedstawił Zamawiającemu do zagospodarowania osadem. d) Obowiązek wykonania na swój koszt badań osadu ściekowego przez laboratorium posiadające akredytację Polskiego Centrum Akredytacyjnego zgodnie z określonym zakresem w § 5 rozporządzenia w sprawie komunalnych osadów ściekowych, będzie ciążył na wytwórcy osadu (Zamawiającym). Osad ściekowy będzie badany nie rzadziej niż 2 razy w ciągu roku z uwzględnieniem planowanych do wywożenia objętości (partii) osadu ściekowego ustalonych z Wykonawcą. Partie osadu powinny być wywożone nie rzadziej niż raz na 2 m-ce. Zamawiający w okresie od III do XI planuje wywieźć, co najmniej 5 partii, każda po ok. 200 Mg (wartość szacunkowa). Na terenie oczyszczalni Zamawiający dopuszcza tymczasowe magazynowanie osadu (nie dłużej niż 2 m-ce) w zasuwanych kontenerach o pojemności 30 m3 każdy. Kontenery zapewnia i zabezpiecza na swój koszt Wykonawca. e) Obowiązek wykonania na swój koszt opracowania agrochemicznego dla działek, na których osad ma być stosowany z uwzględnieniem wyników badań wywożonego osadu, wyników badań gruntu oraz zdefiniowanego celu jego zastosowania zgodnie z § 2 rozporządzenia w sprawie komunalnych osadów ściekowych będzie ciążył na wytwórcy osadu (Zamawiającym). Opracowanie agrochemiczne z wyliczoną dopuszczalną dawką osadu uwzględniającą: - rodzaj gruntu, - sposób jego użytkowania, - jakość osadu ściekowego i gleby, - zapotrzebowania roślin na fosfor i azot (dawka osadu ściekowego, zastosowana w ciągu roku, nie może zawierać więcej niż 170 kg azotu (N) w czystym składniku na 1 ha użytków rolnych zgodnie z Kodeksem Dobrej Praktyki Rolniczej), Zamawiający przekaże Wykonawcy najpóźniej 7 dni przed planowanym wywozem i zagospodarowaniem osadu ściekowego. Ustalona przez Zamawiającego na podstawie opinii osoby uprawnionej dopuszczalna dawka jest dawką nienegocjowaną. f) Zamawiający zobowiązuje się dostarczać na swój koszt wyniki badań osadu oraz wymagane opinie (opracowanie agrochemiczne) w terminie 7 dni przed planowanym wywozem Wykonawcy celem przestrzegania przez odbiorcę osadu ilości jego stosowania na gruntach ornych. Ponadto Wykonawca - odbiorca osadu jest zobowiązany przestrzegać wymogów określonych w § 4 ust. 3 i 4 rozporządzenia w sprawie komunalnych osadów ściekowych oraz wymogów zawartych w art. 43 ust. 6 ustawy o odpadach. g) działki wskazane przez Wykonawcę do zagospodarowania osadu ściekowego nie mogą być zlokalizowane: - na obszarach parków narodowych i rezerwatów przyrody; - na terenach ochrony pośredniej stref ochronnych ujęć wody, o ile akt prawa miejscowego wydanego na podstawie ustawy Prawo wodne nie stanowi inaczej; - w pasie gruntu o szerokości 50 m bezpośrednio przylegającym do brzegów jezior i cieków; - na terenach zalewowych, czasowo podtopionych i bagiennych; - na gruntach o dużej przepuszczalności (piaski luźne, słabo gliniaste, piaski gliniaste lekkie, gleby bardzo lekkie, I kat. agronomiczna); - na gruntach rolnych o spadku przekraczającym 10%; - na obszarach zasilania zbiorników wód podziemnych; - na terenach położonych w odległości mniejszej niż 100 m od ujęcia wody, domu mieszkalnego lub zakładu produkcji żywności. h) Aby zrealizować przedmiot zamówienia (część I), biorąc pod uwagę przewidywaną ilość osadu (850 Mg), analizy badań osadu dotychczas wywożonego z oczyszczalni (ostatni raport z badań osadu został dołączony jako załącznik nr 7 do SIWZ) oraz średnią dawkę (17 Mg)1ha) wyliczoną z okresu zagospodarowania osadu w procesie R10 w roku 2012 - Wykonawca powinien dysponować gruntami o łącznej powierzchni ok. 50 ha. 2) Poprzez kompostowanie, zgodnie z procesem R-3. 3) Termicznie (spalanie). 5. W przypadku zagospodarowana osadu zgodnie z pkt 3.4 ppkt 2 i 3 wytwórca osadu ściekowego (Zamawiający) zobowiązuje się wykonywać na swój koszt, raz na 6 miesięcy badania osadu ściekowego (może wykorzystać wyniki badań wykonane w czasie realizacji zadania) w laboratorium posiadającym akredytację Polskiego Centrum Akredytacyjnego, o czym jest mowa w § 5 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie komunalnych osadów ściekowych. i przekazać je odbiorcy osadu (Wykonawcy) w terminie 7 dni od dnia otrzymania wyników badań z laboratorium. 6. Warunki dla Wykonawców dotyczące części I i II zadania: 1) Koszt ważenia każdorazowej partii wywożonego osadu spoczywał będzie na Wykonawcy. Ważenie będzie odbywać się na wadze samochodowej, w atestowanym punkcie kontroli obustronnie uzgodnionym, możliwie najbliżej budynku oczyszczalni ścieków. 2) Wykonawca w przypadku magazynowania osadu ściekowego na terenie oczyszczalni ścieków zobowiązuje się zabezpieczyć zasuwane kontenery o pojemności 30 m3 każdy - na magazynowany osad, które będą po zmagazynowaniu odpowiedniej do transportu ilości odbierane od Zamawiającego. Dopuszcza się magazynowanie osadu na terenie oczyszczalni ścieków do 2 miesięcy. 3) Koszt ewentualnego przeładunku magazynowanego osadu z kontenera do kontenera o większej pojemności lub na samochód transportujący, przyczepę ciągnikową w celu jego wywozu do zagospodarowania - będzie spoczywał na Wykonawcy. 4) Przewidywana ilość osadu do wywozu w ciągu roku wynosić będzie ok. 1200 Mg, z tym że w okresie od III do XI 2013 r. ok. 850 Mg oraz miesiącach zimowych, tj. I, II, XII ok. 350 Mg. Są to wartości szacunkowe, które mogą ulec nieznacznej zmianie. 5) Odbiór osadu z terenu oczyszczalni ścieków możliwy będzie w dni robocze od poniedziałku do piątku w godz. od 7:00 do 15:00, po wcześniejszym umówieniu się stron na odbiór. 6) Przeładunki oraz wywozy osadu powinny odbywać się niezwłocznie po zawiadomieniu Wykonawcy przez Zamawiającego. W przypadku opóźnienia w odbiorze osadu Zamawiający nie ponosi za przyrost osadu wywołany czynnikami atmosferycznymi. Wykonawca wówczas organizuje we własnym zakresie przeładunek nadmiaru osadu, za który to nadmiar Zamawiający nie ponosi kosztów związanych z jego zagospodarowaniem. 7) Przy przeładunkach, załadunkach osadu Wykonawca jest zobowiązany we własnym zakresie doprowadzić teren objęty załadunkami, przeładunkami do stanu pierwotnego (uprzątnięcie placu po osadzie). Pojazdy odbierające osad z Oczyszczalni ścieków muszą być w stanie niepowodującym zanieczyszczenia terenu oczyszczalni. 8) Kontenery, przyczepy ciągnikowe oraz samochody transportujące muszą być w dobrym stanie technicznym, a podstawiane w celu ich załadunku muszą być czyste (pozbawione resztek odpadów). 9) Wykonawca musi posiadać stosowne prawem zezwolenia na transport tego rodzaju odpadu. 10) Zamawiający płaci Wykonawcy za każdą tonę wywiezionego osadu z uwzględnieniem kosztów załadunku, przeładunku i transportu. 11) Wykonawca wystawia Zamawiającemu fakturę VAT za każdą partię wywiezionego osadu oraz kartę przekazania odpadu sporządzoną zgodnie z obowiązującym prawem. 12) Wywóz i zagospodarowanie osadu w okresie zimowym może być realizowany tylko w procesie R-3 (kompostowanie) lub poprzez spalanie. 7. Ilości wywożonych odpadów podane w SIWZ są orientacyjne. Zostały podane w celu sporządzenia oferty. Faktyczne ilości odpadów mogą nie pokrywać się z podanymi przez Zamawiającego. Z tytułu zmniejszenia ilości wywożonych odpadów Zamawiający nie będzie ponosił dodatkowych kosztów. Przyjmuje się, że 1 Mg to 1 tona.

II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 90.51.00.00 - Usuwanie i obróbka odpadów 90.40.00.00 - Usługi utylizacji nieczystości .

SEKCJA III: PROCEDURA

III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: Przetarg nieograniczony

III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej: nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA

Część NR: 1   

Nazwa: Załadunek, wywóz i zagospodarowanie ustabilizowanych komunalnych osadów ściekowych w miesiącach: III - XI 2013 r.

IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: 28.11.2012.

IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT: 3.

IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT: 0.

IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Goldan Sp. z o.o., ul. Reymonta 7, 32-830 Wojnicz, kraj/woj. małopolskie.

IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia (bez VAT): 146625,00 PLN.

IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ

  • Cena wybranej oferty: 87167,50

  • Oferta z najniższą ceną: 87167,50 / Oferta z najwyższą ceną: 161500,00

  • Waluta: PLN.

Część NR: 2   

Nazwa: Załadunek, wywóz i zagospodarowanie komunalnych osadów ściekowych w miesiącach: I, II, XII 2013 r.

IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: 28.11.2012.

IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT: 3.

IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT: 1.

IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Przedsiębiorstwo Gospodarowania Odpadami Sp. z o.o., Paszczyna 62B, 39-207 Paszczyna, kraj/woj. podkarpackie.

IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia (bez VAT): 136500,00 PLN.

IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ

  • Cena wybranej oferty: 80150,00

  • Oferta z najniższą ceną: 51012,50 / Oferta z najwyższą ceną: 98000,00

  • Waluta: PLN.

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.