eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Bia³ystok › Wykonanie wymiany drewnianej stolarki okiennej w zasobach Zarz±du Mienia Komunalnego w Bia³ymstoku - w kamienicy zabytkowej przy ul. Warszawskiej 38 w Bia³ymstoku - nr sprawyTT/DZ/3412/84/13.

Ten przetarg zosta³ ju¿ zakoñczony. Zobacz wynik tego przetargu



Og³oszenie z dnia 2013-10-29

Bia³ystok: Wykonanie wymiany drewnianej stolarki okiennej w zasobach Zarz±du Mienia Komunalnego w Bia³ymstoku - w kamienicy zabytkowej przy ul. Warszawskiej 38 w Bia³ymstoku - nr sprawy: TT/DZ/3412/84/13.
Numer og³oszenia: 441348 - 2013; data zamieszczenia: 29.10.2013
OG£OSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane

Zamieszczanie og³oszenia: obowi±zkowe.

Og³oszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJ¡CY

I. 1) NAZWA I ADRES: Zarz±d Mienia Komunalnego , ul. gen. J. Bema 89/1, 15-370 Bia³ystok, woj. podlaskie, tel. 085 7479457, faks 085 7479483.

  • Adres strony internetowej zamawiaj±cego: www.zmk.bialystok.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJ¡CEGO: Administracja samorz±dowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKRE¦LENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiaj±cego: Wykonanie wymiany drewnianej stolarki okiennej w zasobach Zarz±du Mienia Komunalnego w Bia³ymstoku - w kamienicy zabytkowej przy ul. Warszawskiej 38 w Bia³ymstoku - nr sprawy: TT/DZ/3412/84/13..

II.1.2) Rodzaj zamówienia: roboty budowlane.

II.1.4) Okre¶lenie przedmiotu oraz wielko¶ci lub zakresu zamówienia: 1. Przedmiotem zamówienia jest: Wykonanie wymiany drewnianej stolarki okiennej w zasobach Zarz±du Mienia Komunalnego w Bia³ymstoku - w kamienicy zabytkowej przy ul. Warszawskiej 38 w Bia³ymstoku - zgodnie z dokumentacj± projektow± (szkice, rysunki, opis robót, przedmiar robót) i specyfikacj± techniczn± wykonania i odbioru robót budowlanych. Szczegó³owy opis przedmiotu zamówienia zosta³ podany w za³±czniku nr 1 do SIWZ Opis przedmiotu zamówienia. 2. Zakres prac jest: 1) demonta¿ krat otwieranych zamontowanych do o¶cie¿nicy pomiêdzy skrzyd³ami - szt. 9; 2) demonta¿ istniej±cych okien, wywóz i utylizacja: a) okien o¶cie¿nicowych na poziomie parteru i piêtra szt. 53; b) okien zespolonych w piwnicy i na poddaszu szt. 31; 3) produkcja i monta¿ w istniej±cych otworach drewnianych okien jednoramowych: a) okna parteru - szt. 21; b) okna piêtra - szt. 32; c) okna poddasza - szt. 20; d) okna piwnic - szt. 11; 4) uzupe³nienie bruzd w tynku o¶cie¿y, w istniej±cych parapetach zapraw± oraz listw± drewnian± od wewn±trz, dopasowanie i uszczelnienie na styku z oknem podokienników zewnêtrznym z blachy miedzianej. 3. Wymaga siê udzielenie co najmniej 60 miesiêcznej gwarancji i rêkojmi na stolarkê i co najmniej 24 miesiêcznej gwarancji i rêkojmi na pozosta³e roboty..

II.1.6) Wspólny S³ownik Zamówieñ (CPV): 45.42.10.00 - Roboty w zakresie stolarki budowlanej 45.11.12.20 - Roboty w zakresie usuwania gruzu .

II.1.7) Czy dopuszcza siê z³o¿enie oferty czê¶ciowej: nie.

II.1.8) Czy dopuszcza siê z³o¿enie oferty wariantowej: nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakoñczenie: 31.03.2014.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WADIUM

Informacja na temat wadium: Zamawiaj±cy ¿±da wniesienia wadium w kwocie: 3 000,00 z³ (s³ownie: trzy tysi±ce z³otych). Szczegó³owe informacje na temat wadium zosta³y podane w rozdziale VIII SIWZ Wymagania dotycz±ce wadium.

III.2) ZALICZKI

III.3) WARUNKI UDZIA£U W POSTÊPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPE£NIANIA TYCH WARUNKÓW

  • III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania okre¶lonej dzia³alno¶ci lub czynno¶ci, je¿eli przepisy prawa nak³adaj± obowi±zek ich posiadania

    Opis sposobu dokonywania oceny spe³niania tego warunku

    • Zamawiaj±cy nie stawia szczególnych wymagañ w zakresie spe³nienia tego warunku. Wykonawca potwierdza spe³nienie warunku poprzez z³o¿enie o¶wiadczenia (za³. nr 3 do SIWZ).

  • III.3.2) Wiedza i do¶wiadczenie

    Opis sposobu dokonywania oceny spe³niania tego warunku

    • wykonawca wykona³ w okresie ostatnich 5 lat przed dniem otwarcia ofert, a je¿eli okres prowadzenia dzia³alno¶ci jest krótszy - w tym okresie: - co najmniej jedna najwa¿niejsza robota. Za najwa¿niejsz± robotê budowlan± zamawiaj±cy uzna robotê budowlan± polegaj±c± na wymianie drewnianej stolarki okiennej na obiekcie wpisanym do rejestru zabytków o warto¶ci minimum 100 000,00 z³ brutto (s³ownie: sto tysiêcy z³otych), wraz z podaniem ich rodzaju i warto¶ci, daty i miejsca wykonania oraz z za³±czeniem dowodów dotycz±cych najwa¿niejszych robót, okre¶laj±cych, czy roboty te zosta³y wykonane w sposób nale¿yty oraz wskazuj±cych, czy zosta³y wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawid³owo ukoñczone;

  • III.3.3) Potencja³ techniczny

    Opis sposobu dokonywania oceny spe³niania tego warunku

    • Zamawiaj±cy nie stawia szczególnych wymagañ w zakresie spe³nienia tego warunku. Wykonawca potwierdza spe³nienie warunku poprzez z³o¿enie o¶wiadczenia (za³. nr 3 do SIWZ).

  • III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia

    Opis sposobu dokonywania oceny spe³niania tego warunku

    • Wykonawca winien wykazaæ, ¿e dysponuje lub bêdzie dysponowa³ osobami zdolnymi do wykonania zamówienia tj. - osob±, która bêdzie pe³niæ funkcjê kierownika budowy, posiadaj±c± uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi w specjalno¶ci konstrukcyjno-budowlanej oraz posiadaj±c± co najmniej 2 - letni± praktykê zawodow± na budowie przy zabytkach nieruchomych wpisanych do rejestru zabytków spe³niaj±cym poni¿sze wymagania: Kierownik budowy posiadaj±cy kwalifikacje, o których mowa w Rozporz±dzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 27 lipca 2011 w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych, przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków oraz badañ archeologicznych (Dz.U. z 2012 Nr 165 poz. 897), spe³niaj±cej wymaganie okre¶lone szczegó³owo w § 24 ww. rozporz±dzenia tj.: 1. Samodzielne funkcje techniczne w budownictwie przy zabytkach nieruchomych wpisanych do rejestru zabytków mog± wykonywaæ osoby posiadaj±ce odpowiednie uprawnienia budowlane okre¶lone przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623, z pó¼n. zm.4)); 2. Kierowaæ robotami budowlanymi przy zabytkach nieruchomych wpisanych do rejestru zabytków mog± osoby, które spe³niaj± wymagania okre¶lone w ust. 1 oraz odby³y co najmniej 2-letni± praktykê zawodow± na budowie przy zabytkach nieruchomych wpisanych do rejestru zabytków. Praktyka zawodowa powinna byæ udokumentowana i stanowiæ bêdzie podstawê dla Zamawiaj±cego do uzyskania pozwolenia od Podlaskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków na prowadzenie robót budowlanych przez Wykonawcê. UWAGA! Zamawiaj±cy, okre¶laj±c wymogi dla ka¿dej osoby w zakresie posiadanych uprawnieñ budowlanych, dopuszcza odpowiadaj±ce im uprawnienia budowlane, które zosta³y wydane na podstawie wcze¶niej obowi±zuj±cych przepisów oraz odpowiadaj±ce im uprawnienia wydane obywatelom pañstw Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Konferencji Szwajcarskiej, z zastrze¿eniem art. 12a oraz innych przepisów ustawy Prawo budowlane oraz ustawy o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w pañstwach cz³onkowskich Unii Europejskiej (DzU z 2008 r. nr 63, poz. 394).

  • III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa

    Opis sposobu dokonywania oceny spe³niania tego warunku

    • Zamawiaj±cy nie stawia szczególnych wymagañ w zakresie spe³nienia tego warunku. Wykonawca potwierdza spe³nienie warunku poprzez z³o¿enie o¶wiadczenia (za³. nr 3 do SIWZ).

III.4) INFORMACJA O O¦WIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJ¡ DOSTARCZYÆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPE£NIANIA WARUNKÓW UDZIA£U W POSTÊPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

III.4.1) W zakresie wykazania spe³niania przez wykonawcê warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz o¶wiadczenia o spe³nianiu warunków udzia³u w postêpowaniu nale¿y przed³o¿yæ:

  • wykaz robót budowlanych wykonanych w okresie ostatnich piêciu lat przed up³ywem terminu sk³adania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udzia³u w postêpowaniu, a je¿eli okres prowadzenia dzia³alno¶ci jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich rodzaju i warto¶ci, daty i miejsca wykonania oraz z za³±czeniem dowodów dotycz±cych najwa¿niejszych robót, okre¶laj±cych, czy roboty te zosta³y wykonane w sposób nale¿yty oraz wskazuj±cych, czy zosta³y wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawid³owo ukoñczone;
  • wykaz osób, które bêd± uczestniczyæ w wykonywaniu zamówienia, w szczególno¶ci odpowiedzialnych za ¶wiadczenie us³ug, kontrolê jako¶ci lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, do¶wiadczenia i wykszta³cenia niezbêdnych do wykonania zamówienia, a tak¿e zakresu wykonywanych przez nie czynno¶ci, oraz informacj± o podstawie do dysponowania tymi osobami;
  • o¶wiadczenie, ¿e osoby, które bêd± uczestniczyæ w wykonywaniu zamówienia, posiadaj± wymagane uprawnienia, je¿eli ustawy nak³adaj± obowi±zek posiadania takich uprawnieñ;

III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, nale¿y przed³o¿yæ:

  • o¶wiadczenie o braku podstaw do wykluczenia;
  • aktualny odpis z w³a¶ciwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o dzia³alno¶ci gospodarczej, je¿eli odrêbne przepisy wymagaj± wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcze¶niej ni¿ 6 miesiêcy przed up³ywem terminu sk³adania wniosków o dopuszczenie do udzia³u w postêpowaniu o udzielenie zamówienia albo sk³adania ofert;

III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych

Je¿eli wykonawca ma siedzibê lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedk³ada:

III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibê lub miejsce zamieszkania potwierdzaj±cy, ¿e:

  • nie otwarto jego likwidacji ani nie og³oszono upad³o¶ci - wystawiony nie wcze¶niej ni¿ 6 miesiêcy przed up³ywem terminu sk³adania wniosków o dopuszczenie do udzia³u w postêpowaniu o udzielenie zamówienia albo sk³adania ofert;

III.4.4) Dokumenty dotycz±ce przynale¿no¶ci do tej samej grupy kapita³owej

  • lista podmiotów nale¿±cych do tej samej grupy kapita³owej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów albo informacji o tym, ¿e nie nale¿y do grupy kapita³owej;

III.6) INNE DOKUMENTY

Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)

Wykonawca, który wykazuje spe³nianie warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, polega na zasobach innych podmiotów: 1) wykonawca mo¿e polegaæ na wiedzy i do¶wiadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia lub zdolno¶ciach finansowych innych podmiotów, niezale¿nie od charakteru prawnego ³±cz±cych go z nimi stosunków. Wykonawca w takiej sytuacji zobowi±zany jest udowodniæ zamawiaj±cemu, i¿ bêdzie dysponowa³ zasobami niezbêdnymi do realizacji zamówienia, w szczególno¶ci przedstawiaj±c w tym celu pisemne zobowi±zanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbêdnych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonaniu zamówienia (art. 26 ust. 2b ustawy Pzp). Uwaga! Pisemne zobowi±zanie podmiotu trzeciego nale¿y z³o¿yæ w formie orygina³u lub notarialnie po¶wiadczonej kopii. Tre¶æ pisemnego zobowi±zania podmiotu trzeciego powinna okre¶laæ: kto jest podmiotem przyjmuj±cym zasoby, zakres zobowi±zania podmiotu trzeciego, czego konkretnie dotyczy zobowi±zanie oraz w jaki sposób bêdzie ono wykonywane, w tym jakiego okresu dotyczy. W przypadku wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia publicznego: 1) ka¿dy wykonawca zobowi±zany jest z³o¿yæ oddzielnie dokument okre¶lony w rozdziale VI SIWZ pkt 3 ppkt 2, tj.: aktualny odpis z w³a¶ciwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o dzia³alno¶ci gospodarczej, 2) dokumenty okre¶lone w rozdziale VI SIWZ pkt 2 ppkt 1, 2, 3 winien z³o¿yæ co najmniej jeden z wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia, 3) o¶wiadczenie o spe³nieniu warunków udzia³u w postêpowaniu okre¶lone w rozdziale VI SIWZ pkt 1, o¶wiadczenie o niepodleganiu wykluczeniu okre¶lone w rozdziale VI SIWZ pkt 3 ppkt 1 oraz o¶wiadczenie z art. 26 ust. 2d ustawy Pzp okre¶lonego w rozdziale VI SIWZ pkt 7 ppkt 4 sk³ada pe³nomocnik wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia w ich imieniu (w miejscu nazwa i adres wykonawcy nale¿y wpisaæ dane dotycz±ce poszczególnych cz³onków konsorcjum lub spó³ki cywilnej) b±d¼ ka¿dy z wykonawców oddzielnie. Zamawiaj±cy wymaga tak¿e za³±czenia do oferty innych dokumentów: 1) wype³niony formularz ofertowy - wg za³±czonego wzoru za³±cznik nr 2 do SIWZ, 2) pe³nomocnictwo w oryginale albo notarialnie potwierdzonej kopii - w przypadku, gdy oferta zosta³a podpisana przez pe³nomocnika lub gdy oferta zosta³a z³o¿ona przez wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia zgodnie z art. 23 ustawy Pzp, 3) na podstawie art. 26 ust. 2b ustawy Pzp wykonawca sk³ada pisemne zobowi±zanie podmiotu trzeciego - w przypadku gdy podmiot trzeci udostêpni swoje zasoby posiadania wiedzy i do¶wiadczenia, osoby zdolne do wykonania zamówienia, 4) na podstawie art. 26 ust. 2d ustawy Pzp wykonawca sk³ada listê podmiotów nale¿±cych do tej samej grupy kapita³owej, o której mowa w art. 24 ust. 2 pkt 5 ustawy Pzp albo informacjê o tym, ¿e nie nale¿y do tej grupy kapita³owej. Informacjê, i¿ wykonawca nie nale¿y do tej samej grupy kapita³owej nale¿y z³o¿yæ zgodnie z za³±cznikiem nr 4 do SIWZ (przepis art. 26 ust. 3 i 4 ustawy Pzp stosuje).

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najni¿sza cena.

IV.3) ZMIANA UMOWY

przewiduje siê istotne zmiany postanowieñ zawartej umowy w stosunku do tre¶ci oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy:

Dopuszczalne zmiany postanowieñ umowy oraz okre¶lenie warunków zmian

ZMIANA UMOWY § 12 1. Wszelkie zmiany niniejszej umowy wymagaj± dla swej wa¿no¶ci formy pisemnej pod rygorem niewa¿no¶ci i bêd± dopuszczalne w granicach unormowania artyku³u 144 ustawy Prawo zamówieñ publicznych. 2. Zamawiaj±cy dopuszcza mo¿liwo¶æ zmiany ustaleñ zawartej umowy, w stosunku do tre¶ci oferty Wykonawcy, w nastêpuj±cym zakresie i okoliczno¶ciach: 1) strony dopuszczaj± mo¿liwo¶æ przed³u¿enia terminu, o których mowa w § 3 ust. 1 o czas opó¼nienia, je¿eli takie opó¼nienie jest lub bêdzie mia³o wp³yw na wykonanie przedmiotu umowy nastêpuj±cych przypadkach: a) wyst±pienia zamówieñ dodatkowych, których wykonanie wi±¿e siê z konieczno¶ci± wyd³u¿enia czasu realizacji zamówienia - warunki okre¶lono szczegó³owo w § 5, b) dzia³aniem si³y wy¿szej, tzn. zdarzenia nag³ego, nieprzewidzianego i niezale¿nego od woli stron, uniemo¿liwiaj±cego wykonanie umowy w ca³o¶ci lub czê¶ci (np. powód¼, huragan, po¿ar), c) wyst±pienie szczególnie niesprzyjaj±cych warunków atmosferycznych uniemo¿liwiaj±cych prowadzenie robót budowlanych zgodnie ze sztuk± budowlan± i wiedz± techniczn±, d) przerwania lub zawieszenia robót przez Zamawiaj±cego z przyczyn niezawinionych przez Wykonawcê, e) opó¼nieñ spowodowanych niewykonaniem przez Zamawiaj±cego zobowi±zañ dotycz±cych terminu przekazania placu budowy, dokumentów koniecznych do realizacji zamówienia, dokumentacji zamiennej, 2) zmiany wysoko¶ci wynagrodzenia, którym mowa w § 4 ust. 1: a) poprzez zmniejszenie zakresu zamówienia oraz robót zamiennych - warunki okre¶lono szczegó³owo w § 6, b) w przypadku zmiany stawki VAT, 3) zmiany obowi±zuj±cych przepisów prawa, 4) zamawiaj±cy mo¿e dokonaæ zmiany swoich przedstawicieli wykazanych w § 11 ust. 2, 5) wykonawca mo¿e dokonaæ zmiany swojego przedstawiciela wykazanych w § 11 ust. 1, 6) zmiany Podwykonawcy robót, pod warunkiem wyra¿enia zgody Zamawiaj±cego na tak± zmianê oraz spe³nieniem przez nowego Podwykonawcê takich samych warunków jak Podwykonawca pierwotny. 3. Warunkiem dokonania zmiany, o której mowa w ust. 2, jest zgoda na jej dokonanie wyra¿ona przez obie strony oraz z³o¿enie uzasadnionego wniosku przez stronê inicjuj±c± zmianê lub sporz±dzenie przez strony stosownego protoko³u.

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostêpna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.zmk.bialystok.pl
Specyfikacjê istotnych warunków zamówienia mo¿na uzyskaæ pod adresem: Zarz±d Mienia Komunalnego, ul. gen. J. Bema 89/1, 15-370 Bia³ystok, sekretariat, pokój 111..

IV.4.4) Termin sk³adania wniosków o dopuszczenie do udzia³u w postêpowaniu lub ofert: 14.11.2013 godzina 13:00, miejsce: Zarz±d Mienia Komunalnego, ul. gen. J. Bema 89/1, 15-370 Bia³ystok, sekretariat, pokój 201..

IV.4.5) Termin zwi±zania ofert±: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu sk³adania ofert).

IV.4.17) Czy przewiduje siê uniewa¿nienie postêpowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania ¶rodków pochodz±cych z bud¿etu Unii Europejskiej oraz niepodlegaj±cych zwrotowi ¶rodków z pomocy udzielonej przez pañstwa cz³onkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które mia³y byæ przeznaczone na sfinansowanie ca³o¶ci lub czê¶ci zamówienia: nie

Podziel siê

Poleæ ten przetarg znajomemu poleæ

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstaw± prezentowanych tutaj informacji s± dane publikowane przez Urz±d Zamówieñ Publicznych w Biuletynie Zamówieñ Publicznych. Tre¶æ og³oszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z tre¶ci± tego¿ og³oszenia dostêpn± w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dok³ada wszelkich starañ, aby zamieszczone tutaj informacje by³y kompletne i zgodne z prawd±. Nie mo¿e jednak zagwarantowaæ ich poprawno¶ci i nie ponosi ¿adnej odpowiedzialno¶ci za jakiekolwiek szkody powsta³e w wyniku korzystania z nich.


Je¶li chcesz dodaæ og³oszenie do serwisu, zapoznaj siê z nasz± ofert±:

chcê zamieszczaæ og³oszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwê miasta, dla którego chcesz znale¼æ jednostkê ZUS.