eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Słupsk › przebudowa ul. Sobieskiego w Słupsku I i II etap na odcinku od ul. Szczecińskiej do ul. 3-go Maja

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2006-08-11

POZYCJA 41263

OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane Słupsk: przebudowa ul. Sobieskiego w Słupsku I i II etap na odcinku od ul. Szczecińskiej do ul. 3-go Maja Publikacja obowiązkowa.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) Nazwa, adresy i osoby upoważnione do kontaktów: Zarząd Dróg Miejskich w Słupsku, do kontaktów: Janusz Roszyk i Monika Juśkiewicz, ul. Przemysłowa 73 lok. 110, 76-200 Słupsk, woj. pomorskie, tel. 059 8410091, fax 059 8410093, e-mail: biuro@zdm.slupsk.pl. Adresy internetowe Ogólny adres internetowy zamawiającego (URL): www.zdm.slupsk.pl Adres profilu nabywcy (URL): Adres internetowy, pod którym dostępne są informacje dot. dynamicznego systemu zakupów (URL): Więcej informacji można uzyskać pod adresem: jak podano wyżej dla osoby upoważnionej do kontaktów. Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: jak podano wyżej dla osoby upoważnionej do kontaktów. Wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub oferty należy przesyłać na adres: jak podano wyżej dla osoby upoważnionej do kontaktów. 2) Rodzaj zamawiającego i główny przedmiot lub przedmioty działalności: Administracja samorządowa; Inne:realizacja zadań gminy obejmujących sprawy dróg. Zamawiający dokonuje zamówienia w imieniu innych zamawiających: Tak.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) Opis 1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: przebudowa ul. Sobieskiego w Słupsku I i II etap na odcinku od ul. Szczecińskiej do ul. 3-go Maja. 1.2) Rodzaj zamówienia oraz miejsce wykonania robót budowlanych, realizacji dostaw lub świadczenia usług: roboty budowlane, wykonanie. Główne miejsce lub lokalizacja robót budowlanych: Ulica Sobieskiego w Słupsku. 1.3) Ogłoszenie dotyczy: Zamówienia publicznego. 1.4) Informacje na temat umowy ramowej: Czas trwania umowy ramowej: Wartość umowy ramowej: Częstotliwość oraz wartość zamówień, które zostaną udzielone: 1.5) Określenie przedmiotu zamówienia: Przedmiotem zamówienia jest wykonanie robót budowlanych związanych z przebudową ul. Sobieskiego w Słupsku. Łączna długość przebudowywanego odcinka ulicy 1076,49 m. Droga klasy Z. 1.6) Informacja o oświadczeniach i dokumentach potwierdzających spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez zamawiającego: Wykonawca musi spełniać wymagania zawarte w SST 1.7) Wspólny słownik zamówień (CPV): Oryginalny kod CPV: 45.23.31.40 - Roboty drogowe Kod CPV wg słownika 2008: 45.23.31.40 - Roboty drogowe 1.8) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: Nie. 1.9) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: Nie. 2) Wielkość lub zakres zamówienia Całkowita wielkość lub zakres: 1.Zakres zamówienia obejmuje: Przebudowa obejmuje wzmocnienie istniejącej nawierzchni ulic, wymianę nawierzchni chodników, ścieżki rowerowej, wjazdów na posesje, przebudowę skrzyżowań, roboty w zakresie zieleni, przebudowy oświetlenia i odwodnienia. Przebudowa ulicy na odcinku od km 0+000,00 do km 0+987,64 (lewy pas ruchu) oraz km 0+000,00 do 0+1076,49(prawy pas ruchu) wraz ze skrzyżowaniami ulic: Sobieskiego - Piłsudskiego (rondo), Sobieskiego - Zygmunta Augusta (wraz z sygnalizacją świetlną), Sobieskiego - Banacha (rondo). 3) Czas trwania zamówienia lub termin wykonania: Pożądany; okres w miesiącach: 12

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) Warunki dotyczące zamówienia Informacja na temat wadium: 60000 zł 2) Warunki udziału Informacje dotyczące sytuacji wykonawcy oraz informacje i formalności niezbędne do oceny, czy spełnia on wymagania ekonomiczne, finansowe i techniczne Opis warunków udziału w postępowaniu: 1.Wykonawcy, którzy ubiegają się o udzielenie niniejszego zamówienia nie mogą podlegać wykluczeniu w trybie art. 24 ust. 1 i 2 ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2004r. Nr 19, poz. 177 ze zm.), zwanej dalej ustawą Pzp i zobowiązani są spełnić warunki udziału w postępowaniu, określone w art. 22 ust.1 ustawy w szczególności: 1.1posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie w zakresie stanowiącym przedmiot przetargu, tj.: 1.1.1.wykonali w okresie ostatnich pięciu lat licząc od daty wszczęcia niniejszego przetargu,a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, co najmniej 3 roboty budowlane dot. budowy lub przebudowy ulic (w myśl art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych - Dz.U. z 1985r., Nr 14 poz. 60 z późniejszymi zmianami)- wraz z infrastrukturą towarzyszącą każda o wartości brutto nie mniejszej niż 1.000.000 PLN; 1.1.2.łączna wartość netto wszelkich robót budowlanych drogowych wraz z infrastrukturą, odpowiadających swoim rodzajem robotom budowlanym stanowiącym przedmiot zamówienia wykonanych przez Wykonawcę w okresie ostatnich trzech lat poprzedzających datę złożenia oferty, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, powinna wynosić co najmniej 15.000.000 PLN; 1.1.3.Zamawiający nie dopuszcza wykonania w systemie podwykonawstwa robót drogowych; 1.2dysponują osobami, zdolnymi do wykonania zamówienia na stanowiskach podanych poniżej, które muszą posiadać odpowiednie kwalifikacje zawodowe, doświadczenie i wykształcenie niezbędne do wykonania zamówienia. Osoby przewidziane do zajmowania n/w stanowisk muszą posiadać odpowiednie zgodne z obowiązującą ustawą z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane - rozdział 2 ustawy art. 12 pkt 7 (tekst jednolity z 2003r. Dz.U, Nr 207, poz. 2016 z późniejszymi zmianami) uprawnienia budowlane stanowiące podstawę do wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie oraz muszą być wpisani na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego zgodnie z ustawą z dnia 15 grudnia 2000r.o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów (Dz. U. z 2001r., Nr 5, poz. 42 z późniejszymi zmianami) t.j; 1.2.1.kierownikiem budowy, posiadającym uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi w specjalności konstrukcyjno-budowlanej lub drogowej - wykształcenie wyższe techniczne lub minimum średnie techniczne, minimum 5 lat pracy przy realizacji robót branży drogowej i minimum 3 lata pracy na stanowisku kierownika budowy lub kierownika robót branży drogowej; 1.2.2.kierownikami robót branżowych tzn. co najmniej jedną osobą posiadającą uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi w każdej z następujących specjalności: a)instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych - wykształcenie wyższe techniczne lub minimum średnie techniczne, minimum 5 lat pracy przy realizacji robót branży elektrycznej i minimum 3 lata pracy na stanowisku kierownika budowy lub kierownika robót branży elektrycznej; b)instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń: wodociągowych, kanalizacyjnych, cieplnych, wentylacyjnych oraz gazowych wykształcenie wyższe techniczne lub minimum średnie techniczne, minimum 5 lat pracy przy realizacji robót branży sanitarnej i minimum 3 lata pracy na stanowisku kierownika budowy lub kierownika robót branży sanitarnej; 1.3dysponują co najmniej następującym potencjałem technicznym niezbędnym do wykonania zamówienia: 1.3.1.czynną i prawnie dopuszczoną do użytkowania wytwórnię mas bitumicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami - wytwórnia winna być zlokalizowana w odległości umożliwiającej dowóz mieszanki na plac budowy zgodnie z warunkami Specyfikacji Technicznych, tzn. czas transportu masy mineralno - bitumicznej na budowę nie może przekroczyć 2 godzin z jednoczesnym spełnieniem warunku zachowania temperatury wbudowania (wg normy PN -S-96025-2000); 1.3.2.rozściełaczem mas bitumicznych z pełną elektroniką dla kontroli układania warstw bitumicznych z podgrzewaną deską z wstępnym systemem zagęszczania szer. od 2,5m do 6,0m; 1.3.3.frezarką do nawierzchni o szer. co najmniej 1,0m - szt.1; 1.3.4.dwoma szczotkami mechanicznymi; 1.3.5.skraplarką do emulsji min. wydajność 500kg - szt. 1; 1.3.6.walcem wibracyjnym od 8 do 10 Mg - szt. 1; 1.3.7.dwoma walcami ogumionymi min. 12Mg; 1.3.8.walcem statycznym min. 10Mg - szt. 1; 1.3.9.koparką min. 0,6m3 - szt. 1; 1.3.10.spycharką co najmniej 74kW - szt. 1; 1.3.11.dwoma samochodami samowyładowczymi o ładowności min. 10t. 1.3.12.posiadają własne zaplecze laboratoryjne lub mają dostęp do laboratorium wyposażonego w sprzęt do prowadzenia badań w trakcie realizacji zamówienia zgodnej z zapisami Specyfikacji Technicznych; 1.4posiadają środki finansowe lub zdolność kredytową nie mniejszą niż: 1 000 000,00 PLN, 1.5osiągnęli w okresie 2003, 2004, 2005 w każdym roku przychody roczne netto ze sprzedaży produktów nie mniejsze niż 5 000 000,00 PLN - na podstawie \Rachunku zysków i strat\ pozycja \Przychód netto ze sprzedaży produktów, towarów materiałów\ lub \Przychód netto ze sprzedaży i zrównane z nimi\ lub w przypadku Wykonawców nie zobowiązanych do sporządzenia sprawozdania finansowego - średni obrót roczny z okresu ostatnich trzech lat obrotowych, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - z tego okresu, potwierdzony dokumentami; 1.6są ubezpieczeni od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej zgodnej z przedmiotem niniejszego zamówienia; 1.7Wykonawca, który wybrany zostanie przez Zamawiającego jako najkorzystniejszy powinien przed podpisaniem umowy przedłożyć ubezpieczenie danej budowy, obejmującej okres trwania budowy (CAR+OC): 1.7.1minimalne ubezpieczenie robót oraz placu budowy i materiałów równe wartości robót wg oferty; 1.7.2.minimalne ubezpieczenie z tytułu utraty lub uszkodzenia sprzętu wynosi 200.000 PLN; 1.7.3.minimalne ubezpieczenie własności (innego mienia) wynosi 2.000.000 PLN; 1.7.4.minimalne ubezpieczenie z tytułu śmierci lub kalectwa 4.000.000 PLN; 1.7.5.ubezpieczenie powinno obejmować wykonawcę, zamawiającego i podwykonawców. Opis sposobu dokonywania oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu: 2.Sposób dokonania oceny spełnienia wymaganych warunków: 2.1.Zamawiający oceni spełnienie warunków udziału w postępowaniu na podstawie dokumentów złożonych wraz z ofertą. 2.2.Przy dokonaniu oceny spełnienia warunków Zamawiający będzie się kierował regułą /spełnia/ albo /nie spełnia/. 2.3.W przypadku wykonawców ubiegających się wspólnie o udzielenie zamówienia: 2.3.1.warunek nie podlegania wykluczeniu z postępowania, o którym mowa w art. 24 ust. 1 i 2 ustawy Pzp oraz w pkt. 1.1. ppkt 1.1.1 i w pkt. 1.6 musi być spełniony przez każdego z wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia; 2.3.2.warunki określone w pkt 1.1 ppkt 1.1.2 i ppkt 1.1.3 oraz pkt 1.2, 1.3, 1.4, 1.5, 1.7 muszą być spełnione łącznie przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia; 2.4.Niespełnienie chociażby jednego warunku skutkować będzie wykluczeniem wykonawcy z postępowania; 2.5.Ofertę wykonawcy wykluczonego uznaje się za odrzuconą; 2.6.Zamawiający zaprasza do składania ofert wykonawców, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu, w liczbie określonej w ogłoszeniu, nie mniejszej niż 5 i nie większej niż 20. 2.7.Jeżeli liczba wykonawców, którzy spełniają ww. warunki udziału w postępowaniu, jest większa niż określona w ogłoszeniu, Zamawiający zaprasza do składania ofert wykonawców, którzy otrzymali najwyższą ocenę spełniania warunku udziału w podstępowaniu, o którym mowa w pkt 1.1 ppkt 1.1.1 tj. wykonali w okresie ostatnich pięciu lat licząc od daty wszczęcia niniejszego przetargu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, największą liczbę robót budowlanych dot. budowy lub przebudowy ulic wraz z infrastrukturą towarzyszącą, każda o wartości brutto nie mniejszej niż 1.000.000,00 PLN. Znaczenie niniejszego warunku: 100%. Zamawiający przyzna maksymalną ilość punktów (100 pkt.) Wykonawcy, który nie podlega wykluczeniu i przedstawi w wykazie, o którym mowa w pkt 3.2. ppkt 3.2.1 największą liczbę robót wskazanych w ww. warunku. Punkty w odniesieniu do pozostałych wykonawców zostaną wyliczone ze wzoru: D = liczba robót /największa liczba robót x 100 x 100%. W toku oceny wniosków Zamawiający zastosuje zaokrąglenie wszystkich wyników do dwóch miejsc po przecinku. 2.8.Jeżeli liczba Wykonawców, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu, jest mniejsza niż określona w ogłoszeniu o zamówieniu, Zamawiający zaprasza do składania ofert wszystkich wykonawców spełniających te warunki. Informacja o oświadczeniach i dokumentach, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu: 3.Dokumenty wymagane dla potwierdzenia warunków, jakie muszą spełniać wykonawcy: 3.1. W celu potwierdzenia, że wykonawca posiada uprawnienia do wykonywania określonej działalności oraz nie podlega wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 i 2 ustawy Pzp wykonawca przedkłada oświadczenia i dokumenty: 3.1.1.Oświadczenie na podstawie art. 50 ustawy Pzp o spełnieniu warunków określonych w art. 22 ust. 1 ustawy Pzp oraz, że nie podlega wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 i 2 ustawy Pzp. 3.1.2.Koncesję, zezwolenia lub licencje, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania koncesji, zezwolenia lub licencji na podjęcie działalności gospodarczej w zakresie objętym zamówieniem publicznym. 3.1.3.Aktualny odpis z właściwego rejestru albo aktualne zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia. 3.1.4.Aktualne zaświadczenie właściwego naczelnika Urzędu Skarbowego oraz właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające odpowiednio, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków, opłat oraz składek na ubezpieczenia zdrowotne i społeczne, lub zaświadczeń, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia. 3.1.5.Aktualną informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 4 - 8 ustawy Pzp, wystawiona nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia. 3.1.6.Aktualną informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 9 ustawy Pzp, wystawioną nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia. 3.2.W celu potwierdzenia posiadania przez wykonawcę niezbędnej wiedzy i doświadczenia oraz dysponowania potencjałem technicznym i osobami zdolnymi do wykonania zamówienia wykonawca przedkłada: 3.2.1.Wykaz wykonanych robót budowlanych w okresie ostatnich pięciu lat przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, odpowiadającym swoim rodzajem i wartością robotom budowlanym stanowiącym przedmiot zamówienia, z podaniem ich wartości oraz daty i miejsca wykonania oraz załączenia dokumentów potwierdzających, że roboty te zostały wykonane należycie. 3.2.2.Wykaz niezbędnych do wykonania zamówienia narzędzi i urządzeń, jakimi dysponuje wykonawca. 3.2.3.Informację na temat przeciętnej liczby zatrudnionych pracowników lub liczebności personelu kierowniczego, w okresie ostatnich trzech lat, a w przypadku gdy okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie. 3.2.4.Wykaz osób i podmiotów, które będą uczestniczyć w wykonaniu zamówienia wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nich czynności. 3.2.5.Dokumenty stwierdzające, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień. 3.3. W celu potwierdzenia spełnienia warunku, że wykonawca znajduje się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia wykonawca przedkłada następujące dokumenty: 3.3.1.Bilans i rachunek zysków i strat w przypadku wykonawców sporządzających sprawozdanie finansowe, a w przypadku wykonawców nie zobowiązanych do sporządzania sprawozdania finansowego, innych dokumentów określających obroty oraz zobowiązania i należności - za okres nie dłuższy niż 3 lata obrotowe, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - za ten okres. 3.3.2.Informację banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej, w którym wykonawca posiada rachunek, potwierdzającej wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową wykonawcy, wystawionej nie wcześniej niż 3 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia. 3.3.3.Polisę, a w przypadku jej braku innego dokumentu potwierdzającego, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności. 4. Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej stosuje się do przepisów § 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 19 maja 2006r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane. 5.Pozostali wykonawcy, dokumenty, o których mowa w pkt 3 niniejszego rozdziału przedkładają zgodnie z wytycznymi zawartymi w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 maja 2006r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz. U. Nr 87, poz. 605). 6.Wspólnicy spółki cywilnej są klasyfikowani jako wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia, w związku z tym muszą spełniać wymogi określone w art. 23 ustawy Pzp.

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) Tryb udzielenia zamówienia 1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg ograniczony. 1.2) Przewidywana liczba wykonawców, którzy zostaną zaproszeni do udziału w postępowaniu: minimalna liczba: 5; maksymalna liczba: 20. 2) Kryteria oceny ofert 2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena. 2.2) Wykorzystana będzie aukcja elektroniczna: Nie. 3) Informacje administracyjne 3.1) Określenie sposobu uzyskania specyfikacji istotnych warunków zamówienia Adres strony internetowej, na której dostępna jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia: Opłata: Warunki i sposób płatności: 3.2) Opis potrzeb i wymagań umożliwiający przygotowanie się wykonawców do udziału w dialogu konkurencyjnym lub informacja o sposobie otrzymania tego opisu: 3.3) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 21.08.2006 godzina 10:15. 3.4) Języki, w których można sporządzać wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub oferty: polski. 3.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert). 3.6) Data, godzina i miejsce otwarcia ofert:

SEKCJA VI: INFORMACJE UZUPEŁNIAJĄCE

VI.1) Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej: Tak.; Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego 2) Informacje dodatkowe: 3) Data wysłania niniejszego ogłoszenia: 04.08.2006.

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.