Chrzanów: Naprawa uszkodzonego korpusu DP 1024K- ulicy Bolęcińskiej w Płazie wraz z wzmocnieniem konstrukcji i zmianą sposobu odwodnienia.
Numer ogłoszenia: 328484 - 2013; data zamieszczenia: 14.08.2013
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane
Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES: Powiatowy Zarząd Dróg w Chrzanowie , ul. Grzybowskiego 7A, 32-500 Chrzanów, woj. małopolskie, tel. 32 6231272, 6234687, faks 32 6231272.
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Naprawa uszkodzonego korpusu DP 1024K- ulicy Bolęcińskiej w Płazie wraz z wzmocnieniem konstrukcji i zmianą sposobu odwodnienia..
II.1.2) Rodzaj zamówienia: roboty budowlane.
II.1.4) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Obsługa geodezyjna - tyczenie i wykonanie dokumntacji powykonawczej - 1 komplet. Prace rozbiórkowe przygotowawcze - wyrównanie wyłomu muru kamiennego, rozbiórka muru na części powstałego wyłomu na szerokości pozwlajacej ponowne ułożenie i liniowe wykoanie poprawne muru ( szerokość ok. 5.50 mb) mur wysokości 3.50 m - 5,5mb. Prace rozbiórkowe drogowe - rozbiórka nawierzchni na szerokości i długości oznaczonej na rysunku, wraz z rozebraniem podbudowy do ułożenia nowej zgodnie z proponowanej w rozwiązaniu projektowym głębokość ok. 70.0 cm od poziomu istniejącej nawierzchni - 36,9m2 PRACE KONSTRUKCYJNE - ZABEZPIECZENIE PIONOWE. Wykonanie mikropalowania - pale wiercone średnicy 250 mm - ze zbrojeniem z kształtownika gorącowalcowanego HEB 140 (St3SX) - pale uzupełnione zaczynem cemenowym pod ciśnieniem - pompowanie mechaniczne 20 Atm. Wiercenia do głębokości zakotwienia ok.1.5 w rumoszu skalnym. Wraz z wykonaniem niezbędnych normowych obciążeń pali, opracowaniem metryk pali oraz kart kontrolnych ciągłosic betonowania. - 100mb. Wykonanie oczepu żelbetowego zbrojonego - deskowanie oczepu wraz z usawieniem deskowanie wykonaniem i montażem zbrojenia, betonowanie z zawibrowaniem i wykonanie wykończenia powierzchni poprzez szlifowanie i pokrycie środkiem uszczelniającym powierzchniowo. Beton konstrukcyjny C25/30 z dodatkiem środka czynnego PENETRON. Malowanie powierzchniowe PENETRONEM x 2. - 11,52m3. Wykonanie zbrojenia oczepu żelbetowego - stal zrojeniowa zgodnie z rysunkami projektu pręty żebrowane stal A-IIIN RB500W - śr. 20, - 1,3t. Montaż barieroporęczy mostowej wzmacnianej typu BB - ze słupkami w rozstawie 1.0 m mocowanej do oczepu kotwami systemowymi KM-1, M20 - 18,5mb. Wykonanie podbetonu C25/30 - na istniejącej powierzchni istniejącego muru kamiennego - 1,85m3. ROBOTY INSTALACYJNE - OSUSZENIE I ODWODNIENIE TERENU. Wykonanie ciągu drenarskiego (północno-zachodnia) strona jezdni wraz z wykonaniem wpustu drogowego kanalizacji deszczowej. Rura drenarska 126/113 w obsypce kruszywem łamanym z zabezpieczeniem geowłókniną 70x50 cm - 25mb Wykonanie ciągu drenarskiego(południowo-wschodnia) strona jezdi wraz z wpięciem do studni kanalizacyjnej zbiorczej. Rura drenarska 126/113 w obsypce kruszywem łamanym z zabezpieczeniem geowłókniną 70x50 cm - 18,5mb. Wykonanie ciągu drenarskiego na działce poniżej posadowienia muru kamiennego zgodnie z projektem, wykonanie na terenie zielonym z odnowieniem trawnika do stanu pierwotnego. Rura drenarska 126/113 w obsypce kruszywem łamanym z zabezpieczeniem geowłókniną 70x50 cm - 21mb. Połączenie wpustu deszczowgo ze studnią kanalizacji zbiorczej za pomocą przewiertu sterowanego pod podbudową jezdni, z wykonaniem kaskady zewnętrznej w miejscu włączenia do studni. Przyłączenie wykonane rurą kanalizacyjną śr. 200 mm typ PVC - SN8 - 10,5mb Wykonanie studni zbiorczej z kręgów żelbetowych śr. 1000.0 mm o głębokości 3.3 m z nadstawką prefabrykowaną śr.400.0 mm wysokości ok. 0.90 m i włazem żeliwnym klasy D 400 - montaż w obecnej wyrwie muru. - 1komplet. Wykonanie połączenia studni zbiorczej ze studzienką zbiorczą dolną drenażu oraz studzienką rozdzielczą drenażu rozsączającego. Rura PCV -SN8 śr.200.0 mm - 11mb. Wykonanie studzienki zbiorczej odprowadzającej wody opadowe do drenażu śr. 420.0 mm - 1komplet. Wykonanie studzienki rozdzielczej drenażu rozsączającego drenażu śr. 420.0 mm - 1komplet. Wykonanie rozdzielczych ciągów drenarskich - rury drenarskie w otulinie z włókna syntetycznego w obsypce 50x50 z kamienia łamanego jako złoże rozsączające oraz wykonaniem zabezpieczenia z geowłókniny - 33mb. ROBOTY DROGOWE - NAWIERZCHNIA JEZDNI I CHODNIKA ZABEZPIECZENIA. Wykonanie pobocza utwardzonego z nawierzchnią tłuczniową ( północo-zachodnia) strona jezdni nad wykonanym wczesniej ciągiem drenarskim wraz z zagęszczeniem utwardzeniem i wykończniem- 25mb. Montaż na długości modernizowanego odcinka korytka odwadniającego betonowego na podbudowie betonowej z betonu podkładowego gr.10.0 cm - 25mb. Wykonanie podbudowy nawierzchni na modernizowanym odcinku jezdni w dwóch warstwach - warstwa z kuszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie o śr. 0-63 warstwa dolna podbudowy grubości 30.0 cm oraz warstwa zasadnicza podbudowy z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie śr. 0-31.5 grubości 30 cm wraz z zabezpieczeniem geowłókniną łączenia uskoków warstw - 22,14m3. Wykonanie warstw asfaltowych - warstwa wiążąca z betonu asfaltowego AC16W gr. 6.0 cm oraz warstwa ścieralna z betonu asfaltowego AC 11S gr. 5 cm na gotowo - 36,9m2. Montaż krawężnika drogowego betonowego na długości modernizowanego odcinka wraz z ławą betonową - 18,1mb. Wykonanie chodnika z prefabrykowanej kostki betonowej o szerokości zgodnie z projektem zmiennej ok.1.2 m bezpośrednio na konstrukcji żelbetowej oczepu na podsypce pisakowo-cementowej - 21,6m2. PRACE REMONTOWE I ODBUDOWA. Odbudowa fragmentu muru kamiennego - metodą tradycyjną z kamienia uzyskanego z odzysku materiałów na budowie z uszkodzonego muru (należy przewidzieć do 20 % uzupełnienia straconego materiału) mur na zaprawie cementowo-wapiennej - 5,5mb. Uzupełnienie spoin cemetnowo-wapiennych na całej długości istniejącego z ręcznym sztychowaniem i wypełnieniem spoin zaprawą do murów kamiennych MURMIX - 63m2..
II.1.6) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.23.31.20 - Roboty w zakresie budowy dróg .
II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.
II.1.8) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.
II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 14.10.2013.
SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM
III.1) WADIUM
Informacja na temat wadium: Nie wymagane
III.2) ZALICZKI
III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW
III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Ocena spełnienia warunku będzie dokonana metodą spełnia/ nie spełnia w oparciu o oświadczenie dołączone do oferty (zał. nr 2)
III.3.2) Wiedza i doświadczenie
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Wykonawca musi posiadać wiedzę i doświadczenie pozwalające na realizację zamówienia, dlatego też musi wykazać, w formie załączonego do oferty wykazu robót budowlanych ( w zał. nr 4) wykonanych w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy- w tym okresie, wraz z podaniem ich rodzaju i wartości, daty i miejsca wykonania oraz z załączeniem dowodów dotyczących najważniejszych robót, określających, czy roboty te zostały wykonane w sposób należyty oraz wskazujących, czy zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone. Zamawiający uzna warunek za spełniony, jeżeli wykonawca wykaże, iż w ciągu ostatnich pięciu lat wykonał co najmniej jedną pracę w technologii przyjętej w ekspertyzie, dotyczącej realizacji odbudowy drogi z zastosowaniem mikropali. Dowodami o których mowa powyżej jest poświadczenie wykonania robót budowlanych zgodnie z załączonym wykazem robót lub - inny dokument- jeżeli z uzasadnionych przyczyn o obiektywnym charakterze wykonawca nie jest w stanie uzyskać poświadczenia. W przypadku gdy wskazana w wykazie robota budowlana była wykonana na rzecz Zamawiającego , Wykonawca nie ma obowiązku przedkładania dowodów. Wykonawca zamiast poświadczeń, o których mowa powyżej może przedłożyć dokumenty potwierdzające należyte wykonanie robót budowlanych zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i ich prawidłowe ukończenie, określone w §1 ust.1 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2009r w sprawie rodzaju dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz.U.Nr 226, poz. 1817). Ocena spełnienia warunku będzie dokonywana metodą 0-1 tj. spełnia / nie spełnia, w oparciu o dokumenty dołączone do oferty.
III.3.3) Potencjał techniczny
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Ocena spełnienia warunku będzie dokonana metodą spełnia/ nie spełnia w oparciu o oświadczenie dołączone do oferty (zał. nr 2).
III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Wykonawca musi dysponować osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, dlatego też musi wykazać, iż posiada osoby zdolne do wykonania zamówienia, to jest załączyć wykaz osób /zał. nr.5/, które będą wykonywać zamówienie wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, wykształcenia a także zakresu wykonywanych przez nie czynności oraz oświadczenie /zał.nr 6/, iż osoby te posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień tj. kierownik budowy posiadający uprawnienia budowlane w specjalności odpowiadającej przedmiotowi zamówienia- uprawnienia drogowe. Uwaga :Zamawiający akceptował będzie kwalifikacje zawodowe odpowiadające uprawnieniom wymaganym przez Zamawiającego, które zostały uznane w zakresie i na zasadach opisanych w ustawie z dnia 18 marca 2008r o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz.U.Nr 63, poz. 394 z 2008r). Ocena spełnienia warunku będzie dokonywana metodą 0-1 tj. spełnia / nie spełnia, w oparciu o dokumenty i oświadczenie dołączone do oferty / załącznik nr 5 i 6/.
III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Ocena spełnienia warunku będzie dokonana metodą spełnia/ nie spełnia w oparciu o oświadczenie dołączone do oferty (zał. nr 2).
III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY
III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu należy przedłożyć:
- wykaz robót budowlanych wykonanych w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich rodzaju i wartości, daty i miejsca wykonania oraz z załączeniem dowodów dotyczących najważniejszych robót, określających, czy roboty te zostały wykonane w sposób należyty oraz wskazujących, czy zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone;
- wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami;
- oświadczenie, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień;
III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:
- oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia;
- aktualny odpis z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
- wykonawca powołujący się przy wykazywaniu spełniania warunków udziału w postępowaniu na zasoby innych podmiotów, które będą brały udział w realizacji części zamówienia, przedkłada także dokumenty dotyczące tego podmiotu w zakresie wymaganym dla wykonawcy, określonym w pkt III.4.2.
III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych
Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:
III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:
- nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
III.4.4) Dokumenty dotyczące przynależności do tej samej grupy kapitałowej
- lista podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów albo informacji o tym, że nie należy do grupy kapitałowej;
III.6) INNE DOKUMENTY
Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)
a) Wypełniony i podpisany przez osoby uprawnione lub upoważnione przez Wykonawcę Formularz ofertowy sporządzony według wzoru stanowiącego załącznika nr 1. b) Pełnomocnictwo do reprezentowania Wykonawcy w postępowaniu, z określeniem zakresu reprezentacji , jeżeli oferta będzie podpisana przez pełnomocnika. c) Pełnomocnictwo do reprezentowania w postępowaniu lub reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego, w przypadku wykonawców ubiegających się wspólnie o udzielenie zamówienia, podpisane przez uprawnione osoby (np. konsorcjum).
SEKCJA IV: PROCEDURA
IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.
IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT
IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.
IV.3) ZMIANA UMOWY
przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy:
Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian
Zgodnie z art.144 Pzp - Zamawiający przewiduje możliwość dokonania zmian zawartej umowy w stosunku do treści oferty na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy oraz określa warunki tej zmiany w następującym zakresie: a. zmiana wynagrodzenia umownego spowodowana zmianą urzędowej stawki VAT, b. termin wykonania zamówienia - może ulec wydłużeniu: - w przypadku wystąpienia konieczności wykonania zamówienia dodatkowego nie objętego przedmiotem zamówienia podstawowego, których wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, - wskutek wystąpienia niesprzyjających warunków atmosferycznych uniemożliwiających terminową realizację zadania, - w przypadku wystąpienia nieprzewidzianych zdarzeń losowych, d. zmiany osobowe - zmiana osób do nadzorowania robót: - istnieje możliwość zmiany kierownika budowy oraz pozostałych osób przedstawionych w ofercie przetargowej, za uprzednią pisemną zgodą Zamawiającego, - Wykonawca z własnej inicjatywy proponuje zmianę osób o których mowa powyżej w przypadku ich śmierci, choroby, przyczyn niezależnych od Wykonawcy lub innych zdarzeń losowych, - w przypadku zmiany osób o których mowa powyżej, nowe osoby muszą spełniać wymagania określone w siwz dla danej funkcji, - Zamawiający może żądać zmiany osób o których mowa powyżej, jeżeli uzna , że nie wykonują należycie swoich obowiązków. Wykonawca dokonuje takiej zmiany w terminie do 14 dni od daty złożenia wniosku przez Zamawiającego. e. zmiany dot. zadań realizowanych przez Podwykonawcę: - w szczególnie uzasadnionych przypadkach wystąpienia konieczności realizacji przez Podwykonawcę części zamówienia, której Wykonawca nie wskazał w ofercie, że powierzy ją Podwykonawcy, Zamawiający dopuszcza się możliwość przyjęcia Podwykonawcy w trakcie realizacji zamówienia z zachowaniem zasad dot. podwykonawców określonych we wzorze umowy, -zmiana podwykonawcy w trakcie realizacji zamówienia może nastąpić jeżeli będzie on wykonywał roboty w sposób wadliwy, niezgodny z przedmiotem zamówienia oraz obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Zmiana podwykonawcy wiązać się będzie ze spełnieniem przez nowego podwykonawcę warunków w zakresie nie mniejszym niż spełniał dotychczasowy podwykonawca, - zmiana podwykonawcy na którego wiedzę i doświadczenie wykonawca powoływał się w celu spełnienia warunków udziału w niniejszym postępowaniu, może nastąpić pod warunkiem iż nowy podwykonawca posiada wiedzę i doświadczenie w zakresie nie mniejszym niż dotychczasowy.
IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.powiat-chrzanowski.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Powiatowy Zarząd Dróg w Chrzanowie, 32-500 Chrzanów, ul. Grzybowskiego 7a, I piętro, pok. nr 106.
IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 29.08.2013 godzina 09:00, miejsce: Powiatowy Zarząd Dróg w Chrzanowie, 32-500 Chrzanów, ul. Grzybowskiego 7a, I piętro, pok. nr 110 - sekretariat..
IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).
IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie
INNE PRZETARGI Z CHRZANOWA
- Dostawa licencji oprogramowania dla Szpitala Powiatowego w Chrzanowie (powtórka)
- Przebudowa części DP 1022K w dwóch odcinkach na obszarze Gminy Alwernia
- Dostawa fabrycznie nowych krzeseł obrotowych do Oddziału ZUS w Chrzanowie i Inspektoratów ZUS w Olkuszu, Oświęcimiu, Wadowicach i Suchej Beskidzkiej
- Dostawa środków higienicznych dla Szpitala Powiatowego w Chrzanowie
- Przebudowa elewacji wejściowej wraz z dobudową wiatrołapu budynku Urzędu Miejskiego w Chrzanowie
więcej: przetargi w Chrzanowie »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Wykonanie robót budowlanych związanych z procesem zagospodarowania poscaleniowego we wsi Krzeczów
- Modernizacja układu dróg nr 2501D Brunów-Chmielno-Ustronie oraz 2518D Chmielno-Zbylutów-Skorzynice o dł. 8,7 km
- Przebudowa drogi gminnej ul. Królowej Jadwigi w Miastku wraz z przebudową mostu
- Przebudowa ul. Sadowej na odcinku od ul. Jagiełły do ul. 11 Listopada
- "Przebudowa brukowanych dróg w Kurzętniku"
- "Przebudowa ul. Poprzecznej"- 2 części - III postępowanie.
więcej: Roboty w zakresie budowy dróg »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.