eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Wrocław › Usuwanie skutków powodzi w zlewni rzeki Odry, pow. Góra, gm. Niechlów i Jemielno Przedmiot zamówienia składa się z następujących częścia) Odra - remont wału p.powodziowego, m. Smolne, gm. Jemielno b) Odra - remont wału p.powodziowego, m. Lubów, gm. Jemielno c) Odra - remont przepustu wałowego, m. Karów, gm. Niechlów

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2010-09-23

Wrocław: Usuwanie skutków powodzi w zlewni rzeki Odry, pow. Góra, gm. Niechlów i Jemielno Przedmiot zamówienia składa się z następujących części: a) Odra - remont wału p.powodziowego, m. Smolne, gm. Jemielno b) Odra - remont wału p.powodziowego, m. Lubów, gm. Jemielno c) Odra - remont przepustu wałowego, m. Karów, gm. Niechlów
Numer ogłoszenia: 303146 - 2010; data zamieszczenia: 23.09.2010
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Dolnośląski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych we Wrocławiu , al. J. Matejki 5, 50-333 Wrocław, woj. dolnośląskie, tel. 071 3226681 do 83, faks 071 3227929.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.dzmiuw.wroc.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Inny: Jednostka budżetowa samorządu terytorialnego.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Usuwanie skutków powodzi w zlewni rzeki Odry, pow. Góra, gm. Niechlów i Jemielno Przedmiot zamówienia składa się z następujących części: a) Odra - remont wału p.powodziowego, m. Smolne, gm. Jemielno b) Odra - remont wału p.powodziowego, m. Lubów, gm. Jemielno c) Odra - remont przepustu wałowego, m. Karów, gm. Niechlów.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: roboty budowlane.

II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Odra - remont wału p.powodziowego, m. Smolne, gm. Jemielno Przedmiotem zamówienia jest naprawa powstałych uszkodzeń po przejściu fali powodziowej w miesiącach maj/czerwiec 2010r. t.j. ręczne wykoszenie porostów ze skarp wału i wygrabienie wykoszonych porostów na 3400 m2, usunięcie humusu o grubości 15 cm na powierzchni 360 m2, wykonanie przejazdów wałowych z płyt żelbetowych, remont drogi przywałowej: zasypywanie wyboi tłuczniem i ręczne zgęszczanie tłucznia na powierzchni 140 m2, uszczelnianie skarp wału: usunięcie ziemi urodzajnej z korony i skarp wału na powierzchni 1300 m2, plantowanie skarp i korony wału pod bentomat (1300 m2), kotwienie pasm bentomatu, zasypywanie wykopu z ekranem pionowym z bentomatu, formowanie i dogęszczenie skarp i korony wału do odpowiednich parametrów Is 0,95 potwierdzony przez geotechnika), plantowanie skarp i korony wału, darniowanie skarp na płask z humusem na powierzchni 1300 m2. Długość odcinka wału [m] 100 Odra - remont wału p.powodziowego, m. Lubów, gm. Jemielno Przedmiotem zamówienia jest naprawa powstałych uszkodzeń po przejściu fali powodziowej w miesiącach maj/czerwiec 2010r. t.j. ręczne wykoszenie porostów ze skarp wału i wygrabienie wykoszonych porostów na 6400 m2, usunięcie humusu o grubości 15 cm na powierzchni 360 m2, wykonanie przejazdów wałowych z płyt żelbetowych, uszczelnianie skarp wału: usunięcie ziemi urodzajnej z korony i skarp wału na powierzchni 2600 m2, plantowanie skarp i korony wału pod bentomat (2600m2), kotwienie pasm bentomatu, zasypywanie wykopu z ekranem pionowym z bentomatu, formowanie i dogęszczenie skarp i korony wału do odpowiednich parametrów Is 0,95 potwierdzony przez geotechnika), plantowanie skarp i korony wału, darniowanie skarp na płask z humusem na powierzchni 2600 m2. Długość odcinka wału [m] 200 Odra - remont przepustu wałowego, m. Karów, gm. Niechlów Przedmiotem zamówienia jest naprawa powstałych uszkodzeń po przejściu fali powodziowej w miesiącach maj/czerwiec 2010r. t.j. naprawa przepustu wałowego. Zakres robót budowlanych obejmuje: wykopy z przenoszeniem urobku na odkład, umocnienie pionowych ścian wykopów balami drewnianymi, rozbiórka rurociągu o śr. 60 cm z ręcznym wydobyciem rur, wykonanie podłoża betonowego pod konstrukcje komory zasuw, betonowanie dna i ścian komory, betonowanie przykrycia komory, obsadzenie klamer włazowych,, wykonanie izolacji, zasypanie wykopów, wykonanie schodów na skarpach, montaż zasuw..

II.1.4) Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: nie.

II.1.5) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.24.64.00-7, 45.11.12.00-0.

II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: tak, liczba części: 3.

II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 30.11.2010.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.2) ZALICZKI

  • Czy przewiduje się udzielenie zaliczek na poczet wykonania zamówienia: nie

III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW

  • III.3.2) Wiedza i doświadczenie

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • O zamówienie mogą ubiegać się wykonawcy, których wiedza i doświadczenie pozwoli na prawidłowe wykonanie zamówienia. Zamawiający uzna warunek za spełniony o ile wykonawca wykaże, iż w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie wykonał min. 1 zamówienie polegające na wykonaniu remontu, odbudowy bądź budowy budowli hydrotechnicznej ziemnej. W przypadku, gdy Wykonawca składa ofertę na więcej niż 1 część zamówienia warunek zostanie spełniony o ile Wykonawca wykaże, że wykonał min 1 zamówienie o charakterze określonym powyżej. Zamawiający uzna, że Wykonawca posiada niezbędną wiedzę i doświadczenie, jeżeli Wykonawca wykaże, że wykonał w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert min. 1 zamówienie polegające na wykonaniu remontu, odbudowy bądź budowy budowli hydrotechnicznej ziemnej. W zakresie wykazania spełniania przez Wykonawcę tego warunku należy przedłożyć dokumenty określone w rozdz. VIII pkt. 2 niniejszej SIWZ. Wykonawca może polegać na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia lub zdolnościach finansowych innych podmiotów, niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków. Wykonawca w takiej sytuacji zobowiązany jest udowodnić zamawiającemu, iż będzie dysponował zasobami niezbędnymi do realizacji zamówienia, w szczególności przedstawiając w tym celu pisemne zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonywaniu zamówienia.

  • III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • O zamówienie mogą ubiegać się wykonawcy, którzy dysponują lub będą dysponować osobami zdolnymi do wykonania zamówienia. Zamawiający uzna warunek za spełniony, jeżeli Wykonawca wykaże, że ma do dyspozycji kierownika robót posiadającego uprawnienia w zakresie melioracji wodnych lub inżynierii wodnej lub konstrukcyjno - budowlanej bez ograniczeń w specjalizacji techniczno - budowlanej - obiekty budowlane melioracji wodnych oraz doświadczenie w wykonawstwie robót podobnych do przedmiotu zamówienia. Zamawiający uzna warunek za spełniony o ile wykonawca złoży oświadczenie, którego wzór stanowi załącznik Nr 6 do dokumentacji przetargowej. Wykonawca może polegać na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia lub zdolnościach finansowych innych podmiotów, niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków. Wykonawca w takiej sytuacji zobowiązany jest udowodnić zamawiającemu, iż będzie dysponował zasobami niezbędnymi do realizacji zamówienia, w szczególności przedstawiając w tym celu pisemne zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonywaniu zamówienia.

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

  • III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, należy przedłożyć:

    • wykaz robót budowlanych w zakresie niezbędnym do wykazania spełniania warunku wiedzy i doświadczenia, wykonanych w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, z podaniem ich rodzaju i wartości, daty i miejsca wykonania oraz załączeniem dokumentu potwierdzającego, że roboty zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone
    • oświadczenie, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień
  • III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:

    • oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia
    • aktualny odpis z właściwego rejestru, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert, a w stosunku do osób fizycznych oświadczenie w zakresie art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy
    • aktualne zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków lub zaświadczenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
    • aktualne zaświadczenie właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne, lub potwierdzenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
  • III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych

    Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:

    III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:

    • nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
    • nie zalega z uiszczaniem podatków, opłat, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne albo że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawiony nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
    • nie orzeczono wobec niego zakazu ubiegania się o zamówienie - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
  • III.4.3.2) zaświadczenie właściwego organu sądowego lub administracyjnego miejsca zamieszkania albo zamieszkania osoby, której dokumenty dotyczą, w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 4-8 ustawy - wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert - albo oświadczenie złożone przed notariuszem, właściwym organem sądowym, administracyjnym albo organem samorządu zawodowego lub gospodarczego odpowiednio miejsca zamieszkania osoby lub kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, jeżeli w miejscu zamieszkania osoby lub w kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, nie wydaje się takiego zaświadczenia

III.6) INNE DOKUMENTY

Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)

8. W przypadku wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, dokument ustanawiający Pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. W przypadku, gdy upoważnienie do podpisania oferty nie wynika bezpośrednio ze złożonego w ofercie odpisu z właściwego rejestru dokument ustanawiający Pełnomocnictwo(a).

III.7) Czy ogranicza się możliwość ubiegania się o zamówienie publiczne tylko dla wykonawców, u których ponad 50 % pracowników stanowią osoby niepełnosprawne: nie

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

IV.2.2) Czy przeprowadzona będzie aukcja elektroniczna: nie.

IV.3) ZMIANA UMOWY

Czy przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy: tak

Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian

1.Strony mogą zmienić istotne postanowienia zawartej umowy w stosunku do treści oferty wykonawcy w następujących warunkach: 1) zmiany terminu realizacji prac w przypadku: a. wystąpienia okoliczności uniemożliwiających realizację robót we wcześniej ustalonym terminie powodujących konieczność zmiany terminu wykonania przedmiotu umowy, między innymi: - wstrzymanie prac przez Zamawiającego; - inne spowodowane obiektywnymi zdarzeniami niezależnymi od woli stron na pisemny wniosek jednej ze stron zawierający uzasadnienie powodu zmiany; b. wystąpienia okoliczności niezależnych od Wykonawcy, w tym wynikających z tzw. siły wyższej (np. powodzie, huragany, gwałtowne burze) uniemożliwiających realizację robót. Wstrzymanie prac z tego powodu musi być potwierdzone na piśmie i zaakceptowane przez Inspektora nadzoru ze strony Zamawiającego; 2) zmiany wynagrodzenia (ceny): w przypadku zmiany stawki podatku VAT. 2. Wystąpienie okoliczności, o których mowa w ust. 1 - 2 stanowi podstawę dla dokonania w tym zakresie przez Strony stosownej zmiany postanowień umowy. 3. Do zmiany umowy dochodzi wskutek wniosku jednej ze stron umowy zawierającego opis zmiany, jej uzasadnienie oraz jej wpływ na termin wykonania umowy. Na dokonanie zmiany Umowy wnioskowanej przez Wykonawcę konieczna jest pisemna zgoda Zamawiającego.

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.dzmiuw.wroc.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Dolnośląski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych we Wrocławiu, ul. Kruszwicka 26-28, 53-652 Wrocław.

IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 08.10.2010 godzina 09:00, miejsce: Dolnośląski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych we Wrocławiu, al. J.Matejki 5, 50-333 Wrocław (sekretariat).

IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie

ZAŁĄCZNIK I - INFORMACJE DOTYCZĄCE OFERT CZĘŚCIOWYCH

CZĘŚĆ Nr: 1 NAZWA: Odra - remont wału p.powodziowego, m. Smolne, gm. Jemielno.

  • 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Przedmiotem zamówienia jest naprawa powstałych uszkodzeń po przejściu fali powodziowej w miesiącach maj/czerwiec 2010r. t.j. ręczne wykoszenie porostów ze skarp wału i wygrabienie wykoszonych porostów na 3400 m2, usunięcie humusu o grubości 15 cm na powierzchni 360 m2, wykonanie przejazdów wałowych z płyt żelbetowych, remont drogi przywałowej: zasypywanie wyboi tłuczniem i ręczne zgęszczanie tłucznia na powierzchni 140 m2, uszczelnianie skarp wału: usunięcie ziemi urodzajnej z korony i skarp wału na powierzchni 1300 m2, plantowanie skarp i korony wału pod bentomat (1300 m2), kotwienie pasm bentomatu, zasypywanie wykopu z ekranem pionowym z bentomatu, formowanie i dogęszczenie skarp i korony wału do odpowiednich parametrów Is 0,95 potwierdzony przez geotechnika), plantowanie skarp i korony wału, darniowanie skarp na płask z humusem na powierzchni 1300 m2. Długość odcinka wału [m] 100.

  • 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.24.64.00-7, 45.11.12.00-0.

  • 3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 30.11.2010.

  • 4) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.


CZĘŚĆ Nr: 2 NAZWA: Odra - remont wału p.powodziowego, m. Lubów, gm. Jemielno.

  • 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Przedmiotem zamówienia jest naprawa powstałych uszkodzeń po przejściu fali powodziowej w miesiącach maj/czerwiec 2010r. t.j. ręczne wykoszenie porostów ze skarp wału i wygrabienie wykoszonych porostów na 6400 m2, usunięcie humusu o grubości 15 cm na powierzchni 360 m2, wykonanie przejazdów wałowych z płyt żelbetowych, uszczelnianie skarp wału: usunięcie ziemi urodzajnej z korony i skarp wału na powierzchni 2600 m2, plantowanie skarp i korony wału pod bentomat (2600m2), kotwienie pasm bentomatu, zasypywanie wykopu z ekranem pionowym z bentomatu, formowanie i dogęszczenie skarp i korony wału do odpowiednich parametrów Is 0,95 potwierdzony przez geotechnika), plantowanie skarp i korony wału, darniowanie skarp na płask z humusem na powierzchni 2600 m2. Długość odcinka wału [m] 200.

  • 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.24.64.00-7, 45.11.12.00-0.

  • 3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 30.11.2010.

  • 4) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.


CZĘŚĆ Nr: 3 NAZWA: Odra - remont przepustu wałowego, m. Karów, gm. Niechlów.

  • 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Przedmiotem zamówienia jest naprawa powstałych uszkodzeń po przejściu fali powodziowej w miesiącach maj/czerwiec 2010r. t.j. naprawa przepustu wałowego. Zakres robót budowlanych obejmuje: wykopy z przenoszeniem urobku na odkład, umocnienie pionowych ścian wykopów balami drewnianymi, rozbiórka rurociągu o śr. 60 cm z ręcznym wydobyciem rur, wykonanie podłoża betonowego pod konstrukcje komory zasuw, betonowanie dna i ścian komory, betonowanie przykrycia komory, obsadzenie klamer włazowych,, wykonanie izolacji, zasypanie wykopów, wykonanie schodów na skarpach, montaż zasuw..

  • 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.24.64.00-7, 45.11.12.00-0.

  • 3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 30.11.2010.

  • 4) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.


Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.