eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Serock › Budowa łącznika przy Szkole Podstawowej w Jadwisinie

To jest wynik przetargu. Zobacz także treść przetargu, którego dotyczy to ogłoszenie



Ogłoszenie z dnia 2015-11-05

Serock: Budowa łącznika przy Szkole Podstawowej w Jadwisinie
Numer ogłoszenia: 298394 - 2015; data zamieszczenia: 05.11.2015
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Roboty budowlane

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych: tak, numer ogłoszenia w BZP: 261154 - 2015r.

Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia: nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Miasto i Gmina Serock, Rynek 21, 05-140 Serock, woj. mazowieckie, tel. 022 7828805, faks 022 7827499.

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Budowa łącznika przy Szkole Podstawowej w Jadwisinie.

II.2) Rodzaj zamówienia: Roboty budowlane.

II.3) Określenie przedmiotu zamówienia: 1 Przedmiotem zamówienia jest budowa łącznika przy Szkole Podstawowej w Jadwisinie według dokumentacji projektowej autorstwa Przedsiębiorstwa Projektowania i Obsługi Inwestycji Sp. z o.o., 19-300 Ełk, ul. Konieczki 15 B i zagospodarowanie ternu wraz z rozbiórką linii kablowej niskiego napięcia oraz budową nowej linii kablowej niskiego napięcia 0,4 kV, budową słupa linii napowietrznej oraz budową oświetlenia przy szkole według projektów autorstwa Elektra s.c. ul. Piusa XI 55i, 05-123 Chotomów stanowiących załącznik do niniejszej SIWZ. 2 Szczegółowo przedmiot zamówienia dotyczy rozbudowy Szkoły Podstawowej w Jadwisinie o budynek łącznika wraz z infrastrukturą na działce 76/4 w Jadwisinie przy ul. Szkolnej 46 obejmujący: 2.1 Budowę budynku łącznika. Łącznik ma pełnić funkcję połączenia istniejących pomieszczeń szkolnych w budynku głównym szkoły ze stołówką. Z powodu potrzeby dostosowania istniejących budynków szkolnych do przepisów p.poż. i bhp, w łączniku zlokalizowana ma być klatka schodowa oraz winda. Łącznik będzie na części dwukondygnacyjny, a na części jednokondygnacyjny. Na parterze łącznika w części dwukondygnacyjnej ma być pomieszczenie socjalne pracowników, wc personelu, wc niepełnosprawnych oraz magazyn. W części jednokondygnacyjnej łącznika mają być 2 sale oddziału przedszkolnego dla dzieci 3-5 lat na 25 dzieci każda, każda z zapleczem socjalnym i sanitarnym, szatnię dla dzieci przedszkola, pomieszczenie porządkowe, wc dziewcząt i wc chłopców korzystających ze stołówki i świetlicy. Sale oddziału przedszkolnego muszą dać się przedzielić / połączyć ścianką mobilną. Na piętrze łącznika będzie gabinet dyrektora, sekretariat, wc personelu i wc niepełnosprawnych. 2.2 Przebudowa istniejącego budynku szkoły podstawowej i świetlicy: 1) Budynek szkoły podstawowej: na parterze w istniejącym pomieszczeniu szatni należy usunąć stalowe boksy szatniowe, a umiejscowić szafki szkolne góra/dół, na parterze z istniejącego pom. socjalnego i magazynku wydzielić korytarz do łącznika. W pomieszczeniu tym przewiduje się wymianę posadzki, wykonanej na warstwie samopoziomującej, wykonanie gładzi na ścianach i suficie, wykończenie pomieszczenia zgodnie z opisem na rysunku. Istniejące lastryko zerwać, uzupełnić wylewką cementową w razie potrzeby. Na parterze przebudować istniejącą łazienkę i wc chłopców w taki sposób, aby utworzyć oddzielne wc dziewcząt i wc chłopców z kabinami ustępowymi o wymiarach 100x110cm i przedsionkami umywalkowymi. 1 kabina ustępowa i 1 umywalka na 20 dzieci. Istniejące ścianki działowe rozebrać, a okładzinę na ścianach nośnych i podłodze zerwać. Wykonać nową okładzinę ścienną wg projektu wnętrz oraz nową posadzkę na warstwie samopoziomującej. W Salach zajęć bezpośrednio sąsiadującej z łącznikiem (parter i piętro), należy zdemontować istniejące okna i wstawić w nowych otworach. Na piętrze istniejące pomieszczenie magazynowe przebudować na korytarz łączący z łącznikiem. W pomieszczeniu tym wymienić posadzki, wykonane na warstwie samopoziomującej, wykonanie gładzi na ścianach i suficie, wykończenie pomieszczenia zgodnie z opisem na rysunku. Na piętrze z istniejącego wc dziewcząt i pomieszczenia pielęgniarki wydzielić pomieszczenie porządkowe, oddzielne wc dziewcząt i wc chłopców z kabinami ustępowymi o wymiarach 100x110cm i przedsionkami umywalkowymi. 1 kabinę ustępową i 1 umywalkę na 20 dzieci. Istniejące ścianki działowe rozebrać, a okładzinę na ścianach nośnych i podłodze zerwać. Wykonać nową okładzinę ścienną wg projektu wnętrz oraz nową posadzkę na warstwie samopoziomującej. Istniejący gabinet dyrektora zamienić na gabinet pielęgniarki. Należy wykonać tam umywalkę. Istniejący sekretariat przemianować na gabinet psychologa/logopedy. 2) Budynek świetlicy. Aby zachować istniejący ciąg czysty i brudny w kuchni i zmywalni, stołówka na ok. 65,9m2 znajdować się na w miejscu istniejącej świetlicy. Istniejące pomieszczenia natrysków należy usunąć, tworząc jedno duże pomieszczenie świetlicy. Jedno pomieszczenie natrysków (ze ścianą nośną) można przeznaczyć na magazyn zabawek świetlicy. Wykonać gładzie gipsowe na ścianach, wykończyć zgodnie z opisem na rysunku. Na podłodze wykonać nowe posadzki na warstwie samopoziomującej. 3) W związku z tym, że powyższe zmiany w istniejących budynkach szkoły podstawowej i świetlicy zostały umieszczone w łączniku, dla uporządkowania nadać kolejne nr pomieszczeniom, w którym przewiduje się roboty. 2.3 Wykonanie instalacji wodno - kanalizacyjnej łącznika pomiędzy szkołą a stołówką w zakresie budowy instalacji hydrantowej oraz instalacji bytowej, 2.4 Wykonanie instalacji centralnego ogrzewania łącznika zawierającej instalację grzejnikową w systemie dwururowym, pompowym, zamkniętym. Źródłem instalacji c.o. ma być istniejąca kotłownia gazowa zlokalizowana w piwnicy budynku Szkoły Podstawowej, 2.5 Przebudowę sieci wodociągowej - zmiana częściowa trasy wodociągu oraz budowa przyłączy dla trzech domków letniskowych znajdujących się na zachód od stołówki. Wodociąg należy przeprowadzić pod drogą przeciwpożarową. 2.6 Budowę instalacji elektrycznej: tablic rozdzielczych, instalacji WLZ, instalacji oświetleniowej, instalacji gniazd wtyczkowych 230 V, instalacji siłowej 400 V, instalacji oświetlenia awaryjnego (ewakuacyjnego), instalacji ochrony od porażeń elektrycznych, instalacji odgromowej, instalacji teletechniczne, instalacja oddymiania klatki schodowej. 2.7 Dostosowanie zespołu budynków do obowiązujących przepisów przeciwpożarowych: zakres robót obejmuje budynek szkoły, łącznik oraz świetlicę. Wydzielenie stref pożarowych ścianami oddzielenia pożarowego, wykonanie grawitacyjnego systemu oddymiania klatki schodowej w łączniku za pomocą połaciowych okien oddymiających oraz drzwi napowietrzających. Wymiana drzwi w niektórych pomieszczeniach na p.poż. lub wykonanie dodatkowych wyjść z pomieszczeń oraz wyburzeń niektórych ścianek i wymurowanie nowych. Wykonanie niezbędnych instalacji hydrantowych w łączniku oraz instalacji oświetlenia ewakuacyjnego. Wykonanie drogi pożarowej zakończonej placem manewrowym. 2.8 Aranżację i wyposażenie wnętrz pomieszczeń wchodzących w skład budynku Szkoły Podstawowej w Jadwisinie oraz jego rozbudowy. Obejmuje: salę zabaw 1/14, łazienka 1/11, sala zabaw 1/15, łazienka 1/16, korytarz 1/10 z szatnią przedszkola 1/9, wc dziewcząt 1/21, 1/57, 2/13, wc chłopców 1/20, 1/58, 2/12. 2.9 Zagospodarowanie ternu zawierające min.: budowę schodów zewnętrznych wraz z pochylnią dla osób niepełnosprawnych, drogę pożarową oraz plac manewrowy z kostki betonowej, chodniki z kostki betonowej, rozbiórkę altany i schodów w miejscu w którym ma być projektowany łącznik, rozbiórkę daszku nad wejściem do stołówki, opaski z kostki betonowej, chodnika z płyt betonowych oraz utwardzenia z kostki betonowej przy altanie i przy wyjściu ze stołówki, wycinkę drzew, 2.10 Rozbiórkę linii napowietrznej niskiego napięcia oraz budowę linii kablowej niskiego napięcia 0,4 kV, budowa słupa linii napowietrznej na działce ew. 76/4 . 2.11 Budowę linii kablowej oświetlenia na działce ew. 76/4 Uwaga!!! Właścicielem linii napowietrznej jest PGE S.A. Wszelkie prace muszą być zatem wykonane pod ścisłym nadzorem i w uzgodnieniu z przedstawicielem właściciela. 3 Warunki gwarancji jakości i rękojmi za wady. 3.1. Wykonawca zobowiązuje się do udzielenia gwarancji na cały obiekt budowlany. 3.2. Wykonawca udzieli Zamawiającemu gwarancji na wykonany przedmiot zamówienia i wbudowane materiały oraz zamontowane urządzenia przez okres od dnia dokonania odbioru końcowego. 3.3. Rękojmia za wykonany przedmiot zamówienia - 36 miesięcy od dnia dokonania odbioru końcowego. 3.4. Wykonawca zobowiązany będzie, na wezwanie zamawiającego w okresie gwarancyjnym, do realizacji corocznych przeglądów gwarancyjnych zapewniających bezusterkową eksploatację obiektów. 3.5. W okresie gwarancyjnym koszty związane z naprawami, przeglądami gwarancyjnymi ponosić będzie Wykonawca. 4 Rozwiązania równoważne. 4.1. Użyte w dokumentach opisujących przedmiot zamówienia nazwy materiałów i urządzeń lub jakichkolwiek innych wyrobów lub produktów służą określeniu pożądanego standardu wykonania i określenia właściwości i wymogów techniczno - użytkowych założonych w dokumentacji technicznej dla danego typu rozwiązań, nie są obowiązujące i należy je traktować, jako propozycje projektanta. Nie są one w żaden sposób wiążące przyszłego wykonawcę do ich stosowania. 4.2. Wykonawca może zastosować materiały i urządzenia równoważne o parametrach techniczno - użytkowych odpowiadających co najmniej parametrom materiałów i urządzeń zaproponowanych w dokumentacji projektowej. 4.3. Wykonawca ma obowiązek posiadać w stosunku do materiałów i urządzeń równoważnych dokumenty potwierdzające pozwolenie na zastosowanie /wbudowanie (atesty, certyfikaty, aprobaty techniczne, świadectwa jakości) oraz dokumentację techniczno - ruchową. 4.4. Dopuszcza się zamienne rozwiązania (w oparciu o produkty innych producentów) pod warunkiem: spełnienia tych samych właściwości technicznych, przedstawienia zamiennych rozwiązań na piśmie (dane techniczne, atesty, dopuszczenia do stosowania). 5 Wykonanie przedmiotu zamówienia. 5.1 Roboty budowlane należy prowadzić ze szczególnym uwzględnieniem charakteru przebudowywanego obiektu. Obiekt jest użytkowany przez dzieci w wieku szkolnym zatem Wykonawca musi wykonywać roboty w sposób nie zagrażający bezpieczeństwu uczniów i innych osób przebywających na terenie szkoły. 5.2 Roboty budowlane należy wykonać zgodnie z załączoną dokumentacją, wytycznymi określonymi w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z wiedzą techniczną i sztuką budowlaną, przepisami BHP i ppoż. 5.3 Przed rozpoczęciem robót wykonawca przedłoży atesty i świadectwa na podstawowe materiały przewidziane do wbudowania i uzyska akceptacje Zamawiającego (Inspektora nadzoru) na ich wbudowanie. 5.4 Wykonawca dokona odbudowy dróg dojazdowych (w razie ich uszkodzenia) do miejsc wykonywania robót objętych zamówieniem do stanu sprzed wejścia na budowę z zachowaniem technologii drogi odtwarzanej, odtworzenia ogrodzeń prywatnych posesji i innych uszkodzonych urządzeń terenowych. 5.5 Wykonywanie robót i kontrolę ich wykonania w czasie robót prowadzić należy pod stałym nadzorem uprawnionego geodety. 5.6 Przed przystąpieniem do robót ziemnych należy upewnić się czy na terenie inwestycji nie występują urządzenia podziemne (kable, rurociągi itp.) mogące ulec uszkodzeniu w czasie robót. 5.7 Należy opracować szczegółowy plan bezpieczeństwa i ochrony zdrowia na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 czerwca 2003r. (Dz. U. Nr. 120 poz. 1126). 5.8 Wszystkie dostarczone i zamontowane urządzenia muszą być nowe. Nie dopuszcza się urządzeń prototypowych. Dostarczane urządzenia muszą być pracujące, posiadać wymagane certyfikaty lub deklaracje zgodności CE. 5.9 Do wykonania zamówienia wykonawca zobowiązany jest użyć materiałów gwarantujących odpowiednią jakość, o parametrach technicznych i jakościowych odpowiadających właściwościom materiałów przyjętych w projekcie. 5.10 Wykonawca ma obowiązek posiadać w stosunku do użytych materiałów i urządzeń dokumenty potwierdzające pozwolenie na zastosowanie/wbudowanie (atesty, certyfikaty, aprobaty techniczne, świadectwa jakości). 5.11 Zabrania się stosowania materiałów nieodpowiadających wymaganiom obowiązujących Norm oraz o innych parametrach niż określone w projekcie. 5.12 Wykonawca po wykonaniu robót przygotuje wszelkie wymagane dokumenty do zgłoszenia o zakończeniu robót do organu nadzoru budowlanego, w tym dokumentację powykonawczą i powykonawczą inwentaryzację geodezyjną oraz rysunki z naniesionymi zmianami, jeżeli w toku wykonywania robót konieczne były zmiany dokumentacji projektowej. 5.13 Wykonawca po zakończeniu robót zwróci Zamawiającemu otrzymaną oryginalną dokumentację projektową oraz przygotuje i złoży w formie papierowej trwale spiętej operat kolaudacyjny, w skład którego wchodzić będą: a) dziennik budowy, b) oświadczenie kierownika budowy o zakończeniu robót i gotowości do odbioru, zgodnie z postanowieniami art. 57 ust. 1 ustawy Prawo budowlane, c) atesty, certyfikaty CE lub deklaracje zgodności na wbudowane materiały i zamontowane urządzenia ruchome i nieruchome, d) dokumentację powykonawczą, e) powykonawczą inwentaryzację i dokumentację geodezyjną - również na nośniku CD, f) dokumenty gwarancyjne wraz z warunkami gwarancji wszystkich zamontowanych urządzeń, inne dokumenty zgromadzone w trakcie wykonywania przedmiotu zamówienia, a odnoszące się do jego realizacji. 5.14 Wykonawca zabezpieczy składowane tymczasowo na placu budowy materiały i urządzenia - do czasu ich wbudowania, przed zniszczeniem, uszkodzeniem albo utratą jakości, właściwości lub parametrów oraz udostępni do kontroli przez Inspektora Nadzoru. 5.15 Wykonawca, jako wytwórca odpadów, jest odpowiedzialny za odzysk lub unieszkodliwienie wszelkich odpadów powstałych w trakcie realizacji robót stanowiących przedmiot zamówienia oraz do wskazania miejsca i procesu zastosowanego odzysku lub unieszkodliwienia tych odpadów. 5.16 Wykonawca może powierzyć wykonywanie robót budowlanych podwykonawcom, z uwzględnieniem postanowień zawartych we wzorze umowy o roboty budowlane. 6 Dodatkowe obowiązki wykonawcy: 6.1. Po stronie wykonawcy leży wykonanie i poniesienie kosztów: a) uregulowanie opłat i kosztów nadzoru budowy i odbioru elementów przedmiotu Zamówienia prowadzonego przez służby utrzymania sieci (wod.-kan., gaz, telekomunikacyjne, teletechniczne, drogowe, elektroenergetyczne, kolejowe, sanepidu i ochrony środowiska). b) czasowego zajęcia gruntów nie należących do zamawiającego i kosztów, opłat i odszkodowań z tym związanych, poniesienia kosztów odszkodowań za szkody wyrządzone podczas prowadzenia robót budowlanych, c) zasilania energetycznego na placu budowy oraz wszelkich innych kosztów związanych z wykonaniem przedmiotu umowy, d) zorganizowania zaplecza sanitarno-higienicznego na placu budowy. 6.2. Wytyczenie, bieżąca obsługa geodezyjna budowy, wykonanie geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej - z naniesieniem w państwowych zasobach map archiwalnych. 6.3. Wykonanie powykonawczej dokumentacji. 6.4. Zapewnienie i utrzymanie wszystkich niezbędnych elementów tymczasowej organizacji ruchu wraz z oznakowaniem, barierami, oświetleniem, sygnalizacją świetlną i objazdami tymczasowymi. 6.5. Usunięcie po zakończeniu robót wszystkich niezbędnych elementów tymczasowej organizacji ruchu wraz z oznakowaniem, barierami, oświetleniem, sygnalizacją świetlną i objazdami tymczasowymi. 6.6. Zaplecze wykonawcy: urządzenie i utrzymanie zaplecza wykonawcy, likwidacja zaplecza wykonawcy. 6.7. Wykonawca zobowiązany jest do wykonania 2 tablic informacyjnych zgodnie z załącznikiem do niniejszej SIWZ. 7 Warunki rozliczenia wykonania przedmiotu zamówienia. 7.1. Wynagrodzenie wykonawcy jest ceną ryczałtową za wykonanie przedmiotu zamówienia wynikającą swoim zakresem z niniejszej specyfikacji istotnych warunków zamówienia, dokumentacji projektowej i specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót (dalej STWiOR). Jakikolwiek błąd w obliczeniu ceny nie ma znaczenia na poprawność oceny oferty. 7.2. Z uwagi na ryczałtową formę wynagrodzenia podstawą wyceny oferty jest dokumentacja projektowa. Jeżeli wystąpią różnice pomiędzy projektami, a przedmiarami robót (które stanowią dokumenty pomocnicze dla wykonawcy), do wyceny należy przyjąć wielkości zawarte w projektach. 7.3. Ceną oferty jest kwota wynagrodzenia ryczałtowego zaoferowana przez Wykonawcę w formularzu oferty. Do oferty nie należy załączać kosztorysu ofertowego. Zamawiający wymaga kosztorysu od Wykonawcy, którego oferta zostanie wybrana jako najkorzystniejsza w postępowaniu na etapie przed podpisaniem umowy. 7.4. Zamawiający przewiduje płatności częściowe w oparciu o sporządzony harmonogram rzeczowo - finansowy. Wykonawca sporządzając harmonogram rzeczowo - finansowy powinien wziąć pod uwagę fakt, iż na zrealizowanie niniejszego zadania w 2015 r. Zamawiający zamierza przeznaczyć kwotę nie większą niż 50.000,00 zł brutto, w 2016 nie większą niż 1.000.000,00 zł. Pozostała kwota płatna będzie w 2017 r. Jeżeli wartość robót zrealizowanych przez Wykonawcę będzie wyższa niż kwota jaką posiada Zamawiający na sfinansowanie zamówienia w poszczególnych latach Wykonawca będzie mógł wystawić faktury tylko do wysokości kwot określonych przez Zamawiającego. 7.5. W harmonogramie rzeczowo - finansowym Wykonawca zobowiązany jest uwzględnić okoliczność, iż prace w budynku szkoły podstawowej i w budynku świetlicy mogą być wykonywane tylko w okresie przerw świątecznych, wakacyjnych i ferii. W czasie użytkowania tych obiektów przez uczniów niemożliwe jest wykonywanie w nich jakichkolwiek robót budowalnych. 7.6. Warunkiem zapłaty należności dla Wykonawcy za wykonane roboty będzie otrzymanie przez Zamawiającego pokwitowanych przez podwykonawców potwierdzeń otrzymania zapłaty zgodnie z zawartymi z nimi umowami. Jeżeli pojawią się uzasadnione roszczenia podwykonawcy, to Zamawiający dokona zapłaty dla podwykonawcy i pomniejszy należne wynagrodzenie dla wykonawcy o kwotę zapłaconą podwykonawcy. Szczegółowe postanowienia dotyczące regulacji obejmujących podwykonawstwo zawarte są we wzorze umowy.

II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.20.00.00 - Roboty budowlane w zakresie wznoszenia kompletnych obiektów budowlanych lub ich części oraz roboty w zakresie inżynierii lądowej i wodnej 45.40.00.00 - Roboty wykończeniowe w zakresie obiektów budowlanych 45.23.32.22 - Roboty budowlane w zakresie układania chodników i asfaltowania .

SEKCJA III: PROCEDURA

III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: Przetarg nieograniczony

III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej: nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA

IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: 04.11.2015.

IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT: 5.

IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT: 0.

IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Przedsiębiorstwo Realizacji Inwestycji Kazimierz Mitelsztedt, ul. Denisiewicza 10, 07-410 Ostrołęka, kraj/woj. mazowieckie.

IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia (bez VAT): 2397098,61 PLN.

IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ

  • Cena wybranej oferty: 1705690,00

  • Oferta z najniższą ceną: 1705690,00 / Oferta z najwyższą ceną: 2180000,00

  • Waluta: PLN .


Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.