eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Poznań › zamówienie uzupełniające do zamówienia podstawowego na Wykonanie robót budowlanych w ramach realizacji inwestycji pn. Przebudowa ul. Grunwaldzkiej do układu dwujezdniowego na odcinku od ul. Smoluchowskiego do ul. Malwowej oraz Odnowa infrastruktury transportu publicznego w związku z organizacją Euro 2012 w Poznaniu - Etap II

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2013-01-21

Poznań: zamówienie uzupełniające do zamówienia podstawowego na Wykonanie robót budowlanych w ramach realizacji inwestycji pn. Przebudowa ul. Grunwaldzkiej do układu dwujezdniowego na odcinku od ul. Smoluchowskiego do ul. Malwowej oraz Odnowa infrastruktury transportu publicznego w związku z organizacją Euro 2012 w Poznaniu - Etap II
Numer ogłoszenia: 27818 - 2013; data zamieszczenia: 21.01.2013
OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Roboty budowlane

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Infrastruktura Euro Poznań 2012 sp. z o. o., Al. Niepodległości 27, 61-714 Poznań, woj. wielkopolskie, tel. 061 8842010, faks 061 8666004 , strona internetowa www.i2012poznan.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Podmiot prawa publicznego.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: zamówienie uzupełniające do zamówienia podstawowego na Wykonanie robót budowlanych w ramach realizacji inwestycji pn. Przebudowa ul. Grunwaldzkiej do układu dwujezdniowego na odcinku od ul. Smoluchowskiego do ul. Malwowej oraz Odnowa infrastruktury transportu publicznego w związku z organizacją Euro 2012 w Poznaniu - Etap II.

II.2) Rodzaj zamówienia: Roboty budowlane.

II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: zamówienie uzupełniające do zamówienia podstawowego na Wykonanie robót budowlanych w ramach realizacji inwestycji pn. Przebudowa ul. Grunwaldzkiej do układu dwujezdniowego na odcinku od ul. Smoluchowskiego do ul. Malwowej oraz Odnowa infrastruktury transportu publicznego w związku z organizacją Euro 2012 w Poznaniu - Etap II, obejmujące następujące branże: a) Branża torowa: wykonanie dodatkowego odwodnienia torowiska tramwajowego w rejonie wspólnej jezdni- ul. Grotkowska - wg Karty nadzoru autorskiego nr 10/TOR, b) Branża mostowa: Usunięcie kolizji energetycznej, wodociągowej, teletechnicznej z przepustem PD-5, c) Branża sanitarna: usunięcie kolizji kanału deszczowego DN300 z ciepłociągiem D151-D152 w rejonie ul. Smoluchowskiego - wg Karty nadzoru autorskiego 35/KDE, d) Branża teletechniczna: usunięcie kolizji istniejącej kanalizacji kablowej TP S.A. z projektowaną infrastrukturą drogową w rejonie skrzyżowania ul. Grunwaldzka/Dziewińska oraz wzdłuż ul. Grunwaldzkiej na odc. Dziewińska - Ścinawska - wg Karty nadzoru autorskiego nr 06/TEL, e) Branża teletechniczna: usunięcie kolizji istniejącej kanalizacji kablowej POLKOMTEL S.A. z projektowaną infrastrukturą drogową w rejonie skrzyżowania ul. Grunwaldzka/Dziewińska- wg Karty nadzoru autorskiego nr 07/TEL f) Branża elektryczna: usunięcie kolizji kabli SN i NN z projektowaną infrastrukturą drogową w rejonie skrzyżowania ul. Grunwaldzka/Dziewińska- wg Karty nadzoru autorskiego nr 06/ELE, g) Branża drogowa: g.1) Wykonanie muru oporowego wzdłuż ogrodzenia cmentarza Junikowo z elementów prefabrykowanych - wg karty nadzoru autorskiego nr 12/DRO, g.2) Dojście do bramy głównej cmentarza - wg karty nadzoru autorskiego nr 17/DRO, g.3) Usunięcie kolizji istniejącej komory kanalizacji deszczowej z nawierzchnią jezdni południowej ul. Grunwaldzkiej - wg Karty nadzoru autorskiego nr 19/DRO, g.4) Wykonanie i wdrożenie tymczasowej organizacji ruchu - węzeł Grunwaldzka/ III na polecenie inwestora. g.5) Rozbiórka i wywóz warstwy podbudowy betonowej chodnika i jezdni południowej ul. Grunwaldzkiej - wg Karty nadzoru autorskiego nr 21/DRO i nr 22/DRO, g.6) Usunięcie warstwy gruntów organicznych pod jezdnią ul. Grunwaldzkiej wg Karty nadzoru autorskiego nr 23/DRO, 25/DRO.

II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.23.41.21 - Roboty w zakresie kolei tramwajowej 45.23.30.00 - Roboty w zakresie konstruowania, fundamentowania oraz wykonywania nawierzchni autostrad, dróg .

II.5) Szacunkowa wartość zamówienia (bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.

SEKCJA III: PROCEDURA

Tryb udzielenia zamówienia: Zamówienie z wolnej ręki

  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.

  • 2. Uzasadnienie wyboru trybu

    Prawnym uzasadnieniem zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki i negocjacji z jednym Wykonawcą jest przepis art. 67 ust. 1 pkt 6) Ustawy, tj. zaistnienie następujących przesłanek: w przypadku udzielania, w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia podstawowego, dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych zamówień uzupełniających, stanowiących nie więcej niż 50 % wartości zamówienia podstawowego i polegających na powtórzeniu tego samego rodzaju zamówień, jeżeli zamówienie podstawowe zostało udzielone w trybie przetargu nieograniczonego lub ograniczonego, a zamówienie uzupełniające było przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu dla zamówienia podstawowego i jest zgodne z przedmiotem zamówienia podstawowego; Faktycznym uzasadnieniem zastosowania w/w trybu zamówienia z wolnej ręki jest zaistnienie następujących okoliczności faktycznych: Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na Przebudowa ul. Grunwaldzkiej do układu dwujezdniowego na odcinku od ul. Smoluchowskiego do ul. Malwowej oraz Odnowa infrastruktury transportu publicznego w związku z organizacją Euro 2012 w Poznaniu - Etap II (zwane zamówieniem podstawowym) zostało przeprowadzone w trybie przetargu ograniczonego. Wszczęcie tegoż postępowania nastąpiło w dniu 24-05-2011r, a publikacja ogłoszenia o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 26-05-2011r. pod nr 2010/S 101 - 165487. Pkt II.2.1) ogłoszenia przewiduje udzielenie zamówień uzupełniających w wysokości nie więcej niż 25 % wartości zamówienia podstawowego. Zgodnie z pkt II.2.1) ogłoszenia szacunkowa wartość zamówienia podstawowego wynosi Bez VAT 120 625 000,00 PLN, a szacunkowa wartość niniejszego zamówienia uzupełniającego ustalona została w październiku 2012r. na kwotę 4 406 821,35 PLN (co stanowi 3,65 % wartości zamówienia podstawowego). Ponadto Zamawiający udzielił już w 2012r. jedno zamówienie uzupełniające na kwotę 1 240 218,56 PLN, co łącznie, z uwzględnieniem obecnie prowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia uzupełniającego, daje kwotę 5 647 039,91 PLN netto (co stanowi 4,68 % wartości zamówienia podstawowego). W kwestii natomiast samego udzielenia zamówienia podstawowego, to umowa została zawarta w dniu 10 października 2011r. z Wykonawcą POL- DRÓG Piła Spółka z o.o., Ul. Wawelska 106, 64-920 Piła i Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych TOR- KRAK Sp. z o.o., Ul. Rydlówka 5, 30-363 Kraków (ogłoszenie o udzieleniu zamówienia opublikowane w Dz.U.UE w dniu 13.10.2011r. o nr 2011 S/199 - 323468), gdzie w międzyczasie Wykonawca TOR- KRAK Sp. z o.o. zmienił swoją siedzibę na Ul. Isep 2e, 31-588 Kraków, co zostało potwierdzone aneksem do umowy w dniu 22-11-2012r. Niniejsze zamówienie uzupełniające jest zgodne z przedmiotem zamówienia podstawowego - Roboty budowlane w zakresie branży kolei tramwajowej i dróg, polegające na powtórzeniu tego samego rodzaju zamówień, czyli: 1. Przebudowa ul. Grunwaldzkiej do układu dwujezdniowego na odcinku od ul. Smoluchowskiego do ul. Malwowej polegać będzie w szczególności na: - przebudowie istniejącej ul. Grunwaldzkiej do klasy drogi G(2/2) na odcinku od ul. Jeleniogórskiej do ul. Cmentarnej, w tym w szczególności: - przebudowie skrzyżowań, - budowie chodników i ścieżek rowerowych, - budowie oświetlenia drogowego i monitoringu, - budowie kanalizacji deszczowej i odwodnienia, - budowie sygnalizacji świetlnej, - wykonaniu docelowej organizacji ruchu, - wykonaniu małej architektury i założenie zieleni, - przebudowie wszelkich niezbędnych kolizji, - zintegrowaniu wszystkich branż przedmiotowej Inwestycji z istniejącą infrastrukturą miejską. Na podstawie przekazanej zaproszonym Wykonawcom dokumentacji projektowej, należy przyjąć dostosowanie tymczasowej organizacji ruchu dla przyjętego etapowania robót budowlanych. 2. Odnowa infrastruktury transportu publicznego w związku z organizacją Euro 2012 w Poznaniu - etap II polegać będzie na modernizacji infrastruktury torowo-sieciowej w ul. Grunwaldzkiej na odcinku od pętli tramwajowo-autobusowej na Junikowie (wraz z pętlą) do ul. Smoluchowskiego oraz układu drogowego na zasadzie odpowiedniego usunięcia kolizji w ciągu ul. Grunwaldzkiej. Zakres inwestycji obejmuje w szczególności: - modernizację torowiska tramwajowego w ul. Grunwaldzkiej od pętli tramwajowo-autobusowej (wraz z pętlą)do ul. Smoluchowskiego (długość ca 3 500 mtp.), - budowę wiaduktu tramwajowego nad planowaną III Ramą, - budowę dwóch wiaduktów drogowych nad planowaną III Ramą, - budowę pętli przesiadkowej tram-bus na Junikowie (perony, zadaszenia, budynek obsługi ruchu), - przebudowę ul. Grunwaldzkiej do klasy drogi G(2/2) na odcinku od ul. Smoluchowskiego do ul. Jeleniogórskiej oraz od ul. Cmentarnej do ul. Malwowej, - modernizację infrastruktury tramwajowej dla projektowanego zakresu torowego (napędy, sterowania, ogrzewania zwrotnic), - modernizację sieci trakcyjnej dla torowiska tramwajowego, wraz z niezbędnymi odcinkami właściwego nawiązania z siecią istniejącą, - modernizację peronów przystanków tramwajowych, - przebudowę skrzyżowań, - budowę chodników i ścieżek rowerowych, - budowę oświetlenia drogowego i monitoringu, - budowę kanalizacji deszczowej i odwodnienia, - budowę sygnalizacji świetlnej, - wykonanie docelowej organizacji ruchu, - wykonanie małej architektury i założenie zieleni, - przebudowę wszelkich niezbędnych kolizji. Zintegrowanie wszystkich branży przedmiotowej Inwestycji z istniejącą infrastrukturą miejską. Na podstawie przekazanej zaproszonym Wykonawcom dokumentacji projektowej, należy przyjąć dostosowanie tymczasowej organizacji ruchu dla przyjętego etapowania robót budowlanych. Dodatkowo - Wykonawca powinien przewidzieć koszty nakładów związanych z wykonaniem projektów technicznych tymczasowych dowiązań istniejących torowisk tramwajowych, tymczasowych platform przystankowych oraz jezdni drogowych do układów nowo realizowanych (wraz z ich uzgodnieniem) oraz ich realizacją (roboty budowlane), w związku z planowanych etapowaniem robót i częściowym oddaniu poszczególnych odcinków do użytkowania, a także opłatę za czasowe zajęcie terenu pod wykonanie robót budowlanych dla przepustu Junikowskiego. Podstawą udzielenia niniejszego zamówienia są wnioski złożone przez Wykonawcę na poszczególne roboty: 1) Branża torowa: wykonanie dodatkowego odwodnienia torowiska tramwajowego w rejonie wspólnej jezdni - ul. Grotkowska - wg Karty nadzoru autorskiego nr 10/TOR, na wniosek nr 08/TOR z dnia 14.08.2012r. Uzasadnienie: Podczas ostatnich intensywnych opadów atmosferycznych zaobserwowano gromadzenie się wody deszczowej w wyżej wymienionym rejonie. W związku z powyższym, aby zapobiec ewentualnemu zawilgoceniu silników tramwajowych należy torowisko w tym miejscu odwodnić. 2) Branża mostowa: Usunięcie kolizji energetycznej, wodociągowej, teletechnicznej z przepustem PD-5, na wniosek (powiadomienie) nr 01/MOS z dnia 30.08.2012r. Uzasadnienie: Na etapie prac projektowych zakładano normatywne położenie sieci energetycznej, teletechnicznej oraz wodociągowej. Po odkopaniu istniejącego uzbrojenia okazało się, że istniejące uzbrojenie nie jest położone na normatywnych głębokościach w związku z powyższym należy je przebudować. Z uwagi na brak inwentaryzacji powykonawczej oraz niewielkie przykrycie istniejącego przepustu projektant przyjął, że zgodnie ze sztuką istniejący wodociąg ułożony jest pod istniejącym przepustem. Rzędne dna istniejącego i projektowanego przepustu są takie same, założono że projektowany przepust nie będzie kolidował z istniejącym wodociągiem. Po odkopaniu stwierdzono, że istniejący wodociąg ułożony jest nad istniejącym przepustem. Ponieważ konstrukcja projektowanego przepustu jest wyższa od istniejącego konieczna jest przebudowa istniejącego wodociągu. 3) Branża sanitarna: usunięcie kolizji kanału deszczowego DN300 z ciepłociągiem D151-D152 w rejonie ul. Smoluchowskiego - wg Karty nadzoru autorskiego 35/KDE, na wniosek nr 21/SAN z dnia 09.08.2012r. Uzasadnienie: Z uwagi na brak inwentaryzacji powykonawczej istniejącego uzbrojenia projektant przyjął, że zostało ułożone na normatywnych głębokościach (wodociąg 1,5-1,6m, kable 0,8-0,9m) . Występujące kolizje z projektowanym kanałem deszczowym są wynikiem tego, że na niektórych odcinkach ulicy istniejące uzbrojenie zostało ułożone na nie normatywnych głębokościach (np. wodociąg na głęb. 1,3m, kable na głęb. 1,8 - 3,0m). 4) Branża teletechniczna: usunięcie kolizji istniejącej kanalizacji kablowej TP S.A. z projektowaną infrastrukturą drogową w rejonie skrzyżowania ul. Grunwaldzka/Dziewińska oraz wzdłuż ul. Grunwaldzkiej na odc. Dziewińska - Ścinawska - wg Karty nadzoru autorskiego nr 06/TEL, na wniosek nr 02/TEL z dnia 30.08.2012r. Po przeprowadzeniu inwentaryzacji i pomiarów geodezyjnych zachodzi konieczność obniżenia i odtworzenia odcinków kanalizacji, Wykonawca zgłosił wnioski o zatwierdzenie robót uzupełniających. 5) Branża teletechniczna: usunięcie kolizji istniejącej kanalizacji kablowej POLKOMTEL S.A. z projektowaną infrastrukturą drogową w rejonie skrzyżowania ul. Grunwaldzka/Dziewińska- wg Karty nadzoru autorskiego nr 07/TEL, na wniosek nr 01/TEL z dnia 30.08.2012r. Po przeprowadzeniu inwentaryzacji i pomiarów geodezyjnych zachodzi konieczność obniżenia i odtworzenia odcinków kanalizacji, Wykonawca zgłosił wnioski o zatwierdzenie robót uzupełniających. 6) Branża elektryczna: usunięcie kolizji kabli SN i NN z projektowaną infrastrukturą drogową w rejonie skrzyżowania ul. Grunwaldzka/Dziewińska - wg Karty nadzoru autorskiego nr 06/ELE, na wniosek (powiadomienie) nr 06/ELE. Uzasadnienie: Na etapie prac projektowych zakładano normatywne położenie sieci energetycznej. Po odkopaniu istniejącego uzbrojenia okazało się, że istniejące uzbrojenie nie jest położone na normatywnych głębokościach w związku z powyższym należy je przebudować. 7) Branża drogowa: 7.a) Wykonanie muru oporowego wzdłuż ogrodzenia cmentarza Junikowo z elementów prefabrykowanych - wg karty nadzoru autorskiego nr 12/DRO, na wniosek nr 23/DRO z dnia 14.09.2012r. Uzasadnienie: Na etapie opracowania PB i PW przebudowy ul. Grunwaldzkiej zgodnie z ustaleniami z Inwestorem Zastępczym dokonano minimalizacji wykupów dla projektowanego pasa drogowego ul. Grunwaldzkiej. Z uwagi na fakt, że Cmentarz Junikowski znajduje się na działkach Miasta Poznania, częściowo skarpy dla projektowanej przebudowy pętli Junikowo zajmowały działki nr 5/12, 8/3. Ze względu na poczynione inwestycje zagospodarowania terenu na Cmentarzu Junikowskim, w tym wykonanie systemu nawadniającego, zastosowano prefabrykaty betonowe typu L na długości 221 m., w zamian za formowanie skarp. Powyższe rozwiązanie pozwoli na znaczną oszczędność zajęcia terenu cmentarza. 7.b) Dojście do bramy głównej cmentarza - wg karty nadzoru autorskiego nr 17/DRO, Uzasadnienie: Dojście do cmentarza w projekcie budowlanym i wykonawczym opracowano na podstawie mapy do celów projektowych oraz pomiarów geodezyjnych. Na etapie realizacji rzędne przekazane przez Wykonawcę, różnią się w związku z powyższym należy zrealizować dojście do cmentarza zgodnie z dołączonym do KNA 17/DRO planem sytuacyjnym. 7.c) Usunięcie kolizji istniejącej komory kanalizacji deszczowej z nawierzchnią jezdni południowej ul. Grunwaldzkiej - wg Karty nadzoru autorskiego nr 19/DRO, na wiosek (powiadomienie ) nr 19/DRO. Uzasadnienie: Przedmiotowa komora nie była wykazana na mapach do celów projektowych i nie jest zewidencjonowana w Geopozie. Wzrost kosztów wynikający z przebudowy komory w dostosowaniu do przebudowy ul. Grunwaldzkiej jest uzasadniony. Na etapie prac projektowych z powodu braku informacji o istniejącej komorze, nie została ona uwzględniona do przebudowy. 7.d) Rozbiórka i wywóz warstwy podbudowy betonowej chodnika i jezdni południowej ul. Grunwaldzkiej - wg Karty nadzoru autorskiego nr 22/DRO, na wniosek nr 25/DRO z dnia 21.09.2012r. Uzasadnienie: Wykonawca poinformował o odkryciu podbudowy betonowej drogi o parametrach odbiegających od przyjętych w projekcie na jezdni południowej ul. Grunwaldzkiej w ilości około 1000 m3 co nie było przewidziane w projekcie. W opracowanej dokumentacji technicznej nie przewidziano rozbiórki nawierzchni chodnika oraz jezdni na podbudowie betonowej. W SIWZ założona była pełna wymiana konstrukcji nawierzchni wykonanej w technologii tradycyjnej (tj. o podbudowie z kruszywa oraz betonu asfaltowego). W związku z powyższym uzupełniająco rozszerzono zakres rozbiórek o nowe pozycje dot. rozbiórki naw. betonowej w zamian za niewykorzystany zakres z umowy podstawowej. W myśl Klauzuli 4.12 - nieprzewidywalne warunki fizyczne Warunków Ogólnych Kontraktu po przeprowadzeniu inwentaryzacji i dodatkowych odwiertów potwierdzających występowanie podbudowy betonowej, Wykonawca zgłosił wnioski o zatwierdzenie robót uzupełniających. 7.e) Usunięcie warstwy gruntów organicznych pod jezdnią ul. Grunwaldzkiej wg Karty nadzoru autorskiego nr 23/DRO, nr 25/DRO, na wniosek nr 26/DRO i 27/DRO z dnia 05.10.2012r. oraz 16.10.2012r. Uzasadnienie: Wykonawca poinformował o odkryciu występowania gruntów o małej nośności i parametrach odbiegających od przyjętych w projekcie na jezdni południowej ul. Grunwaldzkiej w ilości około 2000 m3 co przekracza ilości przewidziane w projekcie. Projekt przewidywał możliwość wystąpienia konieczności wymiany gruntu w ilości 250 m3. W myśl Klauzuli 4.12 - nieprzewidywalne warunki fizyczne Warunków Ogólnych Kontraktu po przeprowadzeniu inwentaryzacji nienośnych gruntów na które natrafił podczas wykonywania prac, Wykonawca zgłosił wnioski o zatwierdzenie robót uzupełniających. Zgodnie ze STWiORB D-02.01.01 rozdział 5 Wykonanie robót punkt 5.2 Wykonawca powinien przedstawić do akceptacji Inżynierowi Kontraktu możliwe środki do zastosowania w celu osiągnięcia wymaganego wskaźnika zagęszczenia w wykopach i miejscach zerowych robót ziemnych. Mając na uwadze charakter i zakres przewidzianych niniejszym wnioskiem robót, Zamawiający (Inwestor Zastępczy) zakwalifikował je jako zamówienie uzupełniające. Opinia Inżyniera Kontraktu dotycząca konieczności realizacji zamówienia została zawarta w piśmie nr IKG/12/10/29/146/RK z dnia 29 października 2012r., natomiast Projektanta (Tebodin Poland) w piśmie nr 2727/10/2012 z dnia 29 października 2012r. Podsumowując- Inwestor Zastępczy w zaistniałej sytuacji i okolicznościach, mając na uwadze cel i termin realizacji, a także znaczenie prowadzonego przedsięwzięcia nie może zastosować innych trybów wyłonienia Wykonawcy zamówienia.

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA

NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA

  • "POL- DRÓG Piła" Spółka z o.o., Ul. Wawelska 106, 64-920 Piła, kraj/woj. wielkopolskie.

  • Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych TOR- KRAK Sp. z o.o., Ul. Isep 2e, 31-588 Kraków, kraj/woj. małopolskie.

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.