eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Ćmielów › Budowa kanału sanitarnego KS 5 (od ist. studni S4) do studni S17

To jest wynik przetargu. Zobacz także treść przetargu, którego dotyczy to ogłoszenie



Ogłoszenie z dnia 2015-10-05

Ćmielów: Budowa kanału sanitarnego KS 5 (od ist. studni S4) do studni S17
Numer ogłoszenia: 261786 - 2015; data zamieszczenia: 05.10.2015
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Roboty budowlane

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych: tak, numer ogłoszenia w BZP: 221458 - 2015r.

Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia: nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Samorządowy Zakład Wodociągów i Gospodarki Komunalnej w Ćmielowie, ul. Kolejowa 43, 27-440 Ćmielów, woj. świętokrzyskie, tel. 0-15 8612143, faks 0-15 8612143.

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Inny: Samorządowy Zakład Budżetowy.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Budowa kanału sanitarnego KS 5 (od ist. studni S4) do studni S17.

II.2) Rodzaj zamówienia: Roboty budowlane.

II.3) Określenie przedmiotu zamówienia: 1. Przedmiotem zamówienia jest: budowa kanału sanitarnego KS5 (od ist. studni S4) do studni S17 w miejscowości Piaski Brzóstowskie. Na zakres rzeczowy przedmiotu zamówienia wchodzi budowa kanalizacji sanitarnej w m. Piaski Brzóstowskie z rur PP o średnicy 200mm, sztywności obwodowej SN=8kPa i łącznej długości- 254,5m (w tym przewiert w rurze stalowej ochronnej o długości 10,0m), montaż studni betonowych fi 1000mm w ilości 13szt oraz inne roboty zgodne z przedmiarem robót, projektem budowlano - wykonawczym i Szczegółowymi Specyfikacjami Technicznymi Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych i specyfikacją istotnych warunków zamówienia. 2. Szczegółowy opis i zakres przedmiotu zamówienia określa: a) dokumentacja projektowa stanowiąca załącznik nr 1do SIWZ b) Specyfikacje Techniczne Wykonania i Odbioru Robót - załącznik nr 2 do SIWZ c) Przedmiar robót - stanowiący załącznik nr 3 do SIWZ 3. Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.23.13.00-8 - roboty budowlane w zakresie budowy wodociągów i rurociągów do odprowadzenia ścieków 45.23.24.40-8 - roboty budowlane w zakresie budowy rurociągów do odprowadzania ścieków 45.23.31.42-6- roboty w zakresie naprawy dróg 4. Rurociąg kanalizacji sanitarnej będzie przebiegać przez tereny nieutwardzone, tereny zielone, ogródki przydomowe oraz w pasie drogi gminnej. 5. Dokumentacja projektowa i specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych stanowią załączniki do niniejszej specyfikacji. Dokumentacja projektowa obejmuje: a) projekty budowlane i wykonawcze b) przedmiar robót c) decyzje administracyjne d) dokumentację geotechniczną Zamawiający informuje, że dołączony przedmiar robót z uwagi na przyjętą ryczałtową formę wynagrodzenia dla wykonawcy należy traktować, jako materiał pomocniczy i informacyjny do sporządzenia wyceny. W przypadku wystąpienia rozbieżności w ilościach robót pomiędzy dokumentacją techniczną, a przedmiarem robót, wiążące są ilości wynikające z faktycznego rozmiaru prac do wykonania zgodnie z dokumentacją techniczną. Wykonawcy przed złożeniem oferty winni dokonać weryfikacji zgodności przedmiaru z dokumentacją techniczną i stanem faktycznym poprzez analizę ww. dokumentów i ewentualną wizję w terenie. Roboty nie ujęte w przedmiarze robót, a występujące w projekcie budowlano - wykonawczym lub z niego wynikające nie są robotami dodatkowymi. Wykonawca nie może żądać zapłaty dodatkowego wynagrodzenia, jeżeli na etapie realizacji inwestycji okaże się , iż nie uwzględnił on elementów opisanych w projekcie budowlano - wykonawczym. Wykonawca składając ofertę w niniejszym postępowaniu zobowiązuje się wykonać zamierzenie inwestycyjne opisane w dokumentacji projektowej, specyfikacjach technicznych wykonania i odbioru robót, decyzjach administracyjnych oraz niniejszej SIWZ. Wszystkie dokumenty opisujące przedmiot zamówienia (projekty budowlano wykonawcze, przedmiar robót, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót, decyzje administracyjne oraz SIWZ) należy traktować jako wzajemnie uzupełniające się i wyjaśniające w tym znaczeniu, że w przypadku stwierdzenia jakichkolwiek wieloznaczności lub niejednoznaczności Wykonawca nie może ograniczyć ani zakresu swojego zobowiązania, ani zakresu należytej staranności przy wykonywaniu swoich zobowiązań wynikających z umowy w sprawie zamówienia publicznego. 6. W przypadku, gdy dokumentacja projektowa wskazuje dla niektórych materiałów i urządzeń znaki towarowe lub pochodzenie - nadmienia się, że wszystkie użyte w projektach technicznych, przedmiarach robót, specyfikacjach technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych nazwy produktów jak i firm mają tylko i wyłącznie zastosowanie do określenia parametrów technicznych i jakościowych urządzeń i materiałów wymaganych przez Zamawiającego do realizacji zadania. Zamawiający dopuszcza możliwość składania ofert równoważnych, tj. zastosowanie innych materiałów i urządzeń, niż podane w dokumentacji projektowej, pod warunkiem zapewnienia parametrów nie gorszych niż określone w tej dokumentacji ( materiały i urządzenia równoważne). Wykonawca, który zastosował materiały lub urządzenia równoważne ma obowiązek wskazać w swojej ofercie, jakie materiały lub urządzenia zostały zamienione i określić, jakie materiały i urządzenia w ich miejsce proponuje. W przypadku, gdy zastosowanie tych materiałów lub urządzeń wymagać będzie zmiany dokumentacji projektowej, Wykonawca uzyska na dokonanie zmiany zgodę Jednostki Projektowania, a koszty związane z przeprojektowaniem poniesie Wykonawca i zrealizuje roboty w nieprzekraczalnym terminie określonym przez Zamawiającego. Jakość dostarczonych na budowę materiałów, wyrobów i elementów musi być zgodna z wymaganiami normowymi, atestami, świadectwami dopuszczenia do stosowania i ustaleniami projektów wykonawczych oraz wymaganiami zawartymi w SIWZ. Dokumenty potwierdzające spełnienie powyższych warunków Wykonawca przekaże Zamawiającemu. 7. Warunki gwarancji jakości i rękojmi za wady. Wykonawca udzieli Zamawiającemu: a) rękojmi za wady na wykonane roboty i zamontowane urządzenia oraz użyte materiały na okres 60 miesięcy licząc od daty odbioru końcowego b) gwarancji jakości za wykonane roboty budowlane i zamontowane urządzenia oraz użyte materiały na okres co najmniej 60 miesięcy licząc od daty odbioru końcowego. Okres gwarancji jakości wykonawca wskaże w formularzu ofertowym. Zawarta umowa będzie stanowiła dokument gwarancyjny w rozumieniu art. 577 Kodeksu cywilnego. Gwarancja jakości udzielona przez wykonawcę będzie niezależna od gwarancji udzielonych przez innych gwarantów (producentów, dostawców, autoryzowanych przedstawicieli itp.) Realizacja czynności związanych z gwarantowaną jakością wykonanych robót będzie realizowana niezwłocznie na żądanie zamawiającego niezależnie od odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady wykonania zamówienia. Wykonawca zobowiązany będzie każdorazowo do usunięcia stwierdzonej wady fizycznej w wykonanych robotach, jeżeli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji. Wykonawca w ramach gwarancji będzie uczestniczył w corocznych przeglądach gwarancyjnych. Koszty związane z naprawami, przeglądami serwisowymi, wymianą w okresie gwarancji ponosić będzie Wykonawca. 8. Wykonawca winien dokładnie zapoznać się ze SIWZ, placem przeszłej budowy (zalecane), dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót oraz przedmiarem robót tak aby złożona oferta dotyczyła wszystkich możliwych robót w sposób gwarantujący prawidłowe i kompletne wykonanie zamówienia. 9. Sposób wykonania zamówienia: a) roboty budowlane należy wykonać zgodnie z załączoną dokumentacją techniczną (projektową i wykonawczą) specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, decyzjami, warunkami technicznymi i wytycznymi określonymi w niniejszej SIWZ, zgodnie z wiedzą techniczną i sztuką budowlaną, przepisami BHP, ppoż oraz poleceniami nadzoru inwestorskiego i autorskiego. c) przed rozpoczęciem robót budowlanych na danym terenie Wykonawca zawiadomi skutecznie właścicieli nieruchomości, na co najmniej 7 dni przez rozpoczęciem robót o terminach prowadzenia robót i ograniczeniach w ruchu kołowym. Po zakończeniu prac wykonawca zobowiązany jest do przywrócenia stanu terenu i nieruchomości do stanu pierwotnego. d) Wykonawca wykona odtworzenie ogrodzeń prywatnych posesji oraz nawierzchni terenów do stanu poprzedniego, e) Wykonawca wykona geodezyjne wytycznie robót oraz będzie je na bieżąco kontrolował w czasie ich trwania. f) przed przystąpieniem do robót ziemnych wykonawca upewni się czy na ternie inwestycji nie występują urządzenia podziemne mogące ulec uszkodzeniu w czasie prowadzenia robót . g) Wykonawca ustali miejsca do odkładania ziemi urodzajnej, odwożenia urobku, odprowadzenia wody z wykopu itp. h) Wykonawca opracuje szczegółowy plan bezpieczeństwa i ochrony zdrowia na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 czerwca 2003r. Dz. U. z 2003r. Nr 120, poz. 1126) i) wykonane i zgłaszane do odbioru odcinki kanałów będą podlegały przeprowadzeniu prób szczelności i spadków wykonywanych techniką video oraz archiwizacji na nośniku cyfrowym (zgodnie z PN-EN 1610-2002). Z wykonanych prób przy udziale Zamawiającego i inspektora nadzoru wykonawca sporządzi kompletną dokumentację w podstacji protokołu na piśmie wraz z załącznikiem pełnego zobrazowania na płycie CD-R. j) wszystkie dostarczone i zamontowane urządzenia muszą być nowe. Nie dopuszcza się urządzeń prototypowych. Dostarczone urządzenia muszą posiadać wymagane certyfikaty lub deklaracje zgodności CE k) Wykonawca zobowiązany jest używać do wykonania zamówienia materiałów gwarantujących odpowiednią jakość, o parametrach technicznych i jakościowych odpowiadających właściwościom materiałów przyjętych w projektach i specyfikacjach technicznych. Wykonawca ma obowiązek przekazać Zamawiającemu w stosunku do użytych materiałów i urządzeń dokumenty potwierdzające pozwolenie na zastosowane (wbudowane) atesty, certyfikaty, aprobaty techniczne, świadectwa jakości . l) Zabrania się stosowania materiałów nieodpowiadających wymaganiom obowiązujących norm oraz o innych parametrach niż określono w dokumentacji technicznej. m) Wykonawca po wykonaniu robót przygotowuje wszelkie wymagane dokumenty do obioru robót, w tym również dokumentację geodezyjną powykonawczą oraz rysunki z naniesionymi zmianami, jeżeli w toku wykonywania robót konieczne były zmiany dokumentacji projektowej. Roboty będące przedmiotem zamówienia należy wykonać zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, normami, zasadami sztuki budowlanej, projektami budowlano - wykonawczymi, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót. Zamawiający nie dopuszcza do składania ofert częściowych. A. Obowiązki Wykonawcy Do obowiązków Wykonawcy należy: 1) Wykonanie przedmiotu umowy zgodnie z jej ustaleniami i postanowieniami oraz zgodnie ze SIWZ, specyfikacją techniczną, dokumentacją projektową, zasadami sztuki budowlanej, wiedzą techniczną, prawem budowlanym, polskimi normami i innymi obowiązującymi przepisami dotyczącymi realizacji robót budowlanych; 2) Wykonanie na swój koszt wszelkich robót tymczasowych, umożliwiających wykonanie przedmiotu umowy; 3) Protokolarne przejęcie terenu budowy i przygotowanie wykonania przedmiotu umowy łącznie z wykonaniem robót pomocniczych koniecznych dla realizacji robót stanowiących przedmiot niniejszej umowy. Teren udostępniony Wykonawcy przez Zamawiającego nie może być używany przez Wykonawcę dla celów innych niż realizacja umowy. Wykonawca winien utrzymywać wszelkie obiekty oddane mu do dyspozycji w dobrym stanie w czasie, kiedy je zajmuje. Winien on w chwili ukończenia umowy, jeżeli wymaga tego Zamawiający, przywrócić je do ich stanu pierwotnego, z uwzględnieniem normalnego zużycia. Wykonawca nie ma prawa do zapłaty za udoskonalenia będące rezultatem pracy wykonanej z jego własnej inicjatywy; 4) Zorganizowanie we własnym zakresie i na własny koszt zaplecza socjalnego oraz produkcyjnego, w tym dostaw mediów niezbędnych do wykonania przedmiotu umowy, w szczególności energii elektrycznej i wody, jeśli występuje taka potrzeba. W wypadku wykorzystania przez Wykonawcę istniejących źródeł mediów, w tym wody i energii elektrycznej, winien on zastosować się do odpowiednich zarządzeń dostawcy lub właściwych organów władzy oraz uiścić wszelkie wymagane opłaty; 5) Zawiadamianie Zamawiającego o wykonaniu robót zanikających lub ulegających zakryciu przed nastąpieniem tego faktu z właściwym wyprzedzeniem. Niewykonanie przez Wykonawcę powyższego obowiązku będzie miało ten skutek, iż obowiązany on będzie do odkrycia takich robót w zakresie niezbędnym do ich zbadania, a następnie przywrócenia stanu poprzedniego na własny koszt; 6) Wykonawca winien niezwłocznie zgłosić konieczność wprowadzenia poprawki do dokumentacji projektowej dostarczonej przez Zamawiającego o ile jest to konieczne z uwagi na modyfikacje wprowadzone podczas wykonywania przedmiotu umowy; 7) Opracowanie i przekazanie Zamawiającemu dokumentacji powykonawczej wraz ze wszystkimi wymaganymi atestami, certyfikatami, aprobatami technicznymi, wynikami prób i badań, protokołami, inwentaryzacji geodezyjnej jak i kopii wszystkich dokumentów przekazanych odpowiednim służbom i właściwym organom przy realizacji przedmiotu umowy oraz wszelkich dokumentów niezbędnych do przekazania obiektu do użytkowania. 8) Bieżące zabezpieczanie wykonywanych robót w sposób należyty w tym konserwacja wszelkich oznakowań. Niewykonywanie powyższego upoważnia Zamawiającego do wykonania powyższych zabezpieczeń i konserwacji na koszt Wykonawcy; 9) Przywrócenie do stanu z dnia przejęcia wszelkich nieruchomości zajętych czasowo w związku z realizacją przedmiotu umowy oraz naprawa wszelkich ewentualnych szkód powstałych w związku z realizacją przedmiotu umowy na innych nieruchomościach sąsiadujących. W przypadku niewykonania powyższych zobowiązań przez Wykonawcę, Zamawiający na podstawie wycen zaistniałych szkód ma prawo potrącić ich wartość z należnego Wykonawcy wynagrodzenia wynikającego z umowy. Wykonawca, na swoją odpowiedzialność i koszt winien podjąć wszelkie środki zapobiegawcze, wymagane przez dobrą praktykę budowlaną oraz panujące okoliczności, aby chronić sąsiednie nieruchomości przed nadmiernym obciążeniem w związku z wykonywaniem przedmiotu umowy. Wykonawca winien zabezpieczyć Zamawiającego przed wszelkimi skutkami finansowymi z tytułu jakichkolwiek roszczeń wniesionych przez właścicieli lub użytkowników sąsiadujących nieruchomości. Wykonawca ponosi wszelkie skutki finansowe z tytułu takich roszczeń wniesionych przez właścicieli lub użytkowników sąsiadujących nieruchomości. 10) Koordynacja robót wszelkich podwykonawców, którym Wykonawca zleci część wykonania przedmiotu umowy na zasadach przewidzianych w umowie umową. 11) Pełna obsługa geodezyjna na własny koszt. Zamawiający ma prawo żądać inwentaryzacji geodezyjnej na każdym etapie realizacji przedmiotu umowy. Wykonawca zapewni obsługę geodezyjną wraz z inwentaryzacją powykonawczą w formie kopii mapy zasadniczej (w ilości 3 egz.) przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego wraz z wykazem zmian gruntowych 12) Zabezpieczenie istniejącej zieleni przed uszkodzeniem lub zniszczeniem w trakcie prowadzenia robót; 13) Utrzymywanie w czystości zaplecza budowy, dróg publicznych itp. Wykonawca ponosi w tym zakresie pełną odpowiedzialność przed policją i innymi służbami publicznymi. W przypadku nie wywiązywania się z tego obowiązku przez Wykonawcę Zamawiający ma prawo powierzyć powyższe obowiązki innemu podmiotowi, a kosztami obciążyć Wykonawcę. 14) Zachowanie należytej ostrożności w czasie prowadzenia robót w sąsiedztwie elementów już wykonanych przez innych wykonawców lub podwykonawców celem uniknięcia uszkodzeń i zniszczeń. W przypadku powstania szkód w razie nienależytego wykonania powyższych obowiązków Zamawiający może obciążyć Wykonawcę kosztem usunięcia szkody w formie potrącenia z należnego Wykonawcy wynagrodzenia. 15) Wykonawca ponosi pełną odpowiedzialność karną, cywilną i administracyjną z tytułu wypadków i szkód powstałych wskutek nienależytego wykonania postanowień umowy a także w związku z wykonywaniem czynności w zakresie realizacji umowy. 16) Wykonawca ponosi pełną odpowiedzialność za naruszenie przepisów dotyczących ochrony środowiska na terenie budowy i na terenie przyległym do terenu budowy, z uwzględnieniem zanieczyszczenia powietrza, wody i gruntu oraz postępowania z odpadami, w stopniu całkowicie zwalniającym od tej odpowiedzialności Zamawiającego. Ewentualne kary związane z zanieczyszczeniem środowiska oraz niewłaściwym postępowaniem z odpadami naliczone w związku z wykonywaniem przedmiotu umowy i wynikające z działalności Wykonawcy ponosi Wykonawca. Wykonawca ponosi również wszelką odpowiedzialność za szkody wyrządzone, podczas wykonywania przedmiotu umowy, własnym działaniem, osobom trzecim na placu budowy i na terenie przyległym do placu budowy w stopniu całkowicie zwalniającym od odpowiedzialności Zamawiającego. 17) Do wykonywania przedmiotu umowy zgodnie z przepisami BHP i p.poż, zgodnie z opracowanym przez Wykonawcę Planem Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia. Najpóźniej w dniu przekazania terenu budowy przekazać Zamawiającemu plan bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, uwzględniający specyfikę obiektu budowlanego i warunki prowadzenia robót budowlanych, zgodnie z przepisami Prawa Budowlanego. 18) Wykonawca przejmuje na czas od przekazania placu budowy do odbioru końcowego prawną odpowiedzialność za przejęty protokolarnie teren budowy. 19) Wykonawca jest zobowiązany do prowadzenia dziennika budowy w formacie wymaganym przez polskie prawo budowlane z aktualnymi wpisami dokonywanymi przez odpowiedni i uprawniony personel Wykonawcy. Dziennik budowy będzie każdorazowo w czasie godzin roboczych dostępny dla Zamawiającego, Nadzoru Budowlanego lub innych osób uprawnionych do tego na mocy polskiego prawa budowlanego. Dziennik budowy będzie każdorazowo, w czasie godzin roboczych, dostępne do konsultacji dla Zamawiającego i innych osób uprawnionych na mocy polskiego prawa budowlanego. Wykonawca jest odpowiedzialny za prowadzenie dziennika budowy zgodnie z obowiązującymi przepisami i rejestrowanie w nim zdarzeń w kolejności ich występowania tak, aby można było na podstawie tych zapisów odtworzyć przebieg realizacji robót. 20) Wykonawca zobowiązany jest do niezwłocznego usunięcia stwierdzonych przez Zamawiającego niedociągnięć i zaniedbań w terminie ustalonym przez Zamawiającego. 21) Po zakończeniu robót Wykonawca jest zobowiązany uporządkować teren budowy i przekazać go Zamawiającemu w terminie ustalonym dla odbioru robót. 22 W terminie do 7 dni od dnia podpisania umowy Wykonawca jest zobowiązany dostarczyć Zamawiającemu oświadczenia o przyjęciu obowiązków Kierownika Budowy. Nie dostarczenie powyższego oświadczenia w w/w terminie skutkować będzie zwłoką w terminie przekazania terenu budowy i rozpoczęcia robót. Zwłoka z tego tytułu będzie traktowana, jako powstała z przyczyn zależnych od Wykonawcy i nie może stanowić podstawy do zmiany terminu zakończenia robót.

II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.23.13.00-8, 45.23.24.40-8, 45.23.31.42-6.

SEKCJA III: PROCEDURA

III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: Przetarg nieograniczony

III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej: nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA

IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: 05.10.2015.

IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT: 6.

IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT: 1.

IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Instalatorstwo Sanitarne Krzysztof Smyk, Wólka Panieńska 25g, 22-400 Zamość, kraj/woj. lubelskie.

IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia (bez VAT): 81194,39 PLN.

IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ

  • Cena wybranej oferty: 86888,33

  • Oferta z najniższą ceną: 86888,33 / Oferta z najwyższą ceną: 109574,27

  • Waluta: PLN .


Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.