eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Brzeszcze › całoroczne utrzymanie terenów zielonych na terenie Gminy Brzeszcze w 2008r.

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2007-12-07

Brzeszcze: całoroczne utrzymanie terenów zielonych na terenie Gminy Brzeszcze w 2008r.
Numer ogłoszenia: 244216 - 2007; data zamieszczenia: 07.12.2007
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Urząd Gminy Brzeszcze, ul. Kościelna 4, 32-620 Brzeszcze, woj. małopolskie, tel. 032 7728500.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.brzeszcze.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OPIS

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: całoroczne utrzymanie terenów zielonych na terenie Gminy Brzeszcze w 2008r..

II.1.2) Rodzaj zamówienia: usługi.

II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Zakres prac: Utrzymanie zieleni miejskiej : zieleńców , skwerów, krzewów, rabat żywopłotowych, kwiatowych oraz zieleni przy pomnikach pamięci, której orientacyjna powierzchnia , powierzchnia działek lub sztuki określona jest w wykazie : przy następujących zaleceniach : 1.wykaszania traw wraz z wycięciem odrostów wokół drzew. Trawy wykaszane mają być według potrzeb, lecz nie mniej niż 5 razy w sezonie . 2.Jednorazowe wykoszenie z odwozem traw nie może trwać dłużej niż dziewięć dni, a na każdym z osiedli nie dłużej niż jeden tydzień 3.odmładzania żywopłotów , polegającego na wycięciu suchych i połamanych gałęzi i przycięciu nożycami z trzech stron. 4.systematycznym przycinaniu w celu osiągnięcia skrajni 2,5m gałęzi drzew i krzewów utrudniających poruszanie się chodnikami 5.wykonywaniu zabiegów sanitarnych drzew i krzewów, polegających na usuwaniu z koron połamanych konarów i gałęzi, zagrażających bezpieczeństwu ruchu 6. rabaty z krzewami , bylinami i kwiatami mają być oczyszczane na bieżąco z zanieczyszczeń stałych i chwastów z jednoczesnym spulchnieniem ziemi rabaty bez kory i uzupełnienie korą rabat na których kora jest wysypana 7.dwukrotnego - w kwietniu i październiku - odmłodzenia krzewów poprzez wycięcie suchych i połamanych gałęzi oraz przycięciu do nadanej wcześniej formy. 8.Zasilania odpowiednim dla danych roślin nawozem w ciągu całego sezonu wegetacji 9.dwukrotnej wymianie piasku w piaskownicach w kwietniu lub maju w zależności od pogody i sierpniu, uzupełnianiu na bieżąco ubytków piasku 10.konserwacji i drobnych napraw urządzeń zabawowych dla dzieci , ławek i innych urządzeń znajdujących się na terenach objętych utrzymaniem. Dewastację urządzeń należy zgłaszać do Straży Miejskiej lub Policji. oraz Urzędu Gminy 11.bieżącym oczyszczaniu z wszelkich zanieczyszczeń całego terenu , w okresie jesieni również z liści 12.systematycznym pieleniu żywopłotów 13.wykoszona trawa , wycięte gałęzie, zgrabione liście nie mogą być składowane w koszach ulicznych i muszą być wywiezione w tym samym dniu, w którym zostały zebrane. 14.Powstałe w związku z wykonywaniem przedmiotu zamówienia odpady należy umieszczać na legalnym składowisku odpadów komunalnych. 15.Powyższe zalecenia dotyczą terenów opisanych w wykazie i zaznaczonych na załącznikach mapowych 16.Ponadto Zamawiający wymaga 1.obsadzenia w okresie wczesnej wiosny różnokolorowymi bratkami a w okresie pomiędzy 16 a 27 maja 2008r. - 2 donic znajdujących się na parkingu przy ul. Mickiewicza - w rejonie Ośrodka Kultury - ciemnopurpurową irezyną Lindena Iresine lindenii 10 szt ,oliwkowozieloną alternaterą 20 szt , bidens ferulifolia 20 szt , po uprzednim uzupełnieniu donic żyzną ziemią. - pnia po ściętym drzewie na skarpie przy ul. Bielskiej - rejon Szkoły Podstawowej w Jawiszowicach - aksamitka wysoką w ilości 10 szt 2.uzupełnieniu w okresie wiosennym rabaty przy ul. Kościuszki, pomiędzy jezdnią a chodnikiem na odcinku ok. 100m od skrzyżowania z ul. Leśną w kierunku ul. Piastowskiej obsadzenie aksamitką wysoką, szałwią szkarłatna i aksamitką niską w ilości 50 szt 3. rabat przy ul. Grunwaldzkiej w Brzeszczach begonią różową i białą w łącznej ilości 400 szt oraz obwódek rabat rogownicą, floksem szydlastym i żagwinem w łącznej ilości 100 szt jako nieregularne plamy 4. 5 donic przy skrzyżowaniu ul. Dworcowej z ul. Łokietka w Brzeszczach - w okresie wczesnej wiosny jasnymi bratkami a w maju fuksją i sanwitalią w łącznej ilości 100 szt 5.2 donic ul. Dworcowa przy bl nr 13 - w okresie wczesnej wiosny bratkami kolorowymi a w maju begonią wielkokwiatową i sanwitalią w łącznej ilości 50 szt 6.2 donic przy GZE wczesna wiosną kolorowymi bratkami a w maju szałwią szkarłatną i sanwitalią w łącznej ilości 50 szt 7.klombu przy świerku przy skrzyżowaniu ul. Dworcowej z ul. Mickiewicza - dalią żółtą i pomarańczową w ilości 180 szt 8.klombu przy świerku przy bloku 12 od strony ul. Dworcowej - aksamitką niską dwukolorową w ilości 200szt 9.skweru przy skrzyżowaniu ulic Piastowska i Lipowa - dalią bordową w ilości 60 szt i różową w ilości 60 szt 10.rabaty przy ul. Piastowskiej-rejon skrzyżowania z ul. Sobieskiego - przy krzyżu - w okresie wczesnej wiosny bratkami różnokolorowymi w ilości 40 szt a po przekwitnięciu begonią w ilości 40 szt 11.ronda Pod Górnikiem- aksamitką wysoką żółtą i pomarańczową w łącznej ilości 600 szt 12.przy pomniku Grunwald fuksją fioletowo-różową i różowo-białą w łącznej ilości 40 szt 13.przy pomniku w Jawiszowicach Kółku - fuksją w ilości 20 szt 14.rabata przy ul. Dąbrowskiego w Brzeszczach - obsadzenie kapustą ozdobną w ilości 80 szt 15.obsadzeniu rabat przy ul. Mickiewicza od Dworcowej do Wyspiańskiego- bez rabaty przy sklepie spożywczym aksamitką wysoką i niską w łącznej ilości 1200 szt 16.rabata przy sklepie spożywczym Wisła canna o czerwonych kwiatach szt 7 , wysoka aksamitka o żółtych kwiatach 100 szt, szałwia purpurowa w ilości 100 szt 17.donice przy bocznym wejściu do Ośrodka Kultury - begonia wielkokwiatowa 10 szt 18.skwery ul. Turystyczna-Piłsudskiego - irezyna bordowa, starzec i begonia kwaśniaczek o zielonych liściach i różowych kwiatach - łączna ilość 280 szt 19.rabata w kształcie koła przy ul. Ofiar Oświęcimia - canna o pomarańczowych kwiatach szt 7, tojeść kropkowana Aleksander o pstrych liściach w ilości 60 szt, fioletowa szałwia omszona w ilości 80 szt, przywrotnik ostroklapowy Alchemilla Mollis w ilości 40 szt oraz w rabatach pod pergolami łącznie 30 szt pełnika ogrodowego, 50 szt liliowca wielkokwiatowego mix 20.Zasole przy OSP - kapusta ozdobna w ilości 40 szt 21.systematycznym pieleniu rabat: żywopłotowych, z krzewami róż , wrzosów i wrzośćców i innych, bylinami i roślinami jednorocznymi, w tym rosnących w donicach , pniu i na wyspach rond i innych wymienionych w wykazie 22.klomby i rabaty z krzewami róż ul. Kosynierów i bylinami muszą być wiosną rozkopczykowane,krzewy przycięte, ziemia spulchniona, a rabaty zasilone nawozem odpowiednim dla posadzonych roślin. 23.krzewy róż muszą być przycięte i zakopczykowane w okresie późnej jesieni przed przymrozkami W celu osiągnięcia pożądanego efektu, wszystkie rabaty należy w miarę potrzeby systematycznie podlewać, uzupełniać rośliny, obsypać korą, podlewać, odchwaszczać, usuwać przekwitłe kwiatostany, zasilać. Wszelkie odpady muszą być w tym samym dniu odwiezione na legalne składowisko odpadów komunalnych. Zalecana krotność koszenia lub odmładzania żywopłotów lub wymiany piasku oraz zbiór skoszonej trawy określone zostały w wykazie Do wykonania przedmiotu zamówienia Wykonawca użyje własnych materiałów, maszyn, urządzeń oraz zakupi sadzonki kwiatów i krzewów . Uwaga : Zaleca się, aby Wykonawca zdobył wszelkie informacje niezbędne do sporządzenia oferty np. dokonał wizji w terenie. Zaleca się aby Wykonawca przed sporządzeniem oferty zapoznał się z aktualnie obowiązującym Regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Brzeszcze. 1.Zakres prac i warunki utrzymania parku przy ulicy Dworcowej w Brzeszczach Na terenie parku znajdują się : muszla koncertowa, pomnik pamięci ku czci ofiar faszyzmu, łaźnia i latarnia poobozowa, ławki, tablice z regulaminem parku, tablice informacyjne, kosze na śmieci. Zakres prac obejmuje : Utrzymanie w czystości i porządku terenu parku ograniczonego ulicami: Dworcowa, Obozowa a od strony wschodniej granicami z posesjami prywatnymi, przy następujących zaleceniach: 1.co najmniej pięciokrotnego wykoszenia traw wraz z wycięciem odrostów wokół drzew i odwozem na legalne składowisko odpadów komunalnych. Jednorazowe wykoszenie nie może trwać dłużej niż 7 dni. 2.dwukrotnego odmłodzenia żywopłotów , polegającego na wycięciu suchych i połamanych gałęzi i przycięciu nożycami z trzech stron. 3.dwukrotnego odmłodzenia krzewów, poprzez wycięcie suchych i połamanych gałęzi oraz przycięciu do nadanej wcześniej formy. Wykoszona trawa i wycięte gałęzie nie mogą być składowane w koszach będących wyposażeniem parku i muszą być wywiezione w tym samym dniu, w którym zostały wycięte. 4.Ponadto Zamawiający wymaga ciągłego utrzymania czystości i w należytym stanie urządzeń i terenu całego parku, polegającego na : 1.usuwaniu wszelkich zanieczyszczeń stałych 2.oczyszczaniu alejek , placów i dojść z błota, darni i.innych zanieczyszczeń 3.w okresie zimowym - odśnieżaniu i zwalczaniu śliskości piaskiem na alejkach, placach i dojściach 4.systematycznym usuwaniu opadłych liści w okresie jesiennym 5.systematycznym usuwaniu połamanych gałęzi drzew i krzewów 6.systematycznym pieleniu żywopłotów, 7.systematycznym przycinaniu, w celu osiągnięcia skrajni 2,5 m, gałęzi drzew i krzewów utrudniających poruszanie się alejkami, 8.systematycznym oczyszczaniu urządzeń będących wyposażeniem parku tj. ławek, tablic z regulaminem parku, tablic informacyjnych, itp. 9.naprawie w ciągu 3 dni od zauważenia zniszczonych urządzeń będących wyposażeniem parku tj. ławek, tablic z regulaminem parku, tablic informacyjnych 10.Wszelkie powstałe odpady należy niezwłocznie odwozić na legalne składowisko odpadów komunalnych. Wykonawca zobowiązany jest do każdorazowego zgłaszania do Straży Miejskiej lub Policji zauważonych na terenie parku dewastacji lub zdarzenia losowego np. wiatrołomu. W przypadku stwierdzenia powstania zagrożenia dla ludzi i mienia, Wykonawca zobowiązany jest do natychmiastowego usunięcia zagrożenia z jednoczesnym powiadomieniem Straży Miejskiej. Uwaga : Zaleca się, aby Wykonawca zdobył wszelkie informacje niezbędne do sporządzenia oferty np. dokonał wizji w terenie. Zaleca się aby Wykonawca przed sporządzeniem oferty zapoznał się z aktualnie obowiązującym Regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Brzeszcze. Zamawiający zastrzega sobie prawo rezygnacji z utrzymania parku przy ul. Dworcowej w momencie rozpoczęcia jego przebudowy. Za wykonanie przedmiotu umowy w części dotyczącej przedmiotowego parku Zamawiający zapłaci Wykonawcy za faktycznie wykonany zakres robót. 2.Zakres prac i warunki utrzymania parku przy ulicy Kościuszki w Brzeszczach na terenie parku znajdują się: pomnik pamięci , ławki , tablica z regulaminem parku , kosze na śmieci. Zakres prac obejmuje : Utrzymanie w czystości i porządku terenu parku ograniczonego ogrodzeniem pomiędzy ulicami : Ofiar Oświęcimia, Kościuszki i Parkową, przy następujących zaleceniach: 1.co najmniej pięciokrotnego wykoszenia traw wraz z wycięciem odrostów wokół drzew i odwozem na legalne składowisko odpadów komunalnych. Jednorazowe wykoszenie z wywozem traw nie może trwać dłużej niż 3 dni. 2.dwukrotnego odmłodzenia krzewów poprzez wycięcie suchych i połamanych gałęzi 3.wykoszona trawa i wycięte gałęzie nie mogą być składowane w koszach będących wyposażeniem parku i muszą być wywiezione w tym samym dniu, w którym zostały wycięte. 4.Ponadto Zamawiający wymaga ciągłego utrzymania czystości i w należytym stanie urządzeń i terenu całego parku, polegającego na : 1.usuwaniu wszelkich zanieczyszczeń stałych 2.oczyszczaniu alejek , placów i dojść z błota, darni i.innych zanieczyszczeń 3.w okresie zimowym - odśnieżaniu i zwalczaniu śliskości piaskiem na alejkach, placach i dojściach 4.systematycznym usuwaniu opadłych liści w okresie jesiennym 5.systematycznym usuwaniu połamanych gałęzi drzew i krzewów 6.systematycznym przycinaniu, w celu osiągnięcia skrajni 2,5 m, gałęzi drzew i krzewów utrudniających poruszanie się alejkami, 7.systematycznym oczyszczaniu urządzeń będących wyposażeniem parku tj. ławek, tablicy z regulaminem parku, 8.naprawie w ciągu 3 dni od zauważenia zniszczonych urządzeń będących wyposażeniem parku tj. ławek, tablicy z regulaminem parku, 9.zamawiający wymaga dwukrotnego obsadzenia w okresie wiosennym i jesiennym klombu przy pomniku pamięci : bratkami w jasnych kolorach oraz aksamitkami kwitnącymi na żółto. Ilość kwiatów ma odpowiadać normom wysadzeń dla danego gatunku na 1m2 tak, aby tworzyły kobierzec, lecz nie mniej niż 400 szt na jedno wysadzenie, oraz obsadzenie w okresie wiosennym ułudką wiosenną w ilości 130 szt, bluszczykiem kurdybankiem w ilości 130 szt, dzwonkiem Poszarskiego w ilości 130 szt 10.Przed przystąpieniem do nasadzeń, należy klomb oczyścić , uzupełnić ubytek ziemią urodzajną i kompostową, wymodelować i wyrównać. 11.w celu utrzymania ciągłego kwitnienia od wiosny do późnej jesieni klomb należy w miarę potrzeby systematyczne podlewać, pielić, usuwać przekwitłe kwiatostany, a w razie potrzeby dosadzać kwiaty według przyjętego wzoru. 12.Wykonawca zobowiązany jest do każdorazowego zgłaszania do Straży Miejskiej lub Policji zauważonych na terenie parku dewastacji lub zdarzenia losowego np. wiatrołomu. W przypadku stwierdzenia powstania zagrożenia dla ludzi i mienia, Wykonawca zobowiązany jest do natychmiastowego usunięcia zagrożenia z jednoczesnym powiadomieniem Straży Miejskiej. 13.Wszelkie powstałe odpady należy niezwłocznie odwozić na legalne składowisko odpadów komunalnych.

II.1.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): Oryginalny kod CPV: 77.31.00.00 - Usługi sadzenia roślin oraz utrzymania terenów zielonych Kod CPV wg słownika 2008: 77.31.00.00 - Usługi sadzenia roślin oraz utrzymania terenów zielonych Oryginalny kod CPV: 77.31.30.00 - Usługi utrzymania parków Kod CPV wg słownika 2008: 77.31.30.00 - Usługi utrzymania parków Oryginalny kod CPV: 77.31.40.00 - Usługi utrzymania gruntów Kod CPV wg słownika 2008: 77.31.40.00 - Usługi utrzymania gruntów Oryginalny kod CPV: 77.34.20.00 - Przycinanie żywopłotów Kod CPV wg słownika 2008: 77.34.20.00 - Przycinanie żywopłotów .

II.1.5) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: Nie.

II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: Nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: data zakończenia: 31.12.2008.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WARUNKI DOTYCZĄCE ZAMÓWIENIA

  • Informacja na temat wadium: zamawiający nie wymaga wniesienia wadium.

III.2) WARUNKI UDZIAŁU

  • Opis warunków udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków: 1.O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy: 1posiadają uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień, 2posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz dysponują potencjałem technicznym i osobami zdolnymi do wykonania zadania, 3znajdują się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia, 4nie podlegają wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia na podstawie przepisów art. 24 ust. 1 lub 2 Pzp. 2.Zamawiający oceni spełnienie warunków udziału w postępowaniu na podstawie dokumentów załączonych do oferty. 3.Wykonawca musi wykazać spełnianie każdego z warunków. 4.Niespełnienie któregokolwiek warunku spowoduje wykluczenie wykonawcy z postępowania. 5.Wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia. Zamawiający oceni spełnienie warunków w zależności od złozonych dokumentów na zasadzie spełnia-nie spełnia
  • Informacja o oświadczeniach i dokumentach, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu: 1.W celu potwierdzenia, że wykonawca posiada uprawnienie do wykonywania określonej działalności lub czynności oraz nie podlega wykluczeniu na podstawie art. 24 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych, zwanej dalej ustawą, zamawiający żąda złożenia: 1)oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu i niepodleganiu wykluczeniu zgodnie z art. 22 ust. 1 i art. 24 ust. 1 i 2 Pzp (wzór oświadczenia - dodatek 4), 2)aktualnego odpisu z właściwego rejestru albo aktualnego zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej, wystawionego nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert, 3)aktualnych zaświadczeń właściwego naczelnika urzędu skarbowego oraz właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzających odpowiednio, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków, opłat oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne, lub zaświadczeń, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawionych nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert, 2.W celu potwierdzenia opisanego przez zamawiającego warunku posiadania przez wykonawcę niezbędnej wiedzy i doświadczenia oraz dysponowania potencjałem technicznym i osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, zamawiający żąda: 1)wykazu wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, usług w okresie ostatnich trzech lat przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, odpowiadających swoim rodzajem i wartością usługom stanowiącym przedmiot zamówienia, z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i odbiorców oraz załączenia dokumentów potwierdzających, że usługi te zostały wykonane należycie. 3.W celu potwierdzenia, że oferowane usługi odpowiadają wymaganiom określonym przez zamawiającego, zamawiający żąda: 1)zaświadczenia niezależnego podmiotu zajmującego się poświadczeniem zgodności działań wykonawcy z normami jakościowymi. Warunkiem spełnienia pkt.2 jest posiadanie i przedłożenie w ofercie potwierdzonych przez wykonawcę za zgodność z oryginałem kopii : Certyfikatów systemu jakości PN-EN ISO 9001 oraz PN-EN 14001.

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

IV.2.2) Wykorzystana będzie aukcja elektroniczna: Nie.


IV.3) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.3.1) Adres strony internetowej, na której dostępna jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.brzeszcze.pl

Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Urząd Gminy w Brzeszczach, ul. Kościelna 4, pok. nr 208, 32-620 Brzeszcze.

IV.3.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 18.12.2007 godzina 08:30, miejsce: Urząd Gminy w Brzeszczach, ul. Kościelna 4, 32-620 Brzeszcze, w informatorium lub sekretariacie.

IV.3.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.