eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Siemianowice Śląskie › Remonty bieżące jezdni i chodników wraz z utrzymaniem oznakowania poziomego i pionowego oraz wiat przystankowych na terenie miasta Siemianowice Śląskie w 2015 roku

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2014-11-14

Siemianowice Śląskie: Remonty bieżące jezdni i chodników wraz z utrzymaniem oznakowania poziomego i pionowego oraz wiat przystankowych na terenie miasta Siemianowice Śląskie w 2015 roku
Numer ogłoszenia: 237347 - 2014; data zamieszczenia: 14.11.2014
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Gmina Siemianowice Śląskie , ul. Jana Pawła II 10, 41-100 Siemianowice Śląskie, woj. śląskie, tel. 32 7605200, faks 32 7605280.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.um.siemianowice.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Remonty bieżące jezdni i chodników wraz z utrzymaniem oznakowania poziomego i pionowego oraz wiat przystankowych na terenie miasta Siemianowice Śląskie w 2015 roku.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: roboty budowlane.

II.1.4) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: 1. Przedmiotem zamówienia są roboty budowlane związane z remontami bieżącymi jezdni i chodników oraz utrzymaniem oznakowania poziomego i pionowego, a także wiat przystankowych na terenie miasta Siemianowice Śląskie. Pod pojęciem bieżące remonty jezdni i chodników rozumie się w niniejszej SIWZ: usuwanie ubytków w jezdniach i chodnikach, spękań nawierzchni, likwidację deformacji jezdni i chodników zagrażających bezpieczeństwu w ruchu drogowym oraz prace zmierzające do zwiększenia bezpieczeństwa i wygody ruchu pojazdów i pieszych, polegające na ułożeniu nowej nawierzchni, w miejscach wskazanych przez Zamawiającego. 2. Terminy wykonywania robót w zakresie bieżących remontów jezdni i chodników: a) Zamawiający określi w terminie do dnia 15-go każdego miesiąca kalendarzowego zakres rzeczowy i finansowy robót do wykonania w następnym miesiącu, z podaniem terminów wykonania poszczególnych robót objętych wykazem. Wykonawca potwierdzi otrzymanie zlecenia na Karcie Zlecenia. b) Zamawiający zastrzega sobie prawo do zlecenia wykonania jednostkowego zakresu robót, niezależnie od robót objętych w/w wykazem, do których Wykonawca przystąpi niezwłocznie, w terminie uzgodnionym z Zamawiającym. Wykonawca ponosi pełną odpowiedzialność za zaistniałe szkody, spowodowane niewykonaniem powierzonych robót w określonym czasie. 3. Terminy wykonywania robót w zakresie oznakowania poziomego i pionowego: a) Ustala się poniższy termin wykonywania oznakowania poziomego jezdni: - do dnia 30 czerwca 2015 roku; b) Ustala się poniższy termin wykonywania oznakowania pionowego jezdni: - na bieżąco według potrzeb, do dnia 31 grudnia 2015 roku. c) Oznakowanie poziome jezdni wykonywane będzie wyłącznie w porze nocnej, tzn. od godz. 21:00 do godz. 5:00, w terminie i w kolejności wcześniej uzgodnionej z Zamawiającym. Prace będą wykonywane pod ścisłym nadzorem kierownika robót. d) Wykonawca może wykonywać elementy oznakowania poziomego poza porą nocną, wyłącznie za zgodą Zamawiającego. e) Wykonawca zobowiązany jest, na zlecenie Zamawiającego, do prześwietlania roślinności w pobliżu znaków pionowych w celu zapewnienie ich pełnej widoczności. 4. Terminy wykonywania robót w zakresie wiat przystankowych: - na bieżąco według potrzeb, do dnia 31 grudnia 2015 roku. 5. Terminy wykonywania robót w trybie awaryjnym: a) Wykonawca musi zagwarantować, w ramach zawartej umowy, zapewnienie kontaktu telefonicznego poza godzinami pracy Wykonawcy, również w dni świąteczne i wolne od pracy, na potrzeby zgłoszenia konieczności wykonania nieprzewidzianych robót, powstałych w pasie drogowym i zagrażających bezpieczeństwu w ruchu drogowym, oraz oznakowania miejsca awaryjnego. b) w przypadkach awaryjnych Wykonawca zobowiązany jest do niezwłocznej likwidacji zagrożenia lub zabezpieczenia miejsca powstałego zagrożenia. W przeciwnym razie roszczenia wynikające z awarii obciążą Wykonawcę. c) Wykonawca zobowiązany jest do posiadania pełnego zestawu znaków i barier niezbędnych do awaryjnego oznakowania robót i ewentualnych objazdów. Zestaw znaków i barier winien być wystarczający do awaryjnego, jednoczesnego, oznakowania co najmniej 3 miejsc awaryjnych. d) Oznakowanie miejsc awarii wraz z ewentualnymi objazdami wykonane powinno być w ciągu 60 min. od zgłoszenia. Za niewywiązanie się Wykonawcy z tego obowiązku Zamawiający naliczy karę umowną w wysokości pięciu tysięcy zł. Zamawiający potrąci Wykonawcy kary umowne z kolejnej faktury częściowej. e) W przypadku zgłoszenia przez dyspozytora Miejskiego Centrum Zarządzania Kryzysowego (MCZK) konieczności wykonania oznakowania miejsca awarii Wykonawca zobowiązany jest do: - zgłoszenia dyspozytorowi MCZK przybycia na miejsce awarii i przekazania informacji o zastanej sytuacji; - zgłoszenia dyspozytorowi MCZK i Zamawiającemu wykonanie zabezpieczenia. 6. Za każdy dzień opóźnienia, z winy Wykonawcy, w wykonaniu zleconego zakresu robót, Zamawiający naliczy karę umowną w wysokości jednego tysiąca zł za każdy dzień zwłoki. Zamawiający potrąci Wykonawcy kary umowne z kolejnej faktury częściowej. 7. Wykonawca musi na wykonane prace udzielić gwarancji na okres: a) zgodnie z ofertą Wykonawcy, jednak nie krócej niż na okres 36 miesięcy, licząc od dnia odebrania bez zastrzeżeń przez Zamawiającego wykonanego zakresu robót remontowych jezdni i chodników; b) 36 miesięcy, licząc od dnia następnego po dniu protokolarnego odbioru bez zastrzeżeń robót w zakresie bieżącego utrzymania oznakowania pionowego; c) 24 miesięcy, licząc od dnia następnego po dniu protokolarnego odbioru bez zastrzeżeń robót w zakresie wykonania oznakowania poziomego materiałami chemoutwardzalnymi; d) 12 miesięcy, licząc od dnia następnego po dniu protokolarnego odbioru bez zastrzeżeń robót w zakresie wykonania oznakowania poziomego farbami akrylowymi. W okresie gwarancyjnym wybrany Wykonawca będzie zobowiązany do niezwłocznego przystąpienia do usuwania wad na każde wezwanie Zamawiającego, w terminie nie dłuższym niż 14 dni roboczych od momentu doręczenia takiego wezwania. 8. Przedmiot zamówienia opisany jest szczegółowo w przedmiarze robót załączonym do SIWZ jako Dodatek nr 9 oraz w Specyfikacjach Technicznych Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych załączonych do SIWZ jako Dodatek nr 10. 9. Zamawiający dopuszcza możliwość zastosowania materiałów lub urządzeń równoważnych, tj. o parametrach technicznych i jakościowych nie gorszych niż określono w SIWZ - wyłącznie w odniesieniu do materiałów lub urządzeń, których pochodzenie zostało określone przez Zamawiającego przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia.

II.1.5) przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających:

  • Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówień uzupełniających
  • Zamawiający w ramach przedmiotowego zamówienia przewiduje możliwość udzielenia Wykonawcy zamówień uzupełniających do zamówienia podstawowego, stanowiących nie więcej niż 50% zamówienia podstawowego i polegających na powtórzeniu tego samego rodzaju zamówień, zgodnie z art.67 ust.1 pkt 6 ustawy prawo zamówień publicznych. Przedmiotem zamówień uzupełniających mogą być roboty budowlane związane z remontami bieżącymi jezdni i chodników oraz utrzymaniem oznakowania poziomego i pionowego, a także wiat przystankowych.

II.1.6) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.23.31.40 - Roboty drogowe 45.23.32.00 - Roboty w zakresie różnych nawierzchni 45.23.32.21 - Malowanie nawierzchi 45.23.32.90 - Instalowanie znaków drogowych .

II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.

II.1.8) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Okres w miesiącach: 12.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WADIUM

Informacja na temat wadium: 1. Ustala się obowiązek wniesienia przez wykonawcę wadium w wysokości 45 000,00 PLN, słownie: czterdzieści pięć tysięcy złotych 2. Wadium wnosi się przed upływem terminu składania ofert

III.2) ZALICZKI

III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW

  • III.3.2) Wiedza i doświadczenie

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • 1. Wykonawca winien wykazać, że w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie wykonał w sposób należyty, zgodnie ze sztuką budowlaną i prawidłowo ukończył: a). co najmniej 2 roboty budowlane (kontrakty) polegające na wykonaniu robót drogowych o wartości co najmniej 1 500 000 PLN brutto każda, i b). co najmniej 2 roboty polegające na wykonaniu oznakowania poziomego o wartości co najmniej 200 000 PLN brutto każda; 2. Ocena spełniania warunków udziału w postępowaniu nastąpi na podstawie dokumentów i oświadczeń złożonych przez wykonawcę wraz z ofertą. 3. Oświadczenia i dokumenty będą oceniane pod względem formalno-prawnym, pod względem ich aktualności i treści, a także, pod kątem potwierdzania przez informacje w nich zawarte spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu. 4. Sposób oceny spełniania warunków wymaganych od wykonawców będzie zgodny z formułą spełnia/nie spełnia. 5. Zamawiający informuje, że jeżeli kwoty wskazane w dokumentach składanych przez wykonawców na potwierdzenie ich zdolności ekonomicznej i finansowej oraz posiadanej wiedzy i doświadczenia zostaną określone w walucie innej niż PLN, będą przeliczane na PLN według kursu średniego opublikowanego przez NBP z dnia publikacji ogłoszenia o zamówieniu. Jeżeli w dniu publikacji ogłoszenia o zamówieniu NBP nie opublikuje informacji o średnim kursie walut, zamawiający dokonana odpowiednich przeliczeń według średniego kursu z pierwszego kolejnego dnia, w którym NBP opublikuje wskazane informacje.

  • III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • 1. Wykonawca winien wykazać, że dysponuje co najmniej n/w osobą: Kierownik robót (1 osoba), posiadający kwalifikacje zawodowe tj. uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi w specjalności drogowej wydane na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (j.t. Dz. U 2013 poz1409 z późn. zm.) lub odpowiadające im ważne uprawnienia, które zostały wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów. 2. Ocena spełniania warunków udziału w postępowaniu nastąpi na podstawie dokumentów i oświadczeń złożonych przez wykonawcę wraz z ofertą. 3. Oświadczenia i dokumenty będą oceniane pod względem formalno-prawnym, pod względem ich aktualności i treści, a także, pod kątem potwierdzania przez informacje w nich zawarte spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu. 4. Sposób oceny spełniania warunków wymaganych od wykonawców będzie zgodny z formułą spełnia/nie spełnia.

  • III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • 1. Wykonawca winien wykazać, ze jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia na kwotę co najmniej 1 000 000 PLN. 2. Ocena spełniania warunków udziału w postępowaniu nastąpi na podstawie dokumentów i oświadczeń złożonych przez wykonawcę wraz z ofertą. 3. Oświadczenia i dokumenty będą oceniane pod względem formalno-prawnym, pod względem ich aktualności i treści, a także, pod kątem potwierdzania przez informacje w nich zawarte spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu. 4. Sposób oceny spełniania warunków wymaganych od wykonawców będzie zgodny z formułą spełnia/nie spełnia. 5. Zamawiający informuje, że jeżeli kwoty wskazane w dokumentach składanych przez wykonawców na potwierdzenie ich zdolności ekonomicznej i finansowej oraz posiadanej wiedzy i doświadczenia zostaną określone w walucie innej niż PLN, będą przeliczane na PLN według kursu średniego opublikowanego przez NBP z dnia publikacji ogłoszenia o zamówieniu. Jeżeli w dniu publikacji ogłoszenia o zamówieniu NBP nie opublikuje informacji o średnim kursie walut, zamawiający dokonana odpowiednich przeliczeń według średniego kursu z pierwszego kolejnego dnia, w którym NBP opublikuje wskazane informacje.

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu należy przedłożyć:

  • wykaz robót budowlanych wykonanych w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich rodzaju i wartości, daty i miejsca wykonania oraz z załączeniem dowodów dotyczących najważniejszych robót, określających, czy roboty te zostały wykonane w sposób należyty oraz wskazujących, czy zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone;
  • określenie robót budowlanych, których dotyczy obowiązek wskazania przez wykonawcę w wykazie lub złożenia poświadczeń, w tym informacja o robotach budowlanych niewykonanych lub wykonanych nienależycie
    Wykonawca winien wykazać, że w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie wykonał w sposób należyty, zgodnie ze sztuką budowlaną i prawidłowo ukończył: a). co najmniej 2 roboty budowlane (kontrakty) polegające na wykonaniu robót drogowych o wartości co najmniej 1 500 000 PLN brutto każda, i b). co najmniej 2 roboty polegające na wykonaniu oznakowania poziomego o wartości co najmniej 200 000 PLN brutto każda;
  • wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami;
  • oświadczenie, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień;
  • opłaconą polisę, a w przypadku jej braku, inny dokument potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia.

Wykonawca powołujący się przy wykazywaniu spełnienia warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 4 ustawy, na zasoby innych podmiotów przedkłada następujące dokumenty dotyczące podmiotów, zasobami których będzie dysponował wykonawca:

  • opłaconą polisę, a w przypadku jej braku, inny dokument potwierdzający, że inny podmiot jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia;

III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:

  • oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia;
  • aktualny odpis z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;

III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych

Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:

III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:

  • nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;

III.4.4) Dokumenty dotyczące przynależności do tej samej grupy kapitałowej

  • lista podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów albo informacji o tym, że nie należy do grupy kapitałowej;

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: cena oraz inne kryteria związane z przedmiotem zamówienia:

  • 1 - Cena - 90
  • 2 - Okres gwarancji dla robót remontowych w zakresie jezdni i chodników - 10

IV.3) ZMIANA UMOWY

przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy:

Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian

1. Zamawiający przewiduje możliwość następujących zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru Wykonawcy: 1.1 w odniesieniu do zmiany wynagrodzenia (brutto) Wykonawcy, w przypadku: a) ustawowej zmiany stawki podatku VAT na roboty stanowiące przedmiot zamówienia. 1.2. w odniesieniu do Podwykonawcy wskazanego w Ofercie: a) zmiany podwykonawcy, w przypadku, gdy w celu wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu o udzielenie przedmiotowego zamówienia Wykonawca polegał na zasobach Podwykonawcy. Zmiana Podwykonawcy jest dopuszczalna pod warunkiem, że nowy podwykonawca spełnia co najmniej takie warunki jak podano w specyfikacji istotnych warunków zamówienia dla przeprowadzonego postępowania, a Zamawiający na podwykonawstwo wyraził zgodę. 2. Wszystkie wymienione warunki stanowią jedynie katalog warunków umożliwiających zmianę postanowień niniejszej umowy i nie stanowią jednocześnie zobowiązania Stron do wyrażenia zgody na taką zmianę. 3. Zmiany treści umowy mogą zostać wprowadzone pod warunkiem przedłożenia przez jedną ze stron pisemnego uzasadnienia konieczności wprowadzenia zmiany oraz wyrażenia zgody przez drugą ze stron na tę zmianę. 4. Wykonawcy w związku z sukcesją generalną, przekształceniami, dziedziczeniem spółek handlowych zgodnie z KSH, a także sukcesją z mocy prawa, zgodnie z obowiązującymi przepisami (następstwa prawne) winno nastąpić w formie aneksu do umowy. 5. Wszystkie zmiany treści umowy wymagają zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności.

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: http://bip.msiemianowicesl.finn.pl/
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: UM Siemianowice Śląskie, ul.Michałkowicka 105, Referat Inwestycji Miejskich i Remontów - pokój nr 61 lub za zaliczeniem pocztowym, po wcześniejszym złożeniu wniosku. Cena SIWZ 64,80 zł.

IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 02.12.2014 godzina 09:00, miejsce: Ofertę należy złożyć w Kancelarii Podawczej Urzędu Miasta Siemianowice Śląskie przy ul. Michałkowickiej 105, 41-103 Siemianowice Śląskie.

IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.