Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu
Ogłoszenie z dnia 2016-03-07
Otwock: Pielęgnacja, wycinka i sadzenie drzew oraz wycinka krzewów
na terenie miasta Otwocka w 2016 roku.
Numer ogłoszenia: 23639 - 2016; data zamieszczenia: 07.03.2016
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi
Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy:
V | zamówienia publicznego |
zawarcia umowy ramowej | |
ustanowienia dynamicznego systemu zakupów (DSZ) |
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES: Gmina Otwock , ul. Armii Krajowej 5, 05-400 Otwock, woj. mazowieckie, tel. 022 7792001, faks 022 7794225.
- Adres strony internetowej zamawiającego: www.otwock.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Pielęgnacja, wycinka i sadzenie drzew oraz wycinka krzewów na terenie miasta Otwocka w 2016 roku..
II.1.2) Rodzaj zamówienia: usługi.
II.1.4) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: 4.1. Przedmiotem zamówienia jest wykonywanie na terenie miasta Otwocka prac w zakresie pielęgnacji, wycinki i sadzenia drzew oraz wycinki krzewów w pasach dróg gminnych, w parku miejskim oraz na innych terenach należących do Gminy Otwock lub będących w jej władaniu. 4.2. Zakres przedmiotu zamówienia obejmuje: 1) zabiegi pielęgnacyjne w obrębie koron drzew, w tym również drzew pomników przyrody, takie jak: usuwanie gałęzi obumarłych lub nadłamanych, przycinanie gałęzi w celu przywrócenia statyki drzew i utrzymania uformowanego kształtu koron i wywóz odpadów, 2) usuwanie odrostów z pni drzew i wywóz odciętych pędów, 3) wycinkę drzew, pocięcie drewna, dostarczenie drewna we wskazane miejsce, usunięcie pni poprzez frezowanie lub karczowanie, wywóz odpadów i uporządkowanie terenu, 4) karczowanie pni pozostawionych po wcześniejszych wycinkach, wywóz pni i uporządkowanie terenu, 5) frezowanie pni pozostawionych po wcześniejszych wycinkach, wywóz nadmiaru trocin i uporządkowanie terenu, 6) sadzenie drzew liściastych o określonych przez Zamawiającego gatunkach, o wysokości około 3 m, z bryłą korzeniową, z wykopaniem dołków, zaprawą dołków ziemią urodzajną, osadzeniem palików - po 3 szt., przywiązaniem drzew, wykonaniem misek i rozłożeniem kory, podlaniem, uporządkowaniem terenu, wywozem odpadów, 7) sadzenie drzew liściastych o określonych przez Zamawiającego gatunkach, o wysokości około 1 m, bez bryły korzeniowej, z wykopaniem dołków, zaprawą dołków ziemią urodzajną, wykonaniem misek i rozłożeniem kory, podlaniem, uporządkowaniem terenu, wywozem odpadów, 8) sadzenie drzew iglastych o określonych przez Zamawiającego gatunkach, o wysokości około 1 m, z bryłą korzeniową, z wykopaniem dołków, zaprawą dołków ziemią urodzajną, wykonaniem misek i rozłożeniem kory, podlaniem, uporządkowaniem terenu, wywozem odpadów, 9) uzupełnienie lub wymiana palików (po 3 szt. przy 1 drzewie) i wiązadeł (po 3 szt. przy 1 drzewie) przy młodych drzewach nie objętych okresem gwarancyjnym, 10) podlewanie drzew nie objętych okresem gwarancyjnym, 11) wycinkę krzewów wraz z usunięciem korzeni, wywóz odpadów i uporządkowanie terenu. 4.3. Realizowanie prac z zakresu wymienionego w punkcie 4.2. w oparciu o zlecenia jednostkowe zawierające zakres i termin wykonania, przekazywane przez Zamawiającego w formie pisemnej - przystąpienie do realizacji tych prac przez Wykonawcę nastąpi w terminie zaoferowanym w ofercie przetargowej. 4.4. Zasady postępowania z drewnem pozyskanym w wyniku wycinki drzew z nieruchomości będących własnością Gminy Otwock lub będących w jej władaniu określa Zarządzenie Nr 222/2013 Prezydenta Miasta Otwocka z dnia 20 grudnia 2013 r. stanowiące załącznik do projektu umowy. 4.5. Przystąpienie do realizacji prac w sytuacjach stwarzających zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz życia i zdrowia ludzi (np. złamane drzewa, konary) w ciągu 1 godziny, a zakończenie w czasie nie dłuższym niż 3 godziny od chwili polecenia ustnego lub telefonicznego, które zostanie potwierdzone na piśmie najpóźniej w ciągu 3 dni. 4.6. Zapewnienie całodobowej łączności z osobą nadzorującą prace będące przedmiotem zamówienia. 4.7. Współpraca z Zamawiającym podczas realizacji przedmiotu umowy, w tym zorganizowanie środków transportu w celu wspólnej kontroli i odbioru wykonanych prac. 4.8. Rozliczenie wykonanych prac następować będzie w oparciu o zaoferowane przez Wykonawcę w ofercie przetargowej ceny brutto: 1) za pielęgnację 1 drzewa o obwodzie pnia do 25 cm, 2) za pielęgnację 1 drzewa o obwodzie pnia od 26 do 50 cm, 3) za pielęgnację 1 drzewa o obwodzie pnia od 51 do 100 cm, 4) za pielęgnację 1 drzewa o obwodzie pnia powyżej 100 cm, 5) za pielęgnację 1 drzewa pomnika przyrody, 6) za usunięcie odrostów z pnia drzewa, 7) za wycięcie 1 drzewa o obwodzie pnia do 25 cm, 8) za wycięcie 1 drzewa o obwodzie pnia od 26 do 50 cm, 9) za wycięcie 1 drzewa o obwodzie pnia od 51 do 100 cm, 10) za wycięcie 1 drzewa o obwodzie pnia powyżej 100 cm, 11) za karczowanie 1 pnia, 12) za frezowanie 1 pnia, 13) za posadzenie 1 drzewa liściastego o wys. około 3 m, 14) za posadzenie 1 drzewa liściastego o wys. około 1 m, 15) za posadzenie 1 drzewa iglastego o wys. około 1 m, 16) za uzupełnienie lub wymianę palików i wiązadeł przy 1 drzewie, 17) za podlanie 1 drzewa, 18) za wycięcie krzewów o powierzchni 1 m2. 4.9. Ceny, o których mowa w punkcie 4.8. skalkulowane przez Wykonawcę powinny uwzględniać wszystkie koszty związane z wykonaniem przedmiotu zamówienia, który został określony w punkcie 4.2. łącznie z wywozem i przekazaniem odpadów do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych i ich unieszkodliwieniem oraz należny podatek VAT. 4.10. Zakres prac przewidywany do wykonania w okresie obowiązywania umowy: 1) pielęgnacja drzew o obwodzie pnia do 25 cm - 250 szt., 2) pielęgnacja drzew o obwodzie pnia od 26 do 50 cm - 500 szt., 3) pielęgnacja drzew o obwodzie pnia od 51 cm do 100 cm - 450 szt., 4) pielęgnacja drzew o obwodzie pnia powyżej 100 cm - 400 szt., 5) pielęgnacja drzew pomników przyrody - 19 szt., 6) usuwanie odrostów z pni drzew - 200 szt., 7) wycinka drzew o obwodzie pnia do 25 cm - 600 szt., 8) wycinka drzew o obwodzie pnia od 26 do 50 cm - 150 szt., 9) wycinka drzew o obwodzie pnia od 51 do 100 cm - 100 szt., 10) wycinka drzew o obwodzie pnia powyżej 100 cm - 115 szt., 11) karczowanie pni - 10 szt., 12) frezowanie pni - 20 szt., 13) sadzenie drzew liściastych o wys. około 3 m - 20 szt., 14) sadzenie drzew liściastych o wys. około 1 m - 50 szt., 15) sadzenie drzew iglastych o wys. około 1 m - 10 szt., 16) uzupełnienie lub wymiana palików (po 3 szt. przy 1 drzewie) i wiązadeł (po 3 szt. przy 1 drzewie ) przy drzewach - 20 kompletów, 17) podlewanie drzew - 300 szt., 18) wycinka krzewów - 3 000,00 m2 4.11. Zamawiający zastrzega sobie, że zakres prac, o którym mowa w punkcie 4.10. nie jest obligatoryjny i może ulec zmianie w toku realizacji umowy w zależności od potrzeb. 4.12. Ilość odpadów przekazanych do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych w poszczególnych miesiącach Wykonawca powinien udokumentować potwierdzeniami przez nią wystawionymi. 4.13. Całkowite wynagrodzenie należne Wykonawcy będzie uzależnione od rzeczywistej ilości prac wykonanych w okresie obowiązywania umowy..
II.1.5)
przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających
- Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówień uzupełniających
II.1.6) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 77.21.14.00 - Usługi wycinania drzew 77.21.15.00 - Usługi pielęgnacji drzew 77.30.00.00 - Usługi ogrodnicze .
II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.
II.1.8) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.
II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 31.12.2016.
SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM
III.1) WADIUM
Informacja na temat wadium: Każdy Wykonawca zobowiązany jest zabezpieczyć swą ofertę wadium w wysokości 3.500,- zł
III.2) ZALICZKI
III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW
III.3.2) Wiedza i doświadczenie
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Warunek zostanie uznany za spełniony jeżeli Wykonawca wykaże się wykonaniem ( a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywaniem ) w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy w tym okresie co najmniej jednej usługi polegającej na pielęgnacji i wycince drzew o wartości minimalnej 150 000,00 PLN brutto. Wykonawca załączy dowody potwierdzające, że wymieniona usługa została wykonana ( lub jest wykonywana ) należycie. (w przypadku wspólnego ubiegania się dwóch lub więcej Wykonawców o udzielenie niniejszego zamówienia, w/w warunek musi spełniać co najmniej jeden z Wykonawców)
III.3.3) Potencjał techniczny
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Warunek zostanie uznany za spełniony jeżeli Wykonawca wykaże iż dysponuje/będzie dysponował co najmniej następującym sprzętem niezbędnym do realizacji zamówienia tj.: - pięć pił spalinowych, - frezarkę do pni, - dwa samochody ze zdejmowanymi pojemnikami o pojemności nie mniejszej niż 7 m3 każdy (w przypadku wspólnego ubiegania się dwóch lub więcej Wykonawców o udzielenie niniejszego zamówienia, oceniany będzie ich łączny potencjał)
III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Warunek zostanie uznany za spełniony jeżeli Wykonawca wykaże iż dysponuje/będzie dysponował co najmniej następującymi osobami zdolnymi do wykonania zamówienia : co najmniej: 1 osobą posiadającą wykształcenie ogrodnicze wyższe lub średnie w zakresie urządzania i pielęgnacji terenów zieleni oraz pięcioletnią praktykę zawodową, 1 osobą posiadającą aktualne uprawnienia do kierowania pracami zorganizowanej zieleni zabytkowej oraz 1 osobą posiadającą aktualne uprawnienia PTChD NOT ( Polskie Towarzystwo Chirurgów Drzew Naczelna Organizacja Techniczna ) w zakresie inspektora nadzoru przy leczeniu i pielęgnacji drzew ozdobnych III - go stopnia. (w przypadku wspólnego ubiegania się dwóch lub więcej Wykonawców o udzielenie niniejszego zamówienia, oceniany będzie ich łączny potencjał)
III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY
III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu należy przedłożyć:
- wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, głównych dostaw lub usług, w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których dostawy lub usługi zostały wykonane, oraz załączeniem dowodów, czy zostały wykonane lub są wykonywane należycie;
- określenie dostaw lub usług, których dotyczy obowiązek wskazania przez wykonawcę w wykazie lub złożenia poświadczeń, w tym informacja o dostawach lub usługach niewykonanych lub wykonanych nienależycie
w wykazie należy wskazać co najmniej jedną usługę polegającą na pielęgnacji i wycince drze o wartości minimalnej 150 000,00 PLN brutto wraz z poświadczeniem, wykonaną ( a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywaną ) w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy w tym okresie.; - wykaz narzędzi, wyposażenia zakładu i urządzeń technicznych dostępnych wykonawcy usług lub robót budowlanych w celu wykonania zamówienia wraz z informacją o podstawie do dysponowania tymi zasobami;
- wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami;
- oświadczenie, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień;
III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:
- oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia;
- aktualny odpis z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
- aktualne zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków, lub zaświadczenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
- aktualne zaświadczenie właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenia zdrowotne i społeczne, lub potwierdzenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych
Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:
III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:
- nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
- nie zalega z uiszczaniem podatków, opłat, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne albo że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawiony nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
III.4.4) Dokumenty dotyczące przynależności do tej samej grupy kapitałowej
- lista podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów albo informacji o tym, że nie należy do grupy kapitałowej;
III.6) INNE DOKUMENTY
Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)
-Jeżeli Wykonawca, wykazując spełnienie warunków udziału w postępowaniu, polega na zasobach innych podmiotów na zasadach określonych w art. 26 ust. 2b ustawy, zobowiązany jest udowodnić Zamawiającemu, iż będzie dysponował zasobami niezbędnymi do realizacji zamówienia, w szczególności przedstawiając w tym celu pisemne zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonaniu zamówienia. -W przypadku gdy Wykonawcę reprezentuje Pełnomocnik (dotyczy również Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia), do oferty musi zostać załączone pełnomocnictwo, określające jego zakres, podpisane przez osoby uprawnione do reprezentowania Wykonawcy. Pełnomocnictwo należy przedłożyć w oryginale lub kopii poświadczonej notarialnie.
SEKCJA IV: PROCEDURA
IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.
IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT
IV.2.1) Kryteria oceny ofert: cena oraz inne kryteria związane z przedmiotem zamówienia:
- 1 - Cena - 95
- 2 - Termin - 5
IV.2.2)
przeprowadzona będzie aukcja elektroniczna, adres strony, na której będzie prowadzona: |
IV.3) ZMIANA UMOWY
przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy:
Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian
1. Zakazuje się istotnych zmian postanowień niniejszej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru Wykonawcy, z wyjątkiem zapisów w ust. 2. 2. Zamawiający przewiduje możliwość dokonania zmian umowy w następujących przypadkach: 1) wystąpienia zmian powszechnie obowiązujących przepisów prawa w zakresie mającym wpływ na realizację przedmiotu zamówienia; 2) wystąpienia okoliczności, których Strony nie były w stanie przewidzieć, pomimo zachowania należytej staranności. 3. Zmiany umowy wymagają pisemnej formy w postaci aneksu pod rygorem nieważności.
IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.bip.otwock.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać nieodpłatnie w siedzibie
Zamawiającego budynek B pok. 9 w godzinach 9.00-15.00..
IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 15.03.2016 godzina 10:00, miejsce: Urząd Miasta Otwocka ul. Armii Krajowej 5 budynek B, pokój nr 1 (Biuro Obsługi Mieszkańców).
IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).
IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie
INNE PRZETARGI Z OTWOCKA
- Modernizacja zewnętrznej strony płyty stropowej budynku chłodni wentylatorowej nr 32 na terenie NCBJ
- Kompleksowa dostawa gazu ziemnego wysokometanowego typu E do budynków Starostwa Powiatowego w Otwocku
- Dostawa preparatów do mycia i dezynfekcji sprzętu i powierzchni oraz preparatów do mycia i dezynfekcji ciała.
- Wykonanie robót budowlanych w budynku R1 w postaci: kompleksowej przebudowy pomieszczenia 305 na sanitariaty, kompleksowego remontu łazienki I piętra wraz z remontem instalacji sanitarnych ......
więcej: przetargi w Otwocku »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Budowa drogi gminnej do terenów inwestycyjnych w Brzozowie.
- Pielęgnacja młodych drzew w dzielnicach: Śródmieście, Bielany, Żoliborz, Mokotów, Praga-Północ, Targówek, Białołęka
- Usługa czyszczenia pasa drogi granicznej
- Usługa wycięcia drzew i wykonania nasadzeń zastępczych
- Balaton reaktywacja, etap 2: miejsca wypoczynkowe, leżaki, pomosty widokowe (BO 24/0/26)
- "Usługi z zakresu gospodarki łąkowo-rolnej w Nadleśnictwie Bircza w 2024 r. - prace w zakresie koszenia trwałych użytków zielonych."
więcej: Usługi wycinania drzew »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.