Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu
Ogłoszenie z dnia 2008-09-25
Katowice: Wykonanie, druk wraz z dostawą kalendarzy na 2009 rok
Numer ogłoszenia: 224834 - 2008; data zamieszczenia: 25.09.2008
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi
Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES: Województwo Śląskie , ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice, woj. śląskie, tel. 032 2078562, fax. 032 2563420.
- Adres strony internetowej zamawiającego: www.silesia-region.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) OPIS
II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Wykonanie, druk wraz z dostawą kalendarzy na 2009 rok.
II.1.2) Rodzaj zamówienia: usługi.
II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Przedmiotem zamówienia publicznego jest wykonanie, druk wraz z dostawą kalendarzy na 2009 rok zgodnie z opisem zawartym w siwz.
II.1.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 79.82.30.00 - Usługi drukowania i dostawy 79.81.00.00 - Usługi drukowania 79.82.20.00 - Usługi składu 79.82.00.00 - Usługi związane z drukowaniem 79.82.10.00 - Drukarskie usługi wykańczalnicze 79.82.11.00 - Usługi korektorskie 79.82.25.00 - Usługi projektów graficznych .
II.1.5) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: Tak, liczba części: 16.
II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: Nie.
II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Okres w dniach: 40.
SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM
III.1) WARUNKI DOTYCZĄCE ZAMÓWIENIA
Informacja na temat wadium: 1. Oferta składana przez Wykonawcę musi być zabezpieczona wadium w kwocie: Zakres I 290,00 zł (słownie: dwieście dziewięćdziesiąt złotych, zero groszy) Zakres II 120,00 zł (słownie: sto dwadzieścia złotych, zero groszy) Zakres III 350,00 zł (słownie: trzysta pięćdziesiąt złotych, zero groszy) Zakres IV 90,00 zł (słownie: dziewięćdziesiąt złotych, zero groszy) Zakres V 280,00 zł (słownie: dwieście osiemdziesiąt złotych, zero groszy) Zakres VI 100,00 zł (słownie: sto złotych, zero groszy) Zakres VII 540,00 zł (słownie: pięćset czterdzieści złotych, zero groszy) Zakres VIII 300,00 zł (słownie: trzysta złotych, zero groszy) Zakres IX 290,00 zł (słownie: dwieście dziewięćdziesiąt złotych, zero groszy) Zakres X 350,00 zł (słownie: trzysta pięćdziesiąt złotych, zero groszy) Zakres XI 200,00 zł (słownie: dwieście złotych, zero groszy) Zakres XII 60,00 zł (słownie: sześćdziesiąt złotych, zero groszy) Zakres XIII 180,00 zł (słownie: sto osiemdziesiąt złotych, zero groszy ) Zakres XIV 480,00 zł (słownie: czterysta osiemdziesiąt złotych, zero groszy) Zakres XV 240,00 zł (słownie: dwieście czterdzieści złotych, zero groszy) Zakres XVI 150,00 zł (słownie: sto pięćdziesiąt złotych, zero groszy) przez cały okres związania ofertą. 2. Wadium może być wniesione w jednej lub kilku następujących formach: 2.1.w pieniądzu - przelewem na rachunek bankowy w: GETIN Bank S.A. II Oddział w Katowicach ul Powstańców 25a, 40-039 Katowice nr 09 1560 1111 0000 9070 0003 5309 2.2.w poręczeniach bankowych lub poręczeniach spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, z tym że poręczenie kasy jest zawsze poręczeniem pieniężnym, 2.3.w gwarancjach bankowych, 2.4.w gwarancjach ubezpieczeniowych, 2.5.w poręczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6b ust 5 pkt. 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000r o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (tekst jednolity Dz. U. 2007r. nr 42, poz. 275, z późn. zm). W przypadku wyboru innej niż w pieniądzu formy wniesienia wadium, Wykonawca zobowiązany jest złożyć oryginał poręczenia lub gwarancji w sekretariacie Wydziału Zamówień Publicznych i Nadzoru Właścicielskiego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego w Katowicach przy ul. Ligonia 46, pokój 565. 3. Wadium należy wnieść skutecznie przed upływem terminu składania ofertIII.2) WARUNKI UDZIAŁU
- Opis warunków udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków: 1. Wykonawca musi spełniać warunki określone w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. prawo zamówień publicznych, 2.Wykonawca nie może podlegać wykluczeniu na podst. art. 24 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. prawo zamówień publicznych, Ocena spełniania warunków wymaganych od wykonawcy zostanie dokonana według formuły: spełnia-nie spełnia. Nie spełnienie chociaż jednego warunku skutkować będzie wykluczeniem wykonawcy z postępowania..
- Informacja o oświadczeniach i dokumentach, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu: Stosownymi dokumentami, które Wykonawca jest obowiązany dostarczyć są: 1.Aktualny odpis z właściwego rejestru albo aktualne zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej (jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej) wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert. 2. Stosowną informację o pełnomocnictwie w sytuacjach, w których uprawnienie do podpisania oferty nie wynika z zamieszczonego dokumentu wymienionego w punkcie XI ust.1 siwz. 3. Oświadczenie o spełnieniu warunków wynikających z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. prawo zamówień publicznych (zawarte w formularzu ofertowym). A Jeżeli Wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, zamiast dokumentów wymienionych w pkt. XI ppkt. 1 siwz - składa dokument lub dokumenty, wystawione w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, potwierdzające odpowiednio, że: a) nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości, B Dokument, o których mowa w pkt. a) powinien być wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert. C Jeżeli w kraju pochodzenia osoby lub w kraju, w którym Wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, nie wydaje się dokumentów, o których mowa w punktach XI ppkt. 1 siwz, zastępuje się je dokumentem zawierającym oświadczenie złożone przed notariuszem, właściwym organem sądowym, administracyjnym albo organem samorządu zawodowego lub gospodarczego odpowiednio kraju pochodzenia osoby lub kraju, w którym Wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania. Przepis pkt. B stosuje się odpowiednio. Wszystkie dołączone dokumenty, mogą być przedstawione w formie oryginału lub czytelnej kserokopii poświadczonej za zgodność z oryginałem i podpisane przez osoby uprawnione do występowania w imieniu wykonawcy. Wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia. W takim przypadku Wykonawcy ustanawiają pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. Z chwilą ustanowienia pełnomocnika istnieje obowiązek załączenia pełnomocnictwa z podaniem jego zakresu. Każdy podmiot oferty wspólnej (np. konsorcjum) zobowiązany jest dołączyć dokumenty wymienione w pkt. XI od 1 do 3 siwz. W przypadku, gdy wykonawca pragnie zastrzec, przed dostępem dla innych uczestników postępowania, informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 1993r o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, do oferty winien dołączyć wykaz informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa podając precyzyjnie nazwę dokumentu i nr strony oraz podstawę prawną tajemnicy. Wykonawca nie może zastrzec informacji, o których mowa w art. 86 ust.4 ustawy Prawo zamówień publicznych..
SEKCJA IV: PROCEDURA
IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.
IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT
IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.
IV.2.2) Wykorzystana będzie aukcja elektroniczna: Nie.
IV.3) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
IV.3.1) Adres strony internetowej, na której dostępna jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia: http://bip.silesia-region.pl/index.php?grupa=2.
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
Wydział Zamówień Publicznych i Nadzoru Właścicielskiego
ul. Ligonia 46
40-037 Katowice.
IV.3.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 03.10.2008 godzina 09:00, miejsce: Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Wydział Zamówień Publicznych i Nadzoru Właścicielskiego p.565 ul. Ligonia 46 40-037 Katowice.
IV.3.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).
IV.3.6) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: (dla Zakresów VIII-XI) Projekt finansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO WSL 2007-2013 (dla Zakresów XII-XVI) Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Pomocy Technicznej Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.
ZAŁĄCZNIK I - INFORMACJE DOTYCZĄCE OFERT CZĘŚCIOWYCH
CZĘŚĆ Nr: 01 NAZWA: Kalendarze książkowe A4.
- 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Kalendarze książkowe A4 - 326 sztuk zgodnie z opisem zawartym w siwz.
- 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 79.82.30.00-9, 79.81.00.00-5, 79.82.20.00-2, 79.82.00.00-8, 79.82.10.00-5, 79.82.11.00-6, 79.82.25.00-7.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w dniach: 40.
- 4) Kryteria oceny ofert:najniższa cena.
CZĘŚĆ Nr: 02 NAZWA: Kalendarze książkowe A4.
- 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Kalendarze książkowe A4 - 130 sztuk zgodnie z opisem zawartym w siwz.
- 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 79.82.30.00-9, 79.81.00.00-5, 79.82.20.00-2, 79.82.00.00-8, 79.82.10.00-5, 79.82.11.00-6, 79.82.25.00-7.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w dniach: 40.
- 4) Kryteria oceny ofert:najniższa cena.
CZĘŚĆ Nr: 03 NAZWA: Kalendarze 13-planszowe.
- 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Kalendarze 13-planszowe - 462 sztuki zgodnie z opisem zawartym w siwz.
- 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 79.82.30.00-9, 79.81.00.00-5, 79.82.20.00-2, 79.82.00.00-8, 79.82.10.00-5, 79.82.11.00-6, 79.82.25.00-7.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w dniach: 40.
- 4) Kryteria oceny ofert:najniższa cena.
CZĘŚĆ Nr: 04 NAZWA: Kalendarze jednoplanszowe plakat B1.
- 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Kalendarze jednoplanszowe plakat B1 - 607 sztuk zgodnie z opisem zawartym w siwz.
- 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 79.82.30.00-9, 79.81.00.00-5, 79.82.20.00-2, 79.82.00.00-8, 79.82.10.00-5, 79.82.11.00-6, 79.82.25.00-7.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w dniach: 40.
- 4) Kryteria oceny ofert:najniższa cena.
CZĘŚĆ Nr: 05 NAZWA: Kalendarze biurowe trójdzielne dzielone.
- 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Kalendarze biurowe trójdzielne dzielone - 764 sztuki zgodnie z opisem zawartym w siwz.
- 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 79.82.30.00-9, 79.81.00.00-5, 79.82.20.00-2, 79.82.00.00-8, 79.82.10.00-5, 79.82.11.00-6, 79.82.25.00-7.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w dniach: 40.
- 4) Kryteria oceny ofert:najniższa cena.
CZĘŚĆ Nr: 06 NAZWA: Kalendarze typu biuwar.
- 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Kalendarze typu biuwar - 307 sztuk zgodnie z opisem zawartym w siwz.
- 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 79.82.30.00-9, 79.81.00.00-5, 79.82.20.00-2, 79.82.00.00-8, 79.82.10.00-5, 79.82.11.00-6, 79.82.25.00-7.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w dniach: 40.
- 4) Kryteria oceny ofert:najniższa cena.
CZĘŚĆ Nr: 07 NAZWA: Kalendarze typu piórnik.
- 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Kalendarze typu piórnik - 633 sztuk zgodnie z opisem zawartym w siwz.
- 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 79.82.30.00-9, 79.81.00.00-5, 79.82.20.00-2, 79.82.00.00-8, 79.82.10.00-5, 79.82.11.00-6, 79.82.25.00-7.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w dniach: 40.
- 4) Kryteria oceny ofert:najniższa cena.
CZĘŚĆ Nr: 08 NAZWA: Kalendarz kieszonkowy tygodniowy.
- 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Kalendarz kieszonkowy tygodniowy - 500 sztuk zgodnie z opisem zawartym w siwz.
- 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 79.82.30.00-9, 79.81.00.00-5, 79.82.20.00-2, 79.82.00.00-8, 79.82.10.00-5, 79.82.11.00-6, 79.82.25.00-7.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w dniach: 40.
- 4) Kryteria oceny ofert:najniższa cena.
CZĘŚĆ Nr: 09 NAZWA: Kalendarz dwudzielny spiralkowy wiszący.
- 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Kalendarz dwudzielny spiralkowy wiszący - 400 sztuk zgodnie z opisem zawartym w siwz.
- 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 79.82.30.00-9, 79.81.30.00-5, 79.82.20.00-2, 79.82.00.00-8, 79.82.10.00-5, 79.82.11.00-6, 79.82.25.00-7.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w dniach: 40.
- 4) Kryteria oceny ofert:najniższa cena.
CZĘŚĆ Nr: 10 NAZWA: Kalendarz wieloplanszowy.
- 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Kalendarz wieloplanszowy - 400 sztuk zgodnie z opisem zawartym w siwz.
- 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 79.82.30.00-9, 79.81.00.00-5, 79.82.20.00-2, 79.82.00.00-8, 79.82.10.00-5, 79.82.11.00-6, 79.82.25.00-7.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w dniach: 40.
- 4) Kryteria oceny ofert:najniższa cena.
CZĘŚĆ Nr: 11 NAZWA: Kalendarz/podkładka pod mysz.
- 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Kalendarz/podkładka pod mysz - 400 sztuk zgodnie z opisem zawartym w siwz.
- 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 79.82.30.00-9, 79.81.00.00-5, 79.82.20.00-2, 79.82.00.00-8, 79.82.10.00-5, 79.82.11.00-6, 79.82.25.00-7.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w dniach: 40.
- 4) Kryteria oceny ofert:najniższa cena.
CZĘŚĆ Nr: 12 NAZWA: Kalendarze książkowe A4.
- 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Kalendarze książkowe - 40 sztuk zgodnie z opisem zawartym w siwz.
- 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 79.82.30.00-9, 79.81.00.00-5, 79.82.20.00-2, 79.82.00.00-8, 79.82.10.00-5, 79.82.11.00-6, 79.82.25.00-7.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w dniach: 40.
- 4) Kryteria oceny ofert:najniższa cena.
CZĘŚĆ Nr: 13 NAZWA: Kalendarz dwudzielny.
- 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Kalendarz dwudzielny - 200 sztuk zgodnie z opisem zawartym w siwz.
- 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 79.82.30.00-9, 79.81.00.00-5, 79.82.20.00-2, 79.82.00.00-8, 79.82.10.00-5, 79.82.11.00-6, 79.82.25.00-7.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w dniach: 40.
- 4) Kryteria oceny ofert:najniższa cena.
CZĘŚĆ Nr: 14 NAZWA: Kalendarz trójdzielny.
- 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Kalendarz trójdzielny - 200 sztuk zgodnie z opisem zawartym w siwz.
- 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 79.82.30.00-9, 79.81.00.00-5, 79.82.20.00-8, 79.82.10.00-5, 79.82.11.00-6, 79.82.25.00-7.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w dniach: 40.
- 4) Kryteria oceny ofert:najniższa cena.
CZĘŚĆ Nr: 15 NAZWA: Kalendarz książkowy B6.
- 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Kalendarz książkowy B6 - 200 sztuk zgodnie z opisem zawartym w siwz.
- 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 79.82.30.00-9, 79.81.00.00-5, 79.82.20.00-2, 79.82.00.00-8, 79.82.10.00-5, 79.82.11.00-6, 79.82.25.00-7.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w dniach: 40.
- 4) Kryteria oceny ofert:najniższa cena.
CZĘŚĆ Nr: 16 NAZWA: Kalendarz biurkowy NAMIOT.
- 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Kalendarz biurkowy NAMIOT - 200 sztuk zgodnie z opisem zawartym w siwz.
- 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 79.82.30.00-9, 79.81.00.00-5, 79.82.20.00-2, 79.82.00.00-8, 79.82.10.00-5, 79.82.11.00-6, 79.82.25.00-7.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w dniach: 40.
- 4) Kryteria oceny ofert:najniższa cena.
INNE PRZETARGI Z KATOWIC
- Zakup i dostawa sprzętu drukującego
- Dostawa komputerów oraz urządzeń drukujących - 2 części
- OBSŁUGA ZARZĄDU DRÓG WOJEWÓDZKICH W KATOWICACH W ZAKRESIE USŁUG GEODEZYJNYCH
- Dostawa mebli biurowych na wymiar do budynku administracyjno-biurowego zlokalizowanego przy ul. Porcelanowej 21 w Katowicach
- BIEŻĄCE UTRZYMANIE PRZEPRAWY PROMOWEJ PRZEZ RZEKĘ ODRA W CIĄGU DW 421, PROMU I DOJAZDÓW DO PROMU OD KM 20+225 DO KM 20+255 I OD KM 20+300 DO KM 20+330 W M. GRZEGORZOWICE
- ŚWIADCZENIE USŁUGI INSPEKTORA NADZORU INWESTORSKIEGO DLA ZADANIA PN.: "PRZEBUDOWA SKRZYŻOWANIA DROGI WOJEWÓDZKIEJ NR 933 (UL. PSZOWSKA) Z DROGĄ POWIATOWĄ NR 5000S (UL. GÓRNICZA) W WODZISŁAWIU ŚLĄSKIM.
więcej: przetargi w Katowicach »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Usługa drukowania, pakowania, adresowania, kolportowania oraz dostawy 2 wydań pisma Samorządu Województwa Mazowieckiego pt. "Mazowsze serce Polski"
- Wykonanie usługi drukowania wydawnictwa "Jedzenie w sztuce"
- Wykonanie usług drukarskich na potrzeby Muzeum Narodowego w Gdańsku, druk broszury o obrazie "Sądu Ostatecznego" Hansa Memlinga (w trzech wersjach językowych)
- Druk i dostawa książki pn.: "Sylwester "Kris" Braun. Fotograf od powstania"
- Dostawa materiałów promocyjnych dla uczestników wydarzeń i spotkań organizowanych przez Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie
- Opracowanie autorskie i kompleksowe wydanie publikacji "Przepisane Tradycje. Torty, ciasta, ciasteczka".
więcej: Usługi drukowania »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.