eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Kraków › Zespół boisk sportowych - ORLIK 2012 - etap I Budowa boisk sportowych służących do rekreacji z ogrodzeniem, utwardzeniem terenu i przyłączem kanalizacji opadowej przy ul. Lilli Wenedy i Erazma Jerzmanowskiego w Krakowie.

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2008-09-11

Kraków: Zespół boisk sportowych - ORLIK 2012 - etap I Budowa boisk sportowych służących do rekreacji z ogrodzeniem, utwardzeniem terenu i przyłączem kanalizacji opadowej przy ul. Lilli Wenedy i Erazma Jerzmanowskiego w Krakowie.
Numer ogłoszenia: 214027 - 2008; data zamieszczenia: 11.09.2008
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Krakowski Zarząd Komunalny w Krakowie , ul. Centralna 53F, 31-586 Kraków, woj. małopolskie, tel. 012 6167000, 6167134, fax. 012 6167138.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.kzk.com.pl.

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OPIS

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Zespół boisk sportowych - ORLIK 2012 - etap I Budowa boisk sportowych służących do rekreacji z ogrodzeniem, utwardzeniem terenu i przyłączem kanalizacji opadowej przy ul. Lilli Wenedy i Erazma Jerzmanowskiego w Krakowie..

II.1.2) Rodzaj zamówienia: roboty budowlane, przysługuje odwołanie.

II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: 1.1. Przedmiotem zamówienia jest budowa boisk sportowych służących do rekreacji z ogrodzeniem, utwardzeniem terenu i przyłączem kanalizacji opadowej przy ul. Lilli Wenedy i Erazma Jerzmanowskiego w Krakowie. Przedmiot zamówienia obejmuje budowę zespołu boisk o nawierzchni syntetycznej wraz z ogrodzeniem- wys. 4m i piłkochwytami - wys. 6m za bramkami, z niezbędnym zagospodarowaniem przyległego terenu. Inwestycja jest adaptacją kompleksowego projektu zespołu sportowego opracowanego przez MINISTERSTWO SPORTU i TURYSTYKI RP w ramach narodowego programu Moje boisko - Orlik 2012. Zespół boisk i urządzeń sportowych wraz z budynkiem zaplecza oraz elementami zagospodarowania terenu służyć ma celom wypoczynku i rekreacji. Przewiduje się realizację inwestycji w 2 etapach. Przedmiotem niniejszego zamówienia jest I ETAP, którego zakres określono w punkcie 2.2. 1.2. Zakres zamówienia obejmuje: - roboty przygotowawcze - rozbiórka istniejącego ogrodzenia kolidującego z projektowanym ogrodzeniem, rozbiórka istniejących nawierzchni asfaltowych, wycięcie krzewów porastających teren, - budowę boisk do piłki nośnej oraz koszykówki i siatkówki służących do rekreacji o nawierzchni syntetycznej wraz z drenażem i odprowadzeniem wód do istniejącej kanalizacji opadowej, - budowę ogrodzenia o wysokości 4m, - budowa piłkochwytów za bramkami wys. 6m, - utwardzenie terenu, - przyłącz kanalizacji opadowej. Pozostała część inwestycji będzie realizowana w II ETAPIE, została objęta wnioskiem o ULICP. Wszystkie elementy zgodne z właściwościami określonymi w dokumentacji technicznej. 1.3. Charakterystyka inwestycji, przyjęte rozwiązania zgodnie z dokumentacja projektową: 1) Roboty rozbiórkowe i przygotowawcze: - zerwanie zniszczonych nawierzchni asfaltowych w granicach przedmiotowego terenu - rozbiórka istniejącego ogrodzenia kolidującego z projektowanym ogrodzeniem - wycięcie krzaków porastających działkę 2) Boisko do piłki nożnej - boisko o powierzchni 30x62m z nawierzchnią z trawy syntetycznej wys. ~5cm na podbudowie z kruszyw wraz ze standardowym wyposażeniem - odwodnienie płyty boiska w postaci typowego drenażu odprowadza się do istniejącej kanalizacji deszczowej - wyposażenie sportowe: bramki aluminiowe (5x2m), montowane w tulejach, siatki do bramek. Ilość: 2 szt.. Mocować do słupków betonowych 3) Boisko do koszykówki i siatkówki - boisko o powierzchni 19,10x32,10m z nawierzchnią poliuretanową przepuszczalną na podbudowie z kruszyw wraz ze standardowym wyposażeniem - odwodnienie płyty boiska - drenaż z odprowadzeniem do istniejącej kanalizacji deszczowej. - wyposażenie sportowe: I. koszykówka: stojak stalowy ocynkowany regulowany o wysięgu 160cm, tablica 180x105cm, obręcz uchylna, siateczka do obręczy. Ilość: 2 zestawy (2 słupki). II. siatkówka: słupki stalowe montowane w tulejach z regulacją wysokości mocowania siatki i mechanizmem naciągowym, siatka całosezonowa. Ilość: 1 zestaw (2 słupki). Mocować do słupków betonowych. 4) Ogrodzenia - ogrodzenie boisk wys. 4m na słupkach stalowych O 76,1mm osadzanych w słupach betonowych 30x30x120cm z betonu B-15 w modułowym rozstawie 2,5m. Wypełnienie z paneli systemowych (drut 5 i 5mm, oczka 50x200) w kolorze ciemnoszarym. W ogrodzeniu projektuje się bramę i 2 furtki stanowiące główne wejścia na teren oraz 3 furtki dodatkowe. Projektuje się furtki szer. 1m (4 szt.) i 1,5m (1 szt.), wys. 2m oraz bramę dwuskrzydłową szer. 4m, wys. 2m. Proponuje się rozwiązanie systemowe z wypełnieniem panelowym np. BETAFENCE. Ogrodzenie z elementów stalowych ocynkowanych i malowanych proszkowo w kol. ciemnoszarym np. RAL 7021 (ostateczny kolor do uzgodnienia w nadzorze autorskim). Wzdłuż ogrodzenia projektuje się obrzeża betonowe 8x30x100mm układane na ławie z betonu B15 z oporem w odległości 30cm. Między obrzeżami projektuje się obsypkę żwirową gr. ~10cm. Przęsła należ wyposażyć w zastrzały. - piłkochwyty: za bramkami boiska piłkarskiego piłkochwyt wysokości 6m, na słupkach stalowych O 88,9 osadzanych w słupach betonowych 30x30x120cm z betonu B-15 w modułowym rozstawie 5m z wypełnieniem z siatki polipropylenowej - oczka 120x120mm. Słupki ocynkowane, malowane proszkowo w kol. ciemnoszarym np. RAL 7021 (ostateczny kolor do uzgodnienia w nadzorze autorskim). Przęsła skrajne ogrodzeń należy wyposażyć w zastrzały stalowe. Siatka polipropylenowa - w kolorze ciemnoszarym (ostateczny kolor do uzgodnienia w nadzorze autorskim). Uwaga: Ogrodzenie od strony południowej terenu należy prowadzić w linii zdemontowanego ogrodzenia istniejącego. W czasie wykonywania robót budowlanych należy zachować szczególną ostrożność z powodu bliskości kabla energetycznego. O wszelkich problemach wynikłych przy prowadzeniu prac należy powiadomić projektanta. - słupy ogrodzeniowe i piłkochwytów stalowe z rury o średnicy 76,1mm i 88,9mm, ze ścianką 5,6mm. Fundamenty o rzucie 30x30cm, zagłębione w gruncie 120cm, z betonu B-15. 5) Utwardzenie terenu: Do czasu realizacji chodnika z kostki betonowej miejscowe utwardzenie terenu - wg rys. plan boisk sportowych - z kostki betonowej gr.6cm wraz ze stopniami terenowymi, od strony południowo-zachodniej, dostępnymi z istniejącego dojścia na działkę. Woda opadowa z utwardzenia terenu odprowadzona jest powierzchniowo na nieutwardzony teren we władaniu Inwestora. Wokół boiska projektuje się opaskę betonową z płyt chodnikowych i częściowo z kostki betonowej. 6) Tereny zielone: po wykonaniu robót budowlanych teren znajdujący się w obszarze inwestycji oraz bezpośrednio przylegający do niej należy uporządkować, humusować i obsiać trawą. 7) Odwodnienie i drenaż, zgodnie z częścią instalacyjną Projektu Wykonawczego. 1.4. Roboty należy wykonać zgodnie z dokumentacją projektową (załącznik nr 2 do SIWZ) oraz Specyfikacją techniczną ogólną wykonania i odbioru robót i Szczegółowymi Specyfikacjami Technicznymi (załącznik nr 1 do SIWZ). 1.5. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia stanowią załączniki Załącznik Nr 1 do SIWZ Specyfikacja techniczna ogólna wykonania i odbioru robót wraz ze Szczegółowymi Specyfikacjami Technicznymi Załącznik Nr 2 do SIWZ Dokumentacja projektowa Załącznik Nr 3 do SIWZ Przedmiar robót 1.6. Wymagany okres gwarancji na wykonane roboty (materiały i robociznę) wynosi 36 miesięcy od dnia odebrania przez Zamawiającego robót budowlanych i podpisania (bez uwag) protokołu końcowego. Wymagany okres gwarancji na nawierzchnie syntetyczne - 60 miesięcy..

II.1.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): Oryginalny kod CPV: 45.21.22.21 - Roboty budowlane w zakresie budowy boisk sportowych Kod CPV wg słownika 2008: 45.21.22.21 - Roboty budowlane związane z obiektami na terenach sportowych .

II.1.5) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: Nie.

II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: Nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 30.12.2008.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WARUNKI DOTYCZĄCE ZAMÓWIENIA

Informacja na temat wadium: 1. Przystępując do niniejszego postępowania każdy Wykonawca zobowiązany jest wnieść wadium w wysokości 15.000,00 zł (słownie złotych: piętnaście tysięcy. złotych). 2. Wykonawca może wnieść wadium jednej lub kilku formach przewidzianych w art. 45 ust. 6 ustawy, tj.: 1) pieniądzu, 2) poręczeniach bankowych lub poręczeniach spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej, z tym że poręczenie kasy jest zawsze poręczeniem pieniężnym, 3) gwarancjach bankowych, 4) gwarancjach ubezpieczeniowych, 5) poręczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6 b ust. 5 pkt 2 ustawy z dna 9 listopada 2000r., o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. Nr z 2007 Nr 42, poz. 275 ze zm.). 3. Wykonawca zobowiązany jest wnieść wadium przed upływem terminu składania ofert. 4. Wadium wnoszone w pieniądzu należy wpłacić na konto depozytowe w Banku Pekao S.A. - nr rachunku: 14 1060 0076 0000 3310 0002 7336. 5. Za termin wniesienia wadium w formie pieniężnej przyjmuje się termin uznania rachunku bankowego zamawiającego. 6. Wadium wnoszone w formie innej niż pieniężna należy złożyć w formie oryginału w kasie KZK w Krakowie, ul. Centralna 53 F, przed terminem składania ofert, natomiast do oferty należy załączyć kopię potwierdzoną za zgodność z oryginałem. 7. Zwrot wadium przetargowego nastąpi zgodnie z art. 46 Pzp.

III.2) WARUNKI UDZIAŁU

  • Opis warunków udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków: 1. W przetargu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy nie podlegają wykluczeniu z postępowania na mocy art. 24 ust. 1 i ust. 2 ustawy oraz spełniają warunki określone w art. 22 ust. 1 pkt 1-4 ustawy, a w szczególności wykażą, że:. a) posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie tj. w okresie ostatnich pięciu lat przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia (od 2003 r.), a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wykonali roboty budowlane o podobnym do przedmiotu zamówienia charakterze, tj. wykonali co najmniej jedno boisko piłkarskie o nawierzchni z trawy syntetycznej i jedno boisko z nawierzchnią poliuretanową (wykonane w ramach jednej lub dwóch umów). b) osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia posiadają wymagane uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi w specjalnościach: 1) konstrukcyjno-budowlanej, 2) drogowej, 3) instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych, 4) instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych. wraz z aktualnymi zaświadczeniami z właściwej izby samorządu zawodowego, potwierdzającymi że osoby których uprawnienia dotyczą są wpisane na listę członków tej izby. c) znajdują się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia tj. posiadają: polisę, a w przypadku jej braku inny dokument potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności. 2. Ocena spełnienia warunków udziału w postępowaniu zostanie dokonana wg formuły spełnia - nie spełnia, w oparciu o informacje zawarte w dokumentach i oświadczeniach (wymaganych przez Zamawiającego i podanych w SIWZ) dołączonych do oferty. 3. Zamawiający wezwie w trybie art. 26 ust.3 Wykonawców, którzy w określonym terminie nie złożyli oświadczeń lub dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu lub, którzy złożyli dokumenty zawierające błędy, do ich uzupełnienia w wyznaczonym terminie chyba, że mimo ich uzupełnienia oferta wykonawcy podlega odrzuceniu lub konieczne byłoby unieważnienie postępowania..
  • Informacja o oświadczeniach i dokumentach, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu: A. Wykaz oświadczeń lub dokumentów potwierdzających spełnianie warunków w niniejszym postępowaniu 1. Oświadczenie Wykonawcy o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu określonych w art. 22 ust. 1 ustawy - Wykonawca składa oświadczenia, których wzór stanowi Załącznik Nr 5 do niniejszej SIWZ. 2. W celu potwierdzenia, że Wykonawca posiada uprawnienia do określonej działalności lub czynności oraz nie podlega wykluczeniu na podstawie art. 24 ust.1 ustawy : 1) Aktualny odpis z właściwego rejestru albo aktualne zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert. 2) Aktualne zaświadczenie właściwego naczelnika Urzędu Skarbowego, potwierdzające, że Wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków, lub zaświadczenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert, 3) Aktualne zaświadczenie oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające, że Wykonawca nie zalega z opłacaniem opłat oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne, lub zaświadczenie że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert. 4) Aktualna informacja z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 4 - 8 ustawy, wystawiona nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert. 5) Aktualna informacja z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 9 ustawy, wystawiona nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert. 3. W celu potwierdzenia spełnienia warunku posiadania przez Wykonawcę niezbędnej wiedzy i doświadczenia oraz dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia: 1) Wykaz wykonanych w okresie ostatnich 5 lat przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego tj. przed terminem publikacji ogłoszenia o zamówieniu., a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, co najmniej jednego boiska piłkarskiego o nawierzchni z trawy syntetycznej i jednego boiska z nawierzchnią poliuretanową (dopuszczalne jest wykazanie realizacji dwóch boisk w ramach jednej lub dwóch umów) z podaniem ich wartości, przedmiotu oraz daty i miejsca wykonania. Do wykazu Wykonawca zobowiązany jest dołączyć dokumenty potwierdzające, że roboty te zostały wykonane należycie (referencje, protokoły odbioru, itp.). Wykaz należy sporządzić zgodnie ze wzorem stanowiącym Załącznik Nr 4 do niniejszej SIWZ. 2) Dokumenty potwierdzające, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia posiadają wymagane uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi w specjalnościach: 1)) konstrukcyjno-budowlanej, 2)) drogowej, 3)) instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych, 4)) instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych. wraz z aktualnymi zaświadczeniami z właściwej izby samorządu zawodowego, potwierdzającymi że osoby których uprawnienia dotyczą są wpisane na listę członków tej izby. 4. W celu potwierdzenia spełnienia warunku znajdowania się przez Wykonawcę w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia: 1) Polisa, a w przypadku jej braku inny dokument potwierdzający, że Wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności o wartości nie mniejszej niż 500 000 PLN. B. Wykaz oświadczeń lub dokumentów potwierdzających spełnianie warunków jakościowych. 1. Materiały na boisko z nawierzchnią syntetyczną (nawierzchnia poliuretanowa): 1) Certyfikat lub deklaracja zgodności z normą PN-EN 14877, lub aprobata techniczna ITB, lub rekomendacja techniczna ITB, lub wynik badania specjalistycznego laboratorium badającego nawierzchnie sportowe np. Labosport, lub dokument równoważny. 2) Karta techniczna oferowanej nawierzchni potwierdzona przez jej producenta. 3) Atest PZH dla oferowanej nawierzchni. 4) Autoryzacja producenta nawierzchni poliuretanowej, wystawiona dla wykonawcy na realizowaną inwestycję wraz z potwierdzeniem gwarancji udzielonej przez producenta na tą nawierzchnię. 2. Materiały na boisko do piłki nożnej z trawy syntetycznej (sztuczna trawa): 1) Certyfikat lub deklaracja zgodności z normą PN-EN 15330-1, lub aprobata techniczna ITB, lub rekomendacja techniczna ITB, lub wynik badania specjalistycznego laboratorium badającego nawierzchnie sportowe np. Labosport, lub dokument równoważny. 2) Karta techniczna oferowanej nawierzchni potwierdzona przez jej producenta. 3) Atest PZH dla oferowanej nawierzchni. 4) Autoryzacja producenta trawy syntetycznej, wystawiona dla wykonawcy na realizowaną inwestycję wraz z potwierdzeniem gwarancji udzielonej przez producenta na tą nawierzchnię. C. Inne wymagane do oferty dokumenty. 1. Wypełniony formularz OFERTA, zgodnie ze wzorem stanowiącym Załącznik Nr 6 do niniejszej SIWZ..

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT


IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

IV.2.2) Wykorzystana będzie aukcja elektroniczna: Nie.


IV.3) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.3.1) Adres strony internetowej, na której dostępna jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.kzk.com.pl.
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Krakowski Zarząd Komunalny w Krakowie, ul. Centralna 53F, 31-586 Kraków - Punkt Obsługi Klienta (od poniedziałku do piątku w godz. 11:30 - 14:30) lub pobrać ze strony internetowej Zamawiającego..

IV.3.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 01.10.2008 godzina 12:00, miejsce: Krakowski Zarząd Komunalny w Krakowie, ul. Centralna 53F, 31-586 Kraków, sekretariat (pokój nr 111)..

IV.3.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.3.6) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: 1. Uprawnieni do porozumiewania się z wykonawcami: Miłosz Świda - Kierownik Działu Umów i Zamówień Publicznych - tel. (012) 616-71-34 (sprawy proceduralne), Andrzej Giec - Inspektor Nadzoru - tel. (012) 616-72-51, Anna Świerta - Inspektor Nadzoru - tel. (012) 616-72-49 (sprawy techniczne). 2. Wykonawca, którego oferta zostanie wybrana będzie musiał wnieść zabezpieczenie należytego wykonania umowy w wysokości 10% ceny podanej w ofercie. 3. Zamawiający przewiduje możliwość udzielenia zamówień uzupełniających, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo zamówień publicznych (do 20% wartości zamówienia podstawowego). Zostaną one udzielone w przypadku, gdy zaistnieje uzasadniona potrzeba rozszerzenia przedmiotu zamówienia oraz zapewnione zostaną środki finansowe na ten cel..

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.