eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Ławki › "Termomodernizacja budynku mieszkalnego w leśnictwie Sarnów" Przetarg Nr 2.

Poręczenia kontraktowe dla firm startujących w przetargach publicznych




Ogłoszenie z dnia 2022-08-25


Powiązane ogłoszenia:

Ogłoszenie o zamówieniu
Roboty budowlane
„Termomodernizacja budynku mieszkalnego w leśnictwie Sarnów”
Przetarg Nr 2.

SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY

1.1.) Rola zamawiającego

Postępowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiającego

1.2.) Nazwa zamawiającego: Nadleśnictwo Łuków.

1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 012567186

1.5) Adres zamawiającego

1.5.1.) Ulica: Ławki 56

1.5.2.) Miejscowość: Ławki

1.5.3.) Kod pocztowy: 21-400

1.5.4.) Województwo: lubelskie

1.5.5.) Kraj: Polska

1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL815 - Puławski

1.5.7.) Numer telefonu: + 48 25 798 22 41

1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: lukow@warszawa.lasy.gov.pl

1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: https://lukow.warszawa.lasy.gov.pl

1.6.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - inna państwowa jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej

1.7.) Przedmiot działalności zamawiającego: Inna działalność

gospodarka leśna

SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE

2.1.) Ogłoszenie dotyczy:

Zamówienia publicznego

2.2.) Ogłoszenie dotyczy usług społecznych i innych szczególnych usług: Nie

2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:

„Termomodernizacja budynku mieszkalnego w leśnictwie Sarnów”
Przetarg Nr 2.

2.4.) Identyfikator postępowania: ocds-148610-7fd48969-2467-11ed-b8b2-9a321cc30829

2.5.) Numer ogłoszenia: 2022/BZP 00320329

2.6.) Wersja ogłoszenia: 01

2.7.) Data ogłoszenia: 2022-08-25

2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zostały ujęte w planie postępowań: Tak

2.9.) Numer planu postępowań w BZP: 2022/BZP 00146047/01/P

2.10.) Identyfikator pozycji planu postępowań:

1.1.2 Termomodernizacja budynku mieszkalnego w leśnictwie Sarnów.

2.11.) O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie wykonawcy, o których mowa w art. 94 ustawy: Nie

2.14.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: Nie

2.16.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstawą prawną

Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy

SEKCJA III – UDOSTĘPNIANIE DOKUMENTÓW ZAMÓWIENIA I KOMUNIKACJA

3.1.) Adres strony internetowej prowadzonego postępowania

https://www.gov.pl/web/nadlesnictwo-lukow

3.2.) Zamawiający zastrzega dostęp do dokumentów zamówienia: Nie

3.4.) Wykonawcy zobowiązani są do składania ofert, wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, oświadczeń oraz innych dokumentów wyłącznie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej: Tak

3.5.) Informacje o środkach komunikacji elektronicznej, przy użyciu których zamawiający będzie komunikował się z wykonawcami - adres strony internetowej: https://miniportal.uzp.gov.pl/

3.6.) Wymagania techniczne i organizacyjne dotyczące korespondencji elektronicznej: Komunikacja w postępowaniu o udzielenie zamówienia, w tym składanie ofert, wymiana informacji oraz przekazywanie dokumentów lub oświadczeń między zamawiającym a wykonawcą, z uwzględnieniem wyjątków określonych w Pzp, odbywa się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Komunikacja ustna dopuszczalna jest w odniesieniu do informacji, które nie są istotne, w szczególności nie dotyczą ogłoszenia o zamówieniu lub dokumentów zamówienia, ofert o ile jej treść jest udokumentowana. Ofertę, oświadczenia, o których
mowa w art. 125 ust. 1 Pzp, podmiotowe środki dowodowe, pełnomocnictwa, zobowiązanie podmiotu udostępniającego zasoby sporządza się w postaci elektronicznej, w ogólnie dostępnych formatach danych, w szczególności w formatach .txt, .rtf, .pdf, .doc,.docx, .odt . Ofertę, a także oświadczenia, o których mowa w art. 125 ust. 1 Pzp składa się, pod rygorem nieważności, w formie elektronicznej lub w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym. Szczegółowe informacje w
SWZ.

3.8.) Zamawiający wymaga sporządzenia i przedstawienia ofert przy użyciu narzędzi elektronicznego modelowania danych budowlanych lub innych podobnych narzędzi, które nie są ogólnie dostępne: Nie

3.12.) Oferta - katalog elektroniczny: Nie dotyczy

3.14.) Języki, w jakich mogą być sporządzane dokumenty składane w postępowaniu:

polski

SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

4.1.) Informacje ogólne odnoszące się do przedmiotu zamówienia.

4.1.1.) Przed wszczęciem postępowania przeprowadzono konsultacje rynkowe: Nie

4.1.2.) Numer referencyjny: SA.270.4.2022

4.1.3.) Rodzaj zamówienia: Roboty budowlane

4.1.4.) Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania: Nie

4.1.8.) Możliwe jest składanie ofert częściowych: Nie

4.1.13.) Zamawiający uwzględnia aspekty społeczne, środowiskowe lub etykiety w opisie przedmiotu zamówienia: Nie

4.2. Informacje szczegółowe odnoszące się do przedmiotu zamówienia:

4.2.2.) Krótki opis przedmiotu zamówienia

Przedmiotem zamówienia jest termomodernizacja budynku mieszkalnego w leśnictwie Sarnów.
W zakresie robót budowlanych, wykonane zostaną:
1. Prace rozbiórkowe i przygotowawcze.
2. Wymiana stolarki okiennej i drzwiowej..
3. Izolacja ścian fundamentowych.
4. Izolacja ścian zewnętrznych: cokół, schody.
5. Izolacja ścian zewnętrznych.
6. Izolacja stropu.
7. Prace wykończeniowe wewnętrzne.
8. Obróbki blacharskie i elewacyjne.
9. Zagospodarowanie terenu – opaska.
10. Utylizacja materiałów z rozbiórki .
W zakresie robót sanitarnych wykonane zostaną:
1. Roboty demontażowe.
2. Instalacja centralnego ogrzewania.
W zakresie robót eklektycznych wykonane zostaną:
1. Roboty demontażowe.
2. Tablice rozdzielcze.
3. Instalacje oświetleniowe.
4. Zasilanie urządzeń.
5. Instalacja odgromowa i uziemiająca.

4.2.6.) Główny kod CPV: 45000000-7 - Roboty budowlane

4.2.8.) Zamówienie obejmuje opcje: Tak

4.2.9) Rodzaj i maksymalna wartość opcji oraz okoliczności skorzystania z opcji:

Przewidywane jest 50% zamówień uzupełniających.

4.2.10.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 84 dni

4.2.11.) Zamawiający przewiduje wznowienia: Nie

4.2.13.) Zamawiający przewiduje udzielenie dotychczasowemu wykonawcy zamówień na podobne usługi lub roboty budowlane: Tak

4.2.14.) Przedmiot, wielkość lub zakres oraz warunki zamówień na podobne usługi lub roboty budowlane: Zamawiający przewiduje możliwość udzielenia zamówień dotychczasowemu wykonawcy robót budowlanych zgodnie z art. 305 pkt 1 w zw. z art. 214 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp. Zakres ewentualnych usług i robót budowlanych zleconych w tym trybie będzie obejmował roboty zgodne z opisem przedmiotu zamówienia określone w SWZ.

4.3.) Kryteria oceny ofert

4.3.2.) Sposób określania wagi kryteriów oceny ofert: Punktowo

4.3.3.) Stosowane kryteria oceny ofert: Kryterium ceny oraz kryteria jakościowe

Kryterium 1

4.3.5.) Nazwa kryterium: Cena

4.3.6.) Waga: 60

Kryterium 2

4.3.4.) Rodzaj kryterium:

inne.

4.3.5.) Nazwa kryterium: Gwarancja

4.3.6.) Waga: 40

4.3.10.) Zamawiający określa aspekty społeczne, środowiskowe lub innowacyjne, żąda etykiet lub stosuje rachunek kosztów cyklu życia w odniesieniu do kryterium oceny ofert: Nie

SEKCJA V - KWALIFIKACJA WYKONAWCÓW

5.1.) Zamawiający przewiduje fakultatywne podstawy wykluczenia: Nie

5.3.) Warunki udziału w postępowaniu: Tak

5.4.) Nazwa i opis warunków udziału w postępowaniu.

O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają warunki, dotyczące: Kompetencji lub uprawnień do
prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej
O udzielenie zamówienia publicznego mogą ubiegać się wykonawcy, którzy spełniają warunki, dotyczące posiadania
uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, o ile wynika to z odrębnych przepisów.
Zamawiający nie określa szczegółowego warunku w tym zakresie. Zdolności do występowania w obrocie gospodarczym. O
udzielenie zamówienia publicznego mogą ubiegać się wykonawcy, którzy spełniają warunki, dotyczące posiadania zdolności
do występowania w obrocie gospodarczym. Zamawiający nie określa szczegółowego warunku w tym zakresie. Sytuacji
ekonomicznej lub finansowej:
Zamawiający wymaga, aby Wykonawca posiadał:
ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej związanej z przedmiotem
zamówienia na kwotę nie mniejszą niż 300.000,00 zł.
środki finansowe lub zdolność kredytową w okresie nie wcześniejszym niż 3 miesiące przed złożeniem informacji na kwotę
nie mniejszą niż 300 000,00 zł. Zamawiający informuje, że dla potrzeb spełniania opisanego powyżej warunku, jeżeli
wartości zostaną podane w walutach innych niż zł, Zamawiający w celu przeliczenia waluty na zł/PLN przyjmie średni kurs
zł do tej waluty podawany przez NBP na dzień opublikowania ogłoszenia o zamówieniu dotyczącego niniejszego
postępowania Zdolności technicznej lub zawodowej:
a) Zamawiający wymaga, aby Wykonawca posiadał doświadczenie umożliwiające realizację zamówienia na odpowiednim
poziomie jakości; warunek, w zakresie doświadczenia, zostanie uznany za spełniony, jeśli Wykonawca wykaże, że wykonał
z należytą starannością w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy – w tym okresie co najmniej dwie roboty budowlane o zakresie i złożoności porównywalnej z
niniejszym zamówieniem, obejmujące wykonanie termomodernizacji budynku wraz z wymianą stolarki okiennej, instalacji
CO - rodzajowo porównywalnego z przedmiotem niniejszego zamówienia.
Wykaz dotyczyłby robót budowlanych w zakresie:
• termomodernizacji budynków biurowych, mieszkalnych lub wielofunkcyjnych o powierzchni użytkowej min.: 150 m² wraz z
wymianą stolarki okiennej, instalacji CO, zbliżonych swoim rodzajem do robót planowanych do wykonania,
• budowy lub przebudowy budynków użyteczności publicznej o powierzchni użytkowej min.: 150m² zbliżonych swoim
rodzajem do robót planowanych do wykonania – zawierających m.in. termomodernizację wraz z instalacją CO, i inne.
Minimalna wartość ww. robót właściwie wykonanych to 400 000,00 zł brutto (łącznie) w tym co najmniej dwa zrealizowane
zamówienia, każde na kwotę minimum 200.000,00 zł brutto. Referencje na roboty budowlane, których charakter jest
odmienny niż przedmiot niniejszego postępowania nie będą uwzględniane przy ocenie oferty. Z treści referencji musi
wynikać informacja kiedy roboty rozpoczęto i zakończono (musi być podany przynajmniej miesiąc, rok i zakres robót
budowlanych) oraz, że zostały wykonane w sposób należyty, zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo
ukończone.
Zamawiający informuje, że dla potrzeb spełniania opisanego powyżej warunku, jeżeli wartości zostaną podane w walutach
innych niż zł, Zamawiający w celu przeliczenia waluty na zł/PLN przyjmie średni kurs zł do tej waluty podawany przez NBP
na dzień opublikowania ogłoszenia o zamówieniu dotyczącego niniejszego postępowania.
Dopuszcza się wykazanie spełniania powyższych wymagań poprzez przedstawienie zrealizowanych robót budowlanych w
ramach zamówień na roboty budowlane typu: „zaprojektuj i wybuduj”.
b) Zamawiający wymaga, aby Wykonawca dysponował co najmniej::
1) jedną osobą z wykształceniem średnim lub wyższym i uprawnieniami budowlanymi do kierowania robotami budowlanymi
w specjalności konstrukcyjno – budowlanej bez ograniczeń,
2) jedną osobą z wykształceniem średnim lub wyższym i uprawnieniami budowlanymi do kierowania robotami budowlanymi
w specjalności elektrycznej,
3) jedną osobą z wykształceniem średnim lub wyższym i uprawnieniami budowlanymi do kierowania robotami budowlanymi w specjalności sanitarnej,
Dopuszcza się wykazanie spełniania powyższych wymagań poprzez przedstawienie większej lub mniejszej ilości osób, pod
warunkiem, że wszystkie wskazane osoby łącznie posiadają wszystkie wymagane przez Zamawiającego uprawnienia
budowlane, wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów lub uprawnienia zagraniczne uznane w zakresie i
na zasadach opisanych w ustawie z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w
państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz.U. z 2021r., poz. 1646), które uprawniają do kierowania robotami
budowlanymi w zakresie przewidzianym opisem przedmiotu zamówienia.

5.5.) Zamawiający wymaga złożenia oświadczenia, o którym mowa w art.125 ust. 1 ustawy: Tak

SEKCJA VI - WARUNKI ZAMÓWIENIA

6.1.) Zamawiający wymaga albo dopuszcza oferty wariantowe: Nie

6.3.) Zamawiający przewiduje aukcję elektroniczną: Nie

6.4.) Zamawiający wymaga wadium: Tak

6.4.1) Informacje dotyczące wadium:

Przystępując do postępowania wykonawca jest obowiązany w terminie do dnia: 09.09.2022 r. do godz. 10:00 (przed
upływem terminu składania ofert) wnieść wadium w wysokości: 4 000.00 PLN (słownie złotych: cztery tysiące złotych ).
Wadium może być wnoszone według wyboru wykonawcy w jednej lub kilku następujących formach:
a. pieniądzu, płatne przelewem na rachunek bankowy Zamawiającego w Banku PKO BP na numer konta 10 1020 4476
0000 8102 0435 0617
z dopiskiem: wadium na zabezpieczenie oferty w postępowaniu na „Termomodernizacja budynku mieszkalnego w leśnictwie
Sarnów”, (Wadium wnoszone w pieniądzu uważa się za wniesione skutecznie wówczas, gdy przed upływem terminu
składania ofert nastąpi uznanie rachunku Zamawiającego).
b. gwarancjach bankowych;
c. gwarancjach ubezpieczeniowych;
d. poręczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6b ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o
utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Jeżeli wadium jest wnoszone w formie gwarancji lub poręczenia, o których mowa w pkt 12.2 lit. b – d, wykonawca
przekazuje Zamawiającemu oryginał gwarancji lub poręczenia, w postaci elektronicznej wraz z ofertą.
Wadium wnoszone w formie poręczeń lub gwarancji musi spełniać co najmniej poniższe wymagania:
a) musi obejmować odpowiedzialność za wszystkie przypadki powodujące utratę wadium przez Wykonawcę określone w
Pzp,
b) z treści powinno jednoznacznie wynikać zobowiązanie gwaranta do zapłaty całej kwoty wadium;
c) powinno być nieodwołalne i bezwarunkowe oraz płatne na pierwsze żądanie;
d) termin obowiązywania poręczenia lub gwarancji nie może być krótszy niż termin związania ofertą (z zastrzeżeniem iż
pierwszym dniem związania ofertą jest dzień składania ofert);e) beneficjentem poręczenia lub gwarancji jest zamawiający:
f) w przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia (art. 58 Pzp), Zamawiający wymaga aby
poręczenie lub gwarancja obejmowała swą treścią (tj. zobowiązanych z tytułu poręczenia lub gwarancji) wszystkich
Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia lub aby z jej treści wynikało, że zabezpiecza ofertę
Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia (konsorcjum);
Wszystkie dokumenty, potwierdzające wniesienie wadium muszą zawierać znak i/lub nazwę postępowania, którego dotyczą
oraz prawidłową nazwę zamawiającego.
Zasady zwrotu oraz okoliczności zatrzymania wadium określa art. 98 Pzp.

6.5.) Zamawiający wymaga zabezpieczenia należytego wykonania umowy: Tak

6.7.) Zamawiający przewiduje unieważnienie postępowania, jeśli środki publiczne, które zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia nie zostały przyznane: Tak

SEKCJA VII - PROJEKTOWANE POSTANOWIENIA UMOWY

7.1.) Zamawiający przewiduje udzielenia zaliczek: Nie

7.3.) Zamawiający przewiduje zmiany umowy: Tak

7.4.) Rodzaj i zakres zmian umowy oraz warunki ich wprowadzenia:

Na zasadach określonych w art. 455 ust. 1 pkt 1 Pzp umowa może ulec zmianie w następujących przypadkach:
1. Strony mają prawo do zmiany terminu końcowego wykonania przedmiotu zamówienia o okres trwania przyczyn, z
powodu których Wykonawca nie może prawidłowo realizować przedmiotu umowy, w następujących sytuacjach:
1) w przypadku przekazania Wykonawcy wadliwej lub niekompletnej dokumentacji technicznej jeżeli nie jest możliwe jej
poprawienie w terminie 7 dni od daty przekroczenia terminu na jej przekazanie, o ile Wykonawca w terminie do 21 dni od dni
od otrzymania dokumentacji, zgłosił Zamawiającemu uwagi/zastrzeżenia w dokumentacji, uniemożliwiające prawidłowe
wykonanie przedmiotu umowy,
2) wstrzymania wykonania robót na wyraźne żądanie Zamawiającego trwające dłużej niż 7 dni,
w zakresie, w jakim ww. okoliczności miały lub będą mogły mieć wpływ na dotrzymanie terminu zakończenia robót.
W przypadku opisanym w pkt 1, 2 termin realizacji zamówienia zostanie wydłużony o okres zwłoki Zamawiającego. Zmiana
terminu realizacji zamówienia nie będzie miała wpływu na wysokość wynagrodzenia Wykonawcy;
3) gdy wystąpią niekorzystne warunki atmosferyczne nietypowe dla klimatu polskiego, uniemożliwiające prowadzenie robót
budowlanych zgodnie z technologią ich wykonywania, np. gradobicia, trąby powietrzne, długotrwałe (trwające co najmniej 3
kolejne dni) intensywne (w ilości co najmniej 1 mm/h) opady, deszczu, śniegu lub gradu, wystąpienie przez co najmniej 7
kolejnych dni temperatur poniżej 0° C, powódź powodująca konieczność przerwania robót na czas niezbędny na osuszenie
zalanego terenu do momentu, w którym możliwa jest kontynuacja lub rozpoczęcie robót, itp.;
– termin wykonania przedmiotu umowy może ulec zmianie o liczbę dni, których prace nie mogły być realizowane z powodu
wystąpienia opisanych warunków, a zmiana terminu nie spowoduje zwiększenia wynagrodzenia Wykonawcy;
4) gdy wystąpi konieczność wykonania robót zamiennych lub innych robót niezbędnych do wykonania przedmiotu Umowy
ze względu na zasady wiedzy technicznej które wstrzymują lub opóźniają realizację przedmiotu Umowy, wystąpienia
niebezpieczeństwa kolizji z planowanymi lub równolegle prowadzonymi przez inne podmioty inwestycjami w zakresie
niezbędnym do uniknięcia lub usunięcia tych kolizji. W takim przypadku wydłużenie terminu nastąpi o czas niezbędny do ich
usunięcia. Zmiany w tym zakresie nie spowodują zwiększenia wynagrodzenia Wykonawcy;
5) wystąpią opóźnienia w dokonaniu określonych czynności lub ich zaniechanie przez właściwe organy administracji
państwowej do których są zobowiązane na podstawie obowiązujących przepisów prawa, które nie są następstwem
okoliczności, za które Wykonawca ponosi odpowiedzialność. W takim przypadku wydłużenie terminu nastąpi o okres
faktycznego opóźnienia. Zmiany w tym zakresie nie spowodują zwiększenia wynagrodzenia Wykonawcy;
6) jeżeli wystąpi brak możliwości wykonywania robót z powodu niedopuszczania do ich wykonywania przez uprawniony organ lub nakazania ich wstrzymania przez uprawniony organ, z przyczyn niezależnych od Wykonawcy. W takim przypadku
wydłużenie terminu nastąpi o okres faktycznego wstrzymania robót, Zmiany w tym zakresie nie spowodują zwiększenia
wynagrodzenia Wykonawcy;
7) wystąpienia Siły wyższej (powódź, huragan, śnieżyca, uderzenia pioruna, gradobicie, epidemie, pożary, wojna, zamieszki
krajowe, strajki, szkody wyrządzone przez dzikie zwierzęta, odnalezienie niewypałów, niewybuchów lub wykopalisk
archeologicznych, katastrofy lotniczej) uniemożliwiającej wykonanie przedmiotu Umowy zgodnie z jej postanowieniami. W
takim przypadku wydłużenie terminu nastąpi o okres niezbędny do usunięcia skutków działania siły wyższej.

7.5.) Zamawiający uwzględnił aspekty społeczne, środowiskowe, innowacyjne lub etykiety związane z realizacją zamówienia: Nie

SEKCJA VIII – PROCEDURA

8.1.) Termin składania ofert: 2022-09-09 10:00

8.2.) Miejsce składania ofert: https://miniportal.uzp.gov.pl/

8.3.) Termin otwarcia ofert: 2022-09-09 11:00

8.4.) Termin związania ofertą: do 2022-10-08

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.