Powiązane ogłoszenia:
- 2023/BZP 00098723/01 - Ogłoszenie z dnia 2023-02-16
Ogłoszenie o wyniku postępowania
Dostawy
Zakup i dostawa sprzętu komputerowego oraz oprogramowania w ramach projektu CYFROWA GMINA
SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY
1.1.) Rola zamawiającego
Postępowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiającego1.2.) Nazwa zamawiającego: Gmina Kęty
1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 072181824
1.5) Adres zamawiającego
1.5.1.) Ulica: Rynek 7
1.5.2.) Miejscowość: Kęty
1.5.3.) Kod pocztowy: 32-650
1.5.4.) Województwo: małopolskie
1.5.5.) Kraj: Polska
1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL21A - Oświęcimski
1.5.7.) Numer telefonu: (033) 844-76-00
1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: gmina@kety.pl
1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: https://bip.malopolska.pl/ugkety
1.6.) Adres strony internetowej prowadzonego postępowania:
https://gminakety.ezamawiajacy.pl/pn/gminakety/demand/101728/notice/public/details1.7.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - jednostka sektora finansów publicznych - jednostka samorządu terytorialnego
1.8.) Przedmiot działalności zamawiającego: Ogólne usługi publiczne
SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE
2.1.) Ogłoszenie dotyczy:
Zamówienia publicznego
2.2.) Ogłoszenie dotyczy usług społecznych i innych szczególnych usług: Nie
2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:
Zakup i dostawa sprzętu komputerowego oraz oprogramowania w ramach projektu CYFROWA GMINA2.4.) Identyfikator postępowania: ocds-148610-ab26fe91-adf7-11ed-9236-36fed59ea7dd
2.5.) Numer ogłoszenia: 2023/BZP 00167060
2.6.) Wersja ogłoszenia: 01
2.7.) Data ogłoszenia: 2023-04-06
2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zostały ujęte w planie postępowań: Tak
2.9.) Numer planu postępowań w BZP: 2023/BZP 00027024/01/P
2.10.) Identyfikator pozycji planu postępowań:
1.2.2 Zakup i dostawa sprzętu komputerowego oraz oprogramowania w ramach projektu CYFROWA GMINA
2.11.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: Tak
2.12.) Nazwa projektu lub programu:
Program Operacyjny Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 Osi Priorytetowej V Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia REACT-EU działania 5.1 Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia dotycząca realizacji projektu grantowego „Cyfrowa Gmina” o numerze POPC.05.01.00-00-0001/21-002.13.) Zamówienie/umowa ramowa było poprzedzone ogłoszeniem o zamówieniu/ogłoszeniem o zamiarze zawarcia umowy: Tak
2.14.) Numer ogłoszenia: 2023/BZP 00098723
SEKCJA III – TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA LUB ZAWARCIA UMOWY RAMOWEJ
3.1.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstawą prawną Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy
SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
4.1.) Numer referencyjny: IN.271.31.2023.MR
4.2.) Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania: Nie
4.3.) Wartość zamówienia: 478436,00 PLN
4.4.) Rodzaj zamówienia: Dostawy
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
Zakup i dostawa 98 sztuk sprzętu komputerowego oraz oprogramowania w ramach projektu CYFROWA GMINA realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 Osi Priorytetowej V Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia REACT-EU działania 5.1 Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia dotycząca realizacji projektu grantowego „Cyfrowa Gmina” o numerze POPC.05.01.00-00-0001/21-00
Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawiera załączniki nr 3 do SWZ
4.5.3.) Główny kod CPV: 30200000-1 - Urządzenia komputerowe
4.5.4.) Dodatkowy kod CPV:
30213300-8 - Komputer biurkowy
30231300-0 - Monitory ekranowe
30237410-6 - Myszka komputerowa
30237460-1 - Klawiatury komputerowe
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się unieważnieniem
5.2.) Podstawa prawna unieważnienia postępowania: art. 255 pkt 6 ustawy
5.2.1.) Przyczyna unieważnienia postępowania:
Zgodnie z zapisami art. 255 pkt 6) ustawy Zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego. Przesłanka unieważnienia postępowania określona ww. przepisie opiera się na trzechWyżej wskazane okoliczności występują w przedmiotowym postępowaniu, dlatego postępowanie to obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu tj.:
1) naruszenie przepisów ustawy regulujących udzielanie zamówienia (wada postępowania): naruszenie art. 16 pkt 1) w związku z art. 99 ust. 4, ust. 5 i ust. 6 poprzez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę bez określenia kryteriów stosowanych w celu oceny równoważności.
W postępowaniu Zamawiający nie opisuje przedmiotu zamówienia za pomocą konkretnych znaków towarowych, ale ogranicza konkurencję przy pomocy wymagania konkretnych, wymiernych parametrów technicznych, które wymagają po prostu obniżenia bądź zmiany, a nie dopuszczenia rozwiązań w nie wiadomo jakim sensie i znaczeniu "równoważnych". Nie można mówić o zachowaniu zasady uczciwej konkurencji w sytuacji, gdy przedmiot zamówienia określany jest w sposób wskazujący na konkretny produkt, przy czym produkt ten nie musi być nazywany przez zamawiającego, wystarczy, aby wymogi i parametry dla przedmiotu zamówienia zostały określone w taki sposób, że aby je spełnić wykonawca musi dostarczyć jeden konkretny produkt. Użycie przez zamawiającego przy opisie przedmiotu zamówienia oznaczeń, czy parametrów wskazujących konkretnego producenta (dostawcę) lub konkretny produkt narusza zasady obiektywizmu i równego traktowania wszystkich podmiotów ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego. Do stwierdzenia nieprawidłowości w opisie przedmiotu zamówienia, a tym samym sprzeczności z prawem, wystarczy jedynie zaistnienie możliwości utrudniania uczciwej konkurencji poprzez zastosowanie określonych zapisów w SWZ, niekoniecznie zaś realnego uniemożliwienia takiej konkurencji. Działaniem wbrew zasadzie uczciwej konkurencji jest również na tyle rygorystyczne określenie wymagań jakie powinien spełniać przedmiot zamówienia, że nie jest to uzasadnione obiektywnymi potrzebami zamawiającego, a jednocześnie ogranicza krąg wykonawców zdolnych do wykonania zamówienia.
Mając na uwadze powyższe Zamawiający stwierdził, że okoliczności niniejszej sprawy dowodzą, iż Specyfikacja Warunków Zamówienia, w tym opis przedmiotu zamówienia zawarty w załączniku nr 3 do SWZ, została sporządzona w sposób faworyzujący produkty producenta LENOVO i tylko teoretycznie dopuszczała możliwość zaoferowania urządzeń innych producentów niż LENOVO oraz żądanie posiadania przez monitor certyfikatu TCO, stanowi wymóg w sposób nieuzasadniony ograniczający konkurencję i prowadzący do nierównego traktowania wykonawców, naruszając tym samym zasadę sporządzania opisu przedmiotu zamówienia określoną w art. 99 ustawy. Zatem na gruncie przedmiotowej sprawy mamy do czynienia z ograniczeniem zasady uczciwej konkurencji.
Reasumując, w przedmiotowym postępowaniu doszło do naruszenia przez Zamawiającego art. 16 pkt. 1) w zw. z art. 99 ust. 4 ustawy poprzez ostateczne sformułowanie Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, w tym opisanie przedmiotu zamówienia, w sposób utrudniający uczciwą konkurencję, skutkujące uprzywilejowaniem w postępowaniu o udzielenie zamówienia sprzętu producenta LENOVO, co powodowało, że zaoferowanie urządzeń innych producentów stanowiło wyłącznie teoretyczną możliwość oraz żądanie posiadania przez monitor certyfikatu TCO, stanowi wymóg w sposób nieuzasadniony ograniczający konkurencję i prowadzący do nierównego traktowania wykonawców.
Pozostałe w INFORMACJACH DODATKOWCH
SEKCJA VI OFERTY
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 10
6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0
6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 9
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 10
6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
SEKCJA IX INFORMACJE DODATKOWE
2) wada skutkująca niemożliwością zawarcia niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego:
Niekorzystne i nieprawidłowo ukształtowane w SWZ wymagania dotyczące opisu przedmiotu zamówienia uniemożliwiły wzięciu udziału w postępowaniu innym wykonawcom i doprowadziły do ograniczenia konkurencji w postępowaniu. Specyfikacja Warunków Zamówienia, w tym opis przedmiotu zamówienia zawarty w załączniku nr 3 do SWZ, została sporządzona w sposób faworyzujący produkty producenta LENOVO i tylko teoretycznie dopuszczała możliwość zaoferowania urządzeń innych producentów niż LENOVO oraz żądanie posiadania przez monitor certyfikatu TCO, stanowi wymóg w sposób nieuzasadniony ograniczający konkurencję i prowadzący do nierównego traktowania wykonawców, naruszając tym samym zasadę sporządzania opisu przedmiotu zamówienia określoną w art. 99 ustawy. Zatem na gruncie przedmiotowej sprawy mamy do czynienia z ograniczeniem zasady uczciwej konkurencji
Zapisy Załącznika 3 do SWZ dotyczące ww. przedmiotów zamówienia naruszały zasadę sporządzenia opisu przedmiotu zamówienia zawartą w art. 99 ust. 4 ustawy, stanowiącą, iż przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję, oraz określoną w art. 16 ust. 1 ustawy zasadę, iż „Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców”. Zamawiający dopuścił się zatem naruszenia art. 99 ust. 4 w związku z art. 16 pkt 1) ustawy.
W opisanych okolicznościach faktycznych, dalsze prowadzenie przez Zamawiającego postępowania i udzielenie zamówienia, spowodowałoby naruszenie podstawowych zasad zamówień publicznych określonych w art. 16 ustawy, tj. zasad przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia w sposób przejrzysty oraz zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców, a umowa zawarta w wyniku przeprowadzenia procedury obarczonej taką wadą podlegałaby unieważnieniu.
3) wada niemożliwa do usunięcia:
Zamawiający 24.02.2023 r. dokonał otwarcia ofert tj. czynności nie podlegającej powtórzeniu w postępowaniu, wobec czego nie może skorzystać z ustawowej możliwości modyfikacji treści SWZ w zakresie opisu przedmiotu zamówienia w celu zmiany wymagań dotyczących parametrów sprzętu w zakresie listy dźwiękowej, certyfikatów i monitora.. Opisana powyżej wada postępowania, będąc wadą pierwotną, ujawniła się dopiero po otwarciu ofert. Wada postępowania ma zatem charakter nieusuwalny tzn. na obecnym etapie postępowania nie można skorzystać z ustawowej możliwości modyfikacji treści SWZ.
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Zakup sprzętu komputerowego
- dostawa sprzętu komputerowego, peryferyjnego, akcesoriów i oprogramowania dla Jednostek organizacyjnych Wydziału Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska Politechniki Łódzkiej.
- Dostawa sprzętu komputerowego na potrzeby szkół i placówek oświatowych Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy oraz Dzielnicowego Biura Finansów Oświaty - Bielany m.st. Warszawy w roku 2024
- Zakup zestawów do wideokonferencji na potrzeby prowadzenia szkoleń oraz egzaminów operatorów numerów alarmowych
- Dostawa sprzętu i akcesoriów komputerowych oraz urządzeń wielofunkcyjnych na potrzeby Katowickiego Centrum Onkologii
- Dostawa komputerów
więcej: Urządzenia komputerowe »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.