eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Jasło › Sporządzenie uproszczonych planów urządzenia lasu dla lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa, należących do osób fizycznych, położonych na terenie gminJasło, Nowy Żmigród i Skołyszyn

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2016-02-26

Jasło: Sporządzenie uproszczonych planów urządzenia lasu dla lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa, należących do osób fizycznych, położonych na terenie gmin: Jasło, Nowy Żmigród i Skołyszyn
Numer ogłoszenia: 19285 - 2016; data zamieszczenia: 26.02.2016
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy:

V zamówienia publicznego
zawarcia umowy ramowej
ustanowienia dynamicznego systemu zakupów (DSZ)

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Starosta Jasielski , Rynek 18, 38-200 Jasło, woj. podkarpackie, tel. 013 4483410, faks 013 4463189.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.powiat.jaslo.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Sporządzenie uproszczonych planów urządzenia lasu dla lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa, należących do osób fizycznych, położonych na terenie gmin: Jasło, Nowy Żmigród i Skołyszyn.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: usługi.

II.1.4) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: 1. Przedmiotem zamówienia jest opracowanie uproszczonych planów urządzenia lasu dla lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa, należących do osób fizycznych, położonych na terenie gmin: Jasło, Nowy Żmigród i Skołyszyn o łącznej powierzchni ok. 3436 ha. 2. Przedmiot zamówienia obejmuje: 1) sporządzenie uproszczonych planów urządzenia lasu obejmujących lasy niestanowiące własności Skarbu Państwa, należące do osób fizycznych, położone na terenie gm. Jasło, Nowy Żmigród, Skołyszyn w tym dla wspólnot leśnych w miejscowościach: Brzyszczki, gm. Jasło oraz Skalnik, gm. Nowy Żmigród, o powierzchniach: a) Gmina Jasło - około 884,00 ha, b) Gmina Nowy Żmigród - około 1295,00 ha, c) Gmina Skołyszyn - około 1101,00 ha, d) Wspólnota Leśna wsi Brzyszczki - około 146,00 ha, e) Wspólnota Leśna wsi Skalnik - około 10,00 ha. 2) sporządzenie prognozy oddziaływania projektów uproszczonych planów urządzenia lasu wymienionych w ust. 1) na obszary Natura 2000. 3. Uproszczone plany urządzenia lasu należy wykonać w oparciu o: 1) przepisy określone w art. 19, art. 20 i art. 21 ustawy z dnia 28 września 1991r. o lasach (Dz. U. z 2015r., poz. 2100.), 2) rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 12 listopada 2012 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu sporządzania planu urządzenia lasu, uproszczonego planu urządzenia lasu oraz inwentaryzacji stanu lasu (Dz. U. z 2012r., poz. 1302), 3) wytyczne zawarte w Zasadach sporządzania uproszczonego planu urządzenia lasu wydanych przez Ministerstwo Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa w 1999 r. (instrukcja), 4) ustawę o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz. U. z 2015r., poz. 1651.), 5) rozporządzenie Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z 25 sierpnia 1992 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu uznawania lasów za ochronne oraz szczegółowych zasad prowadzenia w nich gospodarki leśnej (Dz. U. Nr 67, poz.337), 6) ustawę z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r. poz.1235 ze zm.) i rozporządzenia wykonawcze do tej ustawy, 7) rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 22 marca 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad zabezpieczenia przeciwpożarowego lasów (Dz. U. Nr 58, poz. 405. ze zm.). 4. Okres ważności uproszczonych planów wynosi: od dnia 1 stycznia 2017 r. do 31 grudnia 2026 r. 5. Dla projektów uproszczonych planów urządzenia lasu Wykonawca sporządzi wspólną prognozę ich oddziaływania na obszary Natura 2000. 6. Wykonawca sporządzi uproszczone plany urządzenia lasu wyłącznie na bazie aktualnych map i wypisów z ewidencji gruntów. Różnice powierzchniowe pomiędzy ewidencją gruntów, a stanem faktycznym na gruncie oraz proponowane zmiany w klasyfikacji użytku leśnego Wykonawca naniesie w dodatkowym osobnym załączniku, niezależnie od ujęcia tych powierzchni w uproszczonym planie urządzenia lasu. Wykonawca przekaże Zamawiającemu po zakończeniu prac terenowych: 1) wykaz gruntów wykazanych w ewidencji gruntów jako lasy, a w terenie nie będącymi lasami wg obrębów geodezyjnych, 2) wykaz gruntów leśnych ustalonych w terenie, a nie wykazanych w ewidencji jako lasy, 3) wykaz gruntów przewidywanych w planie zagospodarowania przestrzennego do zalesienia, a w terenach już zalesionych wg. obrębów (§8 ust.1 pkt. 1 lit. a rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 12 listopada 2012 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu sporządzania planu urządzenia lasu, uproszczonego planu urządzenia lasu oraz inwentaryzacji stanu lasu). 7. Materiał geodezyjny, niezbędny do wykonania przedmiotu zamówienia, zostanie przekazany Wykonawcy przez Zamawiającego nieodpłatnie w formie elektronicznej za pisemnym potwierdzeniem odbioru. Materiał ten nie może być wykorzystywany do innych celów. 8. Podczas realizacji przedmiotu zamówienia jak i po jego zakończeniu Wykonawca zobowiązany jest do ochrony danych osobowych oraz ponosi pełną odpowiedzialność za udostępnianie danych osobowych wynikającą z przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2015r. poz.2135.). 9. Stosownie do przepisów art. 21 ust.4 ustawy o lasach wykonawca zobowiązany jest w uzgodnieniu z właściwym urzędem gminy wyłożyć na okres 60 dni do publicznego wglądu projekt planu urządzenia lasu, udzielić zainteresowanym niezbędnych informacji, przyjmować zastrzeżenia i wnioski, a także dokonać ponownych oględzin spornych powierzchni drzewostanu w obecności właściciela/właścicieli lasu, dokonując w ich obecności ustalenia zadań z zakresu gospodarki leśnej i udzielając jednocześnie wszelkich wyjaśnień. Z przeprowadzonych ponownych oględzin spornych powierzchni leśnych Wykonawca sporządzi stosowne notatki służbowe opatrzone podpisami uczestników oględzin. 10. Wykonawca potwierdzi pismem wójtów gmin fakt wyłożenia projektów uproszczonych planów urządzenia lasu do publicznego wglądu na okres 60 dni w siedzibie urzędu gminy, pisemnego powiadomienia właścicieli o terminie wyłożenia wraz z informacją, że uproszczony plan urządzenia lasu będzie podstawą naliczenia podatku leśnego oraz wniesienie ewentualnych uwag i przekaże je Zamawiającemu w terminie 14 dni od dnia ich wyłożenia. 11. Wykonawca uzyska pozytywną opinię właściwego terenowo nadleśniczego na temat sporządzonego projektu uproszczonego planu urządzenia lasu (art. 22 ust. 3 ustawy o lasach). Wykonawca uzyska pozytywną opinię Dyrektora Magurskiego Parku Narodowego w Krempnej do części lasów objętych opracowaniem, a położonych w otulinie parku (art. 10 ust.7 i 8 ustawy o ochronie przyrody). 12. Wykonawca zobowiązuje się do sporządzenia dokumentacji do wniosku starosty o kompleksowe uznanie lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa za lasy ochronne (wszystkie kategorie własności lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa) dla całego obszaru gminy zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 25 sierpnia 1992 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu uznawania lasów za ochronne oraz szczegółowych zasad prowadzenia w nich gospodarki leśnej. W przypadku wydania negatywnego stanowiska przez rady gmin w kwestii ochronności lasów wszelkie czynności w tym zakresie podlegają wstrzymaniu. Zamawiający wystąpi do rad gmin: Jasło, Nowy Żmigród i Skołyszyn o zajęcie stanowiska w sprawie uznania lasów osób fizycznych na terenie gminy za lasy ochronne. Stanowiska te zostaną przekazane Wykonawcy. 13. Uproszczone plany urządzenia lasu dla lasów każdej miejscowości, należy przekazać w dwóch egzemplarzach w formie pisemnej oraz po jednym egzemplarzu (dla całej gminy ) na nośniku elektronicznym w wersji tekstowej wraz z mapami w formie pliku PDF oraz egzemplarz bazy danych i mapy cyfrowe z wykorzystaniem geograficznych systemów informacji (GIS) w państwowym systemie odniesień przestrzennych zgodnie z wymogami rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 12 listopada 2012 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu sporządzania planu urządzenia lasu, uproszczonego planu urządzenia lasu oraz inwentaryzacji stanu lasu. 14. Uproszczony plan urządzenia lasu w formie pisemnej, składający się z części ogólnej oraz części szczegółowej, Wykonawca winien oprawić w jedną całość, przy czym wypisy z rejestru gruntów zostaną połączone z zadaniami dla właścicieli lasów. Mapy gospodarcze Wykonawca wykona na podkładzie map ewidencyjnych w skali 1:5000, z pokolorowanymi powierzchniami wydzieleń drzewostanowych według gatunków głównych wykonanych w technice komputerowej z widocznym zaznaczeniem granic i numerów działek. W uproszczonym planie w części końcowej Wykonawca zamieści alfabetyczny skorowidz właścicieli działek leśnych zawierający: dane właściciela i nr z rejestru gruntów. 15. Do u.p.u.l. należy dołączyć zadania z zakresu gospodarki leśnej w formie wyciągu - indywidualnie dla każdego właściciela lasu. W przypadku współwłasności wyciąg winien być sporządzony dla każdego współwłaściciela i zawierać dane wszystkich współwłaścicieli wraz z ich adresami i udziałami. 16. Prognozę oddziaływania uproszczonych planów urządzenia lasu na obszary Natura 2000, obejmującą łącznie gminy Jasło, Nowy Żmigród oraz Skołyszyn, należy sporządzić w formie pisemnej w trzech egzemplarzach oraz w jednym egzemplarzu na nośniku elektronicznym - zgodnie z przepisami ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Zamawiający wystąpi do RDOŚ w Rzeszowie i do PWIS w Rzeszowie o określenie zakresu i stopnia szczegółowości informacji wymaganych w prognozie oddziaływania na środowisko Stanowiska ww. organów zostaną przekazane Wykonawcy. 17. Wykonawca zobowiązany jest do dokonania ewentualnych poprawek i uzupełnień w przedmiocie umowy wynikających z uwag i zastrzeżeń wniesionych w procedurze strategicznej oceny projektów planów na obszary Natura 2000 w terminie do 7 dni od daty przekazania ww. uwag i zastrzeżeń przez Zamawiającego..

II.1.5)

V przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających:

  • Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówień uzupełniających
  • Zamawiający przewiduje możliwość udzielenia zamówień uzupełniających (w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia podstawowego) do wysokości 50% zamówienia podstawowego, polegających na powtórzeniu tego samego rodzaju zamówień

II.1.6) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 77.23.10.00 - Usługi gospodarki leśnej .

II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.

II.1.8) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 28.10.2016.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WADIUM

Informacja na temat wadium: nie dotyczy

III.2) ZALICZKI

III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW

  • III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Ocena spełniania tego warunku odbędzie się na podstawie oświadczenia - załącznik nr 3

  • III.3.2) Wiedza i doświadczenie

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Wykonawca winien wykazać, że w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, zrealizował co najmniej 2 usługi, których przedmiotem było wykonanie planu urządzania lasu lub uproszczonego planu urządzania lasu dla powierzchni co najmniej 1000 ha dla każdej z usług. Ocena spełniania tego warunku odbędzie się na podstawie oświadczenia - załącznika nr 3 do SIWZ, wykazu wykonanych usług wraz z załączeniem dowodów, że usługi te zostały wykonane należycie - załącznik nr 4 do SIWZ, oraz zobowiązania innych podmiotów (załącznik nr 5 do SIWZ - jeżeli dotyczy)

  • III.3.3) Potencjał techniczny

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Ocena spełniania tego warunku odbędzie się na podstawie oświadczenia - załącznik nr 3

  • III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Ocena spełniania tego warunku odbędzie się na podstawie oświadczenia - załącznik nr 3

  • III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Ocena spełniania tego warunku odbędzie się na podstawie oświadczenia - załącznik nr 3

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu należy przedłożyć:

  • wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, głównych dostaw lub usług, w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których dostawy lub usługi zostały wykonane, oraz załączeniem dowodów, czy zostały wykonane lub są wykonywane należycie;

III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:

  • oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia;
  • aktualny odpis z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;

III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych

Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:

III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:

  • nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;

III.4.4) Dokumenty dotyczące przynależności do tej samej grupy kapitałowej

  • lista podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów albo informacji o tym, że nie należy do grupy kapitałowej;

III.6) INNE DOKUMENTY

Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)

1. Jeżeli Wykonawcy ubiegają się wspólnie o udzielenie zamówienia - pełnomocnictwo do reprezentowania w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo do reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego; 2. Upoważnienie do podpisania oferty, o ile nie wynika ono z dokumentów dołączonych do oferty. Za osoby uprawnione do składania oświadczeń woli w imieniu Wykonawców uznaje się: osoby wskazane w Krajowym Rejestrze Sądowym lub w dokumencie równorzędnym, osoby legitymujące się odpowiednim pełnomocnictwem określającym zakres umocowania. Dokument ten należy złożyć w formie oryginału lub kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem przez notariusza; 3. Zobowiązanie innych podmiotów - załącznik nr 5 (jeżeli dotyczy) - ORYGINAŁ;

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: cena oraz inne kryteria związane z przedmiotem zamówienia:

  • 1 - Cena - 98
  • 2 - Skrócenie terminu wykonania projektu u.p.u.l. - 2

IV.2.2)

  przeprowadzona będzie aukcja elektroniczna, adres strony, na której będzie prowadzona:

IV.3) ZMIANA UMOWY

przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy:

Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian

1. Zmiana umowy może nastąpić z powodu działań osób trzecich uniemożliwiających wykonanie prac, które to działania nie są konsekwencją winy którejkolwiek ze stron. 2. Zmiana umowy może nastąpić, po ewentualnych urzędowych zmianach w obowiązujących przepisach podatkowych, w tym zmianach podatku VAT. 3. Zmiana umowy może nastąpić w okoliczności zaistnienia, po zawarciu umowy, przypadku siły wyższej, przez którą, na potrzeby niniejszego warunku rozumieć należy zdarzenie zewnętrzne wobec łączącej strony więzi prawnej: 1) o charakterze niezależnym od stron, 2) którego strony nie mogły przewidzieć przed zawarciem umowy, 3) którego nie można uniknąć ani któremu strony nie mogły zapobiec przy zachowaniu należytej staranności, 4) którego nie można przypisać drugiej stronie Za siłę wyższą warunkującą zmianę umowy uważać się będzie zdarzenie bądź połączenie zdarzeń obiektywnie niezależnych od Wykonawcy lub Zamawiającego, które zasadniczo i istotnie utrudniają wykonanie części lub całości zobowiązań wynikających z umowy, których Wykonawca lub Zamawiający nie mogli przewidzieć i którym nie mogli zapobiec, ani ich przezwyciężyć i im przeciwdziałać poprzez działanie z należytą starannością ogólnie przewidzianą dla cywilnoprawnych stosunków zobowiązaniowych (np. powodzie, huragany, wykopaliska archeologiczne itp.) oraz w przypadku przestojów i opóźnień Zawinionych przez Zamawiającego. Strona dotknięta działaniem siły wyższej jest zobowiązana do pisemnego powiadomienia o tym fakcie drugiej strony w ciągu 5 dni roboczych, pod rygorem braku możliwości powoływania się na klauzulę siły wyższej. Opóźnienia muszą być udokumentowane stosownymi protokołami podpisanymi przez Wykonawcę i Zamawiającego oraz zaakceptowane przez Zamawiającego. W przypadku wystąpienia opóźnień strony ustalą nowe terminy, z tym, że maksymalny okres przesunięcia terminu zakończenia realizacji przedmiotu umowy równy będzie okresowi przerwy lub przestoju.

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.powiat.jaslo.pl/zamowienia
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Starostwo Powiatowe w Jaśle, Rynek 18, 38-200 Jasło, pokój nr 307.

IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 07.03.2016 godzina 10:00, miejsce: Starostwo Powiatowe w Jaśle, Rynek 18, 38-200 Jasło, w Sekretariacie Starosty (pokój nr 314).

IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.