eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Knurów › Administrowanie i utrzymanie trzech cmentarzy komunalnych zlokalizowanych w Knurowie przy ulicachRakoniewskiego, 1 Maja-Plebiscytowej, Słonecznej, na okres 24 miesięcy

To jest wynik przetargu. Zobacz także treść przetargu, którego dotyczy to ogłoszenie



Ogłoszenie z dnia 2015-06-30

Knurów: Administrowanie i utrzymanie trzech cmentarzy komunalnych zlokalizowanych w Knurowie przy ulicach: Rakoniewskiego, 1 Maja-Plebiscytowej, Słonecznej, na okres 24 miesięcy
Numer ogłoszenia: 160124 - 2015; data zamieszczenia: 30.06.2015
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych: tak, numer ogłoszenia w BZP: 72733 - 2015r.

Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia: tak.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Gmina Knurów, ul. dr. Floriana Ogana 5, 44-190 Knurów, woj. śląskie, tel. 32 3392308, faks 32 2351521, 3392292.

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Administrowanie i utrzymanie trzech cmentarzy komunalnych zlokalizowanych w Knurowie przy ulicach: Rakoniewskiego, 1 Maja-Plebiscytowej, Słonecznej, na okres 24 miesięcy.

II.2) Rodzaj zamówienia: Usługi.

II.3) Określenie przedmiotu zamówienia: 1. Przedmiotem zamówienia jest wykonanie zamówienia publicznego pn. Administrowanie i utrzymanie trzech cmentarzy komunalnych zlokalizowanych w Knurowie przy ulicach: Rakoniewskiego, 1 Maja-Plebiscytowej, Słonecznej, na okres 24 miesięcy. 2. Do obowiązków Wykonawcy w zakresie czynności związanych z administrowaniem i utrzymaniem cmentarzy należy wykonywanie niżej wymienionych prac, przez cały okres trwania umowy: 1) w zakresie administrowania cmentarzami komunalnymi: a) prowadzenie prawidłowej i racjonalnej gospodarki miejscami grzebalnymi zgodnie z planem zagospodarowania cmentarzy, b) zabezpieczenie obsługi ludności w celu załatwienia spraw związanych z pochówkiem oraz przebywającej na terenie cmentarzy w godzinach podanych w Regulaminie korzystania z cmentarzy komunalnych w Knurowie, c) pobieranie opłat za korzystanie z cmentarzy i urządzeń cmentarnych według cen ustalonych przez Zamawiającego na podstawie Uchwały Rady Miasta Knurów w sprawie ustalenia wysokości opłat za korzystanie z miejsc, obiektów i urządzeń na cmentarzach komunalnych w Knurowie oraz ich ewidencjonowanie zgodnie z zapisami § 2 pkt 10, 11, 12, 13, 14, 15 i 16 wzoru umowy, d) ustalanie terminów i warunków pogrzebów, e) umożliwienie bliskim osób pochowanych urządzenia grobu zgodnie z ich życzeniem przez wybranego usługodawcę z zachowaniem zasad zagospodarowania cmentarza, f) całodobowe przyjmowanie zwłok do chłodni na cmentarzu przy ul. Rakoniewskiego, g) otwieranie i zamykanie bram cmentarzy zgodnie z informacją podaną na tablicach informacyjnych, h) prowadzenie dokumentacji cmentarnej, o której mowa w Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 1 sierpnia 2001r. w sprawie sposobu prowadzenia ewidencji grobów (Dz. U. z 2001r, Nr 90 poz. 1013 z późn. zm.). Niezbędne do prowadzenia w/w dokumentacji księgi zostaną przekazane przez Zamawiającego Wykonawcy niezwłocznie po podpisaniu umowy. i) W przypadku wystąpienia braku możliwości dokonywania w nich kolejnych wpisów, nowe księgi zostaną zakupione przez Wykonawcę na jego koszt. Księgi zakupione przez Wykonawcę muszą odpowiadać wymaganiom formalnym określonym w Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie sposobu prowadzenia ewidencji grobów (Dz. U. z 2001r, Nr 90 poz. 1013 z późn. zm.). Po zakończeniu realizacji umowy, dokumentacja przekazana zostanie Zamawiającemu nieodpłatnie. j) prowadzenie dokumentacji pomocniczej niezbędnej przy administrowaniu i utrzymaniu cmentarza: - rejestru kart zgonów wg wzoru ustalonego z Zamawiającym, - rejestru miejsc rezerwowych wg wzoru ustalonego z Zamawiającym, - ksiąg obiektów budowlanych, w tym wykonywanie niezbędnych przeglądów i pomiarów, - aktualizacji planu zagospodarowania i wykorzystania miejsc na cmentarzu, po zakończeniu realizacji umowy, w/w dokumentacja przekazana zostanie Zamawiającemu nieodpłatnie, k) obsługa programu komputerowego w zakresie prowadzenia na bieżąco bazy danych w systemie elektronicznym, l) uzupełnianie na bieżąco danych w programach komputerowych: internetowym systemie bazy danych osób pochowanych oraz na elektronicznej mapie cmentarza od dnia przekazania w/w programów Wykonawcy przez Zamawiającego m) program zostanie przekazany Wykonawcy przez Zamawiającego nieodpłatnie. Wykonawca uprawniony jest do korzystania z programów komputerowych oraz zawartej w nich bazy danych wyłącznie dla celów realizacji niniejszego zamówienia, n) przedstawianie pisemnego sprawozdania o stopniu wykorzystania miejsc grzebalnych każdorazowo na żądanie Zamawiającego, o) egzekwowanie od wykonawców usług pogrzebowych utrzymania porządku oraz usuwania nadmiaru ziemi w przypadku wykonywania grobu murowanego, p) pełnienie nadzoru nad robotami wykonywanymi bezpośrednio na terenie cmentarza i jego obiektach przez podmioty gospodarcze świadczące usługi pogrzebowe, q) przyjmowanie oraz rejestrowanie zgłoszeń, interwencji i wniosków od mieszkańców, udzielanie im niezwłocznie odpowiedzi o sposobie załatwienia sprawy oraz przygotowywanie odpowiedzi na skargi, interwencje i wnioski złożone u Zamawiającego, 2) w zakresie utrzymania trzech cmentarzy komunalnych: a) systematyczne (minimum siedem razy w sezonie) koszenie i wygrabianie trawników oraz terenów przeznaczonych pod miejsca grzebalne, b) wykaszanie mogił zaniedbanych, c) wykaszanie pasa zieleni izolacyjnej o szer. do 3 m bezpośrednio przylegającego do terenu cmentarza, d) pielęgnacja zieleni znajdującej się na cmentarzach, w tym: bieżące uzupełnianie ubytków, przycinanie oraz zabezpieczanie na okres zimowy a w okresie letnim systematyczne podlewanie, e) odchwaszczanie na bieżąco alejek i terenów wokół drzew i nasadzeń w przypadku zarastania trawą lub chwastami w ciągu całego okresu konserwacyjnego, f) wykonywanie prac korekcyjno - pielęgnacyjnych drzew, krzewów i bylin, g) bieżące utrzymywanie czystości alejek cmentarnych, uzupełnianie ubytków w nawierzchniach alejek, h) bieżące utrzymywanie w czystości terenu bezpośrednio przyległego do cmentarzy, i) systematyczne usuwanie opadłych liści, j) odśnieżanie i posypywanie piaskiem alejek cmentarnych i chodników przyległych do cmentarza (posypywanie należy wykonać w miarę potrzeb, odśnieżanie w przypadku ciągłych opadów na bieżąco), k) czyszczenie basenów na wodę oraz zabezpieczenie ujęć wody przed zamarzaniem na okres zimowy, l) bieżąca naprawa sieci wodociągowej, m) bieżąca konserwacja i dokonywanie napraw (w tym z powodu wandalizmu) w celu utrzymania cmentarzy, obiektów i urządzeń cmentarnych w stanie nie pogorszonym oraz wykonywanie innych czynności przewidzianych przepisami ustawy z dnia 31 stycznia 1959r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (tekst jednolity z 2011r. Dz.U. Nr 118, poz. 687 z późn. zm.) oraz aktami wykonawczymi, n) egzekwowanie od osób opiekujących się mogiłami zachowania porządku na cmentarzu, nadzór nad zachowaniem się osób i wjeżdżających na teren cmentarza pojazdów w celu nie dopuszczenia do dewastacji grobów, alejek lub urządzeń cmentarnych, o) kopanie grobów i grzebanie zwłok z zachowaniem obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, p) nadzór nad kopaniem grobów i grzebaniem zwłok w przypadku wykonywania tych czynności przez inną firmę, q) utrzymywanie tablic ogłoszeniowych i regulaminowych przy wejściach na cmentarze w stanie zdatnym do użytku, r) wyposażenie cmentarzy w niezbędną liczbę kontenerów na odpady oraz bieżące ich opróżnianie, s) zawarcie umów na dostawę mediów, niezbędnych do funkcjonowania cmentarzy oraz wywóz nieczystości ciekłych i ponoszenie kosztów z tym związanych. t) złożenie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i wnoszenie opłat z tym związanych zgodnie z obowiązującymi uregulowaniami, u) Wykonawca bierze odpowiedzialność za gospodarowanie odpadami powstającymi w wyniku świadczonej usługi, v) wykonywanie zgodnie z przepisami przeglądów technicznych obiektów budowlanych i instalacji, w) zapewnienie właściwej obsługi cmentarzy w dniach od 27.10 do 05.11. każdego roku do wykonania prac porządkowo-konserwatorskich, utrzymania stałego dyżuru w godzinach nocnych oraz zapewnienia dodatkowego sprzętu umożliwiającego utrzymanie czystości i porządku na zarządzanym terenie. x) inne niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania cmentarza prace zlecone przez Zamawiającego, 3) w zakresie utrzymania cmentarza komunalnego przy ul. Rakoniewskiego: a) bieżące utrzymanie czystości cmentarza, domu przedpogrzebowego (sali eksportacyjnej, przechowalni zwłok, szatni żałobników, korytarzy, pomieszczeń biurowych, poczekalni, magazynu, schowków porządkowych, pomieszczeń grabarza, poczekalni, wc personelu i zewnętrznych oraz wyposażenie pomieszczeń wc w niezbędne środki higieniczne), chodników wewnątrz i wzdłuż cmentarza, placu przy domu przedpogrzebowym, parkingu przed cmentarzem, miejsca pamięci z krzyżem, b) wykaszanie terenu bezpośrednio przyległego do parkingu i zatoczki autobusowej przy cmentarzu, c) okresowa wymiana wodomierza sprzężonego, d) obsługa węzła dezynfekcyjnego polegająca na: - kontroli wielkości dopływu wód drenażowych i odpowiedniego dozowania neutralizatora podchlorynu sodowego, zakup podchlorynu sodowego i jego uzupełnianie w zbiorniku, - dokonywanie zapisów ruchowych w specjalnie prowadzonej Karcie parametrów ruchowych węzła dezynfekcyjnego, zgodnie z instrukcją obsługi węzła dezynfekcyjnego z częstotliwością: ° pora sucha - 1 raz na miesiąc ° pora deszczowa - 1 raz na tydzień - kontroli szczelności instalacji, - ocenie stanu technicznego węzła na podstawie oględzin zewnętrznych, - konserwacji i regulacji obiektu w tym: °zabezpieczenie obiektu i urządzeń przed nadmiernym zużyciem i zepsuciem, °zabezpieczenie eksploatowanego obiektu i urządzeń przed korozyjnym wpływem środowiska, w którym pracują,wykonywanie prac przewidzianych w dokumentacjach techniczno-ruchowych urządzeń i elementów, - bezzwłoczne powiadamianie Urzędu Miasta - Wydziału GKRiOŚ o wystąpieniu awarii, - przeszkolenie pracowników obsługi w zakresie: °bezpieczeństwa i higieny pracy, °przepisów przeciwpożarowych, °przepisów dotyczących stosowania substancji żrących i trujących, °przepisów o transporcie materiałów niebezpiecznych, - odśnieżanie i posypywanie piaskiem chodnika i dojazdu do cmentarza a także parkingu i zatoczki autobusowej przy cmentarzu w miarę potrzeb, (posypywanie należy wykonać do godz. 9 rano, odśnieżanie w przypadku ciągłych opadów na bieżąco) - każdorazowe przygotowanie kaplicy do ceremonii w zależności od jej charakteru wyznaniowa/świecka, - bieżąca konserwacja nagłośnienia kaplicy, - zapewnienie całodobowego dyżuru na cmentarzu, - systematyczna wymiana zamierających wrzosów na klombie znajdującym się przed domem przedpogrzebowym na nowe nasadzenia zgodnie z obecną kolorystyką. 4) w zakresie utrzymania cmentarza komunalnego przy ul. 1 Maja-Plebiscytowej: a) utrzymanie w czystości i konserwacja budynku gospodarczego, utrzymanie szaletu i jego wyposażenie w niezbędne środki higieniczne, remont pomieszczeń gospodarczych (uzupełnianie ubytków w tynku, czyszczenie rynien, malowanie pomieszczeń gospodarczych i administracyjnych itp.) oraz malowanie bram, furtek i ławek, konserwacja sieci drenarskiej w miarę potrzeb b) bieżąca konserwacja i utrzymanie w czystości mogiły poległych żołnierzy i pomnika Powstańców Śląskich, wykonanie lub zakup wieńców o średnicy minimum 60 cm, z kwiatów żywych w kolorach biało-czerwonych (1 szt. na jedno miejsce) oraz zniczy (po 2 szt. na jedno miejsce) na dzień 1 września, 1 i 11 listopada oraz 3 maja. 5) w zakresie utrzymania cmentarza komunalnego przy ul. Słonecznej: a) utrzymanie w czystości i konserwacja budynku gospodarczego, utrzymanie szaletu i jego wyposażenie w niezbędne środki higieniczne, remont pomieszczeń gospodarczych (uzupełnianie ubytków w tynku, czyszczenie rynien, malowanie pomieszczeń gospodarczych) oraz malowanie bram, furtek, b) konserwacja sieci drenarskiej w miarę potrzeb, c) dwukrotne koszenie terenu niezagospodarowanego (czerwiec, wrzesień), d) obsługa węzła dezynfekcyjnego w zakresie określonym w ust. 2 pkt 3 litera d niniejszego rozdziału, e) obsadzanie gazonów łącznie z uzupełnianiem na bieżąco brakujących sadzonek oraz systematyczna ich pielęgnacja, f) urządzanie nowych terenów do pochówku na podstawie planu zagospodarowania kwatery doraźne utwardzanie ścieżek komunikacyjnych). 3. Wykonawca zrealizuje wszystkie obowiązki wyszczególnione w ust. 2 niniejszego rozdziału przy ścisłym przestrzeganiu wymogów wynikających z obowiązujących przepisów, a w szczególności: 1) ustawy z dnia 31 stycznia 1959r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (tekst jednolity z 2011r. Dz. U. Nr 118, poz. 687 z późn. zm.), 2) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008r. w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków (Dz. U. z 2008r. Nr 48, poz. 284), 3) rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 1 sierpnia 2001r. w sprawie sposobu prowadzenia ewidencji grobów (Dz. U. z 2001r. Nr 90, poz. 1013 z późn. zm.), 4) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2001r. w sprawie postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi (Dz. U. z 2001r. Nr 153, poz. 1783 z późn. zm.), 5) ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2013r., poz. 1409 ze późn. zm.), oraz aktami wykonawczymi do tej ustawy. 4. Zamawiający wymaga, aby Wykonawca dysponował lokalem stanowiącym miejsce obsługi administracyjnej cmentarzy i przyjmowania interesantów oraz przechowywania dokumentacji związanej z prowadzona działalnością na terenie miasta Knurów, zlokalizowanym w promieniu do 1 km od siedziby Urzędu Miasta Knurów przy ul. dr. Floriana Ogana 5. 5. Wykonawca wybrany na administratora cmentarza zobowiązany jest nie nadużywać pozycji dominującej w zakresie świadczenia usług pogrzebowych. W związku z tym Wykonawca wybrany na administratora cmentarza: 1) nie będzie w żaden sposób ograniczał przedsiębiorcom pogrzebowym dostępu do świadczenia ww. usług, 2) nie będzie ustalał zasad korzystania z cmentarzy, budynków i urządzeń niezbędnych do przeprowadzenia ceremonii pogrzebowej, które prowadziłyby do ograniczenia bądź wykluczenia konkurencji na rynku przedsiębiorców pogrzebowych. 6. Wykonawca zobowiązany będzie do przestrzegania i stosowania następujących Uchwał Rady Miasta: 1) Uchwały Nr V/48/11 Rady Miasta Knurów z dnia 16 lutego 2011r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za korzystanie z miejsc, obiektów i urządzeń na cmentarzach komunalnych w Knurowie; 2) Uchwały Nr XLV/596/2006 Rady Miasta Knurów z dnia 19 stycznia 2006r. w sprawie ustalenia maksymalnej wysokości opłat za usługi związane z pochówkiem na cmentarzach komunalnych w Knurowie, zmienionej uchwałą Nr V/49/11 z dnia 16 lutego 2011r.; 3) Uchwały Nr XXXVIII/577/09 Rady Miasta Knurów z dnia 16 września 2009r. w sprawie Regulaminu korzystania z cmentarzy komunalnych w Knurowie; 4) Uchwały Nr XXVII/415/12 Rady Miasta Knurów z dnia 19 grudnia 2012r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Knurów. 7. W przypadku zmiany uchwał, o których mowa w ust. 6 Wykonawca będzie zobowiązany do przestrzegania i stosowania uchwał podjętych przez Radę Miasta od dnia ich wejścia w życie. Zamawiający niezwłocznie przekaże Wykonawcy kopie uchwał podjętych przez Radę Miasta. 8. Wszelkie zmiany i uchylenie uchwał wymienionych w ust. 6 nie będą stanowić zmiany umowy zawartej na realizację niniejszego zamówienia. 9. Na usługi związane z pochówkiem Wykonawca zobowiązany będzie stosować ceny, stanowiące jego przychód, w wysokości nie wyższej niż określone Uchwałą Rady Miasta Knurów, o których mowa w ust. 6 pkt 2. Ustalone w ww. sposób ceny obejmują koszty wykopania i zakopania grobu. Wymiary poszczególnych typów grobów należy przyjąć zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008r. w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków (Dz. U. z 2008 Nr 48, poz. 284). 10. Zamawiający upoważni Wykonawcę do pobierania należnych Zamawiającemu opłat za korzystanie z miejsc, obiektów i urządzeń na cmentarzach komunalnych w Knurowie zgodnie z zapisami w ust. 6 i 7. 11. Wykonawca będzie zobowiązany pobierać opłaty, o których mowa w ust. 10 przed wykonaniem czynności określonych w uchwale wymienionej w ust. 6 pkt 1. 12. Na podstawie § 5 ust 1 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2013r., w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013, poz 363) Wykonawca zobowiązany będzie do prowadzenia ewidencji sprzedaży (poboru opłat cmentarnych) na rzecz Gminy przy zastosowaniu własnej kasy rejestrującej. Jednocześnie Zamawiający zobowiąże i upoważni Wykonawcę do wystawiania do każdego paragonu fiskalnego faktury VAT w imieniu Gminy Knurów z podaniem jej numeru NIP. 13. Dokumenty, o których mowa w ust. 12, tj. paragon, faktura winny zawierać w opisie pozycję z cennika stanowiącego załącznik do uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za korzystanie z miejsc, obiektów i urządzeń na cmentarzach komunalnych w Knurowie, której uiszczona wpłata dotyczy. 14. Wykonawca zobowiązany będzie do wystawiania faktur w imieniu Zamawiającego, przy użyciu programu komputerowego, stanowiącego własność Zamawiającego, od momentu udostępnienia programu Wykonawcy. 15. Szczegółowy zakres zamówienia określa wzór umowy stanowiący załącznik do SIWZ. 16. Podwykonawcom nie można powierzyć prowadzenia dokumentacji cmentarnej i pomocniczej oraz pobierania opłat za korzystanie z cmentarzy i urządzeń cmentarnych.

II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 98.37.11.11 - Usługi utrzymania cmentarzy 98.37.11.10 - Usługi cmentarne 70.33.00.00 - Usługi zarządzania nieruchomościami na zasadzie bezpośredniej płatności lub umowy 70.33.20.00 - Usługi w zakresie nieruchomości innych niż mieszkalne .

SEKCJA III: PROCEDURA

III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: Przetarg nieograniczony

III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej: nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA

IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: 25.06.2015.

IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT: 1.

IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT: 0.

IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Konsorcjum firm: REST Adam Marquardt, ul. Władysława Jagiełły 4a/15, 44-194 Knurów, kraj/woj. śląskie.
  • Stolarstwo Ogólne Wyrób i Sprzedaż Trumien Usługi Pogrzebowe - Grabarstwo Bronisław Botor, ul. E. Kokota 186, 41-711 Ruda Śląska, kraj/woj. śląskie.

IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia (bez VAT): 462916,67 PLN.

IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ

  • Cena wybranej oferty: 452400,00

  • Oferta z najniższą ceną: 452400,00 / Oferta z najwyższą ceną: 452400,00

  • Waluta: PLN.

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.