eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Gdańsk › Wykonanie robót budowlanych remontu rury ochronnej na gazociągu Toruń - Lisewo



Ogłoszenie z dnia 2017-03-31

Nr: NP/2017/03/0097/GDA

Przedmiot zamówienia: Wykonanie robót budowlanych remontu rury ochronnej na gazociągu Toruń - Lisewo

Typ: Niepubliczne

Tryb: Przetarg nieograniczony

Kategoria: Roboty

Miasto: Gdańsk

Województwo: pomorskie

Data publikacji: 2017-03-31

Data wygaśnięcia: 2017-04-19

CPV: -

Osoba kontaktowa: Piotr Łykowski (GDH) piotr.lykowski@gaz-system.pl 170479

Zamawiający: Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A.
Adres ul. Mszczonowska 4
Miejscowość Warszawa
Telefon +48 (022) 220 14 49
www.gaz-system.pl/przetargi

Szczegółowa Specyfikacja Zamówienia

Opis postępowania : Przedmiotem zamówienia jest realizacja zadania remontowego p.n.:
"Gazociąg Toruń - Lisewo" - remont rury ochronnej.

ZAKRES PRAC:
Zadanie remontowe obejmuje między innymi:

1. Wypełnienie masą izolacyjną jednej rury ochronnej o dł. 52 m na czynnym gazociągu w.c. DN 500.
2. Remont powłoki izolacyjnej odkrytego gazociągu w.c. DN 500 w miejscach odkrywek rury ochronnej oraz na odsłoniętym w odkrywce odcinku rury wydmuchowej i ochronnej.
3. Wykonanie pomiarów i badań.
4. Wykonanie i przekazanie Zamawiającemu dokumentacji powykonawczej.

Prace remontowe prowadzone będą na skrzyżowaniu z linią kolejową w m. Mirakowo na terenie gminy Chełmża w powiecie toruńskim w województwie kujawsko-pomorskim.

Uszczegółowienie zakresu prac zawarte jest w Zał. nr 1 - Wymagania techniczne dot. remontu rury ochronnej na gazociągu w.c. DN 500 Toruń - Lisewo w m. Mirakowo, gm. Chełmża.

Wymagające remontu, wymiary rury ochronnej, zostały podane na podstawie dokumentacji projektowej i geodezyjnej (istnieje prawdopodobieństwo wystąpienia różnic pomiędzy podanymi a rzeczywistymi wymiarami rury ochronnej).

Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia stanowi załącznik nr 1 do SIWZ.
Miejsce uzyskania SIWZ : Strona Zamawiającego www.gaz-system.pl - zakładka ,,przetargi".
Zastrzeżenia dotyczące SIWZ : 1.Dostawca może zwrócić się do Zamawiającego o wyjaśnienie treści SIWZ. Zamawiający udzieli wyjaśnień pod warunkiem, że prośba o wyjaśnienie wpłynie do Zamawiającego nie później niż do końca dnia, w którym upływa połowa terminu składania ofert. Jeżeli wniosek o wyjaśnienie treści SIWZ wpłynie po upływie terminu, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, Zamawiający może udzielić wyjaśnień albo pozostawić wniosek bez rozpoznania.
2.Zamawiający zastrzega sobie możliwość dokonania zmian treści SIWZ w każdym czasie, przed upływem terminu składania ofert. Każda zmiana wprowadzona do Specyfikacji przez Zamawiającego staje się częścią składową dokumentacji Postępowania i jest wiążąca.
3.Zamawiający może przedłużyć termin składania ofert z uwzględnieniem czasu niezbędnego do wprowadzenia w ofertach zmian wynikających ze zmiany treści niniejszej SIWZ.
4.O przedłużeniu terminu składania ofert Zamawiający niezwłocznie zawiadamia wszystkich Dostawców, którym przekazano SIWZ, a także zamieści na stronie internetowej Spółki, na której została udostępniona SIWZ.
5.Zamawiający nie przewiduje zwołania zebrania Dostawców w celu wyjaśnienia wątpliwości dotyczących treści Specyfikacji.
Zastrzeżenia dotyczące postępowania : 1. Zamawiający zastrzega możliwość zakończenia Postępowania bez wyboru najkorzystniejszej oferty bez konieczności podania przyczyny takiej czynności.
2. O zakończeniu Postępowania bez wyboru najkorzystniejszej oferty, Zamawiający zawiadamia:
1) Wykonawców, którym przekazano SIWZ - w przypadku zakończenia Postępowania przed upływem terminu składania ofert,
2)wszystkich Wykonawców, którzy złożyli oferty - w przypadku zakończenia Postępowania po upływie terminu składania ofert.
3. Dostawca nie będzie dochodził od Zamawiającego odszkodowania, z tytułu ewentualnych szkód powstałych w przypadku skorzystania przez Zamawiającego z uprawnienia o którym mowa w ust 1. powyżej.
4. Uprawnienie, o którym mowa w ust. 1 powyżej, przysługuje Zamawiającemu również po wyborze najkorzystniejszej oferty. W takiej sytuacji Zamawiający może zakończyć Postępowanie bez wyboru najkorzystniejszej oferty, po unieważnieniu czynności wyboru najkorzystniejszej oferty.
5. Zamawiający zastrzega sobie możliwość unieważnienia każdej swojej czynności dokonanej w Postępowaniu do momentu zawarcia umowy, bez konieczności podania przyczyny takiego działania.
6. Dostawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie Zamówienia Niepublicznego ponoszą solidarną odpowiedzialność za wykonanie Umowy i wniesienie zabezpieczenia należytego wykonania umowy, jeśli żąda go Zamawiający.
7. Zamawiający zastrzega możliwość przeprowadzenia negocjacji handlowych w zakresie kryteriów oceny oferty (kryterium- cena), które będą prowadzone w formie osobistych spotkań, telekonferencji, wideokonferencji lub drogą elektroniczną.
Dodatkowe informacje : 1. Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego na zasadach określonych w niniejszym ogłoszeniu oraz w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ).
2. Przetarg nieograniczony to tryb udzielenia Zamówienia Niepublicznego, w którym w odpowiedzi na publiczne ogłoszenie o Zamówieniu Niepublicznym, oferty mogą złożyć wszyscy Dostawcy, którzy chcą wziąć w nim udział. Ogłoszenie o Zamówieniu Niepublicznym w postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego publikuje się na stronie internetowej Zamawiającego pod adresem: http://www.gaz-system.pl/przetargi/
3. W Postępowaniu o udzielenie Zamówienia nie mają zastosowania przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.).
4. Przedmiotem Postępowania jest udzielenie zamówienia niepublicznego objętego kodem konsolidacyjnym: X-1-2-8, dla którego Zamawiający prowadzi Listę Wiarygodnych Dostawców (LWD).
4.1. Lista Wiarygodnych Dostawców lub LWD - zestawienie rzetelnych Dostawców Spółki, tworzone i zarządzane na zasadach, o których mowa na stronie internetowej http://www.gaz-system.pl/strefa-dostawcy/lista-wiarygodnych-dostawcow/
4.2. Dostawcy wpisani na Listę Wiarygodnych Dostawców w kodzie, X-1-2-8 w przedmiotowym Postępowaniu:
a) Zostaną niezwłocznie poinformowani o jego wszczęciu

b) Otrzymają dodatkowe punkty w ramach kryterium oceny ofert ,,Obecność na LWD" (waga kryterium: 5%), zgodnie z Rozdziałem XII SIWZ

c) Posiadają skrócony termin płatności należności Dostawcy z tytułu realizacji Zamówienia wynoszący 14 dni.
4.3. Uprawnienia, o których mowa w ust. 4.2. powyżej, przysługują Dostawcom znajdującym się na LWD w dniu wszczęcia przedmiotowego postępowania (dzień publikacji ogłoszenia
o zamówieniu na stronie internetowej Zamawiającego), a w odniesieniu do uprawnienia z ust. 4.2. lit. b) i c) powyżej jeśli dany Dostawca nie został wykreślony z LWD przed podpisaniem umowy w sprawie przedmiotowego zamówienia niepublicznego. Jeżeli po wyborze najkorzystniejszej oferty, ale przed podpisaniem umowy w sprawie przedmiotowego zamówienia niepublicznego, Dostawca został wykreślony z LWD, Zamawiający dokona powtórzenia czynności oceny ofert, chyba że przyznanie punktów w ramach kryterium oceny ofert ,,Obecność na LWD" pozostawało bez wpływu na wynik postępowania.
Warunki udziału w postępowaniu : I. INFORMACJA O WARUNKACH UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU:

1. O udzielenie Zamówienia mogą ubiegać się Dostawcy, którzy:

1) posiadają uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień,

2) posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz dysponują potencjałem technicznym i osobami zdolnymi do wykonania Zamówienia Niepublicznego, tj.:

2.1) W okresie ostatnich pięciu lat przed terminem składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, zrealizowali, co najmniej 2 zamówienia polegające na wypełnieniu masą izolacyjną rur ochronnych czynnych gazociągów wysokiego ciśnienia.

2.2) Dysponują lub będą dysponować osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, które będą uczestniczyć w wykonaniu Zamówienia posiadającą aktualne świadectwa kwalifikacji wydane zgodnie z treścią Rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy I Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji I sieci (Dz. U. Nr 89, poz. 828 ze zm.) lub równoważne zgodnie z ustawą z dnia 18 marca 2008 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (dz. U. Nr 63, poz. 394) do wykonywania prac w zakresie:

Grupa 3

a) co najmniej 2 osobami (jedna osoba jako poleceniodawca pracy gazoniebezpiecznej druga osoba jako kierująca/nadzorująca pracami) posiadającymi świadectwo kwalifikacyjne uprawniające do zajmowania się eksploatacją urządzeń instalacji i sieci na stanowisku dozoru - w zakresie remontów, montażu instalacji i sieci gazowych przesyłowych o ciśnieniu pow. 0,5 MPa;

b) co najmniej 2 osobami posiadającymi świadectwo kwalifikacyjne uprawniające do zajmowania się eksploatacją urządzeń instalacji i sieci na stanowisku eksploatacji - w zakresie remontów, montażu instalacji i sieci gazowych przesyłowych o ciśnieniu pow. 0,5 MPa.

2.3) Od osoby, która będzie kierowała/nadzorowała pracami wymaga się doświadczenia w kierowaniu tego typu robotami w następującym, minimalnym wymiarze - w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert lub krótszym, kierowała/nadzorowała robotami polegającymi na wypełnianiu rur ochronnych/osłonowych czynnych gazociągów wysokiego ciśnienia masami izolacyjnymi, w ramach których wypełniono masą izolacyjną łącznie co najmniej 2 rury ochronne/osłonowe.

2.4) Dysponują lub będą dysponować innym personelem stosownie do potrzeb, jeśli okaże się niezbędne wykonanie dodatkowych prac określonych w OPZ i załącznikach, takich jak np. odtworzenie uszkodzonych podczas robót punktów pomiarów elektrycznych, sporządzenie niezbędnych opracowań i uzyskanie decyzji administracyjnych, zezwoleń i zgód.

3) znajdują się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie Zamówienia Niepublicznego,

4) nie podlegają wykluczeniu z postępowania o udzielenie Zamówienia Niepublicznego zgodnie
z Rozdziałem VII ust. 1 SIWZ.

5) oferują robotę budowlaną spełniającą wymagania określone przez Zamawiającego, w tym oferują materiał wypełniający rury osłonowe/ochronne spełniający warunki Zamawiającego określone w Założeniach technicznych.

a) dedykowany do wypełniania rur osłonowych/ochronnych,
b) skład- oparty na syntetycznych poliolefinach,
c) nie jest substancją/preparatem niebezpiecznym w rozumieniu ustawy z dnia 25 lutego 2011r. o substancjach chemicznych i ich mieszaninach (Dz. U. z 2015 r. poz. 1203),
d) w przypadku niezamierzonego przedostania się materiału do środowiska i braku możliwości zebrania go, powstały odpad nie będzie odpadem niebezpiecznym,
e) w razie wycieku nie zablokuje odprowadzania gazu do atmosfery poprzez rurę wydmuchową,
f) w razie wycieku gazu z rury wypełnionej masą, masa wydostająca się poprzez rurę wydmuchową i opadająca na powierzchnie ziemi nie utworzy atmosfery wybuchowej,
g) temperatura zapłonu masy nie niższa niż 100 st. C,
h) nie reagujący ze stalą i materiałami izolacyjnymi ( bitumicznymi, polietylenowymi i innymi),
i) dobre właściwości izolacyjne, rezystywność materiału co najmniej 10 8 ?m,
j) trwały przez okres co najmniej 30 lat,
k) wysoka adhezja do stali i materiałów izolacyjnych
ewentualne rozerwanie, np. w wyniku skurczu, winno następować w objętości, wewnątrz masy, a nie na styku z powierzchnią rury przewodowej i wewnętrzną powierzchnią rury osłonowej,
l) odporny na działanie mikroorganizmów (bakterii tlenowych, beztlenowych oraz drożdży)
m) zdolność wypełniania szczelin, defektów izolacji i porów,
n) po wypełnieniu rury winien mieć konsystencję smaru/pasty,
o) niezmienność parametrów w zakresie temp. -15 do 30 st. C,
p) własności inhibitowania korozji
q) wprowadzony do obrotu/stosowania zgodnie z ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o wyrobach budowlanych (Tekst jednolity Dz.U. z 2014 r. , poz. 883, z późn. zmianami Dz.U. 2015 poz. 1165, 2016 r. poz. 542, 1250). (Dla masy powinny być wydane dokumenty wykazujące wprowadzenie do stosowania zgodnie z ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r.
o wyrobach budowlanych (np. krajowa deklaracja właściwości użytkowych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 17 listopada 2016 r. w sprawie sposobów deklarowania właściwości użytkowych wyrobów budowlanych oraz sposobu znakowania ich znakiem budowlanym, (Dz. U. z 2016 r. poz. 1966) oraz krajowa ocena techniczna),
r) dla materiału winien być wydany atest higieniczny PHZ
s) Zamawiający nie dopuszcza stosowania masy na bazie materiałów mineralnych.

II. INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH I DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ DOSTAWCY:

1. W wyznaczonym terminie składania ofert Dostawca zobowiązany jest przedłożyć:

1) Formularz ,,OFERTA" - wypełniony zgodnie z treścią Załącznika nr 3 do SIWZ) zawierający między innymi oświadczenie Dostawcy, iż nie podlega wykluczeniu z Postępowania, zgodnie z Rozdziałem I ust 1. pkt. 4) ogłoszenia oraz Oświadczenie Dostawcy, iż spełnia warunki udziału, zgodnie z Rozdziałem I ust.1 pkt 1) - pkt 3) ogłoszenia.


2) Aktualny odpis z właściwego rejestru, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert, z którego treści będą wynikać zasady reprezentacji Dostawcy w obrocie.
Dopuszcza się składanie dokumentów wystawionych z datą wcześniejszą, jeśli w tym okresie dane zawarte w rejestrze nie uległy zmianie i Dostawca złoży w tym zakresie stosowne oświadczenie lub Zamawiający samodzielnie zweryfikuje aktualność danych Dostawcy zawartych w rejestrze.
Pobrane samodzielnie wydruki komputerowe aktualnych informacji o podmiotach wpisanych do rejestru mają moc zrównaną z mocą dokumentów wydawanych w formie pisemnej, jeżeli posiadają cechy umożliwiające ich weryfikację z danymi zawartymi w rejestrze na podstawie właściwych przepisów.
Jeżeli Dostawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zamiast dokumentu, o którym mowa powyżej składa dokument lub dokumenty wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy zgodnie z prawem kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, potwierdzające odpowiednio, że jest uprawniony do występowania w obrocie prawnym i nie wszczęto wobec niego postępowania likwidacyjnego, upadłościowego ani nie ogłoszono jego upadłości, podając jednocześnie podstawę prawną wystawienia tych dokumentów.

3) Dokumenty dotyczące masy, która zostanie zastosowana przy realizacji zamówienia, zgodnie z wymaganiem określonym w Rozdziale I ust. 1 pkt. 5) ogłoszenia powyżej:
3.1.) karta danych technicznych,
3.2.) karta charakterystyki zgodnie z rozporządzeniem nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r.,
3.3.) dokumenty poświadczające wprowadzenie do stosowania zgodnie z ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o wyrobach budowlanych (np. krajową deklarację właściwości użytkowych wyrobu budowlanego zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 17 listopada 2016 roku w sprawie sposobów deklarowania właściwości użytkowych wyrobów budowlanych oraz sposobu znakowania ich znakiem budowlanym (Dz. U. z 2016 r. poz. 1966) oraz kopię krajowej oceny technicznej lub kopię aprobaty technicznej INiG, jeśli aprobata jest jeszcze aktualna),
3.4.) atest higieniczny PZH (kopię),
3.5.) dokumenty (raporty z badań lub wyciągi z raportów z badań) potwierdzające odporność materiału na działanie mikroorganizmów
dokumenty powinny zawierać co najmniej nazwę jednostki badawczej, datę wykonywania badań, rodzaj bakterii i drożdży, opis metodyki badawczej, konkluzję(orzeczenie);
3.6.) kod odpadu (dla sytuacji niezamierzonego przedostania się masy do gleby i braku możliwości jej zebrania), jeśli nie jest określony w karcie charakterystyki,
3.7.) oświadczenie, iż w razie wycieku zaoferowana masa nie zablokuje odprowadzania gazu do atmosfery poprzez rurę wydmuchową oraz że w razie wycieku gazu z rury wypełnionej masą, masa wydostająca się poprzez rurę wydmuchową i opadająca na powierzchnię ziemi nie utworzy atmosfery wybuchowej (zgodnie z treścią Załącznika nr 8 do SIWZ).

2.Wykonawca zobowiązany jest przedstawić w odpowiedzi na żądanie Zamawiającego (po wstępnej ocenie ofert lub negocjacjach handlowych):

1) Wykaz zrealizowanych w okresie ostatnich pięciu lat przed dniem składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, zamówień, zgodnie z warunkiem określonym w Rozdziale I ust. 1 pkt. 2) ppkt. 2.1) ogłoszenia (zgodnie z treścią Załącznika nr 5 do Specyfikacji).

Do każdego zamówienia wymienionego w wykazie należy odpowiednio podać:
- przedmiot zamówienia,
- zakres prac
- Ilość rur wypełnionych masą w ramach zadania
- termin realizacji tj. rozpoczęcia (dd/mm/rrrr) i zakończenia (dd/mm/rrrr) realizacji zamówienia,
- zamawiającego (nazwa, adres),
(zgodnie z Załącznikiem nr 5 do SIWZ)

Ponadto, do każdego zamówienia wymienionego w wykazie należy załączyć dokument, że zamówienia te zostały wykonane należycie.

2) Wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu Zamówienia wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych niezbędnych do wykonania Zamówienia zgodnie z warunkiem określonym w Rozdziale I ust. 2 pkt. 2) ppkt 2.2) SIWZ, oraz pkt. 2.3) ogłoszenia powyżej wraz z informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami, (zgodnie z treścią Załącznika nr 6 do SIWZ).
Wykaz winien potwierdzać spełnianie warunku udziału w postępowaniu w szczególności określając: informacje o zamówieniu, na którym zdobyto doświadczenie (nazwa zadania, przedmiot zamówienia (ilość rur), termin zakończenia zadania [dd/mm/rr])

3) Oświadczenie, iż Dostawca dysponuje lub będzie dysponował osobami przewidzianymi do realizacji zadania, posiadającymi uprawnienia opisane w Rozdziale I ust. 1 pkt. 2) ppkt. 2.2) oraz pkt. 2.4) ogłoszenia powyżej (zgodnie z treścią Załącznika nr 7 do Specyfikacji).

UWAGA:
Zamawiający NIE WYMAGA przedłożenia kopii odpowiednich uprawnień, o których mowa w rozdziale I ust. 1 pkt 2) ppkt 2.2) - 2.3) oraz ppkt. 2.4) na etapie składania ofert.
Zamawiający zastrzega sobie prawo do skontrolowania ważności posiadanych uprawnień na każdym etapie realizacji przedmiotu zamówienia.

4) Jeżeli Dostawca dla wykazania spełniania warunków udziału w Postępowaniu, o których mowa w Rozdziale I ust. 1 pkt 2) - 3) ogłoszenia polega na zasobach innych podmiotów na zasadach określonych w Rozdziale VIII ust. 4 SIWZ, zobowiązany jest wykazać Zamawiającemu, że będzie dysponował zasobami tych podmiotów w stopniu niezbędnym dla należytego wykonania zamówienia a także, że stosunek łączący go z tymi podmiotami gwarantuje rzeczywisty dostęp do ich zasobów. W tym celu Zamawiający wymaga:

4.1) zobowiązania tych podmiotów do oddania Wykonawcy do dyspozycji niezbędnych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonywaniu zamówienia (zgodnie z treścią Załącznika nr 4 do SIWZ). Wykonawca jest zobowiązany wykazać Zamawiającemu, iż ww. zobowiązanie zostało podpisane przez osobę lub osoby uprawnione do reprezentacji tego podmiotu lub

4.2) innego dokumentu, z którego będzie jednoznacznie wynikać, że Wykonawca będzie dysponował zasobami podmiotów w stopniu niezbędnym dla należytego wykonania zamówienia a także, że stosunek łączący go z tymi podmiotami gwarantuje rzeczywisty dostęp do ich zasobów.
Informacje dotyczące wadium : Zamawiający nie wymaga wniesienia wadium.
Termin realizacji zamówienia : Wymagane
Data realizacji zamówienia : 2017-11-30
Miejsce realizacji zamówienia : Gazociąg w/c DN 500 odc. Toruń - Lisewo, na skrzyżowaniu z linią kolejową w m. Mirakowo, gm. Chełmża, pow. toruński, woj. kujawsko-pomorskie.
Termin składania ofert : 2017-04-19 10:00
Miejsce otwarcia ofert : Otwarcie ofert jest niejawne.
Termin otwarcia ofert : 2017-04-19 10:15
Miejsce otwarcia ofert : Otwarcie ofert jest niejawne.
Okres związania ofertą : 45 dni
Termin związania ofertą : 2017-06-02
Pełna treść ogłoszenia

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj



Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.