eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Strzałkowo › Budowa sieci kanalizacji deszczowej w rejonie ulicy Rolniczej

To jest wynik przetargu. Zobacz także treść przetargu, którego dotyczy to ogłoszenie



Ogłoszenie z dnia 2015-06-26

Strzałkowo: Budowa sieci kanalizacji deszczowej w rejonie ulicy Rolniczej
Numer ogłoszenia: 157528 - 2015; data zamieszczenia: 26.06.2015
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Roboty budowlane

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych: tak, numer ogłoszenia w BZP: 113672 - 2015r.

Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia: nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Wójt Gminy Strzałkowo, Al. Prymasa Wyszyńskiego 6, 62-420 Strzałkowo, woj. wielkopolskie, tel. 0-63 275 06 19, faks 0-63 275 02 62.

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Budowa sieci kanalizacji deszczowej w rejonie ulicy Rolniczej.

II.2) Rodzaj zamówienia: Roboty budowlane.

II.3) Określenie przedmiotu zamówienia: Projektowana kanalizacja deszczowa jest realizowana na ulicach osiedlowych w rejonie ul. Rolniczej. Budowa kanalizacji deszczowej zgodna z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Projektowana kanalizacja deszczowa odprowadza wody opadowe i roztopowe z powierzchni utwardzonych ulic do rowu melioracji szczegółowej B-1 w Strzałkowie wpadający poprzez kolektory kanalizacji deszczowej do rowu B15 w km.5+600, który wpada do rowu B13 w km 2+100 i dalej poprzez rzekę Bawół do rzeki Warta. Zaprojektowane kolektory kanalizacji deszczowej z rur PP (dwuściennych) SN 8 (np. System Wavin X-Stream) o łącznej długości 1 368,5 m. Wody opadowe i roztopowe z terenów utwardzonych projektowanych ulic osiedlowych odprowadzane będą poprzez wpusty uliczne na studniach betonowych D500 z osadnikami podłączone do studni przepływowych D1000 na kolektorach zbiorczych oraz na kanałach dopływowych. Przedmiot zamówienia dotyczy 3 zlewni na niżej wymienionych ulicach -Zlewnia-1 ul. Rolnicza, Makowa, Różana. -Zlewnia-2 ul. Magnoliowa, Miodowa, Wrzosowa -Zlewnia-4 (rozbudowa) ul. Fiołkowa Długość kolektorów oraz Ilość studni i wpustów zestawiono w tabeli. Nr zlewni Kd500 Kd400 Kd300 Kd250 Kd200 Razem D1000 wpusty Zlewnia-1 164,0m 122,0m 74,0m 128,5m 122,5m 611,0m 17szt. 26szt, Zlewnia-2 69,0m 79,0m 0,0m 255,0m 158,0m 561,0m 14szt. 20szt, Zlewnia-4 - - 156,5m 40,0m - 196,5m 5szt. 10szt, Razem 233,0m 201,0m 230,5m 423,5m 280,5m 1368,5 36szt. 56szt, Projektowane urządzenia wodne - wyloty do rowu B1 - dla Zlewni-1 -proj. studnia D1500-101,0/99,71 na istniejącym przepuście kd800 w ul. Rolniczej w km. 0+360 ( X=5699455,86 Y=3781425,02), rzędna dna rowu 99,71 - dla Zlewni-2 - proj. prefabrykowany betonowy wylot DN500 w km. 0+624, (X=5699695,44 Y=3781373,68) rzędna dna rowu -100,0 , rzędna dna wylotu 100,10 Wody opadowe i roztopowe z terenów utwardzonych projektowanych ulic i przyległych posesji odprowadzane będą poprzez wpusty uliczne na studniach betonowych D500 z osadnikami podłączone do studni przepływowych D1000 na kolektorach zbiorczych oraz przez separatory np. firmy P.H.U.ECO-PLAST z Pleszewa, typoszereg ECO-TECH BP typu NG z obejściem hydraulicznym i z samoczynnymi zamknięciem lub równoważne ograniczające ładunek zanieczyszczeń w odprowadzanych wodach opadowych Separatory . Zgodnie z przepisami paragraf 21 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 18 listopada 2014r. w sprawie warunków , jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego (Dz.U. z 2014r. ,poz.1800) przed urządzeniami służącymi do oczyszczania ścieków należy zastosować przelewy burzowe umożliwiające bezpośredni zrzut ilości wód opadowych i roztopowych powyżej wartości 15dm3/s do odbiornika . -dla Zlewni-1 Dobrano separator o przepływie nominalnym 20/200 dm3/s -dla Zlewni-2 Dobrano separator o przepływie nominalnym 20/200 dm3/s -dla Zlewni-4 Dobrano separator o przepływie nominalnym 10/100 dm3/s Sieć Projektowana sieć kanalizacji deszczowej o długości 1368,5 m z rur dwuściennych np.- Wavin X-Stream (SN 8) PP Dn200 , łączona na uszczelki - 280,5 mb -Wavin X-Stream (SN 8) PP Dn250 , łączona na uszczelki - 423,5 mb -Wavin X-Stream (SN 8) PP Dn300, łączona na uszczelki - 230,5 mb -Wavin X-Stream (SN 8) PP Dn400, łączona na uszczelki - 201,0 mb -Wavin X-Stream (SN 8) PP Dn500, łączona na uszczelki - 233,0 mb Budowę kanału można rozpocząć po odwodnieniu wykopu i wykonaniu podłoża - ławy Ława - podłoże powinno być wykonane na właściwym poziomie i tak, aby zapewniony był przyjęty w projekcie spadek dna kanału. Poziom posadowienia kanału, należy ustalać w nawiązaniu do reperów roboczych przygotowanych przez geodetę przyjmując rzędne bezwzględne dna rury podane w projekcie. Przy ustalaniu usytuowania wysokościowego kanału, nie należy posługiwać się wielkością zagłębienia podaną na profilach podłużnych, gdyż są to wielkości przybliżone z uwagi na nieścisłe i interpolowane rzędne terenu. Do budowy kanałów należy używać rur i kształtek dobrej jakości i nie posiadających uszkodzeń takich jak: wgniecenia, pęknięcia lub rysy na powierzchni. Rurociągi układać na przygotowanym podłożu tak aby ściśle przylegały do niego na całej swej długości w co najmniej 1/4 swego obwodu. Przy montażu rur i kształtek, należy zwrócić uwagę na odpowiednie założenie uszczelki. W celu ułatwienia montażu, uszczelkę trzeba posmarować środkiem antyadhezyjnym. Montaż kanałów z rur należy wykonywać zgodnie z instrukcją producenta. Kanały układać w gruncie rodzimym lub na odpowiednio przygotowanym podłożu Posadowienie kanałów należy realizować kierując się niżej wymienionymi zasadami: - Przewody należy układać w wykopie na odpowiednio przygotowany podłożu. Przed przystąpieniem do wykonania podłoża dokonać odbioru technicznego wykopu. - Rodzaj podłoża zależy od rodzaju gruntu w wykopie. Stosowane są dwa rodzaje podłoża: a) podłoże naturalne, które stanowi nienaruszony grunt sypki b) podłoże wzmocnione. - Podłoże naturalne lub podsypka podłoża wzmocnionego powinny umożliwić wyprofilowanie kształtu spodu przewodu. - Podłoże naturalne stosuje się gruntach suchych (normalnej wilgotności) takich jak: piaszczyste, żwirowo-piaszczyste, piaszczysto-gliniaste gliniasto-piaszczyste, z zastrzeżeniem posadowienia przewodu na nienaruszonym spodzie wykopu. -Podłoże wzmocnione należy wykonywać jako: a)podłoże piaskowe przy naruszeniu gruntu rodzimego, który stanowić miał podłoże naturalne lub przy nienawodnionych skałach, gruntach spoistych (gliny, iły), makroporowatych i kamienistych; b)podłoże żwirowo-piaskowe lub tłuczniowo-piaskowe: -przy gruntach nie nawodnionych, słabych i łatwo ściśliwych (muły torf itp.) o małej grubości po ich usunięciu, - przy gruntach wodonośnych (nawodnionych w trakcie robót odwadniających), w razie naruszenia gruntu rodzimego, który stanowić miał podłoże naturalne . Rurociągi układać na przygotowanym podłożu tak aby ściśle przylegały do niego na całej swej długości w co najmniej 1/4 swego obwodu. Po zmontowaniu rurociągów wykonać obsypkę rurociągów do wysokości 30 cm, którą należy zagęścić do 95% zmodyfikowanej wartości Proctora. Złącza pozostawić odsłonięte do czasu przeprowadzenia prób szczelności. Przed zasypaniem złącza zabezpieczyć przed uszkodzeniem uszczelek poprzez owinięcie folią z tworzywa sztucznego. Poszczególne fazy robót budowlano-montażowych, podlegają odbiorowi technicznemu zgodnie z normą PN-EN 1610: 2002. Budowa i badania przewodów kanalizacyjnych. Studzienki kanalizacji deszczowej . Dla odprowadzenia wód deszczowych z utwardzonych powierzchni dróg zaprojektowano 56 szt. wpustów ulicznych PN-57/H-74081 na studzienkach ściekowych D 500 z osadnikami piasku o przegłębieniu 0,5m Studzienki ściekowe D500 muszą umożliwić podłączenie się min. 2 nieruchomości przyległych Na trasie zaprojektowano 36 szt. studni pośrednich/przyłączeniowych z kręgów bet. Studzienki kanalizacyjne należy wykonać zgodnie z PN-B-10729:1999. Lokalizacja i wymiary studzienek powinny być zgodne z dokumentacją projektową. Przy budowie studzienek kanalizacyjnych z kręgów betonowych należy szczególną uwagę zwrócić na dokładne uszczelnianie połączeń pomiędzy poszczególnymi elementami oraz W miejscach przejść rurami przez ścianki studzienek , należy stosować specjalne kształtki -przejścia szczelne. Górna powierzchnia włazu każdej studzienki , powinna licować z powierzchnią terenu i dlatego rzędne włazów podane w projekcie należy dostosować do rzeczywistego - utworzonego po budowie kanału , poziomu terenu. Studzienki z kręgów betonowych łączonych na uszczelkę z włazami żeliwnymi typu ciężkiego D 600. Wykonane z betonu klasy B-45, posiadają wyprofilowaną kinetę o spadku 0,3% w dnie studni stanowiącym jeden element (monolit) wraz z kręgiem. Dopasowanie wysokości studni do zagłębienia za pomocą pierścieni dystansowych o średnicy 625 mm i grubościach 60 , 80 , 100 mm pod pokrywami włazowymi. Dopuszcza się przejściowo (do czasu wybudowania jezdni asfaltowej) sytuację w której rzędna pokrywy włazowej jest ok. 10-12cm ponad istniejącym terenem pod warunkiem zabezpieczenia umożliwiającego swobodny przejazd pojazdów. Posadowienie studzienek należy dostosować do warunków gruntowo- wodnych. Wykonywanie izolacji przeciwwilgociowej na zewnętrznych powierzchniach nie jest wymagane w korzystnych warunkach gruntowo-wodnych. Z informacji uzyskanych od wykonawców innych sieci w tym rejonie, wynika że w rejonie inwestycji występują przeciętne warunki wodne. Jeżeli lokalnie wystąpi konieczność- zabezpieczenie wykonać cementem przeznaczonym do wykonywania wodoodpornych powłok na podłożach betonowych np. cement KRETESIL (zużycie 2 kg/m2 przy warstwie 1 mm) lub zagruntować roztworem asfaltowym w/g PN-59/B-24662. O konieczności wykonania podłoża betonowego pod studzienki oraz odstąpieniu od zabezpieczeń wodoodpornych powinien zdecydować inspektor nadzoru. Uwaga ! ukształtowanie terenu ulega niewielkim zmianom podczas prowadzenia prac budowlanych lub rzeczywiste rzędne terenu różnią się od interpolowanych rzędnych odczytanych z mapy. Możliwość zmiany rzędnych (góry) studzienek poprzez dodatkowe pierścienie dystansowe. W przypadku większych różnic należy zmienić elementy składowe studzienki. Warunki odtworzenia nawierzchni asfaltowej- po śladach wykopu w ul. Rolniczej W celu odbudowy nawierzchni asfaltowej należy odpowiednio zastosować podsypkę żwirową grubości min. 30cm, warstwę tłucznia kamiennego frakcji 0-63 o grubości 15cm (podbudowa dolna), warstwę tłucznia kamiennego frakcji 0-31,5 o grubości 8cm (podbudowa górna), podbudowę zasadniczą z betonu asfaltowego grubości 4cm i warstwę ścieralną z betonu asfaltowego o gr. 5cm. Spoiny na połączeniu nowej i starej nawierzchni należy wykonać poprzez zastosowanie taśmy bitumicznej lub emulsji asfaltowej. Ważne! Dopuszcza się przesunięcie trasy w obrębie pasa drogowego w ul. Rolniczej w celu uniknięcia naruszenia nawierzchni asfaltowej. Warunki odtworzenia nawierzchni tłuczniowych - po śladzie wykopu w pozostałych ulicach. W celu odbudowy nawierzchni należy zastosować podbudowę z kruszywa łamanego i elementów betonowych z wykorzystaniem materiału istniejącego, a w przypadku zanieczyszczenia należy zastosować nowy materiał. Lokalizację wypustów ulicznych należy zweryfikować w nawiązaniu do projektu przebudowy dróg, które stanowi odrębne opracowanie. Dokumenty dostępne w Urzędzie Gminy. Szczegółowy zakres prac wyszczególniony jest w dokumentacji technicznej stanowiącej załącznik do SIWZ. Wymagania stawiane Wykonawcy: 1. Wykonawca jest odpowiedzialny za jakość, zgodność z warunkami technicznymi i jakościowymi opisanymi dla przedmiotu zamówienia, 1.2 wymagana jest należyta staranność przy realizacji zobowiązań umowy, 1.3 ustalenia i decyzje dotyczące wykonywania zamówienia uzgadniane będą przez zamawiającego z ustanowionym przedstawicielem wykonawcy, 1.4 określenie przez Wykonawcę telefonów kontaktowych i numerów fax. oraz innych ustaleń niezbędnych dla sprawnego i terminowego wykonania zamówienia, 1.5 Zamawiający nie ponosi odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez Wykonawcę podczas wykonywania przedmiotu zamówienia. 2. Wymagania organizacyjne:wykonawca zobowiązany jest do przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, a w szczególności ppoż. w trakcie wykonywania robót. 3. Wymagania dot. gwarancji: 3.1. Wykonawca udziela Zamawiającemu gwarancji na wykonane roboty budowlane. Gwarancja rozpoczyna swój bieg od daty bezusterkowego odbioru końcowego. 3.2. Wykonawca ponosi odpowiedzialność z tytułu gwarancji za: 1) wady fizyczne zmniejszające wartość użytkową, techniczną, estetyczną przedmiotu umowy, 2) usunięcie tych wad i usterek, stwierdzonych w toku czynności odbioru oraz ujawnionych w okresie gwarancyjnym. 3.3. W okresie gwarancji Wykonawca zobowiązuje się do bezpłatnego usunięcia wad i usterek w terminie 7 dni licząc od daty pisemnego (listem, mailem lub faksem) powiadomienia przez Zamawiającego. Okres gwarancji zostanie przedłużony o czas naprawy. 3.4. Wady lub usterki, które wystąpiły w okresie gwarancyjnym nie zawinione przez Zamawiającego, Wykonawca usunie w ciągu 7 dni roboczych od daty otrzymania zgłoszenia. 3.5. W przypadku nie usunięcia wad lub usterek w wyznaczonym przez Zamawiającego terminie, Zamawiający może powierzyć wykonanie napraw i innych czynności wynikających z gwarancji na koszt i niebezpieczeństwo Wykonawcy. 3.6. Zapis ust. 5 nie wyklucza prawa potrącenia kary umownej oraz dochodzenia odszkodowania na zasadach ogólnych. 3.7. Gwarancją Wykonawcy objęte są wszystkie roboty wykonane na podstawie umowy, bez względu na to, czy zostały wykonane przez Wykonawcę, czy przez osoby trzecie, którymi posłużył się on przy wykonywaniu umowy. 4. Wymagania dot. rękojmi: 4.1. Odpowiedzialność Wykonawcy z tytułu rękojmi za wady fizyczne dotyczy wad lub usterek przedmiotu umowy istniejących w czasie dokonywania czynności odbioru oraz wad lub usterek powstałych po odbiorze, lecz z przyczyn tkwiących w przedmiocie umowy w chwili odbioru i wygasa po upływie trzech lat od daty dokonania końcowego odbioru przedmiotu umowy. 4.2. O wykryciu wady/usterki Zamawiający powiadomi na piśmie Wykonawcę w terminie 7 dni od daty jej ujawnienia, przy czym dla zatwierdzenia terminu ważna jest data nadania pisma u operatora. 4.3. Wykonawca jest zobowiązany usunąć na własny koszt w uzgodnionym terminie, nie dłuższym niż 1 miesiąc, wszystkie wady, usterki odnoszące się do przedmiotu niniejszej umowy, jeżeli Zamawiający zażądał tego na piśmie przed upływem okresu rękojmi. 4.4. Roszczenia z tytułu rękojmi mogą być dochodzone także po upływie terminu rękojmi, jeżeli Zamawiający zgłosił Wykonawcy istnienie wady, usterki w okresie rękojmi. 4.5. Nie usunięcie przez Wykonawcę wad lub usterek w terminie wskazanym w ust. 3 uprawnia Zamawiającego do powierzenia ich usunięcia osobom trzecim. Koszt usunięcia wad przez osobę trzecią zostanie w takim przypadku potrącony z kwoty zabezpieczenia należytego wykonania umowy. 5. Przy realizacji zamówienia Wykonawca będzie zobowiązany do stosowania jedynie wyrobów dopuszczonych do używania w budownictwie w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U z 2010 r., nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) oraz ustawy o wyrobach budowlanych (Dz.U. z 2004r. Nr 92, poz. 881) oraz innych przepisów, o ile mają zastosowanie. 6. W przypadku użycia w SIWZ oraz w załącznikach do niniejszej SIWZ nazw materiałów, producentów czy znaków towarowych należy je traktować jako przykładowe, mające na celu doprecyzowanie przedmiotu zamówienia oraz określające standard techniczny i jakościowy. Materiały do wykonania zamówienia należy przyjmować w kategorii i jakości nie niższej (równoważne) niż te wskazane w SIWZ i załącznikach do niej. 7. Wykonawca odpowiedzialny jest za powstałe w toku własnych prac odpady oraz za właściwy sposób postępowania z nimi, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 grudnia 2012r. o odpadach (Dz.U. z 2013r. Nr 21 ze zm.) oraz ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2012r. Nr 391 ze zm.). Wywóz odpadów budowlanych odbywa się na koszt Wykonawcy. 8. Zaleca się, aby Wykonawca dokonał wizji lokalnej na terenie, gdzie mają być prowadzone roboty objęte przedmiotem zamówienia. 9. Wykonawca w ramach przedmiotu zamówienia wykona inwentaryzację geodezyjną powykonawczą, przywróci teren przyległy do stanu pierwotnego. Zamawiający nie dopuszcza możliwości składania ofert częściowych. Zamawiający nie dopuszcza możliwości składania ofert wariantowych. Przyjęte typy materiałów i urządzeń (wskazane w dokumentacji technicznej) zostały użyte wyłącznie przykładowo, w celu opisania przedmiotu zamówienia. Wykonawca uprawniony jest do przedstawienia w ofercie materiałów i urządzeń równoważnych, o nie gorszych parametrach. Wykonawca powinien określić ich parametry, celem wykazania, że spełniają warunki określone w opisie przedmiotu zamówienia. Rozwiązania równoważne, zgodnie ze swoją definicją, muszą posiadać parametry oraz spełniać standardy nie gorsze niż produkty podane przykładowo. W miejscu gdzie Zamawiający dokonuje opisu przedmiotu zamówienia za pomocą norm, aprobat, specyfikacji technicznych i systemów odniesienia, o których mowa w art. 30 ust. 1-3 ustawy PZP, Zamawiający dopuszcza rozwiązania równoważne z opisywanym. Wykonawca wykona przedmiot zamówienia na podstawie dokumentacji technicznej stanowiącej załącznik do SIWZ, zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym w szczególności zgodnie z ustawą Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r., 1409 ze zm.). Zaleca się aby wykonawcy dokonali wizji lokalnej w miejscu realizacji Inwestycji w celu oceny dokumentów przekazanych w ramach danego postępowania przez Zamawiającego.

II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.23.10.00 - Roboty budowlane w zakresie budowy rurociągów, ciągów komunikacyjnych i linii energetycznych 45.11.12.00 - Roboty w zakresie przygotowania terenu pod budowę i roboty ziemne 45.23.24.00 - Roboty budowlane w zakresie kanałów ściekowych 45.23.24.10 - Roboty w zakresie kanalizacji ściekowej 45.23.24.11 - Roboty budowlane w zakresie rurociągów wody ściekowej 45.23.21.30 - Roboty budowlane w zakresie rurociągów do odprowadzania wody burzowej .

SEKCJA III: PROCEDURA

III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: Przetarg nieograniczony

III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej: nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA

IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: 26.06.2015.

IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT: 11.

IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT: .

IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Przedsiębiorstwo Budowlane ZIEMBUD Sp. z o.o., Ostrowo Kościelne 3, 62-420 Strzałkowo, kraj/woj. wielkopolskie.

IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia (bez VAT): 355522,57 PLN.

IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ

  • Cena wybranej oferty: 432425,41

  • Oferta z najniższą ceną: 432425,41 / Oferta z najwyższą ceną: 1006048,46

  • Waluta: PLN.

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.